Bažnyčių vadovai - reklamoje
Maskvos patriarchas palaiko "Lukoil"
- "dėl Rusijos gerovės"
Daugelyje Maskvoje nustebino Rusijos
Stačiatikių Bažnyčios patriarcho poelgis. Aleksijus II pasirodė
televizijos reklaminiame intarpe ir išreiškė palankumą didžiausiai
Rusijos naftos kompanijai "Lukoil". Tačiau ir Bažnyčios,
ir "Lukoil" atstovai Ekumeninei žinių agentūrai ENI
sakė, kad tai buvo visai natūralus būdas padėkoti kompanijai už
jos įnašą atstatant bažnyčias.
25 sekundžių trukmės reklaminis intarpas buvo parodytas lapkričio
19 dieną po Rusijos nacionalinės televizijos kanalo RTR ryto žinių.
Po alaus reklamos parodytame montaže patriarchas stovėjo šalia
cerkvės apsuptas "Lukoil" pareigūnų, įskaitant kompanijos
vadovą Vagitą Alekperovą. Po to Aleksijus II buvo nufilmuotas
vienas, jau stovintis maldos namų viduje, prie spindinčio ikonostaso.
Būdingu pamokslaujančiu ir iškilmingu tonu patriarchas pasakė:
"Mes esame dėkingi "Lukoil" už jo paramą daugeliui
Rusijos Stačiatikių Bažnyčios projektų, skirtų atstatyti ir atgaivinti
tai, kad buvo sugriauta praeityje - per teomakijos (kovos prieš
Dievą) metus, metus, kada mūsų istorinė atmintis buvo sunaikinta".
Po to ekrane pasirodė užrašas: "Lukoil" - dešimt metų.
Dėl Rusijos gerovės".
Šis reklaminis intarpas pasirodė tuo metu, kai Rusijos Stačiatikių
Bažnyčiai yra vis sunkiau padengti išaugusias išlaidas. Tikinčiųjų
aukos yra pernelyg kuklios, palyginus su sovietmečiu išgriautų
šventovių atstatymo kaina. Rusijos konstitucinis Bažnyčios ir
valstybės atskyrimas draudžia tiesiogines vyriausybės subsidijas
Bažnyčiai. Be to, kitaip nei tradicinės Bažnyčios Vakaruose, Stačiatikių
Bažnyčia nebeturi tos istorinės nuosavybės, kuri galėtų duoti
pajamas.
Susiklosčius tokioms aplinkybėms Maskvos patriarchas turėjo ieškoti
rėmėjų tarp didžiojo verslo bendrovių. Taip kompanijos gali sumažinti
dalį mokesčių (labdara mažiau apmokestinama) ir pasirūpinti tokia
reklama, kurios už vienus pinigus nenusipirksi. Beje, komercinis
klipas su patriarchu buvo paskutinis iš Rusijos naftos giganto
pastaruoju metu nufilmuotos televizinės reklamos darbų. Lapkričio
25 dieną "Lukoil" sukako dešimt metų ir ta proga buvo
nufilmuoti daugelis kitų šalyje žinomų asmenų (politikų, sportininkų,
muzikų), kurie rado ką gražaus pasakyti apie šią kompaniją.
"Mes šiek tiek padedame atstatyti bažnyčias ir vienuolynus,
todėl, patriarchas manė, kad būtų gerai pasisakyti ir mus pasveikinti",
- kalbėjo "Lukoil" atstovas spaudai Dmitrijus Dolgovas.
Tuo tarpu Maskvos patriarchato atstovas spaudai Viktoras Maluchinas
sakė, kad patriarcho pasirodymas reklaminiame televizijos intarpe
buvo natūralios padėkos išraiška "Lukoil" už jo paramą.
"Patriarchas asmeniškai vyksta šventinti naujų bažnyčių (į
šiaurės ir vakarų Sibirą) ir pats iš pirmų lūpų sužino, kaip čia
sunkiomis sąlygomis gyvenantiems ir dirbantiems žmonėms reikia
to, ką jie gauna su "Lukoil" parama, - aiškino V.Maluchinas.
- Aš nemanau, kad žiūrovai tai priėmė kaip reklamą, bet greičiau
kaip patriarcho padėkos natūralią išraišką - ir kaip žmogaus,
ir kaip Bažnyčios vadovo."
D.Dolgovas pastebėjo, kad asmenims, kurie sutiko tokiu būdu dalyvauti
"Lukoil" metinių minėjimo kampanijoje, už tai nebuvo
mokama. Jis taip pat sakė, jog kai kurie žmonės, į kuriuos kreipėsi
"Lukoil", atsisakė dalyvauti toje kampanijoje, bet nenorėjo
minėti tų žmonių pavardžių.
Beje, žinomų Rusijos veikėjų, kurie nusprendė viešai padėkoti
"Lukoil", sąrašas yra įspūdingas. Tai Valstybės Dūmos
frakcijų ir komitetų vadovai, kai kurie žinomi sričių gubernatoriai.
Prie jų išsakytų pagyrų prisidėjo ir žinomas dirigentas Vladimiras
Fedosejevas, kurio vadovaujamą P.Čaikovskio simfoninį orkestrą
remia "Lukoil"; taip pat šios kompanijos finansuojamos
"Spartak" futbolo komandos treneris Olegas Romancevas;
Sankt Peterburge esančio Rusų muziejaus direktorius Vladimiras
Gusevas ("Lukoil" yra šio muziejaus pagrindinis rėmėjas).
"Mūsų plačiosios tėvynės likimas priklauso nuo "Lukoil"
likimo", - sakė liberalų politikas Borisas Nemcovas.
Tokioje reklamos kampanijoje, kada "Lukoil" tarsi prilyginamas
pačiai Rusijai, galima suprasti, kodėl naftos bendrovės ryšiai
su Rusijos Stačiatikių Bažnyčia (kuri yra viena pagrindinių Rusijos
nacionalinio tapatumo simbolių) yra tokie svarbūs šio verslo giganto
įvaizdžiui. D.Dolgovas negalėjo pasakyti, kiek pinigų "Lukoil"
per pastaruosius keletą metų paskyrė Bažnyčiai. Tačiau vertinant
tik gerai žinomus projektus, peršasi išvada, kad bendrovė turėjo
suteikti kelių milijonų dolerių paramą. V.Maluchinas nurodė, kad
"Lukoil", dujų pramonės monopolininkė "Gazprom"
ir Geležinkelių ministerija yra didžiausi Rusijos Bažnyčios korporaciniai
rėmėjai.
Pažymėtina, kad Maskvos patriarchato ir "Lukoil" bendradarbiavimą
ateityje numatoma perkelti ir į gamybos sferą. Žurnalas "Neft
Rossii" neseniai pranešė, kad, pagal patriarcho Aleksijaus
II ir "Lukoil" vadovo V.Alekperovo praėjusią vasarą
pasirašytą susitarimą, sudaryta darbo grupė, kuri prižiūrės bendrą
papuošalų dirbtuvių, juvelyrinių įmonių ir netgi kartu valdomų
dujų tiekimo stočių steigimą.
Vokietijos kardinolas remia sunkiai
besiverčiančią "Lufthansa" bendrovę
Vokietijos vyskupų konferencijos
pirmininkas Mainco kardinolas Karlas Lėmanas lapkričio pabaigoje
irgi pasirodė šios šalies civilinės aviacijos bendrovės "Lufthansa"
reklamoje. Kaip buvo pranešta, ganytojas norėjo padėti bendrovei
vėl įgyti potencialių keleivių pasitikėjimą. Po tragiškų rugsėjo
11-osios teroristinių išpuolių Jungtinėse Valstijose, įvykdytų
užgrobtais lėktuvais, daugelis žmonių iš baimės atsisako civilinės
aviacijos paslaugų likdami namuose arba keliauja kitomis transporto
priemonėmis. Netekusios keleivių, oro linijos patiria didelių
ekonominių nuostolių, o kai kurios kompanijos, pavyzdžiui, "Swissair"
(Šveicarija) ir "Sabena" (Belgija) atsidūrė ant bankroto
ribos. "Lufthansa", Vokietijoje turinti 55 tūkstančius
darbuotojų, irgi susiduria su sunkumais.
Vokietijos laikraščiuose neseniai pradėtoje publikuoti "Lufthansa"
reklamoje išspausdinta kardinolo K. Lėmano nuotrauka, o po ja
užrašyta: "Taika ir laisvė neturi ateities be kontaktų su
kitais žmonėmis." Mainco vyskupijos atstovas spaudai Jurgenas
Štrikštrokas sakė: "Kardinolas taip norėjo padėti atstatyti
pasitikėjimą kelionėmis lėktuvais po rugsėjo 11-osios. Jis taip
pat norėjo padėkoti bendrovei "Lufthansa" už daugelį
patogumų, patirtų keliaujant jos lėktuvais, ir apie tai priminti
kitiems žmonėms, kuriems reikia pasinaudoti oro linijomis".
Atstovas pažymėjo, kad nors kardinolas K. Lėmanas yra keliavęs
įvairiomis oro linijomis, bet į Berlyną ir Romą jis dažniausiai
skrenda "Lufthansa" lėktuvais.
"Kaip kardinolas keliauja, priklauso nuo praktinių jo poreikių,
tačiau dauguma jo kelionių nebūtų įvykę be lėktuvų - jis tai ir
norėjo pabėžti", - sakė J.Štrikštrokas. Be to, buvo pranešta,
jog už "Lufthansa" reklamą nei kardinolas K.Lėmanas,
nei Mainco vyskupija negavo jokio užmokesčio. "Visa tai buvo
padaryta dėl moralinių priežasčių, o ne dėl kokių finansinių išskaičiavimų",
- aiškino J. Štrikštrokas. Pasak jo, nereikia atmesti minties,
kad "Lufthansa" atsilygindama gali skirti aukų Bažnyčiai.
Kardinolas K.Lėmanas anksčiau jau yra pasirodęs solidaus Vokietijos
dienraščio "Frankfurter Allgemeine" reklamoje.
Parengė M.B.
© 2001 "XXI amžius"