Iš pogrindžio - į politikos
šešėlį
Vadovaujantis komunistine ideologija,
kurios neatskiriama dalis buvo ateizmas, sovietmečiu buvo griaunamos
ar sandėliais paverčiamos bažnyčios. Bažnyčios hierarchai ir pasaulietiškas
krikščioniškasis elitas buvo naikinami fiziškai, šviečiamoji ir
ugdomoji Bažnyčios veikla nuvaryta į pogrindį, krikščioniškoji
spauda uždrausta. Lietuvoje Bažnyčia patyrė nuostolius, kuriuos
dabar atspindi smukusi visuomenės dorovė, iškreipta ar sužlugdyta
moralė. Žudymai, savižudybės, plėšikavimai, vagystės, kvaišinimasis
alkoholiu ir narkotikais, palaidas nesantuokinis gyvenimas, amžinųjų
vertybių niekinimas įgijo mastą, kuris jau kėsinasi į tautos būtį,
kelia akivaizdžią grėsmę jos išlikimui. Jei sovietmečiu Lietuvos
valstybines institucijas, partizaninį pasipriešinimą pavyko sunaikinti,
Bažnyčia niekinama, prievartaujama, žlugdoma nepasidavė, kovojo
su ateistine propaganda, krikštijo, katechizavo, teikė sakramentus,
pogrindyje leisdama spaudą, beldėsi į pasaulio sąžinę. Bažnyčia
neteko ir iškiliausių jos rėmėjų pasauliečių, religijos filosofų,
katalikiškų vaikų ir jaunimo organizacijų kūrėjų ir vadovų. Kaip
mūsų dienomis reikalingi Juozas Eretas, Pranas Dovydaitis, Stasys
Šalkauskis, Antanas Maceina, Karolis Dineika! Deja, tie žiburiai
užgeso, o juos pakeitė juozaičiai, šliogeriai, pavilioniai
Krikščionybė istorijoje patyrė įvairias negandas, kančias, netektis,
tačiau kovojo, gynė amžinąsias vertybes, nešė Tikėjimą, Viltį,
Meilę. Lietuvoje okupacijos metais Bažnyčia ėjo išvien su ginkluotu
ir politiniu pasipriešinimu okupacijai, puoselėjo laisvės ir nepriklausomybės
viltį. Deja, atgavus nepriklausomybę, okupacijai pasitraukus,
kai Bažnyčios žodis ir veiksmai yra itin reikalingi, ji atsidūrė
politikos šešėlyje. Iškilūs dvasininkai patriotai ignoruojami,
jiems priekaištaujama už neva politinius pamokslus, todėl iškeliami
į atokesnes, mažesnes parapijas ar pavedama mažiau visuomenei
įtakinga veikla. Ar ne už politiką, už nuoširdų rūpestį tautos
ir valstybės reikalais iš didmiesčių, iš didesnių tikinčiųjų bendruomenių
buvo išstumti (ištremti) Jonas Kastytis Matulionis, Alfonsas Svarinskas,
Algimantas Keina, Petras Dumbliauskas ir kiti iškilūs dvasininkai?
O štai grytelninkų (kolūkių pirmininkų) globėjas tėvas Stanislovas
(Dobrovolskis) proteguojamas, jam atviri radijas, televizija,
spauda, jis demonstratyviai priminėja komunistinės nomenklatūros
atstovus, prisideda prie pozityvią valstybės raidą trikdančių
iniciatyvų. Negana, kad iš sovietinės praeities tęsiasi kovos
prieš Bažnyčią valktis, pati Bažnyčia traukiasi į šešėlį.
Bažnyčia yra atskirta nuo valstybės - nuo jos valdymo, tačiau
ji nėra atskirta nuo pilietinės visuomenės, kuri ir sudaro valstybę,
ji veikia valstybėje, dvasininkai yra pilietinės visuomenės nariai,
vykdo pilietines pareigas. Politika - valstybinių, visuomeninių
bei kitokių organizacijų ir atskirų asmenų dalyvavimas valstybės
reikalų tvarkyme. Demokratinėje valstybėje išgrynintos politikos
nėra. Sielovadinė Bažnyčios veikla taip pat yra politika, aukščiausios
prabos politika, nes ji ugdo valstybę sudarančius piliečius -
politikus, kurių depolitizavimas prilygtų išpilietinimui. Lietuvos
praeitis liudija, kad dvasininkai buvo laisvės šaukliai, jei reikėjo
ją ginti, ėmė ir ginklą į rankas, aktyviai dalyvavo valstybės
atkūrime, jų parašus randame ant 1918 metų Nepriklausomybės Akto.
Nuo politikos nesišalino iškilūs dvasininkai Motiejus Valančius,
Maironis, Mykolas Krupavičius, Juozas Tumas-Vaižgantas, Adomas
Jakštas, Vladas Jurgutis ir daugybė kitų. Ir jų politika buvo
morali politika.
Ką apie Bažnyčios dalyvavimą politikoje sako iškilūs šių dienų
dvasininkai bei pasauliečiai?
Vienas gerbiamiausių katalikų teologų ir vienas iš buvusių galimų
kandidatų į Popiežiaus sostą Milano kardinolas K.M.Martinis 1999
metais šv.Ambroziejaus dienos proga kalbėjo: Politinė tinginystė
ir palaidumas - štai paslėptas blogis, štai slaptas visur esantis
virusas, persekiojantis visuomenę, netrukus įžengsiančią į trečiąjį
tūkstantmetį
Pakanka būti patagonistinių politinių grupuočių
šešėlyje. Turite tapti drąsių ir neeilinių sprendimų veikėjais
(Lietuvos aidas, 1999 12 12). Pats Popiežius Jonas Paulius II
nesišalina nuo politikos, teigia, kad Bažnyčia negali atsisakyti
dalyvauti krašto gyvenime. Lietuvių katalikų mokslo akademijos
narys ir garbės akademikas, Amerikos lietuvių rašytojų sąjungos
garbės narys Juozas Eretas šalinimąsi nuo politikos laikė dviguba
kalte: Krikščioniškos valstybės kūrimas yra taipgi moralinė pareiga.
Kas šalinasi nuo savo politinės pareigos, tas bendradarbiauja
nusikaltime, kad gėris, kuris jo dalyvavimu galėjo būti padarytas,
nebuvo atliktas ir dėl to toks dvigubai kaltas dėl blogio, kuris
dėl jo abejingumo atsirado valstybėje (Mano pasaulėžiūra, Čikaga,
1958).
Kaip apaštalavimas yra ne tik dvasininkų, bet ir pasauliečių priedermė,
taip pasaulietiškuose reikaluose, taigi ir politikoje, dvasininkų
vaidmuo yra itin reikšmingas, todėl dalyvavimas joje būtinas.
Tiesus, aiškus Bažnyčios žodis turėtų pasiekti ne tik kiekvieną
jos eilinį narį tautai ir valstybei kritiškais momentais, bet
ir politikus, kurie priima įstatymus ir sprendimus, liečiančius
tautos ir valstybės būtį. Tariamas Bažnyčios romumas, santarvė
su valdžiomis ar tūnojimas visuomeniniame gyvenime atveria erdvę
blogiui, nežabotam liberalizmui, vakarykščių Bažnyčios prievartautojų
ir niekintojų garbinimui. Dera pridurti, kad dvasininkų, kurie
yra ir valstybės piliečiai, pasitraukimas iš partijų pagal jų
hierarchų reikalavimą taip pat yra politika, deja, bloga; nedalyvavimas
prilygsta palaidumui, kuris gali užleisti vietą blogiui.
Krikščioniškos valstybės kūrimas ir tvirtinimas skatina pasauliečius
ir dvasininkus vienyti pastangas, trauktis ne iš politikos, o
iš jos šešėlio. Bažnyčios institucinis bei šviečiamasis vaidmuo
ypač aktualus šiandien, kai kuriasi įvairios šviesos lygos,
destruktyvių referendumų iniciatyvinės grupės, nes atėjo apsisprendimo
metas: Vakarai, Rytai ar pilkoji zona; Europos Sąjunga, Rusijos
globa ar nežinomybė? Tai - ne tik tautos ir valstybės, bet ir
pačios Bažnyčios likimo Lietuvoje klausimas.
Algimantas ZOLUBAS
Vilnius
© 2003 "XXI amžius"