Istorija ir dabartis
Jotvingių žemės pašaukti...
Zigmas Tamakauskas,
Kauno Dainavos poliklinikos Stebėtojų tarybos
pirmininkas
Kauno Dainavos poliklinikos administracijos
ir jos Stebėtojų tarybos iniciatyva su poliklinikos darbuotojų būreliu
lankėmės senojoje Jotvingių žemėje. Su mumis kartu važiavo miesto
savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Zenonas Abramavičius
bei Socialinių, sveikatos ir šeimos reikalų komiteto pirmininkė
Loreta Kudarienė.
Lietuvos istorijos takeliais
Pirmoji stotelė Marijampolėje, prie Vytauto
Didžiojo paminklo. Jis, pasak sutiktų žmonių, turėjo būti pastatytas
jau prieškaryje, minint Lietuvos valdovo mirties 500 metų jubiliejų,
tačiau nesuspėta sutrukdė sovietinė okupacija. Tik dabar keliolika
metų vietos Vytautų klubo brandinta mintis įsikūnijo: iškilų ir
dinamišką devynių metrų aukščio Vytauto Didžiojo paminklą iš granito
iškalė marijampolietis skulptorius Julius Narušis, skyręs šiam darbui
dvejus metus.
Paskui pagerbėme ir Marijampolės Tauro apygardos
partizanų atminimą prie netoliese esančio skulptoriaus Alfonso Ambraziūno
sukurto paminklo žuvusiems laisvės kovotojams.
Pervažiavus Lietuvos-Lenkijos sieną Seinai,
gavę pavadinimą nuo Seinos upės pavadinimo ir žinomi nuo XVI amžiaus.
Seinų, kaip ir Punsko kraštas, yra etnografinės Lietuvos ir lietuvių
kalbos ploto tęsinys. Čia XVII amžiaus pradžioje įsikūrę dominikonai
įkūrė spaustuvę. Joje 1863 metais buvo išspausdintas pirmas šiame
krašte lietuviškas leidinys. 1906 metais įsteigta Šaltinio spaustuvė
Seinai tapo lietuviškos spaudos centru. Prieš Pirmąjį pasaulinį
karą Seinų kunigų seminarija išugdė nemažai žymių kunigų Antaną
Tatarę, Martyną Sidaravičių, Praną Būčį, Joną Totoraitį ir kt. Jau
būdamas klieriku Seinų seminarijoje aktyviai lietuvybę skleidė Pranas
Kuraitis, vėliau tapęs filosofu, vienu žymiausiu neotomizmo atstovų
Lietuvoje.
1919 metais Lenkija savo karinėmis pajėgomis užėmė
Seinų kraštą. Prasidėjo brutalus lietuvybės naikinimas: buvo uždarinėjamos
lietuvių draugijos, gimnazijos, mokyklos. Iš Seinų kunigų seminarijos
buvo išvaryti lietuviai dėstytojai ir klierikai, ištremtas ir Seinų
vyskupas Antanas Karosas. 1908 metais seminarijos vicerektoriumi
tapęs kunigas Romuald Jalbrzykowski įvedė lenkų kalbą, trukdė seminarijoje
besireiškiantį lietuvių tautinį judėjimą, net draudė klierikams
skaityti lietuviškus laikraščius.
Lietuvybė Lenkijoje šiandien
Sudėtingi lietuvių ir lenkų santykiai tęsiasi
iki dabar. Seinuose mūsų dvylikos žmonių būrį labai šiltai sutiko
Lietuvos Respublikos konsulas diplomatinės atstovybės vadovas
Seinuose dr. Liudvikas Milašius su žmona Laimute. Jaukiai įrengtame
konsulate bendravome ne tik su konsulato darbuotojais, bet ir su
Punsko valsčiaus savivaldybės sekretoriumi Jonu Vaičiulioniu. Paaiškėjo,
kad problemų besą daugybė, kurias valdžia labai vangiai sprendžia.
Štai, pavyzdžiui, dar 1995 metais buvo pateiktas gyventojų pasirašytas
prašymas pavadinti gatvę Seinuose dirbusio vyskupo Antano Baranausko
vardu. Rodos, katalikams lenkams tai turėtų būti visai priimtinas
dalykas. Tačiau, deja, toli gražu taip nėra rafinuotas lenkiškas
nacionalizmas jiems aukščiau už katalikybę: tuoj pat atsirado pasiūlymas
minėtą gatvę pavadinti Napoleono ar kitais vardais, kad tik nebūtų
lietuviško vardo, kad ir susijusio su Katalikų Bažnyčios vardu.
Pagaliau valdžia gyventojų veidmainiškai paklausė, ar jie sutiktų
papildomai sumokėti registracijos mokestį, jei būtų pakeistas gatvės
pavadinimas. Tokiomis negarbingomis priemonėmis administracinė valdžia
stengiasi užblokuoti vietos lietuviams rūpimų klausimų svarstymą
ir sprendimą. Ir čia pat pagalvojame apie Lietuvoje gyvenančių lenkų
mažumos nesibaigiančius reikalavimus, Lietuvos įstatymų nepaisymą,
net norą mūsų sostinę pavadinti Wilno...
Malonu pažymėti, kad reziduojantis Seinuose konsulas
yra kaunietis, nemažą laiko dėstęs Kauno technologijos universitete,
ketverius metus dirbęs Lietuvos Respublikos ambasadoje Čekijos Respublikoje.
Konsulo žmona, kauniečiams daugiau žinoma mergautine Kuzmickaitės
pavarde, buvo Kauno muzikinio teatro solistė, Prahos festivalio
Bravo opera dalyvė, dabar populiaraus festivalio Operetė Kauno
pilyje koordinatorė, rengianti lietuvių ir lenkų bendruomenėms
koncertus ir dailės parodas Seinuose. Lietuvos Respublikos konsulatas
savo darbą pradėjo prieš šešerius metus. Jam tuomet vadovavo LR
generalinis konsulas Varšuvoje Šarūnas Adomavičius, kuris į Seinus
atvykdavo iš Varšuvos. Konsulatas prisideda sprendžiant lietuvių
bendruomenės problemas, tarpininkauja derybose su vietos valdžia,
rengia ir derina įvairius vizitus Lietuvos įstaigose bei Lietuvos
pareigūnų atvykimą į Seinus ir Punską, rūpinasi lietuvių kultūros
bei švietimo teisiniu išsaugojimu. Konsulato nuopelnas ir Lietuvių
namų atidarymas Seinuose, ir paminklo vyskupui Antanui Baranauskui
pastatymas, Lietuvos karių kapų restauravimas Berznykų kapinėse,
Žiburio mokyklos įkūrimas.
Atsisveikinome su Konsulatu, įteikdami dr. Liudvikui
Milašiui Lietuvos Sąjūdžio Kauno tarybos padėkos raštą, palinkėdami
tvirtybės, didelės kūrybinės diplomatijos saugant šiame krašte lietuvišką
dvasią.
Lietuvių sielovada
Mūsų išvyka Seinuose tęsėsi apžiūrint Katedrą,
Antano Baranausko paminklą ir lietuvių karių kapus. Švč. Mergelės
Marijos Apsilankymo katedra bazilika pastatyta dominikonų vienuolių
rūpesčiu XVII amžiaus pradžioje vėlyvojo renesanso stiliumi. 1632
metais ją konsekravo Vilniaus vyskupas Jurgis Tiškevičius. Bažnyčioje
buvo 11 altorių, dvi eilės kolonų ją dalijo į tris navas. 1706 metais
prie jos buvo pristatytas vienuolyno ansamblis. XVIII amžiaus antroje
pusėje bažnyčia rekonstruota, pristatant du baroko stiliaus bokštus.
Vėliau prie bažnyčios pristatytos dvi koplyčios. Katedros Didįjį
altorių puošia Švč. Mergelės Marijos Apsilankymo paveikslas. Manoma,
kad jį piešė dailininkas Pranciškus Smuglevičius. Dešinėje koplyčioje
labai vertinama sakraline, istorine ir menine prasme iš liepos
medžio išdrožta atidaroma Marijos statula. Uždaryta ji vaizduoja
Dievo Motiną, sėdinčią soste ir dešiniąja ranka laikančią Kūdikį.
Marija vilki ilgą apsiaustą, siekiantį žemę. Atidarius statulą,
pasidaro triptikas, vaizduojantis Mariją jau be Kūdikio, plačiai
išskleidusią į abi puses apsiaustą, po kuriuo susiglaudusios žmonių
figūros. Sakoma, kad ši statula sukurta XV amžiaus pradžioje. Tokių
statulų pasaulyje yra tik šešios. Jau nuo XVII amžiaus ši statula
garsėja savo stebuklingumu. Prie jos pasimelsti suvažiuoja daug
ligonių ir šiaip nelaimingų žmonių. Jai priskiriamas ir XVII amžiaus
viduryje Seinų miestelio apgynimas nuo rusų kariuomenės. 1975 metais
Marijos statula iškilmingai vainikuota Vatikano kapitulos vainiku.
Tos pačios koplyčios dešinėje sienoje yra palaidotas lietuvių poetas
vyskupas Antanas Baranauskas, dirbęs čia XIX amžiaus pabaigoje ir
XX amžiaus pradžioje. Tai buvo čia pirmas vyskupas po iškilmingo
konsekravimo prabilęs į susirinkusius tikinčiuosius lietuvių kalba.
Prisimintina, kad Antanas Baranauskas rūpinosi lietuviškos spaudos
draudimo panaikinimu, 1901 metais pradėjo versti į lietuvių kalbą
Šventąjį Raštą, kūrė lietuviškas giesmes. Deja, išversti Šventojo
Rašto nesuspėjo 1902 metais lapkričio mėnesį mirė. Visi susikaupėme
prie Antano Baranausko kapo, kurį jau žymi ne tik lenkiškas užrašas,
bet ir mūsų Trispalve papuoštas lietuviškas užrašas, iškovotas 1989
metais labai didelėmis pastangomis, kaip ir šv. Mišios lietuvių
kalba. 1983 metais du Romoje gyvenantys lietuviai Barbora Vileišytė,
atvykusi iš Varšuvos ir žinojusi apie lietuvių katalikų diskriminaciją,
bei klierikas Edmundas Putrimas, naudodamiesi proga, popiežiaus
Jono Pauliaus II audiencijos metu paprašė leisti Seinuose aukoti
lietuviškas šv. Mišias ir įteikė Seinų lietuvių peticiją. Kunigas
salezietis Pranas Gavėnas, kuriam 1980 metais apsilankius Seinų
Katedroje vietos klebonas neleido aukoti šv. Mišių lietuviškai,
irgi atviru laišku kreipėsi į popiežių Joną Paulių II, iškeldamas
lietuviams daromą skriaudą, kad šie savo etninėse žemėse negali
melstis lietuviškai. Šį laišką persispausdino ne vienas užsienio
lietuvių laikraštis. Bendromis pastangomis kova buvo laimėta. Seinų
Katedroje jau kuris laikas meldžiamasi ir lietuviškai. Tačiau kai
švenčiant Marijos apsireiškimo Šiluvoje 400 metų jubiliejų Dievo
Motinos su Kūdikiu stebuklingo paveikslo kopija pamaldžiai keliavo
per parapijas, Seinų parapijos klebonas Kazimierz Gacki į Katedrą
paveikslo neįsileido... Praėjusių metų pabaigoje kardinolas A. J.
Bačkis vietos lietuvių sielovadai vadovauti paskyrė Vilniaus Šv.
apaštalų Petro ir Povilo bažnyčioje dirbusį kunigą Bernardą Augaitį.
Reikia tikėtis, kad šis kunigas sugebės sustiprinti vietos lietuvių
vienybę, jų dvasią, tautinį savitumą.
Paminklas vyskupui A. Baranauskui
1999 metų lapkričio 28 dieną Seinuose netoli Katedros
buvo atidengtas skulptoriaus Gedimino Jokūbonio sukurtas paminklas
vyskupui Antanui Baranauskui. Buvome laimingi, kad galėjome jį pamatyti
savo akimis, nusifotografuoti. Tačiau šio paminklo pastatymo kelias
buvo labai nelengvas. Idėja pastatyti vyskupui A. Baranauskui paminklą
Seinuose gimė dar prieš Pirmąjį pasaulinį karą. Jėga užėmus Seinus
lenkams, ta idėja galutinai žlugo. Pokario metais lietuvių veikla
Suvalkų krašte buvo varžoma, nuolat prižiūrima, sekama. Po 1989
metų, keičiantis Lenkijoje politinei situacijai, čia gyvenantys
lietuviai su džiaugsmu sutiko brėkštantį Lietuvos Atgimimą. Sustiprėjo
Lietuvos ir Lenkijos kultūriniai politiniai ryšiai. 1993 metų pradžioje
Lenkijos lietuvių draugijos valdyba kreipėsi į Seinų miesto valdžią
prašydama leidimo pastatyti paminklą A. Baranauskui. Buvo sukurtas
paminklo statybos komitetas. Prasidėjo diskusijos, kuriose aiškiai
reiškėsi valdžios demagogija.
Nusikalbėta iki to, kad vyskupas A. Baranauskas
buvęs caro valdžios statytinis, kad paminklo pastatymas prieštarautų
valstybės interesams ir t. t. Leidimo statyti paminklą neduota.
Po kiek laiko į valdžią vėl buvo kreiptasi dėl paminklo statybos.
Šį kartą valdžia pasirodė lyg sukalbamesnė, tik siūlė paminklą statyti
kuo toliau nuo bažnyčios ir miesto centro, prie naujos statybos
rajonų. Lietuviai su tuo nesutiko. Nepalanki vietos spaudos pozicija
aštrino padėtį, tolino susitarimą. Pagaliau 1998 metais paminklo
statybos klausimą išsprendė Lietuvos ir Lenkijos parlamentų asamblėja.
Buvo sutarta su vietos civiline ir Bažnyčios valdžia, kad paminklas
turėtų stovėti greta Katedros. Žemės sklypą sutiko parduoti Seinų
parapijos klebonas. Aplinką įsipareigojo sutvarkyti Seinų miesto
valdžia, o paminklo gamybos išlaidas padengė Lietuva. Paminklas
vaizduoja vyskupą, lietuvį, Anykščių šilelio autorių, sugebėjusį
ne tik pamatyti Lietuvos miško grožį, bet ir širdimi išgirsti jo
garsų skambesį...
Žvyruotu keliu pasukome į Berznykus (Beržininkus).
Vietos kapinėse yra palaidoti Nepriklausomybės kovose su lenkais
žuvę Lietuvos kariai. Per didelį vargą kapus pavyko sutvarkyti,
restauruoti antkapius, pastatyti nedidutį paminklėlį, sukurtą skulptorės
Dalios Matulaitės. Atsakydami lenkai šalia mūsų žuvusių savanorių
kapų pastatė didžiulį vadinamą Panerių kryžių ir akmenį su antilietuvišku
užrašu, įžeidžiančiu Lietuvą ir lietuvius. Netgi lenkų spauda tada
rašė, kad tai yra spjūvis lietuviams ir Lietuvai. Netrukus link
mūsų karių kapus buvo pastatyta dar keletas paminklų ir kryžių antilietuviška
simbolika norėta dar kartą pažeminti mūsų valstybę. Subtilios
mūsų institucijų pastangos šį klausimą išspręsti kol kas rezultatų
nedavė. Kaip mums paaiškino konsulas, svarbiausias šiose derybose
yra Berznykų parapijos, vienintelio teisėto kapinių šeimininko,
klebono žodis... O jis nusiteikęs antilietuviškai. Matyt, šiuo klausimu
mūsų Vyriausybei reikėtų parodyti daugiau ryžto, priminti lenkams,
kaip tvarkomas jų kultūros paveldas Vilniuje. Juk galima viską derinti
ir tvarkyti abipusiai kultūringai ir draugiškai.
Jotvingių dvasios sergėtojas
Toliau apsilankėme netoli Punsko esančioje labai
unikalioje sodyboje, kurios šeimininkas ir įkūrėjas yra Petras Lukoševičius,
buvęs lenkų kariuomenės kareivis. Mirdamas tėvas jam atskleidė kilmės
paslaptį, tuo parodydamas jo gyvenimo kryptį: Lietuviai yra tavo
tikri broliai. Kad ir kas atsitiktų, prie jų glauskis, tačiau neužmiršk,
jog tavo gyslose teka prūsų, jotvingių, taip pat ir tų pačių lietuvių
kraujas. Tavyje nieko nėra slaviško ir germaniško. Tai buvo sūnui
lyg tėvo paliktas testamentas, atsakomybė ir įpareigojimas saugoti
savo protėvių baltų dvasią. Petro motina buvo Dzūkijos krašto lietuvė,
tėvas save vadino prūsu, jotvingiu. Nuo kūdikystės namuose sklido
motinos dainuojamos lietuviškos dainos bei pasakos apie senovę,
buvusią Lietuvos didybę. Namuose šeima kalbėjusi lietuviškai, lankyta
lietuviška mokykla ir šeima sukurta su lietuve. Mokslus baigė Lenkijoje,
įgijo žemės ūkio specialisto diplomą. Petras Lukoševičius teigia,
kad oficialiuose istorijos vadovėliuose daug kas pateikiama neteisingai:
Tikrai netiesa, jog XVII amžiuje mirė paskutinysis prūsas mano
tėvas visada pabrėždavo, kad mano prosenelė, kilusi iš Piliavos,
dar prūsiškai kalbėjo...
Sodyba išsidėsčiusi 7,5 ha plote Šilainės kaime,
dabar prijungtame prie Ožkinių kaimo. Mus sutiko šeimininkas P. Lukoševičius
ir jo idėjos draugas Antanas Baudys. Poliklinikos direktorius Giedrius
Andziukevičius jiems įteikė specialiai iškeptą didžiulį lietuviškos
duonos kepalą, o man teko garbė įteikti Lietuvos Sąjūdžio Kauno
tarybos padėkos raštus.
Sodyboje yra stendas su gražiai ant medinių lentelių
įbrėžtais žodžiais: Atleiski, broli, Tu palaidotas, aš gyvas, bet
garbę Tavąją vis šlovins mūsų širdys. Tu šimtmečius miegojęs dabar
kelies, ir vėlei matome mes seną Prūsą. Šie žodžiai tarsi nusako
ir visos sodybos turinį, apibūdina joje esančius statinius.
Vaikščiodami neįprastos sodybos takeliais tarsi
matėme jau šimtmečių gelmėje paskendusias mūsų protėvių medines
pilis, medinius namelius, prūsų ir jotvingių pilkapius, akmenyje
iškaltus jų vadų atvaizdus. Viename akmenyje pavaizduotas ir paskutinysis
jotvingių vadas Skomantas... Šventa ramybe dvelkė ir iš akmenų pastatytas
aukuras. Su dideliu dėmesiu klausėmės įkvėpto P. Lukoševičiaus
ir A. Baudžio pasakojimo, gėrėjomės jų nuveiktais darbais bei ateities
užmojais. Gera, kad mūsų tauta turi tokių idealistų, be jokio užmokesčio
tarnaujančių baltų kultūrai, gyvai išlikusiai Lietuvai, Jotvingių
žemei.
Kaip sakė P. Lukoševičius ir A. Baudys, Lietuvos
istorija neprasideda su prieš tūkstantį metų nužudyto šv. Brunono
vardu juk lietuviai gyveno ir iki tol, tik jie neminimi mums žinomuose
istoriniuose šaltiniuose. Savo istorines ištakas turime ieškoti
toliau nei mums nurodo galingiausiomis tuometinėmis jėgomis istoriniai
surašyti šaltiniai. Terminas baltai vokiečių kalbininkų pradėtas
vartoti tik XIX amžiaus viduryje, o mūsų krašte jis atsirado tik
XX amžiaus pradžioje. Žodis aisčiai taip pat atsirado tik XX amžiaus
pradžioje. Lietuva prasidėjo iki šv. Brunono nužudymo Lietuvos pasienyje
gal prieš 56 tūkst. metų, ir jos istorija siejasi su senaisiais
prūsais bei jotvingiais ir didele teritorija, vadinama Sarmatija,
aptinkama dar Klaudijaus Ptolomėjaus žemėlapiuose, datuojamuose
II amžiumi. Juose teritorija prie Baltijos vadinama Sarmatija, Baltijos
jūra Sarmatų vandenynu. Ne tik Gediminas buvo karaliumi karaliais
buvo ir Mindaugas, Treniota, Vaišelga, Švarcas, Traidenis, Daumantas,
Butigeidis, Butvydas, Vytenis, Gediminas, Jaunutis, Algirdas, Jogaila
ir Kęstutis.
Sodyboje darbai prasidėjo 2001 metais. Daugiausiai
buvo sodinami ąžuolai. Paskui prasidėjo statybos. Joms naudotas
medis, molinės raudonos plytos ir lauko akmuo. Statiniai turėjo
atspindėti senovės Prūsos gyvenimą. Pamažu kilo istorinė gyvenvietė,
atspindinti XIII amžiaus baltų kultūrą. Štai pelkėje suręsta medinė
pilis, aplink ją už pylimo padarytas kanalas, priepilis, prūsiškai
vadinamas lauksas, toliau mediniai stebėjimo bokšteliai, ramybę
teikiantis alkas. Kasinėjant teritoriją rasta daug keramikos šukių,
priskiriamų X amžiuje čia gyvenusių žmonių buičiai. Rastas molinis
verpstukas, archeologų nuomone, turi ne mažiau kaip tūkstantį metų.
P. Lukoševičius drąsiai tvirtina, kad čia buvusi jotvingių žemė,
garsėjusi savo karių narsa bei laisva ir nepriklausoma dvasia...
Prūsų ir jotvingių gyvenvietė yra vienas iš daugelio žmogaus bandymų
dvasia sugrįžti į senovinę vakarų aisčių, prūsų ir jotvingių žemę.
Gyvenvietėje viešpatauja aisčių dvasia, teikianti žmogui gyvastingumą,
garbingos šio krašto praeities tęstinumą. Sodybos kūrėjai nuvedė
mus į senovę menantį sargybos bokštą, ant kalno iškilusią ir vandens
grioviu apjuostą medinę pilį, maudynių tvenkinį, vaikščiojome po
iš akmenų ir medžių įrengtą alką religinių apeigų vietą. XIII
amžiaus prūsų pilis atkuriama remiantis archeologinių tyrinėjimų
jotvingių ir prūsų žemėse duomenimis. Pastatams statyti nenaudotos
vinys, jos naudotos tik stogams dengti, nes kitaip neleidžia įstatymai.
Sudėti akmenyse ar akmens plokštėse įrašyti kalendoriai su seniesiems
lietuviams reikšmingomis datomis. Lankytojus prie stovyklos šiandien
pasitinka užrašas keturiomis kalbomis prūsų, lietuvių, lenkų ir
vokiečių. Pačioje gyvenvietėje nutiestas naktį apšviečiamas žvyro
takelis, jame pastatytas šiose apylinkėse rastas akmeninis stabas,
kuriam jau gal apie 25003000 metų. Antanas skaitė akmenyje įrašytą
seną įrašą ir vertė į lietuvių kalbą. Akmuo pažeistas, nes įvedant
krikščionybę genčių paminklai buvo naikinami, skaldomi. Bet akmenyje
galima įžvelgti žmogaus veidą akis, burną, nosį. Antanas rodė
paslaptingas aisčių runas akmenis su įrašais, kuriomis esą rašė
ne tik švedai ar norvegai, bet ir lietuviai. Vienoje gyvenvietės
dalyje įrengta akmenų galerija išnykusių prūsų genčių atminimui.
Ant akmenų iškalti dešimties jotvingių ir prūsų genčių bei jų žymiausių
karo vadų vardai, taip pat ir vardas paskutinio jotvingių vado Skomanto.
P. Lukoševičius ir A. Baudys mano, kad Prūsa tai Herkaus Manto
žemė, o Jotva tai Skomanto žemė. P. Lukoševičius numatęs, kad
gyvenvietėje vyks pagrindiniai kultūriniai renginiai su baltų tradicijomis,
bus atliekamos religinės apeigos, rengiamos senovės kovos (kai kurie
mūsų išvykos dalyviai pabandė įtempti lanką ir strėle pataikyti
į taikinį), bus demonstruojami amatai, modernioje pilyje bus restoranas,
nakvynės kambariai ir vienu metu čia galės apsistoti beveik šimtas
žmonių. Jotvingius mena ir įrengta šventvietė, vadinama aisčių saulės
ratu. Ją juosia 11 akmenų. Dešimt jų skirti prūsų gentims atminti,
o vienuoliktas akmuo skirtas jotvingiams.
Neseniai čia įvyko didelis susirinkimas, kurio
metu buvo įkurta Jotvingių-prūsų bendrija. Šios bendrijos pirmininku
išrinktas P. Lukoševičius, o pavaduotoju A. Baudys. Buvo sudarytas
bendrijos darbo planas. Jame numatyta leisti net savo laikraštį,
kuriame būtų užpildyti iki šiol buvę balti istorijos puslapiai.
Kuriama prūsų-jotvingių gyvenvietė gausiai lankoma. Čia pabuvojo
daug Lietuvos moksleivių, atvyksta turistai ir iš Amerikos, Ispanijos,
Vokietijos, Prancūzijos bei kitų kraštų, kuriems rūpi baltų kultūra.
Sodybą lanko ir Lenkijos mokyklų mokiniai. Jotvingių palikuonimi
save laikantis senovės baltų genties piliavietės kūrėjas Petras
Lukoševičius (jis pats verčiasi automobilių ir traktorių detalių
prekyba) didelę pajamų dalį skiria unikalios sodybos tvarkymui.
Dar planuoja čia įkurti viešbutį ir restoraną su senųjų tautinių
valgių patiekalais bei dūminę pirtį.
P. Lukoševičius visada didžiuojasi savo baltiška
kilme. Todėl atsisveikindamas su mumis tarė: Mes, baltai, išlaikėme
turtingiausią folklorą, kuris yra tvirta jėga, etninės kultūros
branduolys. Mūsų baltiškasis mąstymo būdas, pasaulio ir gamtos jutimas,
meno ir grožio kūrimo bei išgyvenimo būdas, pasaulėjauta kyla dažnai
iš pasąmonės. Mūsų prisirišimas prie tėvų ir protėvių tradicijų
turėtų visada išlikti stiprus. Brutalus baltų žemių užkariavimas,
bandymas žiauriausiais būdais sunaikinti tai, kas baltiška, mus
stumia į pačias mūsų dvasios gelmes iš čia ir kyla mūsų stiprybė,
kurios niekas neįstengs sunaikinti.
Džiaugiamės mūsų tautiečių idealistinių sparnų
didžiais mostais. Tad būkime mes, baltų palikuonys, visada stiprūs,
tegul būna visada stipri ir svetimų vėjų gūsių nesudaužoma Lietuva.
Dirbkime jos labui.
© 2010 XXI amžius
|