Lietuviško jaunimo stovykla tremtyje
Jadvyga DAMUŠIENĖ
|
Studentų ateitininkų stovykla
Dainavoje 1960 metais
|
Lietuviškam žody gyvi
Ir buvom, ir būsim, nes esam
istoriją nešam kaip gymį savyj,
kaip savo lietuvišką tąsą.
Bernardas Brazdžionis
Stovykla Dainava Lietuva tai mėgstamiausias ir populiariausias vakarinių laužų šūkis jaunimo stovykloje Mičigano valstijoje, JAV. Šis šauksmas tebeskamba mano ausyse dar ir šiandien ir nepaliaujamai jaudina širdį, nors esu tėvynėje, Lietuvoje, jau aštuonerius metus.
Pamenu, kaip mažieji stovyklautojai vakarinių laužų metu, paraginti šaukti tą šūkį kuo garsiau, kad grįžtantis aidas pasiektų Lietuvą, šaukdavo iš visų jėgų.
Jūsų šauksmas, sakydavo vadovė, perskridęs per Spyglio ežerėlį, atsimuš į Adolfo Damušio Baltuosius rūmus ir grįžtantis aidas bus toks stiprus, kad peršoks per mūsų miškingąjį Rambyno kalną (laužavietę kalno papėdėje), pasieks ir Atlantą. Jo bangomis nuliūliuos į Europos krantus ir pasieks Lietuvą. O ten Nemunu, mūsų didžiąja upe, plauks per visą Lietuvą iki Kuršių marių ir skelbs broliams Lietuvoje, kad jūs visgi esate broliai lietuviai iš laisvės krašto Amerikoje, iš Dainavos Lietuvos. Vaikai nutilę klausydavosi ir klausdavo, ar jau pasiekė aidas Lietuvą. Visada gavę teigiamą atsakymą, džiaugsmingai grįždavo į stovyklinius savo namelius su daina, maršo ritmu.
Grįšim, grįšim ten, kur teka
Nemunėlis ir Nėris,
kur pavasarį ant kalno
obelų žiedeliai kris.
Kur
gegutė užkukavo
mums,
per sodą skrisdama,
kur
lopšely užliūliavo
mus
pirmais sapnais mama.
...grįšim, grįšim nepaklydę
svetimų kraštų keliuos.
Šitas stovyklinio laužo epizodėlis, pamatytas pro labai siaurai pravertą stovyklos gyvenimo langą, manau, kiekvienam padės pajusti tą dvasią, kuria augo lietuviškas jaunimas, prieš 60 metų išsivežtas tėvų iš Lietuvos ir emigravęs į JAV (ar kitas šalis). Šiandien to jaunimo vaikai ir jau jų vaikai vartoja tą šūkį, nes kiekvienoje lietuviškoje šeimoje Amerikoje tebeegzistuoja meilė savo kalbai ir tautinei kultūrai.
Kaip gimė ši Dainava Amerikoje?
Žemiau pateikiu straipsnį to, kuris, būdamas emigracijoje, atidavė didelę asmeninę duoklę svetimame krašte augančiam lietuviškam jaunimui. Pats vokiečių okupacijos metu Lietuvoje, gestapo apkaltintas Reicho išdavyste, buvo suimtas ir išvežtas 1944 metų pavasarį į Vokietiją ir įkalintas sunkiųjų darbų kalėjime. 1945 m. balandžio 28 d. JAV kariuomenės išvaduotas, susitiko su iš Lietuvos pasitraukusia šeima ir 1947 metais emigravo į JAV.
Šis dr. A.Damušio straipsnis, rašytas Dainavos 40 metų sukakčiai paminėti skirtame leidinyje, tiktų ir Dainavos 50 metų gyvavimo sukakties metinėms.
Tas Dievo žodis pasiekia jaunimo širdis ir ne vienas iš jų, šiandien jau išaugęs ir kūnu ir dvasia, baigęs aukštuosius mokslus JAV, džiaugiasi jaučią ir matą širdimi savo tėvų žemę Lietuvą, augdami ir gyvendami svetimame krašte.
Ne sykį su pagalvojus, kad mūsų Dainavos vaikų jausmai Dainavai panašūs į Lietuvoje gimusių tėvų jausmus Lietuvai. Mums augant šioje pusėje Atlanto, Lietuva buvo tolima šalis, kurią tik pažinojome iš pasakojimų. Dainavoje mes ją patyrėme. Dainava mūsų tikrovė. O Dainavoje radome Lietuvos dvasią tai, ką kiekvienas, nenorėdamas palikti savo mylimo krašto, kraudamasis greitosiomis lagaminą, saugiai priglaudę ir laikę prie širdies.
Tai laiškas, rašytas, kaip sako laiško autorė Taura Zarankaitė, visų Dainavos vaikų tėvams ir visiems pasiaukojusiems, įdėjusiems daug darbo, laiko ir rūpesčio, kad auganti karta galėtų patirti tai, kas jiems, palikusiems Lietuvą, buvo ir yra brangu.
Tai mūsų, Jūsų ir mano Dainava sakė dr. Vytautas Majauskas Dainavos 25 metų sukakties proga. Jos takais pražygiavo tūkstančiai jaunimo. Ten kurta, džiaugtasi, melstasi, nusivilta, ten krykštauta, sportuota. Ne veltui septynmetis stovyklautojas, paklaustas, kur yra Lietuva, net nemirksėdamas atšovė: Dainavoje. O! Kokia didelė tuštuma atsirastų lietuvių išeivijoje, jei iš mūsų gyvenimo dienų būtų išbraukta Dainava.
Šiandien jis ir daugelis kitų Dainavos rėmėjų juodo darbo talkininkai ar rašiusieji apie Dainavą. Toks buvo mūsų išeivijoje reiškęsis humoristas, rašytojas Aloyzas Baronas, pasirašantis dr. S.Aliūno vardu, kūręs jausmingus stovyklautojo eilėraščius. Štai vienas jų:
Prie Spyglio ežero
Nueina dienos ir dingsta toliuos,
Mes jas palydim linksma daina
Šiandien gyvenam visi kaip broliai,
Gamta ir saulė visiems viena.
Kartu
prie pietų ir vakarienės,
Kartu
pakrūmėj ir ežere,
Tiktai
po vieną po mėnesieną,
Tiktai
po porą mes vakare.
Vandens į Spyglį pripylė Dievas,
O inžinieriai statė namus,
O mes kaip vienas išbraidėm pievas.
Todėl, kad kraujas mūs neramus.
1959 m.
Visi jie, manau, stebi Dainavos gyvenimą iš aukštybių ir džiaugiasi, kad Dainava dar gyva. Jau pirmųjų Dainavos kūrėjų provaikaičiai ateina augti, džiaugtis ir ugdyti meilę savo protėvių žemei ir pagarbą savo tautybei ir savo tautos priimto tikėjimo Katalikų Bažnyčiai.
Dainava vieno svečio iš Lietuvos (advokato J.Kairevičiaus žodžiais) pavadinta Lietuviška katedra. Jis, aplankęs išeivijoje esančias lietuvių kurtas institucijas, jaučiąs galingą lietuvybės dvasią, kurią radęs ir Dainavoje. Visose lankytose institucijose jaučiau, kad už turtinę gerovę aukščiau yra iškeltos dvasinės vertybės. (Ar galime tuo girtis šiandien Lietuvoje?)
Jauniesiems stovyklautojams, kaip Simui Laniauskui, Dainava svarbi, šventa vieta. O pirmosios stovyklos, įvykusios Dainavoje, jauna poetė Zita Girginaitė jau kūrė:
Čia kvepia pušys ant kalvų,
Ak, kaip miela ir jauku.
Spyglio ežeras gražiais
Žaidžia saulės spinduliais.
Skamba
dainos Dainavoj,
Kaip
Tėvynėj Lietuvoj...
Čia
gražioji Dainava,
Mūs
antroji Lietuva.
O Emilija Pakštaitė dūsauja: O! Kad būčiau akmenėlis Dainavos laukų, prisispaudus prie Spyglelio, neliūdėčiau, neraudočiau. (Spyglys tai Dainavoje esantis ežeras.) Abi šios mergaitės atvežtos mažutės iš Lietuvos. Ką būtų galima daugiau pasakyti apie Dainavą? Oficialiai ji yra vadinama Amerikos lietuvių Romos katalikų federacijos (ALRKF) jaunimo stovykla. Manau, kad iš visų pasisakymų galima jausti, ką gauna Dainavos stovyklautojas, jos lankytojas ar atvykstantis svečias, kuris tuoj pajunta šios vietovės lietuvišką dvasią ir pulsą.
Būtų įmanoma paminėti Dainavoje stovyklaujančių lietuviškų organizacijų statistiką, bet sunkiai įmanoma aprašyti visose grupėse, ypač suaugusiųjų (Mokytojų sąjungos, Lietuvių Fronto Bičiulių visuomeninės-kultūrinės grupės ar tautinių šokių ir dainos ansamblių), svarstomas temas, jos apie visas mūsų gyvenimo problemas. Įsimintina Ateitininkų šeimos savaitė. Čia suvažiuoja visa šeima: močiutės, tėvukai, jų vaikai su gausiomis šeimomis (ne viena jauna šeima augina 4-5 ar 6 vaikus). Tėvukai būna labai geri pagalbininkai ir prižiūri vaikaičius, nes vaikų tėvai kasdien keletą valandų klausosi paskaitų. Jos profesionaliai parengtos tam tikrų sričių specialistų. Nagrinėjamos žalą jaunimui darančios problemos, mokoma, kaip jų išvengti, kaip nukreipti jaunimo dėmesį į visavertį gyvenimą.
Mokytojų stovykloje kalbama apie lietuvių kalbos gramatiką, kirčiavimą, kalbos taisyklingumą žodžio logiką, prasmę ir reikšmę. Jaunimas, klausąs tų vyresniųjų savo mokytojų, nuobodžiauja, bet vis tiek žinios, pasiekusios jų ausis, žiūrėk, ir prilimpa vienam kitam.
Viską, kas vyksta stovyklos pastogėje, sunku išvardyti, bet matyti, kaip protinis darbas, Dainavos gamtos grožis kelia meilę ir pagarbą savai lietuviškai kilmei, tautinei kultūrai, ir kasmet ji auga ir plečiasi jų širdyse.
Viena išskirtinė iš visų grupių yra Lithuanian Heritage stovykla (lietuvių paveldo stovykla). Tai stovykla mišrių šeimų vaikams, kurioje viskas, išskyrus dainas, perduodama jiems visiems suprantama anglų kalba. Meilė ir pagarba savo abiem tėvams skiepijama vienodai. Šios stovyklos vaikai susipažįsta su savo lietuvio tėvo ar motinos kilme ir po kelerių metų stovyklavimo įsitraukia ne vienas ir ne du į lietuviškų organizacijų gretas (šokių, dainų ar į veikiančias jaunimo organizacijas ateitininkų ar skautų).
Dainavoje šie pusamerikoniai, kaip juos vadina grynieji lietuviai stovyklautojai, pramoksta lietuvių kalbos ir žaisdami, ir lietuviškas dainas dainuodami. Sporto taisyklės paaiškinamos ir toliau sakomos lietuvių kalba, dainų mintis ir žodžių tarimas paaiškinamas anglų kalba, o tai duoda puikių rezultatų.
Šios stovyklos mišrių šeimų vaikams nuo 1978 metų buvo organizuojamos tuometinės Dainavos administratorės, šio straipsnio autorės Jadvygos Damušienės. Penkerius metus vadovavusi ir 27 metus atidavusi Dainavos rūpesčiams, išėjo į pelnytą pensiją. Lithuanian Heritage stovyklos darbą perėmė Rima Polikaitytė, kuri šioje stovykloje nuo pradžių buvo pagrindinė programos vykdytoja. Rima, baigusi universitetą jau dirba, savo atostogas aukoja šios stovyklos gerovei. Dirba taip sėkmingai, kad visų norinčių dalyvauti jau negali priimti.
Dainavos gyvavimo sėkmė auga ir auga, bet kartu daugėja ir jos dalyvių. Manau, kad po auksinio Dainavos jubiliejaus jos direktorių tarybai teks galvoti apie naują priestatą Lietuviškai katedrai Amerikoje.
Daug, oi daug dar norėtųsi išsakyti apie šią brangią vietą Amerikoje. Bet viena galiu pasakyti, kad, grįžus į savo numylėtą gimtinės žemę, svajotos laimės, džiaugsmo neteko patirti, kokia buvo gyvenama ir teikiama jaunimui Dainavos pastogėje. Kiek daug nuoširdžių ir darbščių rankų statė iš meilės Lietuvai šią vietą. (Jie visi bus paminėti 20 metų Dainavos istorijos leidinyje, kai bus švenčiama Dainavos gyvybės pradžia (1956-2006)).
Pabaigoje dar noriu pakalbėti apie Kryžių kalną Dainavoje.
Dainava yra giliai suprastos idėjos, širdžių, rankų ir aukos dvasia augintas vaisius prarastos tėvynės gerovei. Į kiekvieną skaudų okupantų veiksmą Lietuvoje tuoj buvo reaguojama ir Dainavoje. Kai atėjo žinia, kad ten naikinami kryžiai, Dainavoje buvo supiltas ir paruoštas kalnelis kryžiams. Kryžininkas tarp lietuvių buvo vienas (Paškocimas), o užsakymų daug. Žmogus nejaunas, bet dar spėjo daryti kryžius įvairių šeimų prašymu.
Tas Kryžių kalnas buvo ir tebėra visų mėgstama vieta. Čia atėjęs, ir fiziškai, ir dvasiškai pasiilsi. Nuo Kryžių kalno visa Dainava atsiskleidžia kaip perlas delne: vienoj pusėje stovyklautojų nameliai, valgykla ir Baltieji rūmai su koplyčia, kitoje Rambyno kalnas, didžiulis pušynas, pačių stovyklos mylėtojų sodintas, pušys jau debesis siekia, ir slėnyje gražusis Spyglio ežerėlis. Rami, plati erdvė ir prabėganti viena kita stirna ar vaikščiojanti pakrante gervė džiugina širdį.
Šiame kalnelyje vieną kartą per savaitę atiduodama pagarba ir meilė partizanui, ginančiam savo kraštą nuo baisiojo tautinio smurtininko, tautos naikintojo ir kankintojo. Stovyklautojams išsamiai perduodamas partizanų gyvenimo vaizdas, kalbamos maldos, dainuojamos partizanų kurtos dainos.
Taip, ten, už jūrų marių, svetimoje, bet laisvo žodžio šalyje JAV auganti lietuvių jaunoji karta semiasi stiprybės iš mūsų istorinės praeities nemeluotos, neiškraipytos, neperrašytos pagal okupantų norus ir neiškarpytos okupantų, nuslepiant jiems nepalankius įvykius, faktus. Tautos ir valstybės istorija perduodama su meile ir pagarba žmogui, praėjusiam tą akmenuotą tautos gyvenimo kelią. Dainavoje skiepijama artimo meilė, pagarba ir tiesos reikšmė gyvenimui, kurioms po sovietų okupacijos palikta labai mažai vietos Lietuvoje. Šitas stipriausias vertybinio gyvenimo pamatas yra okupacijos metu žiauriai apgriautas.
Auksinio Dainavos jubiliejaus proga reikia prašyti Dievo, kad Jis prisimintų kiekvieną mūsų ir neleistų tapti savo tautinės sąmonės žudiku ir turtinės gerovės garbintoju.
Visiems, dirbantiesiems šį šventą darbą, noriu linkėti fizinės ir dvasinės stiprybės, nes, cituojant Maironį, tas ne lietuvis, kurs jos būdo,/ jos žemės dainų nemylės,/ kuris pamins, ką bočiai gynė/ per amžius milžinų keliais.
Dainavą Lietuvą svetimoje žemėje kurdami, visi dirbantieji
ėjome milžinų keliais, būdą lietuvio ir dainą Lietuvos mes mylėjome
ir giname iki dabar, ką bočiai gynė, su tiesa ir pagarba visiems.
Dainava mūsų Lietuva
|
Adolfas Damušis prieDainavos
stovyklos stogastulpių 1990 metais
|
Tėvynės netekties skausmas pagimdė idėją. Idėja
tapo kūnu ir gavo vardą Dainava.
Antrojo pasaulinio karo buvome atskirti nuo
tautos visumos. Pokario padėtis tapo nepalanki grįžti namo Tėvynė
okupuota Sovietų Sąjungos.
Su išvietintojų egzodu iš Europos į naujus
žemynus 1948-1949 metais iškilo ir augo įsikūrimo sunkumai. Laikinoje
gyvenvietėje svetimajame krašte, JAV, užgulė tautinio ir religinio-dvasinio
išsilaikymo rūpesčiai. Kad išvengtume sulydymo JAV tautybių lydymo
katile, būrėmės į tautinę bendruomenę, steigėme šeštadienines mokyklas
ir atkūrėme organizacijas, kuriose ugdėme jaunuomenę Lietuvai.
Jau 1950 metais įvyko pirmoji ateitininkijos
organizacijos vienos savaitės stovykla prie Klivlendo, Ohajo valstijoje.
Entuziazmas buvo neišpasakytas, nes nuo 1930 metų, uždarius ateitininkų
veiklą Lietuvoje, stovyklavimo džiaugsmui ateitininkijos jaunimas
neturėjo nei sąlygų, nei galimybių. Tad čia, kad ir svetimoje žemėje,
kristalizavosi nuosavos stovyklavietės steigimo mintis lietuviškam
jaunimui.
Tad kilo klausimai: kaip pradėti, kurioje vietoje
kurtis, iš kur gauti finansinės paramos?
Jau 1954 metais įvykusiame Amerikos lietuvių
katalikų (ALRK) federacijos suvažiavime buvo pritarta jaunimo stovyklavietės
kūrimo idėjai. Ateitininkija į tą darbą aktyviai įsitraukė. Kaip
idėjos iniciatorius, buvau išrinktas ALRK federacijos pirmininku
dvejų metų kadencijai. Tai buvo lyg ir įgaliojimas imtis to naujo
sunkaus darbo. Nebuvo pasirinkimo, reikėjo ryžtis aktyviai tą reikšmingą
idėją realizuoti.
Ateitininkų organizacijos nariai ir tos idėjos
rėmėjai nedideliais savo uždarbio ištekliais kantriai dalijosi ir
noriai jungėsi į darbą naujoje žemėje kurti jaunimui lietuvišką
oazę. Ją šiandien daug kas vadina Dainava mūsų Lietuva.
Pakėlėm daug išorinių ir nemažai vidinių sunkumų
per visus stovyklavietės kūrimo ir jos veiklos laikotarpius. Bet
kuo toliau, tuo vis labiau pajutome Dainavos naudą ir jos, kaip
šviesios minties židinio, reikšmę. 40-ies metų Dainavos gyvavimo
proga lenkiu galvą ir sakau: Ačiū, mielieji talkininkai! Jūsų idealistinės
ir finansinės paramos bei darbo dėka stovyklavietės įkūrimo idėja
buvo įvykdyta. Nors ir sunkiai, bet tas darbas vyko noriai ir su
giliu tarpusaviu pasitikėjimu.
Daug organizuotų mūsų jaunimo vienetų naudojasi
Dainava.
Dievo globa ir pagalba buvo jaučiama Dainavos
kūrimo metu ir iki šių laikų.
Teskamba joje lietuviškas žodis ir daina!
Tegu Dainava dar ilgai tarnauja mūsų tautai
ir Bažnyčiai!
Tegu Dievo žodis pasiekia jaunuomenės širdis
ir išugdo juos dorais žmonėmis tautai ir pasauliui!
Adolfas DAMUŠIS
1997 metai
© 2006 XXI amžius
|