Kai viskas širdimi išraudota
Radviliškio politinių kalinių ir
tremtinių chorui Versmė" - 15 metų
|
Penkioliktasis Versmės gimtadienio
koncertas. Centre - choro vadovė
Laimutė Steponavičienė
|
|
Versmei" už dainą dėkoja Kultūros
skyriaus vedėjas Eugenijus Jurgauskas
|
Gegužės 18 dieną, sekmadienį,
Radviliškio Švč. Mergelės Marijos Gimimo
bažnyčioje aukotos šv. Mišios už gyvus ir mirusius
Versmės" choristus. Kartu su radviliškiečiais meldėsi ir tremtinių chorų dalyviai iš Kėdainių, Kuršėnų,
Mažeikių, Šiaulių. Paskui Kultūros
rūmuose vyko šventinis susibūrimas, koncertavo chorai Versmė", Diemedis" (Kėdainiai), Tremties varpai"
(Kuršėnai), Atmintis" (Mažeikiai), atvyko pasveikinti Šiaulių politinių kalinių ir tremtinių choro
atstovai, Radviliškio moterų choras
(vadovas Kęstutis Pakštas). Versmės" choro kolektyvą taip pat pasveikino Radviliškio rajono savivaldybės administracijos, įstaigų vadovai, kultūros, meno
kolektyvų atstovai, Šiaulių tremtinių
koordinacijos centro darbuotojai. Jūs - tautos istorija ir kančia, - sakė Radviliškio rajono savivaldybės administracijos direktorius Vitolis Januševičius. - Tautos kančios istorija ir atmintis, apipinta dainomis ir
viltimi..." Skaitytojams pateikiame
interviu su choro vadove, Radviliškio muzikos mokyklos direktore
Laimute STEPONAVIČIENE
Prašome priminti choro kūrimosi
istoriją, sumanymo burtis iniciatorius,
kolektyvui vadovavusius žmones.
Prasidėjus Atgimimui, visoje šalyje
ėmė kurtis politinių kalinių ir tremtinių chorai. Tuo metu pagrindinis choro
iniciatorius Radviliškyje buvo didelis
entuziastas politinis kalinys ir tremtinys Algirdas Kamantauskas. Jis draugėn subūrė būrelį bendraminčių, tik neturėjo vadovo. A. Kamantauskas prikalbino atvažiuoti dirbti Šiaulių konservatorijos
Chorinio dirigavimo paskutinio kurso studentę Heleną Strazdauskaitę. Po
kelių mėnesių repeticijų Helena išvažiavo studijuoti
kitur, ir taip choras kuriam laikui nutilo...
Choro Versmės" istorija skaičiuojama
nuo 1993 metų, kai LPKTS Radviliškio skyriui pradėjo vadovauti Stasė
Janu-šonienė. Tada choro vadovu tapo jaunas chorvedys Vaidotas Lesickas, o nuo
1997 metų - Zenona Žakienė. Jai vadovaujant, choras išaugo tiek žmonių
skaičiumi, tiek profesionalumo lygiu.
Kaip keitėsi Jūsų vadovaujamo choro
atliekamų dainų repertuaras, ką naujo pasiūlote sau ir klausytojams? Kur yra ta riba, kada ta pati daina atliekama kaip dainuojamosios tautosakos brangakmenis - tokia jau yra tremties kūryba - ir kada skamba jos profesionalusis variantas?
Kaip dainuojamosios tautosakos brangakmenis, mano nuomone, šios dainos skambėjo ten, Sibiro platybėse. Jose svarbiausia yra
tekstas, kupinas ilgesio ir vilties. Taip žmonės
išreikšdavo savo išgyvenimus. Dainuodavo sau... Iš
tremtinių girdėjau, kad daina jiems atstodavo maldą.
Padainuodavo ir tarsi palengvėdavo...
Ir dabar, kada minime Gedulo ir
vilties dieną arba atidengiant paminklus,
stengiamės, kad tos dainos skambėtų iš
choristų širdžių - taip, kaip jiems norisi. Juk
tokioms dainoms kaip Ešelonų broliai, ešelonų
sesės" arba Jei ne auksinės vasaros" ir
kitos nereikia jokių dirigentų. O kai šios dainos
ruošiamos klausytojui, scenai, tada
prasideda profesionalumas. Kad šios dainos įgautų
kitokį atspalvį, padirbėjo profesionalūs
kompozitoriai. Jie pritaikė dainas chorams, parašė akompanimentus. Su malonumu mūsų choras dainuoja A. Paulavičiaus, R. Vaičekonio ir kitų kompozitorių dainas.
Tremties kelyje jie dalijosi duona,
dabar - daina. Choro Versmės" istorijoje daug koncertų, susitikimų. Prašome prisiminti įsimintiniausius, gal galite pasidalyti kūrybiniu džiaugsmu, kada Jūsų atliekamus kūrinius publika klauso atsistojusi ir su ašara akyse...
Iš paskutinių susitikimų labiausiai
įsimintina choro viešnagė Paberžėje, kur vyko G. Ilgūno knygos apie kunigą A. Mackevičių
pristatymas. Už šiltą koncertą mums dėkojo ne tik knygos autorius, bet ir ten dalyvavę svečiai: Seimo narys Vytenis Andriukaitis,
Krašto apsaugos ministras Juozas Olekas,
kiti žinomi veikėjai. O svarbiausia,
kad pabuvome ypatinga tėvo Stanislovo
aura apgaubtame miestelyje. Už tai, kad
mus pakvietė į šį renginį, norėčiau nuoširdžiai padėkoti
tėvo Stanislovo palikimo saugotojai Reginai Galvanauskienei.
Kiekvienas mūsų choro koncertas man asmeniškai yra
jaudinantis. R. Vaičekonio daina Partizanų motinai" visada priverčia
publiką atsistoti ir išspaudžia ašarą. Šioje dainoje puikiai dera žodžiai
ir muzika. O ir kaip tokia daina nejaudins... Kas galėjo
tada išmatuoti motinos skausmą, kada miesto aikštėje matydavo savo
kartais net kelių sūnų išniekintus kūnus, negalėdama prie jų net
prieiti....
Dubysos slėniais vėl skamba
sugrįžusių-jų tėviškėn daina. Ten - tarsi visa
Lietuva. LPKTS chorų kolektyvai, su kuriais
Jus sieja nuoširdi draugystė. Gal Jūsų
kūrybiniuose planuose yra numatyta gastrolės,
koncertai užsienyje?
Aš labai džiaugiuosi, kad LPKTS chorai turi
tvirtas koncertines tradicijas. Jau nekalbu apie tai, kad
jie yra pagrindiniai valstybinių švenčių, minėjimų, koncertų dalyviai savo
mieste. Daugelis rengia tradicinius festivalius, į kuriuos suburia daugelį
tokio pobūdžio Lietuvos chorų. Paminėtinas kasmet Kuršėnuose
vykstantis šv. Cecilijos, chorų globėjos, festivalis, kas antri
metai vyksta Motinos dienai skirtas festivalis Mažeikiuose,
be to, graži tradicija chorų sukakčių proga kolegas pasveikinti
koncertine programa. Puikus to pavyzdys - Versmės" 15 metų
sukaktis. Ypač nuoširdi, jau daugelį metų trunkanti draugystė mus sieja su Kuršėnų,
Mažeikių, Kėdainių, Šiaulių, Plungės, Jonavos ir kitų vietovių
chorais.
Gastrolių užsienyje planai yra,
mezgamos pažintys. Norisi apie mūsų tautos
kančią papasakoti ir toms tautoms, kurios to nepatyrė. Bet, jei
garsiai kalbėsim, bijau, kad planai
neišsipildys...
Choro rėmėjai, geradariai. Kas
padėjo įsigyti naujus rūbus?
Visą choro kūrybinį kelią lydėjo labai
geri žmonės. Turiu mintyje, kad tiek rajono savivaldybėje,
tiek Kultūros centre ir visur, kur kreipėmės, norėdami įgyvendinti tiek savo kūrybinius sumanymus, tiek spręsdami iškilusius sunkumus (pvz., choristų rūbai), visada jautėmės reikalingi ir suprasti. Dėkojame likimui, kad choro gyvavimo kelyje buvo tokie žmonės, kaip Eugenijus Jurgauskas, Vytautas
Šimelis ir Antanas Čepononis.
Tautos kančios istorija baigėsi. Jos
liudytojai tyliai, po vieną, iškeliauja į amžinybę... Versmės" choro ateitis: prašome pasidalinti kelių dešimtmečių į priekį vizija, gal dabar jau turite sumanymų pasikviesti į chorą jaunimą, kad jis nemažėtų skaičiumi, kad skambėtų išraudota daina...
Džiugina tai, kad man vadovaujant šiam
chorui, jau šešti metai žmonių skaičius nemažėja. Vieni žmonės išeina, kiti ateina. Vis mažiau lieka tikrųjų tų baisių įvykių liudininkų. Žinoma, mūsų repertuarą sudaro ne tik tremties ir partizanų dainos, todėl choras patrauklus ir visiems dainą mėgstantiems žmonėms. Tačiau choro dvasia išlieka ta pati.
Versmės" amžiaus vidurkis,
palyginti su kitais respublikos tokio tipo chorais, yra nesenas. O kiek metų
gyvuos tokie chorai, priklausys ne tik nuo
žmonių skaičiaus ir amžiaus.
Ne veltui chorai skirstomi į amžiaus
kategorijas: jaunučių, jaunių, jaunimo, suaugusių ir senjorų. Manau, kad kiekvienas amžiaus tarpsnis yra žavus, o žmogus geriausiai save atskleidžia tarp bendraamžių. Jeigu kalbame apie norą, kad šios dainos išliktų gyvos ir ateities kartose, turime susimąstyti apie chorų būklę rajone iš esmės. Man, kaip chorvedei, kelia rūpestį, kad mūsų
rajono mokyklos linkę šį meną numarinti. Gaila,
kad chorai liko tik muzikos mokykloje, visose
kitose mokyklose chorinis judėjimas yra
ansambli-nio muzikavimo lygyje.
Vizija mano optimistinė - lietuviui
visada buvo ir bus brangi istorija, žmones visada traukė daina. Dainuos Lietuva, kol bus gyva jos tauta.
Kaip laisvės fakelą neškite ateities
kartoms dainą apie tautos istorijos priminimą. Ačiū, kad dainuojate, kad esate su mumis, ačiū už pokalbį.
Kalbėjosi Laima MACYTĖ
© 2008 XXI amžius
|