Slaptųjų tarnybų dokumentus pasklaidžius
Blogio imperija nugalima
(Tęsinys. Pradžia nr. 18,
19)
|
Prie šio altorėlio lageryje arkiv.
T. Matulionis aukodavo šv. Mišias
|
|
Arkiv. T. Matulionio lageryje
naudoti rožinis ir akiniai
|
Po tardymų 1946 m. gruodžio 27 ir 28 d. sovietų okupuotos Lietuvos Vilniaus saugumo požemiuose nugramzdintas Kaišiadorių vyskupas Teofilius Matulionis tęsė kančias ir 1947 metų pradžioje. Jo tardymas 1947 metais pradėtas sausio 3 dieną 14 valandą, o baigtas 17 valandą. Bet tik sąlyginai, nes po tą dieną jam pateikto kaltinimo jis vėl buvo tardomas (protokole nenurodant laiko). Tardoma daugiausia buvo dėl vyskupų pasitarimo, kurį tardytojas Golicynas pavadino nelegaliu.
Pirmasis klausimas iškart buvo kaltinamojo pobūdžio:
Mes turime duomenų, kad jūs dalyvavote nelegaliuose vyskupų pasitarimuose.
Tą kaltinimą vysk. Matulionis griežtai paneigė: Apie nelegalius
vyskupų pasitarimus nieko nežinau. Tada Golicynas paklausė užuolankomis,
neminėdamas nelegalaus pasitarimų pobūdžio: Ar po vokiečių okupantų
išvijimo iš Lietuvos vyko Lietuvos SSR vyskupų pasitarimai? Tardomasis
neprieštaraudamas atsakė, kad tokie pasitarimai vyko: pirmasis
1944 metų rugsėjį Ukmergėje, o antrasis Kaune 1946 metų kovą.
Tardytojas pareikalavo papasakoti apie vyskupų pasitarimą Ukmergėje.
Vysk. Matulionis pasakė, kad 1944 metų rugsėjį iš Kauno kurijos
gavęs kvietimą atvykti į vyskupų pasitarimą Ukmergėje, kuris vykęs
parapijos bažnyčios klebono name. Saugumietis pareikalavo pasakyti,
kas dalyvavo šiame pasitarime ir kas buvo jo iniciatorius. Matulionis
išvardino, kad pasitarime dalyvavo jis pats, Panevėžio vyskupijos
vyskupas Paltarokas, Vilniaus arkivyskupijos valdytojas arkivyskupas
Reinys ir Kauno kunigų seminarijos rektorius, kurio pavardės nepamenantis
(tai buvo J. Gruodis SJ E.Š.), o šio pasitarimo iniciatoriaus
nežinantis. Tardytojas įtariamai ir smerkiančiai perklausė: Nežinote
ar nenorite pasakyti? Vysk. Matulionis atsakė, kad nežinantis.
Golicynas vėl pateikė saugumui visai nepritinkančius bažnyčios atžvilgiu
klausimus: Kodėl į pasitarimą Ukmergėje buvo pakviesti ne visi
vyskupai ir kuo paaiškinti tą aplinkybę, kad pasitarimas vyko Ukmergėje,
kuri nėra joks religinis centras? Atrodytų, kad, saugumiečio požiūriu,
vyskupų judėjimo teisės buvo visai suvaržytos vyskupai negali
net vykti ir rinktis kitoje vietovėje, kuri nėra religinis centras.
Vysk. Matulionis paaiškino: Kadangi pasitarime buvo svarstomas
Kauno kunigų seminarijos, pavaldžios Kauno, Panevėžio ir Kaišiadorių
vyskupijoms, klausimas, todėl į pasitarimą atvyko tuo suinteresuoti
vyskupai. Vilniaus vyskupijos atstovas Reinys irgi buvo suinteresuotas
Kauno kunigų seminarijos darbu, nes tuo metu Vilniaus kunigų seminarija
neveikė dėl patalpų ir dėstytojų trūkumo (tardytojas nesiteiravo,
kodėl vysk. Matulionis pasakė neteisingą Vilniaus kunigų seminarijos
neveikimo laiką ji savo darbą nutraukė 1945 metų kovą, negavusi
iš sovietų valdžios leidimo E.Š.). Kodėl pasitarimas vyko
Ukmergėje, negaliu pasakyti. Tardytojas vėl lindo į bažnytinius
klausimus. Kokie klausimai buvo svarstomi vyskupų pasitarime?
apie vyskupų pasitarimo klausimus teiravosi saugumietis. Vysk.
Matulionis, pasakęs, kad jam nepavyko atvykti į pasitarimo pradžią,
aiškino, kad pasitarime buvo svarstomi tokie klausimai: profesorių
ir dėstytojų parinkimas Kauno kunigų seminarijai; dėl kapelionų
institucijos tautiniuose sovietinės armijos daliniuose įvedimo;
dėl tikybos dėstymo mokyklose; dėl žemės sklypų bažnyčioms padidinimo.
Saugumietis pareikalavo išdėstyti, kaip buvo svarstomi tie klausimai
ir kokie sprendimai buvo priimti. Tardomasis vysk. Matulionis sakė,
kad buvo susitarta dėl kandidatų į Kauno seminarijos dėstytojus,
o dėl kitų trijų klausimų buvo nuspręsta kreiptis į Lietuvos SSR
vyriausybę prašant įsteigti kapelionų instituciją lietuviškuose
sovietinės armijos daliniuose (lietuviškieji sovietinės armijos
daliniai tuo metu buvo 16-oji divizija, sudaryta iš pirmosiomis
karo dienomis nuo galimo keršto susidoroti pabėgusių rusų, žydų
ar lietuvių E.Š.), leisti dėstyti tikybą mokyklose ir padidinti
žemės sklypus bažnyčioms. Ne visi klausimai, turėję būti apsvarstyti
pasitarime, buvo iki galo išspręsti, nes vietiniai sovietinės valdžios
organai neleido mums pabaigti pasitarimo, taip pagal surašytą
protokolą, kurį, kaip matėme anksčiau, tardytojas galėjo savo nuožiūra
keisti, kaip nori, aiškino vysk. Matulionis. Tai išgirdęs, saugumietis
pareikalauja paaiškinti, kodėl tą, Matulionio žodžiais tariant,
legalų pasitarimą tuomet nebuvo leista pabaigti, matyt, tas
pasitarimas saugumiečių buvo nutrauktas. Tardomasis atsakė manantis,
kad vyskupų pasitarimas buvo nutrauktas tik dėl to, kad mes (pasitarimo
dalyviai E.Š.) nepranešėme sovietų valdžios organams apie
jo sukvietimą, nes nemanėme, jog tam reikalingas oficialus leidimas
(juk formaliai egzistavo religijos laisvė, o Bažnyčia atskirta nuo
valstybės, t.y. jos atstovų susitikimai buvo leistini E.Š.).
Tardytojas pareikalavo pasakyti, ką praktiškai vysk. Matulionis
padarė pagal priimtus sprendimus. Tardomasis atsakė, kad buvo visiškai
sukomplektuota Kauno kunigų seminarijos dėstytojų sudėtis, o 1944
metų pabaigoje buvo įteiktas prašymas, pasirašytas, kiek pamenantis,
visų vyskupų, Lietuvos SSR vyriausybei dėl kapelionų institucijos
įsteigimo lietuviškuose sovietinės armijos daliniuose, bet atsakymo
negavo. Taip pat 1946 metų vasarį Lietuvos SSR Ministrų Taryboje
oficialiai buvo keliamas klausimas dėl tikybos dėstymo mokiniams,
o vyskupams buvo leista dėstyti religiją mokiniams bažnyčiose po
pamokų (faktiškai tokia teisė buvo įteisinta Stalino diktatūros
metais, sovietų valdžia Lietuvoje leido iki pat nepriklausomybės
atkūrimo, taip maksimaliai sumažinant tą teisę E.Š.).Tačiau
saugumiečiui atrodė, kad vysk. Matulionis kažką nutyli (ne viską
pasako) apie vyskupų pasitarimą Ukmergėje ir slepia kai kuriuos
ten svarstytus klausimus. Tardomasis vysk. Matulionis pasako, kad
pamena, jog papasakojo viską, kas jam buvo žinoma apie vyskupų pasitarimą
Ukmergėje, o jokie kiti klausimai pasitarime nebuvo svarstyti. Tą
kartą tardymas, atrodo, baigiamas niekaip neįrodant kokios nors
nusikalstamos vysk. Matulionio veikos. Tačiau taip tik atrodė.
Iš tikrųjų 1947 m. sausio 3 d. po šio tardymo, kurio protokole saugumietis Golicynas jau nurodo savo pareigas, jis esąs LSSR MGB Tardymo skyriaus 3-iojo poskyrio viršininko pavaduotojas, turintis vyresniojo leitenanto laipsnį, rašo nutarimą dėl kaltinimo pateikimo, kurį patvirtina LSSR MGB Tardymo skyriaus viršininko pavaduotojas papulkininkis Čelnokovas. Nutarimas skelbia: Aš, LSSR MGB Tardymo skyriaus 3-iojo poskyrio virš. pav. vyr. leitenantas Golicynas, peržiūrėjęs bylos Nr.7809 tardymo medžiagą ir nustatęs, kad yra pakankami įrodymų, jog Teofilius Matulionis, Jurijaus s., nuo 1933 m. aktyviai dirbo priešišką Sovietų Sąjungai darbą, organizavo reakcingas jėgas palaikyti fašistiniam Smetonos režimui. Vokiečių okupacijos metais, būdamas Kaišiadorių vyskupijos vadovu, davė nurodymus kunigams dėl antisovietinio darbo, tuo tikslu leido specialius cirkuliarus ir kreipimusis, aktyviai talkininkavo vokiečių okupantams. Po vokiečių išvijimo iš Lietuvos vedė aktyvią propagandą dvasininkijos ir tikinčiųjų tarpe, kviesdamas juos į kovą prieš sovietų valdžią. Išnaudodamas savo vyskupo statusą skleidė antisovietinius provokacinius gandus, palaikė ryšius su banditų formuotėmis, slėpė banditus savo rezidencijoje. Surašęs tokias išgalvotas nusikalstamas vysk. Matulionio veikas, Golicynas nutaria: Pagal RSFSR BPK 128 ir 129 str. pareikšti Teofiliui Matulioniui, Jurijaus s., kaltinimus pagal BK 58-la ir 58-10 2 d. str., tai paskelbti kaltinamajam, paimant iš jo parašą, kad su šiuo nutarimu susipažino.
Supažindinęs suimtąjį vysk. Matulionį ir nuo
tol padaręs jį jau kaltinamuoju, matyt, priverčia jį pasirašyti
po juo. Ir toliau tą pačią dieną, sausio 3-iąją, tęsia vysk. Matulionio,
jau kaip kaltinamojo, tardymą. Tačiau šis sausio 3 dienos tardymas,
kaip atrodo pagal pateiktus klausimus, vykdomas jau žiauriau, net
nenurodant tardymo pradžios ir pabaigos. Galima netgi spėti, kad
tą dieną vysk. Matulionio tardymas vyko iki vėlumos, gal ir naktį.
Vysk. Matulioniui pateikiamas kaltinimas, kad jis jau nuo 1933 metų
aktyviai dirbo priešišką Sovietų Sąjungai darbą (už tą nusikaltimą
jis buvo jau baustas E.Š.), organizavo reakcingas jėgas
palaikyti fašistiniam Smetonos režimui (tai reiškia, kad vysk.
Matulioniui buvo inkriminuojamas nusikaltimas netgi dar iki įvykdant
sovietų okupaciją, net nekalbant apie tai, ar tokio pobūdžio nusikaltimas
išvis galėjo būti skelbiamas E.Š.). Kaltinime toliau buvo
inkriminuojami tokie vysk. T. Matulionio nusikaltimai: vokiečių
okupacijos metais Lietuvos SSR, būdamas Kaišiadorių vyskupijos vadovu,
davė nurodymus kunigams dėl antisovietinio darbo, tuo tikslu leido
specialius cirkuliarus ir kreipimusis, aktyviai talkininkavo okupantams,
t.y. nacių valdžiai, o po vokiečių išvijimo iš Lietuvos, t.y. vėl
atkūrus sovietų valdžią, vedė aktyvią propagandą tarp dvasininkijos
ir tikinčiųjų, kviesdamas juos į kovą prieš sovietų valdžią. Užbaigdamas
kaltinimo formuluotę, MGB vyr. leitenantas Golicynas apibendrino
vysk. Matulionio nusikaltimo esmę: Išnaudodamas savo vyskupo statusą
skleidėte antisovietinius provokacinius gandus, palaikėte ryšius
su banditų formuotėmis, slėpėte banditus savo rezidencijoje, t. y.
dėl nusikaltimų pagal RSFSR BK 58-1 a ir 58-10 2 d. str. Išpylęs
tokią kaltinimų tiradą, kurios net neįrodė, Golicynas pareikalavo
vysk. Matulionio pripažinti save kaltu pagal pateiktus kaltinimus.
Vysk. Matulionis tokius kaltinimus paneigė, pateikdamas pagal tardymo
protokolą tokius paaiškinimus: Dėl man pateiktų kaltinimų pagal
RSFSR BK 58-1 a ir 58-10 2 d. str. pripažįstu save kaltą tik dėl
to, kad, būdamas Kaišiadorių vyskupijos vadovu, 1943 metų antrojoje
pusėje ir 1944 metų pradžioje parašiau vieną cirkuliarą kunigams
ir du ar tris ganytojiškus laiškus tikintiesiems, kuriuose išdėsčiau
savo priešiškas sovietų valdžiai pažiūras. Cirkuliare ir ganytojiškuose
laiškuose aš kviečiau kunigus ir tikinčiuosius melstis už tai, kad
nepasikartotų 1940 metai, kai Lietuva įėjo į Sovietų Sąjungos sudėtį.
Sovietų valdžios įvedimą Lietuvoje aš vertinau kaip bolševikų okupaciją.
Detalius parodymus apie cirkuliaro ir ganytojiškų laiškų parašymą
aš daviau tardymo 1946 metų gruodžio 27 dieną metu ir šiuos parodymus
patvirtinu. Man pavaldūs dvasininkai, bažnyčiose supažindindami
tikinčiuosius su mano antisovietinio (reikia manyti, kad vysk. Matulionis
to tikrai nesakęs, nes tai būtų kaltės pripažinimas E.Š.)
turinio ganytojiškais laiškais iš esmės dirbo antisovietinį darbą
pagal mano nurodymus (to irgi, galima manyti, nebuvo sakęs, tai
tik prisipažinimas nebūtu nusikaltimu tardytojo surašytame protokole
E.Š.), tačiau, rašydamas cirkuliarą ir ganytojiškus laiškus,
aš neturėjau tikslo kovoti prieš Sovietų valdžią, nes Sovietų valdžia
Lietuvoje tuo metu neegzistavo ir aš nebuvau tikras, kad ji vėl
bus atkurta, o jeigu Sovietų valdžia vis dėlto Lietuvoje būtų atkurta,
aš norėjau, kad tikintys lietuviai laikytųsi religijos, nepasiduotų
bolševikų ir jų sukurtų organizacijų vykdomai antireliginei propagandai
(šie žodžiai tikrai atitiko vysk. Matulionio nusistatymą ir maždaug
taip jis ir galėjo pripažinti savo kaltę E.Š.). Po
vokiečių išvijimo iš Lietuvos aš daviau nurodymą kunigams, kad jie
nesiveltų į politiką ir neleistų naudoti bažnyčios Sovietų valdžios
politinių ar ekonominių priemonių įgyvendinimo tikslams. Iš dalies
aš nepritariau, kad bažnyčiose būtų skelbiami visokie atsišaukimai,
smerkiantys banditizmą Lietuvoje, nes, mano nuomone, tai nebuvo
radikali priemonė banditizmui likviduoti, radikalesnė priemonė galėjo
būti dvasininkų skelbiamos krikščioniškos tiesos ir moralė (tokias
savo nuostatas apie banditizmą ir nesivėlimą į politiką, aiškiai
prieštaraujančias jo požiūriui į okupacinę valdžią, vysk. Matulionis
galėjo sakyti saugumiečio vykdyto tardymo metu E.Š.). Aš
pripažįstu, kad du kartus skaičiau antisovietinę nelegalią spaudą,
leidžiamą nacionalistinio pogrindžio Lietuvoje, tai buvo 1945 ar
1946 metais, tačiau kas man davė šią literatūrą, nepamenu. Perskaitęs
aš ją sunaikinau ir kitiems skaityti nedaviau. Ryšių su antisovietiniu
nacionalistiniu pogrindžiu aš neturėjau, jo niekaip nerėmiau ir
pogrindžio dalyvių, neslėpiau savo rezidencijoje. Jeigu Sovietų
valdžios organai ir suėmė ką nors iš pogrindžio dalyvių, gyvenusių
Kaišiadorių kurijos patalpose, aš su šiais asmenimis jokių ryšių
neturėjau. Antisovietiniai susirinkimai mano bute nevyko, antisovietinių
provokacinių gandų aš neskleidžiau. Taigi vysk. Matulionis pasirašo
po šiais LSSR MGB Tardymo skyriaus 3-iojo poskyrio virš. pav. vyr.
leitenanto Golicyno surašytame tardymo protokole vysk. Matulionio
pripažinimais, kurie pakartoja jau vykdytų tardymų prisipažinimus,
nors kaltinimai jam niekaip nebuvo įrodyti tokie vyskupui inkriminuoti
kaltinimai buvo paprasčiausiai kišimasis į Bažnyčios reikalus.
Atlikęs šiuos neteisėtus veiksmus net ir stalininio režimo teisės požiūriu, saugumietis Golicynas vysk. Matulionį paliko ramybėje iki sausio pabaigos. Tačiau tokie tardymų ir po jų sudaromi kaltinimai parodo, kaip buvo susidorojama su Katalikų Bažnyčios hierarchais ir kaip buvo vykdoma komunistinė (bolševikinė) teisė. Tai parodė visa represine jėga sovietų valdžios vykdyta teisė tikinčiųjų atžvilgiu.
Parengė Edvardas ŠIUGŽDA
Autoriaus nuotraukos
© 2017 XXI amžius
|