Ekumeninio sąjūdžio galimybės ir problemos
Mindaugas BUIKA
|
Pasaulio Bažnyčių Tarybos
centriniame komitete
įvairių konfesijų atstovai
|
|
Vienas iš Pasaulio Bažnyčių
Tarybos pirmininkų Indonezijos
liuteronų vyskupas Soritua
Nababanas
|
|
PBT generalinis sekretorius
Kenijos metodistų pastorius
Samuelis Kobija
|
|
PBT centrinio komiteto pirmininkas
(moderatorius) Brazilijos
liuteronų pastorius Valteris Altmanas
|
|
Ženevos susitikimo posėdžiuose
vyko atkaklios diskusijos
|
|
PBT centrinio komiteto
nariai balsuoja dėl parengtų
dokumentų patvirtinimo
|
Pasaulio Bažnyčių Taryba formuoja savo strategiją
XXI amžiuje buvo plačiai rašyta apie vasario
mėnesį Brazilijos mieste Porto Alegrėje vykusią didžiausios tarptautinės
ekumeninės organizacijos Pasaulio Bažnyčių Tarybos (PBT) 9-ąją
generalinę asamblėją, kurioje buvo išrinkta pagrindinė valdymo struktūra
150 narių turintis centrinis komitetas septynerių metų laikotarpiui
iki generalinės asamblėjos. Didelio susidomėjimo, taip pat ir tarp
katalikų, sulaukė naujojo PBT centrinio komiteto pirmasis susitikimas,
vykęs Šveicarijos mieste Ženevoje nuo rugpjūčio 30 iki rugsėjo 6
dienos, kuriame svarstyta ir patvirtinta programinė strategija,
skirta ekumeniniam veikimui minėtai septynerių metų kadencijai.
Pasaulio Bažnyčių Tarybą šiuo metu sudaro 348 protestantiškos
ir stačiatikiškos tradicijos Bažnyčios ir bažnytinės bendruomenės,
kartu jungiančios apie 560 milijonų tikinčiųjų, gyvenančių 110 šalių.
Katalikų Bažnyčia, savo gretose turinti apie 1,2 milijardo tikinčiųjų,
formaliai nepriklauso PBT, tačiau su ja glaudžiai bendradarbiauja
įvairiuose lygmenyse.
PBT centrinis komitetas pertvarkytoje veikimo programinėje
strategijoje išskyrė šešias sritis, į kurias būtina sutelkti dėmesį:
Pasaulio Bažnyčių Taryba ir ekumeninis sąjūdis XXI amžiuje; krikščionių
vienybės siekimo, jų misijos, evangelizacijos ir dvasingumo skatinimo
santykis; tikėjimo viešasis liudijimas kovoje už taiką ir susitaikinimą;
teisingumo visiems, socialinės paramos vargstantiems ir atsakomybės
už kūriniją garantavimas; ekumeninis, tai yra pagarbos kitoms tikyboms,
ugdymas religinio švietimo plotmėje; ypatingas atsidėjimas tarpreliginiam
dialogui ir bendradarbiavimui tarp skirtingų religijų atstovų.
Atsižvelgiant į dabartinę įtemptą padėtį tarptautinėje
politikoje, kovos su terorizmu problemą bei konfliktus Artimųjų
Rytų regione tarpreliginio dialogo tema buvo ypač akcentuota Ženevoje
vykusiame susitikime. Rugsėjo 6 dieną PBT centrinio komiteto posėdžių
pabaigoje PBT generalinis sekretorius afrikietis metodistų pastorius
Samuelis Kobija kalbėdamas su žurnalistais pabrėžė krikščionių ir
musulmonų dialogo kritišką neatidėliotumą visais Pasaulio Bažnyčių
Tarybos darbo aspektais. Mes nusprendėme sustiprinti tarpreliginių
santykių tarnybą papildydami jos personalą, aiškino S.Kobija.
Ten reikia daugiau ekspertų, turinčių atitinkamą pažinimą ir supratimą
toje srityje.
Įkvepiantis Indonezijos atstovo liudijimas
Ekumeninių žinių agentūra ENI supažindino su praėjusiame
Ženevos susitikime gausiausios musulmonų šalies Indonezijos
krikščionių mažumos lyderio vietos liuteronų vyskupo Soritua Nababano
pranešimu, kuriame jis teigė, jog reikia atmesti dažnai Vakarų visuomenėje
vyraujantį stereotipą, siejantį islamą tik su nafta ir terorizmu.
Jo įsitikinimu, reikia stiprinti nuosaikiųjų musulmonų veikėjų pozicijas
islamiškoje bendruomenėje ir, vedant su jais dialogą, stengtis silpninti
vadinamąjį civilizacijų konfliktą tarp Vakarų pasaulio ir musulmoniškųjų
regionų.
Vyskupas S.Nababanas, kuris yra vienas iš aštuonių Pasaulio Bažnyčių
Tarybos pirmininkų, yra tiesiogiai susipažinęs su ta konfliktine
situacija. Jis priminė, kad būdamas moksleivis su ginklu rankose
kovojo už Indonezijos išsivadavimą iš Olandijos kolonijinės priklausomybės
XX a. viduryje. Mano idėja buvo ir liko plėsti krikščionių ir
musulmonų santykius, kurie labai nukentėjo nuo istorinių kryžiaus
žygių prieš islamą, vėlesnio kolonijinių imperijų valdymo, o dabar
dėl vadinamojo džihado arba islamo šventojo karo prieš Vakarus,
sakė 73 metų Indonezijos liuteronų vyskupas S.Nababanas.
Kaip minėta, Indonezija yra daugiausia musulmonų
turinti valstybė: iš 245 milijonų šalies gyventojų, 88 proc. yra
musulmonai, 8 proc. krikščionys, 2 proc. indusai ir 1 proc.
budistai. Indonezijos musulmonai iki šiol pasižymėjo ypatingu
nuosaikumu bei draugiškumu vietos krikščionims, tačiau pastaruoju
metu ir ten stiprėja radikalūs elementai bei daugėja teroristinių
išpuolių prieš iš kaimyninės Australijos bei kitų Vakarų šalių atvykstančius
turistus ir poilsiautojus.
Vyskupas S.Nababanas, kuris yra baigęs teologijos
mokslus Vokietijoje ir yra tris milijonus tikinčiųjų liuteronų Indonezijoje
turinčios bendruomenės dvasinis vadovas bei Pasaulio liuteronų federacijos
vicepirmininkas, sakė, jog padėti užkirsti kelią ekstremistų įsigalėjimui
tarp musulmonų gali tik nuosaikiųjų islamo veikėjų padėties stiprinimas
vedant su jais dialogą. Svarbiausias dalykas, kurį aš atlieku,
yra Evangelijos skelbimas. Tačiau kada mane musulmonai kviečia dialogui,
aš visada pasirengęs, sakė jis.
Artimųjų Rytų globalinis iššūkis
Pasaulio Bažnyčių Tarybos generalinis sekretorius
S.Kobija savo pranešime organizacijos centrinio komiteto nariams
akcentavo Artimųjų Rytų globalinį iššūkį taip pat ir ekumeniniam
sąjūdžiui. Įvykiai Artimuosiuose Rytuose kelia didžiausius iššūkius
tarptautinei bendruomenei. Todėl esu įsitikinęs, kad ir ekumeninis
sąjūdis turi suvaidinti svarbų vaidmenį siekiant taikos šiame regione,
sakė pastorius S.Kobija. Manau, jeigu mobilizuotume savo kolektyvines
pastangas, galėtume daug prisidėti prie šio reikalo, kaip prisidėjome
kovoje su aparteidu Pietų Afrikoje.
Žinių agentūra ENI ta proga priminė, kad, praėjusį
mėnesį iškilus Izraelio ir teroristinės organizacijos Hizbollah
kariniam konfliktui Libane, Pasaulio Bažnyčių Taryba ten buvo pasiuntusi
savo delegaciją, vadovaujamą Europos Bažnyčių Konferencijos generalinio
sekretoriaus prancūzų protestantų pastoriaus Žano Arnoldo Klelmano.
Delegacija, aplankiusi Beirutą, Jeruzalę ir palestiniečių administracinį
centrą Ramalą, priėjo prie išvados, kad minėto, kaip ir kitų, konflikto
ištakos Šventojoje Žemėje yra neišspręsta Izraelio ir Palestinos
arabų santykių problema.
PBT vadovas pažymėjo, kad ši organizacija su jos
turimu tarpreliginio dialogo patyrimu gali ir turi esmingai prisidėti
skatinant įstrigusį izraeliečių ir palestiniečių taikos procesą.
Svarbu pralaužti barjerus tarp dviejų tautų ir jų religinių bendruomenių,
kurios taip pat yra sunkiai konflikto paliestos. Galutinis tikslas
yra Izraelio okupacijos arabų žemėse pabaiga ir palestiniečių pabėgėlių
problemų sprendimas. Izraelio žmonės neturi gyventi nuolat bijodami
savo kaimynų ir būti priklausomi nuo karinės galios bei įtakingų
sąjungininkų paramos, aiškino pastorius S.Kobija.
Imigrantų įnašas į Bažnyčios gyvenimą
Tarp kitų reikšmingų iššūkių šių dienų bažnytiniam
gyvenimu, taip pat ir ekumeniniam sąjūdžiui, PBT vadovas įvardijo
labai išaugusį žmonių mobilumą, kuris faktiškai yra apėmęs visą
pasaulį. Tarptautinės migrantų organizacijos duomenimis, šiuo metu
pasaulyje yra daugiau kaip 175 milijonai žmonių, vienas iš penkiasdešimt
planetos gyventojų, gyvenančių ne savo gimtojoje šalyje. Migracijos
priežasčių yra įvairių, tačiau apie 25 mln. žmonių buvo prievarta
perkelti iš savo kilmės vietų ir jų situacija ypač sunki.
Dabar Italijoje vietinė Valdiečių (Protestantų)
Bažnyčia turi daugiau afrikiečių narių nei italų, tad šios Bažnyčios
rūpinimasis migrantais yra sielovados prioritetas. Kaimyninėje Šveicarijoje
afrikiečių kilmės protestantai krikščionys yra suorganizavę savo
skėtinę organizaciją ir dabar siekia narystės Šveicarijos protestantiškųjų
Bažnyčių federacijoje su atskiros Bažnyčios ar bažnytinės bendruomenės
teisėmis. Panašiai ir Europos Bažnyčių Konferencija pagrindinė
žemyno ekumeninė organizacija yra gavusi afrikiečių, korėjiečių
bei kitų imigrantų grupių siūlymus pripažinti jų organizacijas kaip
teisėtas Bažnyčias ir priimti į ekumeninį sąjūdį.
PBT generalinis sekretorius į susidariusią naują
situaciją siūlo žvelgti įvairiais aspektais. Pirmiausia jis pripažįsta,
kad migrantų bažnytinės struktūros siūlo ateiviams, ypač dideliuose
miestuose, tam tikrą materialinę paramą, kultūrinę erdvę saviraiškai
ir savajam identitetui išlaikyti, taip pat galimybę atlikti religines
apeigas su jiems būdingomis tautinėmis tradicijomis. Kai kurios
vietinės Bažnyčios savo maldos namuose leidžia imigrantų grupėms
rengti pamaldas jų kalba (tas ypač būdinga Jungtinėms Amerikos Valstijoms).
Taip pat būna atvejų, kai imigrantų afrikiečių bažnytinės bendruomenės
savo aplinkoje pradeda misijinę veiklą sekuliarizuotoje Vakarų visuomenėje,
ką būtų galima vadinti atvirkštine evangelizacija. (Jeigu XIX
amžiuje ir ankstesniais šimtmečiais europiečiai skelbė krikščionybę
Afrikos žmonėms, tai dabar atvykę į Europą afrikiečiai imigrantai
stengiasi vėl atversti į tikėjimą nuo jo nutolusius Vakarų Europos
gyventojus.)
Pastorius S.Kobija pažymėjo, kad visos krikščioniškosios
Bažnyčios stengiasi atsiverti skirtingos etninės kilmės ir įvairių
kultūrinių tradicijų žmonėms, tačiau šis procesas iškelia ir nemažai
problemų, kurių sprendimas, pasirodo, sunkesnis nei laukta. Migrantai
atsineša skirtingas teologines tradicijas, skirtingus liturginius
ritualus ir skirtingą sakralinę muziką, aiškino PBT generalinis
sekretorius. Visos šios naujovės vietines Bažnyčias galia praturtinti,
bet kartu suskaldyti. Apskritai krikščionys imigrantai iš Pietų
šalių yra socialiai konservatyvesni, daugiau evangeliškesni ir
jiems sunku prisitaikyti prie globalinės Šiaurės protestantiškose
Bažnyčiose paplitusio liberalaus suvokimo, ypač asmeniniuose santykiuose
šeimos, santuokos ir sekso srityse.
Bažnyčiai lengviau priimti imigrantus, kada jie
prisitaiko prie vietinių tradicijų ir nuostatų. Tačiau tai būtų
supaprastinta asimiliacija, pastebėjo pastorius S.Kobija. Tuo
tarpu pageidautina integracija reikalauja priimti tikrą dvasinį
imigrantų įnašą, nesibijant naujovių ir pasikeitimų vietinės Bažnyčios
gyvenime. Bet daugeliu aspektų tai pasiekti yra sunkiau. Kaip tik
tai yra viena iš priežasčių, kodėl imigrantai bando kurti savo pačių
bažnytines bendruomenes, nes vietinėse Bažnyčiose neranda pasirengimo
galimiems pokyčiams visavertiškai svetimšalių integracijai su jų
pozityviu įnašu į dvasingumo stiprinimą.
Stiprėjantys doktrininiai ir etiniai skirtumai
Apie susiskaldymo pavojų pačiose Bažnyčiose ir
ekumeniniame sąjūdyje dėl išryškėjusių doktrininių bei etinių skirtumų
perspėjo ir naujasis PBT centrinio komiteto pirmininkas (moderatorius)
Brazilijos liuteronų pastorius Valteris Altmanas. Tiek doktrininio,
tiek etinio pobūdžio aštrios ir skaldančios problemos visu ryškumu
plinta daugelyje mūsų Bažnyčių, skatindamos vidinę įtampą, o gal
net naujus pasidalijimus, sakė jis.
Be abejonės, pirmiausia galima prisiminti skaudžią
kontroversiją Pasaulio Anglikonų Bendrijoje dėl moterų skyrimo kunigais
ir vyskupais. Pastaruoju metu Jungtinių Valstijų anglikonams (episkopalams)
savo vyskupu išrinkus homoseksualą, Anglikonų Bendrija atsidūrė
ant realios skilimo ribos, nes minėtą sprendimą atsisakė pripažinti
Afrikos anglikonų vyskupai, pagrasinę atsiskyrimu nuo Bendrijos.
Panašią įtampą dėl homoseksualų dvasinės tarnybos jaučia Skandinavijos
regiono, ypač Norvegijos Liuteronų Bažnyčia.
Tuo tarpu Rusijos ir kitų šalių Stačiatikių Bažnyčios
pareiškė nutraukiančios dvišalius ekumeninius santykius su tomis
protestantų bažnytinėmis bendruomenėmis, kurios laikosi liberalaus
požiūrio į homoseksualizmą, nes tai prieštarauja tikrajam Šventojo
Rašto mokymui. Tokia ekumeninė įtampa tapo akivaizdi Ženevos susitikime,
kai PBT centrinio komiteto nariai svarstė numatytą paskelbti kreipimąsi
dėl veiksmų prieš AIDS stigmą. Siūlyta išvardyti ypatingas rizikos
grupes, homoseksualus, transseksualus ir prostitutes, kurioms
reikalinga sielovadinė ir socialinė globa. Tačiau Rusijos Stačiatikių
Bažnyčios atstovas atsisakė pritarti tokiai nuostatai, nes pirmiausia
tuos asmenis reikia pakviesti atgailai ir paaiškinti, kad jų veiksmai
yra smerktini.
Kitai pareiškimo nuostatai, kurioje teigiama, kad
geriausia AIDS prevencija yra susilaikymas nuo nesantuokinių seksualinių
santykių bei santuokinė ištikimybė, nepritarė Danijos Liuteronų
Bažnyčios atstovas. Jis sakė, kad toks nusistatymas yra nerealus,
nes Danijoje jau tapo norma keletą metų jaunai porai gyventi kartu
be santuokos ir tik po tokio išbandymo, jei viskas normalu, kurti
šeimą. Esant tokiai situacijai, kada kai kurie ekspertai pagrįstai
kalba apie ekumenizmo krizę, PBT centrinio komiteto pirmininkas
pastorius V.Altmanas pakvietė vengti skubotų abipusių kaltinimų
dėl neištikimybės Evangelijai ir atkakliai siekti dialogo. Melskime,
kad Šventoji Dvasia padėtų mums ir vestų mus į tiesą, sakė jis.
© 2006 XXI amžius
|