Istorija ir asmenybė
Atsigręžkime į šventąjį Kazimierą
Kun. Lionginas Kunevičius
Prisimindami didžiuosius tautiečius,
jų darbus ir žygius, tarsi atveriame tautos kraičio skrynią, kad
galėtume pasidžiaugti ir pasididžiuoti tautos brangenybėmis. Bet
ne vien širdžiai pradžiuginti tai daroma, o ir tam, kad tautos
vertybes leistume apyvarton, panaudotume jas tenkinti gyvybiškai
svarbioms tautos reikmėms, jos pažangai ugdyti, kad jie padėtų
mums kurti naujas vertybes. Pagaliau tautos lobynan žvelgiame
ir norėdami apmąstyti jį iš istorinės perspektyvos.
Kiekvienais metais kovo 4 d. iš tautos lobyno su ypatinga pagarba
ir džiaugsmu iškeliame neįkainojamą perlą - atmename šventąjį
Kazimierą (1458-1484). Šv. Kazimieras kiekvienam lietuviui brangus
ir dėl to, kad jis mums primena garbingą tautos istorijos laikotarpį
- XV amžių - Lietuvos valstybės šlovės amžių, kurį dar galima
vadinti ir šv. Kazimiero amžiumi.
XV a. pradžioje (1410) Žalgirio mūšyje buvo palaužta kryžiuočių
galybė. Vytauto dėka Lietuvos vardas pasaulyje suskambėjo galingos
valstybės nuo jūrų iki jūrų vardu. Šio amžiaus antroji pusė davė
mūsų tautai šv. Kazimierą - didžiųjų Lietuvos valdovų garsiausią
palikuonį.
Kiekvieną kartą, atminę savo protėvius, stebimės jų didžia tėvynės
meile, plačiais užmojais, karžygiška dvasia, ryškiu tautos sūnų
savitumu. Jie pažadina mums sveiką tautinį išdidumą, savigarbą,
visavertiškumo pojūtį. Tuo jie mus stiprina ir aktyvina. Protėviai
tarsi šaukia mums iš amžių glūdumos: Pasitempkite, ainiai!
Tą patį išgyvename ir susitikę su šv. Kazimieru. Be šios asmenybės
anas garbingas amžius ir pati lietuvio dvasia mums atrodytų vienpusiška,
pernelyg žemiška, tarsi nepajėgianti pakilti į aukštesnį idėjų
pasaulį, į skaidresnes dvasines aukštumas.
Mindaugas gebėjo sukurti Lietuvos valstybę. Gediminas stiprino
ją, įkūrė sostinę Vilnių. Algirdas ir Kęstutis davė broliškos
vienybės pavyzdį ginant tėvynę nuo priešų ir palenkiant jos įtakai
kitas tautas. Vytautas atvedė Lietuvos valstybę į Žalgirio pergalę
ir pasaulinę šlovę. O karalaitis Kazimieras parodė visam to meto
civilizuotam pasauliui, kad Lietuvos kunigaikščiai geba įvertinti,
tobulai perimti krikščioniškąsias vertybes. Tiesa, ir anie Lietuvos
kunigaikščiai suprato krikščionybės reikšmę, nes siekė krikštyti
ir krikštijo tautą, statė bažnyčias, kvietėsi krikščionių kunigus
ir vienuolius, net rodė asmeninį pamaldumą (Jogaila, Vytautas).
Vis dėlto jie krikščionybę vertino ir priėmė pirmiausia politiniais
sumetimais.
Karalaitis Kazimieras krikščionybę pasisavino pačia gryniausia
dvasine intencija. Kristaus tikėjimas jį sužavėjo Dievo tiesa
ir meile, dorybių iškėlimu ir vertinimu, pačia aukščiausia gyvenimo
prasme, amžinuoju gyvenimu. Dievo malonės veikimu jam atsivėrė
krikščionybėje nuostabiausias - religinis pasaulis, jį patraukė
Dievo karalystės grožis ir didybė. Šios karalystės perspektyvomis
jis labiau žavėjosi negu jaunatviška meile ir valstybės vyro šlove.
Narsiu užsidegimu, kilnia senolių - karžygių dvasia jis ryžosi
Dievo karalystę laimėti ir ją apginti nuo priešų. Šioje kovoje
jis vadovavosi tikrai karžygišku principu: Verčiau mirti, negu
nusidėti! Jo gyvenime nebuvo vietos nuodėmei ar dvasiniam nerangumui.
Jo gyvenimas - tai jaunatviškai veržlus šuolis į Dievą. Sakome
šuolis, nes kitaip negalima apibūdinti trumpo gyvenimo (26 m.),
nupelniusio šventumo vainiką.
Šv. Kazimiero gyvenimas - vienas nuostabiausių reiškinių visoje
mūsų tautos istorijoje. Tai tarsi dangaus kibirkštis, siųsta dar
beveik pagoniškam kraštui (100 metų po krikšto), kad Lietuvoje
greičiau įsidegtų Kristaus tikėjimas. Mūsų protėviai mokėjo įvertinti
karalaičio Kazimiero asmenybę ir pagerbti jo atminimą. Tai liudija
istorinės žinios apie didelį žmonių pamaldumą prie šv. Kazimiero
karsto, pastangos iškelti jį į šventųjų garbę, didinga Šv. Kazimiero
koplyčia, įrengta (1623-1636) Vilniaus katedroje; Kazimiero išrinkimas
pirmuoju Lietuvos globėju, jo vardo vienuolijos, kongregacijos,
jaunimo organizacijos, bažnyčios, altoriai, šventės, atlaidai
ne vien tėvynėje, bet ir plačiame pasaulyje.
O mes ar mokame tinkamai pagerbti savo tautos šventąjį, ar stengiamės
gyvai bendrauti su tėvynės Globėju savo ir tėvynės gerovei? Sunku
į šį klausimą atsakyti. Nelengva todėl, kad dėl nuožmių istorinių
sąlygų tautos valia negali laisvai reikštis. Todėl ir šv. Kazimiero
garbinimas mūsų tėvynėje yra prigesęs. Šv. Kazimiero koplyčia
nebeturi šventojo karalaičio palaikų, pati Vilniaus katedra -
Švenčiausiojo, o vyskupija - vyskupo. Didžiausio pažeminimo yra
sulaukusi ir Šv. Kazimiero bažnyčia Vilniuje. Nors daugybė bažnyčių
yra išniekintos (paverstos meno galerijomis, kino salėmis, fabrikais,
sandėliais ir pan.), bet nė vienai jų neteko tokia pasibaisėtina
dalia - būti paverstai ateizmo muziejum! Tai vienas skaudžiausių
durklų, įsmeigtų tikinčio lietuvio širdin; tai saujelės ateistų
atviras spjūvis tikinčios tautos veidan...
Neturėdami religinės literatūros tikintieji, ypač jaunimas, neturi
galimybės susipažinti su tautos šventuoju. Dėl tokios padėties
per 70 proc. mūsų vaikų ir jaunimo apie šv. Kazimierą nieko nežino!
Skaudu tai konstatuoti, bet taip yra. Bet ar galima tą liūdną
ignoranciją pateisinti vien objektyviomis sąlygomis? Deja, ne.
Objektyvių nūdienos sąlygų nepakeisime, tačiau savo gyvenime ir
elgsenoje daug ką galime pakeisti. Apie tai ir pamąstykime.
Mūsų sąlygomis tikintieji apie šv. Kazimierą išgirsta tik bažnyčiose
švenčiant jo šventę. Bet ši šventė daugiausia švenčiama šiokiadieniais,
kai suaugusieji dirba, o jaunimas mokosi. Parapijose, kur švenčiami
šv. Kazimiero atlaidai, tikintieji geriau ir pažįsta savo šventąjį.
Bet to per maža. Reikia geriau panaudoti visas galimybes susipažinti
su tautos šventuoju ir globėju.
Mokyklos kasmet iš visų kampelių organizuoja mokinių ekskursijas
į ateizmo muziejų Vilniuje. O ar daug katalikų šeimų Lietuvoje
yra aplankę šv. Kazimiero karstą? Jis taip pat yra Vilniuje, Antakalnyje,
Šv. Petro ir Povilo bažnyčios didžiajame altoriuje. Turėtų būti
garbės reikalas kiekvienai tikinčiai šeimai bent kartą gyvenime
aplankyti savo garbingojo tautiečio šventus palaikus, paprašyti
šv. Kazimiero užtarimo savo vaikams ir tėvynei. (Dar 1501 m. popiežius
Aleksandras VI specialia bule suteikė atlaidus tiems, kurie melsis
prie šv. Kazimiero karsto.) Tai kartu būtų ir atsakas tiems, kurie
niekina mūsų tautos šventenybes. Rudenį Lietuva skuba pas Motiną
Mariją į Šiluvą, į Aušros Vartus. Pavasariais galėtų patraukti
į Vilnių pas tėvynės Globėją su asmenine dorovinės ir religinės
būklės ataskaita, paprašyti Dangaus paramos tėvynainiams, pasiaukojusiems
už tėvynę, stiprybės kenčiantiems kalėjimuose ir lageriuose, šviesios
vilties išsiilgusiems savo krašto, apverkti politinius ir dorovinius
tautiečių klystkelius, paprašyti jiems praregėjimo, atbudimo malonės,
pagaliau maldauti tėvynei laisvės pavasario...
Yra daugybė būrelių jaunimui: mokslinių, sporto, turizmo, pramoginių
ir t.t. Rengiami vakarai, subatvakariai, "seklyčios".
Tik bėda, kad visa tai mažai teduoda dvasinio peno. Kitaip nebūtų
tiek daug doroviškai smukusio jaunimo ir tiek nelaimingų šeimų.
Kodėl nepabandžius tikinčiam jaunimui burtis į tokius būrelius,
kuriuose galėtų sustiprinti tikėjimą, pasvarstyti dorovines ir
religines Lietuvos problemas? Ar nereikėtų mums šv. Kazimiero
būrelių, seklyčių ar menių? Skolingi šv. Kazimierui ir mūsų menininkai:
poetai, kompozitoriai...
Popiežius Klemensas VIII paskelbė karalaitį Kazimierą šventuoju.
Ta proga jis dovanojo Lietuvai šv. Kazimiero vėliavą. Ji buvo
atvežta į Vilnių ir suplevėsavo 1604 m. gegužės 10 d. iškilmėse.
Nuo tos džiugios dienos šv. Kazimiero vėliava tebeplazda mūsų
šalyje. Žinoma, ne ta, kurią popiežius dovanojo, - pats šv. Kazimieras
tapo amžina, šlovinga vėliava mūsų tautos, ypač Lietuvos jaunimo.
Kito savo tautos šventojo kol kas neturime. Jeigu užmiršime net
tėvynės Globėją, - ar būsime verti turėti daugiau šventųjų? (Popiežius
Jonas XXIII paskelbė: Sanctus Casimirus primarius patronus Lithuaniae,
išleido specialius pašto ženklus, vokus su šv. Kazimieru ir senąja
Vilniaus katedra.)
Šv. Kazimiero statula ant jo karsto vaizduoja jį vienoje rankoje
laikantį kryžių, o kitoje - lelijų žiedus. Šiais simboliais šv.
Kazimieras aiškiai mums byloja: jeigu tauta nori išvysti šviesų
rytojų, turi labiausiai susirūpinti tikėjimu ir dora. XV a. jis
įrodė lietuvio visavertiškumą ir valstybinėje, ir dorovinėje,
ir religinėje srityse. Ką įrodysime mes - XX a. lietuviai? Ar
mūsų amžius Lietuvos istorijoje liks gėdos, ar garbės amžiumi?
Šv. Kazimiero šventė mums šaukia: Neužmirškite, lietuviai, aukščiausių
šlovės viršūnių, kurias buvo pasiekusi tauta bei paskiri jos dukros
ir sūnūs! Būkite garbingi didžiųjų protėvių ainiai, savo amžių
paverskite šlovės amžiumi! Pats šv. Kazimieras yra su mumis ir
siūlosi mums padėti. Tik nepalikime jo užmarštyje! Leiskime apyvarton
šventąjį perlą! Telkimės prie jo vėliavos!
Prieš užverdami tautos kraičio skrynią, paklauskime savęs kiekvienas:
Kuo aš praturtinsiu ir papuošiu Tėvynę?
* * *
ŠVENTASIS KAZIMIERAI,
išmelsk malonės, kad mūsų maža tauta būtų tarsi
žiburys ant kalno, spindinti skaidriu tikėjimu, karšta meile ir
nepalaužiama viltimi. Tegu bręsta Tavo užtarimu naujos tautos
jėgos, grūdinamos audrų, ir tegu mūsų gentis atlieka savo misiją,
kurią Dievas jai skyrė.
(Stasys Yla)
"Rūpintojėlis", 1977,
Nr.1
© 2002 "XXI amžius"