"Kaip lašelis tyro gintaro"
J.Miltinio dramos teatre veikia
dailininko Stasio Kavaliausko kūrybos paroda. Menininkas pateikė
per pastaruosius keletą metų nutapytus 21 paveikslą. Lankytojai
parodoje laukiami visą vasario mėnesį.
Rengiant parodą reikėjo perversti
krūvą literatūros
Panevėžiečio darbų yra Švedijoje,
JAV, Norvegijoje, Prancūzijoje, Australijoje. S.Kavaliauskas surengė
apie 40 personalinių parodų. Vieną jų - Danijoje - padėjo surengti
buvęs jo bendraklasis Raimondas Jasinevičius, tuo metu dirbęs
Lietuvos ambasadoriumi šioje šalyje. Parodoje buvo eksponuojami
33 įvairia technika atlikti darbai. Danai stebėjosi turtinga Lietuvos
mitologija.
Tokia parodos Danijoje darbų atsiradimo istorija. Virš kavinukės
"Aguonėlė" miesto centre S.Kavaliauskas turėjo savo
dirbtuvėlę. Po jos langais rinkdavosi tuo laiku buvę madingi krišnaitai.
Nusibodo žmogui jų keliamas triukšmas. Tuomet ir kilo mintis kažką
padaryti apie senovėje garbintus lietuvių dievus. Dailininkas
pervertė krūvas literatūros. Įsigilinti į Lietuvos mitologiją
padėjo prof.P.Dundulienės knygos.
Regėtus vaizdus atgamina ir po
kelerių metų
Su miesto "Lino" turistų
klubu S.Kavaliauskas apkeliavo visą Sovietų Sąjungą. Būdamas 55
metų per dvylika dienų pėsčiomis įveikė Karakumų dykumą. Prieš
porą metų patyręs širdies infarktą neatsisakė kelionių. Dailininkas
pabuvojo Ispanijoje, Vengrijoje, Italijoje. Išvykdamas pasiimdavo
piešimui reikalingus būtiniausius įrankius. Būdamas Romoje, kai
kiti lakstė po miestą, jis šmurkštelėjo į Siksto koplytėlę. Jos
vaizdas taip sukrėtė, kad šventovė prieš akis tebestovi.
Keliaudamas S.Kavaliauskas piešia eskizus. Pagal juos regėtus
vaizdus atkuria ir po kelerių metų. Fotografuotas vaizdas jam
atrodo negyvas ir šaltas.
Miesto aikštė turėtų panašėti
į šventą vietą
Šiauliuose gimęs, tačiau beveik visą
savo gyvenimą praleidęs Panevėžyje, S.Kavaliauskas jį laiko širdžiai
brangiausiu miestu. Tačiau dailininką pykdo jo centru riedančios
ir orą teršiančios mašinos. Respublikos gatvė, kuria 1954 metais
ėjo laikyti abitūros egzaminų, neatpažįstamai pakitusi. Miesto
centrinė Laisvės aikštė tapo alaus gėrimo švenčių vieta arba joje
reklamuojamos užsienyje gamintos automobilių padangos ar net cigaretės.
Kažkas pasiūlė mintį, kad mieste reikėtų pastatyti paminklą karaliui
Mindaugui, nors jis nieko bendra su Panevėžiu neturėjo, nebent
tik tai, kad Pajuostyje yra dislokuotas jo vardu pavadintas karinis
dalinys. S.Kavaliausko manymu, paminklui tinkamiausia vieta būtų
tarp sporto salės ir "Seklyčios" restorano arba prie
eglaičių tarp centrinės vaistinės ir miesto Savivaldybės. "Tinkamą
jo projektą yra padaręs skulptorius A.Vytėnas", - taip mano
buvęs miesto vyriausiasis dailininkas S.Kavaliauskas.
Norėjo būti nesuvaržytas įpareigojimų
Šias pareigas jis ėjo dvylika metų.
Retas atvejis sovietiniais laikais buvo, kad tokį aukštą postą
galėjo užimti partijai nepriklausęs žmogus. Kada iš jo griežtai
buvo pareikalauta - rinktis partiją ar tarnybą, menininkas pasirinko
asmeninę laisvę.
Prieš Šv.apaštalų Petro ir Povilo bažnyčią stovėjusios ir tais
pačiais vardais vadintos skulptūros buvo nugriautos ir sumestos
į šventorių. Pas miesto vyr. dailininką užsuko bažnyčios klebonas
pasitarti, ar skulptūrų nebūtų galima pastatyti šventoriuje. Išliejus
pamatus, kaip tik tuo metu po Lietuvą važinėjo žinomi menininkai,
norėdami susipažinti su Lietuvos bažnyčių architektūra. Pasibaisėjo
Dailės instituto docentas Tadas Adomonis, sužinojęs, kad taip
žiauriai pasielgta su meninę vertę turinčiomis skulptūromis. Jo
nuomonę miesto valdžiai išsakė S.Kavaliauskas. "Daryk su
jomis ką nori, bet mes nematom", - atkakliajam miesto vyr.
dailininkui pasakė partijos funkcionieriai.
S.Kavaliausko vaikystėje, kai dar vidurinėje mokykloje reikėjo
nagrinėti S.Nėries poemą "Bolševiko kelias", lituanistas
Eduardas Žilys, su įkvėpimu perskaitęs jos pirmąjį ketureilį:
"Koks gražus mažytis mūsų kraštas, kaip lašelis tyro gintaro,
myliu jį seniai - audimų raštuos ir dainose kaimo gimtojo",
- sušuko, kaip vaizdžiai parašyta, liepė likusį tekstą patiems
persiskaityti namuose. Mokytojas tai pasakė 33 mokiniams. Tarp
jų buvo ir S.Kavaliauskas.
Šį poemos posmą dailininkas panaudojo lankstinuke savo parodai,
kuri eksponuojama J.Miltinio dramos teatre.
Menas neturi būti žeminamas
Vaikystėje, kai Stasio broliai žaisdavo
gatvėje, jis verčiau piešdavo. Tarnyba kariuomenėje irgi nesiskundė
- įsitaisė dailininku-apipavidalintoju. Gavęs leidimą išeiti į
miestą, kai kiti ieškodavo pažinčių su merginomis, Stasys užsibūdavo
Leningrado muziejuose. Juos kareiviai galėjo lankyti nemokamai.
Su profesionaliuoju menu S.Kavaliauskas susipažino atėjęs į A.Stepankos
dailės būrelį. Jį lankė dabar žinomi menininkai: tekstilininkės
E.Jasiūnaitė, L.Gudaitienė, vitražistas R.Bulovas, tapytojas A.Beinoravičius
(abu gyvena Vilniuje).
S.Kavaliauską stebina tai, kad Lietuvos turtuoliai iš Paryžiaus
vežasi paveikslų reprodukcijas ir jas turėdami labai didžiuojasi.
Prancūzai, pamatę S.Kavaliausko darbą, pasiūlė dešimteriopai daugiau,
nei už jį menininkas būtų gavęs Lietuvoje.
Sugeba atlikti ir medžio darbus
Kadaise Ramygalos gatvėje stovėjo
medinis namas (toje vietoje dabar puikuojasi 63-iuoju numeriu
pažymėtas penkiaaukštis). Čia Stasio senelis iš tėvo pusės turėjo
stalių dirbtuvėlę, kalvę su dumplėmis įpučiamu žaizdru. Jis sugebėjo
daryti juvelyrinius darbus, netgi nukalti vinis.
Pardavęs butą daugiaaukštyje, Stasys pirko dalį medinio namo,
esančio Algirdo gatvėje. Kambarių vidų iškalė paties gamintomis
medžio lentutėmis. Į antrąjį aukštą, kur dailininko dirbtuvės,
veda ne iš lauko, kaip buvo anksčiau, bet viduje įrengti laiptai.
Juos padarė pats S.Kavaliauskas.
Sodų bendrijoje netoli Bernatonių dailininkas susirentė namuką
iš blokų. Beliko uždengti stogą, atlikti vidaus apdailą. Tą padarys
pats dailininkas. Žemės sklypelyje jis ne daržoves augina, bet
jį užsodino medeliais. Jautrios sielos menininkas turės kur po
darbų atsikvėpti.
Bronius VERTELKA
Panevėžys
© 2002 "XXI amžius"