Neužmiršti tikėjimo šaknų
              Pradedant tradicinę maldos už krikščionių 
                vienybę savaitę, kuri Bažnyčioje minima sausio 18-25 dienomis, 
                kai kuriose Europos šalyse viena diena - sausio 17-oji - buvo 
                skirta žydams ir pavadinta Judaizmo diena arba Krikščionių ir 
                žydų diena. Šią Italijos vyskupų konferencijos prieš 13 metų pradėtą 
                iniciatyvą 1998-aisiais perėmė Lenkijos Bažnyčia, o nuo 2000 metų 
                Judaizmo diena minima ir Austrijos krikščionių Bažnyčiose. Šios 
                gražios iniciatyvos tikslas - priminti visiems tikintiesiems, 
                kad nors ir skiriasi įvairios krikščioniškos konfesijos, bet jas 
                sieja viena: visos krikščionybės šaknys yra judaizmo religijoje.
                Šiemet, minint Judaizmo dienas Austrijoje, parinkta tokia tema: 
                "Ne tu išlaikai šaknį, bet šaknis tave". Tai žodžiai 
                iš apaštalo šv. Pauliaus laiško Romos krikščionių bendruomenei, 
                kuriame jis primena Izraelio tautos reikšmę ir perspėja, kad krikščionys 
                neturėtų niekinti išrinktosios tautos narių, net ir neįtikėjusių 
                Kristų. "Jei šaknis šventa, tai ir šakos. Jeigu kai kurios 
                šakos nulaužtos, o tu - laukinis alyvmedis - esi jų vietoje įskiepytas 
                ir tapęs šaknies bei (tauriojo - M.B.) alyvmedžio sulčių dalininku, 
                tai bent nesididžiuok prieš anas šakas! O jeigu didžiuojiesi, 
                tai žinok, kad ne tu išlaikai šaknį, bet šaknis tave" (Rom 
                11, 16-18). 
                Tenka pripažinti, jog per du tūkstančius metų, kol gyvuoja Bažnyčia, 
                šie tautų apaštalo žodžiai ne kartą buvo pamiršti. Užuot rėmęsi 
                šaknimis, kurios maitina gyvenimą, ir jomis rūpinęsi, krikščionys 
                manė, jog galima apsieiti ir be šaknų. Teologinis judaizmo sumenkinimas 
                ir visuomeninis žydų tautos nuvertinimas per daugelį amžių sąlygojo 
                susidarymą palankios dirvos, kurioje išaugo ir subrendo rasistinės 
                antisemitizmo idėjos, XX amžiuje sukėlusios baisią holokausto 
                katastrofą. Bažnyčiai permąstant šią sudėtingą istoriją ir ypač 
                Antrojo pasaulinio karo pasekmes, stiprėjo mintis, kad reikia 
                katalikų ir žydų dialogo.
                Šio dialogo pagrindai buvo padėti II Vatikano Susirinkime 1965 
                metais, paskelbus deklaraciją "Nostra aetate". Joje 
                pabrėžiama, jog Bažnyčia "pripažįsta, kad visi Kristaus išpažinėjai, 
                tikėjimu būdami Abraomo vaikai, buvo įtraukti į to patriarcho 
                pašaukimą, o išrinktosios tautos išėjimas iš vergijos žemės mistiniu 
                būdu iš anksto ženklino Bažnyčios išganymą. Todėl Bažnyčia negali 
                pamiršti, jog per tą tautą, su kuria Dievas iš savo neapsakomo 
                gailestingumo teikėsi sudaryti Senąją Sandorą, ji yra gavusi Senojo 
                Testamento apreiškimą ir maitinama gerojo alyvmedžio šaknų, į 
                kurių kamieną įskiepytos pagonių alyvmedžio šakos. Juk Bažnyčia 
                tiki, kad Kristus, mūsų Taika, savo kryžiumi sutaikino žydus ir 
                pagonis ir iš abiejų savyje padarė viena". Netrukus po to 
                buvo sudaryta Vatikano ir Tarptautinio žydų komiteto tarpreliginių 
                konsultacijų komisija. 
                Popiežiaus Jono Pauliaus II pontifikato laikotarpiu katalikų ir 
                žydų dialogas ypač suintensyvėjo. 1986 metais Jonas Paulius II 
                tapo pirmuoju Popiežiumi, aplankiusiu Romos sinagogą. 2000 jubiliejiniais 
                metais Šventasis Tėvas keliavo kaip piligrimas į Šventąją Žemę, 
                ten susitiko ne tik su tenykščiais krikščionimis, bet ir su vyriausiais 
                Izraelio rabinais. Pagaliau Šventųjų metų proga paskelbtu įspūdingu 
                viešos atgailos aktu Šventasis Tėvas visos Bažnyčios vardu atsiprašė 
                už tas neapykantos, persekiojimų ir antisemitizmo apraiškas, kurias 
                praeityje iš krikščionių patyrė žydai. Tragiški 2001-ųjų rugsėjo 
                11 dienos įvykiai nesumažino krikščionių ir žydų ryšių aktualumo. 
                Esant sudėtingai padėčiai Artimuosiuose Rytuose, ypač Šventojoje 
                Žemėje, labai svarbu, kad žydai, krikščionys ir musulmonai dėl 
                savo bendrų "abraomiškų ištakų" kartu darbuotųsi įtvirtindami 
                taiką ir teisingumą. 
                Vatikano religinių santykių su žydais komisijos pirmininkas kardinolas 
                Valteris Kasperis sako, jog Sandoros doktrina yra "pagrindinis 
                žydų ir krikščionių santykių klausimas". Pasak jo, ryšys 
                tarp judaizmo "Senosios Sandoros" ir krikščionybės "Naujosios 
                Sandoros" buvo "toks daugialypis, kad jo negalima nusakyti 
                glausta formuluote". Pasiremdamas jau minėtu evangelijos 
                palyginimu apie nulaužtas ir įskiepytas alyvmedžio šakas (Rom 
                11, 16-24), kardinolas V.Kasperis teigia, jog toks įvaizdis tinkamai 
                "nusako tęstinumo ir trūkio dialektiką", kuri gali būti 
                "sunkiai suderinama su mokslinėmis koncepcijomis".
                Gruodžio mėnesį skaitydamas paskaitą Jungtinėse Valstijose, kardinolas 
                pabrėžė, jog žydai ir krikščionys yra taip teologiškai tarpusavyje 
                priklausomi, jog "turi atsisakyti pretenzijų į savo išskirtinumą 
                ir su tuo susijusį viršenybės jausmą". (Kardinolas V.Kasperis 
                yra laikomas vienu žymiausių vokiečių teologų. Dar būdamas kunigu, 
                jis 25 metus dirbo teologijos profesoriumi.) Ganytojas kalba apie 
                žydų ir krikščionių "galimą bendrą Sandoros teologiją", 
                nes jie dalijasi tikėjimu, jog Dievas nėra abstrakti ar nutolusi 
                būtis, bet yra "Sandoros Dievas". Todėl žydai ir krikščionys 
                gali pasaulyje skleisti "bendrą Sandoros Dievo liudijimą", 
                kartu gindami žmogaus teises ir vykdydami "bendrą uždavinį 
                ir misiją, padėdami žmonėms ieškoti vilties, drąsos ir prasmės". 
                
                Naujasis Testamentas nėra priešiškas žydams
                Didelio tiek krikščionių, tiek žydų dėmesio susilaukė gruodžio 
                mėnesį Popiežiškosios biblinės komisijos paskelbta analitinė studija 
                "Žydų tauta ir jos Šventieji Raštai krikščionių Biblijoje 
                ("Il popolo ebraico e le sue Sacre Scriture nella Bibbia 
                cristiana") apie glaudų Senojo Testamento ir Naujojo Testamento 
                ryšį. Šiame dokumente išryškinti du svarbūs aspektai: pirma, Naujajame 
                Testamente iš esmės nėra dalykų, nukreiptų prieš judaizmą, ir 
                jame randama polemika su žydais iš tikrųjų vyko pasiremiant Senojo 
                Testamento pranašų žodžiais; antra, pripažįstama, jog galimas 
                skirtingas krikščionių ir žydų Šventojo Rašto interpretavimas 
                ir kad tiek krikščionys, tiek žydai turi šiuos skirtumus suprasti 
                bei vertinti. Komisija, kurios pirmininkas yra Tikėjimo doktrinos 
                kongregacijos prefektas kardinolas Jozefas Ratcingeris, nurodė, 
                kad minėtu dokumentu ji norėjo prisidėti stiprinant žydų ir krikščionių 
                dialogą, nes jame paaiškinama žydų Šventųjų Raštų reikšmė krikščionių 
                tikėjimui. 
                Dokumento įžangoje kardinolas J.Ratcingeris pažymi, jog komisija 
                turėjo atsižvelgti į tas šiuolaikinės istorijos aplinkybes, kuriomis 
                įvyko "Šoa drama", tai yra nacių vykdytas holokaustas, 
                kuris ypač komplikavo žydų ir krikščionių santykius. Po holokausto 
                Biblijos tyrinėtojams iškilo du esminiai klausimai: "Po viso 
                to, kas įvyko, ar gali krikščionys vis dar ramiai teigti, jog 
                jie yra teisėti Izraelio Biblijos paveldėtojai? Ar Naujajame Testamente 
                pateiktas žydų ir visos žydų tautos pristatymas negalėjo paskatinti 
                priešiškumo jiems, o kartu ir padėti atsirasti ideologijai tų, 
                kurie norėjo juos (žydus) nuslopinti?" Į šiuos klausimus 
                komisijos dokumente pateikiami aiškūs atsakymai: krikščionys negali 
                atsisakyti teisės į hebrajų Šventųjų Raštų paveldėjimą, nes kitaip 
                būtų "išskaidytas pats krikščionybės turinys", o kartu 
                nepagerėtų ir žydų bei krikščionių santykiai, nes Raštai yra svarbiausias 
                dalykas, kuriuo žydai ir krikščionys dalijasi. Į antrąjį klausimą 
                kardinolas taip atsakė: "Žydams skirti priekaištai Naujajame 
                Testamente nėra dažnesni ir griežtesni nei kaltinimai Izraelio 
                tautai, pasakyti pranašų ir Įstatymo knygose", tai yra pačiame 
                Senajame Testamente. 
                Katalikų žinių agentūros CNS pateiktoje Popiežiškosios biblinės 
                komisijos dokumento apžvalgoje (jis išleistas italų ir prancūzų 
                kalbomis) teigiama, kad dokumento skyriuose nagrinėjami konkretūs 
                žydų paminėjimai Evangelijose, jų tradicijų ir elgesio apibūdinimas, 
                ypač Kristaus kančios metu, bei vertinimai, nurodyti Apreiškimo 
                knygoje ir apaštalo šv. Pauliaus laiškuose. Dauguma šių vertinimų 
                yra teigiami, pabrėžiant tą faktą, kad Dievo turima Sandora su 
                žydų tauta bus įgyvendinta, taip pat kad Jėzus gimė žydu, pirmiausia 
                pasiųstu gelbėti Dievo išrinktosios tautos, ir kad pirmieji jo 
                mokiniai buvo žydai. "Naujojo Testamento tekstai niekada 
                nepateikiami kaip visiška naujovė, bet, atvirkščiai, parodoma, 
                kad tvirtos jų šaknys yra Izraelio žmonių religinėje patirtyje, 
                - sakoma komisijos dokumente. - Naujojo Testamento tekstuose pripažįstama, 
                kad žydų tautos Šventieji Raštai turi nuolatinę dieviškojo Apreiškimo 
                vertę". 
                Be to, Naujajame Testamente niekur nėra tvirtinama, kad žydai 
                buvo Dievo atmesti, bet pabrėžiama, jog Dievas išgelbės Izraelį. 
                Tie kaltinimai žydams, randami Naujajame Testamente, yra skirti 
                tik nedaugeliui jų vadovų, kurie nepripažino Jėzaus, kaip Mesijo, 
                arba tiems žydams, kurie pažeidė Dievo įstatymą. Tie įvairūs teigiami 
                arba neigiami žydų ir judaizmo vertinimai, kurie randami Evangelijose, 
                rodo, kiek krikščionių bendruomenės buvo susijusios su savo žydiškomis 
                šaknimis, ir atspindi mastą tų persekiojimų, kuriuos po savo atsivertimo 
                pirmieji krikščionys patyrė iš gausesnės žydų bendruomenės. Tuometinei 
                literatūrai būdingas stilius bei kultūra irgi turėjo nemažą reikšmę, 
                pabrėžia Biblinė komisija. "Tie prakeiksmai ir kaltinimai, 
                kurie buvo skirti fariziejams ir Raštų žinovams, panašūs į tuos 
                vertinimus, kuriuos pateikė (Senojo Testamento - M.B.) pranašai, 
                ir jie atitinka to meto literatūros žanrą", - pabrėžiama 
                dokumente.
                Net ir patys griežčiausi kaltinimai yra susieti su konkrečia istorine 
                situacija ir su konkrečiais asmenimis, todėl negalima primesti 
                tų kaltinimų visų laikų visiems žydams, priešingu atveju bus ignoruojamas 
                tas faktas, kad Dievas daro įtaką istorijai ir veda savo žmones 
                į išganymą. Nepagrįstas kaltinimas irgi būtų veidmainiškas, nes 
                krikščionys taip pat ne kartą buvo neištikimi, todėl negali teigti, 
                kad sukūrė visuomenę, kuri yra visiškai vieninga su Dievu bei 
                morališkai tvirta. Tą rodo karų ir kitokių negerovių kupina 2000-metė 
                krikščionybės istorija.
                Dokumente rekomenduojama krikščionims ir ypač sielovadininkams 
                vengti Naujojo ir Senojo Testamentų vienpusiško interpretavimo. 
                Krikščionys turėtų išmokti suprasti žydų Šventuosius Raštus taip, 
                kaip juos supranta patys žydai, ir taip atrasti tuos tikėjimo 
                pagrindus, kuriais krikščionys ir žydai dalijasi. Senasis Testamentas 
                yra Dievo žodis, todėl, jį skaitydamas, krikščionis "neturėtų 
                norėti kiekvienoje frazėje rasti tiesioginę nuorodą į Jėzų ir 
                krikščionišką realybę", teigiama dokumente. Anksčiau buvo 
                pernelyg daug dėmesio skiriama paieškai Senajame Testamente pranašysčių, 
                kurios išsipildė Kristui, ir tai iš dalies sąlygojo griežtus žydų 
                ir jų Senojo Testamento sampratos vertinimus. "Taip yra todėl, 
                jog kuo aiškiau yra krikščionims, kad Jėzus yra tas laukiamas 
                Mesijas, tuo labiau jie laiko žydus nepasitikinčiais ir užsispyrusiais", 
                - teigiama komisijos dokumente.
                Bet juk "mesianistinis žydų tautos laukimas nebuvo tuščias", 
                jis susijęs ir su ateitimi. "Mes, krikščionys, kaip ir jie, 
                gyvename laukimu. Skirtumas tarp mūsų yra toks, kad Tas, kuris 
                ateis, turės bruožus Jėzaus, kuris jau atėjo ir yra bei veikia 
                tarp mūsų". Vadinasi, galų gale "tai, kas buvo atlikta 
                Kristuje, turi būti dar atlikta mumyse ir pasaulyje. Galutinis 
                išsipildymas laikų pabaigoje ateis su mirusiųjų prisikėlimu, naujuoju 
                dangumi ir naująja žeme".
              Mindaugas BUIKA
              © 2002 "XXI amžius"