Grupinis teisėjų elito portretas
Valdas Vasiliauskas
Mūsų visuomenę ištikęs visiškas moralinis išsekimas.
Ir čia teismai ir teisėjai per septyniolika metų pasidarbavo iš
peties, kad žmonės kartu su žlugusiomis viltimis sulaukti teisingumo
prarastų tikėjimą pačia valstybe ir jos ateitimi.
Šią savaitę Seimas pagaliau pradeda svarstyti
ilgai lauktą Teismų įstatymo pakeitimo įstatymą, dėl kurio jau antrus
metus laužomos ietys.
Net buvo kilusi įtampa tarp prezidento ir Seimo,
kai parlamentarai įstatymo projektą, kaip pernelyg daug keliantį
abejonių, netikėtai išbraukė iš dienotvarkės.
Tai tas atvejis, kai situacija Lietuvos teismuose
reikalauja greitų ir ryžtingų permainų, tačiau negalima ir skubėti,
kad nebūtų padaryta lemtinga klaida. Ir Lietuvos žmonės vėl liktų
apmulkinti. Galbūt jau paskutinį kartą.
Pirmąkart visuomenė buvo apgauta, kai, atkūrus
nepriklausomybę, visa senoji teismų sistema kontrabanda buvo pertempta
į naują epochą.
O juk seniesiems liaudies teismams teisingumas
rūpėjo kaip pernykštis sniegas teismai ir įstatymai tebuvo tik
partijos politikos įrankis.
Pritaikant socialistinę teisę naujiesiems laikams,
ypač daug nuveikė paskutinis Tarybų Lietuvos ir pirmasis nepriklausomos
Lietuvos teisingumo ministras Pranas Kūris, kuris pirmąją savo profesinio
gyvenimo pusę paskyrė buržuazinio teisingumo kritikai, o antrąją
Europos Žmogaus Teisių Teismo Strasbūre ir Europos Bendrijų Teisingumo
Teismui Liuksemburge stiprinti.
Profesorių pelnytai galima būtų tituluoti Lietuvos
dabartinės teismų sistemos krikštatėviu.
Dabar mūsų visuomenę ištikęs visiškas moralinis
išsekimas. Ir čia teismai ir teisėjai per septyniolika metų pasidarbavo
iš peties, kad žmonės kartu su žlugusiomis viltimis sulaukti teisingumo
prarastų tikėjimą pačia valstybe ir jos ateitimi.
Tačiau ko kito buvo galima buvo laukti iš teisėjų
korpuso, perimto iš okupacijos laikų.
Pranas Kūris, Aukščiausiojo Teismo pirmininkas,
aukštos prabos konformistas. Jam aukščiausia valdžia ne įstatymas,
o LDDP grupės draugų interesai.
Į Aukščiausiąjį Teismą prezidento nukreiptas įvaizdžiui
pagerinti, rašė prieš mirtį viena sąžininga teisėja, LDDP laikais
išvyta iš Aukščiausiojo Teismo.
Ši pacituota buvusio Aukščiausiojo Teismo pirmininko
P. Kūrio charakteristika pati nekalčiausia.
Skaitant šios teisėjos, stovinčios Dievo akivaizdoje,
kai kiekvienas žodis gali būti paskutinis, todėl įgyjantis testamento
vertę, išpažintį, piestu šiaušiasi plaukai: kokie nenaudėliai ir
menkystos Lietuvoje vykdo teisingumą.
A. V., Aukščiausiojo Teismo pirmininko pavaduotojas,
degradavusi asmenybė, gudrus kyšininkas.
Jo Dievas pinigai. Tai be sąžinės ir padorumo
per KGB viršininkavęs sovietiniame Aukščiausiame Teisme, įsitrynęs
prie viršininkų ir nepriklausomoje Lietuvoje.
J. Š., KGB bendradarbis, su LTSR sportininkais
dažnai vykdavęs kaip sirgalius.
Č. J., buvusio patarėjo (prezidento) Andrikio
geras bičiulis, padėjęs reformuoti teisėtvarką.
Patekęs į Aukščiausiąjį Teismą per KGB mafiją
Lietuvos nepriklausomybės metais už tai, kad nenuteisęs prie Katedros
suimtų demonstrantų 1989 metais.
Žinoma, tai padaręs inspiruotas iš šalies geram
imidžui sudaryti. Civilinių bylų pirmininku AT paskirtas už tai,
kad būdamas AT teisėjas, prezidento naudai išsprendė neteisėtai
privatizuotą valdišką butą. Labai silpnas teisininkas, kaip ir jo
draugas A. V., nesąžiningas ir nedoras žmogus.
Tai apie buvusius, LDDP laikų Aukščiausiojo Teismo
teisėjus. Jiems nenusileidžia ir tuomečio Apeliacinio ir Vilniaus
apygardos teismų teisėjų žiedas.
V. M., Apeliacinio teismo pirmininkas. Klusnus
LDDP statytinis. A. A., kolegų nuomone, kyšininkas, mafijos statytinis.
G. S. labai panašus kaip teisėjas A. A.. R.
M., taip pat kyšininkė". V. V., nespjaunantis į kyšį. A.
D. iš Druskininkų atkeltas į Apeliacinį teismą teisėjas, gudrus,
turi teisininko galvą. LDDP klano parankinis.
R. K. kyšininkė. P. J. kyšininkas, S.
G. senas kyšininkas. L. U. - kyšininkė. Z. S. - nukreipta
A. ir J. kaip žvalgė, kyšininkė, pasišildžiusi rankas doleriais,
įsivaikinant beglobius vaikus užsieniečiams.
S. L., S. P. ir V. R., gerokai pagerianti trijulė.
V. R. Aukščiausiojo Teismo teisėjo R. antroji žmona chroniška
girtuoklė. Šiuo metu lyg ir apsigydžiusi, gydydama nulaužtą koją
ir nervus.
Toks groteskiškas grupinis Lietuvos teisėjų elito
portretas buvo nutapytas prieš penkiolika metų, tačiau vargu ar
ir dabar jis būtų patrauklesnis ne vienas čia minimas veikėjas
ir toliau sėkmingai teisėjauja, o į kyšį nespjaunantis V. V. yra
vienas iš teisminės valdžios vadovų, dažnai besisukiojantis Prezidentūroje.
Uždaras, nuo visuomenės visiškai nepriklausomas
ir niekam neatsiskaitantis teisėjų klanas visiškai išsigimė.
Už šio grupinio portreto rėmų liktų absoliuti
dauguma dorų Lietuvos teisėjų, kurie kantriai tempia visą sunkaus
darbo naštą, tačiau kuriems klano hierarchijoje, dabar pasivadinusioje
teismų savivalda, skirtas statistų vaidmuo.
Prisidengdamas teismo ir teisėjų nepriklausomumo
principu, šis klanas nė nemano atsiverti visuomenei.
Taip pat ir rengdamas naująją Teismų įstatymo
redakciją, išlaikydamas iniciatyvą ir projekto ruošimo kontrolę
savo rankose.
Dabartinis, trečiasis, vadinamas Juliaus Sabatausko
variantas galutinai įteisintų šią teisminės valdžios klaninę struktūrą,
apimančią ir universitetus (privilegijos mokslininkams darant teisėjo
karjerą), ir Prezidentūros kanceliariją (kandidatų į teisėjus antrankos
monopolija), ir Konstitucinį Teismą, kurio politizuoti nutarimai
susaistytų visus teismus.
Kiekvieną pasiūlymą iš šalies įstatymo projektą
rengianti grupė sutinka kaip priešo ataką, tarkim, Aukščiausiojo
Teismo pirmininko Vytauto Greičiaus pastabas ar Seimo narių A. Baranausko
ir J. Jaruševičiaus labai stiprų variantą.
Mat šie pasiūlymai, siekiantys sugrąžinti vienodą
teismų praktiką ir Aukščiausiojo Teismo, kaip vienintelio kasacinio
teismo, statusą, sunaikintų uždarą, dirbtinai sukurtą Administracinių
teismų piramidę.
Kritus šiam korupcijos židiniui, galbūt griūtų
ir visas didysis, dabar Lietuvą valdantis klanas.
Štai kodėl šią savaitę pradedamas svarstyti įstatymas
kelia tiek aistrų. Tai bus mūšis ne tik dėl teismų sistemos, bet
ir visos valstybės ateities.
WWW.lrt.lt
© 2010 XXI amžius
|