VYSKUPŲ DVASINĖ GIMINYSTĖ
Vysk. V.Borisevičiaus 55-tos mirties metinėms
Susirinkome paminėti Dievo tarno
vyskupo Vincento Borisevičiaus nužudymo 55-ąsias metines. Tačiau
šv.Mišias aukojame ne kaip sausio 13-ąją ar birželio 14-ąją, apsivilkę
gedulingą violetinį arnotą, o baltą, šviesų - pergalės ir džiaugsmo
arnotą, tikriausiai kartu su kilniuoju Ganytoju, danguje besidžiaugiančiu
savojo tikėjimo pergale prieš smurtą ir prievartą, tikėjimo šviesos
pergale prieš netikėjimo tamsą. Mišias aukojame šviesiu arnotu
todėl, kad Šventasis Tėvas leido pradėti vysk. Borisevičiaus paskelbimo
šventuoju bylą, kad jam pripažino garbingą Dievo tarno vardą.
Ir todėl šias šv. Mišias aukojame prašydami Dievą, kad jis Bažnyčios
greičiau būtų paskelbtas palaimintuoju ir šventuoju, kad galutinai
pajėgtume visam pasauliui įrodyti, kad jis laisva valia atidavė
savo gyvybę už tai, kad neišsižadėjo tikėjimo, kad nesutiko kenkti
Kristaus įkurtai Bažnyčiai, kad mylėjo Dievą visa širdimi, visu
protu, visomis jėgomis, visa siela, kiekvieną žmogų - kaip save
patį ir savuosius, ir Tėvynę, kitus kilnius žmogiškuosius šiapusinius
idealus.
Šiandien vysk. Borisevičių minime šviesia spalva todėl, kad prieš
55 metus, vedamas į Vilniaus saugumo kalėjimo sušaudymo kamerą,
jis galėjo kartoti apaštalo Pauliaus antrojo laiško Timotiejui
žodžius: "Aš jau esu atnašaujamas, ir mano iškeliavimas arti.
Iškovojau gerą kovą, baigiau bėgimą, išlaikiau tikėjimą. Todėl
manęs laukia teisumo vainikas, kurį man atiduos Viešpats, tiesingasis
Teisėjas - ir ne tik man, bet ir visiems, kurie su meile laukia
jo pasirodant" (2 Tim 4,6-8).
Vis dėlto mums nelengva sutikti su mintim, kad Dievo meilė, ištikimybė
katalikiškam tikėjimui ir Bažnyčiai jį iškelia į išskirtinį ne
tik Lietuvos, bet ir Visuotinėje Bažnyčioje reikšmingą kandidato
į šventuosius rangą.
Nelengva mums - XXI a. pradžios Lietuvos mylėtojams - įveikti
XIX a. antroje pusėje susiformavusį mąstymo šabloną: Dievas, Bažnyčia,
tikėjimas tik tiek priimtini, kiek jie tarnauja mūsų tautos nacionaliniams
interesams, tautinei kultūrai ugdyti, kiek padeda kovoje su kitataučiais
mūsų konkurentais tautinių kultūrų ir valstybių varžybose, kovose
ir net karuose.
Nelengva priimti tas idėjas, kurias vysk.V.Borisevičiaus gyventu
laikotarpiu formulavo prof. S.Šalkauskis, o septintajame dešimtmetyje
kitas žymusis mūsų mąstytojas Juozas Girnius surašė savo knygoje
"Idealas ir laikas": "Yra nacionalistinis nesusipratimas
krikščionybę vertinti tik kaip priemonę kovai dėl tautinės gyvybės.
Dievo išpažinimas išskiria tautos (kaip ir aplamai bet ko žmogiška)
stabinimą.
Krikščionišku žvilgiu, kaip jokia bendruomenė, taip ir tauta nėra
stabas. Nors ir kiek giliai priklausome įvairioms bendruomenėms,
nesame tik jų priemonė. Ne žmogus bendruomenei, o bendruomenė
žmogui. Tai galioja ir tautos atveju: ne tauta suteikia žmogui
vertę, o žmogus - tautai. Tačiau tai jokiu būdu neteikia pagrindo
nuvertinti tautybę krikščioniui bereikšmiu dalyku.
Krikščioniškajai žmogaus meilei priklauso ir tautos meilė kaip
meilė tų, iš kurių kilta.
Kosmopolitinis nesusipratimas krikščionybę versti argumentu pateisinti
tautiniam abejingumui. Abu šie nesusipratimai remiasi tuo pačiu
absurdišku klausimu: kas pirma - Dievas ar tauta?
Toks klausimas yra absurdiškas nesusipratimas dėl to, kad yra
absurdiška Dievą su bet kuo lyginti. Pačia savo aptartimi Dievas
yra Nelygstamoji Būtis ir todėl tuo pačiu "už" visų
lyginimų su bet kokia lygstama būtimi. Būdamas visos būties pagrindas
ir galutinis tikslas, Dievas yra aukščiau už visa.
Ištikimybė Kristui ne slopina ištkimybę Lietuvai, o ją gaivina
ta pačia prasme, kuria tikra Dievo meilė žmogų ne uždaro nuo žmonių,
o įžiebia jame meilės savo artimiesiems entuziazmą."
Ar šias tikrai krikščioniškas nuostatas žinojo, ar jų laikėsi
vysk. V.Borisevičius? Ko jis mus - XXI a. pradžios Lietuvos mylėtojus
- galėtų ir norėtų pamokyti?
Šiemet minime Didžiojo Žemaičių vyskupo Motiejaus Valančiaus 200-ąsias
gimimo metines. Ruošiantis tam jubiliejui Lietuvos kultūros ministerija
ir kultūros veikėjai kreipėsi į UNESCO. Jungtinių tautų kultūros
ir švietimo organizacijos buvo prašoma šią sukaktį įtraukti į
visai Europai ir pasauliui reikšmingų minėjimų sąrašą - M.Valančius
buvo pristatytas tik kaip nacionalinio atgimimo veikėjas. Ir šiame
kraupių etninių konfliktų - tautinių ir gentinių konfliktų kamuojamame
šių dienų pasaulyje (prisiminkim Afrikos karus, neramumus Balkanuose,
kovas Rusijoje - Čečėnijoje) toks prašymas nebuvo patenkintas.
Pasaulyje šiandien per daug nesantaikos tarp tautų ir genčių,
kad vienos tautos tautinį veikėją būtų verta minėti pasauliniu
mastu. Moderniųjų demokratinių nepriklausomų ir besipešančių tautų
formavimosi epocha XIX a. pabaiga - XX a. pradžia - jau praeitas
istorinio vystymosi etapas. Šiandien tas iškilusias ir susiformavusias
bendruomenes siekiama suburti į tautų šeimą, kurioje jos nebesipeštų,
bet viena kitą remtų, kad visų tautinių grupių aukščiausia etninės
ir etinės veiklos norma taptų Evangelijos didysis įsakymas: "Mylėk
Viešpatį, savo Kūrėją ir tautų įvairovės Leidėją, visa širdimi,
visomis jėgomis ir kiekvieną žmogų, ir kiekvieną tautą kaip save
ir kaip savo tautą".
Jei mūsų kultūros vadovai būtų paskaitę vysk. V.Borisevičiaus
bene garsiausią straipsnį iš LKMA suvažiavimo darbų (T.3) "Dorovinis
elementas vyskupo Motiejaus Valančiaus kūryboje ir veikloje",
jie būtų kitaip motyvavę ir sulaukę norimo rezultato. Skaitome
vysk. V.Borisevičiaus straipsnį, kuriame taip aiškiai įrodoma,
kad M.Valančiaus veiklos svarbiausias tikslas ir variklis buvo
ištikimybė Dievui, po to - visiems žmonėms ir tik po to - saviesiems,
ir suvokiame, kad M.Valančius ne XIX-XX amžių sąvartos tautininkas,
o krikščioniško visų tautų gražaus sugyvenimo puoselėtojas. Skaitome
ir tie, kurie bent šiek tiek esame susipažinę su autoriaus - vysk.
V. Borisevičiaus gyvenimu ir žūtimi, suvokiame, kad tai idealai,
branginti ne tik vyskupo Motiejaus, bet ir vyskupo Vincento. Vysk.
Borisevičius rašo:
"Kalbėdamas apie pareigas Dievui, išplaukiančias iš teologinių
dorybių - tikėjimo, vilties ir meilės, - daugiau liesiu tikėjimo
ir meilės dorybę, o viltį tik paminėsiu. Tai darysiu ne tik todėl,
kad pats Vyskupas Valančius šias dorybes užakcentavo, bet ir dėl
to, kad iš tikėjimo ir meilės bei visų moralinių dorybių išplaukiančios
pareigos rengia vilčiai. Tų visų pareigų vykdymas turi tikslą
amžinosios laimės Dievuje.
Vyskupas Valančius, gerai suprasdamas šiuos šv. Povilo žodžius:
"Budėkite, tvirtai stovėkite tikėjime, elkitės kaip vyrai
ir būkite stiprūs", drąsiai gina tikinčiųjų reikalus tais
sumišimo laikais, kada jis pats buvo be paliovos per keletą metų
tardomas, kada 107 kunigai nukentėjo: iš jų 6 buvo sušaudyti,
67 išsiųsti į Sibirą ar kitas tolimąsias Rusijos gubernijas arba
kalinami. Vyskupas Valančius, sužinojęs, kad policija sodiečius,
važiuojančius į bažnyčią, sulaiko kelyje ir grąžina namo, einančius
į bažnyčią palydi užgaulingais žodžiais, net bažnyčioje pradeda
šeimininkauti, kreipiasi į Kauno gubernatorių, prašydamas, kad
policija sudraustų, įsakytų jai nesikišti į bažnyčios reikalus
ir leistų tikintiesiems laisvai melstis.
Visokios pasaulio galybės net tada, kada Bažnyčia kovoja dėl katalikiškos
mokyklos, dėl santuokos nesuardomumo ir vienumo, dėl prigimties
teisės organizuotis ją, Bažnyčią apšaukia, kad ji esą kišasi į
politiką. Kiekviena tačiau pasaulio galybė stengiasi Bažnyčią
panaudoti iš tiesų politiniams reikalams. Taip buvo ir su vyskupu
Valančium. Vilniaus generalgubernatorius prašo Vyskupą, kad jis
išleistų bendraraštį, draudžiantį sukilimą. Vyskupas praneša Nazimovui,
kad jis išleidęs bendraraštį, kuriame, susilaikydamas nuo politikos,
skatina tikinčiuosius atgailauti, trečiadieniais pasninkauti arba
kalbėti 7 poterius, "pakol tik nepasibengs nepakajus tarp
mūsų".
Dar nepasibaigus 1863 metų sukilimui, vyskupas Valančius nepameta
pusiausvyros ir su įprastu savo uolumu gina Dievo reikalus ir
kitus skatina juos ginti. Jis įsako klebonams mokyti vaikus katekizmo
mokyklose arba bažnyčiose.
Vyskupas Valančius, pats saugodamas tikėjimo reikalus, primena
tą pačią pareigą ir kunigams. Jis 1865 m. vasario 7 d. išleidžia
bendraraštį, perspėdamas juos, kad iš sakyklos negarsintų "jokių
raštų nesutinkančių su Katalikų mokslu... Jei reikėtų dėl to nukentėti,
atminkite pavyzdį Apaštalų, kurie atsakė, kad labiau reikia klausyti
Dievo negu žmonių. Jokia baimė, jokie grasinimai, kankinimai,
ištrėmimas, pagalios nei pati mirtis tenenugąsdina jūsų ir tenesulaiko
nuo gynimo katalikų tikėjimo. Mirti mums yra pelnas. Atsiminkite,
kiek šimtų tūkstančių kankinių savo krauju patvirtino tikėjimą
drąsiai eidami mirti. Taigi mieliausieji draugai kovotojai, Dievo
kunigai, raginu jus Šv. Paulio Apaštalo žodžiais: budėkite, stovėkite
tikėjime, kaip vyrai elkitės ir pasistiprinkite". Vyskupas
ir čia Dievui savo pareigą atliko nepaisydamas, kad bendraraštis
gali pakliūti į rusų valdžios rankas, kas iš tiesų ir atsitiko.
Vyskupui Valančiui rūpėjo ne tik savo avelių tikybiniai reikalai,
bet ir už jo vyskupijos ribų gyvenančiųjų; sužinojęs, kad Turkestano
katalikai neturi bažnyčios, kad jų tikybiniai reikalai ten kenčia,
primena jis Mogiliovo arkivyskupui šį reikalą. Vladikaukazo bažnyčiai
leido net savo vyskupijoje rinkti aukas, ir surinktų aukų pats
nusiuntė 677 rub. 50 kap.
Vysk. Valančiui, kaip tikram Apaštalui, rūpėjo jo globai pavestų
ir tų tikinčiųjų, kurie kalbėjo ir latviškai. Lauksenos vikaras
kun. Soročinskis rašė religinio turinio knygeles latviškai. Kun.
Kurminas išleido latvių kalba pamokslus. Vysk. Valančius, žinodamas,
kad latvių literatūroje yra daug dalykų, kurie įžeidžia katalikų
tikėjimą, džiaugėsi minėtų kunigų kūriniais, kurie galės reikiamą
spragą užtverti. Vysk. Valančius todėl dėkojo jiems ir juos rėmė.
Vysk. Valančiaus yra nurodomos taip pat ir blogosios tikėjimui
palaikyti priemonės, kurios tikėjimo netvirtina, bet nuo jo dar
atbaido. Netikus priemonė yra prievarta arba medžiaginiai sumetimai.
Ypač priespauda, žiaurumai blogai patarnauja tikėjimui. Vysk.
Valančius aprašinėja, kad kryžiuočiai daug kartų vertę žemaičius
priimti katalikų tikėjimą, bet žemaičiai, nekęsdami savo spaudėjų,
atmesdavę jų peršamąjį tikėjimą.
Vysk. Valančius priminė ir savo kunigams, kad, skleisdami geras
idėjas, nesigriebtų netinkamų priemonių; šiaip Vyskupas persergsti
juos dėl priemonių blaivybei platinti: "Dar kartą tvirčiausiai
primenu, kad kunigai jokiu būdu nevartotų fiziškų priemonių priversti
girtuokliams prie blaivybės. Kaip prakilnus tas dalykas, taip
garbingos turi būti ir priemonės palaikyti, vartojimas gi fiziškų
priemonių labai kompromituoja ne tiktai kunigus, bet ir pačiam
dalykui kenkia, sukeldamas riksmą ant visos dvasiškijos, kuri
visai nėra to užsipelniusi".
"Mylėsiu Viešpatį Dievą visa savo širdimi, visa savo siela
ir visa savo mintimi. Tai didžiausias ir pirmasis įsakymas.
Jei atsiminsim vysk. Valančiaus nuvykimą į prieglaudą, kurioje
katalikų vaikai buvo auklėjami stačiatikių tikėjime, paskui pasikalbėjimą
su gubernatorium ir baudą; jei atsiminsim Vyskupo žodžius, pasakytus
kunigams bendraraščiu - "atminkite pavyzdį Apaštalų, kurie
atsakė, kad labiau reikia klausyti Dievo negu žmonių. Jokia baimė,
jokie grasinimai, kankinimai, ištrėmimas, pagalios nei pati mirtis
tenenugąsdina jūsų ir tenesulaiko nuo gynimo katalikų tikėjimo.
Mirti mums yra pelnas"; jei atsiminsim, pagaliau, ką kentėjo
ir dirbo dėl tikėjimo, nekils mums jokios abejonės apie jo tobulą
Dievo meilę. Apie tą meilę galima pasakyti šv. Tomo Akv. žodžiais:
"Amicitia Ad Deum omnibus pretiosior et carior". Vysk.
Valančiui rūpi daryti tie meilės darbai, kurie tarnauja Dievo
garbei ir šalina tai, kas Dievo garbei priešinasi.
"Antras gi (įsakymas) į jį panašus: Mylėsi savo artimą kaip
pats save". Iš Kun. J.Račkausko, Kun. Seminarijos Rektoriaus,
iš Vysk. Valančiaus gyvenimo ir iš paties Vyskupo raštų įsitikinam,
kad jis pats gyveno pagal aukščiau paminėtąją Evangelijos taisyklę
ir mokė kitus taip gyventi.
Mokė, kad blogai darančius tačiau reikia mylėti. Vysk. Valančius
aprašinėja, pvz., žydų įvairias ydas, norėdamas katalikus persergėti
nuo pavojų. Vysk. Valančius įspėja žmones taip pat nuo čigonų.
Vysk. Valančius apie čigonus rašęs, norėdamas žmones įspėti, kad
su jais nesibroliautų, arkliais nemainytų. Tik atokiau nuo čigonų
laikydamiesi, galės išvengti nelaimės.
Toks pat buvo vysk. Valančiaus tikslas ir rašant apie žydus. Vyskupas
aiškiai pastebi, kad dėl tų neteisybių jų nekęsti negalima; nes
Viešpats Kristus liepęs artimą mylėti kaip patį save, gerai priešams
daryti ir melstis už juos.
Su vyskupu Valančium rasizmo teoriją pasmerkdami, mes turim labiau
persergėti mūsų žmones nuo žydų apgaulių, kurių ir dabar netrūksta.
Skelbdami tačiau kovą, turime niekad neišeiti iš kultūrinių kovos
priemonių!
Vyskupą Valančių žmonės šventu laikė, kad jo dorybės, ypač tikėjimą
ginant, karžygiškai reiškėsi; jo raštuose nieko daugiau, kaip
tik sveiką ir kilnų mokslą randam. Nenuilstamai vysk. Valančius
darbuojasi per savo visą gyvenimą ir mirties patale dar rašo dvasinį
savo vaikams testamentą, ragindamas padoriai gyventi ir tvirtai
laikytis katalikų tikėjimo. Jis pastebi, kad netoli esąs nuo mūsų
priešas ir pranašiškai kalba, kad sulauksim tos gadynės, kada
praslinks persekiojimai. Vysk. Valančius žada melsti už žmones
ir po mirties. Bet Jis prašė ir tikinčiųjų maldų. Tad melskimės,
kad Viešpats Dievas savo apaštalą už jo karžygišką Dievo meilę
iškeltų ant mūsų altorių."
Nesunkiai įžvelgiame šių dviejų Žemaičių vyskupų panašumą, dvasinę
giminystę ir net likimo paraleles, pavyzdžiui, vysk. V.Borisevičius
meldėsi už vysk. M.Valančiaus beatifikaciją, o mes šiandien meldžiamės
už vysk. V.Borisevičiaus beatifikaciją. Ir ne tik. Žvelgiame ir
gėrimės vysk. V.Borisevičiaus valančiška laikysena tardymuose
ir gresiančios mirties akivaizdoje...
Netiesa, kad jis buvo nužudytas tik dėl to, kad atsisakė pasmerkti
Lietuvos partizanus. Tada jis būtų tik Lietuvos didvyris, o ne
kandidatas į Visuotinės Bažnyčios šventuosius (XXI amžius, 2001
11 16, Nr.86).
Geriausiai priežastis, dėl kurių vysk. V.Borisevičius buvo nužudytas,
atskleidžia jo paties 1946 m. sausio 3 d. rašytas pareiškimas
"Piliečiui NKGB Generolui Vilniuje" - tam, kuris jį
tardė ir grasino nužudyti 1945 m. gruodžio 18-24 d., per pirmąjį
suėmimą:
"Aš 1943 m. paskelbiau ganytojišką laišką, kuriuo iš tikrųjų
pasisakiau prieš materialistinį komunizmą ir jo pasekmes. Aš neneigiu
komunistinės sistemos kaip socialinio klausimo sprendimo būdo,
nes ir Katalikų Bažnyčios vienuolynai formuojami tokiu pat principu.
Neteisinga daryti išvadą, kad šis ganytojiškas laiškas ragina
vykdyti pogromus. Tai patvirtina laiške cituotos 94 psalmės žodžiai:
"Jei šiandien jo balsą išgirsite, žiūrėkite, kad jūsų širdys
neliktų suakmenėjusios"; taip pat pranašo Ezekielio žodžiai:
"nenoriu nusidėjėlio mirties, o kad jis pasitaisytų ir gyventų".
Be to, bet kokie pogromai ir neapykanta nesuderinami ne tik su
mano asmeniniu charakteriu, bet visų pirma katalikų vyskupo padėtimi.
Apie mano pagalbą idėjiniu atžvilgiu skirtingiems žmonėms liudija
tokie faktai: išgelbėjau žydaitę, Telšių gydytojo dukterį; pamaitinau
į nelaisvę patekusius rusų kareivius; daviau maisto ir tarybiniams
piliečiams, kuriuos į Lietuvą atvežė vokiečiai. Su dabar jau mirusiu
vyskupu [J.Staugaičiu] siųsdavome kunigus tarpininkauti, kad nebūtų
šaudomi komunistai, iš kurių pavyko išgelbėti 5 žmones: Žutautą,
Abramovičių ir kt. Aš pats prašiau, kad iš koncentracijos stovyklos
būtų paleista Telšiuose gyvenusi Šaikūnų šeima. Kartu su kitais
Lietuvos vyskupais vokiečių valdžiai įteikėme memorandumą, kad
nebūtų žudomi žydai. Negaliu tvirtinti, kad visi laiške išdėstyti
faktai buvo teisingi, nes jie buvo paimti iš kitų šaltinių.
Antras klausimas, dėl ko aš esu kaltinamas,- tai pogrindžio reikalai.
Į tai galiu atsakyti:
- niekada ir jokios pagalbos pogrindžiui aš neteikiau;
- neįsakiau ir neraginu kunigų, kad jie remtų pogrindį;
- už žudymus ir padegimus draudžiama duoti nuodėmių atleidimą;
- mano pasakymas Kubiliui, kad žadėjau padėti materialiai kaliniams
ir besislapstantiems nuo valdžios "kiek tai neprieštaraus
teisei ir sąžinei", tebuvo atsakymas išprususiam žmogui;
be to, teisė leidžia padėti tik esantiems kalėjimuose, o ne pogrindžiui,
vadinasi, aš kalbėjau tik apie kalinius. Su kitais prašytojais
aš kategoriškai atsisakydavau svarstyti politinius klausimus.
Skųsti tokius prašytojus milicijai - nesuderinama su mano padėtimi.
Dėl mano "antitarybinės veiklos", kitaip sakant, dėl
1943 m. rugpjūčio 8 d. ganytojiško laiško, man buvo daromas moralinis
spaudimas, kad aš pranešinėčiau apie politines mane supančių žmonių
nuotaikas ir taip išpirkčiau savo kaltę. 1945 m. gruodžio 23 d.
man buvo įsakyta parašyti politines charakteristikas apie artimiausius
savo bendradarbius. Aš įvykdžiau šį reikalavimą ir parašiau charakteristiką
apie penkis savo bendradarbius. Pagal man žinomus faktus aš padariau
išvadą, kad visi jie lojalūs TSRS valdžiai. Dėl to man buvo išreikštas
nepasitikėjimas.
Po to, ką aš išgyvenau paskutinėmis dienomis, Šv. Jono Evangelijoje
(10,11) perskaityti Atpirkėjo žodžiai: "Geras ganytojas už
avis guldo gyvybę", mane giliai sukrėtė. Dėl to aš pareiškiu,
kad įskundimai visiškai nesuderinami nei su mano titulu, nei su
pareigomis, nei su sąžine ir tai daryti kategoriškai atsisakau.
Jei aš nusikaltau, turiu pats išpirkti savo kaltę, o ne kas nors
kitas už mane. To reikalauja mano religija".
Šį raštą galime laikyti vysk. V.Borisevičiaus testamentu. Iš šio
rašto matome, kad vysk. V.Borisevičius buvo nužudytas dėl to,
kad laikėsi savojo tikėjimo reikalavimų - kad visiems, ne tik
saviesiems, bet ir kitataučiams (net komunistams) varge esantiems,
teikė kokią tik galėjo pagalbą, kad atsisakė, gelbėdamas savo
gyvybę, tapti saugumo agentu, pranešinėti ir įskundinėti Bažnyčios
priešams kitus vyskupus, kunigus, kad atsisakė padėti griauti
Bažnyčią iš vidaus, todėl jis yra tikėjimo kankinys, todėl jis
yra Dievo tarnas - kandidatas į šventuosius, todėl šiandien aukojame
šviesias šv.Mišias, melsdami jam ne Dievo gailestingumo, bet malonės,
kad greičiau būtų paskelbtas šventuoju Visuotinėje, o ne tautinėje
Bažnyčioje (beje, "tautinę" Bažnyčią mėgino kurti sovietinė
valdžia).
Meldžiame, kad, iškėlus vysk. V.Borisevičių į altoriaus garbę,
jo sudėta auka būtų dvasinės stiprybės pavyzdžiu visiems ir Lietuvoje,
ir visame pasaulyje tikėjimą branginantiems žmonėms.
Vyskupas Jonas BORUTA, SJ
© 2001 "XXI amžius"