Griežtinamas šventųjų skelbimo procesas
Mindaugas BUIKA
|
Šventųjų skelbimo kongregacijos
prefektas kardinolas Žozė Saraiva
Martinsas sako, kad kanonizacijos
bylos būtų tiriamos rūpestingiau
|
|
Paskutinė Fatimos regėtoja
sesuo Liucija, kurios betifikacijos
procesas buvo paankstintas
|
Paskelbta nauja Vatikano instrukcija
Vatikane pristatyta Šventųjų skelbimo kongregacijos
instrukcija Sanctorum Mater turėtų sugriežtinti beatifikacijos
ir kanonizacijos procesą. Joje ypač akcentuojamas galimo kandidato
į Bažnyčios altoriaus garbę šventumo garso bendruomenėje aspektas,
kaip pagrindinis kriterijus priimant sprendimą pradėti beatifikacijos
(paskelbimo palaimintuoju) bylą. Minėtas aspektas turi pasireikšti
natūraliai, t. y. būti pagrįstas vietos tikinčiųjų įsitikinimu,
o ne dirbtinai kuriamas. Manoma, jog dėl šių reikalavimų turėtų
sumažėti bylų, siunčiamų į Vatikaną šventumo patvirtinimui, skaičius.
Vasario 18 dieną pristatydamas naująjį dokumentą
Šventųjų skelbimo kongregacijos prefektas kardinolas Žozė Saraiva
Martinsas paaiškino, jog kalbama ne apie naujas taisykles, bet norima
užtikrinti, jog egzistuojančios normos dieceziniame beatifikacijos
ir kanonizacijos bylų tyrime būtų taikomas rūpestingiau. Trumpai
aptardamas kiekvieną iš šešių instrukcijos Sanctorum Mater skyrių,
ją rengusios Šventojo Sosto dikasterijos vadovas pastebėjo, jog
pirmiausia atkreipiamas dėmesys į poreikį tikros šventumo reputacijos
dar prieš pradedant procesą. Kaip tik čia reikia iš naujo apmąstyti
peticijos pateikėjų postulatoriaus ir diecezijos vyskupo vaidmenį
ir atsakomybę.
Juk negali nedidelė grupė žmonių, kad ir įtakingų,
nuspręsti, jog jų miręs draugas buvo geras krikščionis, todėl vertas
paskelbti šventuoju. Taip pat ir vienuolija negali stengtis prastumti
jos įkūrėjo bylą, jeigu kandidatas ar kandidatė plačiai neišgarsėjo
už savo vienuolijos ribų. Būtent dėl to rekomenduojama, kad vienuolijos
nario byloje dauguma liudytojų neturėtų priklausyti tai pačiai vienuolijai.
Naujojoje instrukcijoje taip pat pabrėžiama, jog kandidato šventumo
liudytoju negali būti jo nuodėmklausys ir dvasinis vadovas.
Preliminarinės bylos etapas gali būti tęsiamas
tik gavus Nihil Obstat iš Šventųjų skelbimo kongregacijos. Tai
reiškia patvirtinimą, jog kandidato į palaimintuosius ir šventuosius
raštuose bei mokyme nebuvo jokio prieštaravimo Bažnyčios magisteriumui.
Vietinio vyskupo paskirtas bylos tyrėjas postulatorius negali
nuslėpti, jeigu yra nustatyti kokie nors prieštaravimai. Teologijos
ekspertams siūloma susipažinti su kandidato publikuotais ir nepublikuotais
raštais, kad galutinai būtų patvirtintas jų atitikimas tikėjimo
tiesoms.
Taip pat reikia ypač atsargiai tirti galimą stebuklingą
išgijimą, kuris įvyko maldoje prašant kandidato užtarimo. Išgijimas
būtinai turi būti patvirtintas kompetentingų medikų liudijimu. Jeigu
išgijęs asmuo gyvena esamuoju laiku, du nepriklausomi ekspertai
turi ištirti jo sveikatą ir įvertinti visomis galimomis klinikinėmis
bei technologinėmis priemonėmis. Beatifikacijai būtinas bent vieno
tikro stebuklo patvirtinimas, o kanonizacijai antro, kadangi byla
tiriama iš naujo.
Beatifikuota ir kanonizuota apie 600 katalikų
Šiuo metu Katalikų Bažnyčioje galiojančią šventųjų
skelbimo tvarką reglamentuoja 1983 metų sausio 25 dieną popiežiaus
Jono Pauliaus II apaštališkoji konstitucija Divinus Perfectionis
Magister. Netrukus po to, vasario 7-ąją, Šventųjų skelbimo kongregacija
publikavo instrukciją Normae Servandae, kurioje išdėstyti praktiniai
reikalavimai beatifikacijos ir kanonizacijos bylų pradėjimui bei
nagrinėjimui. Aiškindamas, kodėl praėjus 25 metams po minėtų dokumentų
paskelbimo prireikė naujos detalizuojančios instrukcijos, kardinolas
Ž. Saraiva Martinsas pažymėjo, kad ankstesnės nuorodos ne visose
diecezijose buvo teisingai suprastos ir praktikuojamos, todėl jo
vadovaujama dikasterija turėdavo taisyti klaidas. Jis taip pat pripažino,
kad ne visur yra pakankamai specializuotų patyrusių ekspertų, galinčių
kvalifikuotai atlikti bylų tyrimo procedūras. Dėl šios priežasties
naujoji 45 puslapių instrukcija bus tikrai naudinga ir netgi būtina,
sakė kardinolas.
Jis pateikė popiežiaus Benedikto XVI jau beveik
trejų metų pontifikato statistiką, rodančią, kad jo pirmtako Jono
Pauliaus II beatifikacijų ir kanonizacijų gausa kol kas yra išlaikoma.
Taigi, prie dabartinio Šventojo Tėvo jau įvyko 20 beatifikacijos
ceremonijų, kuriose palaimintaisiais paskelbti 563 Dievo tarnai
ir tarnaitės (36 išpažinėjai ir 527 kankiniai). Tarp jų buvo 48
dieceziniai kunigai, 485 vienuoliai ir vienuolės, 30 pasauliečių
(iš viso 509 vyrai ir 54 moterys).
Daugeliu atvejų beatifikacija buvo celebruojama
vienam asmeniui, tik 2007 metų spalio 28 dienos iškilmėse Romoje
palaimintaisiais paskelbti 498 ispanų kankiniai: didžiausia grupė
Bažnyčios istorijoje. Pagal naują popiežiaus Benedikto XVI potvarkį
beatifikacijai vadovauja ne jis pats, bet deleguotas atstovas, dažniausiai
Šventųjų skelbimo kongregacijos prefektas. Beatifikacijos ceremonijos
vyko pačių skelbiamų palaimintųjų gimtosiose diecezijose Italijoje
(net 18), Meksikoje, Brazilijoje, Portugalijoje, Ispanijoje, Prancūzijoje,
Lenkijoje ir Austrijoje.
Šventųjų skelbimo apeigoms, tai yra kanonizacijai,
ir toliau vadovauja pats popiežius Benediktas XVI. Jo pontifikate
vyko jau keturios tokios iškilmės (trys Romoje ir viena Brazilijoje)
ir jų metu buvo kanonizuota 14 Katalikų Bažnyčios dvasinio luomo
narių (du vyskupai, keturi kunigai, penki vyrai vienuoliai ir trys
moterys vienuolės). Iš viso dabartiniame pontifikate kanonizuota
ir beatifikuota 577 asmenys. Pirmiesiems trejiems dabartinio pontifikato
metams tai gana daug, nors popiežius Benediktas XVI ir toliau pabrėžia,
kad tie, kurie dirba su beatifikacijos ir kanonizacijos bylomis,
turi suvokti, kad pirmiausia jie tarnauja tiesai.
Atsakingas postulatoriaus vaidmuo
Apie tai Šventasis Tėvas kalbėjo gruodžio viduryje
Vatikane surengtame tarptautiniame postulatorių susitikime, kuriame
dalyvavo daugiau kaip 300 bylų tyrėjų. Šiuos ekspertus Šventųjų
skelbimo kongregacija buvo sukvietusi dar kartą paanalizuoti minėtos
popiežiaus Jono Pauliaus II apaštališkosios konstitucijos Divinus
Perfectionis Magister svarbą artėjant jos paskelbimo 25-osioms
metinėms. Tame dokumente buvo iš esmės peržiūrėtos beatifikacijos
ir kanonizacijos proceso procedūros, atsižvelgiant į ekspertų pageidavimus
šioje srityje, kuri yra tokia svarbi visam Bažnyčios gyvenimui,
sakė Benediktas XVI postulatoriams.
Jis nurodė, kad per beatifikacijų ir kanonizacijų
šventimą Bažnyčia reiškia padėką Dievui už tuos vaikus, kurie dosniai
atsiliepė į dieviškąsias malones, taip juos pagerbdama ir kreipdamasi
į juos, kaip į užtarėjus. Naujai paskelbtų palaimintųjų ir šventųjų
šviesius pavyzdžius Bažnyčia pateikia visiems tikintiesiems, kurie
per krikštą buvo pašaukti šventumui, kas yra kiekvieno krikščionio
gyvenimo svarbiausias uždavinys ir tikslas. Bažnytinės bendruomenės
turi suprasti, kad ypač mūsų laikais yra didelis poreikis liudytojų,
gebančių įkūnyti Evangelijos amžinąją tiesą į realias gyvenimo aplinkybes,
tuo būdu darant jį priemone viso pasaulio išganymui, aiškino
Šventasis Tėvas.
Paskelbti palaimintieji ir šventieji, jeigu yra
pristatomi parodant visą jų dvasinį dinamizmą ir išgyventą istorinę
tikrovę, gali daug kuo prisidėti darant Dievo Žodį ir Bažnyčios
misiją įtikinamesnę ir patrauklesnę šių dienų katalikams. Kontaktas
su jais atveria kelią tikram dvasiniam atgimimui, nuolatiniam atsivertimui
ir naujų šventųjų išsiskleidimui, pabrėžė popiežius Benediktas
XVI. Kaip tik todėl dabar pastebimas stiprėjantis susidomėjimas
šventųjų gyvenimu ir darbais tiek religiniame, tiek kultūriniame
lygmenyje.
Dėl to beatifikacijos ir kanonizacijos bylų postulatoriams
reikia būti išskirtinai rūpestingiems ir objektyviems, nes jie pirmiausia
yra tiesos tarnystėje. Šventasis Tėvas tvirtino, kad dieceziniame
bylų tyrimo lygmenyje turi būti vienodai nuosekliai renkami liudytojų
parodymai bei dokumentai tiek palankūs Dievo tarnų šventumo garsui
ar kankinystės įrodymui, tiek ir jam priešingi, jeigu tokie faktai
iškyla. Kadangi postulatorių vaidmuo yra fundamentalus (
), jų
veiksmai turi būti aukščiau kritikos, įkvėpti tiesos ir paženklinti
absoliučiu sąžiningumu, pabrėžė Popiežius.
Dispensa sesers Liucijos bylai
Naujoji Popiežiškosios šventųjų skyrimo kongregacijos
instrukcija Sanctorum Mater išlaiko iki šiol galiojančią tvarką,
pagal kurią beatifikacijos bylos diecezinis tyrimas gali būti pradėtas
tik praėjus penkeriems metams nuo galimo kandidato į šventuosius
mirties. Šį reikalavimą išskirtiniais atvejais gali pakeisti pats
Popiežius, sutrumpindamas laukimo laiką beatifikacijos bylos pradėjimui.
Kaip tik taip pasielgė popiežius Jonas Paulius II, kuris 1999 metais
suteikė dispensą Motinos Teresės iš Kalkutos bylos greitesniam tyrimui.
Meilės misionierių kongregacijos įkūrėja, mirusi 1997 metų rugsėjo
5 dieną, to paties Šventojo Tėvo buvo beatifikuota 2003 metų spalio
19-ąją. Dabartinis popiežius Benediktas XVI taip pat padarė išimtį
tradiciniam reikalavimui, 2005-ųjų gegužės 13 dieną paskelbdamas,
kad leidžia pradėti jo pirmtako Jono Pauliaus II beatifikacijos
bylos tyrimą praėjus vos 42 dienoms po Dievo tarno mirties.
Visiškai neseniai pasiekė nauja džiugi žinia:
popiežius Benediktas XVI paskelbė dar vieną dispensą, leisdamas
pradėti Fatimos Dievo Motinos apsireiškimų regėtojos sesers Liucijos
dos Santos beatifikacijos bylą. Apie tai pranešė Šventųjų skelbimo
kongregacijos prefektas kardinolas Ž. Saraiva Martinsas vasario
13 dieną, kuris Koimbros katedroje, Portugalijoje vadovavo sesers
Liucijos trečiųjų mirties metinių celebravimui. Ta proga Vatikano
spaudos tarnybos paskelbtame komunikate teigiama, kad minėtu sprendimu
Šventasis Tėvas atsiliepė į Koimbros vyskupo Albino Mamedės Kleto
prašymą, prie kurio prisidėjo daugelis vyskupų ir tikinčiųjų visame
pasaulyje. Koimbros karmeličių vienuolyne sesuo Liucija gyveno didžiąją
savo gyvenimo dalį: ji mirė 2005-ųjų vasario 13 dieną, sulaukusi
97 metų.
1917 metais sesuo Liucija kartu su kitais dviem
vaikais, savo giminaičiais Jacinta ir Pranciškumi Marto, regėjo
Fatimoje apsireiškusią Švč. Mergelę Mariją. Šio stebuklo tikrumą
Bažnyčia pripažino 1930-aisiais ir Fatimos šventovė išgarsėjo visame
pasaulyje. Du iš trijų regėtojų mirė gana anksti: Pranciškus 1919
metais, o Jacinta 1920-aisiais. Vienuole tapusi sesuo Liucija, kaip
minėta, sulaukė gilios senatvės ir plačiai papasakojo apie Fatimos
Dievo Motinos pranašišką mokymą. Regėtojus Pranciškų ir Jacintą
popiežius Jonas Paulius II beatifikavo Fatimoje 2000 metais. Dabar
pradedama beatifikacijos byla ir seseriai Liucijai, apie kurios
šventumą garsas buvo plačiai pasklidęs ne tik Portugalijoje, bet
ir visame pasaulyje.
Rašydamas pratarmę 2007 metų rudenį publikuotai
Vatikano valstybės sekretoriaus kardinolo Tarcizijaus Bertonės knygai
LUltima Veggente di Fatima (Paskutinė Fatimos regėtoja) popiežius
Benediktas XVI pabrėžė buvusį sesers Liucijos sielos skaidrų žvalumą,
jos moterišką širdies išmintį, kuri perėjo į krikščioniškojo tikėjimo
tvirtumą. Šios nuolankios vienuolės perduotoje Fatimos žinioje
visu ryškumu spindi Švč. Mergelės Marijos vaidmuo, kuri su savo
motiniška ranka veda krikščionis per visus gyvenimo sunkumus.
© 2008 XXI amžius
|