Žmogaus dvasia neįveikiama
Taikus tiesos sakymas buvo Dievo malonė ir mūsų
išsigelbėjimas
|
Kun. Robertas Grigas
Jono Česnavičiaus nuotrauka
|
|
Paminklas Budavonės girioje trijų
kunigų Vaclovo Balsio, Justino Dabrilos
ir Jono Petrikos kankinystės vietoje
Kun. Roberto GRIGO nuotrauka
|
|
Mitingas prie A. Mickevičiaus
paminklo 2010 m. rugpjūčio 23 d.
Iš kairės: prof. Vytautas Landsbergis,
kun. Robertas Grigas, ses. Nijolė
Sadūnaitė, Antanas Terleckas
Stasio POVILAIČIO nuotrauka
|
|
Leipalingis. Vyties kryžiaus
kavalierių atminimo lenta
ant bažnyčios šventoriaus mūro
Kun. Roberto GRIGO nuotrauka
|
|
Paminklas trims raudonarmiečių
nukankintiems kunigams
Lankeliškių bažnyčios šventoriuje
Kun. Roberto GRIGO nuotrauka
|
|
Leipalingis. Savanorių atminimo
lenta ant bažnyčios šventoriaus mūro
Kun. Roberto GRIGO nuotrauka
|
Prieš 30 metų vykusiame istoriniame mitinge
Vilniuje prie Adomo Mickevičiaus paminklo dalyvavo, o šiemet jo
minėjime kalbėjo kun. Robertas GRIGAS. Apie tai, kokios mintys kilo
praėjus trims dešimtmečiams po šio įvykio, su juo kalbasi XXI amžiaus
apžvalgininkas Mindaugas BUIKA.
1987 metų rugpjūčio 23 dienos mitinge pirmą
kartą dar okupacinio režimo sąlygomis buvo pasmerktas slaptas stalininės
Sovietų Sąjungos ir hitlerinės Vokietijos susitarimas, atvedęs į
Lietuvos valstybingumo praradimą, ir pareikalauta grąžinti mūsų
šalies nepriklausomybę. Kaip vertinate tokį pirmą viešą pasisakymą
su aiškiu politiniu ir dvasiniu nusistatymu? Kokios jo pamokos dabarčiai
ir ateičiai?
Kaip žmogus, lietuvis ir katalikas galiu tik labai
gerai vertinti. Laikau, kad mano kartai suteikta galimybė išeiti
į aikštę (plg. disidento poeto Aleksandro Galičo Drįsi eiti į aikštę
/ Tą paskirtąją valandą? tai jis rašė apie būrelį kitaminčių,
išėjusių į Maskvos Raudonąją aikštę protestuoti prieš sovietų invaziją
į Čekoslovakiją 1968 metais, ir tuojau pat suimtų) ir jau ne vien
savo širdyse, pogrindžio būreliuose ir savilaidoje, bet aikštėje
pasakyti, ko mes, kaip tauta, siekiame, ką mylime ir ką smerkiame,
buvo didžiulė Apvaizdos dovana. Kaip parodė tolimesni įvykiai, mitingo
dalyvių pastangos kalbėti vardan tiesos nors keletą minučių paskui
tegul užmuš mūsų Tėvynei tapo praktiniu Jėzaus pažado išsipildymu:
Tiesa padarys jus laisvus (Jn 8,32). Tai esminė pamoka
dabarčiai ir ateičiai, tad, matyt, nereikia per daug diplomatiškai
ir politkorektiškai skaičiuoti, kokios bus tiesos sakymo pasekmės
kiekvienam asmeniškai, kaip tai paveiks esamą padėtį, visuomenę.
Dievas yra Tiesa, ir kai Jo ištikimai laikomės, kai veikiame iš
meilės, visa išeina į gera.
Kas Jus paskatino tokiame renginyje dalyvauti
kartu su savo Tėveliu? Koks buvo Jūsų ryšys su mitingo organizatoriais?
Ar asmeniškai prisidėjote prie jo rengimo ir kokiu būdu?
Mitingo rengimo metu jau studijavau Pogrindžio
kunigų seminarijoje. Tėvelis (Antanas Grigas, 19252009), Leipalingio
vidurinės mokyklos vokiečių kalbos mokytojas, atvyko su kitais patriotais,
nuo sovietų represijų nukentėjusiais žmonėmis, iš tėviškės, Pietų
Lietuvos. Aš atvažiavau iš Valkininkų, kur mitingo išvakarėse svečiavausi
pas tenai anuomet klebonavusį kunigą Algimantą Keiną (1937 02 211962 04 182013 01 16).
Tiesą sakant, norėjau prieš mitingą atlikti išpažintį pas šį, vieną
iš artimesnės dvasios kunigų, kad būčiau didesnėje vienybėje su
Dievu galimo arešto ar represijų atveju. Juk jokių garantijų, kad
mitingas pasibaigs taikiai, nebuvo, ankstesnės patirtys 1956 metų
Vėlinės, 1972 metų kalantinės greičiau skatino nusiteikti sovietinių
jėgos struktūrų siautėjimui ir suėmimams. Mano šeima laimingu būdu
jungė savyje dvi labai savitas ir gyvybingas Lietuvos sritis mama,
Anelė Šlekaitytė, iš Suvalkijos, nuo Vilkaviškio, trijų kunigų kankinių
parapijos Lankeliškių1. Tėvas iš girių Lietuvos
Dzūkijos kaimo Paveisiejų. Abi tėviškės, kuriose per gamtos slėpinius
ir paprastų kaimo žmonių pasaulėjautą mano vaikiškai sąmonei pirmiausia
prakalbėjo Dievas ir Tėvynė, sovietinės buldozerinės melioracijos
dabar sunaikintos. Tėvų karta buvo gimusi dar Nepriklausomoje Lietuvoje,
matė skausmingą laisvės praradimą, masinių trėmimų siaubą, partizanų
kūnus, niekinamus gatvėse. Tėveliai buvo nuoširdžiai tikintys, o
tuometinėmis Rytų ir Vidurio Europos sąlygomis tai dažnai reiškė,
kad ir neabejingi Tėvynės reikalams. Be ypatingo auklėjimo jie sugebėjo
perteikti mums, vaikams, savo gyvenimo patirtis ir nuostatas pagarbą
Tikėjimo vertybėms, laisvos Lietuvos ilgesį, alergiją okupacijai
ir bet kokioms išorinėms jos apraiškoms (tėvui paaiškinus, kad tai
būtų tautos išdavystė, buvo lengva neįstoti nei į spaliukus, nei
į pionierius ar komjaunuolius). Jie perdavė ir tam tikrą vidinę
pašaipą karjeristams, prisitrynėliams prie okupacinės valdžios,
kurie, anot, Kudirkos, tai darė dėl trupinio aukso, gardaus valgio
šaukšto...
Apie 1974 metus Tėvelis pradėjo gauti atgimusios
pogrindžio spaudos, Lietuvos Katalikų Bažnyčios kroniką (numanau,
kad iš mūsų apylinkių šviesuolės, Sibiro tremtinės Julijos Ūselytės2,
kurią aplankydavo naujosios, sovietmečio knygnešystės kūrėjai kun.
Juozas Zdebskis, kun. Sigitas Tamkevičius ir kiti). Apie tą laiką
įsijungiau į tų pačių drąsių ganytojų ir veiklių pasauliečių katalikų
skatinamą Eucharistijos bičiulių sąjūdį. 1415 metų pats tyriausias
jaunatviško idealizmo laikas, jei tik turimi geri pagrindai ir teisinga
kryptis. Jūs norite patekti į kalėjimą! išsigandę mūsų entuziazmo
platinti pogrindžio spaudą, minėti uždraustąją Vasario 16-ąją, slapta
statyti valdžios naikinamus kryžius, sakydavo man ir bendraamžiams
tėvai. Specialiai gal nenorėjome, bet tikrai žavėjomės Nijole Sadūnaite,
Petru Plumpa, Virgilijumi Jaugeliu ir kitais, skaitydami apie jų
teismus ir drąsią laikyseną Kronikoje ar klausydami per užsienio
radiją. Ir bent kiek norėjome būti į juos panašūs...
1978 metais pradėjęs studijuoti Vilniaus pedagoginiame
institute (dabar Edukologijos universitetas), netrukus susipažinau
su labiau tautinės politinės srovės bendraminčiais, sudariusiais
Lietuvos laisvės lygos (LLL) branduolį, Antanu Terlecku, Juliumi
Sasnausku, Vytautu Bogušiu, Vladu Šakaliu, Petru Cidziku ir kitais.
Vėliau supažindinau su vilniečiais savo tėvą, ėmėme bendradarbiauti
Lietuvos laisvės siekio reikaluose.
Kvietimą į 1987 metų mitingą su trumpu ir aiškiu
jo tikslų, laiko ir vietos nurodymu pasirašė keturi žinomi Lietuvos
rezistentai sesuo Nijolė Sadūnaitė, Antanas Terleckas, Vytautas
Bogušis ir Petras Cidzikas. Jo tekstą pavyko perduoti į Vakarus,
ir dar gerokai iki rugpjūčio 23-iosios jį nuolat perdavinėjo Lietuvoje
girdimos Vakarų radijo stotys. Taigi pati idėja ir jos įvykdymo
galimybės visiems norintiems žinoti buvo žinomos užsienio radijo
laidų okupacijos metais klausėsi, turbūt neperdėsiu taip sakydamas,
beveik visa Lietuva. Netikėtai mitingo organizatoriams smarkiai
patalkino ar iš per didelio uolumo, ar iš žioplumo oficialioji sovietinė
žiniasklaida. Spaudoje, radijuje ir televizijoje pradėta mitingo
ir jo rengėjų niekinimo, šmeižimo ir grasinimų kampanija tik dar
labiau išgarsino būsimą įvykį. Taigi apie rengiamą tautos protestą
sužinojau kaip ir dauguma Lietuvos žmonių irgi bene pirmą kartą
mūsų rezistencijos istorijoje, galima sakyti, iš viešų kanalų.
Atvykau nusprendęs tik pabūti drauge su laisvąja (dvasioje) tautos
dalimi, išreikšti solidarumą kovojantiems taikiąją laisvės kovą
ir pasimelsti už režimo aukas. Bet, kai pamačiau, kad ne tiek daug
yra kalbėtojų, galinčių rišliai, pagrįstai formuluoti mūsų tikslus
ir siekius, nutariau kalbėti. Pasilypėjau ant poeto paminklo postamento
ir su jaunatvišku įkarščiu pasiūliau dalyvių miniai nedidelį referendumą:
Jeigu SSRS propaganda sako, kad Lietuva laisvanoriškai įstojo į
Sovietijos sudėtį, kad lietuviai neva patys taip balsavo, pakelkite
rankas, kas iš čia esančių už tai balsavote?! Nulis rankų. O kas
už tai, kad Lietuva būtų laisva ir nepriklausoma, suvereni valstybė?
Pakilo rankų miškas. Tai ne mes balsavome už vergiją Sovietų imperijoje,
už mus balsavo gyvulinių traukinių vagonai, kuriuose tūkstančiai
lietuvių buvo tremiami į Sibirą! šaukiau į minią. Žmonės skandavo:
Laisvės! Laisvės! Kažkas mėtė į viršų vaiko megztinuką, matyt,
ne visai atsitiktinai geltoną-žalią-raudoną... Toji mano improvizacija
galėjo KGB ypač nepatikti, nes griovė vieną iš svarbiausių propagandinių
mitų apie savanorišką Lietuvos įsijungimą į sovietinių tautų
šeimą. Tikriausiai už tai paskui buvau primuštas, sulaukiau grasinimų
susidoroti. Tai tiek, be jokio išankstinio įsipareigojimo ar planavimo,
Viešpats leido prisidėti prie šio Tėvynei svarbaus proveržio.
Kas garantavo taikią mitingo eigą ir sovietinių
jėgos struktūrų sprendimą jo smurtu neišblaškyti? Gorbačiovo perestroikos
nuostatos ar pamaldus katalikiškas bruožas, galiausiai nulėmęs ir
vėlesnę Atgimimo sėkmę?
Sąlyginai taikų mitingo vyksmą, kaip gyvenime
dažniausiai būna, garantavo visa puokštė priežasčių, kurios visos
ne be Apvaizdos numatymo atsiranda... Gorbačiovui ir Kremliui tuo
metu labai reikėjo parodyti Vakarams, kad paskelbtoji pertvarka
ir viešumas nėra dar viena eilinė apgaulė, kad net tokie nacionalistai
ir ekstremistai lietuviai gali susirinkti Vilniaus centre, viešai
kalbėti kompartijos neaprobuotus dalykus, ir jų jau neišvaiko, nemuša
guminėmis lazdomis, išsyk neareštuoja. Be abejo, tiek Maskvos, tiek
marionetinė LSSR valdžios mieliausiai būtų sutrukdžiusios, neleidusios
mitingui įvykti ir apsidžiaugusios, jei organizatoriai ar dalyviai,
išsigandę agresyvios juodinimo kampanijos ir grasinimų, būtų nesusirinkę.
Bet yra čia Lietuva, kurią ne taip lengva įbauginti. Neabejoju,
kad išlaikyti nesmurtinį mitingo (ir vėlesnių masinių Sąjūdžio renginių)
pobūdį padėjo krikščioniškų politinės kovos nuostatų laikymasis,
ypač sesers Nijolės Sadūnaitės, pradėjusios mitingą, raginimas melstis
ir už okupacijos aukas, ir už nelaimingus budelius, mūsų persekiotojus.
Jis davė toną tolimesnei mitingo krypčiai. Jeigu kas nors iš dalyvių
būtų pasiūlęs eiti akmenimis daužyti LKP CK langų ar šturmuoti KGB
rūmus, sovietams būtų atsiradusi saldi galimybė visus sukišti į
voronokus (belanges milicijos mašinas), o Vakarų demokratams mandagiai
paskelbti, kad teko tramdyti smurtaujančius teroristus, kitaip su
jais juk negalima... Laimė, kad taip neatsitiko.
Kokią reikšmę turėjo 1987 metų mitingo dvasinė
pergalė tolesniems Lietuvos laisvės siekiams, ypač iškeliant valstybinės
nepriklausomybės atstatymo tikslą ir tam telkiant visuomenę bei
katalikų bendruomenę?
Manau, kad tai buvo gera repeticija lengvas
požeminis seisminis smūgis prieš 1988 metų Sąjūdžio cunamio bangą,
kurio okupacijos užtvaros jau nebeįstengė sulaikyti. Žmonės išgirdo
ir pamatė, kad galima išeiti į aikštę, kalbėti tai, ką iš tikrųjų
galvoji, viešai kelti tikslus, apie kuriuos priespaudoje svajojo
kelios tautiečių kartos. Juk, jeigu įsigilintume, vėlesnieji masiniai
Sąjūdžio mitingai Vilniaus Vingio parke, Kauno Santakoje, net tautos
sąmonėjimui labai reikšminga tremtinių karstų sugrąžinimo iš tremies
vietų akcija ir 1989 metų Baltijos kelio fenomenas visi jie vyko
mūsų pirmojo mitingo dvasia: taikus tiesos sakymas, tautos teisių
ir politinių tikslų siekimas per moralinį apsivalymą, per sąžinę,
kaip rašė ir skaitė mitinguose Atgimimo poetas Kęstutis Genys. Ir
jokių kvietimų susidoroti su buvusiais skriaudėjais, keršyti kolaborantams
buvo Dievo malonė, mūsų išsigelbėjimas. To, deja, ar dėl vadinamojo
karšto temperamento, ar dėl kitokių istorinių kontekstų pritrūko
laisvės siekiančioms Kaukazo ir Ukrainos tautoms. Ir rezultatų skirtingumą
matome...
Nors mitingo rengėjams baudžiamųjų bylų jau
nebuvo iškelta, tačiau iš anksto buvo sutelkti komunistinis aktyvas
ir KGB agentūra galimoms provokacijoms ir smurtiniam susidorojimui.
Dėtos propagandinės ir administracinės pastangos renginį diskredituoti,
o tas neteisingumas, veidmainystė ir melas turbūt tik sustiprino
ryžtą siekti išsivadavimo?
Negrabiai surengta mitingo (dar neįvykusio) diskreditavimo
kampanija, įprastai aiškinant, kad jo rengėjai yra liaudies priešai,
JAV imperialistų parankiniai ir Vakarų slaptųjų tarnybų agentai,
pasitarnavo mitingui kaip galinga reklama, kurios savo jėgomis niekaip
nebūtume įstengę suorganizuoti. Apie akcijos rengimą, idėjas (kad
ir pateiktas sovietinių prakeiksmų terminologija), išgirdo ir nuošaliau
buvusi, okupacijos ir trėmimų temų vengusi ar apie MolotovoRibentropo
paktą negirdėjusi visuomenės dalis. Taip visada nutinka, kai ideologinė
propaganda bando paneigti tikrovę. Yra geras posakis: Nuo tikrovės
neužsidarysi, ji abipus durų.
Prieš aktyvesnius mitingo prie Adomo Mickevičiaus
paminklo dalyvius buvo panaudoti KGB būdingi bauginimo, terorizavimo
ir smurto metodai. Tai teko patirti ir Jums. Gal galėtumėte tai
prisiminti ir įvertinti iš 30 metų perspektyvos?
Praėjus kelioms dienoms po mitingo, naktį, įvairiose
vietovėse, kur tuo metu gyvenome, seserį Nijolę Sadūnaitę, kunigą
Roką Puzoną ir mane sučiupo sovietų slaptųjų tarnybų keturkampiai
berniukai (tokie boksininkų kompleksijos), sugrūdo į mašinas ir
iki paryčių vežiojo po miškus, aiškindami, kokios klaidingos mūsų
idėjos, ir grasindami susidoroti.
Kun. Rokas Puzonas, Sibire gimęs lietuvių tremtinių
sūnus, mitinge Vilniuje nedalyvavo, bet tądien sakydamas pamokslą
Čiobiškio (Širvintų r.) bažnyčioje, išsamiai papasakojo, ką Lietuvai
reiškia rugpjūčio 23-ioji diena ir dėl ko žmonės renkasi prie Adomo
Mickevičiaus paminklo. Matyt, už tai KGB nutarė ir jį savo metodais
pamokyti. O iš 30 metų perspektyvos... Tada, kai sėdėjau mašinoje
suspaustas tarp dviejų gerai įmitusių smogikų, ir jie demonstratyviai
klausinėjo vienas kitą, ar paėmė kastuvą (suprask, duobei iškasti),
paskui įsuko klampiu keliuku į pelkėtą mišką, buvau vienas, reikėjo
daugiau maldos, kad galėčiau atlaikyti tą grėsmės spaudimą. Po ketverių
metų, Sausio 13-ąją, Vilniuje mirčiai žiūrėjome į akis jau drauge
su visa tauta. Ir buvo kur kas lengviau, netgi kažkaip džiaugsminga,
jeigu taip, vienybėje su bendraminčiais, siekiant teisingumo savo
Tėvynei, tektų ir palikti šį pasaulį.
Neseniai, kalbėdamas istorinio mitingo 30 metų
sukakties minėjime, teisingai pastebėjote, kad, nors Lietuvos valstybingumą
ir saugumą garantuoja priklausymas Europos Sąjungai ir NATO, nuolat
tenka atlaikyti kultūrinę rusiškojo imperializmo indoktrinaciją
ypač žiniasklaidos priemonėmis. Gal galėtumėte priminti pagrindinius
šio reiškinio bruožus?
Paminėjau tai, ką visi žinome ir matome, Lietuvos,
jau nepriklausomos valstybės, žiniasklaida, ypač su Lietuvos rytu
susijusios medijos, vis negali atsiskirti nuo rusiškosios informacinės
bambagyslės. Būtų visai nieko blogo, jeigu mūsų žiniasklaida būtų
taip susijusi su kaimyninės Latvijos, Skandinavijos, Vakarų Europos
ar JAV kultūros ir informacijos kanalais. Pasirinkdami kokybišką
ir objektyvią produkciją, suteikdami savo žiūrovams ir klausytojams
galimybę paįvairinti gana monotonišką informacijos lauką kiek skirtingu
mentalitetu, pateikimo stiliais, įvairesniais vertinimais (ne vien
tiktai dominuoti siekiančios vienos teisingos kairuoliškai liberalistinės
ideologijos), iš tikrųjų plėstume akiratį ir padėtume siekti visuomenei
intelektinės, dvasinės brandos. Tačiau šiuo metu, užuot supažindinusi
žiūrovą su tikrai vertingais pasaulinės kino klasikos kūriniais,
skatinančiais mąstymą ir ne patį primityviausią meninį skonį, ne
viena televizija mums bruka rusiškų kriminalų, blatnųjų pasaulį,
ekranuose aukštinami čekistai, milicininkai, jų kabinetuose mirga
Lenino, Stalino, Dzeržinskio portretai. Norėdamas būti savo Mokytojo,
Kristaus, dvasios, ir tiems nelaimingiems blogio imperijos kūrėjams
linkiu Dievo gailestingumo. Vis dėlto tokia nesuprantama perteklinė
jų transliacija į mūsų tautos, nuo nežmoniško jų režimo kaip reta
kas nukentėjusios, smegenis, jau dvelkia kažkokiu sadomazochizmu.
Ar galite įsivaizduoti Izraelio televiziją, nuo ryto iki vakaro
transliuojančią siužetus apie Hitlerį, Gebelsą, Geringą tokiame
patraukliame, beveik žavėjimosi kontekste? Reikia turėti lietuviškos
savigarbos. Reikia visose srityse ugdytis imunitetą klaidinančioms
istorijos interpretacijoms.
Išlikusį Rusijos kultūrinį kolonializmą turbūt
sustiprina ir perdėta, dirbtinai primetama kalbinė įtaka. Neseniai
teko pasidomėti, kodėl viename kabelinės TV tinkle tarptautinis
žinių kanalas Euro News pas mus transliuojamas tik su rusišku
vertimu ir nėra galimybės žiūrėti originalo (anglų) kalba. Buvo
atsakyta, kad lietuviai visada buvo ir išliks rusų kalbos zonoje
ir anglų kalba jiems nereikalinga. Ar bereikia stebėtis, kad, esant
tokiai nuomonei, Valstybės saugumo departamento ataskaitose nusiskundžiama,
jog didelė Lietuvos gyventojų dalis informaciją gauna iš ideologiškai
angažuotų Rusijos TV kanalų?
Kaip minėjau, reikia ugdytis (brandžios, už savo
tautos likimą atsakingos asmenybės uždavinys) ir ugdyti (valstybės,
kultūros, švietimo įstaigų uždavinys) sąmoningą nuostatą saugoti
tautinę ir kalbinę, dvasinę, kultūrinę tapatybę. Tai yra Dievo mums
dovanotas talentas, kuriuo žmonijos sode esame ypatingas, savitas,
dėl to vertingas ir įdomus augalas. Turime pareigą ir atsakomybę
tą savastį išsaugoti ir kuo tobuliau išskleisti. Čia priklauso ir
gebėjimas išmintingai atmesti žalojančias įtakas, sąmoningai gintis
nuo perdėtų poveikių, kenkiančių tautos savitumui, tapatybei ir
dvasiniam integralumui. Gera mokėti kaimynų ir tolimų brolių ar
sesių kalbas, pažinti jų kultūras, bet neturime leistis persmelkiami
tiek, kad prarastume save, savo tautinę asmenybę. Tai aktualu
vyresniajai kartai, pagrindinei tų rusakalbių kanalų naudotojai,
dėl rusifikacijos poveikio patyrusiai ne tik kalbines, bet ir kultūrines
(zonos žodynas, lagerio mentalitetas, baudžiavinė vergo apatija
ir nihilizmas) deformacijas. Turime vaduotis iš jų, nes tik taip
galime padėti sveikti dar labiau jų paveiktai rusų tautai (nes ilgiau
murdėsi ir tebesimurdo nelaisvėje). Bet tai tinka ir jaunesnei kartai,
kuri jau nebevartoja SSRS kolonializmo instrumentu buvusios rusų
kalbos. Ji, jaunoji karta, turi nuoširdžiai budėti, kad kalbinės
ir kultūrinės tautos tapatybės nestelbtų perdėtas anglų kalbos įsivyravimas.
Mitingo prie A. Mickevičiaus paminklo sukakties
minėjime pabrėžėte, kad, priešinantis tai rusiškai žemo lygio kultūrinei
invazijai su istorijos iškraipymu, panieka kitoms tautoms ir žmogiškajam
orumui, reikia skatinti platesnį susipažinimą su pozityviąja Vakarų
kultūra, ginant tradicines krikščioniškas ir tautines vertybes,
stiprinant natūralią šeimą, kaip nacionalinio gyvenimo pamatą. Gal
galėtumėte priminti šias svarbias nuostatas, kurias įvardijote kaip
kovą už idealus, prieš 30 metų atvedusius į istorinį mitingą?
Turime priešintis būtent žemo lygio kultūrinei
ir politinei įtakai. Atremti propagandinę invaziją, nes ja siekiama
mūsų sąmonę apvirškinti, okupuoti, kad ir nesiunčiant į kraštą
realios kariuomenės su tankais ir raketomis. Yra tokių jūros žuvelių,
kurios, neįstengdamos apžioti už save didesnio grobio (mūsų atveju
negali apžioti, nes esame NATO), tarsi išverčia savo skrandį į
išorę, kad jo sultys, apsėmusios nusižiūrėtą gyvūną, parengtų pietums.
Taip elgiasi klaidinanti, demoralizuojanti propaganda. Neturime
nurašyti rusų jie, kaip ir kiekviena tauta, yra Dievo vaikai.
Neturime atmesti jos pozityvios kūrybos. Tačiau kažkodėl rusakalbiuose
knygynuose matau daugybę storų tomų patetiškais pavadinimais, iš
kurių viršelių žvelgia sovietiniai diktatoriai, budeliai ir šnipai.
Ir nepamatysi (kruopščiai ieškojau) nei Amalriko, nei Bukovskio,
nei Šafarevičiaus ar kitų disidentų knygų... Šitokia tendencija
Lietuvoje neturėtų tęstis.
Minėjime sakiau, kad mums reikia sveiko lietuviško
nacionalizmo (neniekinančio ir neengiančio kitų tautų, bet rūpestingai
saugančio lietuviškąją tapatybę), sveikos lietuviškos rusofobijos
(neskatinančios priešiškumo rusams, bet racionaliai saugančios nuo
aptartų liguistų įtakų iš Rytų kaimynės), sveiko lietuviško tradicionalizmo
(pagarbos prigimtinei vyro ir moters šeimai, krikščioniškosioms
vertybėms ir paveldui, sveikam ir blaiviam gyvenimo būdui). Išmintingai
laikydamiesi šių istorinės mūsų patirties patvirtintų veikimo krypčių,
įgyvendintume anuomet į laisvės mitingą mus vedusias viltis.
Pabrėžėte ir tai, kad būtina remti visas pastangas,
kuriomis siekiama sustabdyti iš sovietmečio paveldėtą Lietuvą užplūdusį
alkoholio tvaną.
Taip, pritariu dabartinės valdžios pastangoms
riboti visuotinę alkoholizaciją visais įmanomais būdais ir ribojant
pardavimo laiką, ir vietas, ir vykdant akcizų politiką visų alkoholinių
gėrimų atžvilgiu. Girtuoklystė yra didžiausia tautos nelaimė, gresianti
ir fizinei, ir dvasinei jos egzistencijai. Labai piktinantis ir
veidmainiškas yra dalies žiniasklaidos, įvairių politikos ir kultūros
viešųjų asmenų virkavimas, kai girtavimas ar narkotikų vartojimas
tampa skaudžių netekčių, žudynių priežastimi, kai apsvaigę tėvai
užmuša savo vaikus, vienas kitą ar kaimynus. Va tada pasipila iš
visų nuomonės formuotojų pagraudenimai: kur žiūri valdžia, ką
veikia policija, kokie mes, lietuviai, nevykėliai, savižudžiai ir
kiti šimtąsyk girdėti užstrigusios saviniekos plokštelės motyvai.
O kai tiktai kokia nors valdžia pamėgina alkoholio potvynį stabdyti,
riboti ar bent iš degalinių svaigalus pašalinti, tuojau puolama
aiškinti, kad ne taip reikėjo, kad ne riboti, o šviesti, auklėti
reikia, kultūringai girtauti mokyti reikia, kad sužlugs dabar
sportas, verslas ir kultūra (kokia katastrofiška turėtų būti visuomenės
būklė, jeigu be alkoholio pardavimo lėšų biudžetas neišgalėtų finansuoti
gyvybinių valstybės funkcijų)... Ar tie ponai pagalvoja, ką jie
šiuo argumentu tariamai už svaigalų sklaidos neribojimą pasako:
kad asmens laisvės pažeidimas neturėti prieigos prie alkoholio,
kiek, kur ir kada nori... Ir nenutrūkstamai liejasi patyčios humoro
ir politikos šou iš Karbauskio, iš Verygos. Neleis mums, matai,
kultūringai nusigerti... Tiek ir terūpi tiems alkoholio laisvės
gynėjams nužudyti ar beglobiai vaikai, avarijose žuvusiems kryželiai
pakelėse. Iš tikrųjų reikia šviesti, mokyti blaivaus gyvenimo grožio,
įstatymais riboti svaigalų prieinamumą, liautis reklamuoti mirtį.
Deja, ir šiandien, ir rytoj televizijoje matysite pakylėtu balsu
skelbiamą daugkartinį įkyrų degtinės siūlymą, kaip tai yra vyriška,
kaip lietuviška, kaip neatsiejama nuo draugų ir sporto. Apgailėtina...
Pokalbiuose su antisovietinio sąjūdžio dalyviais
visada iškyla dabar provokuojantis klausimas Mes ne už tokią
Lietuvą kovojome. Jūs, kaip katalikų dvasininkas, turbūt galite
pripažinti, kad sovietmečiu šventovės buvo pilnos maldininkų, komunizmo
ir KGB teroras nepalaužė lietuvių religinės savimonės, garantavo
ir gyvesnę tautinę rezistenciją. Dabar juntamos sunkios sekuliarizmo
pasekmės moralinis nuosmukis, dvasinių pašaukimų stoka, katalikų
pasauliečių neveiklumas. Turbūt reikalingas ir principinis Bažnyčios
atsinaujinimas, įveikiant primityvų klerikalizmą (tai popiežiaus
Pranciškaus mintys), kad stipri katalikybė užtikrintų nacionalinį
išlikimą ir pažangą, kaip buvo visais istorijos laikotarpiais?
Žinoma, kad ne už tokią Lietuvą kovojome! Nes
juk tebekovojame. Kova už Tiesos ir Meilės (Dievo Karalystės) triumfą
šiame pasaulyje nesibaigia ties kokia nors konkrečia data, kad ir
labai svarbia Kovo 11-ąja, Sausio 13-ąja ar 1993 m. rugpjūčio
31 d., kai mūsų Tėvynę paliko paskutiniai okupacinės armijos kariai.
Kova tiek asmens, tiek tautų gyvenime tęsiasi iki Amžinybės, kol
Viešpats pakvies. Ir kiekvieną dieną, kol esame čia, mes galime
ir turime padaryti kažką, nuo ko Lietuvoje, per ją ir žmonijoje
būtų daugiau gėrio, laisvės ir solidarumo. Tas pat pasakytina ir
apie Bažnyčios, Tikėjimo bendrijos gyvenimą. Kiekviena nauja karta
turi savus uždavinius. Vaizdžiai sakant, pagal sąžinės kvietimą
ir savo laiko iššūkius turi surengti savąjį laisvės mitingą, išsikelti
tikslus, pasiskirti darbus ir prisiimti už juos atsakomybę.
Neseniai surengtame istorinio mitingo prie A. Mickevičiaus
paminklo minėjime vieni aktyvūs pirmojo mitingo dalyviai nepanoro
atvykti, kiti kaltino, kad neleista pasisakyti. Kur yra tokių nesutarimų
ištakos, kurios trukdo visuomenės telkimui, patriotiniam jaunosios
kartos ugdymui, kelia galimos išdavystės pavojų, kaip tai atsitiko
1940-aisiais?
Nesutarimų ištakos ir priežastys nuo seno žinomos
ir net labai paprastai viename Maironio Marija, Marija posme išsakytos:
Ir kūno silpnybė, / Ir žemės puikybė, / Ir pragaro juoda dvasia
/.../ Ir pirmojo mitingo dalyviai nebuvo idealiai vieningi skyrėsi
kai kurie veikimo metodai, pažiūros, strategijos ir taktikos veikiant
pogrindyje, siekiant Lietuvos nepriklausomybės. Garbė jiems, kad
dėl esminių, svarbiausių vertybių gebėjo sutarti ir vieningai veikti.
Todėl ir laimėjome.
Dėkoju už pokalbį.
1Lankeliškiuose 1941 m. birželio 22
d., prasidėjus Sovietų Sąjungos ir Vokietijos karui, besitraukiančios
Raudonosios armijos kareivių buvo žiauriai nukankinti trys katalikų
kunigai Lankeliškių parapijos klebonas kun. Vaclovas Balsys (1905 08 041928 08 151941 06 22),
Vilkaviškio kunigų seminarijos profesorius kun. Justinas Dabrila
(1905 03 1519281941 06 22), Lankeliškių vikaras, buvęs Marijampolės
Rygiškių Jono gimnazijos kapelionas kun. Jonas Petrika (1885 04 131908 04 011941 06 22).
2Julija Ūselytė (19321988), Dzūkijos
šviesuolė, Lietuvos savanorio Juozo Ūselio dukra. Dar būdama studentė
sovietų ištremta į Sibirą, Tomsko srityje prie miško darbų išsekusi
susirgo erkiniu encefalitu, nuo tada iki mirties liko prikaustyta
prie lovos, paralyžiuota (į Lietuvą su artimaisiais grįžo 1957 metais).
Tačiau savo giliu tikėjimu, patriotizmu, išsilavinimu švietė plačiai
apylinkei, platino pogrindžio spaudą, bendravo su rezistentais.
Išgirdusi apie rengiamą 1987 metų laisvės mitingą, prašėsi artimųjų
nuvežama į Vilnių: Aš juk esu gyva, akivaizdi stalinizmo auka!
Bet šeima nedrįso jos prašymo įvykdyti ką daryti su žmogumi neįgaliojo
vežimėlyje, jei milicija pradės dalyvius mušti lazdomis? Julija
mirė kaip Mozė ant Pažadėtosios Žemės slenksčio 1988 metų kovą,
kai iki Sąjūdžio įkūrimo buvo likęs maždaug mėnuo...
© 2017 XXI amžius
|