Retro
Aš visą laiką kelyje...
Pranas Domšaitis
Marija Macijauskienė
|
Pranas Domšaitis 1960 metais
|
|
Pranas Domšaitis.
Ėjimas į Egiptą, 1963
|
|
Pranas Domšaitis.
Nukryžiuotasis, 1959
|
Jei tik nori ir veržiesi mokytis, gyvenimas visada
tau pasirengęs atverti visas duris. Iki 1970-ųjų vasaros, kai nuvykau
pas savo tetą į Santą Moniką, apie tapytoją Praną Domšaitį nieko
nebuvau girdėjusi. Dailė, architektūra mane visada traukė, tarsi
paslapties ir atradimų pasaulis, taigi, jei kur nuvykdavau, pirmiausia
lankydavau muziejus, bažnyčias ir kapines, nes čia galima pamatyti
daug dailės šedevrų.
Gyvendama Lietuvoje, apsikrovus kasdieniniais
rūpesčiais, nežinojau, kad išeivijos lietuviai, ypač meno žmonės,
domisi tuo, ką rašau. Pasirodo, išeivijos leidiniai persispausdindavo,
nusikopijuodavo mano straipsnius.
Tikriausiai, turėdami omenyje, kad esu užsispyrusio
charakterio, todėl galiu perkelti ir sugrąžinti vieną ar kitą
nežinomą, o gal pamirštą mūsų kultūros asmenybę Lietuvai, žurnalo
Lietuvių dienos redaktorius Bernardas Brazdžionis ir administratorius,
žinomas prieškario kartografas Juozas Andrius vieną popietę paruošė
siurprizą. Grįždamas iš Bilefelde surengtos tapytojo Pr. Domšaičio
parodos, jos kuratorius Kazys Žvironas užsukęs į redakciją, ir štai
jiedu pravėrė Onos (mano tetos, pas kurią viešėjau) ir Juozo Andrių
kuklaus namelio Santa Monikoje duris. Jiedu susimokę dėjosi, esą
tik pasižmonėti K. Žvironas norėjęs, mat gyvendamas Keiptaune, Pietų
Afrikoje, neturėjęs su kuo lietuviškai pasikalbėti. Pasakojo apie
parodą, apie savo mokytoją Pr. Domšaitį. Kalba pakrypo ir apie dailininko
vardo, o gal ir darbų sugrąžinimą Lietuvai. Nusifotografavome. Deja,
nuotrauka neišliko.
Žinoma, grįžusi paskelbiau straipsnį Švyturio
žurnale. Prasidėjo mano susirašinėjimas su K. Žvironu. Į diskusijas
apie Pr. Domšaičio pagarsinimą Lietuvoje įsitraukė ir dailininko
žmona, tada jau našlė, dainininkė ir vokalo pedagogė Adelheidė Armhold.
Taigi, tarsi pamažu atsiskleidžianti kortų kaladė
laiko rankose, atsiskleidžia Pr. Domšaičio biografijos fakai. Jis
gimė 1880 m. rugsėjo 15 d. Kropynose, Prūsijos pamario ūkininko
šeimoje. Pranas buvo pirmasis ūkininko sūnus, todėl į jį buvo dedamos
visos viltys, kad perims tėvo ūkį. Tėvas nuo mažens imdavo su savimi,
spaudė prie darbų. Vaikui tai buvo sunki našta. Motina lietuvė
Teresė Putinaitė, jį geriausiai suprato, nes Pranas nuo mažens buvo
svajoklis, jautrus. Iš pradžių ėmė lipdyti iš molio, vartydamas
knygas su paveikslėliais ir stebėdamas supančią gamtą, pradėjo piešti
ir tapyti visa, ką matė: dirbančius žmones, gyvulius ir gražiausius
gamtos kampelius. Tėvui tas pomėgis labai nepatiko.
Motina sūnų vesdavosi kartu į bažnyčią. Ji buvo
giliai tikinti, pagirdavo už gerus poelgius. Tiesa, sūnaus metrikuose
įrašyta vokiška vardo ir pavardės forma Franz Carl Wilhelm Domscheit,
nes tėvas pasirašinėjo tik Carl Domscheit, jis, esą, vokietis.
Kropynų kaimas, kuriame dalininkas gimė, buvo Labguvos apskrityje,
Karaliaučiaus apygardoje.
Bėgo laikas. Tėvas buvo labai praktiškas, sūnų
lenkė prie ūkio, o jaunuolis veržėsi ten, kur prigimtis šaukė
studijuoti meną.
Sakoma, nėra lemtingų atsitiktinumų. Netoli gyvenantis
dvarininkas pamatė jaunuolio tapytus darbus ir vieną gana brangiai
nusipirko. Tėvas sukluso: vadinasi, tas amatas yra šio to vertas.
Į tuos kraštus vasaromis atklįsdavo tapyti ir dailininkai iš Vokietijos.
Taip tapytojas Maksas Libermannas pastebėjo jaunuolį ir suprato,
kad būtina jį ištraukti iš kasdienybės rutinos, būtina duoti Kelią.
Jis parašė Pr. Domšaičio tėvui laišką, pagyręs jo sūnaus darbus,
patarė leisti mokytis dailės, o Karaliaučiaus Meno akademijos direktoriui
įteikė rekomendaciją. Taigi 1907 metais Pranas buvo priimtas, paskiriant
stipendiją. Iki 1910 metų studijavo tapybą ir architektūrą (studijuodamas
lankė Tėviškės muziejų, istorijos ir etnografijos muziejų Prūsija,
kur susipažino su Mažosios Lietuvos apskričių bažnyčių darbais).
Baigęs mokslus, 19101912 metais toje pačioje akademijoje dėstė
tapybą ir architektūrą. Kartais nuvykdavo į Berlyną pasitobulinti
pas kraštietį, žinomą tapytoją ekspresionistą Lovis Corinthą.
Pr. Domšaičio darbus buvo galima pamatyti ne tik
Berlyne vykusiose parodose tarp įžymiausių ano meto dailininkų Emilio
Nolde, Kathe Kollwitz, Ernst Ludwig Kirchner darbų. 1919 metais
Berlyne, Ferdinando Mollerio galerijoje, jis surengė pirmąją personalinę
parodą. Greitai buvo meno kritikų pastebėtas ne tik Vokietijoje.
1912 metais, pakviestas buvusio Irkutsko generalgubernatoriaus Boldarevo
nutapyti jį ir jo šeimą, išvyko į Rusiją. Čia jis ne tik tapė užsakovo
pageidavimu, bet ir paniro į naujas, dar nepažinto meno senųjų
rusų ikonų, studijas. Šešis mėnesius praleido Peterburge.
Pr. Domšaitis visada troško kuo daugiau patirti,
pamatyti, sužinoti, todėl prasidėjo jo klajokliškas gyvenimas. Studijavo
muziejų meno kolekcijas Paryžiuje, Florencijoje, Londone, Amsterdame.
1914 metais trumpam buvo nuvykęs į Norvegiją pas Edvardą Munchą,
vieną iš ekspresionizmo pradininkų dailėje. Intensyvi diena, praleista
norvego dirbtuvėje, paveikė taip, kad ėmė rimčiau žiūrėti į savo
pašaukimą, ir suprato, kad svarbiausia ne fiksuoti, o atspindėti
tapomo objekto vidinį pasaulį.
Pr. Domšaitis aistringai pasinėrė į kūrybos pasaulį.
Buvo kviečiamas rengti personalines parodas ar dalyvauti parodose
su kitais autoriais. Jo kūrinius pirko kolekcininkai, įsigijo Berlyno
nacionalinė galerija, Karaliaučiaus, Liubeko, Štetino muziejai.
Tada dailės kritikas Karlas Scheffleris taip įvertino jo kūrybą:
Jis yra žmogus, gyvenantis simbolių pasaulyje. Iš daugybės kitų
šiandien dirbančių dailininkų išsiskiria gebėjimu kurti poeziją
grynosios tapybos priemonėmis. Iš tiesų Pr. Domšaičiui nebuvo svetima
nei rašytinė poezija, nei liaudies daina, nei klasikinė muzika.
Ir nesiliovė keliavęs. Pavyzdžiui, būdamas Altotingo vienuolyne,
susidomėjo išdrožtomis kalėdinių prakartėlių figūrėlėmis. Pradėjo
tokias prakartėles rinkti. Išsaugojo jas iki mirties kaip ir vaikystėje
siuvinėtus rankdarbius (kartais, ypač senatvėje, ir pats paimdavo
į rankas siuvinį).
Pr. Domšaitį traukė rytų ir egzotiškos šalys
tipažai, gamtos nuotaikos, tenykštė architektūra, tų kraštų liaudies
kūryba. Tai buvo jo audringai sėkmingas kūrybinis laikotarpis.
1924 metais į jo gyvenimą pasibeldė susižavėjimas
jauna moterimi, olandų kilmės kylančia solinio dainavimo žvaigžde
Adelheide Armhold. Pamažu įsismelkia meilė, meilė visam gyvenimui.
1929-aisiais jiedu sukūrė šeimą. Dailininkas savo išrinktąją lydėdavo
gastrolėse, ne tik žavėjosi koncertais ar pastatymais, bet ir įsiliejo
į naujas erdves. Lankė muziejus, parodas galerijas, buvo kviečiamas
ir dalyvavo parodose ne tik Vokietijoje, bet ir Austrijoje, Šveicarijoje,
Rumunijoje. Jį traukė Vengrijos, Balkanų kraštų, Fryzų salų netikėti
gamtos stebuklai ir, žinoma, tų kraštų žmonės. Eskizavo pastele
ir vėliau vieną kitą iš jų perkeldavo aliejumi drobėn.
Beje, Adelheidę taip pat traukė tapyba. Ji dvejojo,
kurį iš menų pasirinkti. Pr. Domšaitis patarė likti dainininke.
Galbūt todėl, kad, būdamas racionalus, kokie būna ūkio žmonės (juk
turėjo tėvo ūkininko kraujo), nusprendė, kad du dailininkai nesutilptų,
tačiau greičiausiai jį pavergė žmonos tobulo skaidrumo balsas. Kartu
keliaudamas, jautė stiprios ir kartu dėmesingos žmonos dvasinę paramą.
Juolab, kad ji suprato, vertino ir ne kartą padrąsindavo, ypač,
kai nacionalsocialistai paėmė Vokietijoje valdžią ir prasidėjo dekadentų
dailininkų persekiojimas, jų darbų naikinimas (tai man priminė
pirmuosius tarybinius metus).
Domšaičiai pasitraukė į Austriją, apsigyveno mažame
Sulz-Roethis miestelyje. Dailininkas vėl paniro į tapybą, tarsi
iš savo vaizduotėje regimos tikrovės ir nuotaikos taip ir nebūtų
ištrūkęs. Jis gyveno tame pasaulyje siela ir kūnu, tad, kai K. Žvironas,
netoliese apsigyvenęs, išgirdo apie Pr. Domšaitį ir pravėrė jo kuklios
dirbtuvės su mažu langeliu duris, grindys buvo klote nuklotos naujais
darbais ir eskizais taip, kad buvo sunku žengti žingsnį. Greičiausia,
jis skubėjo, nes į profesionalo kelią buvo įsukęs jau 25-erių, jo
mintyse ir vaizduotėje kirbėjo ir beldėsi vienos temos keli variantai
iš karto.
1949 metais Pr. Domšaitis su žmona persikėlė į
Pietų Afriką, kur jau gyveno karo ir baisių represijų bei kitų sukrėtimų
baimės atvaryti europiečiai. Adelheidė Armhold buvo pakviesta dirbti
dainavimo dėstytoja Keiptauno universiteto Muzikos koledže. Pr. Domšaitis
nepaleido iš rankų teptuko. Jį vedė vizijos ir nuojauta, vizijos
ir idėjos, tačiau vis dar daug keliavo. 1949-ųjų pabaigoje Pietų
Afrikos nacionalinėje galerijoje Keiptaune surengė pirmąją savo
personalinę parodą, kurioje eksponavo dar Europoje tapytus darbus.
Pr. Domšaičio širdis nerimavo, siela ieškojo to
kažko nepatirto, neatrasto, siekiamo. Troško įsiskverbti į laiko
ir vietos dvasią, todėl, peržvelgęs Keiptauną ir jo apylinkes, leidosi
į Transvalį, Transkėjų, Oranžiją. Ypač jo sielon įstrigo atšiauri
ir niūri Karoo plynaukštė, tarsi perspėjimas. Ir vėl įdomių gamtos
kampelių eskizai, kosų kaimų (kroalų) trobesių vaizdai plyname lauke,
atskirų tipažų figūros. Tarsi užuominos, priminimai ar prisiminimai.
Pr. Domšaitis ne tik daug tapė, gyvendamas Pietų
Afrikoje, bet ir beveik kasmet rengė personalines parodas ten, kur
gyveno, dalyvavo grupinėse parodose Rodezijoje, JAV, Kanadoje, Brazilijoje.
Mirė 1965 m. lapkričio 14 d. savo namuose, Keiptauno
priemiestyje Rondeboschas. Ilsisi Plumstead kapinėse, Keiptaune.
Bet grįžkime vėl į Santą Moniką, kur pirmą kartą
išgirdau apie Pr. Domšaitį iš K. Žvirono lūpų. Tai buvo pradžia,
išeities taškas ir svarstymai (rašė man ir K. Žvironas, ir Adelheidė,
po vyro mirties ištekėjusi už Pr. Domšaičio mokinio). Jau M. K. Čiurlionio
dailės muziejaus koordinates buvau davusi, bet Adelheidė paprašė
Vilniaus dailės muziejaus koordinačių, nes norinti ten dovanų išsiųsti
ką tik Keiptaune išėjusią monografiją apie Pr. Domšaitį (1976 m.
Teksto autorė Elza Verloren Van Themaat).
1977 metais A. Domšaitienė-Žvironienė ir K. Žvironas
persikėlė į Havajus, išsiveždami dailininko palikimą. Netrukus Havajų
universiteto Meno departamento ir dailininko našlės pastangomis
Honolulu mieste buvo surengta Pr. Domšaičio tapybos ir piešinių
paroda. Žinia sudomino JAV, Kanados ir Europos kolekcininkus. Pr.
Domšaičio paveldo likimu susirūpinę Čikagoje gyvenantys dailininkai
Bronė Jameikienė ir Adolfas Valeška atkreipė išeivijos lietuvių
bendruomenės dėmesį į jo darbų išlikimo problemą. Tada ir prasidėjo
Lietuvių fondo ir jo sudarytos meno puoselėtojų komisijos skubūs
darbai. Palikimo saugotojai jau buvo garbaus amžiaus, o pragyvenimas
brangus
Taip 1980 m. spalio 27 d., Valeškai fondo vardu pasirašius
sutartį su paveikslų savininke, Lietuvių fondas įsigijo Pr. Domšaičio
darbų kolekciją. Greičiausiai sukruto vilniečiai Lietuvos dailės
muziejus. Ši brangi Pr. Domšaičio kolekcija yra saugoma Klaipėdoje,
Pr. Domšaičio galerijoje.
Įvairių šalių muziejų ir galerijų, kuriuose saugomi
ir eksponuojami dailininko darbai, nevardinsiu. Trumpai papasakosiu
istoriją apie Pr. Domšaičio darbų kelionę į Kauną, M. K. Čiurlionio
nacionalinį dailės muziejų.
Prieš karą jo darbai čia nepateko, nors dailininkas
lankėsi Kaune 1920 metais, gavo lietuvišką pasą, 1939-aisiais
Lietuvos evangelikų liuteronų bibliotekoje, archyve, galerijoje,
tačiau, matyt, nei su dailininkais, nei su muziejais jam nepavyko
užmegzti ryšių.
Mudviejų su K. Žvironu susirašinėjimas tęsėsi.
1988 metais gavau laiškąprašymą. Važiuojąs į Kauną, norįs artimuosius
aplankyti, bet svarbiausia vežąs M. K. Čiurlionio dailės muziejui
du Pr. Domšaičio darbus ir bijo, kad jų nekonfiskuotų muitinėje.
Jau sunkiai sirgau, nieko iš įtakingų žmonių nepažinojau, tik šiek
tiek J. V. Paleckį, kuris tada dirbo CK kultūros skyriuje. J. V.
Paleckio rūpesčiu darbai laimingai pasiekė Kauną. Taip 1988 m. spalio
24 d. į M. K. Čiurlionio nacionalinio dailės muziejaus fondus pateko:
Motinos portretas (1914) ir Aš visą laiką kelyje (19631965).
Mirus Adelheidei, Havajuose K. Žvironą iš pradžių
globojo vitražistė Bronė Jameikienė. Tačiau, sunkiai pasiligojus,
K. Žvirono globą ir gyvenimą šeimoje perdavė dailininkei Jolantai
Marijai Strazdas. Tai ji 1997 metais atvežė K. Žvirono dovanas (pamenu,
tada M. Žilinsko galerijoje ji rodė skaidres ir pasakojo): Karoo
auštant, 1960, (drobė, aliejus), Trys figūros, 1956, (drobė,
aliejus), Jojimas į Jeruzalę, 1928, (akvarelė), Namas tarp medžių,
1938, (pastelė), Lietuvos kaimas karo metu 1918, (drobė, aliejus)
ir Moy hillhouse monotipija.
Trys M. Žilinsko dovanoti darbai saugomi jo vardo
galerijoje: Bulviakasis, tapytas apie 19111916 metus, Domšaitienė
iš Vėluvos, apie 1928 metai (drobė, aliejus) ir natiurmortas Gėlės
mėlynoje vazoje, apie 19351936.
Kalbant apie Pr. Domšaitį, būtina daugiau papasakoti
apie jo ir K. Žvirono ryšį, bendravimą, taigi cituoju K. Žvironą:
Apie Praną Domšaitį reikėtų kalbėti eiliuotai,
nes Pranas Domšaitis man yra poezija, poezija paslaptinga. O čia
jau kaip jis susirado dailininką mažam Sulz-Roethis miestely: Suradau,
prilipau ir sulipau. Prasidėjo pažintis, kuri tebesitęsia iki šiolei,
nors Pranas yra jau persikėlęs gyventi į kitas dimensijas, o mano
nuostabai ir pažinties tęstinumui nėra galo. Pirmas įspūdis atsiradus
dirbtuvėje: Ten buvo tikra meno šventovė, priglaudusi šimtus jo
darbų ir jį patį ilgom kasdieninėm valandom.
Prisimenu gerai jo apvaliame veide giliai sėdinčias
akis, gyvas, ramias bei veriančias. Jis pats dvelkė švelniu paprastumu,
nė kiek nedekoruotu. Nenešiojo monoklių, nesistengė rodytis dideliu,
o dėjosi toks, koks iš tikrųjų yra. Suartėjimas su Pranu pastūmė
ir mane prie tapybos studijavimo. Jis ateidavo pas mane, o po darbo
jį lydėdavau atgal namo 1945 metų žiemą. Tai buvo trumpos valandos,
reikšmingos ir neužmirštamos. Jos buvo pertrauktos, išvykus man
Vokietijon.
Maždaug po poros dešimčių metų susitikau vėl su
Pranu Pietų Afrikoje, Keiptaune. Tiksliau, su jo kūriniais. Jis
pats jau buvo iškeliavęs į dausas. Jo studija atrodė jau kitoniškai.
Jo darbai našlės pastangomis tvarkingai sudėstyti lentynose. Jose
prisiglaudė drobės, pargabentos iš Vokietijos, ir darbai, sukurti
Pietų Afrikoje, kur Prano Domšaičio talentas vėl atgimė ir išsiveržė
gaivalingu manifestu neužmirštamuose kūriniuose.
Peržiūriu surinktą medžiagą, Pr. Domšaičio tapybos
darbų, anglimi pieštų portretų reprodukcijas, kelias mus pasiekusias
jo nuotraukas. Man rodos, kad Pr. Domšaitis jau gimdamas pasinėrė
į savo regėjimų, nuojautų, prisiminimų ir priminimų pasaulį. Buvo
labai atidus, įžvalgus, itin dėmesingas detalėms. Atidžiai studijavo
natūrą, įsiskverbdavo, kaip poetas sakytų, ten, kur neparašyta,
bet nepaaiškinamai juntama. Tapydamas, tarsi siela susiliedavo su
tapomu objektu, jo vidiniu pasauliu, ar tai būtų peizažas, portretas,
ar siužetinė kompozicija. Prie ko prisiliestų, į ką atsigręžtų jo,
kūrėjo, vidinis žvilgsnis, tarsi aidas atsispindi gimtojo krašto
ilgesys. Pr. Domšaitį, kaip gimusį kūdikį virkštelė, riša su tuo,
kas patirta, ypač per motiną ir jo krašto paprastus kaimo žmones.
Taigi nė kiek nesistebiu, kad iki gyvenimo pabaigos
laikas nuo laiko jis imdavo į rankas siuvinėjimo įrankius, kad pagarbiai
gulėjo jo motinos rankdarbiai, liaudies grafikos lakštai, senųjų
lietuvių dievdirbių figūrėlės. Ir, matyt, tai paveikė, vis labiau
ir labiau. Jo paveiksluose, ypač Pietų Afrikos laikotarpiu, ar tai
būtų Karoo peizažų variacijos, ar religinės tematikos paveikslai:
Apsireiškimas, Piemenėlių pagarbinimas, Nukryžiuotasis, Ėjimas
į Egiptą... dvelkia ilgesiu gimtinės ir to niekad nepasiekiamos
ir ranka nepaglostomos gimtosios žemės alsavimu. Pasakoja, kad Pr.
Domšaitis svajojo įsigyti tolimame Lietuvos kaime ramią sodybėlę
ir ten mirdamas susilieti su Žeme, iš kurios ir pakilo. Ir dar.
Pietų Afrikos peizažuose ypač juntama nelaimės nuojauta, lyg kažką
nepataisomo ir pikto atslenkant... Per gyvenimą Pr. Domšaičiui juk
teko tiek patirti (ypač nacizmo siautėjimas!). Sudėtingas laikmetis
atspindi Karoo ieškotojo poziciją. Kiekvienas spindulėlis, mažas
ar didelis šviesos ruožas (dažniausiai ir numanomas ar vos vos juntamas)
jam padėjo nepalūžti, kabintis į gyvenimo prasmę tapant, kad išliktų
tai, ką būtina dovanoti gimtajai žemei ir žmogui.
Jo kūryboje erdvė tarsi Dievo apraiška, tarsi
palaiminimas. Jo kompozicijos, portretai, peizažai neapsakomai
sudvasinta erdvė minčiai, sielos atsivėrimui, tarsi išpažinčiai
pačiam sau, šventų švenčiausiai meditacijai.
Mėgo tapyti čigonus, Afrikos tautų, vengrų, rumunų,
turkų portretus ir kompozicijas. Tapė žavėdamasis, vaikiškai džiaugdamasis,
kai pavykdavo užčiuopti vidinį, naujos, dar nepažintos kultūros
pasaulį. Taip, jo nuomone, atsirado ir įvairių kraštų prakartėlių
ar liaudies meistrų miniatiūrinių figūrų rinkiniai. Jis mokėjo džiaugtis
ir kitų poelgiais bei darbais. Sako, Pr. Domšaitis nevertinęs grafikos,
nemėgęs linijos, todėl nelaikė grafikos menu, o tik sugebėjimu bei
technika. Tačiau, gavus dovanų knygą su Telesforo Valiaus darbais,
išsprūdo: Čia ne grafikas, bet menininkas.
Mėgdavęs lankytis išpardavimuose, aukcionuose.
Atidžia menininko akimi įvertinęs, išsirinkdavo vertingus, nors
kartais ir labai sužalotus kilimus, paveikslus ir kitus meno dirbinius.
Pigiai nupirkęs pats juos su išmanymu ir meile restauruodavęs ir
parduodavęs jau dešimteriopai brangiau, o labai patikusį ir pasilikdavęs.
Turėjo jis didelę, vertingą lėlių kolekciją, lėlės buvo net iš XVIXVII
amžių.
Pr. Domšaičio noras kuo daugiau dvasinių dalykų
aprėpti per kultūrą buvo begalinis. Kažin ar išliko jo Konstantinopolyje
pastele tapytų diplomatų įsigytieji darbai (juos buvo išstatęs parodoje)
arba kažkada Štetine vieno kolekcininko net 30 pirktų Pr. Domšaičio
paveikslų...
Man Pr. Domšaitis artimas savo pasaulėjauta, prieraišumu
Motinai, gimtinei ir aistra keliauti, atrasti ir atpažinti naujus
tautos ir tautų dvasinius klodus. Visa tai buvo jo esybės dalis.
O dabar vienas kitas specialisto, menotyrininko
ar dailininko pastebėjimas.
Antanas Montvydas:
Domšaitis labai aukštai vertino Lietuvos liaudies
meną senovišką raižybą, audinius, skrynių dekoracijas ir t.t.
Gyrė Lietuvos audėjas, sakydamas, jog niekad neužtikęs neskoningo
spalvų suderinimo jų audiniuose.
Domšaitis ne kartą sakė, kad dailininkai, kurie
kuria liaudies meno pagrindu ir paveikslams temas ima iš savo liaudies
gyvenimo, yra pasirinkę teisingą kelią; jie visuomet būsią originalūs
ir išsiskirsią iš masės dailininkų savo veidu bei stiliumi. Gi tie,
kurie porą metų pasimokę Paryžiuje, pradeda prancūzais sekti, niekad
prancūzais netaps, o praras tai, ką turi ar galėjo turėti savo.
Viktoras Vizgirda:
Pr. Domšaitis priklauso M. K. Čiurlionio, P. Rimšos,
A. Žmuidzinavičiaus, A. Varno, J. Zikaro kartai, tačiau taip ir
liko nuošalus išeivis.
Pr. Domšaitis yra ekspresionistas, gal ryškiausias
ir vienintelis lietuvių dailėje, šios srovės aplinkoje subrandinęs
savo kūrybą Vokietijoje. Jo bendramintis Adomas Galdikas, kai 19211923
metais studijavo Berlyne, irgi buvo paveiktas ekspresionizmo. Neabejotina,
kad abu menininkai kartu su simbolistu M. K. Čiurlioniu įsijungia
į ideologinių dailės sąvokų sistemą jau tarptautinėje plotmėje.
Domšaičio kūrybą ženklina rimtis ir nuotaika,
kuri dvelkia jo žemaitiškoje prigimtyje, giliai paslėpta jo sielos
gelmėse, neatsižvelgiant į tai, kad jo gyvenvietė buvo kitame pasvietyje.
Tai yra gilios praeities paveldėjimo privilegija. ...Niekad neišbluko
menininko lietuviška prigimtis.
Eberhard Freitag:
Domšaitis gilių religinių įsitikinimų skleidėjas,
kalba tyliau, santūriau, jo figūros supaprastintos iki archetipų,
užsisklendusios, kaip iš belaikio fantazijos pasaulio. Šių paveikslų
su niekuo neįmanoma palyginti, tai modernios ikonos, kviečiančos
meditacijai.
Harold Haydon:
Domšaitis gana teisėtai lyginamas su Munchu,
jam didelės įtakos padariusiu, taip pat su Chagallu, Nolde, Čiurlioniu,
Barlachu ir Kollwitz. Tai vis dailininkai, kurie, paprasto gyvenimo
ir paprastų žmonių vaizdavimą pripildydami didelės emocinės jėgos,
gebėjo kasdienybę kilstelti dvasinio reikšmingumo plotmėn. Stebėjęs
ir patsai pergyvenęs XX amžiaus Europos sukrėtimų iššauktą pabėgėlių
ir tremtinių egzodą, Domšaitis išvietintojo ir klajoklio jauseną
apibendrino daugelyje savo Bėgimo į Egiptą versijų. Juk tai buvo
jo paties jausena.
Turbūt supažindinimą su Pr. Domšaičiu ir jo kūryba
derėtų baigti menotyrininkės Laimos Bialopetravičienės pastebėjimu:
Aš visada kelyje ... tie mirties patale vokiškai
ištarti Prano Domšaičio žodžiai, kaip geriausiai nusakantys dailininko
būties ir kūrybos esmę, nuolat kartojami daugumos autorių, rašančių,
rašančių apie šį Mažosios Lietuvos sūnų. Iš tikrųjų egzistuoja tiesioginis
ryšys tarp kūrybos raidos ir klajokliškos, nuolat kilojantis iš
vienos vietos į kitą, egzistencijos, niekur giliau neįsišaknijus
ir nesukūrus stabilaus gyvenimo pagrindo. Paskutiniais dailininko
žodžiais galime apibūdinti jo kūrybos kelią, paženklintą intensyviais
tobulos raiškos ieškojimais, vienintelį kelią, davusį apčiuopiamų
rezultatų dvasinį ir materialųjį palikimą, liudijantį šio žmogaus
buvimą žemėje.
* * *
Lankantis 1920, 1939 ir 1944 metais Lietuvoje,
Pr. Domšaičiui nepasisekė užmegzti ryšių su vietos dailininkais
(bent nėra išlikę liudijimų), o nuolatinėse klajonėse jam teko susitikti
ir artimiau pabendrauti tik su D. Eidukevičiumi. Tačiau pokariu,
gyvendamas Austrijos papėdėje, susitiko su karo pabėgėliais dailininkais
T. Valiumi, P. Augiumi ir kitais, stengdamasis atgaivinti ir primirštos
lietuvių kalbos žodyną. Simpatija buvo abipusė.
Sunku pasakyti, ar daugiau Pr. Domšaičio darbų
saugoma privačiose kolekcijose, ar įvairių Europos, Amerikos (Šiaurės
ir Pietų), Kanados ir Afrikos muziejuose ir galerijose. Apie jo
kūrybos vertę ryškiausiai liudija 1981-aisiais pasirodęs iliustruotas
biografinis žodynas (autorė Esmė Berman) Art and Artists of South
Africa (Pietų Afrikos menas ir menininkai). Čia kalbama apie
tapytojus ir grafikus, kurie gyveno ir dirbo Pietų Afrikoje nuo
1875 metų iki žodyno pasirodymo. Leidinys didelio formato, 368 puslapių.
Knygoje išskirtinis dėmesys skirtas Pr. Domšaičiui. Pasakojama apie
per šimtmetį šioje šalyje gyvenusius 700 dailininkų. Pr. Domšaitį
ir jo kūrybą aptariančius tekstus sudaro 1,5 leidinio puslapio.
Knygoje pateikta 600 iliustracijų darbų nuotraukų. Iš jų 50
spalvotų. Pr. Domšaičiui atstovauja keturių jo darbų nespalvotos
nuotraukos ir viena spalvota jo tapybos. Kituose puslapiuose,
kalbant apie istorinę meno raidą Pietų Afrikoje, aptariant kryptis
ir nurodant įvairių parodų šaltinius, Pr. Domšaičio pavardė minima
dar 14 kartų.
Taigi reikia, kad Pr. Domšaitis ateitų į mūsų
namus ir širdis, savo darbais nešdamas Gerąją naujieną. Beje, viename
jo Nukryžiuotasis variante Kristus iškėlęs rankas į dangų, tarsi
kildamas prie savo Tėvo sosto sakytų: Aš Jūsų laukiu danguje ir
žemėje kiekvieną minutę, kiekvieną akimirką.
Ričardo ŠAKNIO fotokopijos
© 2011 XXI amžius
|