Atmintis
Mokslo ir kultūros puoselėtojas
Profesoriaus Igno Končiaus 125-osioms gimimo metinėms
Vilmantas KRIKŠTAPONIS
(Pabaiga. Pradžia nr. 67)
Gyvendamas Kaune ir būdamas užimtas tiesioginiu
darbu universitete, I. Končius dirbo ir Archeologijos komisijoje,
steigė oro muziejų, buvo vienas iš zoologijos sodo steigimo iniciatorių.
O kai Žemės ūkio rūmai nutarė įkurti Tėviškės muziejų, I. Končius
su architektu V. Švipu suskubo ieškoti muziejui tinkamų senų patalpų.
Viename savo straipsnių apie kraštui pažinti darbo metmenis I. Končius
rašė:
Maža pačius daiktus turėti, reikia pagaminti jų planus,
schemas, brėžinius, fotografijas, aprašyti ištisą sodybą
Dar geriau
būtų pagaminti tiriamojo krašto tam tikrus žemėlapius
I. Končių ir anuomet tebeviliojo kelionės po Lietuvą,
ypač jį domino Žemaitijos kryžiai. Tad 1932 metais jis išvyko į
kelionę po Plungės apylinkes, domėjosi, kiek buvo išlikę kažkada
jo aprašytų kryžių. Apibendrintus abiejų šių kelionių duomenis I. Končius
pateikė Gimtojo krašto žurnale.
Stebėdamas nuo laiko nykstančius gražiuosius Žemaitijos
stogastulpius, koplytstulpius ir kryžius, I. Končius skubėjo juos
fotografuoti. Kasmet vasaros atostogų metu jis nukeliaudavo po 400500
km. Šių kelionių metu I. Končius aplankė Jurbarko, Eržvilko, Nemakščių,
Kražių, Užvenčio, Luokės, Raudėnų, Tryškių, Viekšnių, Akmenės, Laižuvos
ir kitas apylinkes.
I. Končiui po Žemaitiją teko ne kartą keliauti
ir su Lietuvos geografijos draugijos nariais. Šios draugijos pagrindinis
tikslas buvo kraštotyrinės veiklos organizavimas, geografijos mokymo
tobulinimas ir ekskursijų rengimas. Vienoje tokioje ekskursijoje
autobusais po Žemaitiją, surengtoje 1935 m. vasarą, I. Končius aprodė
dalyviams savo tėviškės ir jos apylinkių įžymias vietas. O priklausydamas
draugijai Užsienio lietuviams remti, vedžiojo po savo tėviškę ir
iš JAV atvykusių katalikų vienuolių ir klierikų ekskursiją.
I. Končius etnologiniais tikslais yra keliavęs
ir po Aukštaitiją. Vienos ekspedicijos metu jis nufotografavo vyskupo
A. Baranausko klėtelę Anykščiuose, puodžių L. Musteikį Tauragnų
valsčiuje, šimto metų sulaukusį dievadirbį A. Deveikį
Zarasų apskrities
Imbrado valsčiuje I. Končius įamžino žvejojančius totorius
Įdėmiai
apžiūrėjus M. K. Čiurlionio dailės muziejuje saugomas I. Končiaus
nuotraukas, darytas ekspedicijų metu, galima pastebėti, kad I. Končius,
bene vienintelis Lietuvoje anuomet buvo kraštotyrininkas, išskirtinį
dėmesį atkreipęs į Lietuvoje gyvenusius totorius. I. Končius ne
tik pats skubėjo nuotraukose įamžinti ano meto Lietuvą, bet kvietė
į šį darbą aktyviau jungtis lietuvių inteligentiją. Nebūdamas niekada
pagonybės, kaip senovės baltų religijos, išpažinėjas, tačiau stengdamasis,
kad nebūtų užmirštas ir šis lietuvių tautos bei religijos periodas,
jis rašė:
Bet kuris turi pažinti savo kraštą, nesvarbu, kokį darbą
dirbtų, kokį amatą valdytų. Tik tuomet būsi tikrai naudingas savo
kraštui, kai mokėsi jo ligomis sirgti, jo sielvartu sielotis, jo
linksmybėmis linksmintis
Iš kur mūsų vaikai ar tolimesnės kartos
pažins poetiškąjį kaimą su šlamančiomis giriomis, su šventaisiais
gojeliais, su alkais ar galingais ąžuolais, kurių pavėsy ruseno
amžinoji ugnelė dievams ar deivėms, su šimtametėmis liepomis
laumės
juostomis, su jaukiai čiulbančiais paukšteliais, su margai žydinčiomis
gėlėmis
Rinkim, kad dabartinių etnografinių paminklų nereikėtų
ateityje ieškoti archeologinėse iškasenose
Rytoj bus jau vėlu
Kaip matome, I. Končius kreipėsi į tautiečius
su didžiule meile savo tėvynei ir jos žmonėms. O ta meilė, be abejo,
skatino jį pasinerti į kraštotyrinį darbą. Neatsitiktinai jis rūpinosi
ir daug pastangų įdėjo steigiant Mažeikių kraštotyros muziejų. Jis
taip pat talkino Šiaulių Aušros, Telšių Alkos, Alytaus, Kretingos
ir kituose miestuose esantiems muziejams patarimais bei pagalba
renkant eksponatus.
Neapleido I. Končius anuomet ir savo pagrindinės
darbo srities mokslo. Jis, be darbo Kauno Vytauto Didžiojo universitete
Matematikos ir gamtos fakulteto Eksperimentinės fizikos katedroje,
dar ėjo šio fakulteto tarybos sekretoriaus pareigas, kuriose išbuvo
10 metų. Nuo 1937 metų jis ėjo ir šio fakulteto leidinio Matematikos
Gamtos fakulteto darbų redaktoriaus pareigas.
Kai 1933 metais I. Končius tapo profesoriumi ekstraordinatoriumi,
o prof. K. Šliūpui mirus, buvo paskirtas Eksperimentinės fizikos
katedros vedėju. I. Končiui teko vadovauti žemės radioaktyvių spindulių
matavimams. Profesorius išleido mokslinį darbą, pavadintą 50 fizikos
praktikos darbų (1928), o 1936 metais pradėtame leisti Gamtos
žurnale buvo redakcinės kolegijos narys. Jis taip pat paruošė ir
išspausdino fizikos terminų žodyną, buvo aktyvus žurnalo Kosmos
bendradarbis. I. Končius kartu su dr. A. Juška 1941 metais paruošė
ir redagavo Fizikos kursą. Jis taip pat išvertė iš užsienio kalbų
kelias fizikos bei gamtos mokslų srities knygas.
1939 metais, kai Lietuva atgavo Vilnių ir jo kraštą,
tų pačių metų lapkričio 20 dieną švietimo ministras paskyrė I. Končių
Vilniaus Stepono Batoro universiteto valdytoju. Sunkios pareigos
perimti tą universitetą Lietuvai. Tačiau tinkamesnį žmogų užimti
tas pareigas vargu ar buvo įmanoma anuometinėje Lietuvoje rasti.
Čia ir iškilo profesoriaus asmenybė, pasireiškianti drąsa ir didžiuliu
taktiškumu. Prisimindamas tas jam patikėtas pareigas, kurias I. Končius
ėjo sėkmingai, jis vėliau rašė:
Tiesa, valdytojas buvo įspėtas nešioti ginkliuką.
Tačiau, kam tai. Prieš universitetui priklausančius žmones vienas
pats su kulkosvaidžiu neapsigintai. Čia reikėjo drąsos valdytojas
savame krašte. Vilnius teisingai Lietuvai turi priklausyti. Akimis
reikėjo kalbamąjį pikčiurną suvaldyti. Rimtas ramumas (tai brangiai
kainuoja) turi visur ir visuomet neapleisti.
Darbo nuotaika, tarsi aplink viskas ramu, viskas
sava, visi visiškai pritaria. Eiti tiesiai reikiamu keliu, nors
po kojų kažin kas dėtųsi. Ramus šaltumas, visai be pykčio, niekuomet
nekeliamas balsas, visur tik mandagaus prašymo formos, bet trumpas,
aiškus, ryžtingas įsakymas padeda valdyti.
Dirbdamas naujoje vietoje, per tris mėnesius I. Končius
lengvai susitvarkė su studijuojančiais 3000 studentų, daugiau kaip
100 vyresniojo mokslo personalo darbuotojų, daugiau kaip su 250
jaunesniojo personalo darbuotojų; vien tarnautojų, sargų ir kitokių
pareigybių žmonių šiame universitete buvo daugiau kaip 800 asmenų.
Garbingai susitvarkęs su savo uždaviniu sklandžiai
greit sulietuvinti tą didžiulę garbingą Lietuvos sostinės įstaigą,
paruošti ją, kad ji nedelsdama galėtų pradėti reikalingą lietuvių
tautai darbą, I. Končius toliau vadovauti šiam universitetui atsisakė.
Profesorius Švietimo ministerijos paprašė skirti rektorių. Vėliau
universiteto rektoriaus pareigos buvo patikėtos I. Končiaus rekomenduotam
ir Švietimo ministerijos paskirtam Vilniaus universiteto prof. M. Biržiškai,
o pats grįžo Kaunan užimti anksčiau eitas savo pareigas. Čia jis
dirbo iki Vytauto Didžiojo universiteto uždarymo 1943 metais.
Sovietams okupavus Lietuvą ir pakeitus priėmimo
į universitetą tvarką, buvo pradėta teikti daugiau lengvatų sovietinio
režimo aktyvistams ir šalininkams. I. Končius pradėjo vadovauti
įkurtam Darbo fakultetui, vildamasis padėti įstoti į universitetą
gabiems jaunuoliams. Profesorių, dirbantį rabfako direktoriumi,
1941 m. gegužės mėnesį areštavo NKVD. Nors iš pradžių I. Končių
ir paleido, tačiau jį dažnai šaukė atvykti į ČK, ypač, kai buvo
areštuotas jo sūnus Liudas. Tardymo išvada: ir žodžiu, ir raštu,
ir darbais veikęs prieš sovietų tvarką, dėl to sulaikytas ir izoliuotas
kalėjime.
Sovietų valdžiai nereikėjo išsilavinusių žmonių,
kūrybinės inteligentijos. Šiai santvarkai reikėjo tik paklusnių
svetimųjų primetamos valios vykdytojų. Jei už aktyvų ir sąžiningą
darbą I. Končius buvo apdovanotas valstybiniais apdovanojimais ir
kitaip pagerbtas, tai kilus karui, profesorius su minia lietuvių
šviesuomenės ir karininkijos skubiai varomas į Sovietų Sąjungos
gilumą. Ir tik per stebuklą I. Končius išliko gyvas Červenėje, kai
šią lietuvių minią NKVD-istai šaltakraujiškai išžudė. Tik per stebuklą,
griuvęs po lavonais, I. Končius su keletu tautiečių šioje pragaro
mašinoje išliko gyvas, ir 1941 m. birželio 27 dieną (praėjus penkioms
dienoms nuo karo pradžios) grįžo į Kauną. Taip baigėsi I. Končiui
klaikiausias gyvenimo tarpsnis, bet visi kiti likusieji metai jam
taip pat buvo ilgesiu ir sielvartu pažymėti.
Kiek atsigavęs per vasarą, I. Končius vėl grįžo
į universitetą, į technologijos fakultetą, kur toliau vadovavo fizikos
katedrai. Dabar darbas profesoriui tapo ne tik pašaukimu ar dviguba
pareiga tėvynei Lietuvai, bet ir priemone sielai paguosti, numaldyti
skaudžius sovietinės okupacijos atsiminimus. Jis dabar, kaip ir
Pirmojo pasaulinio karo metais, ėmėsi veiklos, siekdamas kiek galima
padėti sunkių nelaimių užgultiems žmonėms.
Hitlerininkams sustabdžius Lietuvos Raudonojo
Kryžiaus ir visų kitų šalpos organizacijų Lietuvoje, kaip ir kituose
okupuotuose kraštuose, veiklą, šalpos reikalus bandė tvarkyti darbo
ir socialinių reikalų tarėjas J. Paukštys. Jo sudarytas komitetas
neturėjo lietuvių visuomenės pasitikėjimo, todėl su generalinio
tarėjo gen. P. Kubiliūno žinia buvo sudaryta Savitarpio pagalbos
organizacija, apėmusi 27 apskričių ir 335 valsčių komitetus. Savitarpio
pagalbos organizacija šelpė studentus, į Vokietijos koncentracijos
stovyklas patekusiųjų šeimas ir išvežtuosius į Vokietiją darbams.
Savitarpio pagalbos organizacijos metinė apyvarta anuomet siekė
apie keturis milijonus markių. I. Končius buvo vienas iš šios organizacijos
steigėjų ir visą okupacijos laikotarpį jai vadovavo.
Apskritai, žemaitis nusileisti nemėgsta. Tai
sudaro jam sunkiai pakeliamų nemalonumų. Drąsesnis jis, kai nenusileidžia.
Et, sako, toks, kad vis pavėjui linksta. Koks iš jo vyras, skystakošis,
paleistsparnis, nuknabęs, kaip varna po lietaus, kaip vištų apspjaudytas,
apie žemaitį rašė I. Končius.
Visur ir visada, esant rimtam momentui, I. Končius,
neatsižvelgdamas į jokias, kad ir sunkiausias, kaip dažnam anuomet
atrodydavo, aplinkybes, pasielgdavo pagal savo nusistatymą. Kai
hitlerininkams Lietuvoje nepavyko suorganizuoti lietuviško SS legiono,
generalinis tarėjas P. Kubiliūnas sukvietė lietuvių visuomenės atstovus
susidariusiai padėčiai aptarti. Okupantų rūstumui sušvelninti buvo
reikalaujama pasirašyti atsišaukimą, raginantį jaunuomenę stoti
į vokiečių kariuomenę. Tame pasitarime dalyvavo I. Končius, bet
jis buvo vienas iš trijų lietuvių inteligentijos atstovų, kurie
to atsišaukimo nepasirašė. Tačiau pastarieji gerai suprato, kuo
tai anuomet galėjo jiems baigtis. Jaunimas suprato, kaip reikia
elgtis. Netrukus iš lūpų į lūpas pasklido gandas, kad I. Končius
minėto atsišaukimo nepasirašė. Jam pagarba už tai.
Ko iš tokio savo žingsnio tikėjosi I. Končius?
Jo sūnus daug vėliau prisimindamas tai teigė, kad tėvas, grįžęs
tąkart namo, motinai pasakė: Paruošk batus ir kojines, gali vėl
išvežti. Tačiau šį kartą gestapas profesoriaus nelietė, o jis pasirašė
peticiją vokiečių generaliniam komisarui A. T. Rentelnui dėl išvežtų
į Vokietijos koncentracijos stovyklas lietuvių inteligentų.
1944 m. vasarą, kai sovietų kariuomenė nesulaikomai
artėjo prie Lietuvos sienų, I. Končius su neramia širdimi nusprendė
palikti savo tėvynę. Atsisveikinęs su žmona ir sūnumis, profesorius
atsidūrė Berlyne, kur ir vėl tęsė pagalbos tautiečiams darbą. 1945 m.
pradžioje jis gyveno Sudetų stovyklose. Čia, kad galėtų nuslopinti
tėvynės, ten likusių brangių ir artimų žmonių ilgesį, I. Končius
pradėjo drožinėti. Pradėjo iš medžio skobti ir rūpintojėlius.
Pažinojęs I. Končių dar Kaune, Vokietijon iš tėvynės
pasitraukęs D. Čibas, nutarė kartą aplankyti profesorių. Susirado
namą, kur gyveno ir dirbo I. Končius. Tai buvo namas, kuriame ūžė,
švilpė, pyškėjo visokios staklės. Apie jas sukinėjosi profesoriaus
mokiniai. Pasirodo, amerikiečiai vis prašę naujų drožinių, kurių
vien peiliu išdrožinėti net ir talentingas meistras nesugebėdavęs.
I. Končiui kartą prasitarus, kad trūksta įvairių įrankių, amerikiečiai
čia atgabeno kažkokio vokiečio staliaus dirbtuves. Pats profesorius
prie staklių nedirbo puošė, drožinėjo mokinių jau išpjaustytus
dirbinius. Patį mokytoją D. Čibas anuomet rado miške, po ąžuolu:
Sėdi sau žmogelis prie pilko liemens prigludęs, kažką laiko saujoj,
mažyčiu peiliuku drožinėja. Lietuviškos sąmonės stereotipas (žmogus,
prigludęs prie medžio kamieno) geriau nei kiti žodžiai leidžia pajusti,
kokia kančia anuomet slėgė šį žmogų, kai jo niekas jau nebegalėjo
paguosti tik medis. Negaišdamas ėmė aiškinti, kad drožinėjimas
ramina, gydo ir teikia sveiką malonumą. Jo dėmesys taip įsisiurbęs
į smulkius išrantymus, jog nebeliko vietos šimtams kankinančių minčių.
Jam daug kas gniaužė širdį: Lietuvoje likusi šeima, išblaškytas
universiteto jaunimas, naikinama visa tauta, miglota ateitis.
Gyvendamas Vokietijoje, I. Končius taip pat aktyviai
dalyvavo karo pabėgėlių veikloje. Hanau lietuvių karo pabėgėlių
suvažiavimas profesorių išrinko į Vyriausiąjį šios bendruomenės
komitetą. Kurį laiką I. Končius šiam komitetui vadovavo. O 1947
metais Kasselyje, akademikams skautams susibūrus į Akademinį skautų
sąjūdį, I. Končius tapo aktyviu šio sąjūdžio nariu.
Kaip daugelis karo pabėgėlių, palikusių Lietuvą,
taip ir I. Končius savo tolimesnį gyvenimą susiejo su JAV. Apsigyvenęs
Bostone, jis dirbo vietos universiteto fizikos tyrimų laboratorijoje.
Priklausė įvairioms lietuvių išeivijos visuomeninėms organizacijoms,
buvo Lietuvių inžinierių ir architektų sąjungos Bostono skyriaus
garbės narys, daug laiko skyrė skautų sąjūdžio veiklai.
Nedžiugino anuomet I. Končiaus gyvenimas užatlantėje.
Apsigyveno Bostone, I. Končius neskubėjo taikytis prie čionykščio
gyvenimo. Patys žemiausi dalykai profesoriui buvo dolerio vaikymasis,
aklas svetimų papročių kopijavimas bei savo kilmės niekinimas. Tad
ilgai svetur I. Končius negalėjo laisvalaikiui surasti jo širdžiai
mielo užsiėmimo. Gyvendamas savo drožinių ir prisiminimų pasaulyje,
profesorius bodėjosi jam svetimo pasaulio, kuris buvo slegiantis
ir nejaukus. Ir tik kartą Bostone, jam vėl susitikus D. Čibą, gimė
mintis jiedviem šiame mieste įkurti drožinėjimo dirbtuvę.
Anuometiniai I. Končiaus iš medžio drožinėti kryžiai
nemėgdžiojo tų, kuriuos jis kažkada tyrė įvairiose Žemaitijos vietovėse.
Tačiau bendras išliko pats jausmas, verčiantis žmogų kurti. Jei
žemaičių kryžius buvo kupinas vidinės energijos, tai ir I. Končiaus
sukurti kryžiai turėjo gilią prasmę. Sunkiai pakeliama nostalgija
bei emocinė įtampa atsispindėjo profesoriaus kūryboje, o materializuota
kančia slėgė mažiau. Tačiau pats I. Končius šeimai rašytuose laiškuose
ne kartą prisipažino, jog darbuose užsimiršdavęs: Drožinėju, kad
negalvočiau apie jus. Be to, I. Končius drožinėjo ir rūpintojėlius,
ir stogastulpius, ir koplytstulpius, juos dekoruodamas širdžiai
mielais lietuvių tautiniais ornamentais. Tad 1954 metais sūnaus
Liudo pastangomis buvo parengtas I. Končiaus darbų albumas Medžio
drožiniai gimtajam kraštui atminti. Knygos įžangoje pastebima:
Man augant Nepriklausomoje Lietuvoje, tėvas nedrožinėjo. Tik tėvynę
svetimoms įguloms užplūdus, tėvas pasakė: Pažiūrėsiu, ar aš Antrojo
pasaulinio karo metu begalėsiu peiliuku pramaitinti dabar jau pagausėjusią
šeimą Gimtajame Krašte, kaip taip pasisekė padaryti Pirmojo pasaulinio
karo metu tolimam, svetimam krašte
Sparčiai darbo ėmėsi stovyklose būdamas Bavarijoje.
Dirbo, dalijo. Kitus drožinius tausojo, visai nepardavinėjo
Ir
darbo gavęs, peiliuko iš rankų nepaleido. Greta rašinėjimo drožinėjo
Deja, iš didelio šakalio tėvui peiliuku išdrožinėti rūpintojėlį
buvo kur kas lengviau, kaip man pačiam drožinius sudėlioti į knygą.
Knygos pratarmėje I. Končius pastebėjo: Krikščioninant
aisčius, kardo ir kalavijo pirmenybė prieš kryžių ryškiai iškilo
žygiuose į Lietuvą
Lietuvos karalius Mindaugas jau 1251 metais
buvo pasikrikštijęs su savo žmona, vaikais ir daugybe savo valdinių.
Bet katalikybė Lietuvoje tebuvo paskelbta tik 1387 metais.
Vakarinės Lietuvos dalies Žemaičių žemės gyventojai
žemaičiai ryžtingai priešinosi krikščionybei
Bet, priėmę krikščionybę,
žemaičiai itin daug savo krašte pristatė kryžių-koplytėlių
Visokių tikslų žemaičiai turėjo, kurdami šventąsias
sodybas. Ir laimė, ir nelaimė, ir rūpestis, ir džiaugsmas, ir pasižadėjimas,
ir atgaila už neatliktą pažadą, ir staigi mirtis, ir džiugus laukiamo
kūdikio laimingas gimimas.
Koplytėlėse-kryžiuose kaupėsi žemaičio menas,
savotiškas, pakankamai tolimas nuo bet kurios svetimos įtakos: čia
gali aptikti žemaičio jautrią širdį, lakų mintijimą, sumanų nagingumą,
gilią pakantą, ir, vis nenutoldamas nuo savo mylimos gamtos, savus
padarinius pynė į tos gamtos slėpiningą grožį
Turima medžiaga rodo, jog I. Končiaus buvo apvažinėta
2424 kilometrai kelio, aprašyta 3234 šventųjų vietos, neskaitant
kryžių ir koplytėlių, buvusių kapinėse, senkapiuose ir kitose vietose.
Per visą Žemaitiją vidutiniškai vienam kilometrui teko 1,3 šventojo
arba vienam šventajam 0,7 kilometro. I. Končiaus fotografuota buvo
maždaug kas trečia sodyba, kur buvo kryžius, stogastulpis ar koplytėlė,
arba dviem kilometrams kelio teko viena nuotrauka
Tik pataikyk tai atkurti šiandien svetur būdamas,
tik pojūčių likučius, dilginančius Gimtojo Krašto vaizdus vien atmintyje
beturėdamas. Drožinėta ne į nuotraukas žiūrint, ne brėžinius pasigaminus,
o prisimenant ir gretinant. Pradėta 1945 metais Sudetuose-Kohling.
Išdalinta 282. Pas mane tebesančiųjų daugumos nuotraukos čia pateikiamos.
Žiūrėkime paslėptų ar pasislėpusių minčių ieškodami,
stebėkime, bene dvelktels žemaičių širdžiai suprantama kryžių-koplytėlių
kalba apie vargstančios Tėvynės Gimtojo Krašto netolimos praeities,
skausmingos dabarties dygliuoto gyvenimo atneštuosius sunkumus
Daug I. Končiaus laisvalaikio valandų prabėgo
ir prie rašomų atsiminimų. Savo brandžiausiame literatūriniame darbe
Žemaičio šnekos, kuris buvo išleistas 1961 metais, profesorius
daug meilės ir pagarbos teikė žemaičio būdui, jo charakterio savybėms.
Jis rašė:
Turėjai būti iš visų pusių apvalus, sunkiai įkandamas,
sužalojamas, įveikiamas. Tik tokie išliko. Silpnieji dingo. Dingo
jie, jei verkė iš skausmo, dėl skausmo negyvai nusiverkė. Kas
galėjo tik iš džiaugsmo verkti, tik tas galėjo išlikti ir pats,
ir vaikams perduoti tą savybę.
Juo didesnė nelaimė, juo gilesnis skausmas, juo
žemaitis šaltesnis, tuomet jo ašarų nebeišspausi. Žemaitis tokių
ašarų nebeturi. Jei kada tokių ašarų ir buvo, tai jos jau seniai
išverktos
Žemaitis čia kietas kaip akmuo, laikys, kol sutriuškintas
į šipulius subyrės. Ir gyvybė jam tuomet nebrangi
Geriau, kad gerokai pasidairytumei, paskui išvyktumei
į svetimus kraštus ilgokai visokių tautų (latvių, estų, lenkų,
rusų, žydų, kazokų, armenų ir t. t.) papročius turėtumei progos
sekti; po geroko laiko tarpo grįžęs, vėl imtumeis stebėtis, ir
pasikeitimų pamatytumei, ir palyginti turėtumei su kuo
galėtum
ir dėl praeities išvadų daryti.
Žemaitis, jei ir verkia, tai dėl kito nelaimės,
ne dėl savo vargų. Jam kito gaila, čia gailesčio ašaros. Verkia,
kai negali vargstančiam padėti. Bet ir ieško stiprybės savyje, drąsina
nelaimingąjį, žadina viltį, girdi, ne visuomet taip bus. Neverk,
ašaros nepadės. Vargo ašaros akių neplauna. Paverksi, kai ateis
džiaugsmo, laimės valandėlės. Dabar kibk ir dirbk, kad greičiau
užsimirštumei, darbas atstums ašaras
Vėjas nepasikeis ir oras nepasikeis
Ypatinga pagarba ir globa seniems medžiams. Vis
tiek, ar tie medžiai augtų sodyboje, ar kur kitur
Medžiai padeda prispaustam, nukamuotam žemaičiui
kiek apsiraminti, išliejus jiems savo skausmus. Juo senesnis, juo
didesnis, juo labiau išsišakojęs medis, juo lengviau greičiau
jis tave supras. Dar juo labiau toks senas medis susipynęs su
kitais medžiais, juo jis daugiau supranta žino. Visai gerai, kad
bet kuris senas medis yra suaugęs su kitų medžių šakomis (Palangoj,
grafo parke dvi pušys, suaugusios viena stora šaka
turi raminamųjų
savybių, santykius taikančių savybių, gali pagydyti išnirusius,
išlūžusius sąnarius, reik tik tam tikrą maldelę į tuos medžius,
tarp jų landant, sukalbėti. (Sustok, mano sąnary, kaip tų pušų šakos
Sutaikyk mane su vyru
Pririšk prie manęs mano mylimą Marytę
)
Vadinasi, medžiai turi savo viduj pasaulį, jie
jaučia, pažįsta suvargusį, nori padėti, tačiau jų pagalba ranka
neapčiuopiama.
Be jau minėtų I. Končiaus parašytų knygų, paminėtini
yra ir kiti profesoriaus darbai. Gyvendamas Bostone, jis parašė
knygas Savitarpinė pagalba, Stepono Batoro Universitetas, Kelionė
į Červenę ir atgal ir Medžiaga žemaičiams pažinti. Visa tai ilgus
metus gulėjo rankraščiuose, o kas buvo išleista Amerikoje, eilinis
skaitytojas tegalėjo susipažinti Lietuvoje tik atkūrus nepriklausomybę.
Išdirbęs daugiau kaip dešimtį metų Bostono universiteto fizikos
tyrimų laboratorijoje ir sulaukęs 75 metų amžiaus, I. Končius išėjo
į užtarnautą poilsį. Visą savo gyvenimą paskyręs mokslui ir tėvynės
pažinimui, I. Končius ypatingai mylėjo jaunimą. Jis lietuvių jaunimą
skatino prie tėvynės meilės, mokslo, darbo. Profesorius niekados
nesikartojo, visuomet turėdavo ką nors nauja, ypatinga pasakyti.
Jaunimui jis linkėdavo dorai auklėtis, nepasiduoti vilionėms, visada
vadovautis šaltu protu, dabarties gyvenimą sieti su tautos praeitimi.
I. Končius buvo neeilinis žmogus. Jį norint geriau suprasti, reikėjo
mokėti pažinti, o pažinti jį nebuvo taip lengva, nes žemaitis turi
paslėpęs savyje nepasitikėjimą, neviltį, skausmą. Jis tai nerodo,
kol nepažįsta sutiktojo žmogaus, kolei sutiktasis žmogus nepasirodė
jam patikimas ištikimas. Patikėtam žmogui žemaitis pasisako, pasipasakoja
savo nusivylimus, atveria širdį.
Savo kalbose ir raštuose I. Končius visada vengė
vartoti svetimus bei tarptautinius žodžius. Išgirdęs ką nors vartojant
įmantrius ir nelietuviškus žodžius, profesorius dažnai tokį kalbėtoją
užklausdavo, ar šis gerai suprantąs, ką sakąs. Jei taip, tai juk
galįs daug paprasčiau ir aiškiau lietuviškai tai išreikšti. I. Končius
taip pat nemėgo, jei kas nors jį pavadindavo ponu, nes, anot jo,
dvarininkai yra ponai, bet ne žmonės, o profesorius visa savo
laikysena ir esybe juk buvo žmogus. Apie savo gimtinę ir tėvynę
I. Končius visada atsiliepdavo tik taip: Laimingas, kuris ne tik
dirbti-vargti, bet ir mirti gali savo tėviškėje, nes tik tėviškės
oras, tik tėviškės vanduo, tėviškės miškas, tėviškės saulė, lietus,
dargana džiugina jį, gaivina stiprina, žadina prie darbo sau ir
kitiems. Taip pat profesorius visada kalbėdavo ir apie tėvynę,
nuo kurios svetur gyvenant jį skyrė geležinė uždanga.
Kas gimė, tas turi mirti, kaip jis begyventų,
kokias ištaigas neturėtų ar iš vargų galvos nepakeltų. Ką Dievas
myli, tam ir kryželius stato: vargdienis ilgiau vargsta šioje ašarų
pakalnėje. Visų vienodas likimas. Visus vienodai žemelė priglaudžia.
Taip apie žmogaus gyvenimą ir jo pabaigą rašė I. Končius. Savo gyvenimo
saulėlydį I. Končius baigė toli nuo tėviškės. Jis, sulaukęs 89-erių,
mirė 1975 m. vasario 19 dieną Putname, Arkivyskupo Jurgio Matulaičio
vardo senelių namuose, globojamas Nekalto Prasidėjimo seselių vienuolių.
Ilgas profesoriaus gyvenimas ir gražūs darbai, paženklinti auka
ir meile tėvynei Lietuvai, savo gimtajai Žemaitijai, mokslui, grožiui,
gėriui
Jo darbų tėvynėje niekas neužmiršo ir tebetęsia jo pradėtus
ir nebaigtus darbus.
© 2011 XXI amžius
|