Atnaujintas 2001 m. spalio 5 d.
Nr.75
(984)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Krikščionybė šiandien
Darbai
Žvilgsnis
Nuomonės
Lietuva
Pasaulis


ARCHYVAI

2001 metai

Ieškokime tiesos

Kelios pavėluotos pastabos dėl prof. A.Eidinto straipsnio "Paklauskime patys savęs, ar viską istorijoje supratome"
("Lietuvos rytas", 2001 06 23)

Nekyla klausimas dėl reikalo paminėti skaudžią datą ilgamečių lietuvių-žydų santykių istorijoje. Tik mintis vis grįžta prie kitos Lietuvai labai skaudžios datos, kurią spaudai taip pat privalu deramai pažymėti: tai 1941-ųjų birželio 14-oji, baisiųjų tremčių 60-metis. Tai dienai "Lietuvos žiniose" (06 14) nerasta reikalo paskirti nė vienos eilutės!!! O ar daug dėmesio tai skaudžiai datai skyrė "Lietuvos rytas", "Kauno diena" ir kiti "nepriklausomieji"? Šioje sukaktyje, deja, kaktomuša susiduriama su nepaneigiamu faktu: daugybė Lietuvos žydų, prieškary būdami vos ne LKP pagrindas, po 1940-ųjų sovietų okupacijos užimdami aukštus postus partinėje ir valstybinėje sistemoje (LKP CK, NKVD ir pan.), aktyviai talkino (gal net rodė didelę iniciatyvą) sudarant "liaudies priešų" sąrašus, o turėdami galimybę gelbėti nuo tremčių ir teroro šviesiausius lietuvių tautos žmones (taip pat ir savo gentainius), kažkodėl to nedarė. Dar blogiau. Istorijos daktaro A.Liekio monografijoje "Lietuvos Laikinoji Vyriausybė (1941 06 22 - 1941 08 05)", kurioje panaudota gausybė dokumentų iš Lietuvos, JAV ir kitų valstybių archyvų, skaitome: "...1940 metais Kaune NKVD postus turėjo... 40 proc. žydų... Jie užėmė aukščiausius valstybės postus, pasižymėjo nepaprastu žiaurumu... žydų tautybės partiniai ir tarybiniai darbuotojai ištrėmė tūkstančius lietuvių. Jų žiaurumas neturėjo ribų, iki tol Lietuva dar nežinojo tokių budelių..." Koks zurofas ar vyzentalis gali pateikti solidų sąrašą Lietuvos žydų, išgelbėjusių (bent kiek!) nuo sušaudymų ir tremčių lietuvių visuomenės elito atstovų? Ir čia pat būtina priminti, kad patys Lietuvos žydai jau išaiškino, paskelbė ir pagerbė ne vieną šimtą "pasaulio teisuolių", kurie, rizikuodami savo šeimų ir artimųjų gyvybėmis, sąmyšio laikotarpiu darė tai, ką jiems diktavo jų tikėjimas, sąžinė, protas. Sudėkime paminėtus faktus ant istorijos svarstyklių, sąžiningai pasverkime ir gal tada kai kas kai kam pagaliau paaiškės... Kodėl lig šiol niekas iš žydų, rašančių apie karo pradžios ir vokiečių okupacijos laikotarpio faktus Lietuvoje, neatsako į jau senokai rašytojo Jono Mikelinsko suformuluotą klausimą: kodėl žydai apie 600 metų (iki pat 1940 metų sovietmečio okupacijos) gyveno Lietuvoje ir nė karto nepatyrė jokių pogromų, "Baltramiejaus naktų"? Ką žydai turėjo padaryti, kad po 1940-ųjų okupacijos ir žydų veiklos prieškaryje išprovokavo dalį (dar niekas tiksliai neįrodė, kokią) Lietuvos piliečių prisidėti prie antižydiškų akcijų karo pradžioje ir vėliau, fašistinės Vokietijos okupacijos metais?
Nepriimtina nei žmogiškumo, nei istorinės tiesos požiūriu, kai nepaliaujamai kartojami ir skleidžiami neįrodyti faktai ir prasimanymai (klastotės) vos ne visus lietuvius esant žydšaudžiais. Neseniai žiniasklaida pateikė faktą, kai žydšaudžio etiketė buvo lengva ranka prilipdyta savisaugos bataliono kareiviui, kurį likęs gyvas žydas "matė varant per Šiaulius grupę žydų..." Kur jie buvo vedami, kas su jais atsitiko, kada tiksliai tai buvo - visam tam nei žiniasklaida, nei žydai nebeteikia jokios reikšmės, fiksuojamas tik "faktas", kad jonaitis, varęs žydus, - žydšaudys... Ar prieškario žydų veiksmams taikydami tokį fakto vertinimą negautume tragiško vaizdo?
Dėkojant prof. A.Eidintui, kad (nors ir paantraštėje) jis aiškiai suformulavo tezę: "Prieš 60 metų į Lietuvą atneštas holokaustas buvo nacistų, bet ne okupuotų lietuvių politika", o straipsnio pabaigoje padarė svarbią išvadą ("...Lietuva linkusi ne ginti įtariamus nusikaltimais, o leisti spręsti teismams. Už karo nusikaltimus atsako individai, ir negalima taikyti kolektyvinės atsakomybės principo visai tautai."), tenka suabejoti kai kuriomis jo dėstomomis tiesomis. Nagrinėjant tokį skausmingą klausimą - ypač kai tai daro tituluotas istorikas, - man regis, būtina labai kruopščiai ir atsakingai dėlioti kiekvieną sakinį, faktą. Pavyzdžiui, vienoje vietoje profesorius, lyg ir cituodamas D.Porat, rašo, kad "...lietuvių tautybės baudėjai miesteliuose bei lietuvių policijos batalionai Lietuvoje nužudė daugumą ar net du trečdalius visų nužudytų Lietuvoje žydų...", o netrukus tai jau pavirsta lyg autoriaus išvada: "Ar...lietuvių tauta gali suvokti, kokį skausmą dalis jos sūnų, nacių pastūmėta, suteikė šalia gyvenusiai tautai - irgi Lietuvos piliečiams, kurie buvo sunaikinti beveik visi ir tik už tai, kad priklausė žydų tautai?"
Ne vienas klausimas ir abejonė kyla ir dėl tokio teiginio: "...Spaudoje buvo daug antižydiškų straipsnių, visur buvo išklijuoti šlykštūs antižydiški plakatai". Ar kuris istorikas gali tiksliai nurodyti, kam tokia spauda priklausė, ar konkrečiai ten rašė, kas buvo visų tų akcijų užsakovai? Visai tikėtina, kad tokių veiksmų užsakovas ir organizatorius pasirodytų buvęs NKVD, sumaniai taikęs ir įvairiausius principo "skaldyk ir valdyk" būdus tautoms sukiršinti ir tarpusavio nesantaikai paskleisti. Vėlgi - kartoju - tai turėtų būti kruopščiai išnagrinėti faktai, dokumentai ir visuomenei pateikiamos neabejotinos išvados (tiesos). Nepriimtini ir emociniai proveržiai, prie kurių priskirtina ir tokia profesoriaus mintis: "O kad vietiniai gyventojai lietuviai nužudė daugumą savo žydų įrašyta ir kapitaliniuose holokausto istorijos veikaluose". Kas gi tuos veikalus rašė, kokiais dokumentais (Lietuvos, Vokietijos, JAV archyvų) remiantis tai įrodoma, kokie gyvi liudininkai patvirtino tokius teiginius?
Skaitant straipsnį dar kartą, panašių vietų galima būtų nurodyti ir daugiau, todėl norom nenorom peršasi išvada, kad šiame straipsnyje dirbtinai stengtasi sutaikyti dvi kol kas nesiderinančias skaudžios temos nuostatas. O gal tiesiog autorius vis dar bijo pasakyti tai, ko nepaneigiami faktai - juos sąžiningai interpretuojant - reikalauja nenutylėti? Mūsų kartos (esu vos vyresnis už autorių) piliečiai - buvę homo sovieticus, deja, lig šiol negali išsivaduoti iš įvairiausių baimių, įskaitant ir dažno baimę kalbėti viešai apie KGB. Stovim neseniai grupelė bendrakursių viename muziejuje, prie garbingo mūsų vieno profesorių portreto, ir netikėtai prie manęs palinkęs studijų draugas klausia: "Kažin ar gerai bus, jei aš papasakosiu apie mūsų profesoriaus santykius su KBG remdamasis neseniai rastu įdomiu dokumentu?!" Pasirodo, draugas bijojo kalbėti apie KGB todėl, kad mūsų kompanijoje buvo pora bendrakursių, tikrai bendradarbiavusių su KGB.
Ir dar vienas su baime susijęs (kitaip suprasti ir paaiškinti vargu ar įmanoma) liūdnas tiesos nutylėjimo pavyzdys: jau keletą metų Lietuvoje per rankas keliauja labai rimta Ernsto Cundelio studija (rusų kalba) apie neva šešių milijonų žydų sunaikinimą Antrojo pasaulinio karo metais, apie nusikalstamus prieškario ir pokario (iki Niurnbergo proceso) istorijos faktų ir skaičių klastojimus, jų autorius ir pastarųjų demaskuotojus. Kodėl ši studija neverčiama į lietuvių kalbą, netampa lengvai prieinama visiems (bet kurioje bibliotekoje)?
Ką apie tai jūs, profesoriau, galėtumėte pasakyti, jei jūsų rankos nestabdo jokios baimės?

Marius VARLĖNIŠKIS

Vilnius

P.S. "Lietuvos rytas" šį straipsnį spausdinti atsisakė.

© 2001 "XXI amžius"

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija