Valstybės kūrėjai
Prelatas Konstantinas Olšauskas: dvasininkas ir
visuomenės veikėjas
Zigmas Tamakauskas
|
Prel. Konstantinas Olšauskas
|
|
Šv. Mišias Šv. Kryžiaus bažnyčioje
aukoja kun. Jonas Račaitis (dešinėje)
ir kun. Renaldas Šumbrauskis
Raimundo KAMINSKO nuotrauka
|
Dažnai kylančių ar besileidžiančių Kauno Savanorių
prospekto įkalne žvilgsnis stabteli prie didžiulio raudonų plytų
pastato, kurio kyšulio (rizalito) tarplangiuose įkomponuoti skulptoriaus
Vinco Grybo sukurti istoriko Simono Daukanto ir vyskupo Motiejaus
Valančiaus bareljefiniai portretai. Tai dabartinės Saulės gimnazijos
rūmai, anksčiau buvę lietuvybės žadinimo simboliu, tautinio katalikiško
ugdymo centru. Vienas iš šio pastato statybos iniciatorių buvo jau
dabar gerokai primirštas prelatas Konstantinas Olšauskas (1867 04
2218921933 06 18), kurio 150 metų jubiliejų šiemet minime.
Jubiliejinis prelato gimtadienis paminėtas Lietuvos
Sąjūdžio Kauno skyriaus iniciatyva balandžio 23 dieną Šv. Kryžiaus
(Karmelitų) bažnyčioje, kurioje jis 14 metų klebonavo, kun. Jono
Račaičio ir klebono kun. Renaldo Šumbrauskio aukotomis šv. Mišiomis.
Po jų parapijos salėje vyko minėjimas, į kurį atvyko nedidelis būrelis
žmonių. Lietuvos Sąjūdžio Kauno skyriaus pirmininkas Raimundas Kaminskas
pristatė prel. K. Olšausko biografiją ir visuomeninę veiklą, supažindino
su Lietuvos edukologijos universiteto istorijos fakulteto visuotinės
istorijos katedros humanitarinių mokslų daktarės Vidos Pukienės
knyga Prelatas Konstantinas Olšauskas: visuomenės veikėjo tragedija.
Lietuvos sąjūdžio Kauno skyriaus Švietimo komiteto pirmininkas Zigmas
Tamakauskas, pabrėžęs didelius jubiliato nuopelnus tautinės valstybės
kūrimo procese, pasidalino savo mintimis ir apie prelato gyvenimo
kelio vingius, jo santykius su žmonėmis, nenorėjusiais statyti Nepriklausomos
Lietuvos pamatų. Apie sudėtingą prelato gyvenimo laikotarpį kalbėjo
rašytoja Aldona Jankauskienė. Deja, kiek platesnio minėjimo šis
mūsų valstybės vyras nesulaukė. Apie šį to meto politinių intrigų
gniuždytą žmogų ir jo nuopelnus švietimo bare pamiršo Kauno mokyklų
vadovybė. O prel. K. Olšausko knygnešio, diplomato, politinio
ir visuomeninio veikėjo nuopelnai tikrai ryškūs, jie turėtų būti
ne tik pastebėti, bet ir įvertinti.
Konstantinas Olšauskas gimė 1867 m. balandžio
22 d. darbščių religingų ūkininkų šeimoje Plungės valsčiaus Burbaičių
kaime. Baigęs Liepojos gimnaziją, įstojo į Žemaičių dvasinę seminariją
Kaune. Pasižymėjęs gabumais, buvo išsiųstas tęsti studijas į Petrapilio
dvasinę akademiją. Baigė ją įgydamas teologijos magistro laipsnį.
1892 metais įšventintas kunigu. Dirbo Liepojoje, Debeikiuose, Rozalime.
Mokslo suole išsiugdęs susipratusio lietuvio dvasią, nelegaliai
platino lietuviškas knygas, įmanomomis priemonėmis kovojo prieš
rusinimą, reiškėsi kaip švietėjas, blaivybės propaguotojas, slaptai
vaikus mokė lietuviško rašto, veltui mokiniams dalindavo lietuviškus
vadovėlius, pasižymėjo kaip geras pamokslininkas oratorius.
1904 metais kun. K. Olšauskas buvo perkeltas į
Kauną dirbti Šv. Kryžiaus bažnyčioje. Čia atsiskleidė jo visapusiška
daugiašakė veikla, pasižymėjusi švietėjo bei tautinės savimonės
žadintojo darbu. Bažnyčia buvo pramoniniame darbininkų rajone. Naujam
ir veikliam kunigui atsivėrė galimybė praktiškai įgyvendinti popiežiaus
Leono XIII enciklikoje Rerum novarum keltas mintis. 1906 metais
kun. K. Olšauskas su keliais veikliais darbininkais įsteigė katalikišką
darbininkų organizaciją Šv. Juozapo darbininkų draugiją, kuri
turėjo būti tarpininke tarp darbininkų ir darbdavių. Draugijos tikslas
buvo gerinti darbininkų gyvenimo ir darbo sąlygas, vykdyti jos narių
religinį ir tautinį švietimą, materialinę tarpusavio pagalbą.
Kun. K. Olšauskas buvo vienas iš profesinės Lietuvių
katalikų tarnaičių Šv. Zitos draugijos, kuri turėjo rūpintis iš
kaimo į miestą atvykusių tarnauti šeimose mergaičių buitimi, palaikant
jų lietuvybę ir tikėjimą, steigėjų.
Kaune kun. K. Olšauskas ne tik kūrė tautinės katalikiškos
krypties organizacijas, bet ir rūpinosi steigti naujas mokyklas.
Jo iniciatyva atsirado pradinės mokyklos Šančiuose, Vilijampolėje,
Žaliakalnyje. Didelį švietėjišką darbą atliko kun. K. Olšausko vadovaujama
švietimo draugija Saulė, išplėtusi savo veiklą visoje Kauno gubernijoje.
Draugija, rūpindamasi pradinių mokyklų mokytojų rengimu, Kaune įsteigė
pedagoginius kursus, kuriuose dirbo žinomi pedagogai T. Žilinskas,
S. Kymantaitė-Čiurlionienė, J. Damijonaitis, Juozas Vokietaitis,
bibliotekas ir skaityklas. Kun. K. Olšausko paprašytas kanauninkas
Juozas Tumas-Vaižgantas drauge su juo vykti į Ameriką rinkti lėšų
Saulės rūmams pastatyti prisiminė: Saulės draugijos pirmininko
kvietimą laikiau pačios Tėvynės reikalavimu. Surinkus pakankamai
lėšų, 1914 metais rūmų statyba buvo užbaigta.
Patriotiškai nusiteikę lietuvių dvasininkai, tarp
jų ir kun. K. Olšauskas, rūpinosi lietuvių kalbos teisėmis bažnyčiose.
Jis vienas iš pirmųjų bažnyčioje pradėjo vartoti lietuvių kalbą.
Dėl to užsitraukė lenkiškai nusiteikusios dvasininkijos nemalonę,
sutrukdžiusią jam tapti vyskupu, nes 1913 metais mirus Žemaičių
vyskupui Gasparui Cirtautui, kun. K. Olšauskas buvo vienas iš kandidatų
užimti šios vyskupijos valdytojo postą. Vyskupu tapęs Pranciškus
Karevičius kun. K. Olšauskui suteikė kapitulos kanauninko titulą.
Istorikė Vida Pukienė knygoje apie prel. K. Olšauską pažymi, kad
vysk. Pr. Karevičius, gindamas kan. K. Olšauską nuo lenkų apkalbų,
pasakęs: Didžiausia kanauninko yda lenkų akyse ta, kad jisai drįsta,
ir dar sėkmingai, lietuvius lietuvių kalba šviesti, o ne lenkiškai,
kaip to lenkai norėtų.
Vilniuje kan. K. Olšauskas aktyviai dalyvavo kuriant
Lietuvių draugiją nukentėjusiems nuo karo šelpti, buvo išrinktas
į jos Centro komitetą. Tai sudarė jam palankias sąlygas reikštis
ir nukentėjusių nuo karo lietuvių šalpos organizavimo darbe. Aktyviai
rūpinosi ir lietuvių švietimo reikalais, stengėsi, kad lietuviškas
žodis būtų leidžiamas Vilniaus bažnyčiose. Čia jis neišvengė susidūrimo
su prolenkiškai nusiteikusiu vyskupijos valdytoju prelatu Kazimieru
Michalkevičiumi. Jis kan. K. Olšauskui net uždraudė Didžiąją savaitę
prieš Velykas aukoti šv. Mišias Vilniaus bažnyčiose. Jausdamas didelį
lietuvių palaikymą, rekolekcijų šv. Mišias, skambant lietuvių kalba
giedamoms giesmėms, aukojo privačioje salėje. Tai, žinoma, dar labiau
įžeidė vyskupijos vadovybę. Valdytojas savo potvarkiu nurodė vyskupijos
bažnyčių klebonams neleisti kan. K. Olšauskui atlikti jokių dvasininko
pareigų. Tačiau šis konfliktas baigėsi kan. K. Olšausko pergale.
Vyskupijos valdytojas vis dėlto turėjo paisyti visuomenės nuomonės,
kuri buvo reiškiama spaudos puslapiuose ir gautuose laiškuose. Pamaldos
lietuvių kalba Vilniaus bažnyčiose vis dėlto buvo leistos. Kaip
pasakojama, pats sulenkėjęs prel. K. Michalkevičius, atvykęs į Šv.
apaštalų Petro ir Povilo bažnyčią, susitaikymo ženklan užgiedojo
lietuviškai. Tačiau tai nereiškė, kad apskritai Lietuvos polonizacijos
jėgos pasidavė. Jos gajos ir šiandien Lietuvoje.
1915 metų vasarą artėjant frontui prie Vilniaus
dalis Lietuvos gyventojų pasitraukė į Rusiją, kiti liko Lietuvoje.
Suskilo ir Lietuvių draugija nukentėjusiems nuo karo šelpti. Draugijos
Centro komiteto pirmininkas Martynas Yčas su dalimi komiteto narių
įsikūrė Peterburge. Kita dalis su vicepirmininku Antanu Smetona
liko vokiečių okupuotoje Lietuvoje. Kan. K. Olšauskas, irgi pasitraukęs
į Rusiją, Voroneže kartu su kan. P. Dogeliu, J. Balčikoniu, J. Vokietaičiu
ir A. Vileišiu organizavo čia evakuotos lietuvių jaunuomenės švietimą,
įsteigė dvi gimnazijas, pedagoginius kursus, bendrabučius, vaikų
prieglaudas. Už energingą veiklą kan. K. Olšauskas buvo paskirtas
Lietuvių draugijos nukentėjusiems nuo karo šelpti įgaliotiniu Voroneže.
Tačiau čia jo darbas buvo vertinamas nevienodai. Daug kam užkliūdavo
jo choleriškas temperamentas. Kairiųjų pažiūrų pedagogams ir moksleiviams,
ypač čia besimokiusiam Antanui Sniečkui, vėliau tapusiam aktyviu
sovietinio okupanto talkininku ir savo tautos naikintoju, nepatiko
grynai dešinioji ideologinė kan. K. Olšausko veiklos pusė, bekompromisinė
katalikiška nuostata.
Po pasaulį išsibarstę ir Lietuvoje gyvenantys
karo nualinti lietuviai labai norėjo, kad katalikų bažnyčiose būtų
paskelbta Lietuvių diena ne tik aukoms rinkti nukentėjusiems nuo
karo lietuviams, bet ir atkreipti valstybių dėmesį į Lietuvos nepriklausomybės
siekius. Tam reikėjo gauti Popiežiaus sutikimą. Jį gauti buvo sunku,
nes Popiežiaus aplinka Lietuvą laikė Lenkijos dalimi. Tokio sutikimo
negavo Šventojo Tėvo jau prašę iškilūs lietuvių visuomenės veikėjai.
Lietuvių draugijos nukentėjusiems nuo karo šelpti CK posėdyje M.
Yčas pasiūlė kan. K. Olšauskui užimti Rusijos lietuvių įgaliotojo
atstovo Vatikane pareigas ir pabandyti gauti iš Popiežiaus leidimą
surengti viso pasaulio katalikų bažnyčiose rinkliavą karo išvargintiems
lietuviams padėti, paskelbiant Lietuvių dieną. Šį pavedimą kan.
K. Olšauskas sėkmingai atliko: popiežius Benediktas XV 1917 m. gegužės
20 d. paskyrė Lietuvių dieną. Tai turėjo ne tik materialinės rinkliavos
prasmę, bet pasaulis sužinojo, kad lenkai ir lietuviai nėra vienos
tautos žmonės, kad lietuviai nėra rusai, kad Lietuva, nebūdama nei
Lenkijos, nei Rusijos provincija, turi savo nepriklausomybės siekį.
Tai pripažino Vatikanas, paskelbęs atskirą Lietuvių dieną. Taigi
šis mėnuo žymi Lietuvių dienos paskelbimo 100 metų sukaktį.
Ar paminės šią datą Lietuvos Katalikų Bažnyčia, Seimas ir Vyriausybė?
Įvykdęs jam patikėtą užduotį Vatikane, kan. K.
Olšauskas nuvyko į Šveicariją ir aktyviai įsijungė į politinę veiklą
dėl Lietuvos nepriklausomybės pripažinimo. Jis tapo užsienyje veikiančios
Tautos Tarybos vadovu ir vienu iš svarbiausių derybininkų su Vokietija.
Aktyviai dalyvavo 1917 m. spalio 1820 d. vykusioje Stokholmo konferencijoje,
kuri pripažino Vilniaus konferencijoje išrinktą Lietuvos Tarybą
teisėta lietuvių tautos atstove. Tai pakartojo tų pačių metų lapkritį
vykusi Berno ir Lozanos konferencija, įvardindama Lietuvos Tarybą
aukščiausia lietuvių tautai atstovaujančia institucija, turinčia
siekti Lietuvos valstybės atgaivinimo. Čia prel. K. Olšauskas ragino
padėti sulenkėjusiems lietuviams grįžti prie savo tautos kamieno,
žadinti juose tautinę sąmonę, kad jie susiprastų esą lietuviai.
Reikalauta Vilniuje steigti lietuviškas mokyklas, lietuvišką, o
ne lenkišką universitetą. Lietuvos Tarybos posėdžiuose kan. K. Olšauskas
dalyvavo su patariamuoju balsu kaip užsienio lietuvių delegatas.
Paskelbus Vasario 16-osios Lietuvos Nepriklausomybės Aktą, kan.
K. Olšauskas nuvykęs į Berlyną raštu reikalavo Reichstago deputatų
to Akto pagrindu nedelsiant pripažinti Lietuvos nepriklausomybę.
1918 m. lapkričio 3 d. Vokietijos kaizeris Vilhelmas II pasirašė
įsakymą pakeisti Lietuvoje karinę valdžią į civilinę. Vokietijos
okupacinės karinės valdžios valdymas baigėsi, prasidėjo jau reali
Lietuvos Tarybos, vėliau pasivadinusios Valstybės Taryba, veikla.
Taigi prie kelio, vedusio Lietuvą į savo valstybės atkūrimą, tiesinimo
daug prisidėjo prel. K. Olšausko veikla. Tai neturėtume pamiršti.
19191929 metais kan. K. Olšauskas buvo Kauno
Arkikatedros kapelionas, paskirtas prelatu. 1926 metais paskirtas
Kauno Arkikatedros Bazilikos palaikymo Tarybos nariu, iki 1928 metų
buvo kurijos prosinodinis teisėjas. 1925 metais išrinktas Lietuvos
kanklininkų draugijos Centro valdybos nariu, iždininku. Nuo 1928
metų prel. K. Olšauskui teko pasitraukti iš aktyvios visuomeninės
veiklos. Apkaltintas jį persekiojusios ir šantažavusios Stasės Ustijanauskienės
nužudymu, nors ir nesurinkus neginčijamų jo kaltės įrodymų, 1929
metais prel. K. Olšauskas, nuteistas 5 metus ir 6 mėnesius kalėti,
atliko bausmę, bet 1931 metais, pripažinus jį politinių intrigų
auka, amnestuotas ir išlaisvintas. Nuo 1931 metų iki gyvenimo pabaigos
prel. K. Olšauskas gyveno savo dvare Laukžemėje, kurį buvo nusipirkęs
1913 metais kartu su daktaru Ipolitu Stonkumi. Prelatas vis aiškinosi,
kas iš tiesų nužudė S. Ustijanauskienę, kas dėl jos žūties būtent
jį apkaltino. Kaip buvo rašoma įvairioje spaudoje, gijos veda į
lenkų žvalgybą. Tačiau prelatui ir ten buvo keršijama kažkas padegė
jo gyvenamąjį namą, o 1933 m. birželio 18 d. Laukžemės kaime prel.
K. Olšauskas nušautas grįžtantis namo iš Palangos. Palaidotas Plungės
kapinėse, kapą ženklina akmeninis kryžius, nežinia kieno pastatytas
XX amžiaus viduryje paslaptingomis aplinkybėmis. Jo fasadinėje pusėje
iškaltas įrašas: Kun. prel. / K. Olšauskas / 18671933 / Pasigailėk
manęs, Viešpatie, pažvelk į mano / neprietelių man padarytą nužeminimą
/ Pslm. 9.14 / Vienas didžiausių devynioliktojo šimtmečio pabaigos
ir / dvidešimto šimtmečio pradžios Lietuvos kultūrintojų. Kitoje
paminklo pusėje iškaltas įrašas: Šį paminklą pastatė Lietuvos
ir lietuvybės mylėtojai.
Po Antrojo pasaulinio karo sovietinė propaganda
Lietuvoje panaudojo prel. K. Olšausko asmenybę kaip dvasininkų moralinio
nuopuolio pavyzdį. Mūsų pareiga ne tik ištrinti kadaise jam mestą
dėmę, bet ir apginti šį dvasininką, daug nuveikusį Kaunui ir Lietuvai.
© 2017 XXI amžius
|