Kaip lietuvių tauta siekė nepriklausomybės
Dr. Aldona KAČERAUSKIENĖ
|
Tarptautinės konferencijos
Berlyno sienos griuvimas:
nuo Budapešto iki Vilniaus"
dalyviai
|
Visą savaitę (gegužės 31 d. - birželio 6 d.) Vilniuje
vyko renginiai, skirti paminėti Lietuvos
Sąjūdžio dvidešimties metų jubiliejų.
Raudonomis, žaliomis ir geltonomis gėlėmis
išpuoštos salės kvietė žmones prisiminti tai, kas vyko prieš dvidešimt metų. 1988 metų birželio 2-ąją Verkių rūmų salėje, kur vyko paskutinieji derinimo veiksmai, netilpo susirinkusieji
- o šiemet joje trečdalis kėdžių buvo neužsėstos. Tuo tarpu birželio 3-ąją ir
tada, įkuriant Lietuvos Sąjūdį, ir dabar net laiku
atėjusieji stovėjo tarpduryje ir prie sienų. Renginys tęsėsi tris
valandas - vis atsirasdavo norinčių kalbėti, patvirtinti tai, kas jau buvo akcentuota Lietuvos Sąjūdžio XI suvažiavime, įvykusiame gegužės 31-ąją dieną: mūsų laikus dar iš XIX amžiaus sukilimų pasiekė noras būti laisvais, išsivaduoti iš pavergėjų. Laisvės dvasia buvo perduodama iš kartos į kartą: ji pleveno žiauriausių kankinimų patalpose, kalėjimų
karceriuose, tvankiuose partizanų
bunkeriuose. Jos neatvėsino Sibiro šalčiai, nesunaikino vergiškas darbas kasyklose, šachtose, taigoje.
Plačiau ir giliau lietuvių kelias į
nepriklausomybę buvo aptartas dvi dienas trukusioje tarptautinėje konferencijoje Berlyno sienos griuvimas: nuo Budapešto iki Vilniaus", vykusioje Seime birželio 5-6 dienomis.
Berlyno siena - tai aplink Vakarų
Berlyną pastatyta penkių metrų aukščio
betoninių blokų užtvara, kurios viršus buvo apraizgytas spygliuota
viela, o 1980 metais dar įrengta elektros laidų užtvara. Sienos ilgis 45,1 km mieste ir 120 km aplink Vakarų Berlyną. Siena pastatyta 1961 metų rugpjūčio 12-13-osios naktį Vokietijos DR Liaudies rūmų sprendimu, spaudžiant Maskvai. Iki tol nuo 1949 metų iš VDR į VFR perbėgo pustrečio milijono žmonių. Net ir pastačius sieną,
5000 žmonių pavyko pabėgti į VFR, tiek pat buvo
sugauta, 191 žuvo. Ši siena - ne tik šaltojo
karo laikų pasaulio padalijimas į Rytus ir
Vakarus, bet ir nelaisvės, komunistinio absurdo
simbolis. Priminsime, kad Berlyno siena pradėta
griauti 1989 metų lapkričio 9 dieną. Kelios dienos prieš tai į Berlyną buvo atvežta Lietuvos Sąjūdžio - dainuojančios
revoliucijos fotografijų paroda. Todėl juokaujama: Lietuvos Sąjūdis padėjo
griauti Berlyno sieną.
Konferencijoje daug kalbėta apie tai, kaip tauta brendo Sąjūdžio proveržiui. Nuslopinus partizaninį judėjimą, užsitęsusį kone visą dešimtmetį, iš Lietuvos ištrėmus jos geriausius vaikus, reikėjo ieškoti būdų, kaip
išgyventi likusiems tėvynėje okupacijos sąlygomis. Anot prof. Vandos Zaborskaitės, oficialiosios kultūros atstovai
kolaboravo. Profesorė yra
įsitikinusi, kad iki šiol gyva nuomonė,
jog tik būdamas komunistų partijos
nariu galėjai padaryti ką nors gero Lietuvai, yra mitas. Ji pateikė daugybę pavyzdžių apie nepavergtųjų židinius". Vilniaus universiteto
Lietuvių literatūros katedra skatino
studentus pažinti nacionalinę kultūrą, rinkti tautosaką; Filosofijos
katedra brandino laisvą mintį,
Minties" ir Vagos" leidyklos
pergudraudavo cenzūrą. Buvo leidžiamos
Vinco Mykolaičio - Putino, Justino
Marcinkevičiaus, Jono Juškaičio, Juozo Apučio,
Juditos Vaičiūnaitės, Janinos Degutytės
ir kitų autorių knygos. Teatrai statė Juozo
Grušo, Justino Marcinkevičiaus pjeses.
Žmonės plūdo į Jono Jurašo režisuotus
spektaklius, jie taip pat mėgo Povilo Mataičio liaudiškus spektaklius, daug žiūrovų sutraukdavo Kupiškėnų
vestuvės". Intensyvus kultūrinis gyvenimas
skleidėsi ne ta linkme, kokios norėjo oficialioji
valdžia.
1956 metais vykusią Vengrijos
revoliuciją Lietuvos žmones palaikė, jai
pritarė viešai ir slaptai, kaip ir po dešimties metų
pražydusiam Prahos pavasariui". Paskui išgirdome apie Lenkijos Solidarumą". Mums svarbu buvo žinoti, kad nepriklausomybės trokštame ne vieni. Taip pat ir mes,
ir pasaulis turėjo progos įsitikinti, kokia
komunistinės imperijos esmė, kai į laisvės kovą
pakilę jaunuoliai Budapešte ir Prahoje buvo traiškomi
sovietinių tankų. Lietuvoje oficialūs vadovai, stengdamiesi įtikti Maskvai, tramdė kraštotyrinę veiklą,
ribojo tautosakos rinkimą, draudė klubų
veiklą, stiprino ateistinę propagandą.
Tačiau tai nedavė laukiamo rezultato.
1972 metų gegužės 14 dieną susidegino devyniolikmetis
Romas Kalanta. Kaune įvyko
demonstracija - Vengrijos, Čekoslovakijos,
Lenkijos pasipriešinimų atgarsis. Kaune įvesta komendanto valanda. Anot prof. Broniaus Genzelio, tapo aišku, kad vien vieša veikla nėra perspektyvi. 1972 metais pogrindyje pradėta leisti Lietuvos Katalikų Bažnyčios kronika", informuojanti Lietuvos visuomenę ir užsienį apie ateistų siautėjimą ir kitas piktadarybes. Nors buvo suimti, tardyti ir įkalinti kai kurie Kronikos" bendradarbiai, tačiau
leidinys ėjo iki pat Atgimimo. Apie Katalikų Bažnyčios kovą Lietuvoje prieš totalitarinį režimą 1953 - 1988 metais papasakojo tos kovos aktyvus dalyvis arkivyskupas Sigitas Tamkevičius, SJ. Buvo leidžiama ir daugiau pogrindinių leidinių.
1976 metų lapkričio 25 dieną įsikūrė
Lietuvos Helsinkio grupė, rengusi viešus memorandumus, reikalavusi valdžią laikytis ne tik žmogaus, bet ir tautų teisių. Pasirinkusi atvirą kovos būdą,
Helsinkio grupė informavo pasaulio visuomenę
apie tai, kas iš tiesų vyko
okupuotoje Lietuvoje. 1978 metų rudenį buvo
įkurtas Tikinčiųjų teisėms ginti katalikų komitetas. Laisvės Lyga taip pat pureno dirvą Sąjūdžiui.
Tuo tarpu žmonės vis labiau įsitikino,
kad komunizmas - tik utopiniai pažadai, kurie niekada
neišsipildys, kad komunizmas - melu, prievarta, istorinių ir religinių tradicijų paneigimu, rusifikacija grįsta santvarka, vedanti į pražūtį. Žmonės nebenorėjo taip toliau gyventi.
Pirmiausia Liaudies frontas įsikūrė
Estijoje. Jie ragino ir mus: kurkite ir jūs, mums
vieniems bus sunku atsilaikyti. Ir štai 1980 metų birželio 3 dieną Vilniaus Mokslų akademijos Didžiojoje salėje įkuriama analogiška organizacija,
pavadinta Sąjūdžio vardu. Pavadinti
frontu" nesinorėjo, nes tas žodis kvepėjo" karu. Juk buvo ketinama ramiai, nuosekliai, taikiai ir legaliai vesti visuomenę iš blogio imperijos priklausomybės į laisvę.
Sąjūdžio skelbiami šūkiai: viešumas, tiesos sakymas labai patiko žmonėms. Neginkluota, dainuojanti revoliucija užtvindė visų Baltijos šalių miestus ir kaimus.
Kaip pastebėjo dr. Romualdas
Ražukas (Latvija), sėkmę lėmė žmonių pasitikėjimas, Rusijos demokratinių jėgų paspirtis, emigrantų parama iš JAV, Švedijos,
Vokietijos, Australijos, taip pat nuosekli,
atsargi, bet veiksminga Vakarų šalių pagalba ir,
žinoma, Baltijos šalių solidarumas. Svarbiausia buvo visų nepriklausomybės siekėjų ir rėmėjų vienybė. Matyt, dėl to Maskva nerado preteksto su mūsų revoliucija pasielgti taip, kaip pasielgė su Vengrijos revoliucija ar Prahos pavasariu. Sąjūdžio dvasia buvo tokia galinga ir bebaimė, kad jos išsigando net 1991 metų sausio 13-osios perversmininkai. Nugalėję mirties baimę, žmonės nepasitraukė nuo barikadų. Masinėms žudynėms laisvės priešai nesiryžo. Įdomus Elos Poliakovos (Rusija) prisiminimas. Per Sausio įvykius ji buvo Lietuvoje. Nuvykusi į Šiaurės miestelį, ji kalbėjosi su sovietų kareiviais.
Jie sakė: Nesunku šauti, kai matai į tave nukreiptą
šautuvo vamzdį, bet labai sunku šauti į taikius, dainuojančius žmones".
Ne vienas pranešėjas džiaugėsi, kad
visos trys Baltijos šalys dabar jau Europos Sąjungos ir NATO narės. Taip pat buvo pastebėta, kad Rusijoje tebejaučiamas revanšo siekis, noras atgauti tai, kas prarasta. Už nugaros alsuoja klastingas, buvęs
ir esamas režimas, bandantis meluoti ir apgauti.
Vis labiau įsigali putinizmas": valdžios centralizacija,
susidorojimas su nepriklausoma žiniasklai-da, smūgiai gimstančiai pilietinei visuomenei, baime pagrįstos valstybės įtvirtinimas, priešų ieškojimas ir t.t. Dr. Nodar Natadze (Gruzija) nuomone, komunizmas tebegyvas, jis pasirengęs provokuoti
imperialistinius neramumus. Rusija tebėra didelė
grėsmė Europai ir pasauliui" - tai Anders Hjemdahl (Švedija) pastebėjimas. Mes čia ramiai kalbamės, o keliasdešimt kilometrų nuo Vilniaus toliau klesti totalitarizmas. Tai nuolatinė grėsmė pasauliui", - sakė dr. Anatoli Mi-chailov (Baltarusija). Naujoji Europa turi turėti sukoordinuotą politiką Rusijos atžvilgiu", - tai prof. Aleksandro Dobrynino (Lietuva) nuomonė. Tarp nacizmo ir komunizmo turi būti dedamas lygybės ženklas. Komunizmas toks pat pavojingas kaip ir nacizmas -tokia Vilniuje vykusios konferencijos žinia, siunčiama Europai ir pasauliui
© 2008 XXI amžius
|