Popiežiaus vizitas
ženklina Slovakijos
katalikų nuopelnų pripažinimą
Mindaugas BUIKA
Vyskupai pabrėžia ištikimybės tikėjimui praktinį
įgyvendinimą
|
|
Sekmadienį palaimintaisiais bus paskelbti
vienuolė sesuo Zdenka Šelingova (1916-1955)
ir vyskupas Vasilis Hopka (1904-1976) |
Be jokios abejonės, rugsėjo 11 dieną pradėtoje
ir iki sekmadienio truksiančioje popiežiaus Jono Pauliaus II 102-oje
apaštalinėje kelionėje už Italijos ribų, kurios metu jis trečią
kartą lankosi pokomunistinėje Rytų Europos valstybėje Slovakijoje,
vėl yra reikšmingas europinio dvasingumo aspektas. Manau, kad visos
pastarųjų metų jo kelionės turi šį bendrą vardiklį: priminti krikščionims,
jog jie yra senosios ištikimybės Evangelijai tradicijos paveldėtojai,
ir pabrėžti etinėje sumaištyje gyvenančiai šių dienų visuomenei
Evangelijos vertybių buvimo Europos istorijoje, kultūroje ir tradicijose
svarbą ir turtingumą, - sako Šventojo Tėvo kelionių organizatorius
monsinjoras Renatas Bokardas.
Šią vasarą, savo susitikimuose su maldininkais
nuolat pabrėždamas Europos civilizacijos krikščioniškųjų ištakų
reikšmę, Popiežius tuo pačiu ragino Bažnyčios vaikus nebijoti skelbti
ir regimai liudyti savo ištikimybę tikėjimui kasdieniame individualiame
ir bendruomeniniame gyvenime. Ne veltui slovakų vyskupai, parinkę
jo apaštalinio vizito temą Ištikimybė Kristui, ištikimybė Bažnyčiai,
kvietė tikinčiuosius aktyviai rengtis Šventojo Tėvo susitikimui
pirmiausia per dvasinį atsinaujinimą: asmeninę maldą, kaip sutikimą
su Dievu, dažnesnį sakramentų, ypač Atgailos, praktikavimą, dalyvavimą
sekmadienio šv. Mišiose, artimo meilės darbus.
Taip pat buvo primintas Popiežiaus mokymas, kad
krikščioniška šeima yra mažoji namų Bažnyčia, todėl, gilinant
šį suvokimą, rekomenduota bendra šeimos malda - ypač tinkama yra
rožinio malda, bendras Šventojo Rašto skaitymas ir visos šeimos
dalyvavimas liturgijoje, taip pat tradicinių šeimos vertybių - abipusės
meilės, tolerancijos ir atleidimo - stiprinimas. Atnaujinant bendruomeninį
tikinčiųjų gyvenimą, pirmoji vieta tenka parapijai, kuri yra bendruomenės
dvasiniai namai. Todėl, rengiantis Jono Pauliaus II vizitui, vyskupai
paragino Slovakijos katalikus ne tik gausiau rinktis į pamaldas,
kuriose būtų meldžiamasi už Kristaus vikarą, Popiežių, bet ir aktyviau
dalyvaujama parapijos apaštalavimo, labdaros ir kultūrinėje veikloje,
dosniau padedama šventovės remonto darbams ir kt.
Šios dienos ypač reikalauja, kad mes būtume vienybėje
su Bažnyčia, - pabrėžė minėtame savo kreipimesi slovakų ganytojai,
turėdami omenyje sustiprėjusį liberaliųjų ir kairiųjų jėgų puolimą
Slovakijos laicistinėje žiniasklaidoje, kaltinant Bažnyčią šalies
vatikanizacija, bandymu visuomenę sugrąžinti į viduramžius ar
net katalikiškojo Talibano valstybinės santvarkos įvedimu. Vyskupai
daro išvadą, kad senosios naujosios antikrikščioniškos jėgos dabar
Bažnyčią kritikuoja ne už išgalvotus santykius su užsienio imperialistais,
kaip buvo tik prieš 15 metų esant komunistiniam režimui. Šiandien
Bažnyčia yra kritikuojama už pačios pagrindinės savo misijos vykdymą:
Evangelijos ir gyvenimo pagal ją skelbimą, - aiškina Slovakijos
vyskupai, pabrėždami, jog tokiu būdu yra grasinama pačiai Bažnyčios
esmei, jos širdžiai.
Nelengvi naujojo liberalizmo iššūkiai Bažnyčiai
Žymus slovakų kilmės Vatikano kardinolas Jozefas
Tomkas, buvęs Tautų evangelizavimo kongregacijos prefektas, sako,
kad netgi tvirti katalikai gali būti suklaidinti dėl tos masyvios
kampanijos prieš moralines vertybes, kuri vedama Slovakijos žiniasklaidoje.
Bažnyčia Slovakijoje yra liaudies Bažnyčia, ištikima tradicinėms
vertybėms, tačiau ji dabar iš visų pusių atakuojama, stengiantis
visuomenei primesti liberaliąsias dogmas: seksualinę laisvę be atsakomybės,
abortus, eutanaziją, homoseksualų sąjungas. Žiniasklaida bombarduoja
žmones ir manipuliuoja viešąja nuomone. Bažnyčia Slovakijoje neturi
savo televizijos ir negali tam pasipriešinti, - aiškino kardinolas
J.Tomka savo interviu katalikų žinių agentūrai CNS popiežiaus Jono
Pauliaus II vizito išvakarėse. Kardinolas pažymėjo, jog šios kampanijos
tikslas pakirsti Katalikų Bažnyčios Slovakijoje įvaizdį suvienijo
liberalus ir buvusius komunistus.
Tokia priešprieša ypač išryškėjo įstatymdavystės
srityje, kai, artėjant Popiežiaus vizitui, liberalūs politikai ir
žiniasklaida aiškiai demonstravo nepakantumą Bažnyčios perspėjimams
dėl siekimo liberalizuoti aborto įstatymą. Į dešiniųjų vyriausybinę
koalicija įeinančios liberaliosios Naujosios piliečių sąjungos (ANO)
siūloma įstatymo pataisa leistų aborto darymą išplėsti nuo dabartinių
12-os iki 24-ių nėštumo savaičių. Liberalų ir opozicijoje esančių
kairiųjų balsais Slovakijos parlamente rugpjūčio mėnesį priimtą
įstatymą vetavo šalies prezidentas Rudolfas Šusteris, o Bažnyčios
mokymui ištikimi krikščionys demokratai (KDH), kurie taip pat įeina
į vyriausybę, pateikė ieškinį Konstituciniam Teismui. Tačiau spalio
mėnesį, anot vyskupų konferencijos atstovo spaudai Mariano Gavendos,
gyvybei, Bažnyčiai ir Popiežiui priešiškos ir savų interesų turinčios
grupės, matyt, vis tiek sieks šio įstatymo priėmimo, net jeigu
tai grėstų dabartinės vyriausybinės koalicijos egzistencijai.
Tikimasi, kad lankymosi Slovakijoje metu Šventasis
Tėvas palies abortų ir bendrai gyvybės gynimo problemą šalia kitų
Bažnyčios ir valstybės santykių klausimų, tokių aktualių Slovakijai
ir visam pokomunistinės Rytų Europos regionui. Tai ypač svarbu,
nes spalio mėnesį Slovakijos parlamente taip pat turi būti sprendžiamas
likimas naujojo švietimo įstatymo, kurį rengiant atsižvelgta į Šventojo
Sosto ir Slovakijos konkordato nuostatas, numatant valstybės paramą
katalikiškoms mokykloms ir universitetams, bei garantuojamas religijos
dėstymas valstybinėse mokyklose. Laicistinėje žiniasklaidoje šio
įstatymo numatomas priėmimas komentuojamas labai piktai ir įvardijamas
kaip siekimas įtvirtinti Katalikų Bažnyčios viduramžišką hegemoniją
švietimo sistemoje, o gal ir visoje valstybėje. Tokią priešišką
politinę ir publicistinę kampaniją Slovakijos sostinės Bratislavos
arkivyskupas Janas Sokolas pavadino sąmokslu prieš Bažnyčią. Jos
tolesnis vedimas gali Bažnyčiai turėti blogesnių pasekmių nei buvusi
komunistų režimo ateistinė propaganda, - sakė ganytojas interviu
dienraščiui SME.
Pagaliau negalima nepaminėti to fakto, kad prieš
pat Popiežiaus vizitą Slovakijos spaudoje pasirodė pikta polemika
dėl šio vizito finansavimo. Šalies vyriausybė įvairioms išlaidoms,
susijusioms su Jono Pauliaus II apsilankymu padengti, iš biudžeto
skyrė apie 80 milijonų kronų (beveik 2 mln. eurų). Nors šios lėšos
gerokai mažesnės nei siūlė Užsienio reikalų ministerijos sudaryta
komisija ir keturių miestų, kuriuose vizito metu lankysis Popiežiaus,
savivaldybės, tačiau, kai kurių komentatorių nuomone, visas išlaidas
turėtų padengti Katalikų Bažnyčia. Tokią diskusiją dėl pinigų, kurios
anksčiau beveik nepasitaikydavo netgi Popiežiui lankantis nekrikščioniškoje
šalyje, ypač žinant, kad Šventasis Tėvas yra oficialus valstybės
svečias, Slovakijos seniausios diecezijos Nitros vyskupas Janas
Korecas pavadino apgailėtina ir nekultūringa.
Kankinių beatifikacija skatina istorinės atminties
išsaugojimą
Statistiniai Slovakijos duomenys tvirtina, kad
trys ketvirtadaliai šalies gyventojų yra katalikai, tačiau sociologinės
apklausos taip pat nurodo, jog apie 70 proc. slovakų remia minėtus
siūlymus dėl aborto įstatymo liberalizavimo. Šis prieštaravimas
kai kuriuos ganytojus skatina gana skeptiškai vertinti padėtį vietinėje
katalikų bendruomenėje. Į atlaidus Slovakijos pagrindinėje Levočos
Dievo Motinos šventovėje susirenka iki 700 tūkstančių žmonių, bet
grįžę į namus daugelis jų balsuoja už komunistus, pastebi Banka
Bystricos vyskupas Rudolfas Balažas, kuris, valdant komunistų režimui,
15 metų praleido kalėjimo nelaisvėje.
Jo nuomone, krikščionybės padėtį šalyje apsprendžia
ne formalūs statistiniai duomenys, bet faktiškas tikėjimo principų
įgyvendinimas ir kiek stiprios yra Bažnyčios pozicijos visuomenėje.
Daugelis nesiryžta nuo tikėjimo viešai atsiriboti, nes jų tėvai,
seneliai ir ištisos kartos buvo tikintieji. Tačiau jų tikėjimo pažinimas
yra menkas, - sako vyskupas R.Balažas. Buvusius keturis komunistinio
režimo dešimtmečius jis palygina su biblijine 40 metų Babilono nelaisve,
iš kurios slovakai išėjo būdami jau pseudokatalikiška tauta. Vidutinio
amžiaus žmonių religinė praktika labai sumenkusi ir, kaip tėvai
bei motinos, jie savo vaikams tikėjimo vertybių jau neperduoda.
Man nelabai malonu, kai mes save pasauliui išdidžiai pateikiame
kaip katalikus ir krikščionis. Tai neatitinka tiesos, - pabrėžia
vyskupas R.Balažas.
Kardinolas J.Tomkas pripažįsta, kad dabartiniai
Bažnyčios sunkumai Slovakijoje yra susiję su tuo, kad dabar šalies
politinėje valdžioje yra tos kartos žmonės, kurie išugdyti pagal
buvusio Čekoslovakijos komunistinio režimo ateistines programas.
Dėl to Bažnyčia, žvelgdama į savo ateitį, pirmiausia turi orientuotis
į jaunąją kartą. Aš iš dalies optimistas dėl naujųjų kartų religinės
ateities, - sakė kardinolas minėtame interviu CNS. Jis pastebėjo,
kad slovakų jaunimas gana noriai dalyvauja parapijos gyvenime, pasaulietinėse
katalikų organizacijose, gana gausu dvasinių pašaukimų. Bėda yra
ta, kad jauni žmonės, neturėję sunkaus komunistinės priespaudos
patyrimo, nesistengia gilintis į šią istorinę praeitį, kurios priminimas
yra būtinas.
Būtent todėl Popiežius, suvokdamas šios atminties praradimo pavojų,
ir stengiasi beatifikacija pagerbti komunistinio režimo kankinius.
Kaip tik jo vizito Slovakijoje kulminacija ir bus sekmadienį Bratislavoje
aukojamos šv. Mišios, kurių metu Bažnyčios palaimintaisiais bus
paskelbti Prešovo vyskupas augziliaras Vasilis Hopka (1904-1976)
ir vienuolė sesuo Zdenka Šelingova (1916-1955), patyrę komunistinių
lagerių nelaisvę ir kankinystę.
1945 metais Prešovo Rytų apeigų katalikų vyskupu
konsekruotas V.Hopka buvo suimtas 1950-ųjų vasarį, netrukus po to,
kai Čekoslovakijos komunistų režimas visiškai uždraudė šios Bažnyčios
veiklą. (Apie 5 proc. Slovakijos katalikų, daugiausia gyvenančių
rytinėje šalies dalyje, priklauso Rytų Katalikų (Unitų) Bažnyčiai,
kuri buvo iš dalies legalizuota per 1968-ųjų vadinamąjį Prahos
pavasarį o visišką laisvę atgavo tik po komunistų režimo žlugimo
1989 metais.) Vyskupas V.Hopka, kaip įprasta, komunistų buvo apkaltintas
antivalstybine veikla ir nuteistas 15 metų kalėjimo. Patyręs fizinę
ir psichologinę prievartą, jis dėl suprastėjusios sveikatos buvo
perkeltas į izoliuotus senelių namus, kas faktiškai reiškė namų
areštą. Vėliau dirbo pagalbinius darbus, sielovada tegalėdamas užsiimti
tik pogrindyje. Beatifikacijos bylos tyrimas patvirtino, kad vyskupo
V.Hopkos mirtis buvo tiesioginis rezultatas jo patirtų kentėjimų
per tardymus ir kalėjimo nelaisvę.
Panašius ateistinės valdžios kankinimus patyrė ir Šventojo kryžiaus
gailestingųjų seserų kongregacijos narė sesuo Zdenka. Po Antrojo
pasaulinio karo dirbusi slauge ligoninėje, ji 1952 metais padėjo
pabėgti sergančiam kunigui, kuriam komunistai buvo iškėlę neteisingus
kaltinimus ir jam grėsė kalėjimo nelaisvė. Pati dėl šio žygdarbio
suimta ir nuteista dvylika metų kalėjimo, sesuo Zdenka patyrė nežmonišką
stalinistų tyčiojimąsi ir prievartą. Visiškai netekusi sveikatos,
ji 1955 metų balandį buvo išleista į laisvę, bet neatsigavusi po
trijų mėnesių mirė. Kankinių asmenybės mums visuomet primena ištikimybės
būtinumą, - sako monsinjoras R.Bokasdas. - Ne visi iš mūsų yra pašaukti
kankinytei, bet visi mes pašaukti būti ištikimi krikštui. Prisiminimas
kankinių gyvenimo ir liudijimo tampa stimulu kiekvienam ir visiems
ištikimai laikytis krikščioniško gyvenimo įpareigojimų.
Slovakų katalikai garbingai atlaikė išbandymus
Pirmoji krikščionių bažnyčia Slovakijoje buvo
pastatyta ir pašventinta 826 metais. Kaip tik IX amžiuje Moravijos
kunigaikščio prašymu Konstantinopolio patriarchas į šias žemes pasiuntė
didžiuosius slavų apaštalus graikų kilmės šventuosius Kirilą ir
Metodijų. Šie žymiausi misionieriai, dabar paskelbti Europos globėjais,
išvertė liturginius tekstus į slavų kalbą, kūrė bažnytines institucijas,
krikštijo ir jungė tautas su Roma ir Konstantinopoliu. (Tuomet didysis
krikščionių skilimas dar nebuvo įvykęs.) Šventųjų Kirilo ir Metodijaus
vardai įamžinti nepriklausomos Slovakijos konstitucijoje. (Bažnyčios
šaltiniai nurodo, jog kai kurie liberalūs politikai dabar nori jų
vardus iš konstitucijos pašalinti.)
Dideliu išbandymu istoriškai pasirinktai slovakų
katalikybei tapo XVI amžiuje Vidurio Europoje vykęs reformacijos
procesas. Tuo metu dauguma slovakų tikinčiųjų buvo perėję į protestantiškąjį
liuteronizmą. Tačiau vėlesniame šimtmetyje katalikybė atgavo savo
pozicijas - čia svarbiausią vaidmenį suvaidino tai, kad slovakai
priklausė katalikiškajai Habsburgų imperijai ir buvo valdomi vengrų.
Dabar protestantai sudaro 5-7 proc. Slovakijos tikinčiųjų ir gyvena
daugiausia šalies viduryje.
Kitu dideliu išbandymu visiems slovakų krikščionims buvo XX a. antroje
pusėje šalį (iki 1993 metų čekai ir slovakai sudarė vieną Čekoslovakijos
valstybę) valdęs okupantų primestas komunistų režimas, kuris pasižymėjo
ypatingu priešiškumu religijai. Žlugus komunizmui, Slovakijos Katalikų
Bažnyčia gana sparčiai atsigavo ir yra viena stipresniųjų regione.
Kaip jau buvo minėta, apie 75 proc. iš 5,5 mln. Slovakijos gyventojų
yra katalikai. Sielovadoje dirba 20 vyskupų, du su puse tūkstančio
kunigų (apie 1,9 tūkst. diecezinių kunigų ir 600 kunigų vienuolių),
20 nuolatinių diakonų, 250 brolių vienuolių, 2800 seserų vienuolių,
du tūkstančiai katechetų, 900 seminaristų.
Apie 90 proc. slovakų parapijų turi nuolatinius
kunigus. Gerą dvasinių pašaukimų padėtį rodo tas faktas, kad 100
tūkst. katalikų tenka 21,1 seminaristas (du kartus daugiau nei vidutiniškai
Europoje).
Slovakijos Katalikų Bažnyčiai priklauso apie 100 pradinių ir 50
vidurinių mokyklų, du universitetai. Šioje švietimo sistemoje mokosi
bei studijuoja 37,5 tūkst. moksleivių ir studentų. Šalyje taip pat
veikia dešimt katalikiškų ligoninių ir medicinos centrų, 20 katalikiškų
globos namų seneliams ir invalidams, 18 našlaičių namų, du gyvybės
gynimo centrai bei 24 reabilitacijos centrai.
Netrukus, spalio viduryje, Visuotinė Bažnyčia
minės popiežiaus Jono Pauliaus II išrinkimo į šv. Petro sostą 25-ąsias
metines, tad dabartinis jo vizitas Slovakijoje taip pat matomas
šio jubiliejaus šviesoje. Popiežiškųjų ceremonijų vadovas vyskupas
Pieras Marinis pabrėžia, kad ši Šventojo Tėvo kelionė ženklina jo
pontifikato tamprų ryšį su daug iškentėjusiais Slovakijos ir viso
Rytų Europos regiono katalikais, kurie, nepaisant neseniai pasibaigusių
totalitarizmo persekiojimų ir izoliacijos, išsaugojo savo tikėjimą
ir ištikimybę bei meilę Popiežiui. Paskutinę savo vizito Slovakijoje
dieną Bratislavos aikštėje, kuri bus pavadinta Jono Pauliaus II
vardu, pats Šventasis Tėvas galės iškilmingai atidengti jo garbei
pastatytą monumentą.
Gražią dovaną didžiajam Evangelijos skelbimui
yra parengęs ir slovakų jaunimas: šiandien per pamaldas Banska Bystricoje
Popiežiui įteikiamas jaunų žmonių rankomis perrašytas ir gražiai
oda įrištas Naujasis Testamentas. Prie šios 500 puslapių apimties
ir dešimties kilogramų svorio knygos apie du mėnesius, pasiskirstę
įvairiose Slovakijos diecezijose, darbavosi beveik 200 vaikinų ir
merginų. Šia perrašyto Naujojo Testamento dovana popiežiui Jonui
Pauliui II mes norime pabrėžti, jog jaunimas supranta, kokie žodžiai
yra žmonėms svarbiausi. Mes manome, kad Dievo žodžiai yra reikšmingiausi
visiems, - sakė Slovakijos episkopato Jaunimo reikalų skyriaus
atstovas Ondrėjus Smidriakas.
© 2003 "XXI amžius" |