Atnaujintas 2003 m. spalio 17 d.
Nr.80
(1184)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Ora et labora
Krikščionybė
    šiandien

Katalikų
    bendruomenėse

Darbai
Laikas ir žmonės
Nuomonės
Lietuva
Pasaulis


ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai

Demokratija, savivalda, savivalė

Didžiuojamės, kad lietuvių kalba turi itin turtingą žodyną, tačiau patys tą turtą kaip kokie šykštuoliai slepiame, „taupome“, žodžius, surašę į korteles, žodynus laikome lentynose, perdėm skolinamės pakaitalus iš kitų kalbų. Jei tam tikrą dėmesį rodome maistui, kad jis būtų sveikas, nebūtų užterštas chemikalais, pakeistas genetiškai, mūsų kasdienio bendravimo maistą – kalbą dažnai vartojame skolintą, be prieskonių, užteršiame ją lietuvio kūnui ir sielai nepriimtinais priedais. Jei ekologija, mokslas, tiriantis organizmų santykius su gyvenamąja aplinka, gyvosios ir negyvosios gamtos sąveiką, taikomas gamtai, kasdienei duonai, kasdienės kalbos ekologijai dėmesio nėra ar jo per maža. Kasdienėje kalboje nevartojami savi žodžiai nuvertėja, pasimiršta, gyvoji kalba virsta dirbtiniu pakaitalu, puskalbe, žargonu.

Kaip vis daugėja „gyvenamosios aplinkos“ ir mažėja gamtos, kaip civilizacija pasiglemžia kultūrą, taip techninė revoliucija, integracija, kosmopolitizacija, globalizacija, demokratija, biurokratija ir kitokios „acijos“ ir „atijos“ kėsinasi į kalbą, keičia jos prigimtinį turinį, skonį. Kalbininkai vertiniams neranda atitikmenų, nespėja kurti naujiems daiktams ir reiškiniams žodžių naujadarų, o visuomenė neatsakingai priima svetimybes, pridėdama joms tik lietuviškas galūnes. Neaprėpsi visų sričių, neišvardysi į mūsų kalbą įsiveržusių svetimybių, juolab kad, neturint tam atitinkamo išsimokslinimo, nagrinėti kalbos dalykus ir teikti siūlymus būtų neatsakinga.

Teatleidžia skaitytojas, kad rašinio įžanga ilga ir tarsi neatitinka jo pavadinimo. Tačiau, vartodami svetimybes, dažnai joms suteikiame magišką galią, o kad už jų slypi labai paprasti dalykai – nebematome. Tokių pavyzdžių pakanka, tačiau čia aptarsime vieną žodį „demokratija“, jo esmę. Šį žodį miklūs politikai labai dažnai vietoj įprasto vartojimo jį vartoja savo tikslams nuslėpti, savivalei pateisinti.

Lietuvoje ir Vakarų pasaulyje žinomas politologas, publicistas, vienas iškiliausių Lietuvos laisvinimo veikėjų Vakaruose Vilius Bražėnas atkreipė dėmesį į žodžio „demokratija“, kuriam gražų vertinį „savivalda“ turime, besaikį vartojimą. Manytume, kad iš tikrųjų be jokio reikalo tam tarptautiniam žodžiui tarsi burtažodžiui teikiama kažkokia ypatinga reikšmė ir galia, jis lipdomas prie partijų pavadinimų, tarsi demokratinėje respublikoje galėtų veikti ir nedemokratinės partijos, juo pridengiama nedora gyvensena ar net tarnystė kitai valstybei. Politikai viešai porina apie demokratijos vertybes, tik kai reikia jas įvardyti, netenka amo. Taip tikriausiai nenutiktų, jei vartotume žodį „savivalda“, nes matytume, kad demokratija tėra valdymo būdas, mechanizmas, kuris, išskyrus visuomenės įtraukimą į valstybės valdymą, kitokių savybių neturi. Įsižiūrėję į tą mechanizmą iš arčiau matysime, kad jame jokių vertybių nėra, o ydų pakanka. Deja, geresnis valdymo mechanizmas dar neišrastas.

Graikų kalbos žodis demokratija reiškia liaudies valdžią. Kadangi visi visų valdyti negali, per rinkimus išrenkami (pasamdomi) liaudies atstovai valstybės reikalams tvarkyti – valdyti. Tie atstovai išrenkami piliečių daugumos valia. Svarbiais valstybei klausimais rengiami referendumai, kuriuose piliečiai pasisako už arba prieš siūlomą sprendimą. Sprendimą vėl lemia daugumos valia. Taigi valios kokybė yra ne savivaldoje, ne mechanizme, o liaudyje (piliečiuose). Valia, kaip žinoma, gali būti gera ir bloga. Valios gali visai nebūti. Kaip į valios kokybę atsilieps savivaldos mechanizmas? Niekaip, nes savivaldos akiratyje valios kokybės nėra, jai svarbu, kad tik būtų išreikšta bet kokia, tačiau daugumos valia.

Demokratijos garbintojai, tvirtindami, kad žmonių valia yra Dievo valia, veda į klaidatikystę, sudievina žmogų. Sudievinę žmogų, daugumos dievažmogių valia išrinkti atstovai priiminėja įstatymus, kurie gali prasilenkti su tiesa ir teisingumu (mūsų patirtis tai patvirtina), smukdyti dorovę ir, greta to, leisti dievažmogiui daryti viską, ko nedraudžia įstatymas. Demokratijos mechanizme stabdžių nei draudimui, nei leidimui nėra, stabdžiai – liaudyje. Ir čia gali (taip yra buvę) įvykti netikėtas virsmas: demokratija virsta savivale, o kraštutinė tokio virsmo pasekmė – visų visiems tironija. Jei vienvaldys (monarchas) visuotinės tironijos vykdyti neįstengs, tai visų ar dalies visuomenės (vienos partijos) tironija visiems įmanoma. Tokią tironiją, vadintą demokratiniu centralizmu, dešimtmečius vykdė darbo liaudies „gynėja“ komunistų partija. Ar neturime panašumų dabartiniame Lietuvos valdyme?..

Savivaldos mechanizmą lengvai pažeidžia savivalė. Su išklibintu ar išgverusiu mechanizmu darbo kokybiškai nepadarysi; valstybės valdymui jis gali lemti liguistą raidą bei kitokius nepageidautinus padarinius. Antai per savivalę savivaldos mechanizmas mūsų tautinėje valstybėje (ji 1918 metais sukurta ir 1990-aisiais atkurta tautiniu pagrindu) nevertina tautiškumo, valstybėje nedraudžia veikti kitataučių politinėms partijoms (Lenkų rinkimų akcija, Rusų sąjunga), įteisintos net jų frakcijos su atitinkamomis privilegijomis Seime. Kuriai valstybei ir kokiai tautai jos atstovauja, kam palankios, rodo jų elgesys. Nevertinama ištikimybė valstybei (lojalumo cenzas); keturių Seimo narių, jau keturiais komunarais vadinamų, linkčiojimai baltarusiškai „tvarkai“ tik patvirtina, kad stokojančiųjų ištikimybės savo valstybei Seime netrūksta. Nevertinamas renkamųjų išsilavinimas, moralumas. Tautos išrinktasis studentas neakivaizdininkas V.Šustauskas, nuo alkoholio apkvaišęs, viešai kvailioja, burnoja, o išgveręs savivaldos (savivalės) mechanizmas tokį elgesį pakenčia. Ar ne dėl moralumo, sąžinės, politinės kultūros ir išprusimo stokos išrinkti tautos atstovai savivaliauja, sau skirdami nepelnytai didelius atlyginimus, premijas, pensijas, privilegijas, pataikaudami kenksmingo verslo atstovams, leidžia azartinius lošimus, alkoholio reklamą, kėsinasi legalizuoti naminės degtinės gamybą, prostituciją bei kitokius krikščioniškai šaliai nepriimtinus dalykus. Vien išrinktųjų kalbų pasiklausius, kai Seimo narys viešai blevyzgoja, ministras atleidimą iš darbo vadina išspyrimu, o Premjeras susidorojimą – išdūrimu (nešvankaus rusiško žodžio vertalas), nuo tokios savivaldos, virtusios savivale, darosi koktu, nusigręžti norisi.

Savivaldos mechanizmas neapsaugotas nuo atsitiktinių sutrikimų, gedimų. Svarbu, kad jis netrūnytų, neišsigimtų į savivalę, netaptų vien mechanizmo pavidalu be naudingo turinio. Mechanizmo „techninei priežiūrai“, tobulinimui galimybės neribojamos; kokią savivaldą turėsime, priklausys nuo rinkėjų ir renkamųjų valios, nuo jos kokybės. O kokybė įgyjama vykdant ne dievažmogių, o Dievo valią. Kokybė – ne savivaldos mechanizme, o mumyse.

Demokratija nuo savo pirmykščio pavidalo pakankamai nutolo, todėl ir vadinti ją anuo vardu nebederėtų. Antai romėniškoji demokratija piliečiais nepripažino „negarbingų žmonių“. Prie tokių buvo priskirti cirko artistai, skolininkai ir prostitutės. Atgavusi nepriklausomybę Lietuva, demokratiją suvokusi kaip savivalę, užsienyje gyvenančius lietuvius priskyrė prie „negarbingų piliečių“ (nesuteikė pilietybės) ir tuo pat metu pilietybę suteikė šalies okupantės atstovams. Demokratija pripažįsta valstybę ir pilietybę, tautos ir tautybės demokratijos akiratyje nėra. Tautinėje valstybėje, kokia yra Lietuva, suteikiant pilietybę, pilietybės pagrindu turėjo tapti tautybė, tačiau dėl savivaldos virsmo savivale, dėka tų „piliečių“, kurie dešimtmečius engė, naikino tautą, taip neįvyko.

Savo Konstitucijoje pirmuoju straipsniu įrašėme: „Lietuvos valstybė yra demokratinė nepriklausoma respublika“, antruoju straipsniu – „Lietuvos valstybę kuria Tauta. Suverenitetas priklauso Tautai“. Demokratija įvairiose šalyse skirtinga, nes skirtingi jos piliečiai; daugiatautėje valstybėje (Šveicarija, JAV) tautinis veiksnys nėra svarbus, tautinėje valstybėje šis veiksnys lemia tautos būtį, jos išlikimą. Demokratijos sąvoka kaip įvairialype kauke neturėtume dangstyti savivalės, o pačią demokratiją dažniau vadinti savivalda, kuri Lietuvoje pirmenybę turėtų teikti tautiniams reikalams. Pavadinę graikišką mechanizmą lietuvišku vardu, gal geriau suvoksime jo esmę, labiau vertinsime antrąjį Konstitucijos straipsnį, patys tobulėsime, išmoksime savivaldos mechanizmą tobulinti bei valdyti.

Algimantas ZOLUBAS

Vilnius

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija