2009 m. gruodžio 23 d.
Nr. 91
(1783)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai
2004 metai
2005 metai
2006 metai
2007 metai
2008 metai
2009 metai

Sudominti  jaunimą švietėjiškais  projektais

Rūta Averkienė

Varėnos rajono savivaldybės mero Vido Mikalausko iniciatyva Marcinkonyse vyko Savivaldybės, rajono mokyklų ir ikimokyklinių įstaigų vadovų  ir Dzūkijos nacionalinio parko (DNP) bei Čepkelių valstybinio gamtos rezervato vadovybės pasitarimas apie galimybes organizuoti švietėjiškus projektus rajono moksleiviams ir jaunimui. Pritardami idėjai išsaugoti traukinių eismą iki Marcinkonių, į susitikimą ir atgal jie vyko traukiniu.

Pasitarime buvo kalbėta apie DNP ir Gamtos rezervate esamas sąlygas neformaliam švietimui, bendradarbiavimą su mokyklomis – patirtį ir perspektyvas. Savivaldybės meras Vidas Mikalauskas pažymėjo, kad šiuo susitikimu siekiama trijų pagrindinių tikslų: „Pirma, būtina išnaudoti visas Dzūkijos nacionalinio parko teikiamas edukacines galimybes, kadangi Marcinkonių kraštas turtingas ir išskirtinėmis gamtinėmis sąlygomis, ir istorija, ir etnokultūros tradicijomis. Mūsų rajono mokiniams reikia sudaryti galimybes pirmiausia pažinti gimtąjį kraštą. Taip pat labai svarbu nors kiek prisidėti prie Marcinkonių kraštui labai svarbaus objekto – traukinių maršruto Varėna–Marcinkonys – išsaugojimo. Manau, kad kiekvienas varėniškis nors maža dalelyte turi prisijungti prie šios visiems mums iškilusios ir aktualios problemos sprendimo“. Meras kalbėjo ir apie tai, jog Dzūkijos nacionalinis parkas ir Varėnos turizmo ir informacijos centras galėtų parengti specialias švietėjiškas programas ir jas pasiūlyti Vilniaus miesto mokykloms bei įvairioms turizmo agentūroms. „Ir dabar yra keletas renginių, kai į Varėną atvykstama traukiniu – Grybų šventė ir jaunimo renginiai. Žinau, kad tuomet traukiniai būna perpildyti. Kodėl traukiniais negalima vykti į Dzūkijos nacionalinį parką? Juk Vilniaus moksleiviams tai būtų savotiška atrakcija“, – siūlė meras.

Dzūkijos nacionalinio parko direktorius Eimutis Gudelevičius ir jo pavaduotojas Eugenijus Drobelis šiai idėjai pritarė. Viena iš Parko darbo krypčių ir yra mokinių, jaunimo švietimas, įvairių ugdymo programų realizavimas.

Dzūkijos nacionalinio parko etnografijos muziejaus vedėjas Jonas Bajorūnas papasakojo apie muziejaus veiklą ir jame įgyvendinamas įvairias amatų ir kitokias mokyklėles bei edukacines programas, kurių metu vaikai ir jaunimas ne tik pamato senuosius dzūkų buities rakandus, kurių čia yra įdomiausių, susipažįsta su tradiciniais dzūkų amatais, bet ir patys turi galimybę prisiliesti prie senųjų dzūkų amatų mokymosi paslapčių – sužinoti, kaip rišamos verbos, vašku marginami kiaušiniai, liejamos žvakės, pinami įvairiausi dirbiniai iš medžio šaknų, balanų ir kt. „Mūsų muziejuje vykdoma labai daug programų, kuriose noriai dalyvauja įvairaus amžiaus žmonės. Pinti krepšius juos moko amatų meistras Romas Norkūnas, rišti verbas ir dirbinius iš šiaudų – Laimutė Saviščevienė, marginti kiaušinius – Rūta Sakalienė, iš vaško lieti žvakes – Onutė Drobelienė“. Pasak jo, patiems mažiausiems lankytojams, kuriems sunku dirbti su šiaudais ir vašku, jie taip pat turi ką pasiūlyti: „Muziejaus kieme ir laužą kūrename, ir dešreles vaikai patys gali išsikepti“. Netrukus prasidės visiems vaikams mėgstamiausia programa – susitikimas su Seniu Kalėda iš Čepkelių raisto. Su juo vaikai žaidžia, šoka, klausosi jo pasakojimų.

Dzūkijos nacionalinio parko Gamtos paveldo skyriaus vedėjas, gamtos mokslų daktaras Mindaugas Lapelė papasakojo apie saugomų teritorijų švietimo funkcijas, neformaliojo ugdymo privalumus ir galimybes Dzūkijos nacionaliniame parke, kurios yra aktualios ir mokiniams, ir mokytojams. Tai – ekskursijos, teminės ekskursijos ir užsiėmimai, teminės stovyklos, mokomieji seminarai, tarptautiniai edukaciniai projektai, talkos ir kiti geri darbai gamtai, dalyvavimas tradicinėse ir kalendorinėse šventėse, paskaitos, parodos, „Šalcinio svetainė“, metodinė pagalba (literatūra, videoteka). „Mūsų turtinga išskirtinė gamta, turime gilias etnokultūros tradicijas, infrastruktūrą (pažintinius takus, ekspozicijas, muziejus), kvalifikuotų darbuotojų, informacinių išteklių“, – sakė M. Lapelė. Jis kalbėjo apie pagrindines vaikų ekologinio ugdymo kryptis – mažų „profesorių“ ugdymą, tiesioginę pagalbą gamtai, gamtos aiškinimą (interpretavimą), gamtą kūryboje. Pasak jo, DNP įgyvendinamose programose į gamtą siūloma pažvelgti netradiciškai – per jausmus, pojūčius, emocijas, naudojant žaidybinius elementus. „Mūsų siūlomas švietimo temų spektras yra labai platus: gamtos pažinimas – nuo rūšių iki ekosistemų, etnokultūra – tradicinės šventės, amatų ir tradicijų mokymai, „Jaunojo etnografo mokykla“, gyvoji istorija – žygiai pokario rezistencijos vietomis, tradicinis gyvenimo būdas, kaimų istorijos, dailės, fotografijos plenerai, plačios galimybės integruotoms pamokoms“.

Čepkelių valstybiniame gamtos rezervate lankytojai išvys unikalų gamtos pasaulį. Rezervato direkcijos patalpose veikia šiuolaikiškai įrengta ekspozicija, kurioje galima pasiklausyti paukščių ir žvėrių „kalbos“, pamatyti dokumentinių filmų apie Dzūkijos gamtos pasaulį.

Kad švietėjiška veikla teiktų naudą mokiniams ir jaunimui, buvo pasiūlyta sudaryti bendrą darbo grupę edukacinėms programoms rengti. Tačiau būtina sąlyga geram rezultatui pasiekti – mokytojas turi būti partneris ir aktyvus dalyvis, o ne pasyvus stebėtojas. Moksleivių grupės turi būti nedidelės, motyvuotos ir neskubančios į namus. E. Drobelis pažadėjo, kad artimiausiu metu bus parengtas specialus lankstinukas, skirtas lankytojams, atvykstantiems traukiniu. Jame bus siūlomos programos, priderintos prie traukinių tvarkaraščio. Diskusijos metu nuspręsta suburti grupelę specialistų iš Dzūkijos nacionalinio parko, Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus bei mokyklų, kuri derins ir koordinuos bendras programas ir planus.

Visai tai gali pamatyti kiekvienas, apsilankęs Dzūkijos nacionaliniame parke ir Čepkelių valstybiniame gamtos rezervate www.dzukijosparkas.lt, www.cepkeliai.lt .

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija