Naujienų vaivorykštė
Vengriški motyvai
Lietuvos ir Vengrijos diplomatinių santykių atkūrimo
20-mečiui
Laimutė Vasiliauskaitė
|
Kalba ambasadorius Zeltan Pecze
|
|
Liutnininkai Endre Deak
ir Tamas Kobzos
|
|
Ieva Baublytė gotikine arfa pritaria
dainininkei Ievai Gaidamavičiūtei
|
|
Liutnininkas, muzikologas
Endre Deįk (Vengrija)
|
Nacionalinis muziejus Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės
valdovų rūmai kartu su Vengrijos Respublikos ambasada ir Lietuvos
Stepono Batoro vengrų kultūros draugija padovanojo plačiajai visuomenei
paskaitą su koncertu Liutnininkas Valentinas Bakfarkas: Lietuvos
ir Vengrijos kultūriniai ryšiai šiandien ir Renesanso epochoje.
Viešas paskaitas skaitė habil. dr. Jūratė Trilupaitienė
(Lietuva) ir tarptautinės Sebestyén Tinódi premijos laureatas, liutnininkas,
muzikologas Endre Deak (Vengrija).
V. G. Bakfarko ir jo epochos kompozitorių (W. A. Dlugoraij,
B. Balassi, A. Denss, M. Coferati) kūrinius senovės liutniomis atliko
solo ir kartu svečiai vengrai: Endre Deak ir Tamas Kobzos (kuris
ne tik grojo, bet ir dainavo) ir lietuvaitės dainininkė (sopranas)
Ieva Gaidamavičiūtė kartu su Ieva Baublyte (gotikinė arfa).
Artimi giminystės ryšiai nuo seniausių laikų sieja
mūsų abi valstybes ir tautas. Pvz., bene garsiausia jų LDK ir
Lenkijos karaliaus Vladislovo Jogailos santuoka su vengrų kilmės
Jadvyga Anžujiete (vėliau paskelbta šventąja). Stepono Batoro asmenybė,
jos įtaka ir nuopelnai Lietuvai yra iš tiesų įspūdingi, nors lietuvių
bajorai jo ilgai nenorėjo pripažinti kaip neteisėtai išrinkto valdovo,
nes rinkimas vyko lietuviams nedalyvaujant, tačiau, S. Batorui pripažinus
lietuvių teises, jį pripažino ir lietuviai. S. Batoras atėjo šalį
valdyti turėdamas plačius politinius tikslus. Didelė Vengrijos dalis
buvo užkariauta turkų, pats Batoras titulavosi ir laisvos Transilvanijos
kunigaikščiu, bet ir ją puolė turkai ir Austrijos Habsburgai. Todėl
S. Batoras planavo surengti Vakarų Europos valstybių koaliciją su
Lietuva ir Lenkija prieš bendrus priešus, prieš tai sutramdė augančią
Maskvos galybę. Steponas Batoras buvo išmintingas ir doras žmogus.
Pamatęs, kokia netvarka įsigalėjo Lenkijoje, kur kiekvienas bajoras
nori kraštą valdyti ir karaliui įsakinėti, Steponas Batoras kartą
pasipiktinęs pareiškė: Ne gyvulių tvarte, bet laisvu žmogumi gimiau!
Turėjau ką valgyti ir kuo apsivilkti, prieš atvykdamas į jūsų kraštą.
Karaliumi jūs patys mane išrinkote, ir atvykau jūsų prašomas. Todėl
noriu būti stiprus karalius, bet ne popierinis.
Jis buvo griežtas valdovas, neleido bajorams savavaliauti.
Sutvarkė Lietuvos teismus, 1579 metais balandžio 1 dieną perorganizavo
Vilniaus jėzuitų kolegiją į akademiją, dabartinį mūsų Vilniaus universitetą,
tapusį kultūriniu centru visoje Rytų Europoje. Pats būdamas vengras,
vienodai gerbė ir lenkų, ir lietuvių teises. Steponas Batoras nemokėjo
nei lenkiškai, nei lietuviškai, bendravo lotyniškai, tačiau skatino
lietuvišką spaudą, Lietuvos krašto švietimą ir turizmą.
Valentinas Grefas Bakfarkas (Valentin Greff Bakfark)
buvo reikšmingas XVI a. vidurio Rytų Europos liutnios muzikos atstovas,
tikras Renesanso epochos žmogus, sukaupęs muzikinę patirtį Šventosios
Romos imperijos imperatoriaus, Vengrijos bei Lenkijos karalių ir
Lietuvos didžiųjų kunigaikščių, Transilvanijos princo dvare. Jo
kompozicijos priskiriamos prie vienų geriausių Renesanso kūrinių
bei intavoliacijų. V. G. Bakfarkas gimė vadinamajame Karūnos mieste
Corona, Kronstadt, Brassó (dab. Brašovas Rumunijoje), kuriame
anuo metu gyveno į Transilvaniją emigravę saksai. Būdamas gabus
vaikas, jis kartu su tėvu Tomasu Bakfarku (Thomas Bakfark) buvo
nusiųstas pas Vengrijos karalių Joną Zapojajį (Janos Szapolyai),
kurio dvare gavo rimtą muzikinį išsilavinimą. Po karaliaus mirties
1540 m. jis liko tarnauti karaliaus našlės Izabelės Jogailaitės,
Lietuvos didžiojo kunigaikščio ir Lenkijos karaliaus Žygimanto Senojo
dukters bei Žygimanto Augusto sesers, dvare. Ji tapo liutnininko
globėja. Lietuvos ir Lenkijos valdovo Žygimanto Augusto dvare V. G. Bakfarkas
pasirodė 1549 m. gegužės mėnesį ir ten tarnavo šešiolika metų iki
1566-ųjų.
Tais metais jis susituokė su našle Kotryna Narbutaite
iš Vilniaus, keliavo po Europą, atvyko į Lioną. Ten 1553 m. buvo
išleistas pirmasis kūrinių rinkinys liutniai. Po karaliaus dėdės
Prūsijos kunigaikščio Albrechto Brandenburgiečio (Albrecht von Brandenburg)
vizito į Vilnių užsimezgė labai artimas ryšys tarp muziko ir kunigaikščio,
šis tapo jo globėju. 1566 m. Krokuvoje pasirodė antrasis liutnios
muzikos rinkinys, dedikuotas valdovui, tačiau jam autorius savo
kūrinių nepristatė. Liutnininkas nusprendė persikelti į Šventosios
Romos imperijos imperatoriaus Maksimilijono II (Maximilian II) dvarą
Vienoje, kuriame pasiliko trejus metus. Jo antroji santuoka su Julijana
Taksaer (Juliana Taxaer) iš Insbruko buvo visiškai nežinoma ankstesniems
tyrinėtojams. 1569 m. gruodžio mėnesį V. G. Bakfarkas išvyko į Paduvą,
o netrukus jis atsidūrė Gyulafehérvaro mieste (dab. Alba Julija,
Rumunija) Transilvanijos princo ir Vengrijos karaliaus Jono Zapojajo
sūnaus Jono Zigmanto (Janos Zsigmond) dvare. Po jaunojo princo mirties
V. G. Bakfarkas iš Transilvanijos grįžo į Paduvą. Ten buvo likusi
jo šeima. Čia apsigyveno šalia universiteto. V. G. Bakfarkas ir
visa jo šeima mirė 1576 m. vasarą maro metu. Liutnininkas buvo palaidotas
Šv. Lorenco (San Lorenco) bažnyčioje.
Renginį parėmė Vengrų institutas Taline, Vengrijos
Respublikos vyriausybė, Vakarų Europos šalių Vengrų draugijų sąjunga
ir Bethlen Gabor Alapkezelo Zrt.
Autorės nuotraukos
© 2011 XXI amžius
|