Kelias į tėviškę
Kiekvienas ateiname iš vaikystės.
Joje mus supusi artimųjų meilė tarsi šilti saulės spinduliai dar
ilgai lydi gyvenime. Ir kuo ilgiau gyvename, tuo brangesni tampa
artimieji, kurie mus užaugino, iš kurių girdėjome išmintingus
žodžius, matėme jų kasdienius darbus, stebėjome elgesį su kitais
šeimos nariais, kaimynais, net su pirmą kartą sutiktaisiais. Nesvarbu,
kad jų kaulai jau seniai dūla žemėje.
Tėviškė... Tai vieta , kurioje išvydome pasaulį, užaugome, girdėjome
sekamas pasakas, dainuojamas dainas, giedamas giesmes. Kiek paaugę.
įsijungėme į monotoniškus, kasmet besikartojančius, bet prasmingus
darbus, dalyvavome šventėse, kuriose visų pirma patyrėme dvasinę
atgaivą, o tik paskui džiaugėmės pilvui skirta puota. Prieš Kalėdas,
Velykas, Sekmines žmonės privalėjo eiti išpažinties, susitaikyti
su kaimynais, sielą išvaduoti nuo neigiamų emocijų, savo gyvenimą
pavesti Viešpačiui. Tėviškėje mokėmės pastebėti artimą, jam pagelbėti
ir patarnauti. Dalyvavome javų kūlimo talkose pas kaimynus, o
ir vėliau, jau sovietmečiu, nuravėję kolchozo "uždėtas"
cukrinių runkelių "normas", skubėdavome pas tuos, kurios
jiems buvo sunkiai įveikiamos. Ten, kur buvo kaimo vienybė ir
susitelkimas, lengviau pasisekė išvengti okupantų atneštų nelaimių.
Net ir po paskutinės sovietų okupacijos laisvės dešimtmečiais
ir prieš tai sukurta dvasinė ir materialinė kultūra tarsi koks
ozono sluoksnis saugojo tautos gyvastį.Ilgai dar žmonės netikėjo
okupantų agitacija. Nesvarbu, kad mokykloje buvo sakoma, jog Dievo
nėra. Ir vaikams, ir tėvams buvo aišku, kad mokytojai patys netiki
tuo, ką sako. Jiems liepta taip sakyti. Jie ir sako todėl, kad
žino, jog tuo niekas nepatikės. Nesvarbu, kad mokykloje atsisveikinant
liepta sakyti: "Viso gero". Tas įsakymas galiojo tik
mokykloje. Žmonės atsisveikindavo taip, kaip buvo įpratę: "Sudiev".
Deja, slenkant metams, vis stipresnio sovietmečio dulkių sluoksnis
nusėdo ant tradicijų, papročių, keitė įprastą gyvenimo būdą. Pagaliau,
prisidengus "melioracija", daugelio tėviškės buvo gyvos
palaidotos po žeme. Tik žmonių atmintyje jos tebėra gyvos.
Sausio 27-ąją, sekmadienį, į Rietavo Oginskių kultūros istorijos
muziejaus direktoriaus Vyto Rutkausko iniciatyva surengtą popietę,
pavadintą "Kelias į tėviškę", atėjo daug žmonių. Rūpėjo
atversti dvasinių vertybių klodus, juos iškelti į paviršių, pagyventi
prisiminimais, pasisemti stiprybės prieš vis labiau materialėjančią
mūsų kasdienybę. Ne vienas atsinešė brangių relikvijų: rožinį,
kurio karoliukus čiupinėjo senelė, mama; kryžių, kartu su šeimininkais
pabuvojusį Sibiro tremtyje ir laimingai parvežtą į Lietuvą; šventą
paveikslą, kadaise kabėjusį virš lango senojoje gryčioje; "kantičką"
(giesmyną), neatsiejamą giedorių palydovą; kryželį, stovėjusį
ant palangės, o per Kūčias - ant balta staltiese uždengto stalo.
Iš Romos, kur studijuoja šeimos teologiją, trumpam grįžęs kun.
Petras Šiurys sakė: "Tėviškėje gyvenau iki šešerių metų.
Išsaugotas mažas žemės lopinėlis, kuriame yra ir kapinės, brangios
ne man vienam. Čia suvažiuoja giminaičių vaikai, vaikaičiai, pamato
senas sodybas. Jiems čia patinka, jie klausia: "Kada vėl
važiuosime į tėviškę?" Gyvenantys toliau nuo tėvynės labiau
įvertina tai, ko neteko. Užsieniečiai mums sako: "Turite
tai, ką mes jau praradome". Jaunos šeimos turėtų atrasti
laiko kartu su vaikais susėsti už stalo, pasikalbėti.
Studentė Regina Šiurytė, parvykusi iš Kauno, kur VDU studijuoja
menotyrą, pastebėjo: "Per anglų kalbos pamokas reikia pasakoti
apie savo miestelį ar kaimą. Visi apie savo tėviškę pasakojo su
šiluma ir meile. Kai kurie sakosi norį ten sugrįžti. Ir jaunos
kartos žmonėms tėviškė yra brangi."
Rožė Sileckienė prisiminė: "Augau mokytojų šeimoje. 1941
metais suėmė tėvą. Jam pavyko pabėgti. Tačiau 1945 metais tėvas
vėl buvo suimtas, išvežtas į lagerį, kur mirė iš bado. Mama, gelbėdamasi
nuo tremties, su basais vaikais bėgo pas kaimynus. Bet ir ten
jau buvo stribai kartu su rusais. Mūsų tėviškę plėšė, degino avilius
kartu su bitėmis, uždegė ir namus. Liko dvi relikvijos: kočėlas
ir tėvo šalikas. (Tie daiktai papildė brangių relikvijų parodėlę.
- A.K.). Tėviškės mums negrąžino. Ji išdalyta kitiems, bet iš
atminties jos niekas nepajėgė išbraukti. Man tėviškė yra ta vieta,
kur stovėjo sodyba, augo miškas, kur eidavome grybauti.
Povilas Grigola, muziejininkas, rašantis giminės istoriją, ragino
nepamiršti mažosios liaudies architektūros, tvoras tverti žiogeliais.
"Ten, kur yra grožis, tiesa, išmintis, ten nėra vietos velniui.
Žodis prie žodžio, mintis prie minties ir sukursiu geriausią tėviškės
atgaivinimo variantą", - sakė P.Grigola.
Mokytoja Adelė Paulauskienė dėkojo tėvams, kurie išmoko vaikus
mylėti visa, kas gyva, tausoti tai, kas sukurta žmonių išminties
ir rankų. Ji sakė: "Ačiū Dievui, kad gyvenu Rietave, kad
nebereikia veidmainiauti, kaip reikėjo sovietmečiu. Žmogus būna
laimingas, kai daugiau duoda kitiems."
Liaudies teatro režisierius Steponas Eigirdas pastebėjo: "Dievas
žmonėms pavedė valdyti pasaulį. Tačiau gėrybes reikia patiems
susikurti. Jos sukuriamos darbu. Darbas yra žmogaus egzistencijos
pamatas. Krikščionio gyvenimas turi būti pripildytas džiaugsmo
ir meilės."
Mokytoja Danutė kvietė patiems gyventi krikščioniškomis vertybėmis
ir jas dalyti kitiems, esantiems šalia.
Ilgai netilo kalbos, dainos, giesmės. Kartu buvo trys jauni kunigai:
Rietavo Šv. arkangelo Mykolo bažnyčios klebonas kun. Egidijus
Jurgelevičius, Tverų Švč. M.Marijos Apsilankymo bažnyčios klebonas
kun. Egidijus Zulcas ir Romoje teologijos žinias gilinantis kun.
Petras Šiurys. Smagu ir gera žmonėms buvo kartu su kunigais, kuriems
rūpi tie patys dalykai. Atsilankiusieji dėkojo muziejaus direktoriui
V.Rutkauskui už malonią, prasmingą popietę.
Viena moteris atsisveikindama kalbėjo: "Džiaugiuosi, kad
čia atėjau - pasisėmiau daug dvasinio peno; pasidalysiu jį su
kitais. O, kad žmonės suprastų laimę ne kaip besaikį turto kaupimą,
o kaip džiaugsmingą sielos būseną, kad mokėtų ja dalytis su kitais!
Aldona KAČERAUSKIENĖ
Rietavas
© 2002 "XXI amžius"