Atnaujintas 2002 m. vasario 1 d.
Nr. 9
(1016)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Krikščionybė ir pasaulis
Ora et labora
Žiniasklaida
Aktualijos
Lietuva


ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai

Popiežius vadovavo Asyžiaus tarpreliginiam susitikimui už taiką

Pasaulio religijų vadovai nori prisidėti prie pastangų, kuriomis bus nuginti tamsūs terorizmo, neapykantos ir ginkluotų konfliktų debesys, sakė popiežius Jonas Paulius II sausio 24 dieną, kai vadovavo tarpreliginiam piligrimų susitikimui gimtajame šv.Pranciškaus mieste Asyžiuje. Tą žiemos dieną dangus virš Asyžiaus tikrai buvo švininis, padengtas storais debesimis, tačiau Popiežius ir kiti svečiai - daugiau kaip 200 religinių vadovų - buvo apsaugoti nuo vėjų ir šalto lietaus lengvo metalo ir plastiko lakštais, kurie Šv.Pranciškaus aikštę pavertė didžiule palapine.
"Niekada daugiau prievartos, - šiais žodžias Šventasis Tėvas užbaigė oficialią susitikimo programą. - Niekada daugiau karo! Niekada daugiau terorizmo!" Prie jo svečių uždegtų žibintų, taikos vilties simbolių, sudėtų ant didžiulio stalo, Jonas Paulius II linkėjo: "Dievo vardu kiekviena religija teneša žemėn teisingumą ir taiką, atleidimą ir gyvenimą, meilę!"
Prieš tai per trumpas popiečio apeigas dešimt religinių vadovų skirtingomis kalbomis perskaitė dešimties punktų įsipareigojimus, kuriuos jie pasižadėjo įgyvendinti, siekdami taikos pasaulyje. Pareiškimo įžangą perskaitė pasaulinės stačiatikių bendruomenės vadovas Konstantinopolio ekumeninis patriarchas Baltramiejus I, kuris susitikimo dalyvių vardu kalbėjo: "Nors ir priklausome skirtingoms religinėms tradicijoms, tvirtiname, kad, norint kurti taiką, reikia mylėti artimą, laikantis aukso taisyklės: daryk kitiems tai, ką norėtum, kad kiti tau darytų. Būdami tuo įsitikinę, nepailstamai darbuosimės kurdami taiką".
Pirmąjį įsipareigojimą vokiečių kalba perskaitė Pasaulio Bažnyčių tarybos generalinis sekretorius liuteronų pastorius Konradas Raizeris: "Mes įsipareigojame skelbti savo tvirtą įsitikinimą, kad smurtas ir terorizmas yra nesuderinamas su tikrąja religijos dvasia ir, smerkdami kiekvieną atvejį, kai vardan Dievo ar religijos griebiamasi prievartos ir karo, įsipareigojame daryti viską, ką galime, kad būtų išrautos terorizmo šaknys".
Kiti dvasiniai vadovai pasižadėjo auklėti savo tikinčiuosius, kad jie gerbtų kitus, skatintų dialogą, gintų kiekvieno asmens teisę gyventi orų gyvenimą, gerbtų skirtumus, būtų balsu vargšų ir silpnųjų, stiprintų draugiškumą tarp tautų. Padalytos Kipro salos stačiatikių vyskupas Vasilijus perskaitė tokį prasmingą įsipareigojimą: "Mes įsipareigojame vieni kitiems atleisti praeities ir dabarties klaidas ir šališkumus, vieni kitus palaikyti bendroje kovoje su egoizmu ir piktnaudžiavimu, neapykanta ir smurtu, kad iš praeities pasimokytume, jog taika be teisingumo nėra tikra taika".

Dalyvių gausa

Rytiniame susirinkime popiežius Jonas Paulius II sakė, kad jis ir kiti pasaulio religijų vadovai kartu su savo tikinčiaisiais nerimauja dėl ateities, tačiau jie dalijasi ir tvirtu tikėjimu, kad Dievas gali dovanoti pasauliui taiką. "Šiuo didelio nerimo dėl pasaulio likimo metu mes labiau nei bet kada privalome įsipareigoti asmeniškai ginti ir skatinti fundamentalų gėrį, kuris yra taika", - sakė Šventasis Tėvas susitikimo dalyviams. Jis kartu su savo svečiais į Asyžių iš Romos atvyko traukiniu. Kelionė prasidėjo Vatikano geležinkelio stotyje, iš kurios dabar retai teišvyksta traukiniai, ir tęsėsi dvi valandas.
Į Popiežiaus kvietimą atsiliepė daugiau religinių vadovų, nei jų dalyvavo pirmajame Asyžiaus tarpreliginiame susitikime 1986 metų rudenį. Tarp 33 stačiatikių vadovų, atstovavusių 17 Rytų krikščionių Bažnyčių, buvo trys patriarchai. Rusijos Stačiatikių Bažnyčios delegacijai vadovavo patriarcho Aleksijaus II vikaras Maskvai metropolitas Pitirimas. Labai trūko konservatyviosios Graikijos Stačiatikių Bažnyčios delegacijos, bet jos vadovas Atėnų arkivyskupas Christodulas atsiuntė į Vatikaną mandagų pasiteisinamąjį laišką, kuriame pabrėžė jaučiąs palankumą Asyžiaus susitikimo dvasiai. Vienas graikų stačiatikių vyskupų paaiškino Italijos atstovams spaudai, kad Graikijos ganytojai norėjo dalyvauti tarpreliginiame susitikime, tačiau daugelis paprastų tikinčiųjų tam prieštaravo, nes, jų manymu, meldimasis su kitų religijų atstovais prilygintinas sinkretizmui.
Ar tikrai reikia baimintis, sunku pasakyti (Asyžiuje įvairių religijų atstovai meldėsi ne kartu, bet skirtingose patalpose), tačiau yra gerai žinomas tradicinis Graikijos Bažnyčios vadovų priešiškumas Romai. Kaip matyti, jo nesusilpnino ir popiežiaus Jono Pauliaus II viešnagė Graikijoje pernai pavasarį. Vis dėlto Graikija - vienintelė iš stačiatikių šalių, priklausanti Europos Sąjungai ir NATO, todėl jos hierarchams laikas priimti naujus iššūkius ir ugdyti savo tikinčiuosius ekumenizmo dvasia. Manoma, kad tam pasitarnautų ir atsakomasis Atėnų arkivyskupo Christodulo vizitas į Romą. Iš kitų Stačiatikių Bažnyčių nesulaukta Asyžiuje ir Jeruzalės stačiatikių patriarchato atstovų, bet ne todėl, kad jie nenorėjo atvykti - tiesiog Izraelis atsisakė jiems išduoti išvykimo vizų. Kaip žinoma, Izraelis iki šiol atsisako pripažinti naujojo Jeruzalės stačiatikių patriarcho Jeremijo išrinkimą.
Be Stačiatikių Bažnyčių, į tarpreliginį susitikimą savo atstovus atsiuntė 14 kitų krikščioniškų bendruomenių ir organizacijų: anglikonai, liuteronai, presbiterionai, metodistai, baptistai ir kt. Iš kviestųjų delegaciją atsisakė atsiųsti tik adventistai. (1986 metų Asyžiaus susitikime dalyvavo aštuoni protestantų denominacijų atstovai.) Buvo atvykę 11 nekrikščioniškų religijų dvasiniai lyderiai, atstovavę judaizmui, islamui, budizmui, induizmui, sintoizmui, džainizmui, sikhizmui, zoroastrizmui, konfucionizmui ir Afrikos tradicinėms tikyboms. Beje, didžiausia delegacija atvyko iš Japonijos, kurią sudarė 34 rytietiškų religijų atstovai.
Tragiški praėjusių metų rugsėjo 11-osios įvykiai, paskatinę Popiežių sukviesti naują tarpreliginių maldos už taiką sisitikimą Asyžiuje, pirmiausia siejami su islamiškuoju terorizmu, todėl jis ypač norėjo, kad atvyktų kuo daugiau musulmonų dvasininkų ir kad jie patvirtintų, jog islamo religija neturi nieko bendro su prievartos apraiškomis. Šventajam Tėvui neteko nusivilti: islamas Asyžiuje buvo gausiausiai atstovaujama nekrikščioniška religija. Atvyko net 30 musulmonų delegatų iš 18 šalių: Egipto, Jordanijos, Libano, Irano, Irako, Saudo Arabijos, Albanijos, Bosnijos, Bulgarijos, JAV ir kt. Dalyvavo dešimt žydų rabinų, dauguma jų atvyko iš Jungtinių Amerikos Valstijų.

Liudijimai už taiką

Asyžiuje popiežius Jonas Paulius II atskirai pasveikino Niujorko arkivyskupą kardinolą Edvardą Iganą, ganytoją JAV miesto, kuris "buvo žiauriai paveiktas rugsėjo 11-osios įvykių". Šis kardinolas drauge su Šventuoju Tėvu į Asyžių vyko traukiniu iš Romos. Ganytojas žurnalistams sakė, jog šis susitikimas buvo Popiežiaus pastanga "suburti visas tikybas draugėn, kad jos patvirtintų pasauliui poreikį užbaigti konfliktus, kurie dabar kelia tokį nerimą".
Rytinėje susitikimo dalyje, kada jo dalyviai dalijosi savo liudijimais, Popiežius kalbėjo: "Susirinkome čia mes, skirtingų religijų atstovai, jog galėtume prieš Dievą pasitikrinti savo įsipareigojimą taikai, prašyti Jo šios dovanos ir liudyti savo bendrą troškimą, kad pasaulis būtų teisingesnis ir solidaresnis". Išklausyti vieni kitus yra pirmas žingsnis kuriant taiką, todėl "jau vien susirinkimu į šią vietą pateikiame atsakymą į nerimą keliančius ir mus jaudinančius klausimus; jau vien tai padeda išsklaidyti įtarimo ir nesupratimo ūką". Jonas Paulius II, kaip ir kitų religijų vadovai, dar kartą pabrėžė teisingumo ir pagarbos žmogaus teisėms poreikį kuriant taiką.
"Negalima užmiršti, jog išnaudojimo ir atstūmimo situacijos dažnai sąlygoja prievartą ir terorizmą", - sakė jis. Bet religijų lyderiai taip pat žino, kad atleidimas yra taikos įtvirtinimo dalis, nes tai "užgydo širdies žaizdas ir visiškai atstato pažeistus žmonių santykius". Yra svarbu, jog religijų vadovai labai aiškiai nurodė savo bendrą įsitikinimą, kad tie, "kurie naudoja religiją, kad pateisintų smurtą, tie prieštarauja tikriausioms religijos inspiracijoms".
Pirmasis liudijimuose kalbėjo Konstantinopolio patriarchas Baltramiejus I. Jis teigė: "Šiandien dar kartą po siaubingų holokaustų ir daugybės nekaltų aukų skerdynių mes privalome pripažinti dvasines taikos žemėje sąlygas, o ne vien tik ekonominius ir kitus veiksnius. Prie šių sąlygų prisideda pagarba žmogaus asmens šventumui, pagarba savo artimui, jo laisvei ir orumui. Turime atgailauti ir grįžti prie Dievo, gerai suvokdami Jo šventą valią ir jai paklusdami. Tik tada Dievas išklausys mūsų maldas ir suteiks mums bei visai žmonijai tikrą taiką žemėje".
Susirinkime kalbėjęs Pasaulio žydų kongreso generalinis sekretorius rabinas Izraelis Zingeris, kuris beveik nesilaikė iš anksto parengtos kalbos teksto, iš pradžių tokiais žodžiais kreipėsi į Šventąjį Tėvą: "Tik jūs galėjote padaryti, kad visa tai įvyktų". Toliau jis pažymėjo, jog tik tada, jeigu religijų vadovai skatins savo tikinčiuosius siekti taikos, bus įmanoma įgyvendinti taikdarišką religijų potencialą. "Jūs turite paklausti savo žmonių, o mes savo - visi mes, visi mes - ar žemė ir teritorijos yra svarbesnės nei žmonių gyvybės, ir tol, kol mes neišmoksime to daryti, taikos nebus",- sakė rabinas I.Zingeris, matyt, turėdamas omenyje įvykius Artimuosiuose Rytuose, kur taikos procesą įprasta vadinti žemės už taiką vardu.
Pasak rabino, istorija rodo, kad nors girdimi gražūs religiniai linkėjimai kurti taiką, bet tikrovė yra kitokia. "Iš tikrųjų religijos buvo naudojamos pateisinti siaubingiems ir kruviniems karams. Todėl mes turime nuolat priminti, kad nė viena religija neliepia žudyti, o tie, kurie moko kitaip, iškraipo religijas, kurių vardu jie kalba". Taip pat buvo perskaitytas pasaulio musulmonų sunitų dvasinio vadovo, Egipto Al Azharo universiteto šeicho Mohamedo Tantavio laiškas susitikimo dalyviams, kuriame jis padėkojo Popiežiui už šią taikos iniciatyvą. Šeichas paaiškino, kad islamas ištikimai laikosi nurodymo gerbti "visas Dievo apreikštas monoteistines religijas" ir jų moralines vertybes. Islamo dvasinis vadovas, tikriausiai turėdamas omenyje įtemptą padėtį Šventojoje Žemėje, pabrėžė, jog "visos monoteistinės religijos moko, kad žmonės turi remti teisingumą bei teisėtų savininkų teisių atstatymą", ir padėkojo už Vatikano "kilnią paramą palestiniečių tautai".

Religijos taikiai sugyvena

Išklausę liudijimus už taiką, delegatai išsiskirstė į atskiras patalpas melstis už taiką pagal savo religijos tradiciją. Nors Asyžiaus susitikimas pavadintas tarpreliginiu, tačiau Popiežiškosios krikščionių vienybės tarybos pirmininkas kardinolas Valteris Kasperis tvirtino: "Mes nuo pat pradžios pabrėžėme, kad jame nebus jokios tarpreliginės maldos, jokio sinkretizmo". Kaip ir pirmajame istoriniame 1986 metų susitikime, visų krikščioniškų konfesijų atstovai dalyvavo ekumeninėse apeigose, kurios vyko Šv.Pranciškaus žemutinėje bazilikoje. Buvo skaitomos Šventojo Rašto ištraukos, kalbamos ta proga sukurtos maldos, numatytas laikas tyliai pamąstyti, o pabaigoje visi sukalbėjo Viešpaties maldą.
Kitaip nei prieš 15 metų, šį kartą 11 kitų religijų atstovų meldėsi skirtingose patalpose, tačiau jos visos buvo po "vienu stogu", tai yra tame pačiame senojo Šv.Pranciškaus vienuolyno komplekse. Iš šių patalpų pranciškonai laikinai išnešė kryžius ir šventųjų paveikslus. Teko palikti tik budistams skirtoje patalpoje buvusią didžiulę medinę ir tvirtai prie sienos pritvirtintą Jėzaus Gimimo skulptūrą, bet budistai tam neprieštaravo. Juk rasti patalpų, kurios atitiktų atskirų religijų reikalavimus, nebuvo paprasta. Musulmonų atstovai pageidavo, kad jų patalpa būtų nukreipta į rytus, į Meką. Žydų dvasininkai norėjo, kad tas kambarys, kuriame jie rinksis melstis, niekada nebūtų buvęs krikščioniškai šventintas. Zoroastrizmo išpažinėjai pasirinko atvirą vietą, kiemą, nes per jų tradicines apeigas reikia užkurti laužą.
Vertindamas Asyžiaus susitikimo reikšmę, jame dalyvavęs Tikėjimo doktrinos kongregacijos prefektas kardinolas Jozefas Ratcingeris sakė, jog negalima ignoruoti to fakto, kad pasaulio žmonės išpažįsta daug įvairiausių tikėjimų, ypač siūlant tikėjimu grindžiamas taikos iniciatyvas. Tai, jog šie žmonės negali kartu melstis, nereiškia, kad jie neturi susirinkti ir paremti tokį svarbų taikos reikalą. Kardinolo nuomone, popiežiaus Jono Pauliaus II iniciatyva buvo "stiprus taikos signalas". Asyžiaus tarpreliginis susitikimas "davė impulsą siekti taikos pasaulyje, nes žmonės galėjo matyti, jog religijos taikiai sugyvena tarpusavyje". Kardinolas sakė, jog greitos politikų reakcijos į Asyžiaus susitikimą nereikia laukti, bet tai ir nebuvo pagrindinis susitikimo tikslas. "Kažką galima pakeisti, nes kažkiek pakeičiamas žmogaus vidus, o tai savo ruožtu gali pakeisti ir pasaulį", - sakė kardinolas J.Ratcingeris.

Mindaugas BUIKA

© 2002 "XXI amžius"

 

Asyžiuje visi krikščionių Bažnyčių atstovai susirinko į Šv.Pranciškaus žemutinę baziliką ekumeninei maldai už taiką, kuriai vadovavo Šventasis Tėvas

Šventasis Tėvas į Asyžiuje vykusį tarpreliginį sutikimą iš Vatikano važiavo traukiniu

Popiežius Jonas Paulius II su Konstantinopolio patriarchu Baltramiejumi I piligriminėje kelionėje traukiniu į Asyžių

EPA-ELTA nuotraukos

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija