Akropolis nėra Lietuvos simbolis
Paulius SAUDARGAS
|
Didžiojo Lietuvos kunigaikščio
Gedimino košmaras
|
Gal karštiesiems graikams baltojo marmuro monumentas Akropolio
kalvoje ir yra nacionalinis simbolis, tačiau lietuviai turi Gedimino
pilį. VP Market stiklinė dėžė, savo šešėliu grasinanti paslėgti
sostinę, turėtų kelti susirūpinimą ne tik vilniečiams, bet ir visiems
Lietuvos patriotams. Šiomis dienomis daugelyje straipsnių ir komentarų
žiniasklaidoje svarstomos įvairios teisinės Akropolio priestato
statybos projekto spragos ir vingrybės. Nuogąstaujama, kad kampuota
dangoraižio dėžutė, pastatyta Gedimino bokšto lygyje, taps nauju
ir nevykusiu miesto simboliu. Kažin ar didysis Lietuvos kunigaikštis
neapsivers kapuose po tokio košmariško jo legenda tapusio sapno
įgyvendinimo? Akį rėžia pateikiami faktai, kad pirma yra statoma,
paskui įteisinama, pirma iškertami medžiai, paskui perkeliamos geomorfologinio
draustinio ribos, pirma susitariama su valdininkais, vėliau gandai
pasiekia visuomenę. Sudaromas vaizdas, kad šis klausimas diskutuojamas
ir sprendžiamas, tačiau ar galima jį išspręsti tradiciniais, teisiniais
keliais, jei biurokratiniuose labirintuose viską lemia pinigai?
Architektų sąjungos išplatintame pranešime spaudai teigiama: Ypač
nerimą kelia tai, kad šie grubūs įstatymų pažeidimai vykdomi jau
ilgą laiką, o Valstybinė statybos inspekcija iki šiol nesustabdo
šios savavališkos statybos. Deja, visuomenės reakcija tėra raibuliai
jūros paviršiuje, galintys pabaidyti smulkias žuveles, tačiau gigantiškų
verslo ryklių tikrai neprivers pakeisti užsibrėžto kurso.
Platus nuomonių spektras verčia suabejoti: gal dailus dangoraižis iš tiesų papuoš miestą? Sunku iš anksto numatyti pasekmes kraštovaizdžiui ir miesto įvaizdžiui. Gal bijoma be pagrindo? Tačiau didžiausia bėda tas pinigų ir nesiskaitymo simbolis jau pradėtas statyti ne vien Šeškinės kalne, bet ir mūsų sąmonėje. Statybų kritikų ir iniciatorių, architektų ir politikų, visos visuomenės ginčai tėra simptomai laikinas šurmulys. Šios netolerancijos ir nesusivokimo šaknys glūdi giliau. Sudaiktėjusios mintys persmelkusios mūsų vartotojišką samonę nepalieka nei vietos, nei laiko susivokti, kas šiandien juoda, o kas balta...
Miesto svečiai ar mokyklinukų ekskursijos, atvykusios į Vilnių iš atokesnių rajonų, vedamos ne į muziejus ar pilis, bet į prekybos ir pramogų centrą Akropolis. Nieko nuostabaus, ten šilta, šviesu, akys raibsta nuo prekių gausos: prekių... prekių... ir dar kartą prekių... Lyg skruzdėlės kas dieną tempiame maišais kiniškus blizgučius ir maistą. Jei bent trumpam nustotume pirkti ir pardavinėti, tiek daiktus, tiek tiesas, gal Maximos maišelyje parsineštume namo truputį supratimo? Kodėl didvyriai, žuvę už tėvynės laisvę, iš anapus turi stebėti, kaip šiandien valdžia ir teisėsauga abejingai žiūri į korupcijos skandalais apipintus politikos šulus ar į KGB rezervininkus, sprendžiančius valstybės klausimus? Kodėl parlamentinė partija šiandien nemato nieko bloga rinkdamasi lyderį pagal tąsymųsi teismuose rezultatus ar skandalų reitingus? Kodėl su džiaugsmu vis ieškome žiniasklaidos kaleidoskope pikantiškų faktų apie valdžią, viešai skalbiame jų nešvarius baltinius, o paskui su džiaugsmu vėl už juos balsuojame? Kartais išsirenkame keletą naujų veidų, lyg naujų muilo operos veikėjų. Pasipylus STT įrašytų pokalbių išklotinėms nė kiek nenustembame, džiugiai susižvalgome, lyg prisidėję prie teisingumo misijos. Kodėl tad stebimės, kai su tautos nuomone nebesiskaitoma?
Net amerikiečiai, neturintys senos istorinės kultūros pagrindo, už viską labiau saugo savo nacionalinį identitetą ir valstybės simbolius. Jungtinėse Valstijose daiktų kultūra smarkiai įleidusi šaknis, o verslo interesai argumentuojami milijoninėmis sumomis, tačiau visuomenė dažnai turi tvirtą poziciją, ir jos yra klausomasi. Neseniai JAV visuomenės nuomonė neleido Los Andželo priemiestyje iškilti didžiuliam prekybos centrui Wal-Mart, nes šios prekybos gigantės nedomino neigiamas poveikis aplinkai ir miesto planavimo reikalavimai. Nors kokakola jau tampa amerikietiškos kultūros simboliu, JAV visuomenė niekada neleis, kad Laisvės statulą užgožtų šalia pastatytas šio gėrimo buteliuko formos dangoraižis.
Mūsų demokratijos daigą apspitę materializmo pelkės parazitai per kelis dešimtmečius jau baigia nugraužti šimtametes lietuvių tautos šaknis. Ar tokiame kontekste Gedimino pilis išliks valstybės simboliu?
© 2005 "XXI amžius"
|