Visas jėgas karui išvengti
|
Kardinolas Rožeras Ečegerajus
susitinka su Irako prezidentu Sadamu Huseinu |
|
Prieš karą agituojanti
katalikų vienuolė uždegė žvakutes prie vienos iš bažnyčių
Filipinų sostinėje Maniloje
EPA-ELTA nuotrauka |
|
popiežius Jonas Paulius
II ir Irako vicepremjeras Tarikas Azizas |
Vatikanas diplomatinių
pastangų centre
Vasario mėnesį tarp diplomatinių
pastangų, sprendžiant Irako krizę, ypač išsiskyrė popiežiaus Jono
Pauliaus II ir Vatikano atstovų veikla, pagrįsta aiškiomis moralinėmis
nuostatomis. Per kelias savaites Šventasis Tėvas susitiko su Vatikane
apsilankiusiais Vokietijos užsienio reikalų ministru Joška Fišeriu,
kuris iki kovo pradžios pirmininkavo lemtingiems Saugumo Tarybos
posėdžiams, su vieninteliu krikščionių atstovu Irako vadovybėje
vicepremjeru Tariku Azizu, su Jungtinių Tautų Organizacijos generaliniu
sekretoriumi Kofiu Ananu ir pagaliau su ištikimiausiu Jungtinių
Valstijų administracijos sąjungininku Di-džiosios Britanijos premjeru
Toniu Bleiru. Tomis dienomis Irake lankėsi Popiežiaus asmeninis
pasiuntinys prancūzų kardinolas Rožeras Ečegerajus, kuris perdavė
raginimus Irako vadovams, - be jokių atsikalbinėjimų įgyvendinti
saugumo Tarybos rezoliucijas dėl nusiginklavimo.
Visi minėti Jono Pauliaus II susitikimai su politikos lyderiais
buvo privatūs, o oficialūs komunikatai apie jų eigą trumpi bei
apibendrinti. Tačiau, kaip vėliau spaudos atstovams nurodė jų
dalyviai, pavyzdžiui, J.Fišeris, su Popiežiumi dėl reikalo esmės
kalbėjosi labai rimtai ir labai atvirai. Šventojo Tėvo pabrėžtinai
priešiškos nuostatos karui yra aiškios: joks karas nėra neišvengiamas,
kiekvienas karas yra pralaimėjimas žmonijai, karas visada turi
būti paskutinė priemonė. Tai jis ne kartą yra pareiškęs per pastarąsias
savaites. Vatikano diplomatinės misijos remiasi nuostata, kad
taikos siekimas yra krikščioniška pareiga ir kad karas yra blogis,
nes jame žūsta ir kenčia žmonės. Konkrečiu Irako krizės atžvilgiu
Bažnyčia yra susirūpinusi dėl pavojaus tolesniam tarpreliginiam
dialogui su musulmonais ir dėl krikščionių mažumų padėties musulmoniškose
šalyse, įskaitant ir Iraką, kur krikščionys sudaro apie 5 proc.
iš 24 milijonų šalies gyventojų.
Susirūpinimas dėl Irako
krikščionių likimo
Vatikano statistikos duomenys
patvirtina, kodėl Popiežius ir visa Bažnyčia yra susirūpinę dėl
naujo karo Irake. 1991 metų pradžioje, taigi prieš prasidedant
pirmajam Persų įlankos karui, Irako sostinėje Bagdade gyveno apie
500 tūkst. krikščionių, daugiausia katalikų chaldėjų, kurie sudarė
beveik penktadalį miesto gyventojų. Dabar, po dvylikos metų, ši
viena didžiausių kompaktiškų krikščionių bendruomenių Artimuosiuose
Rytuose yra sumažėjusi beveik dviem trečdaliais, tai yra iki 170
tūkst. Prasidėjus karui ir ypač jam užsitęsus, Irako krikščionių
egzodas galėtų dar labiau sustiprėti.
Prieš 1991 metų karą, kuriam taip pat prieštaravo popiežius Jonas
Paulius II, bažnyčios atstovai buvo perspėję, kad konfliktas paskatins
Irako krikščionis, kurių daugelis turi giminaičių užsienyje, krautis
lagaminus ir emigruoti. Šias išvykimo nuostatas dar labiau sustiprino
Jungtinių Tautų patvirtintos ekonominės sankcijos prieš Iraką,
labai pabloginusios eilinių žmonių gyvenimo sąlygas. Ekspertų
vertinimais, per pastaruosius aštuonerius metus į Europos šalis
emigravo apie 65 tūkst. Irako krikščionių, taip pat daugiau kaip
dešimt tūkstančių persikėlė į JAV. Naujas pabėgėlių srautas gali
sudaryti nemažai apgyvendinimo problemų ir Europos šalių vyriausybėms.
Pastaruoju metu Irake taip pat išryškėjo kai kurie islamistinio
ekstremizmo prieš krikščionis ženklai, ko anksčiau nėra buvę.
Dėl S.Huseino diktatoriško režimo niekas neturi jokių iliuzijų,
tačiau reikia pripažinti, kad bent iki praėjusio dešimtmečio pradžios
(nuo 1968 metų) Iraką valdanti BAAS (arabų socialistinio atgimimo
partija) buvo tvirtai nusistačiusi prieš islamiškąjį fundamentalizmą
ir dėl to krikščionys galėjo palyginti laisvai išpažinti savo
tikėjimą, statyti naujus maldos namus. Dabar islamiškajam ekstremizmui
plečiantis visame pasaulyje, Irakas taip pat nebuvo aplenktas.
Vietos chaldėjų vyskupai nurodė, kad ypač pastaraisiais mėnesiais
padažnėjo išpuolių prieš šventoves, ko anksčiau beveik nebuvo
pasitaikę.
Jungtinių Valstijų kariniai veiksmai prieš Iraką gali dar labiau
radikalizuoti musulmonus, tuo labiau kad islamo ekstremistiniai
sluoksniai be perstojo veda propagandą, jog būsimasis karas neva
bus kryžiaus žygis prieš musulmonus. Tuo tarpu kai kurie optimistiniai
svarstymai, ypač tarp JAV prezidento Džordžo Bušo politikos rėmėjų,
kad po regime change Irake ir ten pravedus de baasifikaciją
(panašiai kaip po Antrojo pasaulinio karo Vokietijoje buvo pravesta
denacifikacija, o Japonijoje demilitarizacija) bus pradėta
šviesi demokratijos era, kelia dideles abejones.
Pirmiausia galima pastebėti, kad pokariu, ypač po 1968-ųjų revoliucijos,
dėl perdėto laicizmo, moralinio reliatyvizmo ir korupcijos suvešėjimo
demokratija netgi Vakaruose tapo gerokai išsigimusi ir reikalauja
neatidėliotino atsinaujinimo. Štai Jungtinėse Valstijose vykstančiuose
rinkimuose paprastai dalyvauja ne daugiau kaip trečdalis balso
teisę turinčių piliečių, ir tai rodo ne tik jų suinteresuotumo,
bet ir pasitikėjimo demokratinių institucijų veiksmingumu stoką.
Pagaliau demokratijos globalizavimo skatintojams būtina žinoti
Artimųjų Rytų specifiką su savitomis ir konservatyviomis šimtmečių
tradicijomis. Vargu ar šiame regione buvo suprastos tokios žmogaus
teisių realizavimo apraiškos, kaip neseniai kai kuriose Vakarų
šalyse vykę apsinuoginusių moterų piketai, protestuojant prieš
galimą karą Irake: savąsias pasileidėles musulmonai dažniausiai
apmėto akmenimis. Be to, nereikia pamiršti, prie kokios ekonominės
ir moralinės krizės atvedė praėjusio dešimtmečio Rusijos ir Rytų
Europos dekomunizacijos pastangos, kurios tebuvo popierinės,
ir tikrąja laimėtoja liko vakarykštė nomenklatūra. Koks bus dabartinės
BAAS nomenklatūros likimas Irake, ir ar ji vėl nebus pirmoji,
kai po karo vyks turtingųjų naftos verslovių privatizavimas ir
dalybos?
Popiežiaus pasiuntinio
taikos misija
Kada vasario 11-16 dienomis popiežius
Jonas Paulius II pasiuntė kardinolą R.Ečegerajų taikos misijai
į Bagdadą, žiniasklaidos dėmesys daugiausia buvo sutelktas į jo
susitikimus su S.Huseinu bei kitais Irako pareigūnais. Tačiau
Vatikanui esminė kardinolo R.Ečegerajaus misijos dalis solidarumo
parodymas vietinei krikščionių bendruomenei. Faktiškai didžiąją
šio vizito dalį kardinolas praleido kalbėdamasis su Bažnyčios
vadovais ir celebruodamas liturgiją Irako tikintiesiems, tuo užtikrindamas
juos, kad irakiečiai krikščionys nėra užmiršti. Bagdado katalikų
chaldėjų Šv. Juozapo katedroje kardinolas aukojo šv. Mišias drauge
su šalies vyskupais, savo homilijoje išreiškė Šventojo Tėvo ir
visos Bažnyčios artumą irakiečiams, neprarandantiems drąsos sunkių
išbandymų akivaizdoje.
Po išsamaus pokalbio su S.Huseinu, popiežiaus Jono Pauliaus II
pasiuntinys kardinolas R.Ečegerajus teigė, kad jis turi vilties,
jog naujo karo gali būti išvengta ir kad Jungtinių Tautų ginklų
inspektoriai galės tęsti darbą pasitikėjimo aplinkoje. Per vasario
15 dieną vykusį pusantros valandos susitikimą kardinolas Irako
lyderiui perdavė Šventojo Tėvo laišką, kuriame, kaip nurodė Vatikano
šaltiniai, Popiežius pabrėžė visiško Bagdado bendradarbiavimo
su tarptautiniais inspektoriais poreikį, kad taip pasaulis būtų
įtikintas, jog tikrai Irakas nori taikaus krizės sprendimo.
Po susitikimo kardinolas R.Ečegerajus sakė, kad, jo manymu, S.Huseinas
priėmė tokius paraginimus. Aš esu įsitikinęs, jog S.Huseinas
tikrai nori išvengti karo. Jis, atrodo, rimtai suvokia visą atsakomybę,
- kalbėjo kardinolas žurnalistams. Aš jį raginau mąstyti, būti
labiau atviresniam ir daryti viską, kad būtų išvengta karinio
konflikto.
Pokalbio su Irako diktatoriumi detalių kardinolas R.Ečegerajus
nenorėjo atskleisti, gerbdamas Popiežiaus ir S.Huseino privatumą.
Taip pat liko paslaptyje pati susitikimo vieta Bagdade, į kurią
kardinolas buvo nuvežtas vyriausybiniu kortežu. Jis tik pažymėjo,
kad buvo paliesti konkretūs klausimai apie tarptautinę inspekciją,
taip pat apie padėtį Irako žmonių, kurie daug iškentė per keliolika
metų trunkantį embargą. Tai, kad S.Huseinas, pastaruoju metu
beveik nesusitinkantis su užsienio valstybių atstovais, iš Vatikano
atvykusį kardinolą priėmė ilgam, pusantros valandos trukusiam
pokalbiui, rodo Popiežiaus pasaulinio moralinio autoriteto pripažinimą.
Kita vertus, sunku patikėti, kad viską gali pakeisti vienintelis
pokalbis, pastebėjo kardinolas R.Ečegerajus, šio pokalbio Bagdade
laukęs tris dienas.
Vertindamas Popiežiaus pasiuntinio vizitą, Bagdado lotynų katalikų
arkivyskupas Žanas Benžaminas Sleimanas nurodė tą faktą, jog apie
jį gana išsamiai informavo režimo kontroliuojama Irako žiniasklaida,
ypač televizija. Ji parodė žmonėms, kurių daugelis iš viso kardinolą
matė pirmą kartą, jog katalikai organizavo pamaldas ir kitus renginius
už taiką, - sakė Bagdado arkivyskupas, kuris, kaip ir kardinolas
R.Ečegerajus, yra prancūzų kilmės baskas. Šiaip Irako žiniasklaidoje
mažai kalbama apie Šventojo Tėvo pastangas taikai pasiekti.
Irako televizija, pranešdama apie Popiežiaus pasiuntinio susitikimą
su S.Huseinu, kuris čia vadinamas raisu, tai yra šalies vadu,
pažymėjo, kad jis neva nurodė į religinius motyvus, kuriais remiasi
Jungtinės Valstijos, rengdamosi invazijai. S.Huseinas sakė kardinolui,
kad JAV nori pradėti karą todėl, kad Irake gyvena musulmonai,
o tai rodo diskriminacinę politiką religinėje plotmėje. S.Huseinas
taip pat klausė, kodėl Irakas, kuris neturi masinio naikinimo
ginklo, kaltinamas neteisingais pretekstais, tuo tarpu gerai
žinoma, jog Izraelis turi tokį ginklą ir žudo beginklius Palestinos
arabus. Jis paragino Popiežių tą faktą iškelti visiems krikščionims
ir išnaudoti istorinę galimybę neleisti kilti karui Irake, tokiu
būdu įvykdant jam Viešpaties patikėtą garbingą misiją.
Bagdado režimo atstovo
apsilankymas
Tuo metu, kai su taikos misija
į Iraką buvo nuvykęs kardinolas R.Ečegerajus, Vatikane lankėsi
Irako premjeras T.Azizas, kuris jo paties prašymu buvo priimtas
privačioje popiežiaus Jono Pauliaus II audiencijoje. Tai, kad,
būdamas ne musulmonas, bet chaldėjų katalikas, T.Azizas faktiškai
yra antrasis Irako režimo rangų lentelėje, rodo jo turimą pasitikėjimą
Bagdade. Beje, Irake, kaip būdinga totalitariniam režimui, visus
aukščiausius valstybinius postus premjero ir prezidento užima
valdančiosios BAAS partijos generalinis sekretorius S.Huseinas.
Nors Irake formaliai veikia parlamentas, tačiau jis turi tik patariamąją
teisę, o visa įstatymų leidžiamoji galia sutelkta Revoliucinės
vadovybės taryboje, kurios pirmininkas yra S.Huseinas. Revoliucinės
vadovybės tarybos narys yra T.Azizas, kuris, užimdamas tokias
aukštas pareigas, be jokios abejonės, yra atsakingas už Irako
režimo žmogaus teisių pažeidimus ir būsimajame tribunole (jeigu
jis kada nors įvyks) turėtų sėdėti greta S.Huseino.
Tačiau T.Azizas, matyt, kol kas apie gresiantį tribunolą negalvoja.
Atvirkščiai, jis netgi JAV prezidentą Dž.Bušą pavadino naujuoju
Hitleriu. Prieš atvykstant į Romą interviu Italijos spaudai T.Azizas
sakė, kad, jo įsitikinimu, Irakas tapo auka po šaltojo karo Amerikos
vykdomos naujosios ir arogantiškos dominavimo politikos. Jis
apkaltino prezidentą Dž.Bušą bandymu susilpninti Jungtinių Tautų
Organizaciją, panašiai kaip ketvirtajame dešimtmetyje Vokietijos
nacių vyriausybė nesiskaitydama paniekino tuometę Tautų Sąjungą.
Dž.Bušas yra naujasis Hitleris. Jis nurodo JT Saugumo Tarybai
tylėti ir paklusti, - tvirtino Irako vicepremjeras. Tuo tarpu
jis, jau lankydamasis Italijoje, S.Huseiną pavadino savo tautos
tėvu, kuri juo pasitiki. Taip, T.Azizo nuomone, S.Huseinu turėtų
pasitikėti ir visas pasaulis.
Vatikane vykusiuose T.Azizo susitikimuose popiežius Jonas Paulius
II, valstybės sekretorius kardinolas Andželas Sodanas ir užsienio
reikalų ministras arkivyskupas Žanas Luji Toranas paragino Iraką
konkrečiu nusistatymu rodyti pagarbą JT Saugumo Tarybos rezoliucijoms
dėl nusiginklavimo. Vėliau paskelbtame komunikate pažymėta, kad
vykę pokalbiai įgalino apsikeisti plataus spektro nuomonėmis
dėl galimos karinės intervencijos Irake keliamo pavojaus, ypač
civiliams gyventojams, kurie jau ilgus metus kenčia dėl paskelbto
embargo. Tuo tarpu T.Azizas užtikrino Bažnyčios vadovus, kad
Irako vyriausybė yra pasirengusi bendradarbiauti su tarptautine
bendruomene, ypač nusiginklavimo srityje.
Per pastaruosius dvylika metų po pirmojo persų įlankos karo Saugumo
Taryba priėmė daugiau nei tuziną rezoliucijų, reikalaujančių,
kad Irakas sunaikintų savo masinio naikinimo ginklą, tačiau visas
jas S.Huseino režimas sabotavo. Nors pastaruoju metu, ypač po
1441 rezoliucijos, priimtos sausio mėnesį, kalbama apie tam tikrą
pažangą Irako bendradarbiavime su švedo Hanso Blikso vadovaujamais
ginklų inspektoriais, tačiau visiško pasitikėjimo iki šiol nepasiekta,
tęsiamas katės ir pelės žaidimas. Neseniai S.Huseinas paskelbė
Jungtinių Tautų reikalautą dekretą, draudžiantį šalyje gaminti
atominį, cheminį ir biologinį ginklus ir jų elementus, tačiau,
JAV žvalgybos duomenimis, nemažos jų ankstesnės sankaupos buvo
nuslėptos ir gali patekti į teroristų rankas.
Būdinga, kad, po susitikimų Vatikane surengtoje spaudos konferencijoje,
T.Azizas perspėjo, jog negatyvi reakcija į karą Irake arabų pasaulyje
gali apnuodyti krikščionių ir musulmonų santykius. Jeigu tradicinės
krikščioniškos šalys Europoje palaikys Jungtinių Valstijų pusę,
arabai ir musulmonai tai interpretuos kaip kryžiaus žygį prieš
islamą, - sakė T.Azizas. Tačiau daugelis konservatyvių musulmonų
dvasinių lyderių sekuliaristinį S.Huseino režimą, kurio ideologija
kai kuriais bruožais yra nacizmo ir komunizmo mišinys, laiko pavojingu
tradiciniam islamui. Tuo metu, kai pastarosiomis savaitėmis kairiųjų
pacifistų organizuotos apsinuoginusių ir apsirengusių asmenų taikos
demonstracijos nuvilnijo per Vakarų miestus, arabų pasaulyje nebuvo
beveik jokių protesto apraiškų.
T.Azizas aiškino, kad Europos tautos turi tvirtai pasipriešinti
Jungtinių Valstijų imperialistinėms ambicijoms ir jų tikrajam
troškimui kolonizuoti Iraką bei pertvarkyti visą Artimųjų Rytų
regioną pagal savo interesus. Iš Romos Irako vicepremjeras buvo
nuvykęs į Asyžių, prie šv. Pranciškaus kapo, pasimelsti už taiką.
Čia iškilmingoje ceremonijoje Asyžiaus vyskupas Serdžijus Gozetis
jam perdavė taikos žibintą, kartu pasmerkdamas ir viską niokojantį
karą, ir globalinį terorizmą. Po to Asyžiaus Dievo Motinos bazilikos
kustodas kunigas Vinčencas Kolis ir T.Azizas kartu palietė dramblio
kaulo ragą, kurį 1219 metais šv. Pranciškui padovanojo Egipto
sultonas Malikas el Kamilis. Tuomet, pačiame penktojo kryžiaus
karo įkarštyje, šv. Pranciškus drąsiai perėjo mūšio liniją, kad
taikiai pasikalbėtų su musulmonų karvedžiu.
Ne visiems italams patiko šiek tiek propagandinis T.Azizo pamaldumo
demonstravimas Asyžiuje, taikos apaštalo mieste. Grupė visuomenės
veikėjų ta proga surengė tylią protesto akciją prie Asyžiuje palaidotų
per Antrąjį pasaulinį karą žuvusių amerikiečių ir britų kapų.
T.Azizas nėra nei didvyris, nei šventasis ir matyti jį klūpantį
prie šv. Pranciškaus kapo nebuvo malonu tiems, kurie priešinasi
S.Huseino despotizmui, - sakė Italijos senatorius Mauricijus
Ronkonis.
* * *
Reikšdamas didžiulį susirūpinimą
dėl susidariusios padėties, popiežius Jonas Paulius II paskelbė
Gavėnios pradžią ženklinantį Pelenų trečiadienį, kovo 5 dieną,
Maldos ir pasninko už taiką, ypač Artimuosiuose Rytuose, diena.
Apie šias Šventojo Tėvo intencijas, taip pat apie tolesnes Vatikano
diplomatijos pastangas sprendžiant Irako krizę skaitykite trečiadienio
numeryje.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"