Malda paremta taikdariška
Popiežiaus politika
|
Popiežius Jonas Paulius II ir Didžiosios
Britanijos premjeras Tonis Bleiras
EPA-ELTA nuotrauka
|
Pelenų trečiadienis -
maldos ir pasninko už taiką diena
Šiandien liturginiame kalendoriuje
minimas Pelenų trečiadienis. Gavėnios pradžia popiežiaus Jono
Pauliaus II kvietimu yra skirta pasninkui ir maldoms už taiką,
ypač už taiką Artimuosiuose Rytuose. Su šia intencija vasario
23 dieną kreipdamasis į maldininkus, susirinkusius į Romos šv.
Petro aikštę sekmadienio vidudienio Viešpaties Angelas maldai,
Šventasis Tėvas dar kartą išsakė savo priešiškumą karui Irake.
Jis perspėjo, kad ginkluotas konfliktas Persų įlankoje gali pavojingai
išsiplėtoti, sukeldamas neramumus kitose pasaulio dalyse.
Pastaraisiais mėnesiais tarptautinė bendruomenė itin baiminasi
dėl karo pavojaus, kuris gali apimti visą Artimųjų Rytų regioną
ir sustiprinti įtampą, kuri, deja, jau egzistuoja trečiojo tūkstantmečio
pradžioje, - kalbėjo Popiežius. - Tikintieji, nepriklausomai nuo
to, kokiai religijai jie priklausytų, turi pareigą skelbti, jog
mes niekada netapsime laimingi, jeigu būsime nusistatę vieni prieš
kitus ir kad žmonijos ateities niekada negalės užtikrinti nei
terorizmas, nei karo logika.
Popiežius Jonas Paulius II pažymėjo, kad visi krikščionys ypatingu
būdu yra pašaukti būti taikos ir ramybės saugotojais savo darbe
ir gyvenime. Jie turi padėti kitiems žmonėms atsispirti potraukiui
į savanaudiškumą, neteisybę ir prievartos apraiškas tarpusavio
santykiuose. Paskelbęs Pelenų trečiadienį maldos ir pasninko už
taiką diena, Šventasis Tėvas ragino ypač melsti Dievą širdžių
atsivertimo ir dosnumo, kad būtų priimti teisingi sprendimai
dėl adekvačių ir taikingų priemonių, kuriomis būtų įveikti nesutarimai,
trukdantys šių laikų žmonijos piligrimystei.
Kadangi šiemet Bažnyčia švenčia Rožinio metus, tai ypač tinkama,
kad šią dieną kiekvienoje Dievo Motinos šventovėje, taip pat parapijose
ir šeimose į dangų kiltų karšta šventojo rožinio malda už taiką,
sakė Popiežius. Jis taip pat nurodė, jog tradicinis Pelenų trečiadienio
pasninkas šiemet taptų ypatinga atgailos išraiška už tą neapykantą
ir prievartą, kuri nuodija žmonių santykius. Būdinga, jog krikščionys,
kaip ir kitų religijų išpažinėjai, per pasninkavimo praktiką stengiasi
atsisakyti savo išdidumo ir tokiu būdu pasirengti priimti didžiųjų
ir būtiniausių Dievo dovanų, tarp kurių - ypač taikos malonės.
Šiai maldai ir pasninko iniciatyvai popiežius Jonas Paulius II
prašė ypatingos Švč. Mergelės Marijos, Taikos Karalienės, paramos.
Jis sakė, kad Dievo Motinos užtarimas labai reikalingas tam, kad
Evangelijos Kalno pamokslo palaiminimas - palaiminti taikdariai,
nes jie bus vadinami Dievo vaikais (Mt 5,9) - su nauja jėga būtų
įprasmintas mūsų visuomenėje.
Didžiosios Britanijos
Bažnyčios už taikų Irako krizės sprendimą
Kvietimas į atnaujintą pamaldumą
ir atgailą, pradedant prasmingą Gavėnios laikotarpį ir prašant
Viešpatį taikos malonės, buvo kaip pratęsimas Popiežiaus ir jo
bendradarbių pastaruoju metu užmegztų kontaktų ir įvykusių susitikimų,
pareiškimų ir siūlymų, siekiant išvengti karo Irake. Viena svarbiausių
tokių akcijų buvo įtakingo šio konflikto sprendėjo, Didžiosios
Britanijos premjero Tonio Bleiro, kuris yra pagrindinis Jungtinių
Valstijų administracijos sąjungininkas jos ryžte karinėmis priemonėmis
pasiekti Irako nusiginklavimą, priėmimas Vatikane vasario 22 dieną.
Rengiantis galimai intervencijai į Iraką, šiuo metu Persų įlankos
regione dislokuota apie 200 tūkst. amerikiečių ir 40 tūkst. britų
karių.
Pažymėtina, kad T.Bleiras, žinomas savo pamaldumu krikščionis
politikas, anglikonas, kurio žmona - katalikė, nevengia ir moralinių
svarstymų, reikšdamas įsitikinimą dėl karinių veiksmų galimumo
prieš terorizmą remiantį ir savo žmones engiantį Irako režimą,
nevykdantį tarptautinės bendruomenės reikalavimų sunaikinti turimą
masinio naikinimo ginklą. Žinoma, aš Popiežiaus pažiūras (dėl
Irako krizės) žinau gerai, ir jos yra labai aiškios. Tačiau leiskite
pasakyti vieną dalyką: mes taip pat nenorime karo. Niekas nenori
karo, - kalbėjo T.Bleiras žurnalistams Romoje. - Bet šiame karo
klausime yra ir moralinis aspektas. Jeigu mes taikiai nepriversime
Sadamo Huseino nusiginkluoti, koks tada bus Jungtinių Tautų autoritetas?
Ir jeigu mes leisime S.Huseinui toliau veikti Irake su jo masinio
naikinimo ginklais, koks tada bus likimas Irako žmonių, kurie
yra pagrindinės S.Huseino režimo aukos?
Vis dėlto tokia premjero nuostata, pagrindinių Didžiosios Britanijos
Bažnyčių dvasinių vadovų nuomone, nėra įtikinama. Vasario 20 dieną
bendrame pareiškime Anglijos ir Velso katalikų vyskupų konferencijos
pirmininkas Vestminsterio arkivyskupas kardinolas Kormakas Merfis
OKonoras ir Anglikonų Bažnyčios primas Kenterberio arkivyskupas
Rouanas Viljamsas pabrėžė savo priešingumą Irako krizės sprendimui
karinėmis priemonėmis ir pasisakė už ginklų inspektorių darbo
pratęsimą. Ganytojai, pažymėję, kad Irake karo tragedija nėra
būtina, paragino problemas spręsti Jungtinių Tautų sistemoje,
reikalaujant, kad S.Huseinas įvykdytų visas Saugumo Tarybos rezoliucijas.
Tam kiek netikėtai T.Bleiras gavo paramą iš pagrindinės Škotijos
katalikų diecezijos Glazgo arkivyskupo Marijaus Končio, kuris
išreiškė savo pasitikėjimą premjero nuoširdumu ir principingumu.
T.Bleiro vizito į Romą išvakarėse duotame interviu Škotijos dienraščiui
The Herald, arkivyskupas M.Kontis sakė, jog Britanijos vyriausybės
vadovas yra principingas žmogus ir jeigu jis yra įsitikinęs,
kaip pabrėžia, dėl situacijos Irake pavojingumo, tada man atrodo,
kad jis, kaip politinis lyderis, turi teisę priimti priemones,
kad S.Huseinas būtų sulaikytas. Demokratinėje sistemoje galima
turėti savo nuomonę ir ją reikšti (pernai birželio 20 dieną Londone
prieš karą demonstravo apie milijoną žmonių, tarp kurių buvo ir
dvasininkų - M.B.), tačiau taip pat reikia gerbti išrinktų valstybės
vadovų turimą mandatą. Jeigu mes turime demokratinę valdymo sistemą
ir renkame savo vadovus, tai turime suteikti erdvę jiems vadovauti,
turime jais pasitikėti, - sakė Glazgo arkivyskupas. Jis priminė
Katalikų Bažnyčios teologinę teisingo karo doktriną, kurios
pagrindinis principas - karas turi būti paskutinė priemonė po
to, kai išbandyti visi taikaus problemos sprendimo keliai.
T.Bleiro ryšys su katalikybe
Kaip nurodyta Vatikano paskelbtame
komunikate, popiežiaus Jono Pauliaus II ir Didžiosios Britanijos
premjero nuoširdaus pokalbio metu buvo apžvelgta visa tarptautinė
padėtis, bet ypatingas dėmesys buvo skirtas Artimiesiems Rytams.
Šventasis Tėvas pabrėžė, jog reikia rasti taikų padėties Irake
sprendimą ir dėti visas pastangas, kad būtų išvengta pasaulyje
naujų pasidalijimų. Kaip žinoma, svarstant krizės Persų įlankoje
sprendimo būdus Saugumo Taryboje susidarė dvi pagrindinės ašys:
Vašingtonas - Londonas - Madridas ir Paryžius - Berlynas - Maskva.
Nors Europos Sąjunga bando kalbėti vienu balsu, tačiau minėtas
nuomonių skirtingumas gali skaudžiai atsiliepti žemyno politinei
integracijai, o NATO karinė santarvė atsidurti ties suirimo riba.
Vizito Vatikane metu T.Bleiras taip pat susitiko su Vatikano valstybės
sekretoriumi kardinolu Andželu Sodanu ir užsienio reikalų ministru
arkivyskupu Žanu Luji Toranu. Šiuose pokalbiuose ir baigiamajame
komunikate buvo patvirtinta, jog dėl Irako krizės visos suinteresuotos
šalys turi bendradarbiauti su Jungtinių Tautų Organizacija ir
išnaudoti tarptautinės teisės teikiamas galimybes, kad būtų išvengta
karo tragedijos. Baigiamajame komunikate taip pat nurodoma, kad
buvo svarstyta sunki Irako žmonių padėtis, kurie ir taip daug
iškentėjo dėl įvesto embargo. T.Bleiro atstovas vėliau pastebėjo,
kad Didžiosios Britanijos vyriausybė pripažįsta Popiežiaus reiškiamą
susirūpinimą ir dalijasi bendru troškimu išvengti karo, tačiau
viskas priklauso nuo S.Huseino. T.Bleiras pasirengęs dėti visas
pastangas taikai išsaugoti, bet pabrėžė, kad Jungtinių Tautų rezoliucijų
vykdymas gali būti paremtas ir karine jėga, jeigu tai būtina.
JAV, Didžioji Britanija ir Ispanija vasario pabaigoje Saugumo
Tarybai pateikė svarstyti dar vienos rezoliucijos projektą, kuri
leistų pradėti karinius veiksmus prieš Iraką.
Beje, nepriklausomai nuo pokalbių apie padėtį Persų įlankoje,
T.Bleiro vizitas Vatikane turėjo ir kitą svarbią reikšmę: tai
buvo pirmoji Didžiosios Britanijos premjero audiencija pas Popiežių
per pastaruosius 30 metų, praėjusius nuo Haroldo Vilsono laikų.
T.Bleiras pristatė Šventajam Tėvui savo šeimą - žmoną Čeri ir
tris vaikus, kurie krikštyti katalikais. (Iš viso Bleirai turi
keturis vaikus, vyriausias sūnus, kaip ir tėvas, - anglikonas.)
Po oficialių susitikimų Bleirai apžiūrėjo garsųjį Vatikano muziejų.
Kitą dieną, sekmadienį, jie trečią kartą lankėsi Popiežiaus rūmuose
ir dalyvavo Šventojo Tėvo aukotose šv. Mišiose jo privačioje koplyčioje.
Romoje Didžiosios Britanijos premjero šeima apsistojo ne ištaigingame
viešbutyje, bet Popiežiškosios airių kolegijos bendrabutyje. Pietų
metu jie bendravo su čia gyvenančiais Romos bažnytiniuose universitetuose
studijuojančiais katalikų kunigais ir seminaristais. Toks betarpiškumas
britų spaudą vėl paskatino svarstyti, kad T.Bleiras ketina atsiversti
į katalikybę. Tuo labiau kad ir Anglijoje jis dažniausiai savo
šeimą lydi į katalikiškas pamaldas. Vis dėlto atrodo, kad bent
kol vadovauja šalies vyriausybei, T.Bleiras liks anglikonu, ypač
žinant, kad Didžiojoje Britanijoje labai gerbiamos tautinės tradicijos,
o Anglikonų Bažnyčia išlaikiusi valstybinės Bažnyčios statusą.
Nepaisant to, T.Bleiro ryšiai su katalikybe toliau lieka labai
artimi, galima sakyti, tiesiog šeimyniški.
Tarpreliginio bendradarbiavimo
svarba
Vertindamas popiežiaus Jono Pauliaus
II diplomatines pastangas dėl taikaus Irako krizės sprendimo,
buvęs Vokietijos užsienio reikalų ministras Hansas Ditrichas Genšeris
pažymėjo Šventojo Tėvo balso reikšmę tarpreliginiu požiūriu. Tokiu
būdu ir musulmonų šalyse stiprėja įsitikinimas, kad S.Huseino
problema nėra krikščionybės ir islamo konfliktas, kaip mėgsta
pabrėžti pats Irako diktatorius ir Al Qaedos teroristinės grupės.
Vasario pabaigoje susitikęs su Indonezijos tarpreliginės delegacijos
atstovais, Šventasis Tėvas paragino visų religijų lyderius darbuotis
kartu ir neleisti politikai tapti tolesnių pasaulio religinių
nesutarimų šaltiniu. Priminęs savo anksčiau išsakytą mintį, kad
karas visada yra pralaimėjimas žmonijai ir tragedija religijai,
Popiežius sakė, jog visomis pastangomis reikia siekti, kad nei
karo grėsmė, nei pats karas neatstumtų vienus nuo kitų krikščionis,
musulmonus, budistus ir kitų religijų išpažinėjus. Visų religijų
lyderiai turi bendradarbiauti, kad būtų užtikrintas tautų tarpusavio
supratimas ir solidarumas.
Atsiliepimu į šį Šventojo Tėvo paraginimą galima pavadinti neseniai
paskelbtą bendrą Tarptautinio islamo dialogo forumo vadovo Hamido
El Rifajės ir Popiežiškosios tarpreliginio dialogo tarybos pirmininko
arkivyskupo Maiklo Ficdžeraldo laišką JAV prezidentui Dž.Bušui,
Didžiosios Britanijos premjerui T.Bleirui ir Irako lyderiui S.Huseinui
su prašymu jiems sustabdyti karą. Kaip buvo nurodyta Vatikane,
iš pradžių islamiškasis forumas pasiūlė, kad tokį laišką musulmonų
ir katalikų atstovai nusiųstų tik Dž.Bušui ir T.Bleirui, tačiau
Popiežiškoji taryba priėjo išvadą, kad jį reikia nusiųsti ir S.Huseinui,
su kuriuo minėta tarptautinė musulmonų organizacija sutiko vardan
Asyžiaus dvasios įprasminimo.
Popiežius nėra pacifistas
Minėtame interviu Vatikano radijui
H.Genšeris taip pat pastebėjo, jog popiežius Jonas Paulius II
iš asmeninio komunizmo patyrimo neturi jokių iliuzijų dėl pačios
S.Huseino diktatūros ir jos keliamo pavojaus tarptautinei taikai.
Dėl to privalu reikalauti, kad Irako režimas visiškai įvykdytų
Saugumo Tarybos rezoliucijas dėl nusiginklavimo, bet tai reikia
daryti tarptautinės teisės sistemoje. Juk buvo taikiai suvienyta
Vokietija ir įvyko taikios politinės permainos Rytų Europoje.
Tai taip pat yra didelis ir Šventojo Tėvo nuopelnas. Žinoma, turintys
valstybinę atsakomybę ir padėtį gerai žinantys tokie politikai
krikščionys kaip premjeras T.Bleiras gali Irako atveju prieiti
ir prie kitų išvadų dėl karinės intervencijos būtinumo, pripažino
buvęs Vokietijos užsienio reikalų ministras. Tačiau Bažnyčios
uždaviniu visada lieka politinių sprendimų moralinio aspekto priėmimas
ypač dėl civilių gyventojų kentėjimų karo veiksmų atvejais.
Popiežiaus Jono Pauliaus II ir jo bendradarbių pastangos karui
Irake išvengti taip pat nėra pacifizmas bet kuria kaina. Kaip
neseniai viename interviu pažymėjo Vatikano valstybės sekretorius
kardinolas A.Sodanas, Šventasis Sostas nėra absoliučiai pacifistinis
ir pripažįsta valstybių savigynos teisę. Popiežius taip pat kalba
apie karą tik kaip ultima ratio, tai yra paskutinę galimybę,
kai visos diplomatinės bei politinės tarptautinės bendruomenės
pastangos išsemtos realiam ar potenciniam agresoriui nuginkluoti.
Kita vertus, atsižvelgiant į Bažnyčios daromą dualistinį - ne
tik pasaulietinį, bet pirmiausia dvasinį - poveikį visuomenės
gyvenimui, jai nėra priimtina vis dar gaji maksima, kad karas
tėra politikos pratęsimas kitomis priemonėmis. Popiežius Jonas
Paulius II, atmesdamas senąjį militaristinį posakį, kad si vis
pacem para bellum (jei nori taikos, renkis karui), ragina siekti
taikos, įtvirtinant teisingumą dialogo ir atleidimo priemonėmis.
Tik tokia taikdariška politika yra verta evangelinio palaiminimo.
* * *
Tuo tarpu Šventojo Tėvo taikdariškų
pastangų maratonas tęsiasi. Praėjusios savaitės pabaigoje Popiežius
susitiko su Ispanijos premjeru Choze Marija Aznaru, o Vatikano
užsienio reikalų ministras arkivyskupas Ž.Toranas su prie Šventojo
Sosto akredituotu diplomatiniu korpusu aptarė Jungtinių Tautų
Organizacijos esminį vaidmenį Irako krizės sprendime. Apie tai
plačiau bus rašoma XXI amžiaus kituose numeriuose.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"