Vydūno metai
Spindulys esu tos begalinės šviesos...
Aleksandras Žarskus
Žvelgti į Vydūną ar kalbėti apie jį, iš vienos
pusės, didinga ir nuostabu kaip apie kažką nepaprastai kilnaus
ir šviesaus, o iš kitos pusės, nedrąsu baugu matyti tą didelį
skirtumą, tiesiog prarają, tvyrančią tarp jo ir mūsų. Daug buvo
kilnių ir šviesių kūrėjų ar mąstytojų, bet Vydūnas išsiskiria tuo,
kad jo mintys įsikūnijo jo darbuose ir gyvenime. Net jo išorė spindėjo
vidine šviesa bei kilnumu. I. Končius, prisimindamas Vydūną, rašė:
Atrodė saulės spinduliu perveriamas, vėjo tai jau tikrai perpučiamas.
Tarsi nieko kūniško. Vien tik siela. Bet sykiu vaikščiojanti siela.
Vydūnas primirštas ar beveik užmirštas
žodis. O juk tai garbingas titulas žmogaus, įžvelgiančio, reginčio,
vydinčio būties gelmes, panašiai kaip vaidila, kunigas, regėtojas,
pranašas. Vydūno biografas, mokytojas A. Krausas yra atsekęs,
kad jo motina M. Ašmonaitė yra kilusi iš senųjų žynių giminės, kurios
šaknys siekia tuos laikus, kai lietuviai dar Amžinąją ugnį kūreno.
Pats nubusdamas ir jausdamas žmogaus esmės
ryšį su begalybe, Vydūnas skatino ir skleidė šviesųjį žmoniškumą
pačiu savo buvimu, skaisčiu gyvenimu, paskaitomis, bendravimu, sukurtomis
dainomis ir jų giedojimu, apysakomis, leidžiamais žurnalais, dramomis,
o ypač gilaus ir šviesaus turinio vydūniškais raštais.
Žodį vydūniškas vartoju ne ta prasme, kad
jis yra raštų autorius, bet turėdamas mintyse tai, kaip jis
juos rašė: vydėdamas ir regėdamas tai, kas daugumai
žmonių lieka paslėpta. Savo bene ypatingiausio veikalo Sąmonė
pratarmėje jis pats pastebėjo: Seniai man buvo sakoma, kad aš reiškiąsis
dažniau iš regėjimo kaip iš protavimo. Todėl paprastai galvojantiems
tūli mano aiškinimai ne tuojau bus suvokiami.
Tai bene svarbiausia priežastis, kodėl Vydūno
raštai mažai skaitomi ir suprantami. Taip buvo ir Vydūnui gyvam
esant. J. Dainauskas dar 1921 metais pastebėjo: Rodos nėra kito
rašytojo Lietuvoje, kurį lietuvių inteligentija tiek daug gerbtų
kaip Vydūną ir tiek mažai žinotų, suprastų ir, gal neapsiriksiu
pasakęs, tiek mažai jį skaičiusi. Taigi didelė pagarba Vydūnui
ir nesupratimas.
Vydūnas kaip ir kiekvienas didis menininkas buvo
kūrėjas, gyvenantis įkvėpimu, ištariantis tai, kas didinga, tauru,
kilnu, šviesu. Tačiau tikrasis kūrėjas ne jis, per jį tik kažkas
ateina iš nežemiškų aukštesniųjų pasaulių. Jis tarsi instrumentas,
įkūnijantis tas įžvalgas, dažnai netgi nesuderinamas su kasdiene
logika, ir paklūstantis per jį tekančiam srautui.
Rinkinys idėjų ir dėsnių, kaip sukurtas pasaulis
bei kaip žmogus turėtų jame gyventi, nuo pat pradžių (nuo vadinamojo
Didžiojo sprogimo ar nuo Pasaulio sutvėrimo) kaip kokia programa
amžinai slypi pasaulyje. Menininkas, genijus, pranašas, pašauktas
tas idėjas ar dėsnius pagarsinti ar užrašyti, tik atveria savyje
duris ir vydėdamas tai, kas amžiais nekintama, kas yra gyvybės pagrindas,
išreiškia žodžiais, garsais, pavidalais, vaizdais, simboliais.
Šia prasme poetas O. Mandelštamas rašė: Dantės,
to didžiojo italų poeto, talpumo ir kūrybingumo paslaptis ta, kad
jis nė vieno žodžio nepasako nuo savęs. Jį skatino ir stūmė viskas,
kas įmanoma, tačiau jokiu būdu ne išmislas, jokiu būdu ne išradingumas.
Dantė ir fantazija tai nesuderinama.
Šie žodžiai daugiau ar mažiau tinka ir Vydūnui.
Jis ir pats rašė, kad menininkas vidinį dvasios nušvitimą užburia
savo kūrinyje, o skaitytojui ar kūrinio stebėtojui reikia jį atburti.
O tai yra nelengva. Tokių didžių regėtojų ar kūrėjų kūrinių skaitytojas
irgi turi būti atburiantis burtininkas.
Tokio Vydūno iškilumo ir ypatingumo dėka požiūris
į jo raštus yra prieštaringas nuo susižavėjimo iki nesupratimo
ir atmetimo. Tokios asmenybės, kaip Vydūnas, tarsi pralenkia laiką:
patiems dar gyviems esant, jie mažai suprantami, tačiau jų kūrybos
įtaka išlieka ilgus amžius.
Į žemę sako, kartais žvaigždės krinta
Iš tolimos visatos, iš mėlyno dangaus,
Bet trumpai valandėlei tenušvinta
Čia Žemėje tamsus akiratis žmogaus.
Bet tu, Vydūne, žvaigžde kritęs, tu švytėjai,
Tu mums lig šiol neužgesai
Nes tave siuntė bočių vėlės,
Tave prisišaukė užgesę aukurai!
Taip prieš 50 metų, minint 100-ąsias gimimo metines,
rašė M. Malakūnienė (Melburnas).
Nors Vydūno veiklos ir kūrybos akiratis buvo labai
platus, visos jo filosofijos centras buvo žmogus: pats žmogus,
žmogus sau, ašainės sąmonės žmogus, nukreiptas į jame slypintį
dieviškąjį pradą. Deja, žmoguje yra ir kitas, labai aiškiai matomas
ir todėl vyraujantis kūniškasis pradas. Nuolatinė šių dviejų dieviškojo
ir kūniškojo žmogaus pradų sąveika, jų jungtis arba tiltas ir
yra žmogus, linkstantis viena ar kita kryptimi link dieviškumo
ar link kūniškumo, svyruojantis tarp amžinumo ir laikinumo.
Viskas yra žmogiška, tačiau ne viskas
žmoniška. Du žodžiai žmoniškumas ir
žmogiškumas, besiskiriantys tik viena raide, esmės
požiūriu yra skirtingi, net labai. Kalba suteikia galimybę išreikšti
skirtumą tarp žmoniškumo, nukreipto į dieviškumą, ir tarp
į kūniškumą krypstančio žmogiškumo, kurį Vydūnas vadino pažmoniškumu
tuo, kas žemiau žmogaus.
Pasak Vydūno, žmogaus veikla yra žmoniška arba
pažmoniška. Deja, šis labai svarbus skirtumas yra nutrintas
ir beveik pamirštas. Atsirado ir naujų posakių, pavyzdžiui: Doras
žmogus ne specialybė. Dora, kuri yra tiesiogiai susijusi su žmoniškumu,
turėtų būti pati pirmoji ir svarbiausioji specialybė. Tik tada galima
kalbėti apie dorą, sako Vydūnas, kai žmoniškumas yra aiškesnis
negu pažmoniškumas. Tiesa, teisingumas, kantrybė, skaistumas,
taurumas, garbingumas, tvirtumas, gerumas, išmintis, meilė visos
tos savybės yra žmoniškumo spinduliai.
Trumpame tekste neįmanoma net paviršutiniškai
apžvelgti įvairialypiame Vydūno palikime slypinčią išmintį. Čia
aptarsime bent dvi jo kūrybos kryptis, kurios yra svarbios visais
laikais, tačiau ypatingai reikšmingos nūdienos gyvenime. Tos dvi
sritys yra tautiškumas ir lyčių, o sakant vydūniškai, gimčių
santykiai.
Žinoma, šiais klausimais išgirsime įvairių nuomonių,
netgi labai prieštaringų. Įsigalėjęs demokratinis principas reikalauja,
kad visos nuomonės būtų laikomos lygiavertėmis. Tačiau tai toli
gražu ne visur ir ne visada tinka. Dažnai net labai paklaidina,
o ypač teisingumo ir doros srityse.
Koks tas matas, pagal kurį būtų galima palyginti
skirtingas nuomones? Kuo pasiremti, kai viskas sulyginama ir tampa
reliatyvu? Tas rodiklis gali kilti tik iš giliausios žmogaus esmės.
O tam, visų pirma, reikia susivokti savo viduje.
Kas esu aš, kokia mano kilmė ir kur aš keliauju? Vydūnui tai buvo
svarbiausi gyvenimo klausimai. Atsakymo į juos ieškojimas svarbiausias
uždavinys. Savo atsiminimuose jis rašė: Mąstydamas apie savo
gyvenimo patirtis, labai dažnai prisimenu kūdikystę, kai vis aiškiau
jaučiausi slinkstąs į daiktiškumo sritį. O nenorėjau prarasti savo
kilmės suvokimo. Vis regėjau ją esant Didžiajame Slėpinyje.
Didysis Slėpinys Vydūnui buvo betarpiška
kilmės patirtis. O kokią žinią mes gavome ir gauname apie savo kilmę?
Į kur ši žinia mus kreipia?
Mes pamiršome, kas esame. Yra tokia JAV filosofo
Alano Votso knyga, kurios pavadinimas byloja pats už save: Knyga
apie draudimą, draudžiantį žinoti, kas mes esame (ALAN WATTS THE
BOOK ON THE TABOO AGAINST KNOWING WHO YOU ARE Cloud-Hidden, Whereabouts
Unknown: A Mountain Journal, 1966). Keista, tačiau melas apie žmogaus
kilmę mums yra priimtinas. Žmonės tiki melu ne todėl, kad privalo
tikėti, o todėl, kad nori tikėti, nes taip mums parankiau, nes lengviau
pateisinti ir pasiteisinti dėl elgesio, neverto žmogaus vardo.
Savo kilmės suvokimą Vydūnas aiškiai išsakė susivokimo
maldoje:
Susivokimo malda
Spindulys esu tos begalinės Šviesos, kurioje
gyvenu. Joje yra mano esmė! Amžinas esu keleivis, kuris nenuilstamai
keliauja ir ant laiko kalvų statosi šventnamį pasišvęsti Aukščiausiajam.
Amžiai nesustabdys mano žengimo į bekraštes
būties erdves, nes Aš esu be pradžios, kaip ir amžiai patys. Valanda,
kuri galėtų man galą apsakyti, niekad neateis. Tiktai mano kūną
karts nuo karto pasiglemžia mirtis, bet manęs nepaliečia nykstančių
laikų srovės. Aš geriu iš amžino jaunumo šaltinio.
Nepajudinamas yra mano pasiryžimas. Savo drąsos,
tvirtumo ir ryžto galia Aš keliauju į amžių slėpinį ir ieškau susivokimo
Aukščiausioje gyvybėje, iš kurios amžinai spindi Galia, Išmintis
ir Meilė.
Susivokimas savyje Vydūnui tapo kelrode žvaigžde,
kuri visą gyvenimą švietė jam, rodydama gyvenimo ir veiklos kryptį.
Reginčiajam savo kilmę Didžiajame slėpinyje, teisingumo
matas kyla iš žmogaus vidaus: Kurie veiksmai ar pastangos šviesina
tavo vidinį suvokimą, tie yra dori ir žmoniški, ir priešingai, kas
niaukia vidinę šviesą, yra nedora ir pažmoniška. Tai tinka ir
kiekvienam iš mūsų.
Kiekviena veikla ar pasistengimas turėtų rastis
iš vidinio susivokimo ir giliausio savęs prisiminimo. Nuolat
atsimink save, ne egoistine, bet esmės prasme tokią senovinę
lietuvių išmintį ar pamokymą Vydūnas dažnai girdėjo iš savo motinos.
Vydūno santykiai su lietuviškumu bene geriausiai
atsispindi jo knygoje Septyni šimtmečiai vokiečių ir lietuvių santykių.
Pirmoji šios įstabios knygos dalis gali sušildyti bei uždegti ir
nuo tėvynės nutolusią širdį jausmus žadinančių minčių dėka. Būtent
širdies jausmai stipriausiai susieja su gimtąja žeme.
Kaip didingas slėpinys iškyla prieš mūsų sielą
tėvynė. Pasaulis greta tėvynės atrodo tarsi lengvai perskaitoma
knyga... Tėvynė yra mūsų jausmų pasaulio pradžia ir jo turinio nulėmėja;
ji yra slėpininga palaima žmogui.
Tačiau tėvynės slėpinį suvokti sunku. Viena aišku,
kad tėvynė žmogui labai daug reiškia, nes joje patyrėme pirmuosius
įspūdžius.
Tėvynėje žmogų pirmą kartą apglobė šviesioji saulė
ir nakties tamsa. Joje jis pirmą kartą išvydo pavasario žydėjimą
ir vystančio rudenio ilgesį, žalią vasaros vaisą ir baltus žiemos
sapnus.
Tačiau toji pirmakartybė dar nieko neatskleidžia.
Tik suvokimas, kad vien tėvynėje pilnai atsiskleidžia žmogaus gyvenimas,
atveria mums tėvynės slėpinį. Vien tėvynėje žmogus alsuoja siela,
o tėvynė alsuoja per jį.
Vydūnas augo dvikalbėje aplinkoje, kur vokiškai
kalbėjo turintys galią įsakinėti, o lietuvių kalba buvo niekinama.
Tačiau dar vaikystėje išmintingos motinos dėka Vydūnas pasiryžo
didžiuotis savo lietuviška kilme ir savo gyvenimu aukštinti lietuviškumą.
Šitas Vydūno mintis būti lietuviu yra garbinga išsiskleidė
įvairiapuse veikla kultūriniame tautinio susipratimo fronte.
Kur vyksta tikrasis karas už tėvynę? taip klausia
besirūpinantys dabartine Lietuvos valstybės padėtimi. Kitados baltų
gentys gyveno didžiulėje teritorijoje nuo Volgos ir Kamos upių santakos
rytuose ir iki Oderio vakaruose. Tose žemėse gyvavo ir galinga Didžioji
Lietuvos kunigaikštystė. Tačiau šis plotas per palyginti neilgą
istorinį laikotarpį susitraukė iki siauro ruoželio Baltijos jūros
pakrantėje. Kodėl?
Baltai pamažu nutautėjo virsdami slavais. Didžių
pergalių kovos laukuose nepakako. Pralaimėta buvo kultūriniame fronte,
kuriame ir vyksta tikroji kova už tėvynę. Istorinėse dramose prie
šio fronto ragina grįžti ir Just. Marcinkevičius: Pašaukite Vytautą
nuo marių Juodųjų / Teapgręžia žirgą, tegrįžta į dvasią / Pašaukite
Vytautą, ką jis ten veikia / Praneškit sudygo rugiai, o raštas nedygsta.
Filosofas A. Jokubaitis išreikšdamas didelį susirūpinimą
tautos ir Lietuvos valstybės ateitimi klausia: Paskutinį šimtmetį
lietuviams reikėjo kalbėti apie Lietuvos išnykimą tam, kad ji neišnyktų.
Tai reikėtų daryti ir dabar, tačiau vis sunkiau rasti atsakymą į
klausimą, kodėl prasminga likti lietuviais? Sunkiai įsivaizduojama
Lietuvos valstybė, kurios piliečiai nesuvokia lietuvybės prasmės.
Būtent Vydūno mintys ir knygos apie tautos gyvybingumą
ir jos uždavinius Tautos gyvata ir Mūsų uždavinys bene geriausiai
gali pagelbėti mums susivokti šiame mažai pastebimame, tačiau svarbiausiame
fronte už tautos išlikimą.
Vydūno metai sutapo (gal neatsitiktinai) su Lietuvos
valstybės šimtmečio metais. Tai gera galimybė susimąstyti apie
Lietuvos nykimą. Gal klausdami, kodėl mažėjame, bei atsigręžę į
Vydūną, dar neišnyksime?
Kita, galbūt net svarbesnė vydūniškojo palikimo
dalis, yra skirtingų lyčių vyro ir moters tarpusavio santykiai.
Jei nuo tautiškumo priklauso mūsų tėvynės ateitis, tai nuo vyro
ir moters arba, sakant vydūniškai, nuo gimčių santykių, priklauso
žmogaus ir visos žmonijos ateitis. Šioje srityje labiausiai išryškėja
ta nuolatinė žmogaus viduje vykstanti kova tarp žmoniškumo
ir pažmoniškumo, tarp šviesos ir tamsos.
Vydūnas vartoja senesnę, jau primirštą sąvoką
gimtis. Jos nereikėtų keisti į įsigalėjusį žodį lytis,
nes žodžio gimtis reikšmė yra platesnė ir nurodo svarbiausią
gimties (lyties) paskirtį pradėjimą ir gimdymą, o šiandien
lytį norima atskirti nuo prigimties. Į mūsų kalbą sudėtos žodžio
gimtis prasmės aiškiai rodo nekintančią išmintį, kad lytis
neatskiriama nuo prigimties.
Dėl aiškumo pasitelkime lietuvių kalbos žodyną:
Gimtis 1. gimimas; kilmė: Ne po daug žemės
radom iš gimties. (Dusetos). Gimties dieną švenčiame. (A. Baran);
Kokios tu gimties ar paliokas, ar lietuvis? (Švenčionys). Pasisveikinom
kaip broliai vieno krašto, vienos gimties. (senieji raštai). 2.
prigimimas, gamta: Tai yra dovanos gimtinosios, tai
yra prigulinčios gimčiai žmogaus. (A. Baran). Nėra daikto gražesnio
prieš gimtį. (A. Baran). 3. lyties organai (genitalia).
4. gimda, įsčios (uterus): Šiandien visą dieną nebuvo
gimties skausmų (Mosėdis). 5. lytis: Tamsta, žmogumi
vyriškosios gimties, mes negalim pasitikėti (Šatrijos Ragana). 6.
gram. giminė: Niekatrosios gimties vienaskaitos vardininko
galūnė (K. Būga) [LKŽ, III t., p. 315].
Sąvoka gimtis yra tarsi daugiabriaunis
kristalas, kuris, įdėtas į tam tikrą prasmę nešantį sakinį, sušvinta
viena ar kita ar net keliomis savo briaunomis. Vartojant žodį gimtis
iš karto tampa aiški jos paskirtis giminės pratęsimui.
Vargu ar kur nors kitur rasime tokią gilią ir
skaisčią vyro ir moters santykių sklaidą, pagrįstą šviesiu žmoniškumu
ir savo dieviškos kilmės suvokimu, kaip tai aprašė Vydūnas savo
knygoje Gimdymo slėpiniai. Beje, šią knygą jis rašė kartu su Marta
Raišukyte, kaip vėliau pats sakė: Nebeatrenku, kurios mintys
mano, o kurios jos.
Paradoksalu, kad ši knyga yra bene mažiausiai
žinoma ir skaitoma Lietuvoje ar kur nors kitur. Galbūt svarbiausia
to priežastis ir yra jos gelmė, pasakytume net lyg ir nežemiška
išmintis. Dažniausias atsiliepimas susipažinus su šia knyga yra:
Tai ne man, taip gyventi nepajėgsime. Tačiau tai yra nesusivokimas.
Kai man sunku, sako M. Taisonas, visuomet sakau sau:
jei pasiduosiu, lengviau nebus. Dabar pasiduodame, bet ar nuo
to lengviau ir geriau?
Norime tokių įstatymų ir gyvenimo normų, kurios
būtų išpildomos (įvykdomos), o tai reiškia norime būti tobuli.
Tačiau šitoks noras yra saviapgaulė, žmogiškos prigimties nepažinimas,
nes manyti, kad esi tobulas yra sąstingis, neišvengiamai vedantis
į smukimą.
Galima tik tobulėti, o ne būti tobulais. O tobulėjimui
ar bent esamos padėties išlaikymui reikia gairių, švyturio. Ir kuo
sunkiau tai pasiekiama, tuo geriau. Niekada nebijok tobulybės,
sako Salvadoras Dali, jos bet kuriuo atveju nepasieksi. Ne
tiek svarbu, kiek pasiekei, svarbiau yra pastangos teisinga linkme
ar bent suvokimas, kas yra dora, o kas ne. O šito labiausiai
ir trūksta. Vydūno mintys rodo mums kryptį.
Matau čia panašumą su Evangelija, kuri nuolat
skaitoma, tačiau ar daug tokių, kurie tiksliai gyventų pagal ją?
Dažnas pasako, kad Jėzaus įsakymai ir nurodymai yra geri, bet neįvykdomi.
Ir dėl to nemažai žmonių Jėzaus mokymą atmeta. O tai reiškia, kad
nenorima augti, tobulėti, nenorima pripažinti savo tikrosios kilmės.
Tačiau tikras mokymas dėl nuolatinės žmogaus viduje vykstančios
kovos tarp tamsos ir šviesos, tarp žmoniškumo ir pažmoniškumo turi
būti neišpildomas (neįvykdomas), nukreipiantis į tai,
ko reikia siekti.
Bėda ta, kad toks įpareigojantis suvokimas
yra beveik pamirštas arba atmestas. Nuolat girdime kartojant, kad
reikia priimti žmogų tokį, koks jis yra. Taip, reikia, bet negalima
pamiršti, kad priimdami žmogų, koks jis yra, darome jį blogesnį,
o priimdami tokį, koks jis turėtų būti, darome tuo, kuo jis galėtų
tapti. Tai sena išmintis, kurią kartojo Gėtė ir kiti iškilūs
žmonės.
Vydūno ir Raišukytės mintys, sudėtos į Gimdymo
slėpinius, turėtų būti kaip kelrodė žvaigždė, į kurią turėtų krypti
vyro ir moters arba gimčių santykiai. Tačiau dauguma, bandę skaityti
šią ar kitą Vydūno knygą, nusivilia ir sako, kad ji sunkiai paskaitoma,
kad joje daug klaidų, aišku ne prasmės, bet šiuolaikinės literatūrinės
kalbos atžvilgiu. Deja, tai tiesa.
Tai maža, bet sunkiai įveikiama kliūtis. Kodėl?
Paradoksas: tam kliudo noras išlaikyti Vydūną kaip muziejinę vertybę,
kad nė viena raidė jo raštuose nebūtų pakeista. Bet keisti nieko
nereikia. Originalūs Vydūno raštai bet kuriuo atveju tebėra ir jie
išlieka, tačiau tebūnie ir paskaitomas Vydūnas. Primena tą
padėtį, kurią Jėzus apibūdino taip: Jūs užrakinate žmonėms dangaus
karalystę ir nei patys neinate, nei kitų neleidžiate (Mt 23,
12).
Kiek įtakos tautos gyvenimui turi Vydūno raštai,
kaip muziejinė vertybė? Sovietmečiu jo tekstai nebuvo leidžiami
ar net draudžiami, bet ir po Sąjūdžio vargu ar jis yra daugiau skaitomas,
nors raštų leidimu rūpinasi Vydūno draugija. Reikia drąsos ir pastangų
Vydūno išmintį įvilkti į šiuolaikinę bendrinę lietuvių kalbą, įrašyti
į skaitomiausias knygas mokyklinius vadovėlius.
Ar rasime kur nors kitur parašyta apie du skirtingus
lyčių uždavinius? Galbūt tik teologijoje. Argi nereikia to skelbti,
kai lyčių klausimas tapo toks svarbus, kai jame tiek daug gluminančių
ir pažmoniškumą skatinančių naujovių? Kai kas mano, kad tai pažanga,
bet dauguma sutrikę ir tyli, nedrįsdami ar nežinodami, ką atsakyti.
Vydūnas šiuo ir kitais klausimais yra kaip tik tas link žmoniškumo
kreipiantis švyturys.
Galbūt visų Vydūno raštų ir nereikėtų perrašyti,
tačiau kai kurias, aukščiau minėtas knygas apie tautiškumą, apie
sveikatą, jaunumą, grožį, o ypač apie vyro ir moters santykius,
kurie yra bet kokios kultūros pagrindas, šiuolaikiška kalba perteikti
yra būtina, nes nuo to, manau, priklausys ne tik lietuvių tautos,
bet ir visos Europos likimas.
Ne tik Lietuva, bet visa Europa sensta ir nyksta
dėl svarbiausios, bet kruopščiai nutylimos priežasties dėl netinkamų
santykių tarp lyčių. Nors, kita vertus, apie juos kalbama labai
daug, tačiau ne ta kryptimi. Dabar skatinami santykiai tarp
lyčių padaro žmogų vergu to, kas yra žemiau už jį, o vaikydamasis
iliuzinės laisvės žmogus tampa laisvės belaisviu.
Apie šį paradoksą dar antikos laikais rašė Aristotelis.
Žmogus, pasirinkęs elgtis blogai, privalo sakyti sau besielgiąs
gerai, nes jis negalėtų pasirinkti elgtis blogai. Bet kuriam žmogui
sunku susigyventi su moraliniu sugedimu, nes jis jaučia sąžinės
priekaištus. Moralinis sugedimas gali tapti priimtinas tik tada,
kai jis yra pateisinamas.
Kai surandame pasiteisinimą, įtikiname save, kad
anksčiau drausti troškimai dabar yra leistini. O tam geriausiai
tinka kalba, kai tie patys dalykai ar veiksmai pavadinami kitais
vardais. Pastebėkime, kokiais patraukliais vardais demokratinėje
visuomenėje yra pavadinti ir vis naujai pavadinami pavergiantys
ir nužmoginantys dalykai. Atpažinti, kas po jais slypi, padeda
Vydūno išmintis.
Taip žmogus tampa vergu to, kas yra mažiau už
jį patį ir nuo ko jis nebegali atsiskirti, su tuo susitapatina.
Vydūnas tai vadino geismu, kuriam žmogus vergauja. Tokia
keista nesusivokusio žmogaus padėtis. Tam, kad žmogus susivoktų
esąs tokioje keistoje padėtyje, būtini didieji žmonijos mokytojai,
kurie žino tikruosius daiktų ir dalykų vardus.
Baigsiu alegoriniu palyginimu:
Sūnus paprašė seno tėvo: Kol dar neišėjai, tėve,
suteik man palaiminimą.
Tėvas atsakė: Mano palaiminimas tebūnie toks
aš tave palydėsiu pažinimo kelyje.
Kitą rytą jiedu iš savo ankšto slėnio išėjo į
erdvę ir visą dieną kopė į kalną. Saulė jau leidosi vakarop, kai
jiedu pasiekė kalno viršūnę. Visa žemė, kur bežvelgtum, buvo nutvieksta
saulės šviesos. Netrukus saulė nusileido ir viską apgaubė tamsa.
Atėjo naktis. Tačiau tamsoje žibėjo žvaigždės.
Gal artimesnė pažintis su Vydūnu sustiprintų žvaigždžių,
esančių kiekvieno žmogaus širdyje, šviesą?
Pagal pranešimą, skaitytą Kaune, Vydūno 150-osioms
gimimo metinėms skirtame minėjime.
© 2018 XXI amžius
|