Neužmiršti tikėjimo šaknų
Pradedant tradicinę maldos už krikščionių
vienybę savaitę, kuri Bažnyčioje minima sausio 18-25 dienomis,
kai kuriose Europos šalyse viena diena - sausio 17-oji - buvo
skirta žydams ir pavadinta Judaizmo diena arba Krikščionių ir
žydų diena. Šią Italijos vyskupų konferencijos prieš 13 metų pradėtą
iniciatyvą 1998-aisiais perėmė Lenkijos Bažnyčia, o nuo 2000 metų
Judaizmo diena minima ir Austrijos krikščionių Bažnyčiose. Šios
gražios iniciatyvos tikslas - priminti visiems tikintiesiems,
kad nors ir skiriasi įvairios krikščioniškos konfesijos, bet jas
sieja viena: visos krikščionybės šaknys yra judaizmo religijoje.
Šiemet, minint Judaizmo dienas Austrijoje, parinkta tokia tema:
"Ne tu išlaikai šaknį, bet šaknis tave". Tai žodžiai
iš apaštalo šv. Pauliaus laiško Romos krikščionių bendruomenei,
kuriame jis primena Izraelio tautos reikšmę ir perspėja, kad krikščionys
neturėtų niekinti išrinktosios tautos narių, net ir neįtikėjusių
Kristų. "Jei šaknis šventa, tai ir šakos. Jeigu kai kurios
šakos nulaužtos, o tu - laukinis alyvmedis - esi jų vietoje įskiepytas
ir tapęs šaknies bei (tauriojo - M.B.) alyvmedžio sulčių dalininku,
tai bent nesididžiuok prieš anas šakas! O jeigu didžiuojiesi,
tai žinok, kad ne tu išlaikai šaknį, bet šaknis tave" (Rom
11, 16-18).
Tenka pripažinti, jog per du tūkstančius metų, kol gyvuoja Bažnyčia,
šie tautų apaštalo žodžiai ne kartą buvo pamiršti. Užuot rėmęsi
šaknimis, kurios maitina gyvenimą, ir jomis rūpinęsi, krikščionys
manė, jog galima apsieiti ir be šaknų. Teologinis judaizmo sumenkinimas
ir visuomeninis žydų tautos nuvertinimas per daugelį amžių sąlygojo
susidarymą palankios dirvos, kurioje išaugo ir subrendo rasistinės
antisemitizmo idėjos, XX amžiuje sukėlusios baisią holokausto
katastrofą. Bažnyčiai permąstant šią sudėtingą istoriją ir ypač
Antrojo pasaulinio karo pasekmes, stiprėjo mintis, kad reikia
katalikų ir žydų dialogo.
Šio dialogo pagrindai buvo padėti II Vatikano Susirinkime 1965
metais, paskelbus deklaraciją "Nostra aetate". Joje
pabrėžiama, jog Bažnyčia "pripažįsta, kad visi Kristaus išpažinėjai,
tikėjimu būdami Abraomo vaikai, buvo įtraukti į to patriarcho
pašaukimą, o išrinktosios tautos išėjimas iš vergijos žemės mistiniu
būdu iš anksto ženklino Bažnyčios išganymą. Todėl Bažnyčia negali
pamiršti, jog per tą tautą, su kuria Dievas iš savo neapsakomo
gailestingumo teikėsi sudaryti Senąją Sandorą, ji yra gavusi Senojo
Testamento apreiškimą ir maitinama gerojo alyvmedžio šaknų, į
kurių kamieną įskiepytos pagonių alyvmedžio šakos. Juk Bažnyčia
tiki, kad Kristus, mūsų Taika, savo kryžiumi sutaikino žydus ir
pagonis ir iš abiejų savyje padarė viena". Netrukus po to
buvo sudaryta Vatikano ir Tarptautinio žydų komiteto tarpreliginių
konsultacijų komisija.
Popiežiaus Jono Pauliaus II pontifikato laikotarpiu katalikų ir
žydų dialogas ypač suintensyvėjo. 1986 metais Jonas Paulius II
tapo pirmuoju Popiežiumi, aplankiusiu Romos sinagogą. 2000 jubiliejiniais
metais Šventasis Tėvas keliavo kaip piligrimas į Šventąją Žemę,
ten susitiko ne tik su tenykščiais krikščionimis, bet ir su vyriausiais
Izraelio rabinais. Pagaliau Šventųjų metų proga paskelbtu įspūdingu
viešos atgailos aktu Šventasis Tėvas visos Bažnyčios vardu atsiprašė
už tas neapykantos, persekiojimų ir antisemitizmo apraiškas, kurias
praeityje iš krikščionių patyrė žydai. Tragiški 2001-ųjų rugsėjo
11 dienos įvykiai nesumažino krikščionių ir žydų ryšių aktualumo.
Esant sudėtingai padėčiai Artimuosiuose Rytuose, ypač Šventojoje
Žemėje, labai svarbu, kad žydai, krikščionys ir musulmonai dėl
savo bendrų "abraomiškų ištakų" kartu darbuotųsi įtvirtindami
taiką ir teisingumą.
Vatikano religinių santykių su žydais komisijos pirmininkas kardinolas
Valteris Kasperis sako, jog Sandoros doktrina yra "pagrindinis
žydų ir krikščionių santykių klausimas". Pasak jo, ryšys
tarp judaizmo "Senosios Sandoros" ir krikščionybės "Naujosios
Sandoros" buvo "toks daugialypis, kad jo negalima nusakyti
glausta formuluote". Pasiremdamas jau minėtu evangelijos
palyginimu apie nulaužtas ir įskiepytas alyvmedžio šakas (Rom
11, 16-24), kardinolas V.Kasperis teigia, jog toks įvaizdis tinkamai
"nusako tęstinumo ir trūkio dialektiką", kuri gali būti
"sunkiai suderinama su mokslinėmis koncepcijomis".
Gruodžio mėnesį skaitydamas paskaitą Jungtinėse Valstijose, kardinolas
pabrėžė, jog žydai ir krikščionys yra taip teologiškai tarpusavyje
priklausomi, jog "turi atsisakyti pretenzijų į savo išskirtinumą
ir su tuo susijusį viršenybės jausmą". (Kardinolas V.Kasperis
yra laikomas vienu žymiausių vokiečių teologų. Dar būdamas kunigu,
jis 25 metus dirbo teologijos profesoriumi.) Ganytojas kalba apie
žydų ir krikščionių "galimą bendrą Sandoros teologiją",
nes jie dalijasi tikėjimu, jog Dievas nėra abstrakti ar nutolusi
būtis, bet yra "Sandoros Dievas". Todėl žydai ir krikščionys
gali pasaulyje skleisti "bendrą Sandoros Dievo liudijimą",
kartu gindami žmogaus teises ir vykdydami "bendrą uždavinį
ir misiją, padėdami žmonėms ieškoti vilties, drąsos ir prasmės".
Naujasis Testamentas nėra priešiškas žydams
Didelio tiek krikščionių, tiek žydų dėmesio susilaukė gruodžio
mėnesį Popiežiškosios biblinės komisijos paskelbta analitinė studija
"Žydų tauta ir jos Šventieji Raštai krikščionių Biblijoje
("Il popolo ebraico e le sue Sacre Scriture nella Bibbia
cristiana") apie glaudų Senojo Testamento ir Naujojo Testamento
ryšį. Šiame dokumente išryškinti du svarbūs aspektai: pirma, Naujajame
Testamente iš esmės nėra dalykų, nukreiptų prieš judaizmą, ir
jame randama polemika su žydais iš tikrųjų vyko pasiremiant Senojo
Testamento pranašų žodžiais; antra, pripažįstama, jog galimas
skirtingas krikščionių ir žydų Šventojo Rašto interpretavimas
ir kad tiek krikščionys, tiek žydai turi šiuos skirtumus suprasti
bei vertinti. Komisija, kurios pirmininkas yra Tikėjimo doktrinos
kongregacijos prefektas kardinolas Jozefas Ratcingeris, nurodė,
kad minėtu dokumentu ji norėjo prisidėti stiprinant žydų ir krikščionių
dialogą, nes jame paaiškinama žydų Šventųjų Raštų reikšmė krikščionių
tikėjimui.
Dokumento įžangoje kardinolas J.Ratcingeris pažymi, jog komisija
turėjo atsižvelgti į tas šiuolaikinės istorijos aplinkybes, kuriomis
įvyko "Šoa drama", tai yra nacių vykdytas holokaustas,
kuris ypač komplikavo žydų ir krikščionių santykius. Po holokausto
Biblijos tyrinėtojams iškilo du esminiai klausimai: "Po viso
to, kas įvyko, ar gali krikščionys vis dar ramiai teigti, jog
jie yra teisėti Izraelio Biblijos paveldėtojai? Ar Naujajame Testamente
pateiktas žydų ir visos žydų tautos pristatymas negalėjo paskatinti
priešiškumo jiems, o kartu ir padėti atsirasti ideologijai tų,
kurie norėjo juos (žydus) nuslopinti?" Į šiuos klausimus
komisijos dokumente pateikiami aiškūs atsakymai: krikščionys negali
atsisakyti teisės į hebrajų Šventųjų Raštų paveldėjimą, nes kitaip
būtų "išskaidytas pats krikščionybės turinys", o kartu
nepagerėtų ir žydų bei krikščionių santykiai, nes Raštai yra svarbiausias
dalykas, kuriuo žydai ir krikščionys dalijasi. Į antrąjį klausimą
kardinolas taip atsakė: "Žydams skirti priekaištai Naujajame
Testamente nėra dažnesni ir griežtesni nei kaltinimai Izraelio
tautai, pasakyti pranašų ir Įstatymo knygose", tai yra pačiame
Senajame Testamente.
Katalikų žinių agentūros CNS pateiktoje Popiežiškosios biblinės
komisijos dokumento apžvalgoje (jis išleistas italų ir prancūzų
kalbomis) teigiama, kad dokumento skyriuose nagrinėjami konkretūs
žydų paminėjimai Evangelijose, jų tradicijų ir elgesio apibūdinimas,
ypač Kristaus kančios metu, bei vertinimai, nurodyti Apreiškimo
knygoje ir apaštalo šv. Pauliaus laiškuose. Dauguma šių vertinimų
yra teigiami, pabrėžiant tą faktą, kad Dievo turima Sandora su
žydų tauta bus įgyvendinta, taip pat kad Jėzus gimė žydu, pirmiausia
pasiųstu gelbėti Dievo išrinktosios tautos, ir kad pirmieji jo
mokiniai buvo žydai. "Naujojo Testamento tekstai niekada
nepateikiami kaip visiška naujovė, bet, atvirkščiai, parodoma,
kad tvirtos jų šaknys yra Izraelio žmonių religinėje patirtyje,
- sakoma komisijos dokumente. - Naujojo Testamento tekstuose pripažįstama,
kad žydų tautos Šventieji Raštai turi nuolatinę dieviškojo Apreiškimo
vertę".
Be to, Naujajame Testamente niekur nėra tvirtinama, kad žydai
buvo Dievo atmesti, bet pabrėžiama, jog Dievas išgelbės Izraelį.
Tie kaltinimai žydams, randami Naujajame Testamente, yra skirti
tik nedaugeliui jų vadovų, kurie nepripažino Jėzaus, kaip Mesijo,
arba tiems žydams, kurie pažeidė Dievo įstatymą. Tie įvairūs teigiami
arba neigiami žydų ir judaizmo vertinimai, kurie randami Evangelijose,
rodo, kiek krikščionių bendruomenės buvo susijusios su savo žydiškomis
šaknimis, ir atspindi mastą tų persekiojimų, kuriuos po savo atsivertimo
pirmieji krikščionys patyrė iš gausesnės žydų bendruomenės. Tuometinei
literatūrai būdingas stilius bei kultūra irgi turėjo nemažą reikšmę,
pabrėžia Biblinė komisija. "Tie prakeiksmai ir kaltinimai,
kurie buvo skirti fariziejams ir Raštų žinovams, panašūs į tuos
vertinimus, kuriuos pateikė (Senojo Testamento - M.B.) pranašai,
ir jie atitinka to meto literatūros žanrą", - pabrėžiama
dokumente.
Net ir patys griežčiausi kaltinimai yra susieti su konkrečia istorine
situacija ir su konkrečiais asmenimis, todėl negalima primesti
tų kaltinimų visų laikų visiems žydams, priešingu atveju bus ignoruojamas
tas faktas, kad Dievas daro įtaką istorijai ir veda savo žmones
į išganymą. Nepagrįstas kaltinimas irgi būtų veidmainiškas, nes
krikščionys taip pat ne kartą buvo neištikimi, todėl negali teigti,
kad sukūrė visuomenę, kuri yra visiškai vieninga su Dievu bei
morališkai tvirta. Tą rodo karų ir kitokių negerovių kupina 2000-metė
krikščionybės istorija.
Dokumente rekomenduojama krikščionims ir ypač sielovadininkams
vengti Naujojo ir Senojo Testamentų vienpusiško interpretavimo.
Krikščionys turėtų išmokti suprasti žydų Šventuosius Raštus taip,
kaip juos supranta patys žydai, ir taip atrasti tuos tikėjimo
pagrindus, kuriais krikščionys ir žydai dalijasi. Senasis Testamentas
yra Dievo žodis, todėl, jį skaitydamas, krikščionis "neturėtų
norėti kiekvienoje frazėje rasti tiesioginę nuorodą į Jėzų ir
krikščionišką realybę", teigiama dokumente. Anksčiau buvo
pernelyg daug dėmesio skiriama paieškai Senajame Testamente pranašysčių,
kurios išsipildė Kristui, ir tai iš dalies sąlygojo griežtus žydų
ir jų Senojo Testamento sampratos vertinimus. "Taip yra todėl,
jog kuo aiškiau yra krikščionims, kad Jėzus yra tas laukiamas
Mesijas, tuo labiau jie laiko žydus nepasitikinčiais ir užsispyrusiais",
- teigiama komisijos dokumente.
Bet juk "mesianistinis žydų tautos laukimas nebuvo tuščias",
jis susijęs ir su ateitimi. "Mes, krikščionys, kaip ir jie,
gyvename laukimu. Skirtumas tarp mūsų yra toks, kad Tas, kuris
ateis, turės bruožus Jėzaus, kuris jau atėjo ir yra bei veikia
tarp mūsų". Vadinasi, galų gale "tai, kas buvo atlikta
Kristuje, turi būti dar atlikta mumyse ir pasaulyje. Galutinis
išsipildymas laikų pabaigoje ateis su mirusiųjų prisikėlimu, naujuoju
dangumi ir naująja žeme".
Mindaugas BUIKA
© 2002 "XXI amžius"