Ar pasibaigė Lietuvos krikščionėjimas?
Šiemet sueina 750 metų nuo Mindaugo
krikšto. Minint šį jubiliejų, Taikomosios dailės muziejuje, kur
eksponuojama didžiausia Lietuvos istorijoje sakralinės krikščioniškosios
dailės paroda "Krikščionybė Lietuvos mene", jau įvyko
keturi kultūros vakarai. Svarbiausias renginys - rugsėjo 26-27
dienomis vykusi tarptautinė konferencija "Lietuvos krikščionėjimas
Vidurio Europos kontekste". Konferenciją pasveikino Armėnijoje
tuo metu viešėjęs popiežius Jonas Paulius II. Kardinolui Audriui
Juozui Bačkiui atsiųstoje Vatikano valstybės sekretoriaus kardinolo
A.Sodano telegramoje rašoma: "Popiežius nuoširdžiai džiaugiasi
svarbia sielovadine ir kultūrine iniciatyva - tarptautine konferencija
"Lietuvos krikščionėjimas Vidurio Europos kontekste",
kurią, minint karaliaus Mindaugo krikšto 750-ąsias metines, surengė
Lietuvos dailės muziejus, bendradarbiaudamas su Lietuvos Vyskupų
Konferencija. Jo Šventenybė tikisi, jog šis susitikimas padės
sustiprinti dalyvių kilnų nusiteikimą savo tyrinėjimais liudyti
krikščionybę bei realizuoti bendrus uždavinius, tarnaujant naujajai
evangelizacijai šių dienų visuomenėje. Užtikrindamas, jog meldžiasi
už susitikimo sėkmę, jis siunčia Jūsų Eminencijai, organizatoriams
ir visiems, dalyvaujantiems šiame svarbiame reikšmingame simpoziume,
apaštalinį palaiminimą".
Ši konferencija pratęsė 1987 metais Vatikane vykusį tarptautinį
kolokviumą, skirtą 1387 metų Lietuvos krikšto 600 metų jubiliejui.
Toks renginys ano meto okupacijos sąlygomis Lietuvoje buvo neįmanomas.
Per dvi dienas perskaityta trylika pranešimų, vyko aktyvios diskusijos.
Iš aštuonių valstybių susirinkę žymūs mokslininkai, kelių universitetų
garbės daktarai, autoritetingi Katalikų Bažnyčios istorikai, 1987
metų Vatikano kolokviumo dalyviai į Lietuvą atsivežė ir savo pranešimuose
pristatė naujuosius tyrinėjimus. Pranešimus skaitė ir Lietuvos
mokslininkai: prof. Mečislovas Jučas, prof. Eugenija Ulčinaitė,
habil. dr. Ingė Lukšaitė, vyskupas dr. Jonas Boruta. Diskusijose
dalyvavo prof. Edvardas Gudavičius.
Gausią konferencijos medžiagą viename straipsnyje apžvelgti neįmanoma,
todėl pasirinkome vieną aspektą, kuris, tikime, bus įdomus "XXI
amžiaus" skaitytojams. Iškėlėmė vieną klausimą: ar pasibaigė
Lietuvos krikščionėjimas? Į jį pabandysime atsakyti konferencijoje
išgirstais teiginiais.
Kun. prof. Paulius Rabikauskas, SJ, rašė: "Mindaugo krikštas
buvo svarbus mūsų tautos istorijoje įvykis, kurio niekam nevalia
tylomis apeiti. Jo dėlei prie Baltijos jūros kylanti valstybė
įžengė į ano meto krikščioniškosios Europos bendriją. Todėl mūsų
tautos istorijoje būtina pabrėžti Mindaugo karūnaciją... Anais
viduramžių Christionitas laikais pats aukščiausias žemėje autoritetas
popiežius džiaugėsi sužinojęs apie Lietuvos valdovo Mindaugo krikštą,
savo autoritetu jam suteikė krikščioniškojo karaliaus titulą,
įsteigė nuo niekieno nepriklausomą Lietuvos vyskupiją". Vilniaus
Arkikatedroje kabanti lenta liudija: "Mindaugas - Lietuvos
karalius, karūnuotas 1253 metais, ypatingasis Šventosios Romos
Bažnyčios sūnus, Lietuvos vyskupijos steigėjas, pirmosios katedros
statytojas". Karūna nudžiugino Mindaugą ir menine, ir politine
prasme. Karalienė Morta tapo karšta katalikė. Bažnyčia buvo vienintelė
institucija, į Lietuvą atnešusi raštą. Suintensyvėjo prekyba.
Praėjus dvylikai metų nuo pirmojo krikšto, Mindaugas susitarė
su Naugarduku ir pradėjo kariauti su Kryžiuočių ordinu. 1263 metais
Mindaugas buvo nužudytas. Šios aplinkybės sustabdė Lietuvos krikščionėjimą.
Kun. prof. P.Rabikauskas rašo: "Kad Lietuva galutinai ir
pastoviai tapo krikščioniška valstybe, turime dėkoti Jogailos
ir Vytauto, t.y. pačių lietuvių, o ne lenkų 1387 m. Vilniuje,
naujai pastatytoje katedroje, kaip atrodo, Velykų naktį, pravestam
iškilmingam teisiška prasme, nors iškart tiktai simboliškam Lietuvos
krikštijimui".
Krikštijant nebuvo taikoma prievarta, tik įtikinėjimas. Prof.
E.Gudavičius pateikė pavyzdį: valdovas liepė užgesinti laužus,
užmušti žalčius. Tai rodė tvirtą valdovo apsisprendimą už krikščionybę,
jo požiūrį į pagoniškąjį kultą.
Su Krikšto sakramentu siejosi katechizacija - ilgas procesas,
trunkantis šimtmečius. Atrandant naujus dokumentus, tyrinėjimų
laukas plečiasi, istorikai pateikia vis naujas įžvalgas. Yra išlikę
XVI a. pabaigos Tilžės ir Žemaičių vyskupystės parapijų vizitacijos
užrašai. Iš jų galima spręsti, kad Mažojoje Lietuvoje ir Žemaičių
vyskupystėje buvo teikiami visi sakramentai, palaikomas pamaldumas.
Prof. E.Ulčinaitė, išstudijavusi jėzuitų "Metinius pranešimus"
("Annue Litterae"), pateikė įdomių faktų. XVII a. pabaigoje
rašoma apie žemės deivėms ir mirusiųjų vėlėms aukojamas aukas,
dangaus kūnų garbinimą, trobose pakenčiamus žalčius, pagoniškas
apeigas. Miestai buvo krikščioniški, pagonybė laikėsi kaime. Profesorė
E.Ulčinaitė padarė išvadą: 1251 metais Mindaugas, 1387 metais
Jogaila ir Vytautas pradėjo Lietuvos krikštą, kuris su tam tikromis
modifikacijomis tebesitęsia iki šiol. Tokia yra tendencija.
Pasak dr. I.Lukšaitės, taip buvo ne tik Lietuvoje. Ji pateikė
literatūroje aprašytą atvejį, neva Vokietijoje už menkniekį supykusi
būtybė, panaši į mūsų aitvarą, sudegino kelis namus. Tuo buvo
tikima.
Šiai mokslininkių išvadai pritarė vyskupas J.Boruta. Galime džiaugtis,
jog daugėja krikštų, bet pradėta tikėti reinkarnacija, atsirado
parapsichologija. Dar pridėsime: žavimasi pagonybe, televizorių
ekranuose matome pagoniškas vestuvių apeigas, vykstančiass XXI
amžiuje.
Prelatas, Liublino katalikiškojo universiteto profesorius, Popiežiškosios
teologijos akademijos Krokuvoje garbės daktaras, vienas žymiausių
ir autoritetingiausių Lenkijos Katalikų Bažnyčios istorijos tyrinėtojų
Boleslovas Kumoras apibendrino diskusiją: žmonės turi gyventi
vadovaudamiesi krikščioniškosios moralės principais; krikščionėjimas
- tai dinamiškas, neužbaigiamas procesas. Vadinasi, ir Lietuvos
krikščionėjimas nepasibaigė, jis tebesitęsia.
Prof. Rimantas Jasas pasiūlė surengti konferenciją, kurioje būtų
aptarti Baltijos tautų skirtumai, šių tautų santykis su Katalikų
ir Protestantų Bažnyčiomis.
Konferenciją "Lietuvos krikščionėjimas Vidurio Europos kontekste"
globojo Lietuvos Vyskupų Konferencijos pirmininkas, Kauno arkivyskupas
metropolitas Sigitas Tamkevičius. Konferenciją laišku pasveikino
Lietuvos Respublikos prezidentas Valdas Adamkus. Jis rašė: "Lietuvos
valstybės kūrimasis ir tvirtėjimas, tautinės ir pilietinės tapatybės
išsaugojimas priespaudų ir okupacijų metais buvo neatskiriamas
nuo krikščioniškųjų tiesų. Istorija liudija, kad panašius procesus
išgyveno visa Vidurio Europa, kad krikščioniškosios aspiracijos
darė svarbų poveikį Vidurio Europos valstybių ir tautų politikai,
kultūrai, švietimui, menui. Lietuvos, neatsiejamos Vidurio Europos
dalies, patirtis - vertinga, įdomi, turinti daugybę sąsajų su
kaimyninių šalių patirtimi ir kelianti daug klausimų įvairių sričių
mokslininkams. Tikiuosi, kad šio forumo pranešimai ir diskusijos
krikščioniškosios minties tema prisidės prie geresnio mūsų krašto
ir visos Vidurio Europos praeities pažinimo bei suvokimo, kad
savita Lietuvos patirtis bus naudinga pasaulio kultūrinei bei
istorinei pilnatvei suprasti".
Prezidento lūkesčiai išsipildė - garbūs užsienio mokslininkai
džiaugėsi pabuvę konferencijoje, dėkojo organizatoriams.
Aldona KAČERAUSKIENĖ
Vilnius
© 2001 "XXI amžius"