Geresnį gyvenimą susikūręs
elitas
neturėtų užmiršti esąs tautos dalis
|
Dr. Česlovas Laurinavičius
Algirdo Sabaliausko
(ELTA) nuotrauka
|
Lietuvos išgyvenama politinė krizė tai dviejų
skirtingų visuomenės politinių orientacijų problema, teigia istorijos
mokslų daktaras, Lietuvos istorijos instituto XX amžiaus istorijos
skyriaus vedėjas Česlovas Laurinavičius. Pasak jo, priėjome politinę
aklavietę, ties kuria tam tikros politinės jėgos bando iš esmės
keisti dabartinę vakarietišką Lietuvos orientaciją. Toks Prezidentas,
koks yra šiandien, nepriimtinas, kalbėdamas Eltai, pažymėjo istorikas.
Jo požiūriu, sveikas protas liudija tarptautinės izoliacijos apraiškas,
kurių prezidentas Rolandas Paksas vis dar teigia nejaučiąs. Č.Laurinavičius
lygina esamą padėtį su prieškario, kai Lietuvos diplomatijos vadovams
taip pat nebuvo atvirai sakomas tikrasis Vakarų požiūris į Lietuvą,
apie kurį byloja archyvai su konfidencialių to meto pokalbių įrašais.
Šį mėnesį minėjome Sausio 13-ąją. Kartais perspėjama,
jog dabartinė politinė padėtis gali lemti bėdas, panašias į 1991-ųjų.
Ar toks palyginimas turi pagrindo?
Manau, taip. Išgyvename rimtą krizę Lietuvos,
kaip savarankiškos valstybės, perspektyvų atžvilgiu. Tiesa, 1991-aisiais
fonas buvo kitoks.
Anos krizės metu jaučiau, jog atsidūrėme padėtyje
be išeities. Atrodė, kad esame aklavietėje. Buvo likę tik viena
vadovautis tomis vertybėmis, dėl kurių apsisprendei, kad jos yra
tavo. Ir, mano supratimu, tada tam tikru atžvilgiu įvyko stebuklas.
Tai galima lyginti su stojimo į NATO klausimu.
Kai nusprendėme stoti į NATO ir kilo pasipriešinimo reakcija, taip
pat jaučiau tam tikrą fatališkumą ir galvojau, kad einame į aklavietę.
Tačiau ir tada vadovavausi vertybine nuostata: jei asmeniškai manai,
jog tai yra teisinga, daryk, ką gali.
Ir vėl įvertinus Lietuvos istorinę patirtį
įvyko stebuklas. Mes, kaip maža, bet principinį sprendimą priėmusi
valstybė, įrodėme galį būti kolektyvinėje demokratinių valstybių
saugumo sistemoje. Iš esmės jau lyg ir esame toje sistemoje. Geopolitikos
atžvilgiu tai kone griauna visus tradicinius dėsnius.
Dabar, manau, atsidūrėme panašioje situacijoje.
Politinė krizė Lietuvoje gilėja, vėl patekome į aklavietę. Kurį
laiką atrodė aišku, ką turime daryti, o dabar aš tokio aiškumo nebejaučiu.
Galiu pasakyti viena: toks Prezidentas, koks yra šiandien, nepriimtinas.
Galbūt vėl įvyks stebuklas kaip 1991-aisiais?
Ką tai reikštų dabartinėmis aplinkybėmis?
Kad susitartume. Iš esmės tai ne Prezidentūros,
o dviejų socialinių sluoksnių, dviejų kultūrų, dar tiksliau dviejų
orientacijų problema. Neabejoju, kad dabartinė Prezidentūra turi
nuostatą pakeisti mūsų valstybės orientaciją, nors kai kurie Prezidentūros
veikėjai to galbūt net nesuvokė. Norima pasukti priešinga iki šiol
buvusiai linkme.
Dabar dažnai vartojama dviejų Lietuvų samprata.
Pritariate nuomonei, kad yra dvi Lietuvos?
Taip.
Kas jas skiria ar turtinė diferenciacija,
ar perskyra tarp pilietinės ir vartotojiškos gyvensenos, ar kiti
veiksniai?
Jas skiria tai, kas išvardyta, bet yra ir kitų
veiksnių. Skyrimo linija nėra aiški, nes tai ne fronto linija,
ji daugiau simbolinė. Vis dėlto vienas ryškesnių kriterijų, kurį
jau minėjau, yra orientacijos klausimas.
Tas klausimas labai paprastas juk esame ties
civilizacijų sankirta. Tikras stebuklas, jei mes iš vienos civilizacijos,
kuri turėjo ir turi daug palankesnes geopolitines sąlygas laikyti
mus savo erdvėje, pereiname į kitos civilizacijos erdvę, kur mūsų
buvimas yra daug sudėtingesnis. Vis dėlto mums pavyko, vidinis ir
išorinis pasipriešinimas buvo minimalus. Bandau pats sau atsakyti
į klausimą: kodėl jis buvo minimalus?
Šiaip ar taip, esama traukos iš abiejų pusių,
ir būtent ji skaldo žmones. Tas pats žmogus gali vieną dieną galvoti
vienaip, kitą kitaip. Žmogaus prigimtis paini, ir sunku vienareikšmiškai
pasakyti, kuris kurioje pusėje. Apibendrinsiu taip: esame ties civilizacijų
riba, ir dabar mus traukia atgal.
Taigi visuomenė supriešinta, o Prezidentas važinėja
po Lietuvą, mobilizuoja šalininkus. Kokie gali būti šių aplinkybių
padariniai Lietuvai?
Valstybės, kaip institucijų visumos, sugriovimas.
Tas važiavimas pas žmones yra tiesioginės demokratijos apraiška.
Ji būdinga reakcijų prieš nusistovėjusius institutus ir vertybes
laikotarpiams. Einama į liaudį, ir tokiu būdu bandoma kurti kažką
nauja.
Kita vertus, kai taip einama į liaudį, renkamasi
specifinį sluoksnį, kurio atstovams dėl kažko nepasisekė, trūko
tam tikrų kokybių, kuriam reikia pagalbos, kuris nėra savarankiškas.
Toks ėjimas į liaudį reiškia anaiptol ne demokratijos plėtotę:
jis suponuoja demokratijos priešybę.
Rytuose, antai Rusijoje, procesai yra panašūs.
Ten prasidėjo didelės dalies žmonių reakcija prieš demokratinius
institutus, prieš demokratinę kultūrą, ir atsirado stipri prezidento
valdžia, kuri šioms nuotaikoms pataikauja. Kuriama tam tikra sankaba
tarp stiprios centrinės valdžios ir masių. Taip Rusijoje formuojasi
kažkas panašaus į autoritarizmą.
Visuomenė tokiais atvejais virsta teisingumo ištroškusia
minia, kurią sudarantys atskiri individai nesugeba to teisingumo
siekti. Ši minia tampa autoritarinės, kartais net totalitarinės
valdžios įrankiu. Lietuvoje tendencijos yra panašios į tas, kurias
matome Rytuose.
Prieškario Lietuva buvo Sovietų Rusijos interesų
ir įtakos orbitoje. Ar galima sakyti, kad 1939-1940 metų įvykiai
buvo nuoseklus politinės priklausomybės nuo Rusijos padarinys -
užprogramuota ano valstybingumo baigtis?
Mano, kaip istoriko, atsakymas vienareikšmis:
taip.
Ar šiuo metu esama panašios į prieškario priklausomybės
nuo Rusijos?
Panašumų yra, bet situacija dabar kitokia. Šiandien
esame aiškias sienas turinti valstybė, tai įtvirtinta įstatymuose,
o svarbiausia - tarptautiniu atžvilgiu. Prieškariu neturėjome aiškios
teritorijos, konstituciškai aiškiai apibrėžtų ribų, svarbiausia
- sutikimo su tarptautine teise. Šiuo atžvilgiu dabar esame nepalyginti
geresnėje padėtyje.
Tačiau šalia formalių dalykų yra ir giluminiai.
Tai žmonių orientacija, tam tikros civilizacijos bruožai. Šiuo požiūriu
toli nepažengta: esame pakankamai artimi Rytų civilizacijai.
Lietuvos struktūriniai ryšiai su Rytais klostėsi
šimtmečiais. Nepaisant to, kad Lietuva priklausė Rusijai tik nuo
XVIII a. pabaigos, joje ir iki tol, nors jos vertybių skalė buvo
priešinga orientacijai į Rytus, visą laiką veikė opozicija: Lietuvos
Didžioji Kunigaikštystė buvo griaunama ne tik iš išorės, bet ir
iš vidaus. Tai darė tie, kurie buvo nepatenkinti esama padėtimi,
jautėsi esą nesaugūs. Ir galų gale, pasinaudojusi tarptautine konjunktūra,
Lietuvą užplūdo jėga iš Rytų. Visa tai liudija, kokia istoriškai
stipri ir užprogramuota yra Rytų trauka.
Žinoma, esama Lietuvos valstybė turi trūkumų.
Tačiau buvo teisingai pasakyta - jei norime taisyti trūkumus pastatytame
name, tai ar reikia jį visą sudeginti, ar neskubant, konstruktyviai
tobulinti? Principinis klausimas - deginti ar taisyti? Dabartinė
politinių veiksmų logika yra deginanti - naikinanti ankstesnę
orientaciją.
Prezidentas Rolandas Paksas teigia nejaučiąs
Lietuvos diplomatinės izoliacijos. Ar galima įžvelgti tą izoliaciją
- ne jausmais, o sveiku protu?
Be abejo. Žinant, kas yra tarptautinė politika,
diplomatijos praktika, etiketas, būtų naivu tikėtis, kad Vakarų
politiniai lyderiai kalbės atvirai ir aiškiai. Apie Haiderį (Joerg
Heider) Austrijoje buvo galima iš karto sulaukti tos reakcijos,
kuri kilo Europoje. Tačiau ten - visai kitos tradicijos, kita geopolitinė
padėtis. Kai tas pat bus pasakyta Lietuvos atžvilgiu, tai jau bus
post factum. Ko gero, garsiai to niekada ir nebus pasakyta.
Šiandien archyvuose matau, ką Vakarų lyderiai
prieškariu kalbėjo apie Baltijos valstybes asmeniniuose pokalbiuose
- konfidencialiai, neviešai. Savo ruožtu viešai jie aiškino suprantą
sunkią padėtį, ją stebį ir tikį, kad sunkumai bus įveikti.
Dabar yra kalbama tas pat.
Tai kodėl nepasakoma viešai, atvirai?
Yra daug priežasčių. Viena jų - mūsų padėtis:
perėjimas į kitą geopolitinę erdvę. O svarbiausias šio perėjimo
kriterijus - mūsų pačių noras pereiti. Juk Lietuvoje, nors dėl to
maskuojamai aiškinamasi, niekas nesako atvirai, kad nestosime į
NATO. Tačiau tik naivuolis gali neįžvelgti, kad kova Lietuvoje dabar
vyksta būtent dėl geopolitinės orientacijos.
Tai ką Vakarai turėtų sakyti? Tas ir yra, kad
per prievartą niekas mūsų nei į NATO, nei į ES nevarys.
Tai kam Lietuva svarbesnė politiniu požiūriu
- Vakarams ar Rytams?
Svarbi ir tiems, ir tiems. O galimų ateities scenarijų
yra daug. Gali būti, kad mes įstosime ir būsime įstoję, o ratas
suksis visai kitaip. Man atrodo, kad jis ir dabar jau ima suktis
kitaip.
Noriu pasakyti trumpai ir aiškiai: įstoję į Vakarų
struktūras kaip nariai, pagal bendrą reglamentą, galime susidurti
su daug įvairių scenarijų. Jie gali būti priešingi tam, kas yra
savarankiškas, teisėtas bendradarbiavimas tose struktūrose. Labiausiai
tikėtinas šių scenarijų būtų mainai.
Kokie tai mainai? Ar esamos politinės aplinkybės
leidžia tikėti, kad Lietuva artimiausiu metu taps visaverte ES ir
NATO nare bei demokratinio Vakarų pasaulio dalimi?
Nesiimu atsakyti.
Kokie veiksniai lemia Rolando Pakso ir Viktoro
Uspaskich populiarumą? Ar šie politikai ir jiems atstovaujančios
partijos yra Lietuvos ateitis?
Visko gali būti. Tai yra kitos Lietuvos apraiškos.
Kokia ji bus - galime tik spėlioti, bet kad ji bus kitokia, tai
- faktas. Mano supratimu, ji tikrai nebus geresnė.
Prarandama politinė iniciatyva, padėtis tampa
chroniška. Kai tik išryškėjo Valstybės saugumo departamento įrašyti
slapti pokalbiai, kurie liudija, kokios yra orientacijos, koks vyksta
vertybių išplovimas, R. Paksas turėjo iššokti iš Prezidentūros
kaip kamštis iš butelio. Tai lemtų bet kurios normalios valstybės
saugumo logika. Lietuvoje ta logika nesuveikė. Vadinasi, deklaruojamos
vertybės tėra tuščia deklaracija, o iš tikro galvojama visai kitaip.
Dabar prasidėjo kalbos apie įrodymus. Ką įrodyti,
jei tai - vertybių klausimas? Panašu, kad prasideda pasaka be galo.
Mano supratimu, šiuo momentu iniciatyva prarandama.
Ką daryti? Ko gero, turėtų gimti kažkas panašaus
į Sąjūdį. Tačiau tai, žinoma, idealistinis tvirtinimas. Vis dėlto
būtent tie, kurie mato Lietuvą kaip demokratinę valstybę, turi pradėti
važiuoti į susitikimus su žmonėmis, kuriuos kaip svertą naudoja
R. Paksas.
Ar įžvelgiate istorinių paralelių tarp R. Pakso
populiarumą ir XX amžiaus autoritarinių bei totalitarinių režimų
įsigalėjimą lėmusių priežasčių?
Taip. Tai demokratinių institucijų nestabilumas,
kitos priežastys. Antai kad ir prieškario Vokietijos pavyzdys: nepalanki
ekonominė konjunktūra, socialiniai kataklizmai, nevykęs administravimas,
spaudimas iš išorės. Panašus pavyzdys - prieškario Vengrijos, kurioje
įsigalėjo autoritarizmas.
Tačiau svarbu tai, kad Vidurio Europos valstybės,
kaip Vengrija ir Rumunija, turėjo privilegiją keisti savo politinę
sistemą, nebijodamos išnykti kaip tarptautinių santykių subjektai.
Esminis skirtumas tarp jų ir Lietuvos buvo tai, kad Lietuva tokios
privilegijos neturėjo. Kai čia įvyko 1926 metų perversmas, išaiškėjo,
jog valstybei tai buvo pražūtis.
Bet kuri kita, ne demokratinė struktūra Lietuvai
anksčiau ar vėliau reikštų valstybingumo praradimą. Noriu pabrėžti:
turiu galvoje tokią demokratijos sampratą, kuri galioja Vakaruose,
o ne tokią, kuria dažnai švaistomasi Rytuose.
Kurį raidos kelią dabar renkasi Lietuva - liberaliosios
demokratijos ar tvirtos rankos? Kuris mentalitetas Lietuvai artimesnis
- Vakarų ar Rytų?
Manyčiau, kad artimesnis yra Vakarų mentalitetas.
Tačiau - su išlygomis.
Šiame krašte vertinama žmogaus laisvė; tai - ne
Rusija. Vadinasi, esama pagrindo rinktis dabartinę orientaciją.
Kita vertus, geresnį gyvenimą susikūręs elitas
neturėtų užmiršti, kad jis yra tautos dalis. Lietuvoje tai visą
laiką užmirštama. Iš esmės tada prasideda parazitavimas. Prieškario
Lietuvos elitas Vakaruose buvo vadinamas parazitais. Tik tai, žinoma,
buvo sakoma neoficialiai.
Vadinasi, tas sluoksnis, kuris dėl susiklosčiusių
aplinkybių turi galimybę rūpintis ne tik savimi, bet ir valstybe,
pirmiausia turi galvoti, kokioje valstybėje jis gyvena, kaip ugdyti
pilietiškumą, kaip didinti piliečių gerovę. O ką dabar matome? Visišką
cinizmą.
Blogai ne tai, kad vieni turtingi, o kiti vargšai.
Blogai yra tai, kad tas skirtumas pabrėžiamas, demonstruojamas.
Tai moralės klausimas. O juk valstybė - tai moralinis bendrystės
ryšys tarp žmonių. Lietuvai tai ypač svarbu, nes jos valstybingumas
neturi nepertraukiamo istorinio pagrindo kaip daugelis Vakarų valstybių.
Žinoma, cinizmo esama ir Vakaruose, kur jį suponuoja
laisvoji rinka. Tačiau ten sugebama tą cinizmą riboti, nepaskandinti
visuomenės moralinio potencialo. Lietuvoje - kitaip. Į užsienį išvykę
mūsų tautiečiai jau kartais vengia prisipažinti esą lietuviai.
Beje, atkreipkime dėmesį, kokios Lietuvoje ribotos
sociologinės apklausos. Iš jų nesužinome, ką žmonės iš tikro galvoja.
Tai dar labiau sunkina racionalų, o kartu ir moralų santykį tarp
visuomenės grupių.
Ačiū už pokalbį.
Kalbėjosi Vladimiras Laučius
© 2003 "XXI amžius"
|