Praeitis yra praeitis
              Sprendžiant iš Lietuvos prezidento 
                V.Adamkaus vizito į Vašingtoną rezultatų, galime tikėtis, kad 
                dalykai tarptautinėje plotmėje galbūt nekryps į pačią blogiausią 
                pusę. Nepaisant deklaracijų, kurios, deja, vis dažniau reiškiamos 
                tokiu tonu, lyg nubaidant įkyriai zyziančia musę, aiškiai juntame, 
                kad laikas ribotas. Tas laikas nėra tinkamai naudojamas, jis senka, 
                o politinė valia vis labiau skaidoma. 
                Kas gi vyksta Lietuvoje po praėjusių Seimo rinkimų? Pirmaisiais 
                mėnesiais, kai buvo dirbtinai sulipdyta liberalų ir motininės 
                partijos padalinio - socialliberalų "nuolatinės politikos" 
                koalicija, apskritai nieko nevyko. Vyriausybės veikla buvo faktiškai 
                paralyžiuota, ir visi tik laukė logiškos šio chaoso pabaigos - 
                oficialių liberalų bei A.Paulausko grupuotės skyrybų ir natūralių 
                naujų jungtuvių su motinine partija. Tai, kas vyksta dabar, galima 
                pavadinti savotiška resovietizacija. Ne tik politine, bet ir moraline 
                resovietizacija. Tą parodo ne tik "antrosios nacionalizacijos" 
                įstatymo priėmimas, bet ypač valstybinių pensijų skyrimas buvusiems 
                sovietinių represinių struktūrų darbuotojams. Tiesa, aiškinama, 
                jog tos pensijos bus mokamos tik "ūkiniams" NKVD ir 
                kitų panašių organų darbuotojams, kurie esą nesusitepę Lietuvos 
                žmonių krauju. Visi žino, kad stribų didžiausias "nuopelnas" 
                buvo tas, kad jie ir sudarė pagrindinį rezervą, iš kurio buvo 
                iškeliami sovietiniai partiniai darbuotojai ar milicijos pareigūnai. 
                Tokių, anot istoriko Juozo Starkausko, buvo apie penkis tūkstančius. 
                Savo knygoje "Stribai" jis rašo: "Didžiausia stribų 
                padaryta žala mūsų kraštui buvo moralinio pobūdžio. Jie smuko 
                taip žemai, kad bet kuris kitas nusikaltimas Lietuvai ir jos žmonėms 
                neatrodė esąs toks kraupus". Ir štai - imkit, brangieji, 
                valstybines pensijas! To daryti pirmojo savo valdymo metu neokomunistai 
                nesiryžo, nors pinigų kaip tik turėjo. Kalbant apie "partijos 
                auksą", vertėtų prisiminti tą garsųjį LKP XX suvažiavimą, 
                kai LKP "atsiskyrė" nuo SSKP. Tuomet nemaža XX suvažiavimo 
                delegatų grupė siūlė paleisti LKP kaip nusikalstamą organizaciją 
                ir įkurti naują partiją. Deja, komunistų partijos pinigai padarė 
                savo. LKP, nors formaliai ir atsiskyrė nuo SSKP, bet liko prie 
                savo pinigų maišo. Prie jo pasiliko tie, kuriems tas maišas buvo 
                svarbiau už viską. LKP pakeitė savo pavadinimą, bet pinigų iš 
                rankų nepaleido. Naujos partijos Teisingumo ministerijoje net 
                neįregistravo, o tik - partijos pavadinimo pakeitimą. Šiandien 
                ši partija ir jos prielipos socialliberalai, "valstiečiai", 
                K.Prunskienės Naujoji demokratija, pagaliau centristai atstovauja 
                ne samdomų "paprastų darbo žmonių", o komunistų partijos 
                pinigams. Tam patvirtinti užtenka tik pasižiūrėti, kur ir kuo 
                šiandien darbuojasi kažkada LKP CK tvirtinti žmonės ar partijos 
                nomenklatūra.
              Tai dar ne viskas. Argi vertėtų 
                smulkintis dėl kelių milijonų, skirtų stribų pensijoms, jeigu 
                per korumpuotą nomenklatūrinę privatizaciją iššvaistyta milijardai? 
                Tiesa, neseniai Seimas pagaliau patvirtino nacionalinę kovos su 
                korupcija programą. Kodėl tas nebuvo padaryta per pirmąją neokomunistų 
                valdymo kadenciją, kai tas turtas dar nebuvo visai išvogtas? Dar 
                daugiau, tada, prezidentaujant dabartiniam Premjerui, jo partiečiai 
                vieningai atmetė antikorupcinį valdininkų turto ir pajamų deklaravimo 
                įstatymą. Akivaizdu, kad ir dabar be didelio entuziazmo priimta 
                vadinamoji Nacionalinė kovos su korupcija programa liks tik popieriuje. 
                Kurgi tas skelbtas viešumas? Reikia pripažinti, kad antikorupcinėje 
                programoje yra numatyta ir radikalių priemonių, tačiau net patys 
                programos rengėjai nuogąstauja, jog tai bus tik eilinė kabinetinė 
                programa siekiant apdumti akis NATO ir Europos Sąjungai. Tą parodė 
                ir beveik visiškas valdančiosios daugumos Seimo narių nesidomėjimas 
                šia programa, aiškiai pademonstruojant, kad nereikia apie tai 
                garsiai kalbėti. Vidaus reikalų ministras J.Bernatonis ragino 
                "nepolitizuoti" šios programos. Tikriausiai visiems 
                žinoma, ką reiškia neokomunistų žargonu "nepolitizavimas". 
                Antikorupcinė kova turi prasidėti nuo valdžios ir jos požiūrio 
                į Konstituciją. Kai aukšti pareigūnai atvirai sako, jog "maži" 
                Konstitucijos pažeidimai leistini, kaip tik nuo čia ir prasideda 
                požiūris į valstybę ir įstatymus, einama į korupcijos klestėjimą.
              "Aš jau turiu atsakymą, 
                ką rei kia ginti, - Tėvynę", - išdidžiai pareiškė vidaus 
                reikalų ministras J.Bernatonis, atsakydamas į partijos bičiulio 
                N.Medvedevo samprotavimus, jog pirmiausia reikia apsispręsti, 
                ką norima apginti. Iš tiesų įvykusiame Seimo ir Vyriausybės atstovų 
                pasitarime dėl Nacionalinio saugumo pagrindų įstatymo "tobulinimo", 
                atrodė, jog svarstomi ne Lietuvos, o Rusijos saugumo klausimai. 
                Kitaip ir būti negali esant dabartinei valdžiai, kai Lietuvos 
                oficialioji politika visokiais būdais stengiasi pabrėžti suartėjimą 
                su Rusija. Taigi su šalimi, kuri mažiausiai atsisakė sovietizmo, 
                kurioje stipriausios tebėra melo ir korupcijos viešpatijos šaknys. 
                Kokia prasmė stengtis labiau suartėti su ta šalimi, iš kurios 
                mes sveikatos - moralinės, dvasinės, tuo labiau politinės - niekada 
                negausime? Daugiau "suartėti", kaip nepaliauja raginti 
                K.Prunskienė ir jos bendražygiai, reikštų dar ilgiau neišsivaduoti 
                iš to, kas mus labiausiai slegia - sovietinio palikimo. Ar esame 
                iš jo išsivadavę? Iš pažiūros atrodytų, kad turime politinę nepriklausomybę, 
                savo valstybę, kurią privalu stiprinti, o ne silpninti. Bet tik 
                iš pažiūros. Vis didesnis Lietuvos stūmimas Rusijos ūkinėn priklausomybėn 
                gali turėti labai pavojingų padarinių kaip pats didžiausias politinės 
                priklausomybės veiksnys. Ką reiškia vadinamųjų socialdemokratų 
                ir socialliberalų skelbiamas ir vykdomas "suartėjimas" 
                su Maskva ilgesnio laiko mastu? Tai traukimas atgal į jau pamirštus 
                M.Gorbačiovo "pertvarkos" rėmus, iš kurių, matyt, buvome 
                per toli išsprūdę. Buvome netoli tikrai nepriklausomos europietiškos 
                valstybės statuso ir galimybių. Dabar - galingas traukimas atgal. 
                Tą jaučiame įvairiai. Ir ne tik užsienio reikalų ministro "netikėtą" 
                apsilankymą "trečiojoje Romoje", išsiprašant audiencijos 
                pas Rusijos "Gazprom" vadovą, ar mūsų pačių aukščiausiųjų 
                politikų keliaklupsčiavimą prieš Vilniuje apsilankiusį Maskvos 
                "komisarą" J.Primakovą. Negana to, pats Seimo Pirmininkas 
                savo kalboje Strasbūre Europos Tarybos Parlamentinėje Asamblėjoje 
                ragino Europos valstybes aktyviau bendradarbiauti su A.Lukašenkos 
                valdoma Baltarusija ir tuo prisidėti prie "demokratinių procesų". 
                Įdomu, kokius gi demokratinius procesus ten pastebėjo A.Paulauskas? 
                Matyt, jausdamas, kad Lietuvos "suartėjimas" su Maskva 
                kelia tam tikrą nerimą, Seimo Pirmininkas aiškino Europos parlamentarams, 
                koks svarbus yra regioninis bendradarbiavimas, ir gyrėsi, kaip 
                gražiai bendradarbiaujama su Maskva ir Minsku. Tik tas keliaklupsčiavimas 
                nepavyko. Nebent dar labiau buvo sužadintas buvusios metropolijos 
                apetitas. Neseniai Maskvoje buvo užsiminta, kad nuo kovo 1-osios 
                Rusija ketinanti suvienodinti krovinių gabenimo geležinkeliais 
                į Klaipėdos uostą tarifus. Neseniai lankęsis Maskvoje bendrovės 
                "Lietuvos geležinkeliai" komercijos direktorius J.Senūta 
                pripažino, jog reikės dar derėtis su Rusija tuo klausimu. Deja, 
                Lietuva ir Rusija derėjosi dėl geležinkelių tarifų ir pernai.
              Kol Lietuvos valstybės traukinys 
                vis didesniu greičiu rieda Rusijos link, Seimo Pirmininkas purena 
                dirvą sau, kaip būsimajam Prezidentui, ar savo tikrajam viršininkui, 
                kuris apie savo apsisprendimą tapti Lietuvos Prezidentu žada pradžiuginti 
                tautą pavasarį. Skubos tvarka Seimas priėmė A.Paulausko pateiktą 
                įstatymą dėl Prezidento galių padidinimo. Nuo šiol sprendimą dėl 
                ginkluotųjų pajėgų tarptautinių įsipareigojimų ugdymo priims ne 
                Seimas, kaip buvo iki šiol, bet Prezidentas. "Įsivaizduokite, 
                kas bus, jeigu po naujų rinkimų Daukanto gatvės rūmų šeimininku 
                taps Maskvos ar Minsko statytinis?", - klausė vienas Seimo 
                narys. Netgi kai kurie valdančiosios koalicijos seimūnai balsavo 
                prieš tokį įstatymą. Vadinamasis socialdemokratas R.Ruzas sakė, 
                jog, priėmus šį įstatymą, faktiškai keičiama konstitucinė santvarka. 
                Ir vėl pažeidžiama Konstitucija. Juk pagrindiniame Lietuvos įstatyme 
                aiškiai parašyta, kad Lietuvoje negali būti NVS šalių karinių 
                dalinių. Tačiau pagal priimtą įstatymą dabar Lietuvos teritorijoje 
                "tam tikrose operacijose" galės dalyvauti NVS, tiksliau, 
                Rusijos ir Baltarusijos kariniai vienetai. Vadinasi, nepraėjus 
                ir dešimt metų nuo Rusijos armijos išvedimo iš Lietuvos, čia vėl 
                susilaukiame "išvaduotojų". Tik šį kartą jau pagal įstatymą. 
                Ko gero, netrukus ir patį Sausio 13-osios žudiką V.Uschopčiką 
                išvysime Pabradėje ar Rukloje vykstančiose pratybose.
                Taigi nedidukė užsisklendusi "grupė draugų" jau tvarko 
                ne tik savo biznio, bet ir valstybės užsienio politikos reikalus. 
                Prasta užsienio politika - tai buvusių pozicijų praradimas, galintis 
                labai skaudžiai atsiliepti. 
              Petras KATINAS
                "XXI amžiaus" apžvalgininkas
              © 2002 "XXI amžius"