Naujos beatifikacijos
Praėjusio sekmadienio liturginėse
apeigose popiežius Jonas Paulius II paskelbė palaimintaisiais
septynis Dievo tarnus, tarp kurių buvo du kankiniai: 1915 metais
turkų nužudytas armėnų katalikų arkivyskupas ir 1945-aisiais nacių
auka tapęs vokiečių žurnalistas. Šv. Petro aikštėje aukotose beatifikacijos
šv. Mišiose drauge su daugiatūkstantine maldininkų minia dalyvavo
ir daugiau kaip 200 pasaulio vyskupų, susirinkusių į šį mėnesį
Romoje vykstantį Vyskupų Sinodą. Pamaldų pradžioje buvo perskaitytos
naujų palaimintųjų biografijos, pabrėžiant jų tikėjimo liudijimą.
Palaimintasis armėnų katalikų arkivyskupas Ignacijus Čukrala Malojanas
gimė Turkijoje 1869 metais. 1896-aisiais Libane įšventintas kunigu,
1911 metais Romoje konsekruotas vyskupu. Būdamas armėnų apeigų
katalikų ganytoju savo gimtajame Mardinės mieste, jis tėviškai
rūpinosi tautiečių ne tik dvasiniais, bet ir socialiniais bei
materialiniais reikalais.
1914-aisiais prasidėjęs Pirmasis pasaulinis karas ženklino ir
Turkijos armėnų žudynių pradžią. Turkų persekiojimų neišvengė
ir Mardinės arkivyskupas I.Malojanas. 1915 m. balandžio pabaigoje
kuriją ir katedrą apsupę turkų kareiviai, esą ieškodami ginklų
sandėlio, arkivyskupo namuose padarė kratą, bet nieko nesurado.
Pirmosiomis gegužės dienomis arkivyskupas, pasišaukęs savo kunigus,
įspėjo juos apie armėnams artėjantį pavojų, prašydamas melstis
ir būti ištikimus tikėjimui. Tai buvo realus perspėjimas: 1915-1918
metais per deportacijas ir represijas Turkijoje žuvo daugiau kaip
1,5 mln. armėnų.
1915 m. birželio 13 d. Turkijos teisme buvo pradėta nagrinėti
jam ir 27 bendruomenės nariams iškelta byla dėl ginklų slėpimo.
Per tardymą ganytojas buvo kankinamas, jam siūlytas vienintelis
išsigelbėjimo būdas - pereiti į musulmonų tikėjimą. Tačiau arkivyskupas
I.Malojanas tvirtai atsakė niekada neišsižadėsiąs Kristaus ir
neišduosiąs Bažnyčios. Jis buvo nuteistas mirties bausme "už
tėvynės išdavystę", tačiau teismo nuosprendyje pakartota
sąlyga, kad bausmė bus dovanota išpažinus islamą. Po atsisakymo
gelbėtis, pereinant į islamą, jis buvo nušautas tardytojo kabinete.
Kai arkivyskupui buvo siūloma tapti musulmonu, jis atsakė: "Gyvenu
ir mirštu už tikrąjį tikėjimą, šlovinu mano Viešpaties ir Dievo
kryžių".
Palaimintasis Nikolausas Grosas gimė 1898 metais Nidervenigerno
vietovėje Vokietijoje, netoli Eseno miesto. Augo giliai pamaldžių
katalikų darbininkų šeimoje: vaikai su tėvais kasdien dalyvaudavo
šv. Mišiose. Nuo ankstyvos jaunystės Nikolausas dirbo geležies
fabrike ir anglies kasyklose. Ten kilęs susidomėjimas darbininkų
teisėmis tapo jo gyvenimo pašaukimu. N.Grosas įstojo į krikščionių
profesinę sąjungą, pats steigė krikščionių kalnakasių sąjūdžio
jaunimo kuopas.
1921-aisiais N.Grosas pradėjo dirbti Eseno kalnakasių dienraščio
redakcijoje. Vedęs Elizabetą Koch, susilaukė septynių vaikų, kurių
dauguma dalyvavo Šv. Petro aikštėje vykusioje savo tėvo beatifikacijos
iškilmėje. Sugebėjęs dėmesingai rūpintis didelės šeimos gerove,
N.Grosas toliau plėtojo žurnalistinį darbą. 1927 metais tapo laikraščio
vyriausiuoju redaktoriumi. Šį vakarinės Vokietijos darbininkų
dienraštį nacių režimas uždarė 1938-aisiais, o vėliau susidorojo
ir su redaktoriumi.
Niekada neslėpęs priešiškumo naciams, kuriuos laikė Vokietijos
valstybės "mirtinais priešais", 1930 metais N.Grosas
rašė: "Mes, kaip katalikai darbininkai, visiškai ir galutinai
atmetame nacionalsocializmą ne tik politiniais ir ekonominiais
sumetimais, bet ypač remdamiesi savo kultūriniu ir religiniu nusistatymu".
Nacių slaptoji policija Gestapas jį suėmė 1944-aisiais, netrukus
po nepavykusio pasikėsinimo į Hitlerio gyvybę. Nors N.Grosas toje
akcijoje nedalyvavo, buvo nuteistas mirties bausme už išdavystę
ir pakartas Berlyne 1945 m. sausio 23 d. Jo kūną naciai sudegino,
o pelenus - išbarstė.
Kankinystė, anot N.Groso, yra pagrįsta supratimu, jog kai žemėje
išlaikysime mūsų gyvenimo egzaminą, kai savo tikėjimu paliudysime
ištikimybę Dievui, tik tada mes, žmonės, galėsime turėti Dievą
visiems laikams ir per amžius.
Palaimintaisiais taip pat paskelbti kunigai Alfonsas Marija Fuskas
(1839-1910) ir Tomasas Marija Fuskas (1831-1891) gyveno pietinėje
Italijos dalyje ir maždaug tuo pačiu laikotarpiu, bet nebuvo giminės.
Nors jų veikloje ir charizmoje - daug bendrų bruožų (abu rūpinosi
vargšais ir našlaičiais, rodė ypatingą dvasingumą), žemiškajame
gyvenime vienas kito jie net nepažinojo. Palaimintasis kunigas
A.Fuskas įsteigė Šv. Jono Krikštytojo seserų kongregaciją, o palaimintasis
kunigas T.Fuskas - Švč. Kristaus Kraujo artimo meilės kongregaciją.
Palaimintoji Emilija Tavernje Gamelen gimė 1800 metais Kanados
mieste Monrealyje, gausioje pamaldžių katalikų šeimoje. Gyvenimo
pavasarį patyrė daug skausmo. Ji buvo paskutinioji iš 15 šeimos
vaikų ir beveik nepažino anksti mirusių savo tėvų. Ištekėjusi
susilaukė trijų vaikų, kurie mirė kūdikystėje. Mirus ir sutuoktiniui,
likusi vieniša 28 metų moteris nepasidavė nevilčiai ir pasišventė
artimo meilės darbams, maldai. Savo namuose įkūrė vargšų ir ligonių
globos centrą, kuriame rūpinosi imigrantais, buvusiais kaliniais,
seneliais ir bedarbiais. Šie, nelauktai radę prieglobstį, sulaukę
pagalbos ir žmogiškos šilumos, Emilijos namus pavadino Apvaizdos
namais. Tokį vardą gavo ir E.Tavernje įsteigta seserų vienuolių
kongregacija, kuri šiuo metu veikia ne tik Kanadoje, bet ir JAV,
Čilėje, Argentinoje, Haityje, Kamerūne, Egipte, Filipinuose ir
kitose šalyse. Palaimintoji E.Tavernje susirgo cholera, apsikrėtusi
nuo globojamų ligonių, ir mirė 1851 m. rugsėjo 28 d.
Kita palaimintąja paskelbta vienuolė sesuo Marija Eutimija Ufing
gimė 1914 metais šiaurės Vokietijoje. 1936-aisiais ji davė pirmuosius
vienuolės įžadus Gailestingumo seserų kongregacijoje. Įgijusi
slaugės profesiją, nuo 1939 metų dirbo su pačiais sunkiausiais
ligoniais Dinslakeno ligoninėje. Jai buvo pavesta slaugyti specialios
kalėjimo palatos ligonius. Antrojo pasaulinio karo metais į šią
palatą, vadintą Šv. Barboros vardu, buvo atvežamai iš nacių okupuotų
šalių deportuoti darbininkai ir karo belaisviai - rusai, ukrainiečiai,
lenkai, anglai, prancūzai. Visais jais sesuo Marija Eutimija rūpinosi
labai kantriai ir su meile, suteikdama ne tik fizinę, bet ir dvasinę
pagalbą. Ji melsdavosi kartu su ligoniais, padėdavo prieiti sakramentų.
Palatos kaliniai ją vadino šv. Barboros angelu. Po mirties 1955
metais garsas apie sesers Marijos Eutimijos šventumą pasklido
toli už Vokietijos ribų.
Palaimintoji italė sesuo Eugenija Piko (1867-1921) gyvenimo paguodą
ir pašaukimą taip pat atrado vienuolystėje. Jaunystėje apsupta
nepastovaus ir moraliai netvarkingo gyvenimo, sulaukusi 20-ies
metų įstojo į Jėzaus ir Marijos Švč. Širdžių mažųjų seserų kongregaciją.
Kovodama su savo silpna sveikata, ji pasiaukojančiai rūpinosi
vargšais ir apleistaisiais Italijos šiaurėje ypač Pirmojo pasaulinio
karo metais. Paprastumas, kuklumas, ištikimybė ir dosnumas buvo
gairės, kuriomis sesuo Eugenija vadovavosi auklėdama kongregacijos
naujokes, vėliau - ir vadovaudama kongregacijai. Siekdama šventumo,
mąstė Jėzaus veidą žodžiais: "Kaip Jėzus pasirinko duoną,
visiems tokį paprastą ir bendrą dalyką, taip mano gyvenimas turi
būti paprasčiausias ir visiems prieinamas, kuklus, paslėptas,
kaip duona".
Šventasis Tėvas homilijoje taip pat išryškino kiekvieno naujo
palaimintojo dorybes ir tikėjimo liudijimo pavyzdžius. "Armėnų
arkivyskupas I.Malojanas, miręs kaip kankinys vos 46-erių, primena
mums kiekvieno krikščionio dvasinę kovą, kuriai blogio išpuolių
akivaizdoje yra išstatytas jo tikėjimas, - sakė Popiežius. - Iš
Eucharistijos jis sėmėsi būtinos stiprybės kasdienei sielovadai
vykdyti, kaip kunigas dosniai ir ryžtingai paskirdamas save Evangelijai
skelbti, pastoraciniam darbui ir tarnystei labiausiai stokojantiems."
Kalbėdamas apie palaimintąjį N.Grosą, Jonas Paulius II pastebėjo,
kad šis gausios šeimos tėvas, žurnalistas ir kankinys gyveno "tamsiu
Vokietijai XX amžiaus periodu. Jis priešinosi nacionalsocializmo
ideologijai su krikščioniška viltimi. Meilė Bažnyčiai ir tiesai
buvo jo gyvenimo prioritetas". Šventasis Tėvas sakė, kad
palaimintoji E. Tavernje "turėjo auksinę širdį, atvirą visų
vargams, tarnaudama ypač neturtingiesiems ir vaikams, su kuriais
ji elgėsi kaip su karaliais. Jiems ji paskyrė save su didžiu dosnumu,
kurį manė gavusi iš Viešpaties. Tai buvo jos gilaus džiaugsmo
netgi nelaimėse paslaptis".
"Nuo vaikystės Viešpats į jo širdį patalpino karštą troškimą
paaukoti savo gyvenimą tarnavimui vargingiausiems, ypač nelaimės
ištiktiems vaikams ir jauniems žmonėms", - sakė Popiežius
apie palaimintąjį kunigą A. Fuską. Minėdamas kitą palaimintąjį
kunigą T. Fuską, Šventasis Tėvas pasidžiaugė, kad "per savo
stiprų tikėjimą jis žinojo, kaip ypatingai išgyventi Dievo karalystės
didybę šiame pasaulyje".
Jonas Paulius II iškėlė palaimintosios vienuolės M. Ufing "pasišventimą
suteikti paramą ligoniams, ypač sergantiems karo belaisviams,
kalėjimų darbuotojams". Palaimintoji sesuo E.Piko visą širdį
atidavė "jaunimo ir nelaimių ištiktų šeimų poreikiams, padėdama
tuo metu Europą apėmusio karo aukoms".
Atnaujintas Martirologas
Atnaujintas ir išsamus Martirologas,
į kurį įtraukti visi II Vatikano Susirinkimo Katalikų Bažnyčioje
kanonizuoti ir beatifikuoti asmenys, spalio pradžioje buvo paskelbtas
Vatikane. Spalio 2 dieną surengtoje spaudos konferencijoje "Martyrologium
Romanum" pristatė jį rengusios Liturgijos ir sakramentų kongregacijos
prefektas kardinolas Chorchė Arturas Medina Estavesas ir tos pačios
dikasterijos sekretorius arkivyskupas Frančeskas Pijus Tamburinas.
Savo kalboje kardinolas Ch.Medina pirmiausia išryškino kiekvieno
krikščionio pašaukimą į šventumą, priminė popiežiaus Jono Pauliaus
II mintis iš apaštalinio laiško "Novo millennio ineunte"
apie II Vatikano Susirinkimo mokymą šiuo klausimu. Visa krikščionio
egzistencija turi būti persmelkta apaštalo šv. Pauliaus raginimu:
"Tokia yra Dievo valia - jūsų šventėjimas". Neatsitiktinai
pirmaisiais Bažnyčios gyvavimo amžiais krikščionys paprastai būdavo
vadinami šventaisiais.
Bažnyčia, savo liturginėse apeigose ir mokyme prisimindama šventųjų
gyvenimo pavyzdžius, reiškia jiems pagarbą, tačiau tuo nesumažina
Dievui priklausančios garbės: dėkoja Viešpačiui už malonės pergalę
Jo vaikų, pasiekusių šventumą. Todėl šventųjų kultas negali būti
painiojamas su vieno triasmenio Dievo garbinimu, jis negali būti
atsietas nuo Viešpačio, viso gėrio Šaltinio garbinimo. Rodydami
pagarbą šventiesiems, niekuomet negalime pamiršti, kad jų pasiekta
krikščioniško gyvenimo pilnatvė nėra tik žmogiškų pastangų vaisius,
bet Dievo šventumo atspindys ir Jo malonės dovana. Bažnyčia laiko
šventuosius ištikimybės krikšto malonei pavyzdžiais ir mūsų užtarėjais
prieš Dievą, galinčiais mums padėti savo malda.
Vatikano radijo paruoštoje kardinolo Ch.Medinos kalbos santraukoje
pristatant naująjį Martirologą, primenama, kad jau nuo pirmųjų
amžių krikščionys stengėsi išsaugoti atminimą tų Kristaus mokinių,
kurie praliejo kraują persekiojami ir liko ištikimi savo tikėjimui
netgi mirties akivaizdoje. Laikui bėgant vietinėse Bažnyčiose
atsirado kankinių sąrašai, į kuriuos neretai būdavo įtraukiami
ir kitų Bažnyčių tikintieji, kurių kankinystės pavyzdys sulaukdavo
ypatingo atgarsio. Iš pradžių tuose sąrašuose buvo minimi tik
kankiniai, bet vėliau į juos įtraukiami ir vardai vyskupų, vienuolių
ar našlių, pagarsėjusių savo dorybėmis ir šventu gyvenimu. Nusistovėjo
paprotys, kad kankiniai ir šventieji buvo liturginėse apeigose
minimi jų mirties dieną, kuri buvo laikoma jų gimimo dangui diena
arba jų perėjimo į Tėvo namus diena.
Per ilgus amžius dalinėse Bažnyčiose buvo sukaupti skirtingi martirologai,
tačiau, gerėjant susisiekimui ir plečiantis dalinių Bažnyčių tarpusavio
ryšiams bei stiprėjant katalikiškumo sampratai, buvo sudarytas
"Martyrologium Romanum". Į jį buvo įtraukti visi šventieji
ir palaimintieji, kuriuos pripažino Romos Katalikų Bažnyčia. Pirmasis
toks visaapimantis Martirologas buvo sudarytas XVI amžiuje po
Tridento Visuotinio Susirinkimo. Kardinolo Čezarės Baronio rūpesčiu
sudarytą Martirologą popiežius Grigalius XIII patvirtino 1586
metais. Per penkis amžius šis Martirologas buvo peržiūrėtas ir
papildytas daugiau nei šimtą kartų. Paskutinė papildyta "Martyrologium
Romanum" redakcija buvo paskelbta 1956 metais. Po jo sudarymo
Katalikų Bažnyčia šventaisiais ir palaimintaisiais pripažino daugybę
savo vaikų. Vien tik popiežiaus Jono Pauliaus II pontifikato metais
buvo beatifikuota daugiau kaip 1200 Dievo tarnų, kanonizuota -
per du šimtus. Taigi dabartinis Martirologo leidimas, nors jame
ir remiamasi visomis ankstesnėmis redakcijomis, yra gerokai atnaujintas.
Beveik 800 puslapių leidinyje, pasinaudojant naujais istorinių
tyrimų duomenimis, ištaisytos kai kurios klaidos, buvusios ankstesnėje
"Martyrologium Romanum" redakcijoje. Kai kurie vardai
buvo išbraukti, nes paskutiniai tyrimai sukėlė abejonių, kad tokie
asmenys iš viso egzistavo. Keletas vardų išbraukta nustačius,
kad jie pasikartoja: to paties asmens vardas buvo užrašytas kiek
kitaip ir šiek tiek skyrėsi datos, nes liturgijoje skirtingose
vietose jie buvo minimi kitu laiku.
Arkivyskupas F.Tamburinas paaiškino, kad nors "martirologo"
sąvoka pirmiausia nusakomas išvardijimas krikščionių, kurie patyrė
kankinystę už savo tikėjimą, tačiau pagal ilgainiui nusistovėjusią
tradiciją į Martirologą įtraukti visi Katalikų Bažnyčioje kanonizuoti
ir beatifikuoti asmenys. Naujajame Martirologe iš viso išvardyta
6538 šventaisiais ir palaimintaisiais paskelbtų vyrų ir moterų
vardai. Į jį netgi įtraukti septyni nauji palaimintieji, kuriuos
popiežius Jonas Paulius II beatifikavo spalio 1-ąją, tai yra praėjus
kelioms dienoms po Martirologo paskelbimo.
Kaip buvo pabrėžta spaudos konferencijoje, tas faktas, jog kuris
nors asmuo nėra įtrauktas į Martirologą, dar nereiškia, kad jis
(arba ji) nėra šventas. Tiesiog "Martyrologium Romanum"
yra liturginė knyga, kurioje išvardyti tie asmenys, kurių pamaldumą
oficialiai patvirtino Romos Katalikų Bažnyčia. Ji nepretenduoja
sudaryti visų laikų visų šventųjų sąrašo "nuo Abelio iki
šių dienų", pabrėžė arkivyskupas F.Tamburinas. O štai kardinolas
Ch. Medina teigė, kad, nors jo vadovaujama kongregacija ir jai
talkinę istorikai, archeologai bei teologai naują Martirologo
redakciją rengė daugiau kaip 20 metų, jis negali tiksliai pasakyti,
kiek šventųjų į jį įtraukta. Reikalas tas, kad prie daugelio į
naująjį Martirologą įtrauktų šventųjų ir palaimintųjų vardų nurodyta,
jog kankinystę drauge patyrė ir jų "kompanionai", tai
yra draugai, kurie irgi buvo kanonizuoti arba beatifikuoti. Šiais
laikais nagrinėjant šventųjų skelbimo bylas, yra tiksliai žinomi
ir kankinystę patyrusiųjų kompanionai ir jų vardai, tačiau senuosiuose
Martirologuose, kuriais remtasi sudarant naująjį, taip nėra.
Lyginant su ankstesniais martirologais, naujajame pateiktas tekstas
prie kiekvieno atskiro vardo yra gerokai sutrumpintas, pavyzdžiui,
nebėra nurodoma, kokios yra išlikusios šventojo relikvijos. Kalbant
apie senųjų laikų kankinius, daugiau nebenurodoma, kuriam iš Romos
imperatorių valdant šventieji buvo nukankinti, išskyrus ypač žinomus
valdovus. Nebenurodoma, kokie pirmųjų krikščionybės amžių popiežiai
tuos kankinius kanonizavo arba beatifikavo, jeigu apie tai nėra
tikslios informacijos.
Atsižvelgus į pasaulinės Katalikų Bažnyčios kultūrinę įvairovę,
naujajame Martirologe datos dabar pateiktos trimis variantais:
pagal dabar Vakarų krikščionybėje galiojantį Grigaliaus kalendorių,
pagal antikinį Romos kalendorių ir pagal Azijoje paplitusį vadinamąjį
Mėnulio kalendorių. Šventųjų ir palaimintųjų sąrašo eilė sudaryta
pagal Grigaliaus kalendorių: pradedama vardais, kurie Bažnyčios
liturgijoje minimi sausio 1 dieną.
Kadangi naujasis Martirologas išleistas lotynų kalba, jo pabaigoje
indeksas sudarytas abėcėlės tvarka naudojant vardų lotyniškus
variantus, nurodant tik šventųjų bei palaimintųjų mirties datą
ir liturginės šventės dieną.
Arkivyskupas F.Tamburinas išreiškė viltį, kad kitos vyskupų konferencijos,
rengdamos Martirologo vertimus, sudarys vardų indeksus ir pagal
kitas kategorijas - išvardytų asmenų gyvenimo geografines vietas
ar laikotarpius, gal net parengs į Martirologą įtrauktų vyskupų,
vienuolių ir kitų Bažnyčios narių grupių sąrašus.
Martirologas nėra koks nors paprastas žinynas, bet liturginė knyga.
Ji ne tik praplečia žinias, bet skelbia Kristaus ir jo išpažinėjų
šventumą visiems krikščionims, kad šie sektų šventųjų pavyzdžiu.
M.B.
© 2001 "XXI amžius"