Atmintis
Liaudies dainiaus gyvenimo ir kūrybos takais
Kunigo ir poeto Antano Vienažindžio 170-osioms
gimimo metinėms
Vilmantas KRIKŠTAPONIS
|
Dail. J Vienožinskio portrete
kun. Antanas Vienažindys
|
Nemažai Lietuvai kūrėjų iš katalikų dvasininkijos
davė XIX amžius. Čia iškyla daug poetų, iš kurių garsiausi: Antanas Vienažindys,
Antanas Baranauskas ir Jonas Mačiulis-Maironis. Šie iškilūs dvasininkai
lietuvių literatūroje ir liaudyje paliko gilius pėdsakus ne vien
kaip dvasininkai, bet ir kaip kūrėjai. Šį kartą paklajosime po kun.
A. Vienažindžio gyvenimą ir kūrybą, nes tam progą suteikia sukaktis
170-metis.
Kunigas ir poetas gimė 1841 m. rugsėjo 26 dieną
Justino ir Barboros Vienažindžių šeimoje Dusetų krašte, Anapolio
palivarke. Vienažindžių šeimoje tai buvo pirmasis vaikas, kurį,
praėjus aštuonioms dienoms po gimimo, Justino ir Antano vardais
pakrikštijo anuometinis Dusetų Švč. Trejybės bažnyčios altaristas
kun. St. Pajarskis.
Anapolis anuomet nebuvo kurio iš būsimo kunigo
tėvų gimtinė. Anapolio palivarką, konfiskuotą caro valdžios po nepavykusio
1831 metų anticarinio sukilimo iš grafų Pliaterių, nusipirko J. Vienažindys.
Čia, praėjus keleriems metams po sūnaus Antano gimimo, jau augo
Vienažindžių vaikai: Norbertas, Juozapas, Vincentas ir Karolina.
Vaikai šiuose namuose buvo auklėjami tėvų meile, darbo, krašto,
vietovaizdžio ir Dievo pažinimu.
Palyginti anksti nuo apopleksijos mirus šeimos
galvai, turtingas palivarkas bei darbšti ir graži našlė, nepaisant
viso būrio vaikų, viliojo ne vieną jaunikį, kol galop B. Vienažindienė
ištekėjo už šešeriais metais jaunesnio miškų pirklio Justino Stausko.
Šis netruko Anapolio palivarke užveisti daugybę gyvulių, pasodinti
500 vaismedžių sodą, prispiesti bičių. Ypač gerą derlių duodavo
šiose vietovėse užderantys javai, sodas, bitynas. Užaugintą derlių,
vaisius, medų ir gyvulius veždavo parduoti į Dusetų, Rokiškio ir
Panevėžio turgus, kaupė pinigus ir taip netruko praturtėti. Laikui
bėgant šeima pasipildė dar vienu vaiku sūnumi Jonu. Vaikai augo
gražūs ir sveiki, jų vidinį pasaulį ugdė motinos pasakojami padavimai
ir dainuojamos liaudies dainos. Anot J. Tumo-Vaižganto, iš jos
lėtai vaikai paveldėję visus geruosius savo talentus: sveikatingumą,
inteligenciją, mokslumą ir gražius balsus. Tai buvo pirmoji būsimojo
kunigo ir poeto mokykla, formavusi jo liaudies kūrybos ir muzikinį
skonį.
A. Vienažindžio motina ir patėvis siekė, kad jų
vaikai baigtų mokslus ir išeitų į žmones. Ir apskritai, nemaža anuometinio
jaunimo dalis siekė veržtis į šviesą, aplenkti rusiškas valdžios
išlaikomas pradžios mokyklas, siekė mokytis gimnazijose, seminarijose,
plačiosios carinės Rusijos ar kaimyninės Lenkijos aukštosiose mokyklose.
Tad ir broliai Vienažindžiai, savarankiškai pas kaimo daraktorių
kiek pasirengę, visi lankė Panevėžio gimnaziją, kurioje buvo dėstomi
katalikų ir pravoslavų tikybos kursai, penkios užsienio kalbos,
gamtos ir tikslieji mokslai, Rusijos istorija, vadinamoji Tėvynės
istorija. Didžiulė ir gausi buvo Panevėžio gimnazijos biblioteka,
kurioje prenumeruota daug leidinių. Čia anuomet mokytojavo garsūs,
užsienyje mokslus baigę lietuviai pedagogai, kai kurie iš jų buvo
1832 metais uždaryto Vilniaus universiteto auklėtiniai, tikri eruditai,
tėvynės meilės ir laisvės idėjomis užsidegę kapelionai A. Kareiva
ir J. S. Dovydaitis, būsimasis vyskupo M. Valančiaus sekretorius,
padėję tvirtą žinių ir dorovės pamatą šioje gimnazijoje besimokantiems
ir išsiilgusiems mokslo šviesos jaunuoliams. Tad net du broliai
Vienažindžiai Antanas ir Norbertas baigę šios gimnazijos penkias
klases ir siekdami tarnauti Dievui ir Tėvynei nutarė pasirinkti
kunigystės kelią ir įstojo į Žemaičių kunigų seminariją, kuri anuomet
buvo Varniuose, garsiuose dar nuo Vytauto Didžiojo laikų .
Broliams Vienažindžiams atvykus į Varnius, juos
pasitiko didelis, čerpių stogu dengtas, dviaukštis kunigų seminarijos
mūras, statytas dar Žemaičių vyskupo J. Lopacinskio, A. Zavadskio
knygynas, vyskupo M. Valančiaus namai, Šv. Aleksandro ir Šv. apaštalų
Petro ir Povilo bažnyčios, mokslininko A. Kašarausko prižiūrimi
kunigų pataisos namai, vaistinė, dulkėmis apneštos miestelio gyventojų
trobelės, keletas žydų parduotuvių ir tolumon besidriekiantys Lūksto
ir Biržulio ežerai.
Besisemdami dvasiškojo mokslo, broliai Vienažindžiai,
kaip ir visi kiti čia besimokantieji kunigystės, šioje kunigų seminarijoje
klausėsi Švento Rašto, Bažnyčios istorijos, homiletikos, rusų kalbos,
istorijos, lotynų kalbos, kanonų teisės paskaitų, taip pat mokėsi
bažnyčios apeigų, giedojimo bei ceremonialo. Apie tą laikotarpį
A. Vienažindys mėgdavo pasakoti, nes studentavimo ir klierikavimo
laikotarpis buvo nepaprastai džiaugsmingas ir laimingas. Kaip tik
čia dar labiau išryškėjo pomėgis lietuvių liaudies dainoms. Pasak
poeto, aš su jais (teologijos mokslais red.) neturėdavau vargo,
aš ten daugiau apie dainas galvojau. Seminarijoje buvo patogiausia
liaudies dainų išmokti: čia suvažiuodavo visų kraštų bernaičiai.
Aš jų prisirinkau iš draugų ir išmokau iki 150. Antra tiek pats
pridainavau.
Studijų metais, kaip pats ne kartą teigė, poetas
parašė pačias gražiausias, pačias jautriausias eiles, netrukus tapusias
liaudies dainomis. J. Tumo-Vaižganto užrašytuose atsiminimuose skaitome:
Savo dainai rinkti patogiausia būdavo dideliausioje spintoje,
kur klierikai savo drapanas sukabinėja. Nebuvo kitos ramesnės vietos.
Įlendu, būdavo, užsidarau ir svajoju sau vienas, kartais dantim
griežiu, jausmai šėlsta, iki varpelis pašauks kurio užsiėmimo. Iš
kiekvieno tokio lindėjimo spintoje išsinešdavau naują sugalvotą
dainą. Savo sukurtąsias dainas jis mėgo dainuoti seminarijos draugams
ir profesoriams: Turėjau gerą kakarinę, gerą iškalbą, tai profesoriams
ir patikdavau. Seminarijoje tad man buvo taip gera, jog nė nejutau,
kaip ją išėjau. Netenka abejoti, kad poetas turėjo gerą balsą ir
kai kurioms savo sukurtoms eilėms pats sukurdavo melodijas. Tai
liudija ir Apolinaro Vienožinskio, poeto brolio Vincento sūnaus,
atsiminimai: Namuose dažnai dainuodavome. Daugiausia visas kun.
Antano Vienažindžio dainas Kaipgi gražus gražus rūtelių darželis,
Sudie, kvietkeli tu brangiausias ir kt. Kun. Antanas turėjo neblogą
balsą, buvo svetingas, su dainomis. Melodijas pats Antanas sukurdavo,
o tėvas išmokdavo pas jį nuvažiavęs. Paskui ir mus, vaikus, išmokydavo
dainuoti.
Pravartu pažymėti, jog tretieji A. Vienažindžio
studijų metai yra susiję su 1863 metų nepavykusiu anticariniu sukilimu
ir visą Lietuvą nusiaubusiais trėmimais. Į tolimąjį Sibirą anuomet
buvo ištremtas Žemaičių kunigų seminarijos rektorius J. S. Dovydaitis,
represijų patyrė Seminarijos gydytojas J. Andžejevskis, etapu, per
patį pietinį Samaros gubernijos ragą, su tėvais iš Lietuvos buvo
ištremta ir A. Vienažindžio poezijos mūza Rožė Stauskaitė. Išsiskyrimas
su ja jaunajam poetui buvo ypač skaudus smūgis, palikęs gyvenime
ir kūryboje gilius pėdsakus.
Naujų pokyčių anuomet atsirado ir Žemaičių kunigų
seminarijoje. Vyskupas M. Valančius, naujasis seminarijos rektorius
J. Račkauskas ir aukštoji katalikų dvasininkija nusprendė gabesniesiems
seminaristams studijas sutrumpinti iki trejų metų. Tad ir A. Vienažindys,
tik per plauką išvengęs carinės armijos kareivio dalios, patyręs
ką tik praūžusio sukilimo euforijas ir nusivylimus, netekęs mylimosios,
baigęs tris seminarijos kursus 1864 m. sausio 26 dieną, skubotai
parengtas šventinimams, priėmė subdiakonatą, per Šv. Velykų šventes
diakonatą, o 1865 m. vasario mėnesį, iškilmingai skambant liturginėms
giesmėms, vyskupo M. Valančiaus Varnių katedroje buvo įšventintas
į kunigus. Iškilminga man buvo šitoji akimirka, kai po aštuonių
dienų rekolekcijų ir viso gyvenimo išpažinties Vyskupo ir daugelio
brolių akivaizdoje ištariau Deus pats hereditate mei. Nemoku dabar
aprašyti šitos sukrečiančios mano gyvenimo akimirkos: atrodė draug
su angelais stoviu šalia Kristaus Vietininko ir lieju džiaugsmo
ašaras, nes Dievas mane nevertą priima į Bažnyčios hierarchiją ir
kartu uždeda Kristaus jungą, kurį turėsiu vilkti liki pat mirties,
susijaudinęs kunigas rašė laiške savo artimiesiems.
Svarbu paminėti, jog Varnius Žemaičių vyskupijos
centrą, anuometinio Vilniaus generalgubernatoriaus E. T. Baranovo
vadinamą antrąja Roma, jau gaubė saulėlydis. Caro valdžia netrukus
įsakė konsistoriją ir pačią seminariją perkelti į Kauną, kad žandarmerija
lengviau galėtų stebėti šią carinei sistemai neparankią įstaigą,
seminarijos pastatus paliekant carinei policijai. Tuomet vyskupas
M. Valančius, pasakęs varniškiams paskutinį, graudų pamokslą, apleido
šią garbingą Žemaitijos vyskupų rezidenciją, o tuo metu ką tik įšventinti
kunigai plačiai pasklido po Lietuvos parapijas, virš kurių kabojo
carinis damoklo kardas. Negailestingai buvo cenzūruojami pamokslai
ir uždarinėjamos parapijinės mokyklos, pasirodė pirmieji graždankos
raidynu atspausdinti vadovėliai, kunigams be gubernatoriaus leidimo
nebuvo leidžiama išvykti iš savo parapijos, o nuo 1866 metų bažnytinės
metrikų knygos pradedamos rašyti tik rusų kalba.
A. Vienažindys, nepaisydamas caro valdžios varžymų
ir persekiojimų, puoselėdamas kilnaus apaštalavimo viltis, 1865
m. balandžio mėnesį atvyko į pirmąją savo paskyrimo vietą Šiaulėnus.
Čia uolusis vyskupo M. Valančiaus įsteigto blaivybės sąjūdžio veikėjas,
Šiaulėnų Šv. Onos bažnyčios klebonas kun. I. Meškauskas anuomet
tvarkė 56 dešimtinių parapijos ūkį, prižiūrėjo ir išlaikė parapijinę
mokyklą ir rūpinosi naujosios bažnyčios statyba. Taigi jaunasis
vikaras pavadavo kleboną laikydavo pamaldas, sakydavo lietuviškus
pamokslus, klausydavo išpažinčių, krikštydavo, tuokdavo, laidodavo,
taip pat važinėjo po parapiją teikti ligoniams paskutinius patarnavimus.
Šiaulėnuose tepraleidęs vos vienerius metus ir
tris mėnesius, kun. A. Vienažindys apsidžiaugė, gavęs vyskupo raštą,
kviečiantį vykti į Krinčiną, Panevėžio dekanato centrą. Apsidžiaugė
anuomet krinčiniečiai, sulaukę energingo vikaro, kuris jiems pakeitė
suvaikėjusį kleboną J. Kobylinskį. Džiaugėsi sulaukę kunigo, kuris
netruko juos pavergti iškalba, graudžiais pamokslais ir dar graudesnėmis
dainomis. Dieve susimilk, kaip sakydavo krinčiniečiai. Išklausius
kun. A. Vienažindžio pamokslą, tai tik gera gera palikdavo ant širdies
Kai nuvažiuodavo Motiejūnų koplyčion laidoti numirėlio, tai iš kažin
kur subėgdavo svietas klausyties pamokslo
Vyrai, pametę arklius
žagrėj, sulėkdavo.
Tarnaudamas krinčiniečiams A. Vienažindys labai
daug dėmesio skyrė pamokslams. Besiruošdamas jiems, jaunasis vikaras
ilgas valandas rausdavosi dekanato bibliotekoje, graibstyte graibstydavo
populiariausius anglų, prancūzų, Vatikano sociologinius ir filosofinius
leidinius. Jis taip pat domėjosi religijos ir mokslo ryšiais bei
konfrontacija. Iškalbingojo vikaro klausydavosi ne žmonės, savo
gyvenimą užpildę vienintele maldaknyge, bet ir išprususi inteligentija,
apsišvietę poeto giminaičiai. Čia anuomet A. Vienažindys skandindavo
ašarose jautrios sielos moteris, čia griebdavosi kandžios ironijos,
tikėjimo tiesas interpretuodamas netgi satyriškai: Esą dvieji kankintiniai
vieni dėl Dievo, kiti dėl velnio; antrieji daug daugiaus gauna
kęsti neg pirmiejie; daug reikia iškentėti vargo, daug pralieti
kraujo ir ašarų, kol pakliūsi į pragarą.
Laikotarpis, praleistas Krinčine, A. Vienažindžiui
buvo kūrybos ir garbės zenitas. Pavaduodamas Krinčino Šv. apaštalų
Petrio ir Povilo bažnyčios kleboną kun. J. Kobylinskį, vikaras anuomet
praktiškai ėjo ir dekano pareigas, vis plačiau garsėdamas kaip pamokslininkas
ir poetas. Čia gana ryškiai atsiskleidė muzikiniai kunigo gabumai.
Tik iš amžininkų atsiminimų šiandien galime sužinoti, kad vikaras,
nors ir neturėdamas muzikinio išsilavinimo, puikiai grojo armonika
ir sugebėjo mokyti giesmininkus. A. Vienažindys bene pirmasis pastebėjo
savo brolio Vincento muzikinius gabumus ir labai rūpinosi jo likimu.
Laiške patėviui jis rašė: Vincentas kartais net iki grausmo
čirpino savo smuikelį. Stebėjosi visi, kas tik klausydavosi, kad
šešių mėnesių mokinys taip šauniai ir su tokiu lengvumu griežia
visai nelengvus dalykėlius
Atsiskleidžia didžiuliai to vaikiūkščio
gabumai muzikai ir nepaprastas polinkis jai. Gaila būtų, kad toks
didelis talentas žūtų kaime
Ką gi, brangiausias mūsų Tėve, leisk
pasakyti, ko aš trokštu: norėčiau, kad Vincukas važiuotų į Peterburgo
konservatoriją
Turėdamas tokių norų ir tokį talentą kaip dabar
turi, galėtų tapti dideliu žmogum, žmogum, garsiu visoje Rusijoje.
Jo lavinimui nepagailėčiau šimtinės per metus. Paminėtina, jog
poeto brolis Vincentas mokslų taip ir nebaigė, liko ūkininkauti.
Muzikalūs buvo ir kiti kunigo broliai. Savo dainavimu jie garsėjo
visoje apylinkėje, su kaimynais buvo susibūrę į savotišką chorą.
J. Tumo-Vaižganto teigimu, A. Vienažindys, žinodamas šių dainininkų
skonį ir interesus, kaip tik pradėjo kurti jiems dainas.
Pravartu pažymėti tai, jog tuo pat metu, kai A. Vienažindžio
eilės nuorašais plito po kaimynines parapijas, dusetiškis vikaras
kun. D. Kozickis keletą poeto dainų išvertė ir į lenkų kalbą, kurias
lenkų keliautojas ir etnografas E. Chlopickis įjungė į savo straipsnį
Iš kelionės po Užnemunę, 1873 m. ir publikavo jį Varšuvoje leistame
kultūros žurnale Klosy. E. Chlopickis tuokart lenkų inteligentijai
A. Vienažindį pristatė kaip didžiulio talento poetą, vertimais suteikdamas
sąlygas jo dainoms plisti ir Lenkijoje. O dainų sukurta jau buvo
nemažai, buvo net tokios plačiai žinomos, kaip Oi dainos dainelės,
jūs mano patieka, Vaikščiodamas keliu žemybės ir kt.
Apgaubtas populiarumo ir šlovės A. Vienažindys
netruko įsijungti į atsiradusį lietuvių knygnešystės sąjūdį. Jis
taip pat subūrė Krinčine ir bažnytinį chorą, tai anuometinėje Lietuvoje
dar buvo reta. Po Krinčino klebono J. Kobyliskio mirties, tikėdamasis
užimti jo vietą, A. Vienažindys klydo. Vyskupas M. Valančius paskyrė
Pr. Mizgirą, o dekanu Pabiržės kleboną T. Lichodziejauską, kuris
pavydėdamas A. Vienažindžiui liaudyje populiarumo, ėmė rašinėti
prieš jį nukreiptus skundus į kuriją. Kilo konfliktas, pasibaigęs
A. Vienažindžio tremtimi į užkampią Žemaitijoje Vainuto parapiją.
Tai poetas aprašė eilėraščiu Kožnas vienas gan per dienas
:
Bet dėl manęs pikti žmonės ir trupučių gaili
Vienas širdį jau pervėrė, kits galanda peilį
Kiti kiečių ir erškėčių man vainiką pina,
O Pabiržės piktadėjus paskandint ketina.
Pravartu paminėti tai, jog A. Vienažindžiui Vainuto
Šv. Jono Krikštytojo bažnyčioje ir parapijoje teko praleisti tik
pusmetį, po to pustrečių metų jis buvo nutremtas į Breslaują, kol
galų gale 1876 m. gegužės 19 dieną, mirus Laižuvos klebonui V. Markevičiui,
pavyskupio A. Beresnevičiaus nurodymu Breslaujos vikaras A. Vienažindys
gavo klebono vietą Laižuvoje.
Laižuva ant Vadaksties upės kranto, ties Kauno
ir Kuršo gubernijų riba. Čia kadaise klebonavo kunigaikštis J. A. Giedraitis,
apkeliavęs Vakarų Europą, teologiją studijavęs Romoje, o vėlesniais
metais tapęs Žemaičių vyskupu.
Reikia pasakyti, jog A. Vienažindys, nedelsdamas
nei dienos, Laižuvoje iš karto kibo į ūkinį darbą, statė trobesius
ir remontavo apleistą bažnyčią, tačiau likimas iš jo sumanymų ir
darbų netruko piktai pasityčioti: trobesiai, špitolė, altarija ir
senoji bažnyčia sudegė 1884 m. birželio 20 dieną miestelyje kilus
gaisrui. Sekmadieninių pamaldų metu prie gaisravietės, prie į liepą
įkelto varpo, kunigas per pamokslą šaukte šaukė į susirinkusiuosius
psalmės žodžiais: Eikite ir paveizdėkite Dievo darbų, kokių stebuklų
yra padaręs žemėje.
Nenuleido energija trykštantis A. Vienažindys
rankų. Netrukus Laižuvos kapinėse išdygo iš lentų sukalta nedidelė
bažnytėlė, laižuviškių praminta šopa. J. Tumas-Vaižgantas rašė:
Žmonės savim nešte atnešė varpą iš liepos ir pakabino į epušę.
Paskui padarė jam mažutį namelį, o iš tirpalų Valdujuje nuliedino
antrą varpą, iš Klykolių pasiskolinom fisharmoniją. Jau tada klebono
galvoje kilo mintis statyti naują, erdvią bažnyčią. Tad netrukus,
pastatęs ūkinius pastatus ir namus bažnyčios tarnams, A. Vienažindys
pradėjo rūpintis gauti iš gubernatoriaus leidimą naujai bažnyčiai.
Nors Kauno gubernijos gubernatoriaus kanceliarija kiek įmanydama
ieškojo priekabių ir vilkino šį reikalą, tačiau klebonas gudrybe
ir melu išsikovojo leidimą ir, suderinęs darbus bei sąmatą su meistru
Pr. Traumdachu, 1890 m. balandžio 16 dieną pagal architekto J. Galinevičiaus
planą buvo pradėti lieti būsimosios bažnyčios pamatai. Po trijų
savaičių Akmenės klebonas A. Žilinskis pašventino pradėtos statyti
bažnyčios kertinį akmenį, o statybos darbams vykstant sparčiai,
1891 m. rudenį Laižuvoje iškilo nauja gotiško stiliaus Švč. Trejybės
bažnyčia, kainavusi 30 tūkstančių sidabro rublių. Šventorių juosė
šio krašto dievadirbio V. Karnetausko iš medžio išdrožtos Kristaus
kančios figūros. Meistrai pagamino puošnius altorius, sukūrė vitražus,
o Kryžiaus kelių stotis užsakė ir pagamino Varšuvoje.
Dažnam gali kilti klausimas, ar atsidavęs bažnyčios
statyboms A. Vienažindys berado laiko kūrybai? Reikia pasakyti tai,
jog kasdieninė buitis ir dideli rūpesčiai, nors ir slopino poeto
talentą, tačiau jis, kiek bepajėgdamas stengėsi išlaikyti savo daug
metų puoselėtą pomėgį, neužmiršti gražių liaudžiai priimtinų dainų
ir giesmių.
Ištikus Viekšnių kun. Bliucukio primicijai, dar
kun. Vienažindys atsikvietė iš Krinčino dvylika savo kitados išmuštrintų
giesmininkų, jie per visą laiką bažnyčioje ir primicianto namuose
per balių stebino žemaičius gražiomis savo dainomis ir giesmėmis,
rašė savo atsiminimuose J. Tumas-Vaižgantas. Ir nors dar ilgai
norėjosi tematyti anąjį dvidešimt dvejų metų klierikėlį, nuo kurio
linksmo giedojimo sienos plyšdavo, tačiau parapijos rūpesčiai,
klebono pareigos ir bažnyčios statybos darbai iš A. Vienažindžio
pareikalavo daug sveikatos ir energijos. Tad netrukus žvalus ir
stiprios sveikatos kunigas pasijuto esąs ligonis. O kasdien vis
eidamas silpnyn ir silpnyn, jis, susirūpinęs savo sveikata, pavedęs
ūkio ir parapijos reikalus zakristijonui J. Ramanauskui bei vikarui
M. Jankauskui, nedelsdamas išvyko į Varšuvą gydytis, tačiau, neilgai
trukus grįžo į Laižuvą jau nebepažįstamas, gydytojai viduriuose
aptiko piktybinį auglį. Ligonis nebepakilo iš patalo ir tada, kai
Viekšnių dekanas J. Zaleckis ir kiti kunigai atvažiavo pašventinti
naujosios, A. Vienažindžio statytos Laižuvos Švč. Trejybės bažnyčios.
Ši šventovė savo statytoją priglaudė ir palaimino paskutinei kelionei
1892 m. rugpjūčio 29 dieną, kai kun. A. Vienažindys išsiskyrė su
žemiškuoju pasauliu.
Į kunigo ir lietuvių tautos dainiaus A. Vienažindžio
laidotuves anuomet susirinko daugybė žmonių. Procesija su degančiomis
žvakėmis nuo klebonijos iki bažnyčios lydėjo velionio karstą. Gedulinguose
pamoksluose bažnyčioje ir prie kapo duobės velionis buvo išaukštintas
kaip dainius, žmogus ir Laižuvos bažnyčios statytojas. Karstas su
A. Vienažindžio palaikais atgulė senosios, velionio statytos šopos
altoriaus vietoje.
Grįžtant prie A. Vienažindžio kūrybos, pirmiausia
derėtų pastebėti, jog poeto kūrybinis palikimas yra negausus, vos
keliasdešimt dainomis ir giesmėmis liaudyje virtusių eilėraščių.
Juk ir pats autorius viename iš savo eilėraščių Oi dainos dainelės,
jūs mano patieka taip išreiškė savo požiūrį į dainą:
Oi dainos dainelės, jūs mano patieka!
Visi širdies skausmai pas jumis palieka:
Tada aš laimingas, kada jums dainuoju,
Kada savo vargus verkdams išrokuoju
Būnant lyrinės prigimties poetu Vienužiui daina
buvo dalis jo esmės, pabrėžė J. Tumas-Vaižgantas. Dainomis Vienužis
išdainavo pats save. Dainomis galima susekti, kaip jis brendo ir
kaip jo jausmai keitės. Iš Vienužio dainų gali parašyti jo sielos
istoriją. Didžiąją dainų dalį A. Vienažindys sukūrė jaunystės metais.
Daugiausia tai buvo meilės ir vestuvinės dainos, kuriose be galo
subtiliai ir žmogiškai jis išreiškė savo jausmus. Tokių jautrių
meilės lyrikos posmų ano meto lietuvių poezijoje dar nebuvo. Jis,
kaip ir daugelis kitų tuo metu, rašė ne literatūrai, bet sau ir
savo artimiesiems arba stačiai iš psichologinio reikalo palengvinti
savo sielą, išlieti savo jausmus, pažymėjo V. Mykolaitis-Putinas.
Nors A. Vienažindžiui esant gyvam ir nebuvo parengtas
bei išspausdintas jo dainų rinkinys, tačiau tos dainos iš paties
autoriaus lūpų ir jo rankraščių įsiliejo į lietuvių tautosaką, plačiai
pasklido liaudyje. Beje, kaip liudija J. Tumas-Vaižgantas, tik prieš
mirtį tepavyko įkalbėti jį, kad surašytų savo dainas, kurias atmena,
ir nedrįstų paleisti savo vardą į užmiršimą.
Vienužio dainos tapo liaudies dainomis, jos net
išstūmė liaudies dainas, pačios vienos įsigalėjusios viešpatauti.
Kiekviena aukštaičių sodžiaus mergelė, knarpdama savo rankdarbį,
apverkdama savo nepasisekimą ar našlaitystę, kiekvienas jaunimo
būrys, pasiausti susirinkęs, kiekvienos jungtuvės skambėjo kuo ne
to vieno Vienužio dainomis, rašė J. Tumas-Vaižgantas.
Kad A. Vienažindžio kūryba anuomet ir vėlesniais
metais buvo paplitusi liaudyje, patvirtina lietuvių tautosakos rankraštyne
sukaupti duomenys. Poeto tekstais su melodijomis užrašytų dainų
čia suskaičiuojama apie penki šimtai. Šias dainas daug dešimtmečių
rinko ne vien folkloristai ekspedicijų metu, bet ir liaudies meno
gerbėjai bei kompozitoriai.
Kai kurios A. Vienažindžio dainos, būdamos labai,
o kartais net perdėtai jausmingos, turi ašaringo sentimentalumo
bruožų. Gali būti, jog tai atsirado dėl tuo metu populiarių rusų
bei lenkų romansų poveikio ir, be abejo, atspindėjo paties autoriaus
emocingą prigimtį.
Gaila tik tiek, kad A. Vienažindžio sukurtos arba
pritaikytos dainoms melodijos nebuvo užrašytos. Keliaudamos iš lūpų
į lūpas, jos kisdamos maišėsi tarpusavyje, besijungdamos su kitomis
dainomis, todėl įvairiose vietovėse šios dainos atliekamos skirtinga
melodija. Pasitaiko ir tokių atvejų, kad ta pačia melodija yra dainuojami
keli A. Vienažindžio sukurti tekstai, o nustatyti, kuri iš jų sukurta
teksto autoriaus, o kuri ne, yra sunku.
A. Vienažindžio dainose pastebima ir miesčioniškų,
banalokų intonacijų, svetimų liaudies dainų melodikai. Tai pasakytina
ir apie dainą Sudie, kvietkeli tu brangiausias, nors jos autorius,
be menkiausios abejonės, yra pats poetas.
Dėl plačiai liaudyje paplitusios dainos Kaipgi
gražus gražus rūtelių darželis melodijos autorystės dar ir iki
šiol tebėra įvairiausių nuomonių, tačiau Lietuvių tautosakos rankraštyne
šios dainos variantų užrašymuose, dažniausia yra ta pati melodija.
Tad jos melodinio teksto stabilumas leidžia spręsti, kad šią dainą
liaudis išlaikė tokią, kokia ji buvusi autoriaus sukurta. Iki mūsų
dienų nėra išlikusių liudijimų, kokias kitas dainų melodijas buvo
sukūręs A. Vienažindys. Jos užrašytos iš daugelio kartų lūpų.
Susipažinus su A. Vienažindžio dainomis, aišku,
jog poetas buvo nepaprastai emocingas. Vien jo lyrikos nuoširdumas
kelia stiprias emocijas. Skaitant kai kurias jo dainas, galima pagalvoti,
jog A. Vienažindys pirmiausia sukurdavo melodiją, o tik po to, jai
parinkdavo žodžius. Ir tik dėl to, kad poetas neturėjo specialaus
muzikinio išsilavinimo, negalėjo atsiskleisti ir pasireikšti neabejotini
A. Vienažindžio muzikiniai gabumai, tačiau jo, kaip liaudies dainų
kūrėjo indėlis į mūsų muzikinės kultūros istoriją yra neabejotinas.
Savo dainomis jis tarsi tiesė kelius į lietuvių profesionaliąją
muziką. Atidžiau panagrinėjus A. Vienažindžio kūrybą, būtų suvokta
jo vieta mūsų kultūros istorijoje, o taip pat ryškiau atsiskleistų
poezijos ir muzikos sąsajos.
Koks likimas ištiko A. Vienažindžio statytą Laižuvos
Švč. Trejybės bažnyčią? Joje po statytojo mirties, vėlesniu laikotarpiu
čia vikaravo taip pat, kaip ir A. Vienažindys, poetas M. Šeižys-Dagilėlis.
Čia klebonavo ir mūsų tautos žadintojas bei švietėjas rašytojas
J. Tumas-Vaižgantas, kurie daug pasidarbavo Dievo ir tėvynės labui.
Laižuviškiai keletą dešimtmečių savo gerbiamo
kunigo statytą bažnyčią puoselėjo ir saugojo nuo laiko ir istorijos
negandų. Pirmojo pasaulinio karo metu, siekiant išsaugoti bažnyčios
varpus nuo sulydymo į šaudmenis, pastarieji buvo užkasti į žemę.
Tik 1919 metais, praūžus karo audroms, šie varpai atkasti ir vėl
pakabinti varpinėje. Tačiau tolimesnis laikotarpis, atnešęs mūsų
tėvynei naujas istorines permainas, šios brangios laižuviškiams
šventovės nepasigailėjo: 1944 m. spalio 28 dieną, besitraukiant
hitleriniams okupantams, bažnyčia buvo susprogdinta. Pastaruoju
metu Laižuvos maldos namai veikia dar A. Vienažindžio statytoje
ir iki šiol išlikusioje špitolėje, kuri anuomet daug kam atrodė
kaip atgrasus pastatas su ilgu ir duobėtu, plytomis grįstu koridoriumi.
Nyku darosi pažvelgus į šiaurinėje Laižuvos miestelio
dalyje stūksančius A. Vienažindžio kažkada statytos bažnyčios pamatus,
jos tuščią šventorių, jame ošiančius medžius
O ir Laižuvai šiandien
labai reikalinga bažnyčia, kurią kaip skolą čia kažkada kunigavusiam
mūsų tautos dainiui Lietuva privalėtų grąžinti. O juk A. Vinažindys
tėvynei nusipelniusi šviesi asmenybė, kūrybos syvus siurbusi iš
tautos gelmių, anuo metu lietuvių poezijoje plačiai atskleidusi
dvasinio gyvenimo horizontus, į kūrybos šerdį iškėlusi asmenybės
žavesį ir tragizmą, svariai paženklinusi lietuviškos lyrikos pradžią.
Jis pirmasis meilės lyrikos kūrėjas lietuvių poezijoje, liaudiško
romantizmo viršūnėlė, populiariausias tautos giesmininkas, kurio
dainų dainelių keliai atvingiavo į mūsų laikus. Į šimtmečių šimtmečiais
kurtą lietuvių tautos kultūrą ir istoriją įsilieja kun. A. Vienažindžio
fenomenas.
© 2011 XXI amžius
|