Laikas ir žmonės
Krištolinis balsas ir auksinės rankos
Genovaitė Baliukonytė
|
Danutė Janukaitienė ir Henrikas
Janukaitis tarp savo dirbinių
|
|
Henriko pirmasis dekoratyvinis
malūnas buvo sumontuotas
Žemdirbio šventei
|
Krištolinio balso ir auksinių rankų savininkai
Danutė ir Henrikas Janukaičiai į Alovę (Alytaus r.) atsikėlė
gūdaus sovietmečio laikais praėjusio amžiaus aštunto dešimtmečio
viduryje. Danutė dzūkė, iš netoliese esančios Punios, o Henrikas
aukštaitis, kilęs iš Ukmergės. Pirmą kartą, kaip patys prisimena,
abu susitiko daugiau nei prieš 40 metų labai romantiškoje vietoje
ant Punios piliakalnio. Kai Henrikas kartu su kun. Stanislovu
Stankevičiumi atvyko vargonuoti į Alovės Švč. Trejybės bažnyčią,
po metų čia atsikėlė ir jo žmona. Besilankant pačių rankomis kurtuose
Janukaičių namuose stebina švara, tvarka ir gausybė meno dirbinėlių
Danutės kryželiu siuvinėtų paveikslų, pintų krepšelių, o Henriko
išgražintų ir naujam gyvenimui prikeltų medžio šakų, šaknų, kitų
dirbinėlių.
Paprašyta papasakoti apie savo kūrybą, Danutė
pamena, kad auksarankė buvo ir jos į amžinybę iškeliavusi mamytė,
taigi talentą ji paveldėjusi: Sulaukusi garbaus amžiaus mamytė
man net pavydėjo, nes turėjo dirbti kolūkyje ir stigo laiko rankdarbiams
atsidėti.
Nors Danutė buvo baigusi Vilniaus kultūros technikumą,
tačiau atsikėlus į Alovę darbo pagal specialybę negavo: Pradžioje
dirbau Šeimos biudžeto tyrėja. Tyriau Alovėje šeimas, jų gyvenimą,
pragyvenimo lygį. Buvo neįdomus statisto darbas. Darbo pagal specialybę
specialiai nedavė, nes buvo sovietmetis, o mano vyras dirbo bažnyčioje
vargonininku. Į kultūrą patekau tik 1987 metais ir visai atsitiktinai.
Alovėje tada kultūrinis gyvenimas buvo apmiręs, bet per kolūkio
ataskaitinius susirinkimus viena kita programėlė būdavo parodyta.
Kartą vyko vienas kultūrinis renginys, tai kaimynystėje gyvenęs
partijos sekretorius Kriaučiūnas (nebuvo labai raudonas G.B.)
ėmė kviesti eiti kartu su jo šeima į renginį, nes reikės programėlę
paruošti kiekvienas staliukas turės prisistatyti. Aš sutikau ir
kai pradėjau savo kūrybinį darbą vykdyti, mane iškart įsidėmėjo
naujas apylinkės pirmininkas Gintaras Gibas. Tada jis man pasakė:
viskas, tu dirbsi kultūroj. Prisipažinau, kad ir baigiau tokius
mokslus, bet priimdamas mane į kultūros darbą jis labai rizikuoja
ir turės daug nemalonumų, nes mano vyras vargonininkas, aš giedu
bažnyčios chore ir jį puls Alovės vidurinės mokyklos mokytojos,
nes buvo tokių aktyvisčių, kurios siūlė net mūsų šeimą, kaip kokią
asocialią, perauklėti. G. Gibas atsakė: Danute, neišgyvenk, aš
atsilaikysiu. Ir taip nuo 1987 metų iki pensijos 2009 m. sukausi
kultūrinių darbų verpete: buvau Alovės Kultūros namų direktorė.
Žinoma, pirmaisiais darbo metais, kai tik mane priėmė į kultūrą,
Alovėje dėjosi baisūs dalykai. Mus su vyru visi ignoravo, nesisveikindavo,
ypač miestelio inteligentija. Buvome tikrąja ta žodžio prasme tarsi
miestelio baubai ir tik atgavus Lietuvos nepriklausomybę pasidarė
lengviau prikalbinti žmones įsijungti į miestelio kultūrinį gyvenimą.
Taip palaipsniui įkūriau kelis kolektyvus pagyvenusių žmonių šokių
kolektyvą, jaunimo šiuolaikinio šokio grupę, dramos būrelį, estradinį
ansambliuką, bet labiausiai išgarsėjo mūsų etnografiniai ansambliai
Susiedai (suaugusių) ir Susiedukai(vaikų). Su jais išvažinėjome
visą Lietuvėlę, dalyvavome Pasaulio Lietuvių dainų šventėse, Derliaus
šventėse Kaune ir Vilniuje, Užgavėnių šventėse (buvome ir Kėdainiuose),
o propaguodami savo kraštą aplankėme ir Lenkiją. Kartu linksmindavome
per šventes ir savo apylinkės žmones. Man visuose darbuose talkino
vyras Henrikas ir dukra Ramunė. Visur, kur važiuodavome, visi penki
traukdavome dainas. Janukaičiai užaugino dvi dukras ir sūnų, tačiau
pastarojo gyvųjų tarpe jau nebėra.
Iniciatyvią kultūros darbuotoją ir jos veiklius
ansamblius greitai pastebėjo ir rajono valdžia. Danutė ir Henrikas
ėmėsi vadovauti dar ir rajono neįgaliųjų draugijos kūrybingų žmonių
grupei Šypsena, kurioje buvo 24 žmonės, po 12 žmones (aktorius,
šokėjus, daininkus) iš Simno, Santaikos, Daugų, Alovės, Radžiūnų,
Miroslavo ir kitų Alytaus rajono kampelių. Tuomet Alytaus kultūros
centre etnografu dirbo aktorius, dabar garsus filmų režisierius
Robertas Šarknickas, kuris, pasak Danutės, pamatęs jos kolektyvą
irgi pasakė: Su šitais žmonėmis ir aš noriu savo darbą padaryti.
Taip gimė Lietuvoje išgarsėjęs dokumentinis etnografinis filmas
Dzūkų laidotuvių apeigos, o vėliau ir meninis filmas Nepalikit
prašau (apie vaikų namuose paliktos mergaitės likimą), kuriame
vaidino ir Danutės vyras Henrikas. Dokumentiniame filme Dzūkų laidotuvių
apeigos vaidino nemažai aloviškių kun. S. Stankevičius ir pati
Danutė. Jame pagrindinį raudojančios moters vaidmenį atliekanti
Šypsenos narė Anelė (Mildutė) Markevičienė ne tik vaidino, bet
ir gyveno filme. Į savo vaidmenį ji įsijautė visa siela taip, kad
Danutei net teko vaistų atvežti. Mildutė man vėliau prisipažino,
prisimena filmavimo momentą Danutė, kad atėjusi raudoti prie
karsto, ji tarsi pamatė savo jau į amžinybę iškeliavusį brolį, tad
netikras laidotuves išgyveno taip, tarsi vėl laidotų brolį.
Danutė teigia, kad net staiga šalyje kilusi ekonominė
krizė nesugriovė jos kultūrinių renginių, nes kai kas į renginį
atsinešė kaimiškų bandų su daryciniu (išsukta varške su grietine
G.B.), kas kiaušinių, kas lašinių pridėjo, ir šventė tiek saviems,
tiek kviestiniams muzikantams garantuota. Ji visada Kultūros namuose
rengdavo Velykas, Kalėdas ir Užgavėnes, bet visą laiką svajojo surengti
dar ir bendruomenės Kūčių vakarienę: Svajojau nuo tos dienos, kai
atėjo perversmas ir žmonės laisvai galėjo pareikšti apie savo tikėjimą.
Visada norėjau, kad susirinktų į Kultūros centrą kaimo žmonės prieš
Kūčias, kad tarp jų užgimtų šiltas bendravimas, bet bijojau. Vis
klausdavau klebono, ar nenusikalsiu, jei pasiūlysiu žmonėms laužyti
plotkelę. Kunigas teigė, kad tai būtų gražus sumanymas ir ragino
įgyvendinti, bet aš vis delsiau, bijojau buvusių partinių, kurie
čia netoliese gyveno. Prisimindama, kaip anuomet buvome jų užspausti,
bijojau kalbinti ir raginti kitus žmones, kad visi vėl netaptume
paniekinti. Visgi surizikavau, tik jau prieš pensiją, t.y. tik prieš
ketverius metus, galvodama: jau kaip bus, taip bus. Bet, kai apie
tai paskelbiau, susirinko labai daug jaunų šeimų. Pasklido gandas,
kad buvo labai nuostabu, kad visiems patiko, nes salės scena buvo
papuošta kaip kūtelė įrengtas tvartelis su kūdikėliu Jėzumi, buvo
parodyta angelų programa, skambėjo bažnytinio choro atliekamos giesmės.
Tad kitais metais sulaukėme ir vyresnio amžiaus žmonių sužibus
vakarinei žvaigždei prie bendro stalo susirinko aštuoniasdešimt
žmonių. O pernai, kai jau buvau išėjusi į pensiją, Kūčias organizavo
mano dukra Ramunė. Žmonių prisirinko pilnutėlė salė jų buvo daugiau
kaip 116. Iškilo dilema: kur visus susodinti?.. Juk Kūčios, nevalgys
žmonės jų stovėdami, bet pasiskolino kėdžių, stalų ir viskas gerai
išsisprendė. Šiemet bendruomenės Kūčių vakarienė bus rengiama ketvirtą
kartą.
Kai ėmėme apžiūrinėti Danutės rankdarbius, jų
atsirado galybės. Ant stalo gulė megztos riešinės, iš vytelių pinti
krepšeliai. Statydama pintą medį su mažais lizdeliais Danutė didžiuodamasi
sakė, kad jį padarė ne šiaip sau tai priemonė į Kultūros namus
Jurginių šventei, mat, į kiekvieną krepšelį lizdelį ta proga
įdedama po kiaušinuką margutį. Kalbėdama apie įvairiausių dydžių
paveikslus, tarp kurių yra ir šventų (iš jų įspūdingiausi Marija
ir Paskutinė vakarienė), Danutė teigė, kad rankdarbiais susidomėjo
dar pradinėse klasėse. Pirmieji jos darbeliai buvo įvairūs nertiniai,
vėliau komponavo įvairias sausas puokštes, kurių prireikdavo darbo
vietai papuošti. Dirbdama Kultūros namuose ir rengdama rankdarbių
parodas, Danutė pavydėdavo mokytojai J. Stasiukynienei siuvinėjimo
meno. Kai kartą apie tai prasitarė, ši jai pasiūliusi ateiti pasimokyti
ir kartu prisėdusi per porą valandų perprato pagrindines siuvinėjimo
kryželiu subtilybes. Nuo tada esu išsiuvinėjusi daugybę paveikslų,
kurie tapo bene pagrindiniu mano hobiu. O prieš kelerius metus,
paskatinta Alytaus rajono neįgaliųjų draugijos pirmininkės Elenos
Grudzinskienės, įstojau mokytis dar ir vytelių pynimo į Alytaus
amatų mokyklą. Ir nors atrodo, kad tokiame amžiuje mokytis per vėlu,
išmokau ir šio amato. Daug savo dirbinių net vežiau į parodą Lenkijoje,
daug jų išdovanojau pažįstamiems. Danutė, rodydama du beveik identiškus
(skiriasi atspalviais) Marijos paveikslus, papasakojo ir jų atsiradimo
istoriją. Paskutinę vakarienę dariau ilgai. O kai pradėjau siuvinėti
pirmąją Mariją, tai iš Alytaus atvažiavęs sūnus ėmė prašyti: Mamyte,
Jūs auksarankė, padarykit ir man tokią. Kaip aš noriu. Tai savo
atidėjau ir pradėjau siuvinėti jam. Stebėtinai greitai padariau
ir įrėminau. Tačiau atsitiko nelaimė... Sūnelio netektis atitraukė
mane nuo darbų ir sau skirtą Marijos paveikslą pabaigiau tik po
gana ilgo laiko.
Prakalbus apie šeimininko Henriko rankdarbius,
vyriškis ėmė aiškinti, kad neturįs laiko darbeliams, nors dabar
jau pensininkas, bet yra nemažai ūkio darbų ir reikia vargonuoti
bažnyčioje: Danute, tu nieko nerodyk. Viskas čia seniai daryta.
Dariau, kai dirbau Kultūros namuose meno vadovu. Kai labai reikia,
viską meti ir darai. Tai dekoratyvinis malūnas, sumontuotas iš
piršto storio lazdukių. Žemdirbio šventei pritaikiau. Buvau padaręs
ir mini vežimėlį, ir kitokių niekučių... Bet, oi, gal negarsinkim
šitų dalykų..., kuklinosi Henrikas, vartydamas žmonos atneštus
dirbinius iš medžio šakų, šaknų ir pinties. Ne aš tai padariau.
Pintis pati užaugo, gamta ją pagamino, aš tik kiek padailinau ir
kabliukus pritaisiau. Jei norite apie šitą meną parašyti, tai reikia
nuvažiuoti Punion pas Joną Jankauską, iš jo aš viso to išmokau.
Gal čia ir ne viskas mano daryta. Daug mano darbelių Punioje pasiliko,
jie tarnauja kaip pakabos, žvakidės, lentynėlės. Klebonijoje sienos
medinės, bepigu prikalti. Mūsų namas mūrinis, nėra kaip primontuoti.
Šiaip dabar mažai darau, nes daug laiko reikia, ypač vaikštant po
mišką ir ieškant tinkamos žaliavos, nes ne iš bet kurios šakos ar
šaknies išeina dirbinį padaryti. Kažką įdomaus radus, reikia sukti
galvą, ką iš jo padaryti. Tada gerai nuvalai, nudroži, nušlifuoji
viską daryti reikia rankomis. Bet juk čia ne mano nuopelnas.
Na, taip, pritaria jam Danutė. Dievulis užaugino, bet tu iš
jo padarei dirbinį ant sienos pakabinti, o lauke tai jau pats
renti dekoratyvinį malūną. Tačiau šeimininkas tik mostelėjo ranka
į žmonos pagyras ir spruko laukan prie ūkio darbų. Danutė prisipažino
sieksianti ir vyrą prikalbinti daugiau kūrybai atsidėti, mat, svajoja
ne tik savo, bet ir vyro dirbiniais bendrus namus toliau puošti.
Dabar, kai abu išėjo į pensiją, bus daugiau laiko ir savo pomėgiams
atsidėti.
Alovė, Alytaus rajonas
Autorės nuotrauka
© 2011 XXI amžius
|