Naujienų vaivorykštė
Dailininkė, moteris, motina
Lidija Veličkaitė
|
J. M. Pleškūnienė. Vilniaus
arkivyskupas tremtinys
Julijonas Steponavičius, 1995
|
Lietuvos dailininkų sąjungos patalpose liepos
14 dieną surengta dailininkės Janinos Marijos Mačiokaitės-Pleškūnienės
(19202010) jubiliejinė tapybos darbų paroda, kurioje eksponuojami
43 dailininkės darbai, tapyti 19552010 m. laikotarpiu. Juos parodai
atrinko ir paruošė dailininkės sūnus altistas Andrius Pleškūnas.
J. M. MačiokaitėPleškūnienė tapė aliejiniais dažais, pastele, akvarele
peizažus, portretus, natiurmortus ir kompozicijas. Anksčiau buvo
surengtos parodos Vilniuje, Kaune, kituose Lietuvos miestuose ir
užsienyje. Ši personalinė paroda devynioliktoji.
Salėje puikuojasi dailininkės autoportretas, tapytas
1959 m. Parodos atidarymą muzikos garsais pradėjo A. Pleškūnas,
sugrojęs L. Lambillotte kūrinį Ateik, Šventoji Dvasia.
Lietuvos dailininkų sąjungos (LDS) pirmininkas
Eugenijus Nalevaika papasakojo J. M. Mačiokaitės-Pleškūnienės gyvenimo
ir kūrybos kelią. Ji gimė 1920 m. rugsėjo 23 d. Kybartų geležinkeliečių
šeimoje. Mokėsi Kybartų gimnazijoje, o 1939 m., baigusi Šiaulių
mokytojų seminariją, dirbo Žemaitijoje mokytoja. 19421949 m. studijavo
Vilniaus dailės akademijoje. Tapybos mokėsi pas prof. A. Gudaitį
ir prof. V. Vizgirdą, piešimo mokė profesoriai J. Mikėnas ir P. Aleksandravičius.
Baigusi dėstė tapybą, kompoziciją, piešimą Kauno Juozo Naujalio
meno mokykloje, Kauno Stepo Žuko taikomosios dailės technikume,
o nuo 1979 m. Vilniaus J. Vienožinskio meno mokykloje.
Per savo gyvenimą dailininkė sukūrė daugiau kaip
150 paveikslų. Dailininkas E. Nalevaika pabrėžė: Visada sunku atsisveikinti
su talentingu žmogumi. Žiūrėdami į jos darbus galime suprasti, ką
ji išgyveno ir ką jais norėjo mums pasakyti.
Menotyrininkas Vytautas Paliukaitis teigė: Dailininkė
J. M. Pleškūnienė, buvusi liudininkė karo sunkumų, pokario metų
dramatiškų įvykių, savo daugiabriaune veikla nusipelnė deramo įvertinimo
ir pagarbos. Apžvelgęs šią parodą menotyrininkas atskleidė ankstyvąjį
dailininkės kūrybos periodą: 19551959 m. vaikų portretus, dailininkės
Veronikos Šleivytės portretą (1959), du peizažus Ištuštintoj
sodyboj (1958) ir Klaipėdos kanalas (1958). Septintą dešimtmetį
atspindi etiudai iš Kintų žvejo ir internato virėjos portretai,
tapyti 1962 m. Tais pačiais metais nutapyti tremtinės dailininkės
G. Kindurytės-Belžakienės ir vitražistės Filomenos Ušinskaitės portretai
ir kaimo gyvenimo tema Bulviakasis. Menotyrininkas išskyrė keturių
figūrų kompoziciją Moterys ir daugelyje parodų eksponuotą, meistriškumu
pasižymintį aktorės Eugenijos Pleškytės portretą Susimąstymas.
Lakoniškumu ir ramiu koloritu žavi agronomės, poetės Marijos Pranskūnienės
portretas, tapytas aštuntame dešimtmetyje. Peizažai ir portretai
suteikia galimybę meno mylėtojams ir kritikams išvysti šio žanro
evoliuciją naujų išraiškos priemonių panaudojimą tapytojos sukurtuose
Trakų apskrities liaudies dailininkės O. Zarembienės, studentės
Vitos Gaigalaitės ir baleto solisto Vytauto Kudžmos portretuose.
19902010 metų laikotarpis priskiriamas vėlyvojo periodo kūrybai.
Kokio didelio kūrybinio potencialo slypėta J. Pleškūnienės, kaip
moters, giliai jautusios visuomenės gyvenimo pulsą, asmenybėje,
įtikinamai parodo dvasininkų portretai: Vilniaus arkivyskupas metropolitas
Julijonas Steponavičius (19111991), Vilniaus vyskupas Juozas
Tunaitis. Vienas iš įspūdingiausių šio žanro kūrinių Kardinolas,
Vilniaus arkivyskupas metropolitas Audrys Juozas Bačkis leidžia
autorę pelnytai priskirti prie ryškių šio žanro mūsų klasikų,
kalbėjo menotyrininkas.
Buvęs J. M. Pleškūnienės Kauno S. Žuko taikomosios
dailės technikume moksleivis V. Paliukaitis prisimena ją kaip reiklią,
teisinga kryptimi vedančią pedagogę, mokančią skirti tikrąsias vertybes
nuo tariamųjų.
A. Pleškūnas papasakojo apie mamos vaikystės miestą
Kybartus, kuriame vyravusi dvasingumo atmosfera jungėsi su kultūra.
Parvykę į Lietuvą iš užsienio mūsų lietuviai dainininkai, poetai,
rašytojai geležinkelio stoties salėje surengdavo muzikinius ir literatūrinius
vakarus. Dar maža būdama, mama tuose renginiuose dainuodavo, skaitydavo
eiles, dalyvavo angelaičių, vėliau skautų veikloje. Karo metais
Vilniuje priklausė ateitininkų kuopai, kuri, vadovaujama kun. Alfonso
Lipniūno, rūpinosi šalpa nukentėjusiems nuo hitlerinio karo. Didelės
įtakos asmenybės formavimuisi turėjo kunigo pamokslai.
A. Pleškūnas priminė Šatrijos kalno papėdėje esančius
Repšaičius, Gaulėnus, kuriuose mama mokytojavo. Neseniai, nuvažiavęs
į Gaulėnus, sutiko jau garbaus amžiaus mokinius, kurie gerai prisimena
mokytoją, ruošdavusią įvairias šventes, buvusią labai tikinčią,
prieš pamokas visada sakydavusią: Teikis, Viešpatie, atsiųsti Šventosios
Dvasios dovanų ir palaimink mūsų sielas Tavęs pažinimui.
Vėliau J. M. Pleškūnienę, įstojusią į Vilniaus
akademiją, skulptorius Juozas Mikėnas siūlęs pasirinkti skulptoriaus
specialybę, tačiau ji pasakiusi, kad yra per daug smulki, o būti
skulptore reikalinga jėga, todėl pasirinkusi tapybą. Dailininkės
J. M. Pleškūnienės mokiniais buvo a. a. tapytoja Marija Teresė Rožanskaitė-Pickuvienė,
skulptorius-tapytojas Antanas Chmieliauskas, tapytojas Ričardas
Vaitiekūnas. Pokario laikotarpiu mokėsi įvairaus amžiaus mokiniai,
kartais net vyresni už mokytojus.
Senų vilniečių Vadoklių šeimos kvietimu dailininkė,
lankydamasi Lenkijoje, Sudetuose, nutapė nemažai portretų ir peizažų,
o kelionėje po Italiją savo įspūdžius įprasmino drobėje.
Nuo vaikystės laikų ji mėgo keliones, paaugus
sūnui Andriui keliaudavo su juo. Paskutinė kelionė buvo 2009 m.
baidare į Latviją.
Grafiko Eduardo Jurėno žmona, literatė Vilija
Jurėnienė, 35 metus dirbusi Lietuvos dailininkų sąjungoje referente,
pažinojo J. M. Pleškūnienę kaip moterį, motiną, labai vertinusią
šeimą.
Dr. Aldona Kačerauskienė prisiminė dailininkę
kaip gana aktyvią ir viskuo besidomėjusią. Po jos netekties (2010
04 07) surengta jau antroji dailininkės darbų paroda. Pirmoji vyko
2010 metų birželio mėnesį Marijos ir Jurgio Šlapelių name-muziejuje.
Tai buvo vaikystės, studijų laikų, karo ir pokario, sovietinės ir
hitlerinės okupacijos metu tapyti paveikslai. Žiūrint į paveikslus
ir girdint pasakojimus apie dailininkę, dr. A. Kačerauskienei susidarė
įspūdis, jog tai buvo nepaprastai kryptinga ir dora asmenybė, pergyvenusi
keletą santvarkų ir ideologijų. Svarbiausia, kad ji joms nepasidavė,
kaip, deja, jos kolegos kiti dailininkai. Jos kūriniuose ir su
žiburiu nerasi jokių kolūkinių vaizdų ar bolševikų partijos ideologų
portretų. Dailininkės kūriniuose atsispinti kiti veidai, daug iš
jų dvasininkų. Iš kiekvieno tapyto portreto žvelgia vis kitoks
veidas. Tai reiškia, kad dailininkė, kaip mokytoja, buvo gera psichologė.
1987 metais likusi našle (vyras skulptorius Vladas Pleškūnas) visą
savo meilę ir dėmesį sutelkė į sūnų ir kūrybą.
Dailininkei Daliai Mataitienei įdomu buvo išklausyti
J. M. Pleškūnienės sūnaus pasakojimų apie mamą. Jos gyvenime dailininkė
šmėstelėjo labai trumpai, studijų metais buvo jos mokytoja, dėstė
tapybą. Ji džiaugiasi, kad dailininkė, kaip rūpestinga motina, išaugino
sūnų ir muzikantą, ir patriotą.
Vėl skambėjo altisto A. Pleškūno savos kūrybos
improvizacija Ekspromtas, L. Delibes baleto Coppelia fragmentas
Taika muzikos garsai, skirti atminimui motinos, kuria iki paskutinio
atodūsio sūnus nuoširdžiai rūpinosi.
© 2011 XXI amžius
|