Česlovo Sasnausko tekstai
|
Knygos Česlovas Sasnauskas.
Tekstai: gyvenimas ir kūrybaviršelis |
Šiandien, kovo 5 dieną, Vilniuje,
Muzikos akademijoje, 19 val. pristatoma nauja prof. Vytauto Landsbergio
sudaryta knyga Česlovas Sasnauskas. Tekstai: gyvenimas ir kūryba
(išleido Katalikų akademija). Tai tarsi Sasnausko trilogijos
(pavadinimas mano R.N.) III dalis.
Česlovas Sasnauskas (1867-1916) vienas pirmųjų (su M.K.Čiurlioniu,
J.Naujaliu) lietuvių tautinių kompozitorių. Tai jo plunksnai priklauso
neužmirštamosios Marija, Marija, Kur bėga Šešupė.
Č. Sasnauskas ilgiausiai gyveno Sankt Peterburge. Dirbo katalikų
Šv. Kotrynos bažnyčios vargonininku ir chorvedžiu, dėstė Peterburgo
dvasinėje akademijoje, mokytojavo Šv.Kotrynos mokyklose, buvo
veiklus kultūrinių ir mokslinių draugijų dalyvis. Parašė straipsnių
į spaudą. Tikrą nacionalinę reikšmę turėjo, rašo prof. V. Landsbergis,
jo sumanyta ir pradėta įgyvendinti lietuviškų natų serija Lietuviška
muzika.
Kaip Pratarmėje nurodo profesorius, trilogija turėjo sudaryti
vieną storą knygą ir galėjo pasirodyti dar 1973 metais. Po R.
Kalantos susideginimo, sovietų ideologams vykdant naują represijų
prieš kultūrą bangą, knyga, anot autoriaus, iš Vagos planų buvo
išbraukta amžiams. Profesoriaus atkaklumo dėka bei santykinai
lengvėjant laikams, turėjusios būti vienos didžiulės knygos
dalys ėmė rodytis bent jau atskirai. Taip, okupacinei valdžiai
įsikišus, istorijos veikalas tapo atplėštas nuo šaltinių.
Pagrindinė trilogijos dalis muzikologinė monografija Česlovo
Sasnausko gyvenimas ir darbai galiausiai išleista 1980 metais.
Atgimimo laikais, 1988-aisiais, pelnė ir LSSR (vadinamąją respublikinę)
premiją. Prieš tai, pora metų anksčiau, pasirodė profesoriaus
sudaryta Č. Sasnausko bibliografija (joje - 405 pozicijos). Savo
muzikos istorijos palikime turime kelių kompozitorių bibliografijas,
ši vienintelė, parengta muzikologo.
Paskutinė sudedamoji dalis pirminiai monografijos šaltiniai.
150 puslapių knygą sudaro keturi skyriai ir Priedas. Tai įvairaus
pobūdžio dokumentai: oficialūs, privatūs raštai (laiškai, užrašai),
paskaitų ir pastabų fragmentai, juodraščiai, bendradarbiavimo
su spauda pėdsakai (išspausdinti straipsniai, juodraščiai, susirašinėjimai
su redakcijomis). Priede Č. Sasnauskui rašyti laiškai.
Nelygu, kaip tokie leidiniai surenkami žanras aptariamos knygos
reikšmei nusakyti yra per siauras. Paprastai dokumentai vertinami
pagal jų apimtį, dar dažniau jų komentarai būna minimalūs. Minimas
dokumentų rinkinys yra išraiškingas. Be ilgų tekstų (pvz., ruošinys
paskaitai apie choralą), pateikiama reikšmingų raštelių (kurie
istorikui svarbūs dėl kokio nors fakto, kitam skaitytojui pertekia
buities detalę). Randame meilės laiškų, dienoraštį primenančių
nuotrupų (Juokas skiria žmones nuo žvėrių, o jis (žvėriškumas
R.N.) neturi kitokio įrodymo, kad nėra paršas. P. 23).
Profesoriaus komentarai ne mažiau svarbūs nei pagrindinis tekstas.
Intelektualūs skaitytojai pastabas vertina už jų funkciją išplėsti
minčių ribas. Tekstuose komentarų kiekis bei įvairovė, galima
sakyti, sudaro antrą knygą. Jau nekalbant apie praleistų žodžių,
nuplyšusių popieriaus lapelio kampų nuorodas atsižvelgiant į
pagrindinę teksto mintį, papasakota apie Č. Sasnausko gyvenimą
ir veiklą, paaiškintos pažiūros. Nurodoma, kaip išsirutuliojo
dokumente minima situacija, pateikiama istorinių, kultūrinių,
buitinių (pvz., pašto karietos maršrutas) faktų. Be to, į lietuvių
kalbą išversti (nors ir žinomi) lotyniški posakiai ir net žodžių
linksnių pavadinimai.
Visa tai pagal kilmę biurokratinį dokumentinio rinkinio žanrą
sulydo į gyvą istorijos pasakojimą. Tekstų knyga turėtų būti
įdomi kultūros istorija besidomintiesiems ir naudinga ją tyrinėjantiesiems.
Rita NOMICAITĖ
© 2003 "XXI amžius"