Žymiosios XX amžiaus Lietuvos moterys
Sibiro maldaknygės autorė
Apie mokytoją ir tremtinę Adelę Dirsytę
Tegu tave nors retsykiais aplanko
vidaus šilumos diena;
Tegu niekados tavęs nepavergia išorinis pasaulis;
Tegu tavęs net žūtbūtinių išbandymų akimirkomis neapleidžia ramybė;
Niekados neatitolk nuo didžiausios būties paslapties jutimo;
Palaikyk ryšį su visais, ypač su artimaisiais, ir nuolat dalinkis
sielos ištekliais ir duona;
Nuolat kurk save ir savo namus;
Dievas visados su mumis;
Noriu jūsų tvirtų, pastovių tame begaliniame nepastovume;
Reikia įsižiūrėti į Advento žvakę, kaip prieš du tūkstančius metų,
kad mes suprastumėm ir gyventumėm jos šviesoj.
Adelė Dirsytė. Jūs manieji
Adelė Dirsytė - krikščionė pasaulietė,
autorė visame pasaulyje išgarsėjusios maldaknygės "Marija,
gelbėk mus", per kurią ji tapo Kristaus Bažnyčios dukra ir
apaštale. A. Dirsytei pradėta beatifikacijos - kėlimo į Altorių
garbę - byla. Ji - jau antroji Kauno arkivyskupijos istorijoje,
nes 2000 m. pradžioje pradėta Elenos Spirgevičiūtės kankinystės
byla. Beatifikacijos byla ragina kiekvieną iš mūsų dar kartą prisiminti
šią kankinę...
Adelė Dirsytė Lietuvoje: vaikystė,
mokslas, darbas
1909 m. balandžio 15 d. Kėdainių
apskrityje, Šėtos parapijoje, Promislavo vienkiemyje, ūkininkų
Agotos Ragaišytės ir Antano Dirsės šeimoje, gimė jauniausia duktė
Adelė. Tėvas, būdamas labai darbštus, - mat susitaupęs pinigų
nusipirko 30 ha ūkį ir įsikūrė Promislavo vienkiemyje, - prie
darbo spaudė visus šešis vaikus: tris sūnus ir tris dukteris.
Tačiau tris vaikus sugebėjo išmokslinti.
Šėtoje gyveno Antano Dirsės sesuo Mariukė, tad Adelė galėjo pas
ją gyventi ir mokytis Šėtos progimnazijoje (nuo Šėtos iki Promislavo
- 8 km). Čia ją mokė žymūs žmonės: poetas kunigas Jurgis Tilvytis
(vienas Šėtos progimnazijos steigėjų), vikaras kun. Feliksas Kapočius
(būsimasis Kauno Prisikėlimo bažnyčios statytojas), direktorius
Jonas Misiūnas, mokytojai Uršulė Braškaitė, Stasys Jauniškis,
Jonas Miežlaiškis, Jadvyga Tilvitytė, Jadvyga Sventeckienė, Paulina
Zajauskaitė ir kt. Tuometinių moksleivių nuotaikas atspindi Adelės
klasės draugės Agnietės Stašaitytės įrašai dienoraštyje. Prieš
trejetą metų išleistoje knygoje "Puslapiai iš dienoraščio"
ji rašė: "Tuo laiku jau pradėjome svarstyti apie tolesnį
gyvenimo kelią. Šventadienių popiečiais su drauge, kuri gyveno
kitame kaime, vaikščiodavome po tėviškės parapijos kapines, kalbėdavom,
svajodavom, svarstydavom, kurdavom ateities planus, kaip gyventi
ir kur, kad gyvenimas būtų prasmingesnis, naudingas kitiems ir
pačios būtume geresnės.Kai tik būdavo galimybės, visada eidavom
į bažnyčią".
Baigusi Šėtos progimnaziją, 1924-1928 metais A.Dirsytė mokėsi
Kėdainių gimnazijoje. Čia ją mokė žinomas matematikas Kėdainių
gimnazijos direktorius G. Seliava, jau garsėjantis poezija ir
apsakymais rašytojas Juozas Paukštelis, mokytojai J. Bliūmas,
A. Karazytė, B. Valasčiūtė, K. Vaškevičius ir kt. Adelė domėjosi,
ir jai gerai sekėsi, filosofijos propedeutika, istorija ir visuomenės
mokslas. Jau gimnazijoje ji mokėsi trijų užsienio kalbų: vokiečių,
anglų ir lotynų.
Baigusi Kėdainių gimnaziją, A.Dirsytė 1928 metais įstojo į Lietuvos
universitetą, studijavo Teologijos-filosofijos fakultete germanistiką,
lituanistiką ir pedagogiką bei psichologiją. Universitete ji klausė
žymių profesorių paskaitų. Studijuodama universitete, įsitraukė
į birutiečių veiklą.
Dar jaunystėje išryškėjo Adelės pedagoginis talentas. Savo artimuosius
ji mokė žaidimų, vaidybos, gražaus elgesio. Nepaklususius pabardavo
ir nubausdavo. Skaitydavo paskaitas, dalyvavo ateitininkų veikloje,
į kurią įsitraukė dar mokydamasi gimnazijoje. Tarp jaunimo turėjo
autoritetą: ja visi tikėjo ir pasitikėjo, klausė, mylėjo ir gerbė.
Studijuodama per atostogas tėviškėje rengdavo Kalėdų bei Velykų
vaidinimus, aiškindavo giminaičiams Lietuvos istoriją...
1932 metais A.Dirsytė išėjo iš universiteto, bet tik 1940 m. birželio
4 d. gavo VDU baigimo diplomą.
Išėjusi iš universiteto, Adelė toliau aktyviai dalyvavo ateitininkų
veikloje. Skaitė paskaitas katalikiškų organizacijų renginiuose,
priklausė Lietuvių katalikių moterų centro valdybai, vadovavo
"Caritas" draugijai, rūpinosi našlaičių ir vargšų šalpa.
Jos straipsnių ir religinės poezijos galima rasti to meto katalikiškoje
spaudoje: "Vaidilutėje", "Moteryje" ir kt.
Čia ji kvietė jaunuoles ir jaunuolius pamiršti asmeninę naudą
ir aukotis dėl svarbių idealų. Mokė, kaip tinkamai organizuoti
renginį, aiškino, jog organizatoriaus gebėjimas pasireiškia ne
tuo, kad jis vienas viską dirba, o tuo, kad sugeba tinkamai paskirstyti
darbus ir juos pavesti atsakingiems žmonėms, moka jų darbą subtiliai
kontroliuoti.
Prasidėjus sovietinei okupacijai, Adelė dirbo mokytoja mergaičių
gimnazijoje Vilniuje.
Vokiečių okupacijos metais (1942-1944 m.) amatų mokykloje A.Dirsytė
dėstė vokiečių kalbą, buvo 20 mergaičių klasės auklėtoja. Mergaitės
buvo ruošiamos siuvėjomis. Auklėtinės prisimena, kad mokytojai
labiausiai rūpėjo dvasinis mergaičių brendimas. Adelė siekė joms
išaiškinti subtilybes, kad jos mylėtų tėvynę ir būtų patriotės.
Kartu su kun. Alfonsu Lipniūnu Adelė organizavo šalpą ir jos dalijimą
vargstantiems.
Nuo 1944 metų rudens A. Dirsytė pradėjo dirbti Vilniaus S.Nėries
mergaičių vidurinėje mokykloje. Čia ji visiems, esantiems šalia,
dalijo ne tik savo žinias, bet ir širdies turtus. Buvusi auklėtinė
Marija Kibirkštienė prisimena, kad auklėtoja sunkiomis ekonominėmis
sąlygomis savo auklėtinėms padovanojo po erškėtrožę. Kita auklėtinė
pasakojo, kad mokytoja, rūpindamasi mergaičių dvasiniu brendimu,
eidavo kartu su jomis į Šv. Kazimiero, Šv. Rapolo ir Šv. Teresės
bažnyčias. Adelė taip pat įtaigiai skaitė šv. Teresėlės gyvenimo
aprašymą, Marijos Pečkauskaitės raštus. Jai rūpėjo mergaičių dora
ir išsilavinimas, tad aiškino įvairias subtilybes, siekė, kad
mergaitės augtų tikros tėvynės patriotės.Tačiau sovietinei valdžiai
didžiausi priešai buvo tie, kurie rūpinosi jaunimo dvasingumu.
Vilniuje, kur Trakų gatvės 11-ame name gyveno A. Dirsytė, rinkdavosi
bendraminčiai. Domas Akstinas rašo, kad ten "gyveno mokytojas
Česlovas Mačys, generolo K. Ladigos žmona Stefanija Ladigienė,
neapsakomai geros širdies sena skalbėja ir kasdienių reikalų šeimininkė,
visų vadinama teta, - Agnietė Stašaitytė, Adelės sesers Kotrynos
sūnus Stasys Ivanauskas ir kiti. Būrelis leido ranka rašytą laikraštėlį
"Raudonasis užpečkis", jo išėjo keli numeriai. Tačiau
okupantų saugumo rankos pasiekė ir "Užpečkio" bendraminčius".
Kančios ir dvasinė stiprybė sovietiniuose
lageriuose
1946 m. kovo 6 d. žymi ateitininkų
veikėja A. Dirsytė buvo suimta. Po aštuonerių mėnesių kančių KGB
rūsiuose už dalyvavimą kontrrevoliucinėje ateitininkų veikloje
1946 m. lapkričio 11 d. A.Dirsytė nuteisiama dešimčiai metų kalėti
lageryje ir penkeriems metams be teisių. A. Dirsytei teko patirti
kančią tolimoje Užpoliarėje, Taišete, Kolymoje...
Sibire trapiai ir silpnai Adelei teko sunkiai dirbti tiesiant
geležinkelius. Čia atsidūrė ir nemažai jos auklėtinių, tad jas
ir kitus kalinius A.Dirsytė siekė atitraukti nuo niūrios kasdienybės,
ugdė jų intelektą. Menkomis atokvėpio valandėlėmis rengė literatūros
pamokas, mokė eilėraščių, organizuodavo disputus. Lageryje Adelė
buvo ne tik pedagogė. Ji - patarėja ir guodėja, neeilinė lietuvaitė,
asmenybė, kuriai Apvaizda skyrė kankinės dalią. Adelė mokė kalines
dvasinio susikaupimo, sąmoningo kančios pakėlimo ir aktyvaus religinio
gyvenimo; drauge su kalinėmis kalbėdavo rožinį, kurio karoliukai
buvo padaryti iš kalinio duonos.
1947 metų vasarą kartu su kitais A.Dirsytė patenka prie Vorkutos
geležinkelio (Čumos stotelė), kur pradedama garsioji užpoliarinio
geležinkelio - 501 statyba. Patys sargybiniai kalbėjo, kad geležinkelis
tiesiamas ant žmonių kaulų. Kalinių gyvenimo sąlygos buvo nepakeliamos:
menkas maistas, šaltis, sunkus fizinis darbas, gyvenimas palapinėje,
kur nebuvo galimybės išsidžiovinti drabužių, moralinės kančios,
tyčiojimaisi...
Adelė nuo jaunystės buvo silpnos sveikatos. O Sibire šaltis, sunkus
fizinis darbas, alkis, prižiūrėtojų patyčios kamavo ne tik kūną,
bet ir dvasią. Tačiau ir trumpomis poilsio akimirkomis ji organizuoja
pokalbius, veda diskusijas, siekdama niūriai realybei priešinti
dvasingumą. Pavyzdžiui, Adelė su mokinėmis svarstė, kas geriau
- laisvė ar jos siekimas. Po karštų disputų prieita prie bendros
nuomonės - laisvės siekimas suteikia dvasinį pakilimą. Adelė mokė
dvasinės stiprybės ieškoti maldoje, skatino ieškoti žmonėse gėrio.
1949 metais A. Dirsytė patenka prie geležinkelio Taišetas-Bratskas
statybų. Nors čia buvo šiltesnis klimatas, tačiau Adelę, kuri
buvo labai jautri, kankino mažytės muselės, - nuo jų įkandimo
tindavo ne tik veidas, bet ir visas kūnas. Tačiau ir čia ji aplinkiniams
sugebėjo rodyti kančios prasmę, kaip auką Aukščiausiajam.
1950 metais etapu Adelė siunčiama į Kolymą. Šioje šiurpioje kelionėje
laivo triumuose ji stiprino mergaičių dvasią, rengė disputus literatūrinėmis
bei dvasinėmis temomis, kalbėjo apie gyvenimo prasmę. 1950 metų
rudenį kaliniai pasiekė Magadaną. A. Dirsytė pateko į specialųjį
lagerį "Berlag". Čia kaliniai dirbo specialiame šeštajame
kilometre. Kolymos lageriuose, kur buvo ypač uoliai vykdoma nužmoginimo
ir naikinimo politika, A. Dirsytė visoms lietuvaitėms, o ir kitiems
buvo šviesuliu, ramintoja ir globėja. Čia kaliniai buvo sunumeruoti,
į Lietuvą leidžiama parašyti vos vieną laišką per metus. Už dvasingumo
stiprinimą, kūrybinių poreikių troškimo skatinimą tarp kalinių,
Adelė buvo ne tik persekiojama, bet ir kankinama: mušama, uždaroma
į karcerį. Tačiau kankinama ji nepalūžo. Mokė ir prižiūrėtojų
širdyse rasti bent krislelį gėrio, ragino ir prašė melstis už
savo skriaudėjus, įprasminti savo kančią, ją jungti su malda,
mokė dalintis mažiausiu trupinėliu. Ir ne tik mokė - pati meldėsi
už kankintojus, budelius, nelaiminguosius. Čia jai būnant mirė
Stalinas. Visi kaliniai galėjo kiek atsikvėpti. Leista ir rašyti.
Tada gimė knyga, išgarsėjusi pasaulyje kaip "Sibiro tremtinių
maldaknygė". Joje išsiuvinėtos mergaičių pavardės - visų,
buvusių kartu 6-ajame kilometre. Perduodama šių maldų rankraštį
draugei Pranutei, Adelė 1953 m. vasario 16 d. rašė: "kad
galėtumei geriau su mumis jausti, mąstyti, garbinti Viešpatį,
siunčiame šią maldų knygelę". Sibiro tremtinių maldaknygė
"Marija, gelbėk mus" pasiekė Vakarus ir tapo viena populiariausių
lietuviškų knygų (išversta net į dešimtį kalbų). Vilniaus arkivyskupo
kardinolo (tada dar prelato) A.J.Bačkio iniciatyva Sibiro lietuvaičių
maldaknygė "Marija, gelbėk mus" buvo išversta į prancūzų
kalbą ir 1964 metais išspausdinta Paryžiuje su Paryžiaus arkivyskupo
kardinolo Feltino įvadu.
Tačiau pirmąsyk A. Dirsytės vardas plačiai nuskambėjo, kai 1959
metais "Ateities" spaustuvė Putname išleido maldų knygą
"Marija, gelbėk mus". Šią knygelę 1953 m. sausio 23
d. aprobavo kun. Stasys Yla ir vyskupas Bernardas J. Flanganas.
Kun. Leonardas Andriekus, OFM, "Paaiškinime" rašo: "Lietuvių
tauta šiandien eina Viešpaties kryžiaus kelią. Visur aidi skausmingi
mūsų žingsniai, graudingi žodžiai, kuriuos girdi dangus. Mes jau
turime tremtyje gimusių maldų bei giesmių. Jas praturtino iš Sibiro
į laisvąjį pasaulį patekusi lietuvių maldų knygelė...Tą Sibire
gimusią maldų knygelę leidžiant tikimasi, kad pasaulyje atsiras
daug lietuvių, kurie, jos žodžiais šaukdamiesi Viešpatį, dar labiau
įsijungs į mūsų tautos Kryžiaus kelio skausmingą procesiją".
Viena iš maldų: "Suledėjusiomis lūpomis, ašarotomis akimis,
nevilties iškankinti puolame prie Tavo prakartėlės, Šventasis
Kūdikėli. Priimki mūsų prašymus, maldas, priimki mūsų ilgesį,
pasiryžimus, priimki karžygių aukas, priimki mūsų mylimųjų ašaras,
maldas, skausmu persunktus rūpesčius, išlaikyki mus visus gražiai
ateičiai. Sutrumpink mūsų bandymo dienas. Jei reikia aukos, imk
ją iš manęs, tik duok man kankinių drąsos ir ištvermės".
Lietuvoje A. Dirsytės maldų knyga "Marija, gelbėk mus"
buvo išleista jau atgavus nepriklausomybę.
"Maldaknygė, - kalbėjo kun. prof. A. Trimakas 1999 m. lapkričio
28 d. A. Dirsytei skirtoje konferencijoje, - parašyta jos širdies
krauju. Ši maldaknygė - A.Dirsytė dvasingumo liudytoja, tad ji
tampa ir didžia literatūra, ir gilia teologija. Adelė savo kančios
kelią susiejo su Jėzaus Kristaus - Išganytojo keliu. Jis eina
su visais žmonėmis visais laikais. Adelė jautė, kad ji turi būti
šalia Jėzaus ir semtis iš Jo kantrybės ir stiprybės. Adelės dvasingumas
- tai artimo meilė, meilė tautai, meilė priešui. Maldaknygė liudija
dvasinę pergalę prieš brutalios kančios jėgą - todėl šis kūrinys
susilaukė tokio pasisekimo." Kun. prof. A. Trimakas akcentavo,
kad tik didžiai dinamišką galią turinti siela gali pakilti ant
tikėjimo ir meilės sparnų daug aukščiau už materializmą.
Tačiau 1954 metais Adelę kažkur išvežė, o kai po žiaurių kankinimų
grąžino atgal, nebuvo galima jos atpažinti: trumpai nukirpti plaukai,
pajuodę paakiai. Pirmą kartą kalinės pamatė ją verkiančią - A.Dirsytė
prasitarė, kad buvo labai žiauriai tardoma ir kankinama.
1955 metais turėjo pasibaigti bausmės laikas, tad
Adelė iš Kolymos buvo išgabenta į žemyną, bet Lietuvos nepasiekė.
1955 m. rugsėjo 26 d., pakeliui į Lietuvą, Chabarovsko ligoninėje
A.Dirsytė mirė - Aukščiausiasis užbaigė jos žemiškąjį kančios
kelią. Iki šiol nežinomos nei jos žūties aplinkybės, nei palaidojimo
vieta.
Viešpats šią taurią sielą išsirinko, kad ji būtų šalia Jo kryžiaus
iki visiško sunaikinimo, kad ši kilni lietuvaitė paaukotų savo
gyvenimo auką už tėvynę ir Bažnyčią (arkivysk. S. Tamkevičius,
SJ).
Kelias į Altorių garbę
Vysk. J. Boruta, SJ, kalbėjo: "Įrodant
kankinystės faktą, neužtenka, kad žmogus labai daug kentėjo (tarkim,
kalėjime). Jis turi būti Kristaus liudytojas, neatsisakęs savo
tikėjimo mirties akivaizdoje, t.y. paaukojęs savo gyvybę dėl Kristaus
tiesiogine prasme. Ir nereikėtų, kaip dažnai pasitaiko, tikėjimo
kankinių painioti su tautos laisvės kankiniais. Tai ne mažiau
garbinga mirtis, bet religine prasme jie nėra šventieji. Tai ne
aukos paniekinimas, o atsiejimas".
1999 m. balandį, minint A.Dirsytės 90-ąsias gimimo metines, Kėdainių
Šv. Juozapo bažnyčios šventoriuje buvo pastatytas paminklinis
koplytstulpis.
Siekiant supažindinti visuomenę su A.Dirsytės - taurios asmenybės,
gabios pedagogės ir uolios tikėjimo puoselėtojos - nuopelnais,
1999 m. lapkričio 28 d. Kaune buvo suorganizuota konferencija,
skirta jos veiklai, pateikus prašymą pradėti kanonizacijos bylą.
Konferenciją organizavo Lietuvių katalikų mokslo akademija, Katalikų
teologijos fakultetas VDU, Ateitininkų federacija ir Politinių
kalinių bendrija "Kolyma". Ta proga Kauno Arkikatedroje
buvo aukojamos šv.Mišios.
Konferencijoje pranešimus skaitė VDU magistrantas Aurimas Šukys
("Adelė Dirsytė - ateitininkė"), kun. prof. K. Trimakas
("A. Dirsytės dvasingumas Sibiro lietuvaičių maldaknygėje"),
dr. Mindaugas Bloznelis ("A. Dirsytės moralinės reabilitacijos
sistema") ir kun. dr. Artūras Jagelavičius ("A.Dirsytės
bylos eiga kankinių ir šventųjų skelbimo procese"). Prisiminimais
dalijosi seserėnas Stasys Ivanauskas. Naujų faktų apie A.Dirsytės
maldingumą, pasitikėjimą Aukščiausiuoju pateikė jos bendražygės
ir globotinės Kolymoje mokinės ir Sibiro kančių draugės Danutė
Lašinskienė, Pranutė Gaižutytė, Joana Mozerienė ir Zina Viščiūtė.
Snieguolės Justytės ir D.Akstino iniciatyva buvo surengta paroda
"Adelei Dirsytei - 90". Joje buvo ir toks dokumentas
- 1998 m. lapkričio 16 d. Kauno arkivyskupijos kurijos raštas
Nr. 1076:
"Didžiai Gerbiamiems A. Dirsytės dvasinio palikimo saugotojams.
Kauno arkivyskupijos kurija praneša, jog A. Dirsytė, gimusi 1909
04 15, yra įtraukta į Katalikų Bažnyčios Kankinių sąrašus, kuriuos
išnagrinėjusi Šventųjų skelbimo Kongregacija Vatikane duos patvirtinti
Popiežiui Jonui Pauliui II.
Lietuvos Vyskupų Konferencija Kauno arkivyskupijos kurijos Oficiolui
(Bažnytinio tribunolo pirmininkui) pavedė garbingas postulatoriaus
pareigas, tiriant Lietuvos kankinių ir šventųjų bylas. Šiuo metu
yra vedama A. Dirsytės kanonizacijos byla, apklausinėjami liudytojai
ir renkami reikalingi dokumentai.
Šios bylos sėkmė priklausys ir nuo jūsų visų maldų!"
2000 m. sausio 14 d. Vatikano sprendimu leista pradėti kankinės
A.Dirsytės bylą.
2000 m. gegužės 7 d. Romoje, Koliziejaus aikštėje, Šventasis Tėvas
Jonas Paulius II papildė šimtmečio martirologiją, paskelbdamas
114 Lietuvos kankinių. Tarp jų - ir Adelė Dirsytė. 2000 m. balandžio
16 d. - A.Dirsytės 91-asis gimtadienis - buvo paminėtas Kėdainiuose.
2000 metais D.Akstinas išleido A. Dirsytės laiškus atskira knyga
"Jūs Manieji" (tai 37 datuoti ir šeši be datos laiškai).
Adelė, atsidūrusi kalėjime, nepamiršo savo bičiulių: kai tik atsirasdavo
galimybė, rašydavo trumpus, bet kupinus padrąsinimo ir pareigos
bei žadinimo išlikti žmogumi laiškus. Daugiausia laiškų parašė
Stasiui Ivanauskui, siųsdama juos į minėtą "Užpečkį"
A.Stašaitytės vardu. Leidėjas D.Akstinas leidėjo žodyje rašo:
"Leidėjas, skelbdamas žinomus Adelės Dirsytės laiškus, norėjo
skaitytojui per juos atskleisti autorės dvasios taurumą, jos didybę,
norėjo, kad šiandien sunkiai suvokiamomis sąlygomis Mokytojos
iš Vilniaus bertas į artimųjų bičiulių širdis šviesos grūdas šiandien
kristų ir į skaitytojų sielas, nes jos žodis, jos reiškiamos mintys
persunktos giliai tikinčiojo kilnumu, amžinomis, bendražmogiškomis
vertybėmis. Skaitydami Adelės Dirsytės laiškus pajusime, kad herojiškoji
Mokytoja kreipiasi į mus - Jūs Manieji. Jeigu įsiklausysime į
jos žodžius, didžiosios Mokytojos iš Vilniaus gyvenimas, jos kančia
ir mirtis tremtyje nebus bevaisė".
2000 m. rugsėjo 24 d. Kauno arkivyskupijoje vyko pirmasis posėdis
pradedant A.Dirsytės beatifikacijos bylą. Ta proga Kauno Arkikatedroje
Bazilikoje šv. Mišias koncelebravo ir pamokslą pasakė arkivyskupas
S. Tamkevičius.
A.Dirsytės kankinystės proceso vadovas arkivysk. S. Tamkevičius
savo atstovu byloje paskyrė kun. Adolfą Grušą, teisingumo gynėju
- teologijos mokslų daktarą kun. Artūrą Jagelavičių, notare -
Kauno arkivyskupijos kurijos teisininkę Almą Kraptavičiūtę, postulatoriumi
- monsinjorą Pranciškų Tamulevičių.
Baigiantis pirmam posėdžiui, arkivysk. S. Tamkevičius ir jo paskirti
bažnytinio tribunolo atstovai prisiekė ištikimai ir objektyviai
vykdyti savo pareigas šioje byloje, pateiktus duomenis laikyti
paslaptyje.
Apie A. Dirsytę kalbėjo S.Ivanauskas ir Adelės biografijos tyrinėtojas
dr. M.Bloznelis, Kauno ateitininkų valdybos narė V. Malinauskienė,
Adelės laiškų leidėjas D.Akstinas, kun. prof. K. Trimakas. Kun.
A. Jagelavičius sakė, kad tokios bylos, siekiant visapusiško objektyvumo,
užtrunka ne vienerius metus. Būtina apklausti kiek įmanoma daugiau
liudininkų, išanalizuoti kandidatų į palaimintuosius arba šventuosius
paliktus raštus ir t.t. Arkivyskupas teigė, kad procesas gali
užtrukti mažiausiai dešimt metų. Tik paskui bus pradėta jos kanonizacijos
byla.
Dar 1999 metų konferencijoje arkivysk. S. Tamkevičius kalbėjo,
kad mes savo tėvynėje turime daug puikių tikėjimo, dvasingumo
pavyzdžių - tai Bažnyčios turtas, kurį reikia kaupti ir, svarbiausia,
garsinti. A.Dirsytė ir ilgoje golgotos kančioje sugebėjo pamiršti
save ir rūpintis kitais. Jei mes šiandien savo varguose sugebėtume
taip melstis, kaip meldėsi Adelė - uždegdama ir kitus, tada nebūtume
tokie pikti, ir gyvenimas taptų visiems geresnis. O kad Viešpats
savo dukrą oficialiai išaukštintų mūsų šeimoje, reikalinga visų
malda...
"Šiandien mūsų kankinė, kaip anuomet, eidama Kryžiaus kelią,
kviečia mus ne kerštui ar neapykantai, bet susimąstyti, kad tikras
gyvenimas statomas ne ant melo ir neapykantos, o ant uolos, kuri
yra Jėzus Kristus. Su Juo mokytoja nepalūžo sunkiausių išbandymų
dienomis, su Juo ir mes nugalėsime dabarties sunkumus" (arkivysk.
S. Tamkevičius).
Dr. Aldona VASILIAUSKIENĖ
© 2001 "XXI amžius"