Motina Teresė skelbiama Bažnyčios palaimintąja
Mindaugas BUIKA
Didžiosios meilės misionierės paveldas
Šventumas nėra jokia privilegija nedaugeliui,
bet įprasta pareiga kiekvienam iš mūsų - pagal tokią maksimą gyveno
ir darbavosi Motina Teresė iš Kalkutos (1910-1997), kurios visų
laukiama beatifikacija įvyks sekmadienį, spalio 27 dieną, Vatikano
Šv.Petro aikštėje per popiežiaus Jono Pauliaus II vadovaujamas šv.Mišias.
Vargšų ir ligonių globa išgarsėjusios Meilės misionierių kongregacijos
įkūrėja bus paskelbta Bažnyčios minimą Pasaulio misijų sekmadienį,
kad ypatingu būdu keliama evangelizacinės veiklos reikšmė ir visų
krikščionių pareiga prisidėti prie Kristaus išganymo skelbimo pasauliui.
Be abejonės, Motiną Teresę taip pat galima laikyti žymia misioniere,
tačiau Evangeliją ji skelbė pirmiausia ne žodžiais, o artimo meilės
ir solidarumo darbais, tuo savosios tarnystės pavyzdžio šviesa spinduliuodama
Dievo buvimą ir į tikėjimą patraukdama tūkstančius žmonių Indijoje,
kur ji praleido didžiąją savo gyvenimo dalį, bei kitose pasaulio
šalyse.
Žinoma, pirmuoju pavyzdžiu ją laiko Meilės misionierių
kongregacijos narės, kurioms Motina Teresė nepertraukiamai vadovavo
beveik iki pat savo mirties. Vienuolija nuolat auga, kaip ir jos
darbų apimtys: beveik 4700 seserų ir novicių dabar turi 710 savo
namų 132 šalyse. Jeigu vargšų būtų Mėnulyje, tai ir ten mes nuvyktume,
- kartą yra pasakiusi Motina Teresė, kurios svarbiausias uždavinys
buvo rūpintis nepagydomais ligoniais, jų dvasine ramybe ir orumu.
Dabar beveik 40-yje slaugos centrų meilės misionierės su pasiaukojimu
globoja apie 70 tūkst. sunkių ir vienišų ligonių. Be to, jos išlaiko
50 ligoninių su 50 tūkst. raupsuotojų, kongregacijai priklausančiose
auklėjimo įstaigose gyvena ir mokosi beveik 100 tūkst. našlaičių.
Meilės misionierės darbuojasi Bangladešo ir Brazilijos priemiesčių
lūšnynuose, pilietinių kovų ir konfliktų nusiaubtose Palestinos
ir Balkanų žemėse, globoja AIDS ligonius ir narkomanus Niujorke,
Los Andžele (JAV), Vokietijos pramoniniuose miestuose. Motinos Teresės
seserys nepasitraukė iš Irako sostinės Bagdado per visą karo laikotarpį,
nes nenorėjo palikti savo globojamų našlaičių vaikų.
Per praėjusius šešerius metus po Motinos Teresės
mirties jos vienuolija atidarė naujus savo rūpybos centrus dar dešimtyje
valstybių Alžyre, Čade, Džibutyje, Suomijoje, Izraelyje, Kazachstane,
Malyje, Naujojoje Zelandijoje, Norvegijoje ir Tailande. Šiemet rugsėjo
5 dieną pamaldomis Kalkutoje, prisimenant Motinos Teresės šeštąsias
mirties metines, jos įpėdinė Meilės misionierių generalinė vyresnioji
sesuo Nirmala Joši sakė, kad kongregacija tikisi įgyvendinti savo
steigėjos svajonę ir įžengti į Kiniją. Šioje didžiausioje Azijos
šalyje 1949 metais valdžią užgrobę komunistai uždraudė užsienio
vienuolijų narių veiklą. Sesuo Nirmala sakė, kad Meilės misionierės
kol kas nėra įsileidžiamos į Kiniją, bet tai būtinai atsitiks.
Prieš kelerius metus jos pradėjo darbuotis taip pat komunistų valdomame
Vietname, tačiau Kinijoje problemos yra didesnės, nes ten gali viešai
veikti tik su Vatikanu ryšius nutraukusi ir komunistų visiškai kontroliuojama
vadinamoji patriotinė Bažnyčia.
Būsimoji Motinos Teresės beatifikacija padės sustiprinti
evangelizacijos galimybes ir pačioje Indijoje, sakė šalies sostinės
Delio arkivyskupas Vincentas Končesao. Su vienuolės paskelbimu palaimintąja,
kuri indų yra labai gerbiama už jos socialinius darbus ir laikoma
tikrąja visų vargšų ir atstumtųjų motina, Indijoje taps labiau
žinomas krikščionybės meilės ir užuojautos mokymas. Arkivyskupas
V.Končesao pripažino, kad Indijoje stiprėja vietinės indusų fundamentalistų
grupės, kurios Motinos Teresės ir jos seserų darbą laiko bandymu
prievarta atversti žmones į krikščionybę. Tačiau neatrodo, kad šios
grupės beatifikacijos proga galėtų šalyje sukelti kokius nors išpuolius
prieš vietos krikščionis. Indijos episkopatas tuo tarpu paragino
premjerą Atalį Beherį Vadžpajį nusiųsti į beatifikacijos iškilmes
Romoje vyriausybinę delegaciją, užtikrinti šių iškilmių tiesioginę
transliaciją per šalies televiziją, paskelbti spalio 19-ąją valstybine
švente ir įsteigti Motinos Teresės premiją pasižymėjusiems socialiniams
darbuotojams. Šioms iniciatyvoms pritarė ir kitos Indijoje veikiančios
krikščionių konfesijos. Beatifikacija džiugina ne tik katalikus,
bet visus krikščionis, - sakė Indijos Bažnyčių nacionalinės tarybos
pirmininkas Dživargezė mar Korilosas. Didžiosios meilės misionierės
tautinės kilmės žemėje šie metai Albanijoje paskelbti Motinos Teresės
metais.
Popiežiaus ir Motinos Teresės mokymo artumas
Motinos Teresės meilės tarnystę vargšams didžiai
vertino popiežius Jonas Paulius II, kurio leidimu 1999-ųjų liepą,
tai yra praėjus mažiau kaip dvejiems metams po jos mirties, išimties
tvarka pradėtas jos kanonizacijos procesas. (Pagal Bažnyčios kanonų
teisę toks tyrimas gali būti pradėtas praėjus ne mažiau penkeriems
metams po galimo kandidato į šventuosius mirties.) Meilės misionierė
tokia buvo Motina Teresė darbuose ir tikrovėje. Savo įspūdingu
pavyzdžiu ji sugebėjo patraukti daugelį žmonių, kurie buvo pasirengę
viską atiduoti, kad tarnautų Kristui, kuris esti vargšuose, - kalbėjo
Šventasis Tėvas maldininkams 1997 m. rugsėjo 7 d., reaguodamas į
žinią apie Motinos Teresės netektį. Jos pasiuntinystė prasidėdavo
nuo kasdienės rytinės maldos prie Švč.Sakramento. Tylos mąstyme
Motina Teresė girdėjo nukryžiuotojo Kristaus dejonę Trokštu. Šis
šauksmas, priimtas giliai į širdį, paskatino ją ieškoti Jėzaus bedaliuose,
paliktuose ir mirštančiuose Kalkutos gatvėse
Ji paliko liudijimą
Dievo meilės, kurią priėmė ir kuri pakeitė jos gyvenimą. Ji mums
paliko kontempliaciją, nuo kurios prasideda meilė, ir meilę, nuo
kurios prasideda kontempliacija.
Motinos Teresės kanonizacijos bylos postulatorius
kanadietis kunigas Brajanas Kolodeičiukas yra įsitikinęs, kad popiežiaus
Jono Pauliaus II ir Meilės misionierių kongregacijos įkūrėjos dvasinis
artumas sąlygojo Šventojo Tėvo sprendimą jos paskelbimo palaimintąja
iškilmes surengti per pontifikato 25-mečio jubiliejaus šventimą.
Juos abu siejo daugiau nei draugystė, tai buvo meilė, vertinimas
ir pasitikėjimas, - aiškina kunigas B.Kolodeičiukas, kuris pats
buvo artimas Motinos Teresės bendradarbis nuo 1977 metų, o vėliau
tapo vienu pirmųjų jos 1984-aisiais įkurtosios Meilės misionierių
tėvų kongregacijos nariu. Jis sakė, kad popiežiaus Jono Pauliaus
II ir Motinos Teresės viešoji veikla pasaulyje sutapo laike, kaip
ir mokymas dėl krikščionių pareigų solidarumo, gynimo žmogaus asmens
orumo ir kiekvienos žmogiškosios gyvybės, ypač labiausiai pažeidžiamos
ir bejėgės.
Šiuo atžvilgiu bendrų Popiežiaus ir Motinos Teresės
pastangų sutelkimu labai svarbūs buvo 1994 metai, Jungtinių Tautų
Organizacijos sprendimu minėti kaip Tarptautiniai šeimos metai.
Ta proga Šventasis Tėvas paskelbė savo garsųjį Laišką šeimoms,
o Motina Teresė apie autentiško šeimos gyvenimo reikšmę taikai palaikyti
plačiai pasisakė 1994 metų vasarį, tuometinio Jungtinių Valstijų
prezidento Bilo Klintono pakviesta daryti pagrindinį pranešimą Baltuosiuose
rūmuose surengtuose tradiciniuose Nacionaliniuose maldos pusryčiuose,
kuriuose dalyvauja žymūs JAV ir užsienio politikos veikėjai. Popiežiaus
Jono Pauliaus II Laiškas šeimoms ir Motinos Teresės kalba Vašingtone
vienas kitą taip puikiai papildė, kad juos netgi galima pavadinti
vientisu Bažnyčios mokymo apie šeimą ir gyvybę priminimu su atitinkamais
paraginimais ir perspėjimais šių dienų visuomenei.
Popiežius, rašydamas apie šiuolaikinės šeimos
problemas, kurioje nepakankamai dėmesio skiriama vaikams, pažymi,
kad naujo kūdikio gimimas vis rečiau suvokiamas kaip santuokinės
meilės išsipildymas, kaip dovana šeimai ir visuomenei. Kūdikio gimimas
dažnai dabar tėvams reiškia tik rūpesčių padidėjimą, naujas finansines
išlaidas ir kitus nepatogumus. Kai kuriuose socialiniuose ir kultūriniuose
kontekstuose šie svarstymai nebeturėti daugiau vaikų ar iš viso
jų neturėti tampa tokie stiprūs, kad sukelia tikrą demografinę krizę.
Motina Teresė, tarsi papildydama šias mintis, savo kalboje Baltuosiuose
rūmuose pastebi, kad ir gimę vaikai daugelyje Vakarų visuomenės
šeimų, nors materialiai yra aprūpinti, tačiau negauna pakankamo
tėvų dvasinio artumo, meilės ir dėmesio, kurio jie laukia su viltimi
ir pasitikėjimu. Dažnai tėvas ir motina yra tiek užsiėmę, kad neturi
laiko savo vaikams ar gal net nėra susituokę arba palikę sutuoktinius,
- sakė vienuolė. Taip vaikai eina į gatves, įsitraukia į narkotikų
vartojimą ir kitas blogybes.
Aptardamas negimusios gyvybės gynimo aktualumą,
Šventasis Tėvas savo minėtame dokumente akcentavo aiškų ir vienprasmišką
Dievo įsakymą Nežudyk!, kuris niekam nesuteikia jokios teisės
kėsintis į pradėtą žmogaus gyvybę. Jo nuomone, tikroji XX amžiaus
tragedija yra tai, jog net demokratinėse šalyse dėl tam tikrų politinių
jėgų pastangų buvo priimti įstatymai, nukreipti prieš kiekvienos
pradėtos žmogiškosios būtybės teisę gyventi, iškeliant įvairius
nepagrįstus ir klaidingus motyvus. Dar labiau siaubinga, kad įstatymai,
kurie nerodo pagarbos teisei gyventi nuo pradėjimo momento, rado
gana platų pritarimą arba konsensusą viešojoje opinijoje. Kaip
galima moraliai priimti įstatymus, kurie leidžia sunaikinti kūdikį,
dar negimusį, bet jau gyvą motinos įsčiose? klausia Jonas Paulius
II. Teisė gyventi tampa išimtine suaugusiųjų prerogatyva, kurie
netgi manipuliuoja įstatymdavyste, kad įgyvendintų savo planus ir
siektų savųjų interesų. Šventasis Tėvas iš to daro visuotinę išvadą,
kad toks pradėtos gyvybės negerbimas kelia pavojų ne tik atskiriems
individams, bet ir visai civilizacijai, nes kai kuriose vietose
ji jau tapo mirties civilizacija.
Motina Teresė su jai būdingu moterišku paprastumu
ir tiesumu JAV Baltuosiuose rūmuose susirinkusiems politiniams lyderiams
pareiškė, kad didžiausias taikos griovėjas šiandien yra abortas,
nes tai yra karas prieš vaikus, tiesioginis nekalto kūdikio užmušimas,
pačios motinos įvykdoma žmogžudystė. Jeigu mums priimtina, kad motina
gali sunaikinti savo kūdikį, tai kaip galima kalbėti kitiems žmonėms,
kad jie nežudytų vieni kitų. Todėl bet kuri šalis, kuri įteisina
abortą, moko žmones ne mylėti, bet naudoti prievartą, kad pasiektų
tai, ko nori. Didžioji meilės misionierė, priminusi, jog kiekvienas
kūdikis yra sukurtas pagal Dievo paveikslą ir panašumą, todėl turi
būti priimamas su meile, kreipėsi į tas motinas, kurios nori darytis
abortus, kad jos nežudytų kūdikių, bet pagimdžiusios atiduotų jai
ir seserims, kurios rūpinasi apleistų naujagimių įvaikinimu. Motina
Teresė sakė, jog taip ji nori padėti šeimoms, kurios negali turėti
vaikų, bet niekada neduotų kūdikių toms poroms, kurios anksčiau
ką nors yra dariusios, kad nesusilauktų savo kūdikio.
Šventasis Tėvas, 1997 m. rugsėjo 7-ąją su pagarba
kalbėdamas maldininkams apie tuomet prieš porą dienų mirusią vargšų
apaštalę, priminė Motinos Teresės žodžius, pasakytus 1994-ųjų spalio
8 d. Romoje vykusiame pirmajame pasaulio šeimų susitikime: Šeima,
kuri meldžiasi, yra laiminga šeima. Ji linkėjo visoms šeimoms dažniau
melstis kartu, nes maldos vaisius yra tikėjimas, tikėjimo vaisius
yra tarnavimas ir tarnavimo vaisius yra taika ir ramybė.
Kelias į šventumą
Motina Teresė (pasaulietinis vardas Gondža (Agnė)
Bojadžiu) gimė 1910 m. rugpjūčio 26 d. dabartinės Makedonijos
tuomet tai buvo turkų Otomanų imperijos provincija sostinėje Skopjėje.
Jos tėvai buvo etniniai albanai katalikai (tiksliau, motina Dronda
buvo albanė, o dėl tėvo Nikolos tautinės priklausomybės dabar yra
įvairių nuomonių, nors pati Motina Teresė visada save laikė albane),
susilaukę penkių vaikų, iš kurių gyvi liko trys: vyriausioji dukra
Aga, vidurinysis sūnus Lazaris ir jauniausioji Gondža. Šeima gyveno
pasiturinčiai, tėvas su savo partneriu pagal sutartį užsiėmė statybos
verslu, buvo aktyvus vietiniame politiniame gyvenime. Šeimą sukrėtė
ankstyva ir netikėta jo mirtis, kai Gondžai tebuvo septyneri metai,
ir visi namų rūpesčiai užgulė ant motinos pečių.
Bojadžiu šeimos gyvenimas buvo artimas Bažnyčiai.
Jau besimokydama mokykloje Gondža dalyvavo įvairioje katalikiškoje
veikloje, domėjosi misionierių veikla tolimose šalyse ir, kaip vėliau
pasakojo, jau būdama dvylikos metų panoro pati tapti misioniere.
Sulaukusi aštuoniolikos ji paliko namus ir įsitraukė į Loreto seserų
kongregacijos bendruomenę Airijos sostinėje Dubline. Ši vienuolija,
įkurta XVII amžiuje, užsiėmė misijine ir švietėjiška veikla. Iš
noviciato laikotarpio seserys ją prisiminė kaip nedidukę, tylią
ir drovią, kuri vėliau pasikeitė: tapo drąsia, ryžtinga ir nepriklausoma
asmenybe, žinoma, neprarasdama savo vienuoliško klusnumo dvasinei
vyresnybei. Loreto bendruomenėje išugdytas tvirtas pareigingumas
ir vidinė disciplina lydėjo ją visą gyvenimą.
1929 metais Gondža buvo pasiųsta į Loreto seserų
noviciatą Indijos mieste Dardžylinge. Beveik septynis dešimtmečius
ji praleido šioje šalyje, todėl pagrįstai laikoma didžiąja Indijos
piliete. 1931-aisiais davė laikinuosius, o 1937 metais amžinuosius
vienuolinius įžadus, pasirinkdama Teresės vardą, taip norėdama pagerbti
dvi jai artimas šventąsias - šv.Teresę Avilietę ir šv.Teresę iš
Lizju. Pradėjusi tarnystę Dievui, buvo įdarbinta Kalkutos katalikiškoje
mergaičių gimnazijoje. Penkiolika metų mokytojaudama gana ištaigingoje
švietimo įstaigoje, ji negalėjo nepastebėti didžiausiame Indijos
mieste tvyrančio skurdo, gausybės apleistų ir tiesiog gatvėse mirštančių
žmonių. Taip buvo brandinamas antrasis pašaukimas sekant Kristų
eiti į didmiesčio lūšnynus ir tarnauti vargingiausiems iš vargingiausiųjų.
Kaip Motina Teresė vėliau prisipažino, galutinį sprendimą, išgirdusi
vidinį balsą, priėmė keliaudama traukiniu Indijoje 1940 m. rugsėjo
10 d.
Po poros metų ji gavo Šventojo Sosto leidimą palikti
Loreto seserų kongregaciją ir, sekant naujuoju pašaukimu, kurti
naują vienuolinę bendruomenę Kalkutos arkivyskupo priklausomybėje,
kuri tarnautų gatvių varguomenei. 1950 m. spalio 7 d. Meilės misionierės
buvo įregistruotos kaip diecezinė vienuolija, o po penkiolikos metų
Vatikanas jai pripažino pontifikalinės kongregacijos teises, tai
yra ji perėjo į Šventojo Sosto jurisdikciją. Nors iš pat pradžių
Motinos Teresės seserys daugiausia užsiėmė socialine veikla, - darbavosi
tarp apleistų vargšų, našlaičių, nepagydomų ligonių, - tačiau vėliau
buvo įkurta bendruomenės kontempliacinė šaka, o taip pat vienuolija
broliams ir kunigams.
Meilės misionierių bendruomenė pirmuosius slaugos
namus mirštantiems elgetoms, pavadintus vietine kalba Nirmal Hriday
(Tyra širdis), atidariusi Kalkutoje 1952 metais, gavo visuomenės
pritarimą ir sparčiai plėtėsi. Jaunos moterys, atėjusios padėti
kaip savanorės, vėliau dažnai duodavo ir vienuolinius įžadus. Kiti
siūlė maisto, drabužių, pastatus socialinės tarnybos centrams, pinigų.
Pašaukimai ir parama ėjo iš viso pasaulio, kaip ir kongregacijos
veikla plėtojosi į visus kontinentus. Atrodo, tarptautinė visuomenė
tik ir laukė nepaprasto meilės misionierių pavyzdžio, kad naujai
atrastų ir panaudotų sukauptą meilės artimui ir užuojautos potencialą.
Motina Teresė, nepaisydama fizinio ir emocinio
išsekimo, darbavosi negailėdama jėgų. Įtemptas darbas paveikė sveikatą
ji dažnai sirgdavo, buvo priversta ryžtis daugeliui operacijų,
taip pat ir širdies, tačiau vos pagijusi vėl grįždavo tarnauti vargšams,
keliaudavo po pasaulį, lankydama savo išsibarsčiusias bendruomenes,
susitikdama su Bažnyčios ir politikos lyderiais, su kuriais tardavosi
dėl naujų ligoninių, prieglaudų ar reabilitacijos centrų atidarymo.
Nepaisydama didžiulio užimtumo ir įtampos, Motina Teresė didžiulį
dėmesį skyrė maldai, iš šio šaltinio semdamasi dvasinės stiprybės
ir Dievo palaimos savo planams įgyvendinti. Ji sakėsi esanti Dievo
pieštukas mažutis pieštukas, su kuriuo Jis rašo, kaip nori.
Motina Taresė už savo nuopelnus 1979 metais buvo
apdovanota Nobelio taikos premija, pelnė daugelį kitų įvertinimų
įvairiose šalyse, visa tai priimdama su nuoširdžia padėka ir kuklumu
bei vertindavo gautus apdovanojimus kaip dar vieną galimybę artimo
meilės darbų plėtotei. Dėl nusilpusios širdies, Meilės misionierių
kongregacijos seserų Kalkutoje apsupta, ji 1997 m. rugsėjo 5-ąją
ramiai atsisveikino su šiuo pasauliu, sugrįždama pas Dievą, kuris
visada buvo jos gyvenimo svarbiausiu centru. Motina Teresė mirė
tvirtai žinodama, kad jos daugiau kaip 50 metų darbas bus tęsiamas
su amžina pagarba jai.
1998 m. gruodžio 12 d. Šventųjų skelbimo kongregacijos
su Popiežiaus leidimu duotas nurodymas Motinos Teresės kanonizacijos
bylai tirti buvo sėkmingai vykdomas. 2001 m. rugpjūčio 15 d. užbaigus
tyrimą dieceziniame lygyje, surinkta medžiaga buvo perduota į Vatikaną
tolesniam jos išnagrinėjimui. 2002 m. gruodžio 20 d., popiežiui
Jonui Pauliui II patvirtinus stebuklingą sunkiai sirgusios moters
išgijimą Indijoje meldžiant Motinos Teresės užtarimo, buvo galutinai
atvertas kelias jos beatifikacijai.
© 2003 "XXI amžius"
|