Pedagogas, mokslininkas,
filosofas
Mokyklinės bendruomenės autoriaus šimtmetis
Juozas KUCKAILIS
|
Dr. Antanas Šerkšnas
Hartfordo universiteto profesorius
1965 metai. (Paskutinė nuotrauka) |
|
Antanas Šerkšnas, Kauno
M.Pečkauskaitės gimnazijos direktorius,
savo kabinete
|
Kažkodėl nepastebėtas, kaip ir daug kas pastaruoju
metu, praėjo žinomo Nepriklausomos Lietuvos pedagogo, mokslininko,
filosofijos mokslų daktaro Antano Šerkšno (1903-1966) šimtmetis.
Gal tai atsitiko ir todėl, kad sovietmečiu jis buvo užmirštas, jo
pedagogikos srities darbai sovietinei sistemai liko svetimi, nepriimtini,
netoleruotini, tuo labiau kad ir pats jų autorius atsidūrė tolimuose
užjūriuose, tapo klasiniu priešu.
Bene plačiausiai A.Šerkšno, kaip ir kitų Nepriklausomos
Lietuvos mokslininkų, pedagogikos darbus aptarė dr. Ona Tijūnėlienė
monografijoje Mokytojo autoriteto samprata Lietuvoje (1918-1940),
kurią 2000 metais išleido Klaipėdos universiteto leidykla. Pasak
O.Tijūnėlienės, Nepriklausomoje Lietuvoje profesionalioji pedagogika
plėtojosi labai intensyviai, buvo sukurtos naujos modernios ugdymo
teorijos S.Šalkauskio pilnutinio ugdymo, J.Vabalo-Gudaičio sąveikos
pedagogika, A.Maceinos ugdymo kaip daugiamačio reiškinio ir kt.
Tarp jų svarbią vietą užėmė A.Šerkšno mokyklos bendruomenės koncepcija.
A.Šerkšną ypač išgarsino 1939 metais išleista
praktinės pedagogikos studija Mokyklinė bendruomenė, už kurią
jam atiteko Lietuvių katalikų mokytojų sąjungos premija kaip už
geriausią 1938-1939 metų pedagoginį veikalą. Pasak žurnalo Lietuvos
mokykla (1940, Nr.1) pedagoginės spaudos apžvalgininko, be šio
mokslininko darbo sunkiai galės apsieiti kiekvienas mokytojas,
norįs giliau pažinti mokyklinį darbą, ypač jo psichologinius pagrindus.
A.Šerkšną matome tarp žymiausių to laikotarpio
Lietuvos edukologų, kurie pedagoginio autoriteto susidarymo sąlygų
problemą sprendė Europos pedagogikos kontekste. Kaip yra pažymėjusi
dr.O.Tijūnėlienė, A.Šerkšnas laikėsi visuminio ugdymo sampratos.
Jis teigė, jog pedagoginis aktas turi būti grindžiamas vienovės
principu, tai yra religija ir tautiškumas yra būtiniausios asmenybės
ugdymo priemonės.
Keliai į mokslo aukštumas
Antanas Šerkšnas gimė 1903 m. gegužės 17d. buv.
Seinų aps. Veisiejų vls., Bertašiūnų kaime, mažažemių valstiečių
šeimoje. Mokslui eiti sąlygų neturėjau iki 18 metų dirbau žemės
ūkio darbus. Pradžios mokslą išėjau pats, dirbdamas namie, - rašė
jis 1940 m. gruodžio 11 d. Trumpame gyvenimo aprašyme.
A.Šerkšno tėviškė tiesiog nuostabus gamtos kampelis:
tarp Trikojo ir Vilkaičio ežerų, per jų ūkį tekėjo skaidrus upelis
Gal pati gamta, o gal ir vaikystėje patirtas skurdas, sunkus kelias
į mokslą subrandino viziją tapti šviesuoliu. Abu tėvai buvo mirę,
tad jo norą toliau siekti mokslo paremia broliai, ypač tėviškėje
gyvenantis Juozas. Kaip tik tuo metu Veisiejuose buvo atidaryta
keturklasė vidurinė mokykla. Antanas įstojo į šią mokyklą ir sėkmingai
ją baigė 1923-iaisiais. Tais pačiais metais išlaikė stojamuosius
egzaminus į Lazdijuose veikiančius dvimečius pradžios mokyklų mokytojų
kursus. 1925 metais juos baigęs ir gavęs mokytojo cenzą, buvo paskirtas
į Šakių aps., Kidulių vls., Kirkilų pradžios mokyklą. Po metų perkeltas
į Ukmergės aps. Taujėnų pradžios mokyklą. A.Šerkšnas, kaip mena
jo amžininkai, buvo patenkintas, kad jau šio to pasiekė, bet kartu
jį tiesiog šaukte šaukė tolesni mokslo keliai. Jo dvasia nerimo.
Per 1927 metų vasaros atostogas jis sutiko savo
tėviškėną ir mokslo draugą Juozą Žilionį, tuometį Bugiedos kaimo
mokyklos, buvusios Kapčiamiesčio valsčiuje, mokytoją. Abu būdami
plačių polėkių vyrai, ėmėsi svarstyti, kaip siekti aukštesnio mokslo
baigti mokytojų seminariją. Tačiau abiejų galimybės buvo labai
menkos: atlyginimai nedideli, be to, teko padėti ir sunkiai besiverčiantiems
namiškiams. Taip kilo išganinga idėja mokytis pakaitomis.
A.Šerkšnas, kaip vyresnis, pradėjo mokslą pirmas
įstojo į lietuvių katalikų mokytojų įsteigtą S.Daukanto mokytojų
seminariją Kaune. O J.Žilionis pasiprašė paskiriamas į Taujėnus,
į A.Šerkšno vietą, nes ten buvo geresnė mokykla. Nuo to rudens jis
siuntė Antanui į Kauną kas mėnesį po šimtą litų. 1929 metais A.Šerkšnas
baigė seminariją ir gavo joje raštvedžio pareigas. Tada į tą pačią
seminariją įstojo ir J.Žilionis. Dabar jam labai pravertė A.Šerkšno
parama. Sakoma, jog daugelis anuometinių studentų apie šią dviejų
draugų savitarpio pagalbą žinojo, minėjo juos su nuostaba ir pagarba.
Dar 1927 m. rugsėjo 3 d. A.Šerkšnas įstojo į Lietuvos
universiteto Teologijos-filosofijos fakultetą laisvuoju klausytoju,
o 1929 m. rugsėjo 20 d. buvo pripažintas studentu. Studijavo lietuvių
literatūrą, naujųjų amžių istoriją ir pedagogiką bei psichologiją.
Universitetą baigė 1935 metais: labai gerais pažymiais
išlaikė valstybinius egzaminus, gerai parašė diplominį darbą Draminė
Vydūno kūryba jo pasaulėžiūros šviesoje. Vytauto Didžiojo universiteto
Teologijos-filosofijos fakulteto taryba 1935 m. gegužės 28 d. posėdyje
A.Šerkšnui pripažino aukštojo mokslo baigimo diplomą su pažymiu
gerai.
1930 metų rudenį Lietuvių katalikų mokytojų sąjungos
centro valdyba Kaune įkūrė pavyzdinę privačią pradžios mokyklą;
jos vedėju buvo pasirinktas A.Šerkšnas. Nuo 1933 m. rugsėjo 1 d.
jis M.Pečkauskaitės privačios gimnazijos mokytojas, dėstęs lietuvių
kalbą, istoriją ir geografiją. Pedagoginis darbas, matyt, buvo tikrasis
A.Šerkšno pašaukimas. Į jį jis įdėjo visą savo sielą. Mokytojas
savo darbui ir visam mokyklos gyvenimui ypatingai atsidėjęs. Santykiuose
su mokiniais parodąs didelio nusimanymo ir takto. Tai geras mokytojas
ir tikrai pavyzdingas auklėtojas, - rašoma 1936 m. rugsėjo 30 d.
M.Pečkauskaitės gimnazijos direktoriaus atestacijoje.
1937 m. gegužės 25 d. A.Šerkšnui buvo suteiktas
vidurinės mokyklos jaunesniojo mokytojo vardas. Tų pačių metų vasarą
tris mėnesius Vienoje, nacionalinėje, pedagoginėje ir universiteto
bibliotekose, jis rinko medžiagą būsimam pedagogikos veikalui ir
disertacijai. Nuo 1938 metų M.Pečkauskaitės gimnazijos direktorius.
Bolševikams 1940 metais okupavus Lietuvą ir gimnaziją uždarius,
iš pareigų atleistas. Kurį laiką dirbo Kauno 6-osios pradžios mokyklos
mokytoju, paskui perėjo į vidurinę mokyklą suaugusiesiems. Nuo 1941
m. rugpjūčio 16 d. buvo paskirtas Kauno 5-osios gimnazijos direktoriumi.
1942 m. vasario 6 d. A.Šerkšnui buvo suteiktas vidurinės mokyklos
vyresniojo mokytojo vardas.
Viliojo platesni horizontai
Nuo pat jaunystės A.Šerkšnas buvo aktyvus visuomenininkas.
Dar mokydamasis Veisiejų vidurinėje, priklausė čia veikusiems kankliečiams,
kurie buvę lyg ir ateitininkų užuomazga. Lazdijų mokytojų kursuose
- jis jau apsisprendęs ateitininkas, kartu su kitais uolus pavasarininkų
globėjas. Kai mokėsi S.Daukanto mokytojų seminarijoje, buvo išrinktas
į ateitininkų kuopos valdybą, studijuodamas universitete į Moksleivių
ateitininkų sąjungos centro valdybą, kur buvo atsakingas už jaunesniųjų
moksleivių reikalus. Šias pareigas ėjo dvejus metus.
A.Šerkšnas vadovavo vienai iš Kauno skautų Aušros
tunto jaunesniųjų skautų draugovių. Aktyviai dalyvavo Lietuvių katalikų
mokytojų sąjungos veikloje, nuo 1933 metų buvo renkamas sąjungos
Centro valdybos nariu, sekretoriumi. 1933 m. gruodžio 5 d. Kaune,
J.Jablonskio pradžios mokykloje, įvyko steigiamasis Mokytojų antradienių
susirinkimas. Mokytojų antradieniuose buvo aptariami mokymo, auklėjimo,
kultūros ir kiti klausimai, jų iniciatyva Valstybiniame radiofone
surengta diskusija rašybos reformos reikalu. A.Šerkšnas buvo entuziastingas
ir sumanus diskusijų dalyvis, nevengęs išsakyti savo nuomonės. Įsitraukė
į Lietuvių katalikų mokslo akademijos veiklą. Dalyvavo Pirmajame
lietuvių katalikų mokslininkų ir mokslo mėgėjų suvažiavime, 1933
metais surengtame Kaune. Lietuvos mokyklos žurnalo tų pačių metų
penktajame numeryje buvo išspausdintas A.Šerkšno šio suvažiavimo
darbų aprašymas.
A.Šerkšnas tapo vienu pačių aktyviausių pedagoginės
spaudos bendradarbių. Jo straipsnių pedagogikos klausimais randame
Lietuvos mokykloje, LKMA Suvažiavimo darbuose, Židinyje, Naujojoje
Romuvoje, XX amžiuje, Ryte ir kituose žurnaluose bei laikraščiuose.
A.Šerkšnas vadintas viena iš Lietuvos mokyklos žurnalo naujųjų
pajėgų, tokių kaip A.Maceina, J.Pankauskas (prieš keletą metų užmirštas
ir apleistas miręs Lietuvoje red.), P.Dielininkaitis, P.Maldeikis
ir kt. Ypač daug dėmesio susilaukė A.Šerkšno straipsnis Asmenybės
ugdymo problema, 1937 metais išspausdintas Tautos mokykloje,
straipsnis Mūsų šviesuolio šeimos pedagogika, 1939 metais išspausdintas
LKMA Suvažiavimo darbų trečiajame tome, straipsnis Lietuviška
šeima, tais pačiais metais pasirodęs Židinio žurnale, bei Lietuvos
mokyklos žurnale spausdinama būsimoji studija Mokyklinė bendruomenė
ir kt.
1939 metais Šv.Kazimiero draugija išleido jau
minėtąją A.Šerkšno praktinės pedagogikos studiją Mokyklinė bendruomenė,
kuri buvo labai gražiai pedagoginės visuomenės sutikta, labai palankiai
įvertinta. Pasak Lietuvos mokyklos autoriaus J.Zastarskio, A.Šerkšno
veikalas ilgo ir kruopštaus darbo vaisius, dėl savo aktualaus
turinio ir gausingos medžiagos, turėtų rasti sau vietos kiekvieno
mokytojo knygynėlyje. Jo nuomone, pradedančiam mokytojui tai yra
nepamainomas vadovas, kuris jam, bedirbant sunkųjį ir atsakingąjį
mokyklos darbą, suteiks ne tik kai kurių praktiškų žinių, bet nurodys
ir tą tikslą (pozityvios ir pajėgios asmenybės ugdymą), kurio jis
turi siekti, ir tą kelią, kuriuo jis privalo eiti, beugdydamas bręstančią
asmenybę (Lietuvos mokykla, 1940, Nr.1, p.153-155). J.Zastarskiui
pritarė ir Židinio žurnalo autorius, pasirašęs slapyvardžiu J.Trs.
Pradedančiajam mokytojui, o ypač dirbančiam pradinėse mokyklose
ar gimnazijų žemesnėse klasėse, autorius čia paskleis daugelį sėkmingo
auklėjamojo mokymo paslapčių. Tokia plati mokytoją dominančių pedagoginės
praktikos problemų visuma, palyginti, nedidokame, bet su giliu nusimanymu
parašytame Šerkšno veikale, - rašė jis. Kaip pabrėžė recenzentas,
veikalas tikrai teigiamas ir vienintelis tos rūšies mūsų pedagoginėje
literatūroje. Kadangi autorius plačiai naudojosi pagarsėjusių,
ypač Vakarų Europos pedagogų literatūra (sąraše minimi 73 veikalai),
tai Mokyklinė bendruomenė yra tarsi pedagoginės praktikos enciklopedija.
Mūsų jau minėtame Trumpame gyvenimo aprašyme,
rašytame 1940 m. gruodžio 11 d., A.Šerkšnas prisipažįsta, jog yra
susiprojektavęs keletą naujų veikalų: Šeimos pedagogiką, Mūsų
valstiečio vaiko psichologiją, Darbininkų vaikų psichologiją;
beje, pastarajam turįs surinkęs beveik visą medžiagą.
1942 m. birželio 1 d. viešame Vytauto Didžiojo
universiteto Filosofijos fakulteto Tarybos posėdyje A.Šerkšnas apgynė
disertaciją Pedagoginis santykiavimas klasės bendruomenėje, jam
buvo suteiktas filosofijos daktaro laipsnis. Kaip rašė J.P. laikraštyje
Į laisvę (1942 06 03), ši disertacija mokyklinės pedagogikos
studija, paliečianti labai jautrius ir įvairius praktinės pedagogikos
klausimus, kuriuos autorius sprendžia visoje ugdymo visumoje, į
kurią savo dalį įneša ir visa ugdomojo aplinka (šeima, visuomenė
ir t.t.). Disertacijos gynimo metu oponentas adjunktas I.Malinauskas
apgailestavo, jog šis darbas tik dabar pasirodo ir nebuvo parašytas
prieš penkiolika ar daugiau metų. Tada ir mūsų mokykla daug kur
kitaip atrodytų, - sakė jis. Jo teigimu, šis darbas yra stambus
įnašas į mūsų praktinę pedagogiką. Palankiai disertaciją vertino
ir oficialieji oponentai: prof. dr. P.Kuraitis, doc.dr. A.Maceina,
po to ir dr. J.Grinius, P.Bačinskas.
Pasitraukus į užsienį
Artėjant antrajai bolševikų okupacijai, A.Šerkšnas
su šeima pasitraukė į Vakarus. 1944 metais pedagogines studijas
gilino Vienos universitete. 1945-1948 metais Vokietijoje dirbo lietuvių
gimnazijos inspektoriumi. 1948-aisiais persikėlė į JAV. Čia tik
porą metų buvo atitrūkęs nuo pedagoginio darbo redagavo lietuvių
savaitraštį Amerika, gyveno Brukline. Nors A.Šerkšnui sekėsi neblogai,
tačiau, pasak pedagogo ir žinomo visuomenininko Antano Masionio,
būdamas iš pašaukimo ir patyrimo mokytojas ir auklėtojas jis nerimo.
Nors Brukline buvo suorganizavęs lietuviukams šeštadieninę mokyklą
ir jai vadovavo, bet to jam neužteko norėjo savo profesijoje reikštis
plačiau. Nuo 1950 metų A.Šerkšnas vėl pedagoginiame darbe: persikėlęs
į Putnamą, pradėjo dėstyti filosofiją ir psichologiją Anhursto kolegijoje.
1953 metais apsigyveno Hartforde, Konektikute, iš pradžių dėstė
Hillyer kolegijoje, vėliau tapo Hartfordo universiteto profesoriumi,
dėstė psichologiją. Apie dvylika metų taip pat dirbo Hartfordo miesto
švietimo valdyboje. Kaip rašė A.Masionis, A.Šerkšno europinis išsilavinimas
Lietuvoje, studijos Vienos universitete, 1940-1941 metų pažintis
su sovietine mokykline sistema, apsiskaitymas, žinių gilumas Hartfordo
miesto švietimo valdyboje buvo gerai įvertinti, padėjo jam gan greitai
įgyti gerą vardą.
Nuo pat pirmųjų gyvenimo JAV dienų A.Šerkšnas
entuziastingai įsitraukė į lietuvių politinę ir visuomeninę veiklą.
Jį matome ypač gerai pavykusio Trečiojo Amerikos lietuvių kongreso,
vykusio 1949 m. lapkričio 4-6 d.
Niujorke, rengimo komiteto darbe, tame pačiame
Niujorke vykusiame BALFo seime. 1950 metais K.Pakštas įkūrė Vidurio
Europos krikščionių demokratų sąjungą Amerikoje. Kiekviena tautinė
grupė joje turėjo savo atstovus. Lietuvių frakcijai padėjo ir kunigai,
ir pasauliečiai, tarp kurių minimas ir A.Šerkšnas. Aktyviai reiškėsi
Lietuvių katalikų mokslo akademijos veikloje. LKMA X suvažiavime,
vykusiame 1961 m. rugsėjo 1-3 d. Čikagoje, A.Šerkšnas skaitė pranešimą
JAV ir Sovietų Sąjungos auklėjimo tendencijos, susilaukusį nemažo
dėmesio. Česlovas Grincevičius vėliau rašė: Dr. Antanas Šerkšnas
iš eilės buvo ketvirtas kalbėtojas. Jis priminė, jog vis dėlto ir
Amerikoje galima išlikti lietuviu. Čia mokyklos nieko bendro neturi
su mūsų europėjiniu supratimu apie valstybines mokyklas. Valstybė
mokyklai beturi mažai įtakos, nes, svarbiausia, neturi įsakomosios
galios. Ji kontroliuoja tik mokytojų cenzą. Kol kas turime kreipti
visą dėmesį į šeštadienines mokyklas ir jas visom jėgom išlaikyti.
Tačiau pirmasis ir svarbiausias lietuviškumo pagrindas šeima.
Siekdamas ugdyti jaunųjų tautiečių lietuviškumo
dvasią, A.Šerkšnas dar 1950 metais Marianapolyje surengė pirmąją
berniukų stovyklą, trukusią visą mėnesį. Kitais metais jis buvo
surengęs berniukų stovyklą privačiuose namuose prie pat Marianapolio
sodybos. Jo pavyzdžio paveikti, ir kiti pradėjo organizuoti panašias
stovyklas, rašoma 1971 metais išleistoje Amerikos lietuvių istorijoje.
Penkerius metus A.Šerkšnas taip pat mokytojavo Hartfordo lituanistinėje
mokykloje. Ne mažiau reiškėsi Amerikos lietuvių bendruomenės veikloje.
Jį matome tarp aktyviausių Hartfordo lietuvių bendruomenės 1953
metais kūrėjų, jos veikėjų. Pasižymėjo kaip Ateitininkų sendraugių
sąjungos narys. Skaitė švietėjiškas paskaitas, bendradarbiavo Amerikos
lietuvių spaudoje Aiduose, Drauge, keldamas opias lituanistinio
švietimo problemas. Vienerius metus 1957-1958 m. redagavo žurnalą
Eglutė, kuris padėjo lietuvių šeimoms išlaikyti lietuvišką dvasią,
mažiesiems išmokti lietuviškai skaityti, o didesniesiems pažinti
lietuvių kultūrą, ugdė vaikų estetinį skonį, pratino jaunimą rašyti
į spaudą. 1957 metais aštuntajame Eglutės numeryje buvo išspausdintas
A.Šerkšno dukros Marytės Šerkšnaitės pasakojimas Ji apsiriko,
vėliau dukra tapo filologe. Sūnūs Sigitas ir Anatolijus lakūnai.
Atrodė, kad tiktai reikia džiaugtis tokia gyvenimo
pilnatve, gražiais darbais ir siekiais. Tačiau 1966 m. birželio
24-ąją Hartfordo lietuvius sukrėtė nelaukta žinia: mirė dr. Antanas
Šerkšnas. Mirė tesulaukęs 63 metų amžiaus. Jo draugas ir bičiulis
A.Masionis Darbininko laikraštyje rašė:
sunku susigyventi su
ta mintimi, kad jo nebesutiksime nei Putname Lietuvių dienose, nei
ateitininkų kongresuose, nei Katalikų mokslo akademijoje, nei mokytojų
suvažiavimuose, nei kitokiuose lietuvių, ypač katalikų, susibūrimuose
ir pobūviuose.
Atsisveikinti su tauriu tautiečiu susirinko daug
Hartfordo ir apylinkių lietuvių, į paskutinę kelionę palydėjo net
penki kunigai. Visi kalbėjusieji aukštino dr. A.Šerkšno, pedagogo
ir visuomenės veikėjo, darbą ir nuopelnus. Amžinajam poilsiui jį
priglaudė Šv.Benedikto kapinės Bliumfilde.
© 2003 "XXI amžius"
|