Šiukšlės per "Vilniaus langą"
Laiškas filosofui A.Juozaičiui
"Kauno dienoje" teko skaityti
ne vieną A.Juozaičio rašinį. Dažnai savo straipsniuose filosofas
garsina pesimistines (padėties be išeities) nuotaikas. Pabandykime
išsiaiškinti: įsižiūrėti, įsiskaityti, paryškinti kai kurias autoriaus
mintis.
Daugybės straipsnių antraštėse kartojamas žodis "lietuvis".
Kiekvieną šeštadienį - vis "lietuvis", "lietuvio"...
"Lietuvis Kaune", "Lietuvio neteisybė", "Lietuvių
vizijos", "Lietuvis ir jo namai", "Lietuvių
civilizacija", "Lietuvis ir airis", "Žemės
lietuvis", "Religingas lietuvis", "Globalizuotas
lietuvis"... Tokiais apibendrinančiais pavadinimais autorius
tarsi nori suintriguoti skaitytoją, tarytum čia bus analitinis
rašinys, koks nors psichologinis, socialinis, kultūrologinis visuomenės
pjūvis ar net kvalifikuota filosofinės refleksijos eksplikacija,
straipsnis, po kurio pasidarytų aiškiau - pasaulį, įvairius reiškinius
pamatytum lyg iš aukštai.
Ne veltui turbūt autorius griebiasi eksperto vardo, juk net puslapio
antraštė - "Pozicija". Saikinga ironijos dozė, be abejo,
taip pat gali būti šios serijos rašinių sudėtine dalimi. Galų
gale lauki tiesiog esė...
Iš tiesų kai kurie rašiniai su paantrašte "Vilniaus langas"
įdomūs, aktualūs, vientisi. Tai "Lietuvis ir jo namai",
"Globalizuotas lietuvis", "Lietuvio vizijos".
Tačiau kiti tekstai nepateisina pavadinimų inspiruotų ambicijų.
Rašinyje "Lietuvio spauda" ("Kauno diena",
2001 05 12) A.Juozaitis be jokio sąžinės graužimo bando įteigti
skaitytojui neapykantą ne tik kultūrai (kūrybai), bet ir jos atstovams
- žmonėms, visuomenės pagarbą užsitarnavusiems savo darbu, gyvenimu
bei išpažįstamomis etinėmis vertybėmis. Štai paskutinė minėto
rašinio mintis: "Lietuviams tik viena paguoda: krintame kartu
su visais". Ne, gerb. A.Juozaiti, ne visi su jumis krinta.
Straipsnyje "Lietuvio spauda" autorius vienu kitu sakiniu
kritikuoja "valstybės politiką", kuri naikina lietuvybę,
politikus, kurių akyse - vien tuštuma, premjerus, ministrus -
už jų kosmopolitizmą.
Prisimenami žurnalistai. Priekaištų jie susilaukia taip pat tik
keliais sakiniais. Dėl to, kad "nepajėgė laiku nuvainikuoti
politikų", kad nesako tiesos "laiku ir vietoje".
Į šią mišrainę vėliau beriami tokie politikos prieskoniai kaip
NATO, ES, "Williams", Prezidentas, "strateginiai
investuotojai" ir pan. Temų atsiranda vis daugiau, minčių
išraiška griežtėja, metaforos vis "riebėja", daugėja
įžeidinėjimų.
Bet keista, jog filosofas nuslysta paviršiumi - nieko neapmąsto
solidžiau. Rašinio viduryje autorius griebiasi dar vienos problemos
- keliais sakiniais mano galįs apibrėžti sąvokas "intelektualas"
bei "inteligentas" ir surasti jų atitikmenis realiame
gyvenime, tačiau tai daro ne precizišku vieno ar kito metodo (mokslo)
instrumentarijumi, bet įtūžusio, neapykanta pritvinkusio žmogaus
protrūkiais.
"Inteligentijos" sampratai atskleisti tokie kultūros
žmonės kaip V.Daunys, L.Donskis, D.Kuolys, R.Gavelis ir... pats
A.Juozaitis (!) yra skyrę net atskiras studijas! O dabar autorius
tai sprendžia vien šaipydamasis.
"Dauguma be šaknų", "šaltos žuvies atmaina",
"šaltomis žuvies akimis", "kompiuterio failas",
"jau seniai tapę tamsia bendrija" - taip abstrakčiai
(anonimiškai, nes nėra jokios atsakomybės!) yra vadinami visi
tie, kurie pasirašė "Atvirą laišką Prezidentui", norėdami
tik (!) "atkreipti dėmesį", "paraginti susimąstyti",
"kviesti tarti (...) žodį" dėl destruktyvaus žiniasklaidos
poveikio.
A.Juozaitis, lyg koks nepriklausomybės netikėjimo genijus, kažkodėl
labai nekenčia žmonių, kurie mums skleidžia šviesą - ir kūrybinę
, ir gyvenimišką, - kurie savo mintimis ir darbais padeda gyventi.
Keistą karą pradėjo filosofas - jo taikiniu tapo kunigai, rašytojai,
režisieriai, kompozitoriai ir kitų sričių atstovai. O šaknys tų
žmonių, atleiskite, gerb. A.Juozaiti, stiprios - ir lietuvybės,
ir pasaulėžiūrinės, ir kultūrinės ar kokios kitos. Vien J.Kairio
skrydžių intencijos, V.V.Landsbergio dokumentinių filmų temų bei
herojų pasirinkimas ir visų kitų veiklos sritys ir tikslai - tai
jų stiprybė, tvirtas pagrindas! Tai žmonės, supratę savo pašaukimą,
- kelią Vilties, Meilės, Gailestingumo, Kūrybos link .
"...tai buvo eilinis proto žaismas. Savotiška savireklama,
eilinis savo vardų viešas paskelbimas" (pabrėžta mano - T.N.)
- štai kaip apibendrina savo požiūrį į minėtą laišką filosofijos
daktaras.
Nesijaudinkite ir nepavydėkite - juk jūs turite galimybę reklamuoti
savo vardą kiekvieną mielą šeštadienį "Kauno dienoje"
- pagrindiniame miesto dienraštyje. Ar šito dar mažai? "Kultūros
pelės" pasirašė tik vieną vienintelį laiškelį. Nepavydėkite,
nebūkite toks godus. Argi trūksta reklamos režisieriams E.Nekrošiui,
A.Stoniui ar J.Kairiui, kurie gerai žinomi ne tik Lietuvoje, o
B.Kutavičiui, A.Čekuoliui, A.Mamontovui ir kitiems? Nemanau.
Kultūros žmonių (kurie išgyvena dėl to, kad ir žiniasklaida prisideda
prie tradicinių vertybių, dorovės normų, tautiškumo, religingumo,
patriotizmo nuvertinimo) mintis vadinate žaismu, suteikdamas tam,
be abejo, negatyvią reikšmę, atseit kokie tie kūrėjai begėdžiai.
Bet tai jūs žaidžiate žodžiais! Ir kodėl taip uoliai stengiatės
sveikam įkalbėti ligą - mulkinate skaitytoją?
Jūsų pamokymas - "užuot pasirašinėję kreipimusis, daugelis
galėtų (...) straipsniais ir pasisakymais kultūrinti (...) mūsų
žiniasklaidą" - atrodo lyg aklo žmogaus, nes žmonės, pasirašę
laišką, ir spaudoje, ir televizijoje nebe pirmi metai tai daro
nuoširdžiai, atvirai, laisvai, kultūringai ir kūrybiškai. Ir kultūrina
ne tik žiniasklaidą.
"Rašinio "Lietuvio spauda" autorius "šluoja"
nuo gyvenimo ir kūrybos scenos visus tuos, kurie savo darbus dirba
ne tik gerai, bet netgi labai produktyviai: kiek įdomių knygų
parašė J.Ivanauskaitė, o dar kelionės, Tibeto laisvės palaikymas,
reto aiškumo interviu, vien A.Čekuolio pokalbiai per televiziją
kiek duoda, o kur dar V.Daujotytės vis labiau koncentruota knygų
seka, gyvi D.Katkaus pasisakymai, koncertinė veikla...
Gal todėl autorius taip įtūžęs, jog pats nesugebėjo per nepriklausomybės
10-metį taip išgarsėti savo darbais, kaip tie, kuriuos jis koneveikia?
Nei kaip politikas, nei kaip rašytojas, nei kaip filosofas...
Autorius kaltina dabartinius intelektualus, kad jie yra "siaurų
interesų", be "bendro reikalo". Čia jis vėl elementariai
suklysta - jau vien laiško Prezidentui pasirašymas - bendras reikalas!
Kas stebi kultūrinį gyvenimą, tas žino ir režisierių, ir kompozitorių,
ir literatų (kurie pasirašė laišką) interesus.
Jie neabejingi destrukcijos apraiškoms. O "kalti" jie
tik tiek, kad patys vieni "suskambino varpais" ir nurodė
tik vieną iš priežasčių, skatinančių nužmogėjimą. Ir nesuprasti
liko tik todėl, kad jų nepalaikė kiti specialistai (kurie, beje,
kiekvienas atskirai kalba visiškai tą patį!): sociologai, psichologai,
pedagogai ir kiti.
Šiuo savo nervingu, neapgalvotu(?) rašiniu "Lietuvos spauda"
jūs demaskavote pats save. Dabar jus jau drąsiai galima vadinti
žurnalistiniu "Vilniaus Šustausku"!
Norint rašyti esmingai, įtaigiai, kompetentingai, netgi šiek tiek
pranašiškai, reikia atsikratyti (panaudosiu vokiečių filosofo
F.Wust'o mintį) "tuščio žinojimo pasipūtimo ir bedieviško
žinojimo arogancijos". Būtent tai kyšo iš už kiekvienos jūsų
eilutės.
Rašant bet kokį tekstą, reikėtų nors minimaliai gerbti skaitytoją
ir bent kiek argumentuoti savo teiginius. Filosofas S.Šalkauskis
yra analizavęs kažkada inteligentijos funkcijas, tarp kurių paminėjęs
ir šias: "visuomenės supratimo reiškėja", "pusiausvyros
saugotoja", "kultūrinės kūrybos ir pažangos skatintoja".
Perskaičius kai kuriuos jūsų tekstus, neatrodo, kad jūs padedate
ką nors suprasti, tuo labiau neatrodo, jog ir pats suprantate.
Pusiausvyros nei pats turite, nei kitiems ją teigiate. O į jūsų
kultūros, kūrybos ir tuo gyvenančių žmonių vertinimą mes ką tik
atkreipėme dėmesį šiame rašinyje. Jūs nevykdote netgi šių trijų
paminėtų (manyčiau, vienų svarbiausių) priedermių, o kaltinate
ir šmeižiate tuos, kurie atitinka ne tik šiuos, bet ir daugelį
kitų kriterijų.
Jei šie mano pamąstymai būtų angažuoti politiškai, tai, kaip įprasta
Lietuvoje, paklausčiau: kas už jūsų stovi, ponas A.Juozaiti? Bet
esu tik kaunietis, pabandęs įsižiūrėti į tekstą, kuriame apie
spaudą beveik nieko rimta nėra.
Man ne tas pats, ką ir kaip rašo koks nors pilietis šiame laikraštyje.
O "Kauno diena" gal dar nėra toks leidinys, kur būtų
galima be jokios atsakomybės ir elementarios kultūros pilti šiukšles
ant kauniečių galvų net ir per "Vilniaus langą".
Tautvydas NEMČINSKAS
© 2002 "XXI amžius"