Žvilgsnis
Ir jie buvo tos pačios Žemės vaikai
Vytautas BAGDONAS
|
Masyvūs, įvairių formų, netgi
gana keistoki antkapiniai paminklai
Troškūnų senosiose žydų kapinėse
|
|
Po šiuo paminklu Anykščių priemiestyje,
Liūdiškių kaime, ilsisi šimtai žydų
tautybės žmonių, sušaudytų karo metais
|
|
Ši aukštoka kalva su išlakiomis
pušimis visai nepanaši
į kapines, bet čia Anykščių
žydų senosios kapinės
|
|
Štai jie, atkurti Anykščių
senųjų žydų kapinių vartai
|
|
Kai kurie antkapiniai paminklai
žydų kapinėse Viešintose dar
visai neblogai išsilaikė, aiškiai
įskaitomi ant jų esantys užrašai
|
|
Senųjų žydų kapinių vartai
ir mūrinė tvora Kavarske
|
|
Kavarsko priemiestyje
žydų tautybės žmonių žudymo vieta
|
|
Paminklinis akmuo ženklina
žydų genocido vietą Janonių
miške (Debeikių sen.)
|
|
Svėdasų senąsias žydų
kapines supa miškas
|
Penkiose Anykščių krašto vietovėse yra senutėlės
kapinės, kuriose ilsisi žydų tautybės žmonės, Amžinybėn iškeliavę
sulaukę žilos senatvės ar pakirsti nepagydomų ligų, dėl vienokių ar
kitokių priežasčių sulaukę savo mirties valandos. Yra dar daugiau
vietovių Anykščių rajone, paženklintų paminkliniais akmenimis,
specialiais simboliais, bylojančiais apie holokausto aukas, apie žydų
žūtį Antrojo pasaulinio karo metais. Šio rašinio tikslas XXI
amžiaus skaitytojams pasiūlyti bent neakivaizdiniu būdu aplankyti
tas vietoves, kur kadaise gyventa šios tautybės žmonių, kur krauju
apšlakstytoje žemėje stūkso jidiš ar senovinės hebrajų kalbos
rašmenimis išrašyti paminkliniai akmenys, pasižvalgyti po senąsias žydų
kapines. Ekskursijų po tas vietoves niekas neorganizuoja (ir kažin ar
organizuos ateityje), tad kelionėn tenka vykti savo iniciatyva. Reikia
pasakyti, kad visus tuos objektus galima apkeliauti per vieną dieną.
Bent jau man asmeniškai per atostogas pakako vienos vienintelės
saulėtos vasaros dienos
Po Anykščius pasižvalgius
Pažintinę kelionę reikėtų pradėti nuo rajono centro
Anykščių. Čia, Senamiestyje, yra Sinagogos gatvė, iki šių dienų
išlikusi ir sinagoga žydų maldos namai. Anykščiuose šis dviaukštis
mūrinis pastatas gal todėl ir išliko, kad sovietmečiu ilgą laiką čia
veikė konditerijos kepykla. Karo metais į sinagogą suvaryti žydai buvo
mušami, kankinami, o lauke prie sienos kai kurie net buvo sušaudyti.
Sinagogai, kuri dar turi savininkus privačius
asmenis verkiant reikia kapitalinio remonto, nes varganai atrodantis
pastatas gali ilgai nebetraukti. Laikas nuo laiko į sinagogą gali
užsukti ir prašalaičiai. Šiemet Miesto šventės metu čia buvo
organizuota fotografijų paroda, demonstruojamas kino filmas.
Prisimenant žydų genocidą, verta žvilgtelėti ir į Anykščių Šv. apaštalo
Evangelisto Mato parapijos bažnyčią, stabtelėti prie lietuvių
literatūros klasiko Antano Vienuolio-Žukausko paminklo. Šios bažnyčios
klebonas teologijos ir filosofijos mokslų daktaras kun. Juozapas
Nikodemas Čepėnas, rašytojas A. Vienuolis-Žukauskas, kaip ir kiti
anykštėnai, bendravo su žydais, juos gerbė. Karo metais klebonas kartu
su rašytoju Vienuoliu važiavo į Uteną pas vokiečių karo komendantą,
tikėdamiesi išgelbėti žydus, prašydami palikti gyvus bent jau vaikus.
Rašytojas su kunigu žadėjo įsteigti tiems vaikams prieglaudą, išauklėti
juos gerais krikščionimis, tačiau nieko nelaimėjo, netgi buvo
pagąsdinti, kad ir jie atsidurs su žydais vienoje duobėje. Kun.
J. N. Čepėnas per pamokslus perspėdavo tikinčiuosius, kad jie
nesigvieštų nužudytųjų turto, kad nedrįstų ateiti prie Dievo altoriaus
kruvinais drabužiais, neprisidėtų prie žydų šaudymo.
Visai netoli nuo miesto centro yra senosios žydų
kapinės. Tiesa, ta aukštoka kalva, apaugusi išlakiomis pušimis, nelabai
panaši į kapines. Tiktai ilgokai pavaikštinėjus, dar galima surasti
apsamanojusius, žolėse skendinčius antkapinius paminklus, nors užrašai
ant tų paminklų sunkiai beįskaitomi, beįžiūrimi. Anykštėnai šioje
kapinių teritorijoje ir pažemuogiauja, ir saulės atokaitoje
pasikaitina, ir ožkas pagano. Tai šen, tai ten susirinkusi kompanija
kartais linksmai laiką praleidžia gerdama alutį ar ugninį vandenį.
Apie tai, kad Anykščių priemiestyje yra žydų kapinės, byloja tiktai
Atgimimo metais Izraelyje gyvenančių anykštėnų ir Anykščių rajono
savivaldybės iniciatyva atstatyti kapinių vartai su pritvirtinta
atminimo lenta. Tiesa, anksčiau dalį kapinių teritorijos juosė ir
medinė tvora, tačiau jos dabar nebėra nė ženklo. Gal mediena supuvo,
gal tvoros dalis išsitampė savo reikmėms anykštėnai kas krosnį ar
laužą pakurti, kas savo namų tvoras pasiremontuoti.
Anykščių pakraštyje, Liūdiškių kaime, netoli kelio į
Skiemonis, miške yra vieta, vadinama Zuikių kalnais. Čia buvo sušaudyta
šimtai Anykščių žydų. Toje vietoje, kur broliškame kape ilsisi
holokausto aukos, sovietmečiu buvo pastatytas paminklas. Atgimimo
metais paminklas žydų genocido aukoms buvo restauruotas. Buvo įrengti
ir metaliniai varteliai, paminklo ir broliško kapo teritoriją juosė
metalinė tvora. Bet argi miesto pakraštyje, miške, esanti masinė
kapavietė galėjo likti neapvogta, neišniekinta metalo vagišių?
Šilelyje prie Anykščių (važiuojant nuo Svėdasų
pusės) karo metais buvo įkurtas žydų getas. Iš čia šie nelaimėliai buvo
vežami ar varomi pėsti kelis kilometrus į žudynių vietą. Kai kurie
žydai buvo atgabenti į Anykščių geležinkelio stotį ir siauruku
išgabenti į Panevėžį ar Uteną. Ten jų irgi laukė toks pats likimas.
1941 metų vasarą Šilelyje veikusį getą ženklina paminklinis akmuo...
Tikrai sveikintiną pavyzdį parodė anykštėnas
rašytojas, Vaižganto, Antano Baranausko ir kitų literatūrinių premijų
laureatas Rimantas Vanagas, parašęs ir išleidęs dvi knygas apie
Anykščių krašto žydus, perteikęs anykštėnų gražius prisiminimus apie
lietuvių ir žydų draugiškus santykius, atskleidęs tragiškus šios
tautybės žmonių likimus (Nenusigręžk nuo savęs 1995 m; Žali žydų
plaukai 2007 m.).
Atmintis apie Troškūnų žydus dar gyva
Apie tai, kad prieškario metais Troškūnuose gyveno
daug žydų šeimų, iki šiol primena centrinėje miestelio gatvėje sujungtų
namų eilė. Tai buvusios žydų krautuvėlės, įkurdintos jų
gyvenamuosiuose namuose. Vyresniosios kartos troškūniečiai dar gerai
prisimena, kur ir kokie žydai gyveno, kuo vertėsi, apie juos labai
palankiai atsiliepia. Esą, ir pinigų galėjai pas žydus pasiskolinti, ir
prekių bargan nusipirkti, ir bėdai prispyrus pagalbą lietuviams jie
suteikdavo, ir nepikti, nekerštingi žmonės buvo... Nors labai nenoriai,
bet troškūniečiai pasakoja ir apie tą skaudų žydų likimą. Ne vienas
žydas buvo nušautas čia pat, miestelio centre, prie buvusios mokyklos
sienos, bet masiškai jie buvo žudomi šalia senųjų žydų kapinių. Iš
Troškūnų geležinkelio stoties kai kurie troškūniečiai žydai buvo
išvežti į kitas šaudymo vietas Panevėžio apskrityje. Karo metais
Troškūnų Švč. Trejybės bažnyčioje klebonavęs kun. Antanas Juška savo
namuose slapstė dvi jaunas žydaites. Per pamokslus kunigas ne kartą yra
apgailestavęs dėl nekaltų žmonių žudymo, barė parapijiečius už žydų
turto grobstymą...
Už miestelio, pravažiavus veikiančias iki šių dienų,
tvarkingas, gražiai prižiūrimas troškūniečių kapines, galima pasiekti
ir žydų tautybės žmonių laidojimo vietą. Senosiose žydų kapinėse tarp
išlakių medžių daugybė įvairiausių formų ir dydžių paminklų. Kai
kurie be jokių užrašų ir labai įdomios formos, tarsi kokie betoniniai
sostai, stebinantys masyvumu, keistoka išvaizda. Tiesiog senosiose
kapinėse buvo atliktas ir mirties aktas sušaudyta keliasdešimt žydų
šeimų. Šių žmonių atminimui pastatytas paminklinis akmuo. Kapinių
teritorijos nejuosia jokia tvora. Gal jos net nebuvo, o gal būta
medinės, kuri sunyko, supuvo?
Viešintose išliko dalis kapinių vartų
Viešintų pakraštyje esančių senųjų žydų kapinių
vietą mena dar išlikusi dalis betoninių vartų. Tiksliau pasakius,
telikusi tiktai vartų arka, nes metalinių vartų čia jau seniai nebėra.
Ir kam tie vartai būtų reikalingi, jeigu nebėra tvoros? Kur nori, ten
ir eik. Toji teritorija net nelabai panaši į kapines labiau primena
lauką ar pamiškę. Atidžiau pasižvalgius, galima pamatyti dar visai
neblogai išsilaikiusius antkapinius paminklus. Kai kurie paminklėliai,
žinoma, aptrupėję, aplūžę, samanų storu sluoksniu apaugę. Bet yra ir su
labai aiškiais užrašais, tarytum, dar visai neseniai pastatytų. Pasak
vietinių gyventojų, Viešintų žydai buvo šaudomi čia pat, kapinėse. Ten
jie buvo ir palaidoti...
Kavarske dvejos žydų kapinės
Kavarsko centre yra išlikusių pastatų, anksčiau
priklausiusių žydams. Išliko ir buvusi sinagoga. Miestelio pakraštyje
senosios žydų kapinės. Kapų kauburėliai jau seniai susilygino su žeme,
kuklūs betoniniai ar akmeniniai paminklėliai apaugę žolėmis.
Važiuodamas pro šalį net ir dėmesio neatkreiptum, kad čia yra kapinės.
Tiktai betoninių vartų arka ir išlikusi nemaža betoninės tvoros dalis
akivaizdžiai byloja, kad tai amžinojo poilsio vieta. Yra kapinėse ir
neseniai pastatytas paminklinis akmuo su atitinkamu užrašu, o atidžiau
pasižvalgius galima pamatyti ir senus kapų kauburėlius su dar
išlikusiais antkapiniais paminklais.
Beveik senųjų žydų kapinių kaimynystėje yra ir kitos
kapinės. Tiksliau pasakius, tai broliškas kapas, kur atgulė visi
Kavarsko žydai, nužudyti karo metais: vyrai, moterys, vaikai. Kad toje
vietoje vyko žydų tautybės žmonių genocidas, byloja paminklinis akmuo.
Prie to kapo, esančio slėnyje, reikia nusileisti laiptais. Vieta ten
graži, apaugusi aukštais medžiais, prižiūrima, tvarkoma. Gaila tiktai,
kad nebėra metalinės tvorelės, juosusios tą kapą, kurį, matyt, irgi
nugvelbė metalistai. Vagišiams parūpo ir cementinės plytelės,
kuriomis buvo išklotas takas link genocido vietos vietoje grindinio
plytelių likę tiktai žvyro lopai...
Žydus ir žudė, ir laidojo kitur...
Kurkliuose, Skiemonyse, Debeikiuose nėra žydų
kapinių, nors šios tautybės žmonių gyventa. O gal paprasčiausiai
kapinių ten būta, tiktai jos neišliko. Vietiniai žmonės išsaugojo
atmintyje šviesius prisiminimus apie čia gyvenusius žydus. Kurkliuose
iki šiol išlikusi originalios konstrukcijos medinė sinagoga, tebestovi
žydams kadaise priklausę gyvenamieji namai. Kurklių Stepono Kairio
pagrindinėje mokykloje yra surinkta kraštotyrinė medžiaga, bylojanti
apie žydų tautybės žmonių gyvenimą miestelyje. Senų pastatų, menančių
prieškario laikus ir čia gyvenusius žydus, yra Skiemonyse ir
Debeikiuose. Karo metais tose vietovėse žydai nebuvo žudomi, jie
išvaryti į kitas egzekucijų vietas. Kurklių žydų gyvybės siūlai nutrūko
Pivonijos šile prie Ukmergės. Keletas žydų nušauta ir Kurklių
apylinkėse, prie Moliakalnio. Kai kas jau labai troško šių žmonių
kraujo... Kurklių Šv. Jurgio bažnyčioje klebonavęs kunigas poetas,
dramaturgas ir publicistas Juozas Katinas kartu su viršaičiu Jurgiu
Biliūnu važiavo į Ukmergės komendantūrą pas vokiečius prašyti, kad
pasigailėtų Kurklių žydų, bet gavo iš hitlerininkų patarimą nesikišti,
antraip ir patys prašytojai atsidursią vienoje duobėje su žydais...
Pasakojama, kad skiemoniečiai žydai, išgirdę, kad
juos pėsčius varys į Uteną, pabijojo, jog tokio kelio vaikai neįveiks,
todėl prašė vietinių žmonių laikinai priglausti pas save vaikus ir
vežimus su turtu grįžę pasiims. Bijodami vokiečių keršto,
skiemoniečiai žydams nesutiko padėti, o išvaryti žydai atgal jau
nebesugrįžo...
Debeikių seniūnijos Janonių miške užgeso daug
Debeikių ir Vyžuonų žydų gyvybių. Tarp gražiai nuaugusių eglių tame
miške stūkso paminklinis akmuo, ant kurio jidiš ir lietuvių kalbomis
užrašyta: Vyžuonų žydams, kuriuos nacistai ir jų vietiniai talkininkai
nužudė 1941 m., atminti. Nors, kalant akmenyje užrašus, debeikiečiai
nebuvo paminėti, tačiau pašnekovų teigimu, Janonių miške buvo sušaudyti
bei ten pat palaidoti ir Debeikių žydai. Netoliese, miško aikštelėje,
kitas simbolinis ženklas byloja apie čia esančius holokausto aukų
kapus...
Po Svėdasus pasižvalgius
Prieš keletą metų Svėdasų Juozo Tumo-Vaižganto
gimnazijos moksleivius ir pedagogus, dalyvavusius konkurse Nuo
pilietinės iniciatyvos prie pilietinės visuomenės, kurį organizavo
Tarptautinė komisija nacių ir sovietinių okupacinių režimų
nusikaltimams Lietuvoje įvertinti, bendradarbiaujant su Švietimo kaitos
fondu, lydėjo sėkmė. Sėkmingai buvo įvykdytas ir Litvakų (žydų
išeivių iš Lietuvos) fondo finansuojamas projektas Žvilgsnis į
praeitį, neapleido svėdasiškių sėkmė ir Švietimo ministerijos bei
Holokausto ir žydų kultūros Lietuvoje studijų centro Atminties namai
skelbtame konkurse Mano prosenelių ir senelių kaimynai žydai.
Dalyvaudami šiuose konkursuose ir projektuose svėdasiškiai surinko
labai informatyvią kraštotyrinę medžiagą apie Svėdasuose gyvenusius
žydus, užrašė vyresniosios kartos žmonių prisiminimus, nufotografavo
senosiose žydų kapinėse esančius antkapinius paminklus, parengė
lankstinuką Svėdasų miestelio žydai, pristatė savo darbus ne tiktai
gimnazijoje, bet ir visuomenei Svėdasų bibliotekoje, padovanojo daug
vertingos istorinės medžiagos Svėdasų krašto muziejui.
Beje, tai ne vienintelė sveikintina iniciatyva žydų
tema, įgyvendinta Svėdasų krašte. Prieš keletą metų vaižgantiečių
klubas Pragiedrulys kartu su Svėdasų krašto (Vaižganto) muziejumi,
vykdydami Litvakų fondo finansuojamą projektą, parengė ir išleido
gausiai iliustruotą lankstinuką apie visas Anykščių krašte esančias
senąsias žydų kapines ir holokausto vietas, taip pat buvo parengta
spalvotų fotografijų paroda Mes visi esam tos pačios Žemės vaikai
(autorius žurnalistas Vytautas Bagdonas), kuri buvo eksponuojama
Kunigiškių kaime veikiančiame Svėdasų krašto (Vaižganto) muziejuje...
Rinkdami kraštotyrinę medžiagą svėdasiškiai
išsiaiškino, kad 1866 metais miestelyje jau gyveno apie 50 žydų šeimų.
Senųjų svėdasiškių teigimu, prieš Antrąjį pasaulinį karą miestelyje
gyveno apie 300 žydų (60 šeimų), čia veikė ne tiktai katalikų, bet ir
žydų maldos namai, buvo atskira mokykla žydų vaikams. Daugiausia žydai
buvo įsikūrę Vaižganto gatvėje, vietinių žmonių vadintoje žydų
ūlytėle (dabar Ežero gatvė). Prekyba buvo pagrindinis žydų verslas.
Gerai visi žinojo Leibos (Maušos) Volfsono, Obromo, Misijankelio,
Moišos Jakovo Farberio, Šachnavičių, Gero ir kitų krautuves, užeidavo į
Jakovo Stolovo vaistinę, pirko Berciko kepamą duoną, neapsieidavo be
kalvio Faifkės Smit Heriš paslaugų, dirbo Leizerio Pokovičiaus veltinių
fabrikėlyje.
Kaip ir kitose Lietuvos vietovėse gyvenusių žydų,
taip ir svėdasiškių, laukė žiauri lemtis Antrojo pasaulinio karo
metais jie buvo sušaudyti. Kai kurie nužudyti prie Svėdasų esančiame
Bajorų kaimo miškelyje, vadinamame klebono pušynėlyje, kiti
senosiose žydų kapinėse, dalis šios tautybės žmonių sušaudyta prie
Žaliosios ir Kamajų. Atsirado žmonių, rizikavusių savo gyvybėmis,
slėpusių žydus nuo pražūties. Vienas iš tokių geradarių buvo Svėdasų
Šv. arkangelo Mykolo parapijos klebonas kun. Antanas Survila, pas save
slapstęs vieną žydaitę. Padėti tragiško likimo žmonėms jis skatino ir
kitus parapijiečius...
Pušynėlyje esančią brolišką aukų kapavietę ženklina
paminklinis akmuo, pakelėje link tos vietos yra simbolinė nuoroda.
Paminklinis akmuo stovi ir šalia senųjų žydų kapinių, esančių netoli
kelio SvėdasaiUžpaliai. Kapinės užima didžiulį net 1,5 hektaro
plotą. Didesnė kapinių dalis aptverta mūrine tvora, kuri vietomis jau
ištrupėjusi, išgriuvusi. Dar tebėra išlikę metaliniai kapinių vartai.
Mišku virtusiose kapinėse tarp aukštų žolių galima surasti apie 50
įvairaus dydžio, skirtingų formų akmeninių ir betoninių antkapinių
paminklų, tačiau perskaityti iškaltus įrašus senąja hebrajų kalba
įmanoma tiktai ant kokių 15 paminklų.
Mintys pamąstymui
Apžiūrėjus senąsias žydų kapines ir genocido vietas,
galima susidaryti labai aiškų vaizdą. Gerai, kad tas amžinojo poilsio
ar tragiško likimo vietas ženklina paminkliniai akmenys su atitinkamais
įrašais, kad daug kur pakelėse yra įrengtos nuorodos, tad prašalaičiui
netenka klaidžioti ieškant kapinių. Tačiau labai skaudu, kad
ilgapirščiai sugeba netgi ir iš tokių vietų ką nors nugvelbti. Vagišiai
spėjo ištampyti kapinių vartus ir metalines detales, jų rankose
atsidūrė ir medinės tvorų dalys, ir betoninės trinkelės, ir dar daug
kas, ką tiktai galima kam nors parduoti ar panaudoti prie ūkio.
Skaudu matyti labai apleistas, neprižiūrimas kapines bei žydų genocido
vietas, piktžolynuose skendinčius paminklinius akmenis. Žinoma, nuolat
prižiūrėti, šienauti didžiulius po hektarą ar pusantro užimančius
kapinių masyvus neįmanoma net ir labai panorėjus (juk seniūnijose
viešuosius darbus atliekantiems piliečiams ir taip darbų bei rūpesčių
būna per akis). Tačiau bent jau paminklinius akmenis išlaisvinti iš
piktžolynų tikrai įmanoma. Bendruomenės, mokyklos galėtų organizuoti
ten aplinkos tvarkymo talkas, prisiminti, kad kažkur miestelio
pakraštyje yra ir žydų kapinės ar šių žmonių holokausto vietos. Verta
užsikrėsti teigiamais svėdasiškių, kurkliečių bei kitų mokyklų
moksleivių ir pedagogų pavyzdžiais, surinkti kraštotyrinę medžiagą,
užrašyti senolių prisiminimus apie tuos, kurie ilgus dešimtmečius buvo
neatskiriami mūsų tautiečių kaimynai, kurie iki lemtingos Antrojo
pasaulinio karo valandos gyveno šalia.
Apsidairykime aplinkui ir prisiminkime tuos žmones,
kurie vadinosi žydais, kurie buvo kaip ir mes, lietuviai, tos pačios
Žemės vaikai...
Anykščių rajonas
Autoriaus nuotraukos
© 2012 XXI amžius
|