Skaitykla
NEŠUNUODEGIAVĘS ŽURNALISTAS
Prof. Ona Voverienė
Europai gresia informacinis totalitarizmas,
kurio liaudiškas vardas būtų šunuodegiavimas...
Vytautas Landsbergis
Rugpjūčio 10 d. sukako dveji metai, kai netekome
vieno talentingiausių ir sąžiningiausių katalikiškos spaudos žurnalistų,
XXI amžiaus bendradarbio, mielo plunksnos brolio, nuoširdaus bičiulio
Petro Katino.
Kiekvieno XXI amžiaus skaitytojo širdyje Petras
Katinas paliko gilią brydę; savo įtikinamais straipsniais, puikiai
argumentuota faktų kalba, jis formavo mūsų pasaulėjautą ir atitinkamą
žvilgsnį į nelengvo mūsų tautai laikotarpio politiką, valstybės
valdymą, kultūrą, tautos egzistencijos pagrindus. Paėmusi į rankas
XXI amžių visada pirmiausia perskaitydavau redaktoriaus vedamąjį
ir Petro Katino straipsnius. Rasdavau juose atsakymus į visus rūpimus
klausimus. Dažniausiai mūsų nuomonės sutapdavo, o jeigu kartais
nesutapdavo, po kurio laiko įsitikindavau, kad žurnalistas buvo
teisus.
Žurnalisto, kaip ir mokslininko, biografija
visada yra jo bibliografija. Petro Katino sesers Palmyros Katinaitės,
mielų jo bendražygių Dalios Cidzikaitės, Romo Bacevičiaus, Virginijos
Cirutienės ir Aušros Šuopytės sudaryta jo parašytų darbų bibliografinė
rodyklė liudija, kokia intensyvi ir produktyvi buvo Petro Katino
kūrybinė veikla. Abejoju, ar kuris nors kitas žurnalistas Lietuvoje
būtų tiek parašęs. O juk kiekvienas straipsnis kūrėjo širdies
liepsna, emocinis degimas, kuris galbūt ir sudegino kūrėjo gyvenimą.
Žurnalisto Petro Katino bibliografijos aruode
4011 straipsnių, feljetonų, informacinių apžvalgų, knygų recenzijų.
Iš jų 78 išspausdinti JAV lietuvių dienraštyje Draugas (Čikaga);
krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštyje XXI
amžius 1888, Kauno apskrities laikraštyje Kauno kraštas (19941995)
143, laikraštyje Mano verslas (19961997) 115, Jonavos laikraštyje
Naujienos 26, Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjungos
savaitraštyje Tremtinys 606, Kauno dienraštyje Vakarinis Kaunas
(19911994) 1155.
Daug Petro Katino straipsnių buvo paskelbta slapyvardžiais:
Jonas Balnikas, Laurencijus Kiškutis, Vladas Petronis, Pijus Tuščiasielis,
Jonas Ukmenis, Karolis Rainys, Pavlikas Morozovas, Ričardas Šalčius,
Vytautas Opulskis, Vladas Šalčiūnas, Karolis Vaicekauskas, Petras
Petronis, Petras Rainys. Nemažai straipsnių minėtuose leidiniuose,
pažymėti tik inicialais P. K. ar išvis nepasirašyti.
Petro Katino publicistikos knyga Ilgas bus mūsų
kelias..., sudaryta ir išleista jo sesers Palmyros Katinaitės,
žymios mokslinės literatūros redaktorės, ir ilgamečio jo kolegos
Romo Bacevičiaus jau po žurnalisto mirties 2010 metais, ir jo kūrybos
bibliografinė rodyklė, įtraukta į knygą, gali būti nagrinėjamos
kaip visuma ir kaip savarankiški kūriniai. Peržvelgus bibliografinę
rodyklę bei jos tematiką, galima drąsiai teigti, kad ja remiantis
būtų galima sudaryti dar 56 Petro Katino publicistikos knygas,
kiekvienoje iš jų akcentuojant savarankišką jo publicistikos kryptį
beveik nebuvo temų, kurių nepalietė jo aštri plunksna, neprisilietė
jautri širdis, trokštanti teisingumo. Visgi politika ir Lietuvos
istorija jo kūryboje visuomet dominavo. Jis buvo tikras Lietuvos
patriotas. Kiekviena Tautos ir Valstybės nesėkmė jo širdyje vėrėsi
atvira žaizda, kurią jis gydė viešai paskelbdamas valstybės negalias
ir jos nedorų valdžios vyrų ir moterų nuodėmes.
Petras Katinas galbūt vienintelis iš viso Lietuvos
žurnalistų būrio atidžiai sekė Lietuvoje rusų ir lenkų kalbomis
leidžiamus laikraščius ir, kaip rašo savo atsiminimuose jo kolega
Romas Bacevičius, Petras juose rasdavo tokių dalykų, kuriuos perskaičius
mūsų patriotus krėsdavo šiurpas ir jiems kildavo klausimas, ar tikrai
Lietuva yra laisva valstybė? (Romas Bacevičius. Tėvynės labui //
Petras Katinas. Ilgas bus mūsų kelias... K., 2010. P. 12 13).
Beje, valdžios vyrų ir moterų valstybės iždo
vagių savo straipsniuose Petras Katinas nevadino vagimis, ir kad
šie jo neapkaltintų, kolegų patarimu vadino tik... mūsų tautos
rūpintojėliais. Žurnalistui dėl aštraus žodžio priekaištavo ne
tik patys didžiausi mūsų tautos rūpintojėliai, ne tik senosios
komunistinės gvardijos sukčiausi veteranai bei dar agresyvesni ir
įžūlesni už juos komjaunuoliški rūpintojėliai, išaugę iš to paties
ideologinio kelmo, bet netgi ir dvasininkai. Mums, XXI amžiaus
skaitytojams, atrodė, kad tuo pačiu tamsiausiu komunistinės nomenklatūros
valdymo laikotarpiu Petras Katinas buvo vienintelis Lietuvoje doras
ir sąžiningas žurnalistas, kuris ne šunuodegiavo ir rėžė tiesą į
akis visiems sukčiams ir grobuonims. XXI amžiaus redaktorius savo
straipsnyje Darbštumu puošė gyvenimą daro prielaidą, kad dėl
aštrių Petro komentarų, ir ne tik dėl jų, buvo paskelbta blokada
XXI amžiui jo necitavo Lietuvos radijas ir televizija, jo nepripažino
ir dešiniųjų (ar tokiais apsimetančių) leidžiami leidiniai ir
patys politikai... (Edvardas Šiugžda. Ten pat, p. 15 17). Kairieji
žiniasklaidos ekstremistai XXI amžių vadino konsevatorių ruporu,
o laikraštis labiausiai buvo ujamas būtent savųjų dešiniųjų (Ten
pat).
Petro Katino iniciatyva XXI amžiuje atsirado
ciklai Imperijos griuvėsiuose (apie 100 straipsnių); Pas mūsų
kaimynus (apie gyvenimą buvusiose Lietuvos okupantėse Rusijoje
ir Lenkijoje) ir Čečėnijos skausmas(Apie Rusijos imperialistų
grobuonišką karą šioje Kaukazo valstybėje).
Be minėtų straipsnių ciklų, Petras Katinas savo
kūryboje daug dėmesio skyrė visų partijų naikinamos lietuvybės išsaugojimui
Lietuvoje, sielojosi dėl tautinio ugdymo nesėkmių atkurtoje nepriklausomoje
Lietuvoje, dėl tautinių mažumų, ypač lenkų, įsigalinčio įžūlumo
griaunant jaunos atkurtos valstybės valstybingumo pamatus pagal
imperialistinės nedraugiškos valstybės scenarijų.
Straipsnyje Tauta išlieka, kol nepraranda savimonės
Petras Katinas pasidžiaugė pasirodžiusia istoriko Algimanto Liekio
knyga Lietuvos sienų rauda (V., 1997), kurioje istorikas nušvietė
komunistų partijos nomenklatūrininkų, kalbančių lenkiškai R. Maceikianieco,
S. Peško, A. Brodavskio, I. Jankelevičiaus, Č. Visockio ir kitų
pastangas 19881991 metais atplėšti nuo Lietuvos visą Pietryčių
Lietuvos teritoriją. P. Katino nuomone, įstūmus į Seimą kompartijos
funkcionierius, buvo mesta autonomijos korta, siekiant, kad Sąjūdis
atsisakytų visiško Lietuvos valstybės atkūrimo idėjos. Juk tautų
kiršinimas, pjudymas, kraujo praliejimas ir valstybės teritorijos
vientisumo ir integralumo sunaikinimas Maskvos klasikinis ginklas,
naudojamas iki šiol (Ten pat, p. 397).
Tada mūsų valstybės išdavikams nebuvo duotas civilizuotai
valstybei deramas atkirtis, todėl komunistus pakeitė daug agresyvesnė
ir įžūlesnė komjaunuolių autonomininkų karta, drumsčianti valstybės
ramybę dabar.
Straipsnyje pateikiama bolševikuojančių lenkų
užkulisinės veiklos prieš Nepriklausomą Lietuvą analizė, apgailestaujama,
kad to meto generalinė prokuratūra, vadovaujama A. Paulausko, numarino
autonomininkų bylą, todėl dabar santykiuose su Lenkija ir turime
tai, ką turime. 19201924 metais tarptautinėmis sutartimis Lietuvai
buvo pripažinta 88,1 tūkst. kv. km. teritorija, o 1990 m. kovo 11
d., atkūrus Nepriklausomybę, beliko tik 65,2 tūkst. kv. km. Tai
reiškia, kad už Lietuvos sienų liko daug tūkstančių kv. km. etnografinių
žemių. Belieka tik kartu su straipsnio autoriumi jau vos vos berusenančią
viltį gaivinti, kad Lietuva gyvuos tol, kol lietuviai jausis lietuviais
(Ten pat, p. 398).
Prof. Vytautas Landsbergis savo straipsnyje apie
žurnalistą Petrą Katiną cituoja jo žodžius: Valstybė atkurta, bet
niekas jos labui nesiaukoja. Prie valdžios veržiasi mažiausiai tautos
likimu suinteresuoti žmonės. Vėl nubudo jaunesniojo brolio sindromas.
Taigi, kas daugiau, jei ne mokytojai, dėstytojai turi bent jau bandyti
kurti tokią visuomenę, kad kuo didesnė jos dalis patikėtų Lietuvos
valstybe. Kol kas šioje srityje pragiedrulių beveik nematyti (Landsbergis
V. Tiesaus žodžio publicistika. Ten pat, p. 9).
Visose mokyklose, įskaitant ir aukštąsias, patriotiškesni
mokytojai ir dėstytojai, neturėję raudonų bilietų, buvo pirmiausiai
apdalinti baltais lapeliais ir išrauti su šaknimis. Daugelis jų
papildė skurdžiausiųjų gretas, o mokyklose liko dirbti M. Suslovo
Lietuvos Lietuva bus.... tik be lietuvių! kūrėjai.
Tą puikiai matė įžvalgus žurnalistas, savo straipsnyje
Vienas tarp vilkų parodęs, kaip visa tai vyko Lietuvoje švietimo
ministro, Gotfrydo von Herderio premijos laureato, iškiliausio Lietuvos
kalbininko, lietuvių kalbos istorinės gramatikos, dialektologijos,
antroponimikos, baltų lyginamosios kalbotyros mokslininko, Baltistikos
centro Lietuvoje įkūrėjo, Lietuvos Mokslų Akademijos, Švedijos Karališkosios
humanitarinių mokslų akademijos, Norvegijos ir Latvijos mokslų akademijų,
Lietuvių katalikų mokslo akademijos akademiko Zigmo Zinkevičiaus
pavyzdžiu. Visi politikai tada, kaip vandens į burnas prisisiurbę,
tylėjo, o tuometinis premjeras G. Vagnorius, tokį Didį Lietuvos
žmogų, kokį Lietuva gal tik po 300500 šimtų metų pagimdys, komjaunuoliškiems
šakalams ir raudoniesiems vilkams leido sudraskyti. Gerai, kad mokslininkas
knygoje Kaip aš buvau ministru paliko istorijai tų vilkų ir šakalų
pavardes. Kai kurie iš jų dabar Seime sėdi ir kuria Lietuvoje M. Suslovo
Lietuvą be lietuvių. Ieško naujų aukų. Jiems neblogai sekasi.
Tauta vėl kaustoma baimės dėl savo tautiškumo, o lietuviai blaškosi
po pasaulį, ieškodami duonos kąsnio. Ką jau kalbėti apie paprastus
mokytojus ir dėstytojus, jeigu vieną didžiausių Lietuvos šviesulių
taip sudorojo... Tokių buvo šimtai... Jų nebeliko...Tyliai, įžeisti,
apvilti, pažeminti, nuskriausti... jie vienas po kito palieka šį
pasaulį, kaip, beje, ir žurnalistas Petras Katinas, sunkiausiomis
jo gyvenimo minutėmis niūniavęs: Tik vieno tetrokštu, o Viešpatie
geras, leisk numirt po Tėvynės dangum.
Petras Katinas, kaip ir prieškario Lietuvos Prezidentas
Antanas Smetona, viena didžiausių Tautos vertybių laikė jos didžiuosius
žmones. Žurnalistas parašė daug straipsnių apie mūsų Tautos didžiuosius
Saliamoną Banaitį, Vytautą Landsbergį-Žemkalnį, fotomenininką
Janą Bulhaką, prezidentą Antaną Smetoną, prof. Vytautą Landsbergį,
akad. Zigmą Zinkevičių, diplomatą Stasį Lozoraitį, politologą antikomunistą
Vilių Bražėną ir kitus.
Velionis paliko Lietuvai nemažai straipsnių Tautos
istorijos klausimais: apie Lietuvos ir Rusijos santykius istorijos
tėkmėje Nesikeičiančios imperijos užmačios (2003), apie 1863 metų
sukilimą ir kunigą Antaną Mackevičių, vieną iš jo vadų (2003), apie
Vilniaus Didįjį Seimą (2000), išsamų žurnalistinį tyrimą apie Mažosios
Lietuvos tragediją, paskelbtą kelių straipsnių ciklu. Mažoji Lietuva,
jos tragedija, užėmus teritoriją gen. Ivano Černiachovskio raudonarmiečiams,
savo siaubingu žiaurumu neturinti lygių viso pasaulio karo istorijoje,
atrodo, tiek per visą sovietmetį, tiek ir dabartinėje Lietuvoje
istorikams buvo didžiausias tabu. Ji beveik netyrinėta. Suprantama,
kodėl. Kuris mokslininkas norės gadintis gyvenimą, tyrinėdamas rusų
kariuomenės sadizmą ir Vakarų sąjungininkų ištižimą, jų servilizmą
Stalinui. Petras Katinas nepabijojo rizikuoti viskuo (garbė XXI
amžiui, išspausdinusiam tą P. Katino straipsnių ciklą!) ir paliko
Istorijai siaubingiausius Mažosios Lietuvos istorijos puslapius.
Nei vienas sąžiningas ateities istorikas, manau, negalės jų apeiti
(Petras Katinas. Mažosios Lietuvos genocidas 1944 metais. Ten pat,
p. 154 159; Sadistai, p. 405 406).
Prisiminimų skyriuje apie Petro Katino šeimą,
vaikystę ir gyvenimo kelią rašo jo sesuo Palmyra Katinaitė, žymi
mokslinės literatūros redaktorė, jo buvęs ilgametis kolega Romas
Bacevičius, mons. Alfonsas Svarinskas, teisininkė Joana Jačkonienė,
sūnėnai Daumantas Katinas ir Mantautas Katinas, buvusios kolegės
Aušra Šuopytė ir Onutė Kujelienė, XXI amžiaus ištikimiausi skaitytojai
(Petras Algimantas Marcinkevičius, Irena Kirvelaitytė, Jonas Sakalauskas,
Vytautas Visockas), buvę kaimynai Genovaitė ir Jonas Aleknavičiai.
Visų jų atsiminimuose žurnalistas iškyla kaip
Tautos grynuolis, Lietuvos patriotas, savo gyvenimo prasmę matęs
Tėvynės dvasios tobulinime, niekada nenusilenkęs prieš netiesą,
niekada nešunuodegiavęs prieš galinguosius. Poetas Robertas Keturakis
apie Petro Katino publicistiką XXI amžiaus 1000-ajame numeryje
rašė: Reta publikacija leidžia slystelėti abejingu, vien konstatuojančiu
žvilgsniu. Žinau, kad daugelis XXI amžiausskaitytojų atsiverčia
puslapius su P. Katino publicistine šiandienos apžvalga, nes čia
laukia ne spekuliatyvus, o aistringas, motyvuotas, reiklus tiesos
ieškojimas ir tiesos gynimas. Kaip pastebėjau, naujuosius lietuvius
ypač užgauna P. Katino gebėjimas atskirti, koks neteisėtumas vykdomas
per žmonių suteiktus įgaliojimus, koks per mažutėlių patiklumą,
koks per melą ir niekšiškumą, koks apskritai per nužmogėjimą.
Taip jau yra šiame pasaulyje į akis rėžiama tiesa sukelia drumsčiamos
ramybės niežulį arba neapykantą drįsusiam mums parodyti jau ne nuogą,
o degutu ir plunksnomis apveltą karalių ir pasakyti, kad tai
ne angelas (Cit. pagal Joną Jačkonienę. Ten pat, p. 468).
Savo trumputėje kuklioje autobiografijoje Petras
Katinas rašė: O tuo, kad neteko baigti sovietinės žurnalistikos
mokslų, džiaugiuosi iki šiol. Tai padėjo išlikti neapkvailintam,
ko neišvengė ir dabar Lietuvos laikraščiuose rašantys ir dirbantys
daugelis žurnalistų (Ten pat, p. 8).
Daug metų Petras Katinas buvo vienintelis Lietuvoje
nemeluotos plunksnos riteris. Vėliau atsirado Vilius Bražėnas. Jie
sukūrė doro ir sąžiningo, ginančio teisingumą ir skleidžiančio Tėvynės
meilę žodžio žurnalistinę mokyklą. Joje jau pradedama mokytis. Džiugu,
kad XXI amžius liko ištikima Petro Katino jame įdiegtos sąžiningos,
nešunuodegiaujančios ir neparsiduodančios žurnalistikos tribūna,
iš kurios jau skamba teisingi ir aštrūs jaunų žurnalistų balsai.
Petro Katino grįžimas į Gyvenimą prasideda. Jo
dvasinės gyvybės genai kiekvienoje jauno žurnalisto tautą, tiesą
ir teisingumą ginančioje publikacijoje.
© 2011 XXI amžius
|