Popiežius apgailestavo dėl misionierių klaidų Kinijoje
Tam tikro politinio atgarsio sulaukė
popiežiaus Jono Pauliaus II pareiškimas, kuriuo kviečiama normalizuoti
prieš 50 metų nutrūkusius Vatikano ir komunistų valdomos Kinijos
Liaudies Respublikos santykius. Atsiprašydamas už misionierių
Kinijoje padarytas klaidas kolonializmo istoriniu periodu, Šventasis
Tėvas nurodė, kad Kinijos Liaudies Respublikos ir Šventojo Sosto
santykių normalizavimas neabejotinai turėtų teigiamą poveikį žmonijos
pažangai.
Šios Popiežiaus mintys buvo išsakytos laiške spalio 24-25 dienomis
Romoje vykusio tarptautinio kongreso "Mateo Ričis: už dialogą
tarp Kinijos ir Vakarų" dalyviams. Susitikimą, skirtą paminėti
žymaus jėzuitų misionieriaus Mateo Ričio (1552-1610) atvykimo
į Kinijos sostinę 400-osioms metinėms, surengė Romos jėzuitų Grigaliaus
universitetas, bendradarbiaujant su Milane veikiančiu Italijos
kinų studijų institutu. Tarp aktyvių renginio organizatorių buvo
Romos kurijos kardinolas Rožeras Ečegerajus ir žymus Italijos
politikas senatorius Džiulijus Andreotis. Šiek tiek anksčiau,
spalio 14-17 dienomis, panašus kongresas apie M.Ričio darbus Kinijoje
ir jų reikšmę vyko Pekine.
Kaip visada atvirai savo kreipimesi Popiežius atsiprašė už Katalikų
Bažnyčios padarytas klaidas Kinijoje, kartu prašydamas kinų tautos
atleidimo už visus krikščionių įžeidimus toje epochoje, kai Bažnyčia
iš dalies pritarė tuo- metinėms kolonializmo jėgoms. "Istorija
primena mums apgailėtiną faktą, jog Bažnyčios narių darbas Kinijoje
ne visada buvo be klaidų... Dar daugiau, jų veiksmus neretai sąlygojo
sunkios situacijos, susietos su visu kompleksu istorinių įvykių
ir konfliktuojančių politinių interesų, - pažymėjo Jonas Paulius
II. - Ir šiuolaikinės istorijos tam tikrais laikotarpiais europietiškų
politinių jėgų "protekcija" kartais ribojo Bažnyčios
veikimo laisvę ir neigiamai atsiliepė Bažnyčios padėčiai Kinijoje."
Toliau Šventasis Tėvas savo laiške rašė: "Aš jaučiu gilų
liūdesį dėl šių praeities klaidų bei ribotumų ir apgailestauju,
kad daugeliui žmonių šie trūkumai galėjo sudaryti įspūdį, jog
Katalikų Bažnyčia rodė nepakankamą pagarbą ir vertinimą Kinijos
žmonėms, kurie netgi galėjo manyti, jog Bažnyčia buvo motyvuota
priešiškumo jausmų Kinijai. Už visa tai aš prašau atleidimo ir
supratimo tų, kurie gali tam tikru būdu jaustis įskaudinti minėtų
krikščionių veiksmų". Popiežius taip pat pabrėžė, kad "Bažnyčia
neturi bijoti istorinės tiesos, ir ji yra pasirengusi su giliu
skausmu prisiimti atsakomybę už savo vaikų padarytas istorines
klaidas."
Bažnyčia nesiekia priviliegijų
Kreipimesi Popiežius priminė, jog
ir Kinija, ir Katalikų Bažnyčia yra seniausios ir didžiausios
institucijos pasaulyje, kiekviena turinti po daugiau nei milijardą
narių, todėl jų geri santykiai būtų naudingi visos planetos gyventojams.
"Istoriškai žvelgiant, nors gana skirtingos, tačiau nepriešingos
viena kitai, Kinija ir Katalikų Bažnyčia yra dvi seniausiai egzistuojančios
"institucijos", kurios dabar veikia pasaulio scenoje:
abi (nors skirtingose srityse: viena - socialinėje ir politinėje,
kita - religinėje ir dvasinėje) apima daugiau kaip po milijardą
sūnų ir dukterų. Ne paslaptis, kad Šventasis Sostas, visos Katalikų
Bažnyčios vardu ir, esu įsitikinęs, dėl visos žmonių giminės naudos,
turi vilties pradėti tam tikrą dialogą su Kinijos Liaudies Respublikos
valdžia", - patvirtino Jonas Paulius II.
Šiame laiške neužsiminęs apie gerai žinomus Kinijos komunistų
režimo vykdomus žmogaus teisių pažeidimus, įskaitant tikinčiųjų
persekiojimą, Popiežius išgyrė KLR pasiekimus ekonominėje, socialinėje
ir politinėje srityse. "Kinijos žmonės, ypač pastaruoju metu,
daug nuveikė įgyvendindami tikslus socialinės pažangos srityje...
Bažnyčiai yra labai artimos tos vertybės ir tikslai, kurie yra
reikšmingi ir šiuolaikinėje Kinijoje: solidarumas, taika, socialinis
teisingumas, išmintingas globalizacijos reiškinio valdymas ir
visų žmonių pilietinė pažanga", - rašė jis.
Jonas Paulius II dar kartą priminė, jog, kaip ir tėvo M.Ričio
laikais, taip ir dabar "Katalikų Bažnyčia nesiekia jokių
privilegijų iš Kinijos vadovų", o tik normalių sąlygų sielovadiniam
darbui. Dėl to ji pasirengusi atnaujinti dialogą, kad būtų sukurti
santykiai, grindžiami abipuse pagarba ir gilesniu supratimu. Šventasis
Tėvas pabrėžė, jog Katalikų Bažnyčia Kinijoje trokšta pasiūlyti
savo nuolankų ir nesavanaudišką tarnavimą Kinijos katalikų ir
visų šalies žmonių gerovei. Jis nurodė Bažnyčios socialines iniciatyvas,
ypač sveikatos apsaugos ir švietimo srityse, kurias Kinijos gyventojai
visada su dėkingumu priėmė.
Kinijos valdžia kelia senas sąlygas
Netrukus į Popiežiaus pareiškimą
atsiliepė Kinijos užsienio reikalų ministerija. Jos atstovas Sun
Jusi spalio 29 dieną Pekine surengtoje spaudos konferencijoje
pastebėjo, jog KLR vyriausybė atidžiai išnagrinės Popiežiaus pasiūlymą
dėl santykių normalizavimo. Apskritai Pekinas sveikina Popiežiaus
atsiprašymą dėl krikščionių praeityje vykdytų neteisingumų Kinijoje.
"Mes manome, jog tai - pozityvus ženklas", - sakė Sun
Jusi ir priminė Kinijos režimo keliamas dvi išankstines sąlygas
Vatikanui dėl diplomatinių santykių atnaujinimo.
Pirmoji gerai žinoma sąlyga, kad Vatikanas nutrauktų diplomatinius
santykius su Taivanu, kurį Kinija laiko neteisėtai atskilusia
savo dalimi. Taivanas, kaip savarankiška šalis (pasivadinusi Kinijos
Respublika) susikūrė, kai į šią 25 milijonus gyventojų dabar turinčią
salą po 1949 metų komunistų perversmo pasitraukė tuometinė tautinė
Kinijos vyriausybė. Faktiškai Šventasis Sostas niekada atskiros
diplomatinės misijos Taivane neturėjo. Vatikano ambasada (nunciatūra)
iš pradžių buvo sostinėje Pekine, tačiau, įsitvirtinus komunistams
ir prasidėjus krikščionių persekiojimams, ji saugumo sumetimais
buvo perkelta į Nankiną, paskui - į tuometinę Britanijos koloniją
Honkongą ir galiausiai - į Taivaną, kur yra iki šiol. Taigi Vatikano
nuncijus Taivane iš esmės oficialiai lieka Popiežiaus legatu visai
Kinijai, ir tam tikromis sąlygomis vėl galėtų įsikurti Pekine,
nors tai būtų nemažas smūgis Popiežių aktyviai palaikantiems Taivano
katalikams. Daugelio jų tėvai ir seneliai praėjusio šimtmečio
viduryje pasitraukė į Taivaną bėgdami nuo komunistų prievartos
ir iki šiol įsivaizduoja laisvą Kiniją - be komunistų.
Kita Pekino keliama išankstinė sąlyga santykiams normalizuoti
- kad Popiežius religijos pretekstu nesikištų į Kinijos vidaus
reikalus, sakė spaudos konferencijoje Sun Jusi. Gerai žinoma,
jog kišimusi į šalies vidaus reikalus Pekinas pirmiausia laiko
Katalikų Bažnyčios kanoninę tradiciją kada popiežius skiria vyskupus.
Taigi norima, kad katalikų vyskupus Kinijai skirtų ne Popiežius,
bet šalį valdanti komunistų partija. Šiam tikslui šeštojo dešimtmečio
pradžioje buvo įkurta ir režimo pripažinta Kinijos katalikų patriotinė
sąjunga, kuri nutraukė ryšius su Šventuoju Sostu. Tuo tarpu Popiežiui
ištikima Kinijos Katalikų Bažnyčia, taip pat ir jos vyskupai,
veikia pogrindyje, patirdama didžiausias represijas. Tiesa, pastaruoju
metu pranešama, kad su Vatikanu susitaikė ir buvo pripažinti kai
kurie "pariotinės" Bažnyčios vyskupai.
Minėtoje spaudos konferencijoje Kinijos užsienio reikalų ministerijos
atstovas sakė, kad iškilo dar viena "kliūtis" Pekino
ir Vatikano santykiams normalizuoti. Prieš metus popiežius Jonas
Paulius II kanonizavo 120 Kinijos kankinių, o tai "labai
pažeidė kinų jausmus". Nors šie kankiniai buvo gyvenę ir
gyvybę už tikėjimą atidavę ankstesniais amžiais ir tiesiogiai
su komunistų režimu nesusiję, tačiau Pekinas piktai priešinosi
jų kanonizacijai, nes jie, kaip misionieriai, neva atstovavo "užsienio
imperialistinėms jėgoms" Kinijoje. Valdančiuosius komunistus
ypač suerzino tai, kad kanonizacijos iškilmės Romoje vyko 2000-ųjų
spalio 1-ąją, tai yra dieną, kai Kinijoje yra minimos 1949 metų
revoliucijos metinės. Spaudos konferencijoje Sun Jusi apgailestavo,
kad Popiežius neatsiprašė dėl kankinių kanonizacijos ir išreiškė
viltį, kad Vatikanas imsis konkrečių priemonių pašalinti šias
kliūtis kelyje į atitinkamo klimato sukūrimą. Tai leistų pradėti
derybas dėl kontaktų atnaujinimo. Nejaugi siekiama, kad Popiežius
atšauktų kankinių paskelbimą šventaisiais?
Taivanas teigiamai vertina Popiežiaus
pastangas
Taivano ambasadorius prie Šventojo
Sosto Raimondas Tai suabejojo, ar žemyninės Kinijos vyriausybė
iš viso yra pasirengusi teigiamai atsiliepti į popiežiaus Jono
Pauliaus II kvietimą pradėti derėtis ir atkurti formalius diplomatinius
santykius. Jis sakė, kad Taivano vyriausybė sveikina Popiežiaus
pastangas atnaujinti Šventojo Sosto ir Kinijos Liaudies Respublikos
dialogą, kas galėtų prisidėti prie religijos laisvės žemyninėje
Kinijoje įtvirtinimo.
"Mes tikimės, kad Jo Šventenybės parodyta nuolanki laikysena
kinų tautos atžvilgiu visame pasaulyje bus interpretuojama kaip
draugiškumo gestas", - kalbėjo R.Tai, susitikęs su Vatikano
valstybės pasekretoriu monsinjoru Čelestinu Miljore. Susitikime
buvo aptarta susidariusi nauja diplomatinė situacija po minėto
Popiežiaus pareiškimo. Ambasadorius sakė, kad Šventasis Tėvas
paskutiniuoju pareiškimu padarė išimtinį pasiūlymą Pekinui, tačiau
komunistų vyriausybė, keldama vis tas pačias sąlygas, matyt, nelabai
nori suartėjimo. Tuo tarpu Taivano užsienio reikalų ministerijos
pareiškime pabrėžiama, kad žemyninėje Kinijoje, kaip ir anksčiau,
nėra jokios religinės laisvės. Taivano vyriausybė yra pasirengusi
ir toliau palaikyti gerus santykius su Vatikanu, o nunciatūra
liks Taivano sostinėje Taipėjuje, sakoma pareiškime.
Taivano kardinolas Paulius Šan Kuoši be užuolankų sakė, kad Vatikano
ir Kinijos santykių normalizavimo negalima laukti, kol komunistų
partija lieka valdžioje. "Tai jau ne pirmas kartas, kad Popiežius
išreiškia palankumą Kinijai. Tačiau jeigu Kinijos vyriausybė toliau
taikys komunistinę ideologiją ir politiką Bažnyčios atžvilgiu,
diplomatinius santykius užmegzti bus labai sunku", - sakė
kardinolas misijų žinių agentūrai "Fides".
Honkongo vyskupai neslepia skepticizmo
Žemyninėje Kinijoje nei oficiali
spauda, nei televizija apie popiežiaus Jono Pauliaus II laišką
nepranešė ir šia tema nebuvo diskutuojama. Austrijos katalikų
žinių apgentūra "Kathpress" tik nurodė neįvardytą "patriotinės"
Bažnyčios atstovą, kuris įvertino Popiežiaus apologiją dėl kolonializmo
laikotarpiu krikščionių padarytų klaidų kaip reikšmingą žingsnį
į priekį. Šis Pekino "patriotinės" vyskupijos atstovas
sakė, kad daugelis tikinčiųjų ir kunigų su dėkingumu priėmė Šventojo
Tėvo pagarbos ir vertinimo žodžius kinų tautai. "Dabar yra
vilties, kad Bažnyčiai Kinijoje bus daug geriau", - sakė
jis.
Tačiau Honkongo katalikų vyskupai (buvusi Britanijos kolonija
Honkongas buvo sugrąžinta Kinijai 1999-aisiais, bet pagal susitarimą
50 metų turi "ypatingą statusą") gana skeptiškai įvertino
Kinijos ir Vatikano santykių pagerinimo perspektyvas. Honkongo
vyskupas koadjutorius Jozefas Dzen Dzekiunas Azijos katalikų žinių
apgentūrai UCAN sakė, kad Šventasis Tėvas parodė atvirumą ir geranoriškumą
pripažindamas kai kurių Vakarų misionierių padarytas klaidas.
Jie galbūt nelabai suprato kinų tautos tradicijas ir kultūrą.
Bet, jo manymu, dabartinė Kinijos valdžia nėra rimtai nusiteikusi
suartėti su Šventuoju Sostu ir toliau varžo Bažnyčios gyvenimą
šalyje.
Vyskupas J.Dzen sakė, jog Honkongo teologams draudžiama dėstyti
"patriotinės" Bažnyčios seminarijose, žemyninės Kinijos
vyskupijoms ir parapijoms neleidžiama gauti katalikiškos spaudos
iš Honkongo ir Taivano. Kartkartėmis skelbiami pranešimai apie
pogrindžio katalikų vyskupų ir kunigų suiminėjimus, jų pasistatytų
bažnyčių griovimus, reikalaujant įsijungti į valdžios kontroliuojamą
"patriotinę" organizaciją. Tačiau pastaruoju metu pogrindžio
katalikai rodo vis didesnį atkaklumą kovodami už teises. Štai
spalį iš Rytų Kinijos miesto Lupu buvo pranešta, kad katalikų
bendruomenės pastatytą "nelegalią" bažnyčią komunistų
valdžia nugriovė antrą kartą per pastaruosius dvejus metus. Bet
katalikai yra pasiryžę maldos namus statyti ir trečią kartą. Jų
kunigas dėl neleistinų katalikiškų raštų publikavimo nuteistas
šešeriems metams kalėti. Venžu vyskupas Jokūbas Lin Sili, kurio
diecezijai priklauso Lupu bendruomenė, laikomas namų arešte, tačiau
atsisako jungtis į "patriotinę" Bažnyčią ir lieka ištikimas
Popiežiui.
Ekspertų nuomonė
Žymus Rytų Azijos krikščionybės ekspertas
jėzuitas arkivyskupas Džiuzepė Pitau spalio pabaigoje interviu
Italijos dienraščiui "Corriere della Sera" pažymėjo,
kad Popiežių labai jaudina esama "užšaldyta padėtis"
santykiuose su Kinija ir jis yra pasirengęs atnaujinti diplomatinius
santykius. Arkivyskupas D.Pitau, kuris ilgus metus dirbo Japonijoje,
vėliau vadovavo Grigaliaus universitetui, o dabar yra Katalikiškojo
mokymo kongregacijos sekretorius, buvo pirmasis, kuris 1991 metais
atskleidė, kad popiežius Jonas Paulius II pripažino kai kuriuos
Kinijos "patriotinius" vyskupus. Pastarajame interviu
jis sakė, kad Popiežius būtų pasirengęs pasirašyti sutartį su
Kinija nors ir rytoj ir neatidėliodamas vyktų į Kiniją, jeigu
būtų pakviestas tenykštės vyriausybės. Arkivyskupo D.Pitau nuomone,
Pekino režimo Vatikanui keliamoms sąlygoms, taip pat ir dėl vyskupų
skyrimo, galima rasti abiem pusėms priimtinus "techninius
sprendimus".
Katalikų Bažnyčios veiklos Kinijoje tyrinėtojas kunigas Antonijus
Čeng Sanlajus UCAN žinių agentūrai sakė, kad Popiežiaus apologija
paliudijo jo nuoširdumą ir geros valios jausmus Kinijai. Dabartiniai
tarptautiniai įvykiai suteikia Kinijai didesnes atsivėrimo pasauliui
ir santykių su Šventuoju Sostu normalizavimo galimybes. Vykstant
dialogui su Kinijos valdžia, Vatikanas turėtų reikalauti realizuoti
visišką religinę laisvę, nes tai padėtų susitaikyti režimo kontroliuojamai
"patriotinei" Bažnyčiai ir pogrindinei Kinijos Katalikų
Bažnyčiai, kuri yra ištikima Popiežiui.
Vašingtono Katalikų universitete dėstantis Kinijos Bažnyčios istorikas
kunigas Džonas Vaitekas, SJ, sakė, kad padidėjęs susidomėjimas
Kinijoje tėvo Mateo Ričio asmenybe rodo egzistuojant tam tikrus
sąlyčio taškus, kurie padėtų įveikti esamus nesutarimus, ypač
pasiekus bendrą abiejų pusių sutarimą dėl istorinės praeities
vertinimo. Jis pats dalyvavo spalio viduryje Pekine vykusiame
M.Ričiui paminėti skirtame kongrese ir pajuto tam tikrus atsivėrimo
ženklus. Kongresas buvo pirmas renginys, kurį kartu organizavo
Vakarų Katalikų mokslinė institucija - San francisko (JAV) M.Ričio
studijų institutas - ir Kinijos mokslų akademija. Kongrese dalyvavo
ne tik žemyninės Kinijos mokslininkai, bet ir ekspertai iš Honkongo
bei Taivano.
Sektinas M.Ričio pavyzdys
Minėtame kreipimesi popiežius Jonas
Paulius II labai aukštai įvertino M.Ričio misijinę ir mokslinę
veiklą. Jis, atvykęs į Kiniją 1582-aisiais, praleido ten 28 metus
ir įgijo tuometinių šalies valdovų ir paprastų žmonių pripažinimą.
Tik 1601 m. sausio 24 d., po 21-erių ilgų metų atkaklių ir intensyvių
Kinijos kultūros, istorijos ir kalbos studijų, jis atvyko į sostinę
Pekiną. Čia praleido likusius savo gyvenimo metus ir mirė 1610
m. gegužės 11 d., sulaukęs 57 metų.
Šventasis Tėvas pastebėjo, kad tėvas M.Ričis, atvykęs į imperatoriaus
rūmus, prisistatė kaip vienuolis, kuris iš valdovo nenori jokių
privilegijų, tik prašo leisti tarnauti Jo Didenybei, panaudojant
asmeninius gebėjimus ir Vakaruose, iš kur jis atvyko, įgytas žinias.
Taigi istoriniu ir kultūriniu požiūriu M.Ričis buvo pirmtakas,
kuris vertingai susiejo Rytus ir Vakarus, - "europinę Renesanso
kultūrą ir kinų kultūrą, išugdydamas saitus tarp senosios Kinijos
civilizacijos ir Europos pasaulio". Popiežius pabrėžė, kad
M.Ričio moksliniai tyrimai neprarado savo reikšmės iki šiol, nes
jo "visa mokslinė ir apaštalinė metodologija rėmėsi dviem
principais: kinų neofitai, priimdami krikščionybę, jokiu būdu
neturi atsisakyti ištikimybės savo šaliai; krikščioniškasis apreiškimas
apie Dievo slėpinį jokiu būdu nėra sunaikinamas, bet atvirkščiai,
praturtinamas ir papildomas viskuo, kas yra gražu ir gera, teisinga
ir šventa senojoje kinų tradicijoje." Šis žymiojo jėzuito
pavyzdys yra sektinas ir šių dienų misionieriams, jis patvirtina
Bažnyčios veiklos integraciją azijietiškoje terpėje.
Tai ypač svarbu šių dienų sudėtingos politinės situacijos Kinijai,
kurioje katalikai yra padalinti į "pogrindinius" ir
"oficialiuosius". Šventasis Tėvas, pateikdamas tėvo
M.Ričio pavyzdį, nori mus visus suvienyti. "Tik jis turi
stiprybės ir drąsos atgaivinti krikščionybės dvasią, kuri yra
meilė ir tiesa, - reaguodamas į Popiežiaus laišką misijų žinių
agentūrai sakė vienas Kinijos pogrindžio katalikų kunigas. - Jis
mums sako, kad reikia nebijoti pripažinti istorinės tiesos ir
mūsų praeities klaidas, nes tik tai gali padėti įgyvendinti mūsų
misiją ateityje." Visi Kinijos katalikai, per sunkių persekiojimų
dešimtmečius išlaikę savo tikėjimą, yra tos pačios Bažnyčios vaikai,
nusipelnę pagarbos ir vertinimo. Tokia yra popiežiaus Jono Pauliaus
II vizija.
Mindaugas BUIKA
© 2001 "XXI amžius"