Žmogaus paskirtis Žemėje išmokti mylėti
|
Aleksandras Žarskus
|
|
Vienoje iš paskaitų
|
|
Sekmadieninės mokyklos laikais
|
|
Su žmona Angele
|
|
Aleksandras Žarskus tautinės
kultūros centre 2010 metais
Jono Noriūno ir Juozo
Ivanausko nuotraukos
|
Netoli Kauno, Ringauduose, gyvenantis
etnologas Aleksandras Žarskus teigia, kad gilindamasis į senovinius
papročius ir apeigas jis labai sustiprino savo tikėjimo pagrindus
ir suprato, kad mūsų protėvių tikėjimas tikrai buvo gyvas ir kad
žmogus į Žemę ateina ne jos užkariauti, ne materialių dalykų prikurti,
o išmokti MYLĖTI. Tas, kuriam pavyksta šią užduotį įvykdyti, tampa
laimingas, kas nesupranta šitos savo paskirties gyvenimą iššvaisto
vėjais ir miršta taip ir nesupratęs, kodėl nepajuto laimės.
Jus, kaip etnologą, turintį savitą požiūrį į
gyvenimą, daug kas žino, bet apie Jus, kaip žmogų, mažai ką žinome.
Papasakokite apie save, savo šeimą ir gimtinę.
Gimiau 1946 metų sausio 1 dieną Kazimiero ir Onos
Žarskų šeimoje, kur be manęs augo dar du broliai. Vyriausias Antanas
baigė Kauno politechnikos institute architektūrą, jaunėlis Juozapas
tik vidurinę mokyklą. Gimiau didelėje Ramygalos parapijos klebonijoje.
Čia karo metais tėvai kartu su kunigu Antanu Juška persikėlė iš
Troškūnų. Mano tėvas buvo varpininkas ir bažnyčios bei kapų tvarkytojas.
Jis kilęs iš Troškūnų parapijos, bet savo žemės neturėjo. Vaikystėje
ir aš dažnai skambindavau varpu. Tėvelis nei rūkė, nei gėrė, dažnai
eidavo uždarbiauti pas žmones: tai šieno pjauti, tai šiaudinius
stogus taisyti (jis vienintelis apylinkėje šį darbą išmanė), tai
kitokių ūkio darbų dirbti. Kolūkyje nedirbo, mūsų niekas nevertė,
nes žemės neturėjome. 1958 metais įsidarbino statybose. Bažnyčios
priežiūra liko mamai ir vaikams. Ryte pusę aštuonių būdavo šv. Mišios,
tai per pirmas Mišias tėvukas vargonus mindavo, per antrąsias Mišias
eidavome jį pakeisti, o devintą valandą bėgdavome į mokyklą. Mama
valdiško darbo irgi nedirbo. Vėliau oficialiai ją įdarbino bažnyčios
valytoja. Mama maža liko našlaite (jos tėvai mirė nuo šiltinės Pirmojo
pasaulinio karo metu), tarnavo pas ūkininkus, o prieš ištekėdama
gyveno ir dirbo Troškūnų klebonijoje. Kun. A. Juška pasižymėjo tuo,
kad priimdavo pas save ir leisdavo į mokslus neturtingų tėvų vaikus
ir našlaičius.
Vidurinę mokyklą baigiau Ramygaloje. Nuo 1961
metų pradėjau dirbti Namų valdyboje pagalbiniu darbininku ir po
dešimtos klasės perėjau į vakarinę mokyklą. Baigęs vidurinę, matyt
prisiklausęs tuometinių mokslų apie šviesią komunizmo ateitį, 1963
metais išvykau dirbti į plačiąją tėvynę Rusiją. Karelijoje tiesiau
geležinkelį, Archangelsko srityje, o vėliau prie Lenos upės dirbau
miškų pramonės ūkiuose. Atsikandęs komunizmo statybų grįžau namo
ir 1965 metais įstojau į Kauno politechnikos institutą studijuoti
geodezinės inžinerijos. Mokslus baigiau 1970 metais bet jau Vilniaus
inžineriniame statybos institute (VISI). Dažnai prisimenu studijų
metus. Tai buvo patys smagiausi ir geriausi metai mano gyvenime.
Bet Jūsų dabartinė veikla ir pareigos labai
skiriasi, kodėl pakeitėte specialybę?
Kai baigiau mokslus, dirbau Pramprojekte inžinerinių
tyrinėjimų skyriuje. 1972 metais sukūriau šeimą. Žmona Anelė (vadinama
Angele) yra iš Tabariškių, farmacininkė. Kai baigiau VISI, jaučiau,
kad man dar reikia mokytis, tik niekaip nežinojau, kur ir ką. Vis
pirkau specialybės knygas, vis ieškojau savęs. Netikėtai išgirdau
kunigą Alfonsą Svarinską. Klausiausi jo pamokslų, paskui pradėjau
vaikščioti į slaptus susirinkimus, kuriuos vedė vienuolė Gema Stanelytė.
Vėliau į rankas pakliuvo pogrindžio leidiniai Katalikų Bažnyčios
kronika, Aušra, Varpas, Juozo Girniaus knyga Žmogus be Dievo,
A. Maceinos knygos ir mano studijos nukrypo link religijos ir filosofijos.
Taip vyko savišvieta religinėje-filosofinėje srityje. Jau dirbdamas
Lietuvos žemės ūkio akademijoje susitikau su savo kraštiečiu Robertu
Samėnu (abu kažkada buvom klapčiukais). Jis mane paragino užsiimti
religinės, tada draudžiamos literatūros dauginimu ir platinimu.
Godžiai skaičiau tą literatūrą. Daug skaičiau Levo Tolstojaus kūrinių.
Daugelis jį pažįsta kaip grožinės literatūros kūrėją, bet aš šitų
jo knygų neskaičiau skaičiau jo filosofinius, religinius darbus.
Tokių knygų jis yra daugiau parašęs nei grožinės literatūros.
Tačiau nenukrypote nei į religiją, nei į filosofiją...
R. Samėnas, kuris dirbo Vilniaus universitete,
supažindino mane su pogrindiniais leidiniais Alma mater ir Perspektyvomis.
Davė ir skaidrias kalkes su rašomąja mašinėle atspausdintu tekstu,
nuo jų darydavau šviesoraščius atspausdavau Alma Mater tekstą.
Dirbdamas dėstytoju Žemės ūkio akademijoje, Žemėtvarkos katedroje
susidraugavau su katedros laborantu Jonu Končium. Šis mane pamokė,
kaip daryti šviesoraštines žurnalo Alma mater kopijas. Tada gyvenau
uošvijoje, Ringaudų kaime. Nedideliame ūkiniame pastatėlyje, kuriame
žiemą būdavo laikomos vištos, o vasarą stovėdavo tuščias, pasidariau
rėmus švietimui ir dėžę amoniako garams. Pastatėlyje buvo tamsu,
ten į rėmus įdėdavau šviesoraštį, ant jo kalkę su tekstu, uždengdavau
stiklu ir išnešdavau į saulės šviesą, po to kišdavau į dėžę su amoniaku.
Po tokios procedūros tekstas išryškėdavo. (Šitą darbą dirbant man
talkino ir laborantas J. Končius. Su juo likome gerais draugais,
bet jau dveji metai kaip jis iškeliavo į amžinybę.) Po to taip atspausdintus
lapus supjaustydavau ir surišdavau.
R. Samėnas (kuris, kaip paaiškėjo vėliau, buvo
netikras
) man davė raidžių maišelį, spaustuvės dažų ir vis kalbėjo
apie atsišaukimų platinimą. Aš juo tuomet pasitikėjau. Matyt, jis
tikėjosi, kad turiu kažkokių ryšių ir viską, ką iš jo gavau, perduosiu
kažkam kitam. Bet aš tuo metu su niekuo jokių slaptų ryšių nepalaikiau,
viską dariau vienas pats, savarankiškai. Nieko neišmanydamas apie
spaustuvės darbą pasidariau dėžę raidėms išdėlioti pagal abėcėlę,
bet tuo pasinaudoti neteko. 1979 metų rudenį saugumiečiai darė kratą
pas Vytautą Skuodį, o paskui atvažiavo pas mane. Kai jie atvažiavo
į Ringaudus manęs išsivežti, spėjau žmonai pasakyti, kad tai žmonės
iš saugumo. Kol vyko krata pas V. Skuodį, aš sėdėjau saugumo pastate,
o vakare, kai atvyko tardytojas iš Vilniaus, kuris pirmiausia darė
kratą pas Skuodį, atvažiavome daryti kratos į mano namus. Raides
ir draudžiamą literatūrą žmona jau buvo spėjusi paslėpti. Po kelių
mėnesių buvau iškviestas į Vilniaus saugumą tardymui. Po šio įvykio
LŽŪA administracija liepė man išeiti iš darbo. Aš neprieštaravau,
sutikau, kad išeisiu savo noru, bet paprašiau manęs neskubinti,
leisti susirasti darbą. Draugai man surado darbą inventorizacijos
biure. Tai buvo labai gera įstaiga, nes darbą galėjau padaryti per
dvi savaites, o atlyginimas buvo dar didesnis. Kitą dalį mėnesio
galėjau skirti savišvietai.
Tuo pačiu metu palaikiau ryšius su Gediminu Ardzijausku,
žmonos moksladraugės broliu. Jis buvo mokęsis kunigų seminarijoje.
Jis, kaip ir Samėnas, gyveno Vilniuje, ir aš juos supažindinau.
Jie užsiėmė bendra veikla. Taip jiems bendradarbiaujant Ardzijauskas
staiga susirgo kraujo vėžiu (buvo rimtų įtarimų, kad kažkas prie
tokio staigaus šios ligos atsiradimo kažkaip prisidėjo) ir netrukus
mirė. R. Samėnas labai domėjosi ir Katalikų Bažnyčios kronika,
labai norėjo įsijungti į jos bendradarbių ratą, bet nors ir labai
stengėsi, nepateko. Nežiūrint viso to, aš ant jo nepykstu, nes
jis buvo gana įdomus pašnekovas religinėmis ir filosofinėmis temomis,
jo dėka gavau daug įvairios draudžiamos literatūros, buvau priverstas
pakeisti buvusį darbą į geresnį ir susiradau naujų draugų, užmezgiau
įdomių ryšių. Susipažinau ir su Eucharistijos bičiuliais, o per
juos ir su Algirdu Patacku. Taigi, nėra to blogo, kas į gera neišeitų
O kada Jūs pasukote link etnologijos?
Kai susipažinau su Algirdu Patacku, jis mane paskatino
domėtis tautosaka, papročiais, Vydūnu, Lietuvos proistorija. Taip
po truputį sukau link etnologijos. A. Patacko paragintas pradėjau
kalbėti nelegaliuose susibūrimuose. O nuo 1983 metų jau buvau kviečiamas
skaityti nelegalių paskaitų ne tik Kaune, bet ir kituose miestuose.
Kai 1988 metais Kaune susikūrė Sąjūdžio sekmadieninė lietuvių kultūros
mokykla, paskaitas pradėjau skaityti ten. A. Patackas pasuko į politinius
vandenis, o aš likau Sekmadieninėje mokykloje nuolatiniu savanoriu
ir dar vedžiau etikos kursus mokytojams. Vėliau Švietimo skyrius
mane įdarbino ir tapau etatiniu darbuotoju. Sekmadieninė mokykla
buvo pertvarkyta į Kauno tautinės kultūros centrą, kuriame aš iki
šiolei tebeskaitau paskaitas tautinės kultūros, etikos, religijos
ir psichologinėmis temomis.
Esate išleidęs nemažai knygelių. Kada išėjo
pirmoji?
Pirmoji mano knygelė buvo išleista rotoprintu
1989-aisiais. Ji sudaryta iš mano klausytojų sukonspektuotų paskaitų
ir pavadinta Vestuvinis virsmas apie senuosius vestuvių papročius.
Po to išėjo keletas brošiūrėlių apie Ilges, Užgavėnes, Kalėdas.
1990 metais pasirodė jau leidykloje spausdintos knygelės Mirties
virsmas ir Gimties virsmas. 1994 metais išėjo pakartotinis solidesnis
Vestuvinio virsmo leidinėlis su Albinos Žiupsnytės karpinių iliustracijomis.
Knygas apie virsmus išleidome kartu su A. Patacku. 1995 metais išleidau
Gyvybės medžio žaizdos apie negimusios gyvybės žudymą. Šia tema
skaičiau daug paskaitų, bet liesti šią temą yra sunku ir skaudu
tiek kalbančiam, tiek klausantiems. Todėl viską sudėjau į knygą
kam įdomu, kas pajėgia teskaito
Buvau vienas iš judėjimo Už
gyvybę pradininkų. Kartu su Jonu Misevičiumi, Vidu Sajeta (dabar
Paparčių klebonas), Justinu Gruodžiu, kurie dirbo Kauno klinikose,
išleidome rinkinėlį Skaista (1988 m.). Prisidėjau ir prie A. Patacko
parengto rinkinio Ethos, kuris pasirodė 1986 metais, leidimo ir
platinimo.
Ar Jūsų pažiūros dažnai keitėsi?
Mano pažiūros labiausiai pasikeitė apie1975 metus.
Tada sudeginau savo nuotraukas. Berods iš kun. Petro Dumbliausko
išgirdau, kad einantysis į vienuolyną (tai yra keičiantis savo gyvenimo
kryptį) turi sudeginti ir savo nuotraukas. Pamenu, kai man buvo
apie16 metų, tėtis davė paskaityti knygą Kristaus sekimas. Aš
ją pavarčiau, paskaičiau ir padėjau. Tuomet jos dar nesupratau ir
ji man netiko. Vėliau, po kažkiek metų, kai susipažinau su krikščioniškąja
mistika, ji man tapo stalo knyga. Įsigilinus į senuosius lietuvių
papročius, dainas, kalbą man visai kitaip pradėjo atrodyti ir religiniai
dalykai. Pajutau, kad mūsų protėvių papročiai ir tikėjimas yra gyvas
dalykas, o ne kažkas sugalvota ar primesta. Požiūrį į religiją labai
pagilino ir gilesnį jos supratimą atvėrė mistikų Johano Ekharto,
šv. Jono Kryžiečio, o ypač Šv. Teresės Avilietės raštai. Pastarosios
dvi knygas dar prieš Sąjūdį išverčiau iš vokiečių kalbos ir, raginamas
šviesios atminties sesers pranciškonės Adelės Urbonaitės, 2006 ir
2008 metais išleidau. Anapusinis gyvenimas ir tikėjimas tapo šimtaprocentiniu,
tačiau aš nesu dogmatiškai tikintis. O anksčiau buvo visokių abejonių
Metų pradžioje rašiau apie tai, kad Veliuonoje
rengiamasi statyti skulptūrą mirties deivei (dabar jau pastatyta
G. B.). Ar iš tikrųjų mūsų proseneliai tokią deivę garbino?
Mitologams labai jau norisi, kad ir lietuviai
turėtų panašų dievų panteoną kaip ir senovės graikai. O jeigu to
nėra, tai jaučia nepilnavertiškumą ir būtinai nori kažką atrasti.
Aš tuo netikiu, nes to neradau nei kalboje, nei papročiuose, nei
padavimuose. Senovės lietuviams mirtis buvo natūralus gyvenimą atnaujinantis
įvykis virsmas. Mirtis tada nebuvo garbinama, tačiau jos ir nebijota.
Tai rodo dar XX a. užrašytas žaidimas Žalia varia, kurį žaisdavo
išlydėję velionį. Jis žaidžiamas taip: dvi merginos pakėlusios juostą
padaro simbolinius vartus, pro kuriuos praeina visi lydėtojai, o
paskutinį jos pagauna, t. y. nepraleidžia. Pagautasis pirmasis
mirs. Giltinė mirties simboliu tapo palyginti gana neseniai. Anksčiau
mirties simboliu buvo baltai apsirengusi moteris, kurią matydavo
einančią per kaimą (ypač maro metais) ir užeinančią į kai kurias
trobas. Kur užėjo, ten kas nors mirs. Vėlė, velionis (iš čia ir
veliona ar veliuona) vėlinas ir velnias, kilę iš tos pačios šaknies
ir iš esmės yra tas pats, nes reiškia mirusį skirtingose mirties
virsmo tarpsniuose. Kad vėlinas ir velionis yra tas pats žodis,
panašiai kaip milžinas ir milžionis, parodė A. Greimas. O senoviškas
žodis vėlinas tapo velniu. Pietryčių Lietuvoje jis buvo vartojamas
ir XX a. antroje pusėje. Lietuvių kalbos žodyne randame paaiškinamąjį
sakinį: Traktoristai paišini kaip vėlinai. Tik reikia atsiminti,
kad senovinio žodžio vėlinas (velnias) reikšmė neatitinka dabartinės,
tai yra nieko bendro neturi su krikščionišku šėtonu (velniu), kuris
yra už blogį apsisprendusi dvasia.
Pažintis su senąja lietuvių kultūra man davė labai
daug. Dabar aš tikrai žinau, nes pajutau, išgyvenau, kad visa tai
buvo tikra, gyva, išgyventa, išjausta, bet tai reikia pajausti.
Ir tai išreikšta senoviniuose papročiuose, dainose, pasakojimuose,
patarlėse, padavimuose ir kalboj ypač kalboj. Tautosakoje viskas
yra labai gražiai ir darniai sudėta. Gyvenimo ir būties suvokimą
labai pagilino virsmo sąvoka, kuri išsirutuliojo ilguose pokalbiuose
su A. Patacku apie lietuvišką savimonę. Tikėjimą reikia išjausti,
jei neišjaustas, tai jis nedaug tereiškia, nėra gyvas, nėra tikras.
Mintis turi susijungti su jausmu, tada ji keičia tavo gyvenimą.
Priešingu atveju mintis lieka racionali, sausa ir bergždžia.
Bet žmonės labiau mėgsta ne į save gilintis,
o savintis kitų mintis. Įsiteigia jas tarsi savas, nes kartais jaučiasi
vieniši. Nors žmogus gimsta ir miršta vienas, bet vis tiek vienatvės
bijo.
Be abejo, yra lengviau gyventi kitų mintimis.
Įprotis gyventi ir pasitikėti tik kitų mintimis, tarsi pats nieko
negalėtum išgyventi ir sumąstyti, yra gajus. Pamenu, kai su A. Patacku
į pokalbius ar paskaitas pradėjome įpinti savas mintis, klausdavo:
O kas taip sakė, kieno tai mintys?
Kol žmogus savęs nepažįsta, kol bijo savęs, tol
bijo ir vienatvės. Tokia vienatvė iš tiesų yra gana nemaloni. O
kuo daugiau su savimi susipažįsti, tuo mažiau bijai būti vienas.
O jūsų pažiūros po 1975-ųjų nusistovėjo ar dar
vis keitėsi ir keičiasi?
Maždaug 2000-aisiais metais aš per paskaitas viešai
pasakiau, kad 1015 metų buvau fariziejus. Toks fariziejus, kuris
save iškelia, o kitus atmeta. Aš labai griežtai kalbėjau doros ir
moralės klausimais. Girdėjau ir priekaištų dėl per daug aukštų reikalavimų.
Galbūt toks mano fariziejiškumas kai kam ir pakenkė, nes neišeina
taip gyventi, kaip mokiau. Aš sakydavau ir sakau: aš kalbu apie
tai, kaip turėtų būti, o kaip mes gyvename tai jau kitas klausimas.
Kai kurie žmonės yra maksimalistai ir nori taip gyventi, kaip išgirdo.
Bet taip neišeina. Paskui supratau, kad iš tiesų nieko negalima
pasmerkti. Nesmerk kitų ir pats nebūsi pasmerktas. Ilgainiui supratau,
kad ir pats nesu geresnis už kitus. Žmogus yra žmogus ir gyvenime
visko pasitaiko, bet kiekviename žmoguje vis tiek yra dieviškoji
kibirkštis. Iš esmės mes visi esame lygūs, nors išorine išvaizda,
gabumais, pareigomis, laipsniais ir titulais skirtingi.
Tad likote ištikimas krikščionybei
Taip, likau krikščionis, katalikas, nes susipažinau
su krikščioniškąja mistika, kuri atvėrė krikščionybės gelmes, ko
neradau nei katekizme, nei sausose teologijose. Man a. a. tėvas
Stanislovas padovanojo šventosios Teresės Avilietės raštus vokiškai.
Po to susipažinau su šv. Kryžiaus Jono, mokytojo Johano Ekharto
ir kitų mistikų gyvenimu ir filosofija. Pamačiau kitą tikėjimo sluoksnį
ar lygį ir supratau, kad žmonės yra skirtingi ir daugeliui visiškai
pakanka apeiginės-formaliosios religijos. Bet manęs tai netenkino.
Nuo formaliosios-apeiginės krikščionybės nutolau jaunystėje ir kokius
septynerius metus nevaikščiojau į bažnyčią. O kai susipažinau su
mistika, sugrįžti į katalikybę buvo lengva. Supratau, kad religinės
apeigos nėra svarbiausias dalykas tikėjime. Laisviau pradėjau žiūrėti
ir į dogmas, nes dogma, pasak teologo K. Ranerio, yra ne tik žinojimo
pabaiga, bet ir žinojimo pradžia. Dogma atsiranda tada, kai sukaupę
didelį kiekį tam tikrų žinių, trumpai jas suformuluojame vienu
ar dviem sakiniais. Nuo dogmos suformulavimo prasideda naujas žinių
kaupimo etapas. Dogma yra tikra ir kartu netikra, nes ji yra tik
tam tikras žinojimo laipsnis. Dabar šitoje pakopoje, kai aš ją
išpažįstu, ji yra tikra, bet aš galiu ją išaugti. Ir žmonės išauga,
bet dažnai nedrįsta prisipažinti. O kai supranti, kad tai naujo
žinojimo pradžia, tada dogmos neniekini, ją gerbi, nes ji reikalinga
kitiems. Jei žmogus išeina iš apeiginės religijos ir sako, kad apeigos
ir ritualai tai niekai, aš jam atsakau: tu dar sugrįši ir labai
uoliai jas atlikinėsi. Bet jeigu tu tikrai išaugai, tai apeigas
tu gerbsi ir pats atliksi, bet ieškosi ir kažko daugiau. Su dogmomis,
kaip ir su rūbais kai vaikas išauga rūbą, nesakome, kad vaikiški
rūbai buvo blogi. Taip ir su dogmomis. Bet toli gražu tai ne visiems
suprantama. Pavyzdžiui, mane romuviečiai vadina kataliku, o katalikai
pagonim (lot. pagus kaimas, paganus kaimietis). Pirmaisiais
krikščionybės amžiais, kai krikščionybė Romos imperijoje tapo valstybine
religija, paskutiniai krikštijosi kaimiečiai paganus. Žodis pagonis
tikram lietuviui labai tinka, nes senoji ir tuo pačiu tikroji lietuviškoji
kultūra yra kaimo kultūra. Šia prasme, aš vis dar kaimietis. Bandau
sujungti senąją lietuvių kultūrą su krikščionybe. Kartais sakau,
kad nebūsi geru krikščionim, jei nežinosi savo tautos senovinių
papročių esmės.
Kiekvienas žmogus ieško savo gyvenimo prasmės,
savo paskirties. Su kokia misija žmogus ateina į žemę? Kas jam turėtų
būti svarbiausia?
Tai sudėtingas klausimas, bet labai svarbus
vienas pagrindinių žmogaus gyvenimo klausimų. Kol žmogus neklausia,
kam aš gyvenu, kokia mano gyvenimo prasmė, tai vargu ar jį galima
vadinti tikru ŽMOGUMI. Kai žmogus pradeda apie tai susimąstyti,
tada jis išeina už savo asmenybės ribų. Tada jis pradeda apmąstyti
save amžinybės požiūriu. Gyvenimo prasmė yra dar svarbu ir dėl
to, kad žmogus, būnantis savimi ir gyvenantis pagal savo pašaukimą,
yra laimingas. Bet jei žmogus gyvena ne pagal pašaukimą, bet pasitiki
kitų nurodymais, nuomone ar dar kažkuo, tai jis nebus laimingas.
Kiek suprantu, žmogus ateina į šią žemę išpildyti pagrindinės savo
misijos, savo pašaukimo ar paskirties. Ir tą paskirtį jis atsineša
kartu, bet ta paskirtis, pašaukimas yra kažkur giliai užslėpta.
Mažas vaikas dar ją prisimena (sako būsiu tuo ir tuo), bet paaugę
ar kitų pamokyti pasirenka kitą kelią. Lietuvių padavimas pasakoja,
kad vaikai, kol dar nekalba, žino apie Dievą, tačiau prieš jam pradedant
kalbėti ateina angelas ir paspaudžia su pirštu smakrą. Čia lieka
duobutė ir vaikai viską pamiršta, pamiršta ir tai, dėl ko jie čia
į žemę atėjo, bet dar šioks toks prisiminimas lieka. Tai įrašyta
mūsų kalboje: gim-ti, skaitant šaknį pagal veidrodinio atspindžio
dėsnį, išeina mig-ti. Siela gimstant įminga ir prabunda jau gyvendama
kūne. Ir kai vaikas apie 7-10 metus prabunda sąmoningam gyvenimui,
gyvenimas jau yra tapęs įpročiu, kūnas įprastu dalyku, o siela
pamiršta. Ir daug tenka vargti, kol vėl ją susirandame, kol
vėl prabundame.
Kiekvieno žmogaus gyvenimas yra skirtingas. Bendra
visiems yra tai, kad visi žmonės į šią žemę ateina išmokti pačios
svarbiausios pamokos išmokti mylėti. Bet mylėti kiekvienas žmogus
mokosi skirtingai, turėdamas skirtingus gabumus, dirbdamas skirtingus
darbus, tad kiekvienas ir čia turi savo asmeninį pašaukimą, misiją.
Kai kas, išgirdęs žodį misija, pašaukimas, mano, kad tai turi būti
kažkas labai svarbaus, didingo. Ne, tai gali būti pats paprasčiausias
dalykas kažką globoti, mylėti, rūpintis arba, pavyzdžiui, dirbant
sodininku mylėti gėles, vaismedžius. Pašaukimas gali būti labai
paprastas ir kasdieniškas darbas, bet jeigu žmogus tą darbą dirba
iš širdies, jis būna laimingas. Ir atvirkščiai gali gauti didelius
pinigus ir būti nelaimingas.
Dėl meilės stygiaus ir dirbant be pašaukimo
suserga žmogaus siela. Gal todėl daugėja ir psichinių (sielos) ligų?
Dabar žmogus retai būna savimi. Mes tapome stabmeldžiais.
Šiuolaikinio, civilizuoto stabmeldžio pagrindinis stabas yra pinigai.
Ir mes, krikščionys, šia prasme dažnai esame stabmeldžiai, t.y.
nesilaikome pirmojo ir pagrindinio Dievo įsakymo: Neturėk kitų dievų
tiktai mane vieną. Ir net jei vaikas nori sekti paskui savo širdies
balsą, tai dažnai tėvai ir kiti patarėjai jo giluminį sielos norą
užgožia: ką tu, eik dirbti ar mokytis ten, kur ilgesnis pinigas.
Kai žmogus nevykdo savo pašaukimo, negyvena pagal savo širdies balsą,
jis tampa nelaimingas ir suserga. Norint to išvengti reikia labiau
rūpintis ne kūno, bet sielos reikalais.
Dėkoju už įdomų pokalbį.
Kalbėjosi Genovaitė Baliukonytė
Ringaudai, Kauno rajonas
© 2010 XXI amžius
|