Lietuvių tautos, valstybės ir ūkio ugdytojas
Vilmantas KRIKŠTAPONIS
(Pabaiga. Pradžia Nr. 57)
|
Saliamonas Banaitis
|
Verta pažymėti ir tai, jog kaizerinės okupacijos
metais S. Banaičio spaustuvėje kurį laiką buvo spausdinamas laikraštis
Dabartis. Šis laikraštis ėjo vokiečių, lietuvių ir lenkų kalbomis.
Pradžioje jis buvo spausdinamas Tilžėje, o po to Kaune. Kuriam
laikui Dabartis buvo iškelta į Bialystoką, vėliau, 1917 metais,
vėl grąžinta į Kauną. Šiame laikraštyje buvo spausdinami okupacinės
valdžios potvarkiai, karo įvykiai ir skiepijamas nuolankumas kaizerinės
Vokietijos armijai. Pateiktą medžiagą į lietuvių ir lenkų kalbas
versdavo pats S. Banaitis. 1918 metų pradžioje laikraščio leidimas
lenkų kalba buvo uždraustas, o netrukus uždraustas ir lietuviškasis.
Suprasdamas, jog negali nykstančioje spaustuvėje panaudoti nenuilstančios
savo energijos ir būdamas užsiėmęs kitais darbais, S. Banaitis 1918
metų lapkričio 1 d. už 25000 Ober Osto rublių pardavė savo spaustuvę
Šv. Kazimiero draugijai.
S. Banaitis anuomet suprato, jog tautiškumą lietuvio
sąmonėje galima žadinti per muzikinę ir kultūrinę veiklą. Tad gyvendamas
Kaune jis stengdavosi dalyvauti visose kultūrinio gyvenimo srityse.
Dar 1904 metais S. Banaitis įsitraukė į R. Šliūpo vadovaujamos muzikos
ir teatro draugijos Daina veiklą. Tais pačiais metais Dainos
draugija pastatė savo pirmąjį spektaklį M. Šikšnio Pilėnų kunigaikštį.
Suprantama, jog šis spektaklis tuo metu dar buvo
pusiau slaptas, nes leidimo iš caro valdžios jis negavo. Leidimas
Dainavos draugijai rengti viešus vakarus gautas tik 1905 metų
kovo 5 d. Reikia priminti, kad ši draugija buvo įkurta dar 1899
metais kompozitoriaus J. Naujalio, tačiau Dainos draugijos nariai
nesiskelbdami koncertuodavo iškylose pakaunės miškuose ir šiaip
nedideliuose lietuvių inteligentijos susiėjimuose.
Būdama muzikali S. Banaičio šeima nuolatos dalyvaudavo
lietuviškuosiuose vakaruose. Dainos draugijoje, nepaisydamas savo
užimtumo, S. Banaitis ėjo įvairias administracines pareigas. Čia
jis susitikdavo ir artimai bendraudavo su daugeliu žymiausių to
meto lietuvių scenos ir kultūros veikėjų: T. Daugirdu, L. Gira,
G. Landsbergiu-Žemkalniu, A. Nezabitauskaite-Galauniene, S. Šimkumi
ir kt. Su Dainos draugija S. Banaičio ryšiai nenutrūko ir Lietuvai
atgavus nepriklausomybę.
Reikšminga S. Banaičio veikla ir anuomet suburiant
giedotojų chorą, kuris giedoti vykdavo į įvairias Kauno bažnyčias.
Šis choras Kauno katedroje bei Dvasinės žemaičių seminarijos bažnyčioje
traukdavo lietuviškas giesmes. Kai S. Banaitis paprašydavo, kunigui
nelikdavo nieko kito, kaip sakyti pamokslus lietuviškai. Apie tai
savo atsiminimuose S. Banaičio anūkė S. Banaitytė-Nasvytienė teigė:
Per vienas Velykas chorelis, sudarytas iš S. Banaičio
spaustuvės darbininkų ir moksleivių, nuėjo giedoti lietuviško Prisikėlimo
pamaldų metu. Lietuviui kunigui atsisukus su monstrancija į bažnyčią
ir rengiantis pradėti procesiją, chorelis užtraukė Linksma diena
mums nušvito
Lenkai gi iš šalies užgiedojo Idzie, idzie
Lietuvis
kunigas, padėjęs monstranciją ant altoriaus, atsisuko į giedančius
lenkus ir pasakė: Ot i nie przidzie. Kaip užsibaigė šis spalvingas
epizodas Seminarijos bažnyčioje, dabar neprisimenu. Gal dėl to mūsų
šeima ir eidavo Prisikėlimui Velykose į Seminarijos bažnyčią, nors
nuo Vienybės aikštės, kurioje gyvenome, buvo toli.
Labai svarbiu S. Banaičio kultūrinio darbo baru
buvo pomėgis kanklių muzikai ir šių instrumentų ansamblio kūrimui.
Subūręs kanklininkų būrį, pakvietęs kankliavimo specialistą ir kanklių
gamybos meistrą, S. Banaitis, galima tvirtinti, padarė anuomet tikrą
perversmą kanklių raidos istorijoje. Apie kanklių ansamblio kūrimą
ir S. Banaičio vaidmenį tame darbe savo atsiminimuose patvirtina
ir žymus kankliavimo pedagogas Pr. Puskunigis, kuris savo atsiminimuose
rašė:
Vokiečiams užėmus Marijampolės miestą ir artinantis
vis arčiau Kauno, žmonės išsigandę pradėjo bėgti iš savo namų (
).
Ir aš, pasigriebęs savo senąsias kankles, leidausi į Kauną, o iš
ten maniau sprukti į Vilnių, kur būtų galima rasti sau ir savo šeimai
prieglobstį.
Kur bėgi, kaip patrakęs, užkalbino mane dabartinėje
Laisvės alėjoje akis į akį sutiktas p. Banaitis.
Ogi bėgu į Vilnių nuo karo pavojaus prieglaudos
ieškodamas.
Apsistok pas mane, mokysimės kankliuoti. Aš
tave viskuom aprūpinsiu, tiktai lik Kaune.
Verta pažymėti, jog toks dviejų kraštiečių susitikimas
ir pokalbis anuomet S. Banaičiui nebuvo vienintelis, lėmęs ne tik
kanklininkų ansamblio įkūrimą, bet ir kanklių muzikos plėtojimą
Lietuvoje. Kilus Pirmajam pasauliniam karui ir kaizeriniams okupantams
užėmus Kauną, sumažėjus darbui spaustuvėje, liko daugiau laiko kankliuoti.
Pas žymų to meto kanklių meistrą J. Strimaitį, S. Banaitis užsakė
pagaminti naują komplektą kanklių. 1914 metų pabaigoje prasidėjo
pirmosios repeticijos. Galų gale kankliuotojai, gana gerai įvaldę
savo instrumentus, ėmė mąstyti ir apie viešą koncertą, tad S. Banaičiui
teko nemažai vaikščioti pas okupacinės valdžios valdininkus, prašant
leidimo surengti viešą kanklininkų koncertą, kuris esą, turėtų išreikšti
lietuvių džiaugsmą, išsivadavus iš carinės Rusijos jungo.
Greta kanklininkų ansamblio suburtas ir nedidelis
choras, kuriam vadovavo S. Banaičio sūnus Viktoras. Šiame kolektyve
buvo ir solistų bei duetų. Taigi taip parengta koncerto programa,
ir gavus valdžios leidimą, 1916 metų sausio 13 dieną Kaune, surengtas
pirmasis kanklių kolektyvo koncertas, tarp žiūrovų turėjęs milžinišką
pasisekimą.
Reikia pažymėti, jog kanklių muzikos koncertai
karo nepriteklių slegiamame Kaune anuomet buvo tartum staiga nušvitęs
skaidrus saulės spindulys, padėjęs sunkiu metu lietuvių tarpe išlaikyti
tautiškumą. Šis S. Banaičio suburtas kanklininkų ansamblis buvo
kviečiamas koncertuoti ir svetur: Prūsų Lietuvoje, Vilniuje bei
kitose vietovėse, kur gyveno nemažai lietuvių.
S. Banaičio sukurtas kanklininkų ansamblis, jo
paties sumanymu, turėjo įgyvendinti kelis tikslus. Pirmiausia tai
buvo meilė gimtinės melodijoms bei tautiniams lietuvių instrumentams,
kartu ir meilė tėvynei. Tačiau svarbiausia, kad ansamblio nariai
galėjo pasidžiaugti savo darbo vaisiais, pasididžiuoti rengiamais
koncertais, į kuriuos susirinkdavo minios lietuvių, neabejingų lietuviškam
žodžiui bei muzikai.
Karas žmonijai suteikia daug sunkiai pakeliamų
dalykų. Taip buvo ir anuomet, Pirmojo pasaulinio karo metu, tad
artėjant vokiečių kariuomenei prie Kauno, S. Banaitis pradėjo organizuoti
Komitetą nukentėjusiems dėl karo šelpti. Šis komitetas, gavęs iš
caro valdžios paramą, įsteigė keletą kooperatyvų, kuriuose gaunantieji
pašalpas galėjo nusipirkti būtiniausių maisto produktų. Taigi net
ir sunkiu karo metu, energingų žmonių vadovaujami kooperatyvų nariai
gaudavo paramos.
Svarbu ir tai, jog didelis nuopelnas anuomet teko
S. Banaičiui, sunkiomis sąlygomis sugebėjusiam gauti retų, karo
metu deficitinių prekių. Pašalpos buvo dalijamos iki pat vokiečių
atėjimo. Niekas niekam neturėjo jokių pretenzijų, o kaizeriniams
okupantams įsiveržus į Kauną, kooperatyvų patalpos kauniečiams kurį
laiką buvo susibūrimo vieta.
Vokiečiai, užėmę Kauną, mieste rado gausybę pilnų
sandėlių, kurių nei carinė administracija, nei kariuomenė nespėjo
evakuoti, todėl kauniečiai dar kurį laiką galėjo laisvai įsigyti
būtiniausių maisto produktų, kai kituose miestuose jau veikė kortelių
sistema. Kaune maisto kortelės įvestos tik 1916 metų pabaigoje.
Tuo metu Vilniaus gyventojai badavo.
Įsikūrę Kaune kaizeriniai okupantai nedelsdami
pradėjo vykdyti gyventojų surašymą pagal tautybę. Visą šį darbą
atliko vokiečių kariškiai, kuriems vertėjavo lietuviai. Nors nemaža
dalis kauniečių buvo lietuviškos kilmės, tačiau jie, veikiami lenkiškų
ar rusiškų mokyklų, dažnai save laikydavo ir tų tautybių piliečiais.
S. Banaitis ir kiti Kaune likę susipratę lietuviai, kurie surašymuose
buvo vertėjais, patardavo neužmiršti savo lietuviškos kilmės. Nenutautėti
anuomet lietuviams padėjo ir netrukus pasiekusios sensacingos žinutės
apie lenkų daromas skriaudas lietuviams Vilniaus mieste. Čia dėl
savo tautybės ir gimtosios kalbos kai kurie lietuviai kunigai nukentėjo
nuo lenkiškos bažnytinės vyresnybės.
Reikia pažymėti, jog S. Banaitis anuomet rūpinosi,
kad Kaune lietuviai turėtų savo lietuvišką gimnaziją pažinčių
dėka jam pavyko gauti okupacinės valdžios leidimą. Gimnazijos kūrimo
sumanymas pirmiausia buvo paskelbtas Kauno bažnyčiose. Paskui tuo
tikslu Gulbės (dabar Rotušės) salėje suorganizuotas miesto gyventojų
susirinkimas. Tai buvo bene pirmasis Kaune vykęs lietuvių sambūris,
kuriame kalbėta tik gimtąja kalba. Jį vedė žymus anuometinis lietuvių
visuomenės veikėjas T. Daugirdas. Iš pradžių lenkuojantiems Kauno
gyventojams buvo sunku suprasti, kodėl toks svarbus susirinkimas
vedamas tik lietuvių kalba. Į sceną užlipęs S. Banaitis savo garsiu,
valingu balsu griežtai pareiškė, kad šis susirinkimas yra šaukiamas
tik lietuvių; kiti norintieji gali prie jo prisidėti arba palikti
salę. Po tokio griežto pareiškimo salėje liko tik lietuviai ir jiems
prijaučiantys kitataučiai. Į gimnaziją nutarta priimti ir lenkų
bei žydų vaikus, tačiau pagrindiniai dalykai turėjo būti dėstomi
lietuvių kalba.
Ir čia daugelis rūpesčių buvo ant S. Banaičio
pečių: reikėjo surasti gimnazijai patalpas, pasirūpinti inventoriumi
ir kitais būtiniausiais dalykais. Jau spalio mėnesį gimnazijon užsirašė
180 mokinių. Administracinius reikalus tvarkė pats S. Banaitis,
o mokslo reikalus laikinai ėjęs direktoriaus pareigas Karmelitų
bažnyčios klebonas kun. K. Šova. Pradžioje čia be direktoriaus dirbo
tik trys mokytojai: K. V. Banaitis, S. Baltrušaitis ir S. Naudžius.
Visi jie dirbo be atlyginimo. Palaipsniui mokytojų skaičius keleriopai
išaugo.
Reikia pasakyti, jog lietuviškosios gimnazijos
įkūrimas Kaune karo sąlygomis buvo didelis žygdarbis, mat šiame
mieste tokia mokykla buvo pirma. Iki Pirmojo pasaulinio karo dar
tebeveikė arba kūrėsi naujos rusiškos, lenkiškos, vokiškos bei žydiškos
mokyklos. Tad jei lietuviai būtų dar bent kiek uždelsę, kitataučių
mokyklos neabejotinai būtų patraukusios savo pusėn ir daugelį nevisiškai
susipratusių lietuvių. Nereikia pamiršti ir to, kad vokiečių okupacinė
valdžia į lietuviškos gimnazijos kūrimą žiūrėjo labai įtariai. Prireikė
nemažų pastangų įtikinti okupantus, jog toks švietimas iš esmės
beveik talkina vokiečių valdžiai.
Ne be S. Banaičio pastangų Kaune beveik tuo pačiu
metu buvo įkurta ir 12 lietuviškų pradžios mokyklų. Taip Kaune padėti
pamatai lietuvybei plėtoti. Per visą okupacijos laikotarpį S. Banaitis
visokeriopai rūpinosi šių mokyklų veikla, buvo jų inspektoriumi.
Dar 1915 metų rudenį Kaune įkurti ir komercijos
kursai, kuriuos savo lėšomis išlaikė ir pats dėstė S. Banaitis.
Norėdamas suburti lietuvius į darnų, glaudžiai organizuotą vienetą,
S. Banaitis įkūrė ir sporto draugiją. Tad sunkiais kaizerinės okupacijos
metais jo rūpesčio dėka Kaune lietuvybės klestėjimas pasiekė neregėtą
lygį, kurio vilniečiai ir kitų miestų lietuviai galėjo tik pavydėti.
Lietuviška S. Banaičio ir jo bendraminčių veikla
buvo nukreipta į atgimstančios Lietuvos valstybės ateities kelių
švietimą. Šie drąsūs šviesuoliai, patys siekdami ir kitus ragindami
siekti, regis, sunkiai lietuviams bepasiekiamo švenčiausio tikslo
laisvės ir nepriklausomybės dėjo pamatus Lietuvos atgimimui.
Po ilgų priespaudos metų, dar nepriklausomybės
priešaušryje 1905 metų gruodžio 45 dienomis, Vilniuje įvyko pirmasis
viešas lietuvių suvažiavimas, pavadintas Didžiuoju Vilniaus seimu.
Jame dalyvavo ir S. Banaitis.
Didžiojo Vilniaus seimo nutarimai P. Vileišio
spaustuvėje labai greitai buvo atspausdinti ir išdalinti vykstantiems
namo dalyviams. Nors šių nutarimų dėl caro valdžios vykdomų represijų
ir nepavyko įgyvendinti, tačiau šį seimą drąsiai galima laikyti
pirmuoju ryškiu lietuvių tautinės valstybės kūrimo ženklu.
Lietuvių politinė veikla slopinama buvo ir Pirmojo
pasaulinio karo metais, tačiau 1914 metų pabaigoje gautas valdžios
leidimas ir įkurta lietuvius vienijanti jėga Lietuvių draugija
nukentėjusiems dėl karo šelpti.
Kaizerinės Vokietijos kariuomenei įsiveržus į
Lietuvą, ši draugija suskilo į dvi grupes. Viena traukėsi su carine
kariuomene į Rusijos gilumą, kur ėmė organizuoti lietuvių pabėgėlių
globą, antroji grupė, likusi Lietuvoje, būrėsi Kaune, veikdama nelegaliai.
Pastarajai vadovavo S. Banaitis, prel. A. Dambrauskas-Jakštas bei
žurnalistas J. Kriaučiūnas.
S. Banaičio politinės pažiūros buvo artimos monarchijai.
Respublika jam atrodė labai jau prasta ir menkavertė. Lietuva, pasak
jo, verta karalystės arba bent jau kunigaikštystės, kuri pasauliui
skelbtų buvusią garbingos Lietuvos šlovę.
Šiam S. Banaičio sumanymui taip niekada ir nebuvo
pritarta, nors jis su savo bendraminčiais buvo parengęs konstituciją.
Priėmus postulatus ir konstituciją, reikėjo juos paskelbti, tad
netrukus jie S. Banaičio spaustuvėje buvo atspausdinti pavadinimu
Vyriausiojo Lietuvių Tautos Komiteto Atsišaukimas. Atsišaukimo turinys
buvo toks:
Lietuviai,
Dar gyvuoja mūsų atmintyje Didysis Vilniaus seimas.
Dabar, karui baigiantis, renkamės į naują seimą, skirdami iš kiekvienos
parapijos bent po du atstovus, išrinkti Lietuvai kunigaikštį iš
senovės Lietuvos kunigaikščių giminės. Dar daug turėsime nukęsti,
bet artinasi valanda ir mes, eidami ranka į ranką su mūsų bendradarbiais
latviais ir baltgudžiais, numesime prispaudėjų jungą ir valdysime
patys savo valdžia, savo vyriausybe, išrinkta iš savo tarpo. Lai
Dievas laimina mūsų darbus ir mūsų aukas, mes reikalaujame sau lygių
teisių gyventi pasaulyje, kaip ir kitos tautos.
Daug anuomet šio atsišaukimo egzempliorių buvo
išplatinta Lietuvoje. Dalis jų pateko ir į užsienį. Juose, kaip
ir kituose S. Banaičio rašytuose atsišaukimuose, buvo keliama Lietuvos
nepriklausomybės idėja, kviečiami lietuviai visomis galimomis priemonėmis
kovoti už savo tėvynės laisvę.
S. Banaičiui teko dalyvauti 1917 metų rugpjūčio
2 dieną vykusioje Vilniaus konferencijoje, dalyvavo jos organizaciniame
posėdyje, kuriame priešinosi prieš bet kokią ryšių su Vokietija
ar Lenkija užmezgimo galimybę, pasisakydamas už visišką Lietuvos
nepriklausomybę.
1917 metų rugsėjo 1822 dienomis Vilniuje, Pohuliankos
teatro salėje, įvyko Lietuvių konferencija, kurioje dalyvavo 214
atstovų. Čia rugsėjo 21 d. slaptu balsavimu buvo išrinkta dvidešimties
žmonių Krašto Taryba, į kurią pateko ir S. Banaitis. Ši Taryba tėvynėje
bei užsienio lietuvių konferencijose užsitikrino daugumos lietuvių
paramą gaudama visų lietuvių įgaliojimus, ir tų pačių metų pabaigoje
ėmėsi konkrečių žygių svarbiausiam tikslui Lietuvos nepriklausomybės
įgyvendinimui. Tam iš pradžių prieštaravo Lietuvoje šeimininkavusi
okupacinė administracija. Nors ji ir pritarė Lietuvos nepriklausomybei
nuo kitų šalių, tačiau reikalavo paklusti Vokietijai.
Lietuvos Tarybos narių nuomonės išsiskyrė. Vieni
sutiko nepaklusti Vokietijos reikalavimams ir palaipsniui siekti
nepriklausomybės, kiti su jokiomis nuolaidomis nesutiko. Iš pradžių
Tarybos narių nuomonės išsiskyrė, dalis jų buvo pasitraukę, tačiau
vėliau sugrįžo.
Lietuvos Tarybos darbas atsinaujino 1918 metų
vasario 16 d. susirinkus į Lietuvių komiteto nukentėjusiems dėl
karo šelpti būstinę, kur tą pačią dieną, apie 11 val., baigtas rengti
Lietuvos Nepriklausomybės Aktas. Susirinkusiems čia jį perskaitė
vyriausias amžiumi Lietuvos Tarybos narys dr. J. Basanavičius. 12
val. 30 min. už jį balsavo visi 20 Lietuvos Tarybos narių: S. Banaitis,
J. Basanavičius, M. Biržiška, K. Bizauskas, Pr. Dovydaitis, St. Kairys,
P. Klimas, D. Malinauskas, Vl. Mironas, S. Narutavičius, A. Petrulis,
A. Smetona, J. Smilgevičius, J. Staugaitis, A. Stulginskis, J. Šaulys,
K. Šaulys, J. Šernas, J. Vailokaitis ir J. Vileišis, kurie tai patvirtino
savo parašais. Šiame akte sakoma:
Lietuvos Taryba savo posėdyje vasario 16 d. 1918
m. vienu balsu nutarė kreiptis: į Rusijos, Vokietijos ir kitų valstybių
vyriausybes šiuo pareiškimu:
Lietuvos Taryba, kaipo vienintelė lietuvių tautos
atstovė, remdamasi pripažintąja tautų apsisprendimo teise ir lietuvių
Vilniaus konferencijos nutarimu rugsėjo m. 1823 d. 1917 metais,
skelbia atstatanti nepriklausomą, demokratiniais pamatais sutvarkytą
Lietuvos valstybę su sostine Vilniuje ir tą valstybę atskirianti
nuo visų valstybinių ryšių, kurie yra buvę su kitomis tautomis.
Drauge Lietuvos Taryba pareiškia, kad Lietuvos
valstybės pamatus ir jos santykius su kitomis valstybėmis privalo
galutinai nustatyti kiek galima greičiau sušauktas Steigiamasis
Seimas, demokratiniu būdu visų jos gyventojų išrinktas.
Šis Lietuvos Nepriklausomybės Aktas netrukus perduotas
Lietuvos aidui ir išspausdintas. Vokiečiai nesnaudė didžiąją
dalį tiražo konfiskavo, bet šis dokumentas buvo išspausdintas atskirais
egzemplioriais ir netrukus pasiekė ne tik Vokietijos, bet ir kitų
Europos valstybių sostines. Suprantama, kad Lietuvos Nepriklausomybės
Aktas iš karto nepadarė Lietuvos nepriklausoma valstybe, tačiau
tai buvo tvirtas juridinis pagrindas, kuriuo remiantis palaipsniui
tvirtėjo Nepriklausoma Lietuva.
Būdamas nepaprastai užimtas nepriklausomos valstybės
atkūrimo darbais, suprasdamas atsikuriančios valstybės ūkio svarbą,
S. Banaitis prisidėjo prie Lietuvos prekybos ir pramonės banko įkūrimo.
Tik gaila, kad banko akcijoms netekus vertės, jo įdėtas kapitalas
dingo.
Neverta pamiršti, kad tuo metu jaunai valstybei
grėsė pavojus prarasti ir nepriklausomybę. Ją pražudyti kėsinosi
Lietuvos priešai.
Dar 1918 metų pabaigoje pakrikusi ir demoralizuota
Vokietijos kariuomenė iš Rusijos traukėsi atgal. Paskui ją link
Vilniaus sparčiai slinko durtuvų pagalba pasaulinį rojų kurti pasiruošę
bolševikų būriai. Žūt būt reikėjo atremti jų veržimąsi, nes buvo
aišku, jog karą pralaimėję vokiečiai Lietuvoje ilgai neužsibus.
Taigi S. Banaitis, radęs laisvesnio laiko, dažnai važinėjo po gimtąją
Suvalkiją, organizuodamas ten savanorių būrius tėvynei ginti.
Bolševikams kėsinantis užgrobti Vilnių, S. Banaitis
vos suspėjo iš Vilniuje įkurto Lietuvos prekybos ir pramonės banko
atsiimti dalį jame buvusių pinigų apie 300 000 markių, už kuriuos,
banko valdybos nariams pritarus, iš vokiečių armijos nupirkti ginklų
bei amunicijos besikuriančiai Lietuvos kariuomenei.
Taip S. Banaitis prisidėjo prie besikuriančios
Lietuvos kariuomenės apginklavimo. Vedami patriotizmo ir meilės
tėvynės laisvei, lietuviai savanoriai, neturėdami pakankamo pasirengimo,
savo drąsa ir sumanumu ne tik apgynė tėvynę nuo priešų, bet sutriuškino
bolševikų ir bermontininkų gaujas bei sugebėjo atsispirti lenkų
invazijai, kurie, užgrobę Vilniaus kraštą, kėsinosi užgrobti ir
visą Lietuvą.
S. Banaičio rūpestis krašto gynyba neliko pamirštas.
Už nuopelnus ginant Lietuvos laisvę jis vėliau buvo apdovanotas
Didžiojo Lietuvos Kunigaikščio Gedimino ordinu ir Vyčio kryžiumi.
Pasibaigus nepriklausomybės kovoms, suiručių nualinti
ūkininkai ir naujakuriai vertėsi kaip kas išmanė, nes Lietuvos vyriausybė
dar būdama silpna neįstengė jiems padėti. Čia ranką žemdirbiams
ištiesė S. Banaitis, įkurdamas Lietuvos žemdirbių sąjungą, kuri
vienydama ir šviesdama ūkininkus, galėtų jiems padėti ekonominiais
bei teisiniais klausimais.
Lietuvos žemdirbių sąjunga įsikūrė dar 1919 metų
gegužės 14 d. Kaune. Ji stengėsi vienyti ūkininkus į nuo jokių partijų
ar srovių nepriklausomą sąjungą, kurios tikslai pirmiausia buvo
ekonominiai: kurti kooperatyvus, gerinti sėjomainą, organizuoti
žemės ūkio produktų eksportą, turėti užtarėjų valdžios sluoksniuose,
ginti savo narius nuo išnaudojimo.
Pradėjęs organizuoti Lietuvos žemdirbių sąjungą,
S. Banaitis tais pačiais metais ėmė leisti ir laikraštį Žemdirbių
balsas, kurį ne tik redagavo pats, bet ir spausdino jame daug savo
straipsnių. Šis laikraštis iš pradžių buvo spausdinamas Kaune, o
vėliau Marijampolėje.
S. Banaitis taip pat aktyviai bendradarbiavo
Šviesoje, Varpe, Ūkininke, Kauno žiniose, Vilniaus žiniose,
Žvaigždėje (JAV). Jo rašytų straipsnių galima rasti ir kituose
lietuvių periodiniuose leidiniuose.
Žemdirbių balso ketvirtajame numeryje 1919 metais
S. Banaitis suformulavo pagrindinius Lietuvos žemdirbių sąjungos
tikslus:
Mes, žemdirbiai, gamindami šaliai maistą ir jos
pramonei žaliąją medžiagą, visuotiniam ūkės kultūros pakilimui,
gyvenimo sąlygų pagerinimui ir šalies gyventojų pragyvenimo palengvinimui,
sudarome vieną bendrą Lietuvos žemdirbių sąjungą su centru Vilniuje,
kuri aktyviai dalyvauja šalies politiniame gyvenime.
Kad šie S. Banaičio žodžiai nebuvo tušti, rodo
ir tai, jog jis ypač daug nuveikė kurdamas Lietuvos žemdirbių sąjungos
skyrius gimtojoje Suvalkijoje. Kaip jau esu minėjęs, kelti žemės
ūkį ir mokslo pagrindais organizuoti maisto produktų gamybą S. Banaitis
bandė jau anksčiau. Dar būdamas aštuoniolikos, jis bandė plėsti
galvijų bandą, buvo numatęs gaminti sviestą ir lietuviškus sūrius.
Baigęs Peterburgo komercijos ir buhalterijos kursus, S. Banaitis
vėl ėmėsi plėsti pienininkystę iš Varšuvos buvo parsigabenęs separatorių
bei kitų pieninės įrengimų. Tačiau troškimas vykti į Kauną ir tenai
kurti spaustuvę nustelbė visus kitus anuometinius S. Banaičio norus
ir planus.
Tik paskelbus nepriklausomybę, S. Banaitis Vaitiekupiuose
įkūrė separavimo punktą, taip padėdamas kaimynams gauti didesnes
pajamas iš žemės ūkio. Tai pajutę ūkininkai pradėjo laikyti daugiau
karvių, gerino jų bandą. S. Banaitis taip pat organizavo veislinių
galvijų auginimą, įsigydamas produktyvios veislės bulių.
Stengdamasis gryninti pasėlius ir vengti laukų
užteršimo piktžolėmis, S. Banaitis Sintautuose įkūrė grūdų valymo
punktą, kuris padėjo aplinkiniams ūkininkams gerinti javų sėklą.
Sintautuose jo dėka buvo pastatyti ir modernūs grūdų valymo įrengimai,
kurie priklausė Lietuvos žemdirbių sąjungai. Čia aplinkiniai ūkininkai
suveždavo valyti sėklinius grūdus.
Jausdamas aplinkinių ūkininkų dėkingumą, S. Banaitis
nemokamai perdavė Šakių pieno perdirbimo bendrovei visą savo įrangą.
Bendrovei savo žinion perėmus šį punktą, jis buvo išplėstas, įrengtas
naujas separatorius su galingu dyzeliniu varikliu.
Kas šiandien gali pasakyti, kiek S. Banaitis
anuomet padėjo nuo karo nukentėjusiems ūkininkams? Jis nuolat kreipdavosi
į valdžios vyrus, prašydamas ir reikalaudamas lengvesnėmis sąlygomis
gauti padegėliams miško. Jis kvietė buvusius oponentus pamiršti
visus partinius nesutarimus ir didžiausias jėgas skirti žemės ūkiui.
Šis S. Banaičio rūpinimasis davė apčiuopiamų rezultatų.
Laivininkystę Nemunu plėtojo Kauno žydai ir Tilžės
vokiečiai. S. Banaitis neatsitiktinai nutarė šį verslą perkelti
į lietuvių rankas. Jo pastangomis buvo įkurta Lietuvos garlaivių
akcinė bendrovė, kuriai vadovavo pats įkūrėjas, taip įrodydamas,
kad nė kiek neblogiau nei žydai ar vokiečiai šioje neįprastoje srityje
gali darbuotis lietuviai.
Kurti laivininkystę Lietuvoje anuomet buvo svarbu,
nes geležinkelio palei Nemuną nebuvo, o ir autotransportas praktiniams
tikslams beveik nebuvo naudojamas. Vandens transportas visais laikais
buvo pigiausias.
Lietuvos laivininkystės bendrovę S. Banaitis ėmėsi
kurti 1919 metų vasario 25 d., tačiau tuomet Nemuno žemupys dar
priklausė Vokietijai. Vokiečių kariuomenė iš Klaipėdos krašto pasitraukė
tik 1920 m. vasario mėnesio pradžioje, o netrukus Antantės šalių
vardu šio krašto valdymą perėmė prancūzai. Tuomet žymiai pagerėjo
lietuvių reikalai Baltijos pajūryje, o kartu ir Nemuno žemupyje.
Po kiek užtrukusių parengiamųjų darbų, subūręs darnų, laivininkystėje
nusimanančių keliolikos vyrų kolektyvą, įsigijęs ir sumontavęs pirmąją
techniką, S. Banaitis pirmiausia atidarė garlaivių liniją Kaunas-Jurbarkas,
kadangi Klaipėdos kraštas dar tebepriklausė Antantės valstybėms.
Paleisti kursuoti Nemunu garlaiviai visiškai patvirtino bendrovės
kūrėjų prognozes. Ilgainiui, ypač po Klaipėdos sukilimo ir išvadavimo
1923 metais, laivyba Nemunu suklestėjo ir veikė intensyviai. Iš
pradžių turėjusi tris laivus Nemune ir du burlaivius Baltijos jūroje,
bendrovė vėlesniais metais laivų skaičių keleriopai padidino. Taip
pat bendrovės rūpesčiu Klaipėdoje buvo praplėstas uostas. Ir nors
didelio pelno bendrovė nedavė, tačiau ji sėkmingai veikė iki 1939
metų pavasario, kai Klaipėdos kraštą nuo Lietuvos atplėšė hitlerinė
Vokietija.
Vargu ar daug kas iš kauniečių žino, kad turėtų
būti dėkingi S. Banaičiui, jog Kauno autobusų stotis šiandien yra
tokioje patogioje vietoje: pro ją nusitiesusios troleibusų ir autobusų
linijos, netoliese ir geležinkelio stotis.
Kai Kauno autobusų stotis 1922 metais buvo įkurta
tuometiniame miesto pakraštyje prie Nemuno krantinės, tarp D. Poškos
ir Nemuno gatvių, jau beveik įpusėjęs septintąjį amžiaus dešimtmetį,
S. Banaitis ėmėsi vadovauti primityviai Kauno autobusų stočiai.
Turėdamas didžiulį autoritetą, jis iš miesto valdžios išrūpino naujajai
autobusų stočiai žemės sklypą labai patogioje vietoje: Vytauto prospekte,
netoli geležinkelio stoties, arčiau besiplečiančių miesto autobusų
linijų.
Naujosios autobusų stoties statyba reikalavo daug
lėšų ir nemažai laiko. Reikėjo išvalyti apleistą teritoriją, išlyginti
aikštelę, įrengti stoties rūmus. Visa tai organizavo S. Banaitis,
bemaž visą laiką praleisdamas stoties teritorijoje, būdamas pačiame
vykdomų darbų centre.
Deja, sulaukti naujosios Kauno autobusų stoties
atidarymo S. Banaičiui nebuvo lemta, nes stoties įrengimas užtruko
ilgai. Kauno autobusų stotis iškilmingai buvo atidaryta 1935 metais.
Niekas šiandien negali pasakyti, kiek S. Banaitis
dar turėjo naujų idėjų ir planų, kurie taip ir liko neįgyvendinti.
1931 m. birželį jis palaidojo mylimą savo gyvenimo palydovę žmoną
Marijoną. O ir pats, slegiamas nemažos metų naštos, S. Banaitis
jautė vis sunkiau ir sunkiau bepakeliamą nuovargį. Nuolat vaikų
ir artimų bičiulių prižiūrimas, dažno svečio prel. A. Dambrausko-Jakšto
lankomas, iš jo priėmęs paskutinius kunigiškus patarnavimus, kiek
pasirgęs skrandžio žaizdos kraujoplūdžiu, 1933 metų gegužės 4 dieną
S. Banaitis mirė.
Kaunas dar nebuvo matęs tokios gausybės žmonių,
kurie čia, iš įvairių Lietuvos kampelių bei svetur susirinko atsisveikinti
ir palydėti į amžino poilsio vietą Lietuvos nepriklausomybės akto
signatarą, bendražygį, patriotą, draugą ir tėvą Saliamoną Banaitį.
Velionį į kapus lydėjo Lietuvos Respublikos prezidentas
A. Smetona, vidaus reikalų ministras St. Rusteika, teisingumo ministras
A. Žilinskas, Kauno miesto burmistras A. Graurokas, jo pavaduotojas
J. Pikčilingis, M. Biržiška, M. Yčas, A. Dambrauskas-Jakštas, Vl. Mironas
ir daugelis kunigų, karininkų, studentų, gimnazistų, kurie velionį
gerbė ir vertino jo nuveiktus darbus.
Įsimintini kuklūs bei prasmingi žodžiai, kurie
išspausdinti 1933 metų gegužės-birželio Židinio žurnale. Jų autorius
ilgametis S. Banaičio draugas ir bendražygis prel. A. Dambrauskas-Jakštas,
straipsnio pabaigoje, skirtame S. Banaičio šviesiam atminimui, apibūdindamas
velionį kaip asmenybę, rašė:
Bet kas da svarbiau, S. Banaitis buvo ir tikįs
žmogus, ir geras krikščionis. Artimo meilės įsakymas jam nebuvo
tuščias žodis. Ir sau lygiems veikėjams inteligentams, ir savo globoj
esamiems darbininkams jis lygiai linkėjo gera ir stengėsi visiems
kuo daugiau gera padaryti. Ir ne tik stengės, bet ir iš tikrųjų
darė. Taigi nebus perdėta pasakius: jis perėjo gerą darydamas.
Tai toks, visą savo gyvenimą buvo Saliamonas Banaitis lietuvių
tautos, valstybės ir ūkio ugdytojas.
© 2011 XXI amžius
|