Didysis rūpestis lietuvių bendruomenė ir Lietuva
Publicisto, prozininko, visuomenininko Vytauto Prano Volerto (19212012) pirmosioms mirties metinėms
Prieš metus, 2012 m. gruodžio 2 d., Jungtinėse Amerikos Valstijose, Floridoje, mirė inžinierius Vytautas Pranas Volertas publicistas, prozininkas, visuomenininkas. Jis, pelnytai tapęs Lietuvos rašytojų sąjungos nariu, reiškėsi įvairialypėje išeivijos veikloje ir nemažai nuveikė JAV lietuvių bendruomenės labui, o ypač kurdamas jos ideologinius pagrindus. Tai ryškiai atsispindi V. Volerto parašytuose straipsniuose, kurie paskelbti gausioje išeivijos periodikoje. Pirmųjų V. P. Volerto mirties metinių proga supažindiname su jo mintimis apie lietuvių bendruomenės paskirtį, jos pagrindinę politinę veiklą, siekiant Lietuvos laisvės, bei įžvalgomis apie Lietuvos valstybės perspektyvą.
Juozas Banionis
Biografijos vingiai
Vytautas Pranas Volertas užatlantėje gyvenęs inžinierius,
Lietuvos rašytojų sąjungos narys, publicistas, prozininkas, vertėjas,
visuomenininkas buvo Dzūkijos sūnus. Jis gimė Noragėliuose (tuomet
Seirijų valsčius, Alytaus apskritis), kaimo amatininkų (siuvėjos
ir kalvio) šeimoje 1921 m. rugpjūčio 22 d. Štai kokie Noragėliai
išliko V. Volerto atmintyje: Mažas Noragėlių kaimas. Abiejose pusėse
apstojęs, saugojo tą kryžmai įsidriekusį vieškelį vieškelėlį. Akimis
visai neįdomus kaimas, beveik nuobodus, lyginant su Dzūkijos vaizdais.
Iš tikrųjų nuobodus. Seni trobesiai, menki sodeliai, nei miško,
nei gojelio. Bet vienkiemių nesiaurųjų rėžių kaimas. Lankavos upelis,
nuo saulės krūmokšniais prisidengęs ir iki Sagavo klenkąs, buvo
vienintelė įvairenybė. Nors iš Noragėlių šeima persikraustė į Juozapavičių
(seniau jis vadintas Raskaučizna) kaimą, bet pradžios mokyklą baigė
Noragėliuose. Iš tų vaikystės metų atminty išsaugotas ir Seirijų
miestelio vaizdas: Seirijai turėjo vieną ilgą gatvę ir turgaus
aikštę, abi grįstas apvaliais akmenimis, maždaug arklio galvos dydžio.
Turėjo ir kelias negrįstas gatveles. Ir valsčiaus buveinę su dviem
policininkais, vaistine, dvi lentpjūves, malūną, vilnų karšyklą,
žemės ūkio mašinų fabrikėlį, amatų mokyklą, aliejaus spaudyklą.
Ir šventos Agnetės statulą, ir katalikų bažnyčią žalia metalo tvora,
dvi kažkokių kitokių krikščionių kirches, ir vaistinę, ir gydytoją.
Tikras didmiestis be dangoraižių. O žydų... Rudos barzdos, juodos
barzdos, žilos barzdos. Silkių kvapas pasiekdavo net Alytų...1
Ten, Alytuje, lankydamas gimnaziją tapo tryliktos laidos absolventu. Kaip prisimena rašytojas, nuo pat mokyklinių metų teko prasimanyti pinigų po pamokų jam tekdavo mokyti kitus jaunesnių klasių mokinį ar silpniau besimokantį gimnazistą, ar net valdininką, besiruošiantį egzaminams. Ir taip bėgiodavau, anot autoriaus, po Alytaus didelį miestą iki dvidešimt pirmos valandos. Reikėdavo pinigų šeimininkei atsilyginti, drabužiams nusipirkti, studijoms taupyti. Mažažemė tėviškėlė litų rinkti nepajėgė. 1939 metais gavęs brandos atestatą ir neturėjęs kuriai nors studijai ypatingos traukos pasirinko VDU Technikos fakulteto Statybos inžinerijos studijas. Tačiau prasidėjus Lietuvoje sovietinei okupacijai, o po to atūžus karui, mokslai nutrūko. Tuomet teko imtis mokytojo kelio ir Kauno VIII gimnazijoje dėstyti matematiką ir fiziką, o Kauno konservatorijoje vokiečių kalbą. Šitaip jam laviruojant pavyko išvengti nelemtų tarnybų vokiečių kariuomenėje. 1944 metais artėjant Raudonajai armijai prie Kauno, V. Volertas, atsiminęs neseniai patirtus sąlyčius su komunistais, prisijungė prie besitraukiančiųjų į Vakarus. Kelias į ten driekėsi per Rytų Prūsiją, Vieną, Gracą, Berlyną... Pagaliau atsidūrė Švabijos Kempteno mieste ir įsikūrė lietuvių tremtinių stovykloje. Čia ketverius metus (iki 1949-ųjų) išdirbo Maironio lietuvių gimnazijoje, dėstydamas vėlgi matematiką, fiziką ir vokiečių kalbą.
Tolesnis jo gyvenimo kelias, kaip ir daugelio tokio likimo karo pabėgėlių, vedė į užatlantę, į JAV. 1949 metų vasarį po vienuolikos dienų supimosi laive ir žavėjimosi dideliais vandenimis, įsikūrė Filadelfijoje. Ten, pradėdamas darbinę veiklą, sumąstė tęsti studijas Pensilvanijoje, bet rinkosi kitą kryptį matematiką, nes tai dirbant buvo patogesnė sritis. Einant į darbą, o iš jo bėgant į universitetą užteko neštis vieną ar dvi knygas, nereikėjo tampytis braižybos įrankių, popieriaus ritinių ir t.t. Kita vertus, matematika jį viliojo savo logiškumu.
1955 metais baigęs matematikos studijas, netrukus nesunkiai
įsidarbino Baltimorėje, elektronikos bendrovėje, nes tuo metu Amerika
alpo dėl matematikų stokos.2 Įsidarbinęs perspektyvoje
elektronikos srityje, išliko ištikimas šiam darbui iki pat išėjimo
į pensiją. Sėkmę darbuotis šioje srityje laidavo studijų tąsa. Todėl
1961 metais Merilendo universitete baigė Elektronikos inžinerijos
studijas, o 1971 metais Filadelfijos universitete Sistemų inžinerijos
magistrantūrą. Nuo 1974 metų jis įsijungė (tiksliau grįžo) į pedagoginį
darbą. Blekvudo (Blackwood) koledže dėstė matematiką ir pelnė profesoriaus
asistento vardą. Tuo metu, 19571976 metais, paskelbė šešis mokslinius
darbus iš elektronikos srities.
Tokie būtų bendrieji V. Volerto profesinės biografijos bruožai,
žymintys pasiektas karjeros aukštumas. Tačiau jis dar ir neeilinis
lietuvis išeivijoje, pasižymėjęs plačiašake veikla visuomeniniame,
kultūriniame ir kūrybiniame gyvenime. Jau būdamas lietuvių tremtinių
stovykloje, jis ėmėsi spektaklių kūrimo ir subūrė lietuvių jaunimą
į teatrą, reiškėsi ateitininkų veikloje. Įsikūręs Amerikoje, 1963
metais sėkmingai debiutavęs romanu Upė teka vingiais, įsitvirtino
Amerikos lietuvių rašytojų gretose. Jis parašė dar aštuonis romanus:
Gyvenimas yra dailus (1964), Sąmokslas (1968), Pragaro vyresnysis
(1971), Greitkelis (1981), Jaučio ragai (1985), Vilkas iš Galų
(1991), Baubonys (2000), Pranyko ir tiek (2002). Be to, jis
apsakymų novelių autorius.3
Lietuvių bendruomenės reikalai
V. Volerto veikla neapsiribojo literatūra. Jam
rūpėjo lietuvių reikalai. Amerikoje jis suorganizavo kuriamos Lietuvių
bendruomenės (LB) apylinkes, nes sakė: Lietuvių bendruomenės svarba
tikėjau ir tikiu.4 Gabus organizatorius netrukus buvo
pastebėtas. Jis tapo JAV LB Tarybos prezidiumo, ketvirtojo iš eilės,
pirmininku (19641967). Vėliau (19711973) buvo renkamas kito bendruomenės
struktūrinio vieneto Centro valdybos pirmininku. Čia jis buvo
šeštuoju iš eilės struktūros, kuri rūpinosi LB veikla, vykdė Tarybos
nutarimus, vadovu.5 Tačiau, svarbiausia, kad jis ne tik
buvo lietuvių bendruomenės kūrėjas, puoselėtojas, bet ir savotiškas
šio gyvybiškai reikalingo lietuvių sambūrio ideologas. V. Volertas,
turėdamas platų akiratį, pasižymėdamas gilia įžvalga ir jausdamas
publicisto pašaukimą, aiškiai deklaravo: Lietuvių bendruomenė,
sukaupusi lietuvių išeivijos jėgą, gali tapti ereliu. Tačiau ji
nėra abstrakti sąvoka, bet vienos prigimties, vieno tikslo žmonių
junginys. Pašaipa LB pašaipa lietuviškai prigimčiai. Priekaištai
LB priekaištai mūsų išeivijai. Reikalavimai LB reikalavimai
mūsų visuomenei. Pasitikėjimas LB pasitikėjimas savimi.6
Tokie ir panašūs žodžiai, pradedant šeštuoju praėjusio amžiaus dešimtmečiu,
lydėjo lietuvių išeiviją per visą okupuotos Lietuvos laikotarpį.
Tai nebuvo nuolatinis tų pačių tiesų kartojimas. Slenkant metams,
keitėsi tarptautinės ir lietuvių gyvenamųjų kraštų aplinkybės, vyko
mūsų tautiečių kartų kaita. Lietuviškosios išeivijos aktualijos
jungimasis į lietuvių bendruomenę, šio darinio tvirtinimas ir
puoselėjimas, lietuvybės išlaikymas, Lietuvos laisvės bylos palaikymas,
Lietuvos nepriklausomybės atstatymas atsispindi turtingoje tiek
kiekybe, tiek turiniu V. Volerto publicistikoje. Ji daugiausiai
išsibarsčiusi po Aidų, Pasaulio lietuvio, Į Laisvę, Draugo
antrosios XX amžiaus pusės numerius. Ypatingi ryšiai jį sieja su
Draugu, su kuriuo bendradarbiauti pradėjo nuo 1949 metų, iš pradžių
pasirašydamas Vytauto Seirijo slapyvardžiu. Tuomet jį ir patraukė
besikurianti LB. Kaip prisipažino pats rašytojas, LB patraukė jau
gimdama. Išlaikyti savo kilmę, krūvoje susiburti kunigus pakenčiantiems
ir jų nemėgstantiems, žodžiu, visiems lietuviams koks logiškas
tikslas.7
Neatsitiktinai vienu didžiųjų V. Volerto rūpesčių
tapo lietuvių bendruomenė. Tai atsiskleidžia publicistikos puslapiuose.
Dar 1949 m. birželio 14 d. paskelbta Lietuvių Charta paklojo būsimos
politiškai aktyvios išeivijos ideologijos pamatus. Tai lietuvius
dvasiniais ryšiais saistantis dokumentas, tautinis katekizmas,
paskelbtas lietuvių tautos amžinųjų siekimų vardan.8
Jis paskelbtas labai svarbiu lietuviams metu aiškėjant, kad Lietuvos
sovietinė okupacija užsitęs, ir lietuvių politiniams tremtiniams,
tuo metu dar esantiems Vakarų Vokietijoje, teksią papildyti senosios
emigracijos gretas, todėl baigiantis penktajam dešimtmečiui kilo
idėja įkurti Pasaulio lietuvių bendruomenę (PLB), platesnės apimties
organizaciją visų už geležinės uždangos atsidūrusių lietuvių
junginį. Jis turėjo laiduoti lietuvybės išlaikymą ir išreikšti lietuvių
tautos siekius Vakaruose. Taigi, būrimasis iš pradžių į kraštų lietuvių
bendruomenes, o paskui jų sujungimas į vieningą junginį (PLB) tapo
bene svarbiausiu lietuvių išeivijos organizavimosi reiškiniu. Būtent
šeštajame dešimtmetyje, kai kūrėsi lietuvių bendruomenės, jų siekius
V. Volertas labai taikliai apibūdino. Vargu kita tauta turi tiek
daug rūpesčių kaip mes. Vienas iš jų, lyg milžiniškas kalnas, užgriozdinęs
visą mūsų gyvenimą, užstojęs saulę. Tai nepriklausomybės atgavimo
ir tautinių nuotaikų puoselėjimo rūpestis. Visa jėga ir energija,
atlikusios nuo fizinės ir dvasinės gyvybės išlaikymo, turi būti
sukoncentruotos šiai uolai skaldyti.9
Plėtodamas lietuvių bendruomenės viziją, jis nustatė šešias
būtinas žymes, kurios reikalingos tam, kad sudaryta bendruomenė
ar, jo žodžiais tariant, sambūris, galėtų atlikti pareigas. Štai
tos žymės. Pirma, sambūrio dėmesys turi būti ne viename taške sukoncentruotas,
bet išplėstas po visą lietuviškąjį gyvenimą. Antra, šis darinys
privalo apimti įvairių sričių ir sugebėjimų žmones. Trečia, bendruomenė
turi būti visuotina ir jungti visus geros valios lietuvius. Ketvirta,
jos veikla privalo būti universali, neatremta į vienos kolonijos
ar vieno krašto sąlygas. Penkta, pelnytas didelis pasitikėjimas
iš tautinės šeimos pusės. Šešta, bendruomenės tikslai turi būti
ilgalaikiai, t.y. nebaigiamai išsitęsti į begalybę.10
Tačiau, svarbiausia pastebėti, jog, anot Volerto,
lietuvių veikla išeivijoje turi būti visuotinė. Jis yra sakęs: Ji
(veikla J.B.) privalo tapti gyvenimo dalimi, lygia su duonos parūpinimu
sau ir šeimai, nes lietuviškumo žymė taip pat yra gyvenimo dalis.11
Iš tikrųjų, lietuviams, atsidūrusiems Vakaruose, teko įsisąmoninti,
jog jų siekiai turi būti platesni nei gyvenant savoje normalioje
valstybinėje santvarkoje. Savo valstybėje politika, kultūra, tautiškumo
vystymas, pagaliau šalpa sferos, kuriomis rūpinasi profesionalios
institucijos. Kiek kitaip atsitiko su lietuviais išeiviais. Tam
pasitarnavo bendruomenė, kurios rėmuose teko plėtoti išvardintas
gyvenimo sferas. Vien paprasto narių telkimo į bendruomenę nepakako.
Būtina veikiančios JAV LB augimą paspartinti, todėl raginama rengti
gerokai daugiau akcijos ir mažiau pasišnekėjimo. LB nariai turi
būti gyvi ir laisvi žmonės. Gyvi energija ir patvarumu. Laisvi mintijime
ir rankose.12 Tokiu būdu buvo išryškinta lietuvių bendruomenės
svarba ir atsakomybė intensyvinant veiklą stiprinant gretas.
Ne tokia paprasta pasirodė buvusi LB veikla išeivijoje. Tautinis
sąmoningumas ar solidarumas nebūtinai siejosi su išsilavinimu ar
įsitikinimais. Kaip pastebi V. Volertas, vargdienis darbininkas
atidavęs Balfui dolerį ir vakarais dar po namus renkąs drabužius
už jį vargingesniems, nelengvai išsiaiškina, kodėl vertesniu laikomas
gydytojas ar advokatas, iš savojo už patarnavimą tiek imąs, kiek
iš kitų. Ne tik tai: jei jo į duris pabeldžia žydų, masonų ar arabų
rinkėjai, jiems be žodžio duoda auką, o lietuviškai dolerio prašančiam
iškalba.13 Todėl reiškiama viltis, jog bus siekiama
visuomeninio teisingumo, kurio siekia visas Vakarų pasaulis, ir
nuoširdi pastarojo laikysena bendruomenės neliks nepastebėta bei
taps vertinama kaip ir asmens išsilavinimas.
Aštuntojo dešimtmečio pradžioje buvo minimas JAV
LB dvidešimtmetis. Tai buvo proga iš laiko perspektyvos vertinti
pastarąjį lietuvių darinį. Žlugus valstybei, tauta išlieka kiekviename
jos individe, nors pavojus gerokai padidėja. Jį augina fizinis išsiblaškymas
ir vidinės daugiausia nervingumo ydos. LB turėjo ir turi būti
gydomoji jėga, besiremianti mūsų tikėjimo lietuviškumu.14
Priskyręs LB reikšmingumą lietuvybės išeivijos išlaikymui, V. Volertas
nepamiršta įvardinti ir neigiamybių. Būtiną, gyvybę nešančią kritiką
pas mus lydi ir laiką vagią, energiją bei pasitikėjimą žudą ginčai.
Jie kyla ir dėl faktų nežinojimo, ir dėl vengimo juos žinoti.15
Tokius beatodairiškai ginčus keliančius autorius prilygino statybininkui,
kuris metų metais ruošiąs medžiagą, bet niekada jos nepanaudojąs.
Kaip svarbiausi aštuntojo dešimtmečio LB darbai V. Volerto įvardijami
lituanistinis jaunimo ir visuomenės auklėjimas, visuomeninė veikla
ir kultūrinio gyvenimo organizavimas. Ypatingą dėmesį siūloma skirti
lituanistiniam švietimui, kuris nėra tik kalbos mokymas. Akcentuojama,
jog tai tautinės gyvybės tąsa, gal kada būsianti reikalinga ar
bent naudinga Lietuvai.16
LB gretose buvo suburta aktyvi ir gausi lietuvių išeivijos
dalis. V. Volertas pastebėjo, jog pasiruošimas ir auklėjimasis
baigėsi, būsimus eksperimentus pateisins ir derliaus vertės arba
jo gausos didinimas, bet ne mokymasis.17 Užfiksuotas
naujas LB veiklos kokybiškumo etapas ir siūloma labiau įtraukti
į darbą jaunimą. Čia atsiskleidžia V. Volerto novatoriškumas, kurį
jis ragina įdiegti ir į bendruomenės organizaciją. Siūloma ieškoti
naujo kelio į lituanistinį švietimą diegti naujus modernius
svetimų kalbų metodus, ruošti naujas mokymo priemones, pertvarkyti
programas.
Įpusėjant devintajam dešimtmečiui JAV LB pastebėtas
nelinksmas faktas lituanistinių mokyklų mokinių skaičiaus mažėjimas.
Priežastis tėvų nutautėjimas arba aplaidumas. Nors pati LB vaikų
neaugina ir mokyklų pripildyti negali, V. Volertas pastebi, kad
mokyklose šiandien turi sėdėti LB kūrėjų ir jos puoselėtojų VLIKo,
ALTo, šaulių, skautų, ateitininkų veikėjų, laikraščių redaktorių
ir bendradarbių vaikaičiai, augę minėtų didelio garso žmonių sūnų
ir dukterų namuose.18 Žinodamas, kad lituanistinių
mokyklų auklėtiniai yra būsimas LB pagrindas, autorius kviečia nepasiduoti
rutinai ir ryžtingai veikti, peržiūrėti savo veiklos metodus. Visai
kitokios nuotaikos LB lydėjo laukiant septintojo PLB seimo ir devintajam
dešimtmečiui einant į pabaigą. Nors LB aptirpo, bet neišnyko,
ir pavojaus dingti dar bent šimtmečiui nėra. Viltis jauni lietuviai,
įsijungiantys į LB, todėl dabar siūloma, nesišokant tuojau ką nors
dirbtinai naujovinti, o be ašarų ir nuogąstavimų leisti keisti,
kai ateina laikas.19
Siekiant Lietuvos laisvės
Greta LB kultūros ir švietimo darbų neturėtų likti nuošalyje
politinė veikla. V. Volertas laiko nepamatuotais kai kurių lietuvių
kultūrininkų svarstymus, jog kieno vardas buvo ar yra susietas
su pasisakymais politiniais klausimais, tas laikomas suteptu ir
menkesniu. Toliau jis samprotavo, kad išliktume gyvi ir sveiki,
neturime nuvertinti politinių svarstymų, kurių tikslas yra kraštui
laisvės atstatymas. Laisva šalis tautos gyvybei yra lygiai svarbi
kaip kiti reikalai.20
Todėl neatsitiktinai Lietuvos laisvės siekimas įvardintas
kaip svarbus V. Volerto rūpestis. 1951 m. lapkričio 18 d. Niujorke
buvo paskelbtas JAV lietuvių solidarumo aktas, kuriame įrašytas
siekis pareigingai remti Lietuvos laisvinimo kovą ir lietuvių tautos
gelbėjimo pastangas.21 Šis dokumentas klojo pagrindus
organizuojamai JAV LB ir rodė politinės veiklos neatmetimą.
Vėliau, 1958 m. rugpjūčio 28 d., jau vienijantis
įvairių kraštų lietuvių bendruomenėms, panaši nuostata buvo užfiksuota
PLB konstitucijoje. Ten, mintyse turint Lietuvių Chartos nuostatas,
įrašyta: Lietuvos valstybės nepriklausomybė yra tautinės lietuvių
kultūros ugdymo ir išlikimo būtinoji sąlyga.22 Todėl
LB nėra atleista nuo pareigos žvalgytis ir politinės veiklos pusėn.
Ir ne tik, jei rytoj sušlubuotų VLIKas ar ALTas, jei Balfas taptų
neefektyvus, šių institucijų darbo parėmimas būtų neišvengiama LB
prievolė.23 Pripažindamas, kad mūsų yra nedaug, kad
visi visur esame reikalingi ir kad tautos sukurti kultūriniai turtai
buvo pagrindinis ginklas kovoje už nepriklausomybės atgavimą bei
jos išlaikymą24, jis vaizdžiai kultūrininką prilygina
karių kuopai šioje kovoje. Čia turėtume bent iš dalies suvokti jo,
kaip mokslo ir kultūros žmogaus, pasiaukojimą politiniam darbui.
V. Volerto tikėjimas Lietuvos ateitimi tvirtas. Tai liudija įžvalgos,
fiksuojamos straipsniuose. Štai pora jų: Negalime niekam primesti,
kad būtų ieškoma ko nors kito, kaip savarankiškai besitvarkančios
Lietuvos laisvų Europos kraštų tarpe arba Jungtinių Europos valstybių
šeimoje25 (1963) arba kita: Ateis diena ir paskandins
Lietuva graužiantį Rusijos primestą smurtą. Ne vien dėl mūsų tautos
vertės, bet ir dėl Tobulos Tiesos. Tiesos data mums nėra atskleista.
Bet vasario šešioliktoji liko gerai žinoma. Atsiradusi aukų dėka,
inspiruota žmonių tautinio supratimo, remiama idealizmo su romantizmu,
ji tvirtan vienetan suspietė, užgrūdino ir apšvietė kraštą26
(1985). Plečiantis SSRS ir JAV, Rytų ir Vakarų kultūriniams mainams
šešto ir septinto dešimtmečio sandūroje lietuvių išeivijai iškilo
bendradarbiavimo su okupuota tėvyne ir jos žmonėmis problema. Pagrindinės
Lietuvos laisvinime dalyvaujančios organizacijos pasisakė tik už
bendradarbiavimą privačioje plotmėje, o visa kita yra atmestina,
nes kenktų Lietuvos Respublikos tęstinumui ir talkintų okupacijos
įteisinimui27. Šiuo klausimu savo požiūrį išreiškė ir
V. Volertas: Kai keli ekstremistai griebėsi propaguoti bendradarbiavimą
su Lietuvos okupantu, kietai pakaltino politikus, kaip didžiausią
kliūtį jų užsibrėžimuose, nors patys neapsižiūrėjo, kad jų siekiamas
bendradarbiavimas būtų turėjęs daugiau politinės (ir tai neigiamos)
negu kultūrinės reikšmės.28 Septintajame dešimtmetyje
Lietuvos laisvinimo veikloje buvo siekiama vienyti visas lietuvių
išeivijos politines organizacijas po VLIKo vėliava arba net kurti
visai naują junginį Lietuvių vienybės sąjūdį.29 Ta
proga V. Volertas pateikė savo projektą. Anot jo, reformuojant lietuvių
išeivijos politinį darbą ir siekiant jo vieningos vadovybės, VLIKas
galėtų likti, gal net su dauguma tų pačių pajėgių žmonių, tačiau
jį sudarytų ne politiniai susigrupavimai, bet PLB, asmenis išrenkant
visuotiniu balsavimu arba Pasaulio lietuvių seimo metu. ALT priklausytų
JAV LB, renkamai visuotinai arba JAV LB Tarybos.30 Siūlydamas
naują Lietuvos laisvinimo Vakaruose modelį, V. Volertas tai grindė
siekiu ieškoti būdų atjaunėti, atgimti, kad pagrindiniam tikslui
neleistume akyse užgesti.31 Jis, pripažindamas, kad
VLIKas ir ALTas simbolizuoja spontanišką mūsų tautos pasipriešinimą
okupacijai, privalo išlikti tol, kol okupacija tęsis, pabrėžia,
kad perrikiuotini tik institucijų santykiai su visuomene (...)
VLIKas su ALTa turi būti laikomi mūsų visų rankomis.32
Nors Lietuvos laisvės siekiančios vieningos vadovybės ar vienintelės
organizacijos taip ir nebuvo pasiekta, bet pasiektas pagrindinių
politinių organizacijų darbų koordinavimas. V. Volertas pripažįsta:
Jei atsirastų sąjūdis, daugiau žadąs pavergtai Lietuvai ir išeivijai,
kaip tikimės iš LB, ties juo privalėtume telkti savo dėmesį (...).
Tačiau kol nėra geresnio pakaitalo, jai (LB J.B.) turime skirti
visuomenės rūpesčius.33 Didelio atgarsio Vakaruose sulaukė
1970 m. lapkričio 23 d. nesėkmingas lietuvio jūreivio Simo Kudirkos
bandymas siekti laisvės. Jis, patekęs į JAV laivą, prašėsi politinio
prieglobsčio, bet buvo sugrąžintas atgal. Lietuvių išeivija tokiu
JAV pareigūnų elgesiu buvo pasipiktinusi ir pradėjo žygius išlaisvinti
lietuvį iš sovietų kalėjimo. Buvo garsinama Lietuvos laisvės byla
Vakaruose. V. Volertas, tuo metu JAV LB CV pirmininkas, reikšdamas
griežtą protestą dėl tokio pareigūnų elgesio, 1971 m. kovo 30 d.
su pareiškimu kreipėsi į JAV Valstybės sekretorių W. P. Rogersą.
Jame išreiškiama tvirta pozicija ir teigiama, kad šis incidentas
liudija, kad iš vienos pusės, JAV nuolat kartoja savo atsisakymą
pripažinti Estijos, Latvijos ir Lietuvos aneksiją, bet, iš kitos
pusės, tyliai sutinka su Pabaltijo valstybių okupacija, net leisdama
pagriebti lietuvį JAV teritoriniuose vandenyse. Konstatavęs tokią
dviprasmybę, LB pirmininkas lietuvių, JAV piliečių, vardu prašo
skubių diplomatinių pastangų Simui Kudirkai ir jo šeimai iš okupuotos
Lietuvos išleisti...34 Palaikydamas Lietuvos laisvinimo
darbo gyvastingumą, V. Volertas, pastebėjęs, kad tarp ALT ir LB
pasitaikančią bepriekaištinio bendradarbiavimo stoką kelia ne esminiai
prieštaravimai, bet laikas, įvykiai, veiklos metodas ir žmogiškųjų
silpnybių elementai, primena JAV LB įsipareigojimą kovoti dėl
Lietuvos nepriklausomybės.35 LB, patyrusi susidūrimų
su kitomis politinėmis organizacijomis (VLIK, ALT) kartėlį, reiškė
įsitikinimą neatsisakyti Lietuvos laisvės siekimo veiklos. Po Antrojo
pasaulinio karo pasaulyje tapo užmaskuotas Lietuvos ir lietuvių
vardas visai kartai, todėl LB tenka ne tik dėl Lietuvos padėties
kalbėti, bet ir tautinę egzistenciją pabrėžti. Negalima nesutikti
su V. Volertu, kad ilgai ignoruoto vardo sugrąžinimas į žmonių
sąmonę nėra lengvas uždavinys. Vienas tokių didžių renginių, padėjusių
garsinti Lietuvos vardą pasaulyje, tapo 1984 metais Vatikane paminėtos
500-osios šv. Kazimiero mirties metinės. V. Volertas, kaip tvirtų
įsitikinimų katalikas, buvo PLB komiteto šv. Kazimiero jubiliejui
rengti pirmininkas, paminėjo, kad šios iškilmės Vatikane didelis
garsas, pasiekęs okupuotą kraštą, sudarė paguodą tikintiesiems ir
netikintiesiems, kad jie nėra nuo pasaulio visiškai atskirti.36
Ateities Lietuvos vizija
1987-aisiais, iki Lietuvos Atgimimo belikus vos metams, V. Volertas
samprotavo: Manau, kad mūsų, t.y. Lietuvos ir lietuvių tautos,
ateitis priklausys kaip tik nuo tų atsitiktinumų, katastrofinių
ar gerų ir pageidaujamų, liečiančių visą pasaulį, ypač JAV ir Sovietiją,
iššauktų vidinių slėgimų, nebūtinai blogą lemiančių. Pastebėjęs,
kad LB įsijungimas į politinę veiklą paskatino aktyvumą tiek VLIKo,
tiek ALTo laisvinimo darbuose, toliau brėžė lietuvių išeivijai
ir visai tautai siekį Lietuvos nepriklausomybę, o ne kokią nors
autonomiją Sovietijos ribose ar satelito pažabojimus. Jei nebūtų
įmanomas visiškas tautinės valstybės savarankiškumas, geriau stengtis
peršokti į Jungtinių Europos Valstybių ribas negu murgdytis rytinių
slavų nepastovioje ir pavojingoje aplinkoje.37
V. Volerto publicistiniuose svarstymuose prasismelkia svyravimai
dėl tautinės valstybės ateities, nes ji gali virsti tik bendro
intereso valstybe, kaip šiandien yra su JAV ir iš dalies su Anglija.
O gal bus ideologinė, kaip SSRS... Gal feministų, gal maskulistų?
Tačiau ten pat dar neišblėsusi viltis regėti Lietuvą kaip tautinę
valstybę. Jei ji bus, norime matyti kultūringą, tvarkingą, su kuria
kaimynai skaitosi.38
Po 1990-ųjų, kai buvo atkurta Lietuvos nepriklausomybė,
V. Volertas tęsė savo įvairialypę veiklą. Šįkart įžvalgus publicisto
žvilgsnis krypo į laisvos Lietuvos Respublikos kūrimo procesą. Jis
gilinosi į lietuvių išeivijos paskirtį, kaip pats įvardija, įvykus
staigmenai Lietuvai atkovojus nepriklausomybę. Anot publicisto,
išeivijai drauge su tautiečiais Tėvynėje tiktų svarstyti, kaip
būtų lengviausia, Lietuvai išsivadavus iš autoritarinio kelio, įprasti
demokratinėje sistemoje ir įsisąmoninti, kad kiekviena tauta yra
žmonių bendruomenės narė, savitai gyvenanti ir kurianti, kad kiekvienas
žmogus turi ne tik pareigas, bet ir asmens teises, taip pat ir teisę
sočiai gyventi?39 Praslinkus bemaž penkeriems metams
ir nepasiteisinus lūkesčiams, jog Lietuva vikriai šoktels į priekį,
pralenks savo kaimynus ir atsidurs Vakarų Europos globoje, ėmus
ryškėti kai kurioms ydoms pertvarkant ūkį, V. Volertas tyrė ir rizikingai
klausė, ar demokratija tinka mažai tautai. Tuomet priėjo prie išvados,
kad lietuvių mažą tautą demokratijos drugys sukrėtė labai staigiai.
Visi piliečiai šokosi valdžią grobstyti, visi piliečiai susipolitikavo.
Neliko energijos ir išminties darbui, kūrybai.40 Todėl
siūlytina išeitis paieškoti tautoje daugiau dirbančiųjų ir kuriančiųjų,
kurie, pasinaudoję rinkimų demokratija, atvestų į Lietuvą tinkamą
Seimą, Prezidentą. Tiktai atsisakius oficialaus egoizmo ir tampant
šalimi, kurioje mažiau komercinio pelno, daugiau idealizmo, V. Volerto
įsitikinimu, neturėtų baigtis mūsų valstybės ir tautos istorija.41
Tikėdamas lietuvių tautos pajėgomis ir išsakydamas gilias įžvalgas,
jis prognozavo ir vylėsi: Lietuvai reikia tvarkos ir protingos
administracijos. Tik tokia Lietuva ves į santaiką. Esame tikri,
kad Lietuvoje proto užtenka., tik šiuo metu jis yra sukrėstas sunkių
gyvenimo smūgių.42
Apmąstydamas Lietuvos Katalikų Bažnyčios ateitį
laisvoje Lietuvoje, V. Volertas pripažįsta, kad tiek Bažnyčia, tiek
jos nariai neturėtų atsilikti nuo Vakarų standartų, tačiau iškart
primena, jog Vakarų standartais laikome tik tai, kas yra susiję
su atsakomybe ir dora ir paaiškina, jog tikintis žmogus nei vagystės,
nei abortų, nei svetimmoterystės kol kas atskiromis laisvėmis nelaiko.43
Be to, iškeliama pasauliečių gilinimosi į teologiją būtinybė, o
tai prisidėtų prie tobulesnės dvasininkų ir tikinčiųjų pasauliečių
sandoros, nusakančios, ar Lietuvoje turėsime matomo ar užslėpto
Dievo visuomenę.44 Pagaliau tai sąlygotų tikinčiųjų
intelektualų gretų plėtimąsi. Kita vertus, kaip prognozavo autorius,
Lietuvos visuomenėje, viešpataujant liberalioms nuostatoms, šiltėtų
lietuvių liberalų požiūris į tikinčiuosius.
Vytautas Pranas Volertas, būdamas plačios erudicijos žmogus, paliko ženklius darbus įvairiose srityse. Jis reiškėsi kaip inžinierius, Lietuvos rašytojų sąjungos narys, publicistas, prozininkas, vertėjas, visuomenininkas, bet svarbiausia, buvo patriotas, lietuvis ir katalikas. Pasisakydamas už pagrindinių Lietuvos laisvinime Vakaruose dalyvaujančių išeivių politinių organizacijų vienybę ir palaikydamas šios veiklos gyvastingumą, aktyviai pats reiškėsi politinėje veikloje, garsino Lietuvą. Jo vizijose Lietuva regima kaip savarankiškai besitvarkanti tarp laisvų Europos kraštų valstybė, kurioje klesti matomo Dievo visuomenė.
Redakcijos prierašas. Vytautas Pranas
Volertas buvo ilgametis XXI amžiaus prenumeratorius, rašęs laikraščiui
politiniais ir visuomeniniais Lietuvos klausimais.
1 V. Volertas. Angelams vedant, velniams
painiojant, Kaunas, 1995, p. 8, 10.
2 L. Peleckis-Kaktavičius, Laikas buvo ir yra žiaurus
draugas (pokalbis su V. Volertu), Varpai, 2008, nr. 23, p. 230,
p. 196.
3 JAV lietuviai. Biografijų žinynas, Vilnius, 2002,
II tomas, p. 508509.
4 L. Peleckis-Kaktavičius, Laikas buvo ir yra žiaurus
draugas (pokalbis su V. Volertu), Varpai, 2008, nr. 23, p. 199.
5 Pasaulio lietuvių bendruomenė. Sud. V. Stravinskienė,
Vilnius, 2004, p. 217.
6 V. Volertas. Bendruomenės mėnesio mintimis, Pasaulio
lietuvis, 1965, nr. 17, p. 271.
7 Draugui 100. Už tikėjimą ir lietuvybę. Sud.
M. Bareikaitė-Remienė, Vilnius, 2009, p. 393.
8 Lietuva ir VLIKas, red. A. V. Rinkūnas, Chicago,
1984, p. 130.
9 V. Volertas, Mūsų svarbiausieji rūpesčiai, Aidai,
1959, nr. 2, p. 93.
10 V. Volertas, Veikla ir bendruomenė, Aidai, 1959,
nr. 9, p. 369374.
11 Ibid.
12 Ibid.
13 V. Volertas, Paprastas žmogus mūsų veikloje,
Aidai, 1960, nr. 3, p. 135.
14 V. Volertas, JAV LB dvidešimtmetį išlydėjus,
Aidai, 1972, nr. 1/2, p. 13.
15 Ibid.
16 V. Volertas, Vienerių metų rėmai, Aidai, 1981,
nr. 1, p. 4748.
17 V. Volertas, JAV LB sukaktis ir ateitis, Aidai,
1982, nr. 5, p. 153155.
18 V. Volertas, JAV lietuvių bendruomenės veikiausias
laikotarpis, Aidai, 1983, nr. 2, p. 141144.
19 V. Volertas, Žvilgsnis į lietuvių bendruomenės
ateitį PLB seimo išvakarėse, Pasaulio lietuvis, 1988, nr. 5, p.
8.
20 V. Volertas, Veikla ir bendruomenė, Aidai, 1959,
nr. 9, p. 369374.
21 B. Nainys, Lietuvai ir lietuvybei, Chicago,
2001, p. 77.
22 J. Banionis, Lietuvos laisvinimas Vakaruose
19401975, Vilnius, 2010, p. 200.
23 V. Volertas, Veikla ir bendruomenė, Aidai, 1959,
nr. 9, p. 369374.
24 V. Volertas, Vertinimai ir pabarimai, Tėvynės
sargas, 1959, nr. 23, p. 165.
25 V. Volertas, Vieninga politinio darbo vadovybė,
Į Laisvę, 1963, nr. 31, p. 34.
26 V. Volertas, Ateis diena, Karys, 1985, nr. 2,
p. 50.
27 J. Banionis, Lietuvos laisvinimas Vakaruose
19401975, Vilnius, 2010, p. 270.
28 V. Volertas, Veikla ir bendruomenė, Aidai, 1959,
nr. 9, p. 369374.
29 J. Banionis, Lietuvos laisvinimas Vakaruose
19401975, Vilnius, 2010, p. 227.
30 V. Volertas, Vieninga politinio darbo vadovybė,
Į Laisvę, 1963, nr. 31, p. 36.
31 V. Volertas, Reikalingas Pasaulio lietuvių Seimo
žodis, Į Laisvę, 1963, nr. 32, p. 50.
32 Ibid., p. 49.
33 V. Volertas, JAV lietuvių bendruomenės veikiausias
laikotarpis, Aidai, 1983, nr. 2, p. 141.
34 Kietai klausiama... Todėl išsamiai atsakoma,
Akiračiai, 1971, nr. 7, p. 1, 3.
35 V. Volertas, Lietuvių bendruomenė Lietuvos laisvinimo
darbe, Į Laisvę, 1971, nr. 52, p. 26, 28.
36 V. Volertas, Panašaus įvykio nėra buvę. Šv.
Kazimiero iškilmės Romoje, Aidai, 1984, nr. 2, p. 6571.
37 V. Volertas, Prielaidos ir tikrovė, Aidai, 1987,
nr. 4, p. 265267.
38 V. Volertas, Klausimai sau ir patiems, Į Laisvę,
1987, nr. 100, p. 36.
39 V Volertas, Brangioji Tėvynė aukai,
geroji Tėvynė naudai. Draugas, 1991, spalio 19, p.3.
40 V. Volertas, Ar demokratija tinka mažai lietuvių
tautai? Draugas, 1994, spalio 1, p.3.
41 V. Volertas, Mūsų Lietuva, o mūsų valstybė?,
Draugas, 1993, kovo 23, p.3.
42 V. Volertas, Lietuvos demokratijos kryptis.
Draugas, 1995, lapkričio 1, p.3.
43 V. Volertas, Užslėpto Dievo liberalizmas. Į
Laisvę, 1991, nr.112, p.52.
44 V. Volertas, Užslėpto Dievo liberalizmas. Į
Laisvę, 1991, nr.112, p.53.
© 2014 XXI amžius
|