Sąjūdžiu nebuvo visa Lietuva
Andrius KUBILIUS.
Tėvynės sąjungos - Lietuvos
krikščionių demokratų pirmininkas
Kalbėti apie Sąjūdį, Sąjūdžio
istoriją yra pakankamai lengva, bet kartu ir
pakankamai sunku. Lengva, nes yra aišku, kada prasidėjo, ir aišku, ką pasiekė. Sunku, nes Sąjūdžio istorija, jeigu kalbėti
apie visą trumpą, bet aistringą 1988-1990-ųjų istoriją, yra ne tik gausių įvykių istorija, kurią gal ir nėra sudėtinga papasakoti, bet tai yra ir stipriausio iš žmogiškųjų jausmų - tikėjimo istorija, kurią yra žymiai
sudėtingiau paprastais žodžiais išguldyti.
Nesu istorikas, bet esu šio
istorijos etapo šioks toks dalyvis - mano kelias
ėjo nuo žaliaraiščių organizatoriaus ir pirmųjų akcijų bei rinkimų kampanijų organizacinio štabo vieno iš narių iki Sąjūdžio atsakingojo sekretoriaus. Todėl esu subjektyvus Sąjūdžio laikotarpio vertintojas.
Mano visa kalba šiandieniniame
minėjime galėtų būti labai trumpa, pasakant tai, ką, esu įsitikinęs, šia proga kartoja dauguma Sąjūdžio
žmonių - dėkui Aukščiausiajam, kad davė Lietuvai Sąjūdį, ir dėkui likimui, kad
suteikė man progą jame dalyvauti. Iš to, ką esu pragyvenęs, tai buvo patys vertingiausi mano gyvenimo metai. Įdomesni ir už metus, kai teko vadovauti Vyriausybei. Ir visų pirma todėl, kad tuos Sąjūdžio metus prisimenu kaip didelio tikėjimo metus.
Tikėjimas gimė visuotinio
netikėjimo, kad galima ką nors
pakeisti, terpėje. Tikėjimas gimė plačiai ir giliai paplitusios baimės terpėje. Sąjūdis savo veiksmais keitė visą Lietuvą, įskaitant ir to meto komunistų partiją, ir to meto sovietinę valdžią. Net šiandien, visuotinio politinio korektiškumo laikais, drįsiu pasakyti savo paprastą tiesą, kad tuo metu Sąjūdžiu nebuvo visa Lietuva, kaip kai kas bando teigti - kad Sąjūdis buvo nuo Brazausko ir Juršėno
iki Landsbergio su Saudargu. Man negaila, bet taip nebuvo. Aš žinau, kuo tikėjo Sąjūdžio žmonės, tačiau nežinau, kuo tikėjo kiti, todėl ir tvirtinu, kad tikėjimas Sąjūdžiu ir Sąjūdžio žodžiu gimė baimės, netikėjimo arba, geriausiu atveju, skepsio aplinkoje.
Mano įsitikinimu, kai kalbame apie
Sąjūdžio metus, negalime kalbėti vien tik apie didžiųjų to meto pavardžių ir įvykių kaleidoskopą, nes tada lyg ir pradingsta arba tik retkarčiais šmėkšteli kita
Sąjūdžio istorijos dalis - žmonių Sąjūdžio istorija arba tai, ką aš vadinu Didžiojo Tikėjimo istorija. O jos negalime užmiršti.
Sąjūdžio metais man teko daug laiko
praleisti kitame Gedimino prospekto gale, Sąjūdžio būstinėje, užmirštant savo tiesioginį darbą ir nebaigtą disertaciją universiteto Fizikos fakultete. Daugelis didžiųjų to meto įvykių yra jau išblukę iš atminties. Bet tikėjimo gimimo pradžią labai gerai atsimenu.
Labai gerai pamenu pirmąsias
Sąjūdžio dienas 1988-ųjų birželio viduryje, kai su kolega fiziku pasikabinę ant savęs vienoje pusėje Gorbačiovo portretą (kad milicija skaudžiai nemuštų), o kitoje pusėje plakatą, kviečiantį į pirmąjį Sąjūdžio mitingą Katedros aikštėje, vaikščiojome po Gedimino prospektą ir dalijome pirmąsias Sąjūdžio žinias" bei kvietimus į mitingą. Lygiai taip pat gerai pamenu pirmuosius Sąjūdžio piketus prie Mažvydo bibliotekos ir prie Eltos, prie kurių organizavimo teko prisidėti. Tuo metu ir Vilniaus gatvėse, ir visoje Lietuvoje vis dar netikėjimo buvo daugiau nei
tikėjimo. Bet virsmas buvo pakankamai greitas, nors Sąjūdis turėjo jį lipdyti labai atsargiai - visą laiką bandydamas atrasti ir neperžengti ribos, už kurios viskas, netgi naujasis tikėjimas, galbūt būtų buvęs sutriuškintas.
Sąjūdis įsibėgėjo, kai buvo įveiktas
netikėjimas. Netikėjimas, kad kas nors gali keistis. Netikėjimas, kad po geležine uždanga esančioje totalitarinėje imperijoje įmanomos permainos. Netikėjimas, kad gali prasidėti tikras tautos Sąjūdis.
Pirmiausia radosi kitoks, naujas
kalbėjimas. Kalbėjimas, paremtas tiesa. Necenzūruotas ir nevaržomas kalbėjimas. Ir tiesa padarys jus laisvus" - kabėjo Arvydo Juozaičio pakabinti simboliški Šventojo Rašto žodžiai Sąjūdžio būstinėje ant durų. Tiesos žodis gimdė tikėjimą. Tikėjimą, kad melu ir prievarta grindžiama santvarka nėra amžina.
Tuo metu paaiškėjo, kokią milžinišką
galią sutelkiant tautą turi sąžiningas žiniasklai-dos žodis. Sąjūdžio žinios" ir Atgimimo banga" buvo tie
ledlaužiai, kurie sutrupino ledinę netikėjimo sieną
ir sujungė žmonių širdis ir protus kelyje į laisvę.
Einant tokiu pakankamai sparčiu,
tačiau laipsnišku keliu, skepsis ir netikėjimas virto iš pradžių tikėjimu pačiu Sąjūdžiu, o gana greitai - ir tikėjimu Sąjūdžio įvardinta Lietuvos Nepriklausomybės idėja.
Tikėjimas buvo begalinis. Tokį duota
pažinti tik vieną kartą gyvenime. Ir, be abejo, toks tikėjimo fakelas negalėjo degti labai ilgai. Gal dabar dėl to ir kenčiame nusivylimo, abejingumo ir nepasitikėjimo bangas, kad tuo metu išnaudojome visam gyvenimui duotą tikėjimo limitą.
Minint Sąjūdžio dvidešimtmetį neišvengiamai pagalvoji, kiek daug per šį laiką pasiekta, kiek daug istorinių pokyčių įvyko ir kiek daug panašumo šiandien yra su tuo laikotarpiu ir nuotaikomis, kurios vyravo prieš dvidešimt metų, bet dar iki Sąjūdžio gimimo.
Ir vėl, kaip tada, yra daug
nusivylimo ir nepasitikėjimo valdžia. Ir daug
netikėjimo, kad galima ką nors pakeisti. Toks netikėjimas gimdo rezignaciją ir abejingumą, kuris tampa dar didesnio nusivylimo priežastimi -nes nieko nedarant niekas ir nesikeičia.
Paradoksas, bet vėl, kaip Sąjūdžio
pradžioje, reikia kovoti už žodžio laisvę ir už paprasčiausią, necenzūruotą tiesą. Ir reikia didelio tikėjimo, kad tai
galima apginti.
Iš tiesų paradoksas - jeigu
šiandien turėtume tiek tikėjimo, kad neteisybė
ir netiesa gali būti įveikta, kiek turėjome prieš dvidešimt metų, tai daug kas Lietuvoje nedrįstu taip siautėti, kaip kad kartais šiandien sau leidžia.
Be abejo, šiandien nėra tokios
vienos didelės idėjos, kokia prieš dvidešimt metų buvo visus mus vienijanti Nepriklausomybės idėja, kuria galėjome patikėti ir drąsiai eiti į priekį. Šiandien yra gal net ir sunkiau, nes turime patikėti, kad galime pakeisti kasdienybės gyvenimą, kasdienybės netiesą ir abejingumą, ir tuo patikėję taip pat galime daug darbų padaryti: apginti žmogų, apginti tiesą, galų gale sukurti Lietuvą, kuria visi didžiuotumėmės.
Šventajame Rašte yra pasakyta - nėra
tikėjimo be darbų, kaip nėra darbų be tikėjimo. Prieš
dvidešimt metų patikėjome ir padarėme. Šiandien belieka visiems mums palinkėti to paties: pradėkime tikėti. Ir padarysime.
Kalba, pasakyta birželio 3-ąją
iškilmingame Seimo posėdyje, skirtame Lietuvos Sąjūdžio 20-mečiui paminėti.
© 2008 XXI amžius
|