Čečėnija ir Lietuva: moralinė,
politinė ir humanitarinė pagalba
Tikiu, kad čia, Mokslų akademijos
salėje, šiandien susirinko tie žmonės, abiejų šalių piliečiai,
kurie supranta okupuojamos, kolonizuojamos Ičkerijos Respublikos
ir rytinio Baltijos kranto valstybių lemties bendrumą. Ir tarpusavio
solidarumo būtinybę.
Mus siejantis bendrumas, viršijantis daugelį skirtybių religijos,
tradicijų, geografijos, kalbos yra ne vien paviršiniai istorinio
kelio, tų pačių tironiškų režimų prieš mūsų tautas vykdyto genocido
faktų sutapimai; ne vien tai, kad prieš mūsų tautas kariavo tos
pačios NKVD baudžiamosios divizijos, kad abiejų tautų identitetui
ir žmonėms naikinti naudotos karo nusikaltimams prilygintinos
masinės tremtys, o teisėtas tiek čečėnų, tiek lietuvių pasipriešinimas
terorui oficialiuose baudėjų dokumentuose vadintas bandformuotėmis,
rezistentai - teroristais. Mums tai - praeities košmaras, sustingęs
praeities prisiminimuose ir istorikų knygose, beje, grėsmės šešėliu
teberymantis virš mūsų tėvynės niauriuose Maskvos pagrūmojimuose,
Karaliaučiaus tranzito pinklėse, keistuose pseudodemokratinių
rinkimų procesuose.
Čečėnijoje šiandien tai - kasdienybė, kai okupacinės kariaunos
beribė savivalė prieš civilius gyventojus, jų kankinimas ir žudymas
Hitlerio nacionalsocialistų terminologija pavadinamas neutraliu
buitiniu žodžiu valymas (začistka).
Tačiau čečėnų ir lietuvių tautas bei valstybes sieja gilesnis
bendrumas, negu vien šios ribinės egzistencijos teisės paneigimo
patirtys.Tai - tragiška, garbinga ir mistiška, gal net religinė
paskirtis būti ženklu pasauliui. Kaip per visą sovietų okupacijos
laiką Lietuva, taip dabar Čečėnija yra išbandymas pasaulio sąžinės:
valstybių, jų blokų, tarptautinių institucijų (sakykime, JTO,
ESBO), partijų ir pavienių asmenų.
Išbandymas pirmiausia tuo požiūriu, kad pripažintoji, tačiau retai
praktikuojama tarptautinė teisė, bendražmogiškoji etika ir ypač
mūsų epochoje išpopuliarinta, iš tiesų pažangi žmogaus teisių
doktrina labai aiškiai, vienareikšmiškai anuomet buvo okupuotų
Baltijos šalių, dabar - čečėnų tautos pusėje. Bet politinės sąlygos
kaip nors reaguoti nepatogios, o kažkokių ypatingų galimų agresoriaus
oponentų interesų - nėra. Taigi pasilieka tik teisės ir padorumo
motyvai.
Prisiminkime, kaip visos minėtos solidžios institucijos elgėsi
Lietuvą ištikusios agresijos, šiurpios neteisybės ir naikinimo
atžvilgiu. Kiek kartų JTO svarstė ir pasmerkė masinius Baltijos
šalių žmonių trėmimus? Partizanų naikinimą, viešą žuvusiųjų niekinimą?
Tikinčiųjų persekiojimą? Kas atsitiko po sovietų okupacijos mūsų
ambasadoms daugelyje laisvų, demokratinių šalių? Juk ant pirštų
suskaičiuojamos valstybės (JAV, Vatikanas...), kurios aiškiai
nepripažino SSRS okupacijos ir bent užsimindavo apie pavergtiesiems
daromas skriaudas. Argi ne visiškai tapatų procesą šiandien stebime
Čečėnijos atžvilgiu? (Plg. Achmedo Zakajevo atvejį.)
Taip išryškėja mūsų ir jų, anot Algirdo Patacko, girių tautos
ir kalnų tautos, skaudžios, bet gydančios misijos panašumas: atskleisti
sau ir pasauliui tikrąją žmonijos moralinę būseną, parodyti politines
struktūras bei jų paveikumą be iliuzijų ir vis dėlto pasilikti
išduotų vertybių, sąžinės ir gėrio pusėje!
Tai yra išbandymas, kurį iš tikrųjų gali atlaikyti tik dideli
ir taurūs savo dvasia -ne pinigo ar kokių nors resursų galiomis.
Suvokdamos šį savo istorinės lemties artimumą, tautos, net ir
būdamos geografiškai tolimos, gali pradėti viena kitai teikti
- ir mūsų atveju neabejotinai teikia - moralinę ir politinę paramą.
Jeigu ne biurokratiškai nepaslankių ir diplomatiškai atsargių
Vakarų ir mūsiškių oficialių institucijų, tai piliečių visuomenės
pagrindu.
Ir štai čia, kaip visuomet iškilus doroviniam pasirinkimui, Čečėnijos
klausimas tuo sąžinės rentgenu peršviečia jau ne pasaulio laikysenos,
o mūsų pačių, Lietuvos valstybės ir lietuvių tautos, gyvenimą
iki egzistencinių gelmių; lygiai kaip kiekvieną mūsų peršviesdavo
sovietų nelaisvėje persekiojama Lietuva, tautiečio ir piliečio
pareiga jos nepriklausomybei: ar pagal savo galimybes ir supratimą
atlieku tą pareigą, ar kažkaip įsigudrinu išlikti neutralus,
ar kolaboruoju, vykdau okupacinės sistemos užsakymus?
Dabar panašiai mūsų valstybinio ir visuomeninio gyvenimo realias
vertybes išryškina - kartais skaudžioje šviesoje - Čečėnija. Mūsų
nacionalinių politinių struktūrų orumą ir savarankiškumą arba
jų nebuvimą; mūsų žiniasklaidos objektyvumą ir atsakomybę už platinamus
stereotipus arba šių savybių stoką; mūsų jaunimo ir kultūros veikėjų
ryžtingą solidarumą su bebalsiais ir beteisiais, pasaulio galingųjų
ignoruojamais čečėnais, atsidūrusiais prie tautos žūties slenksčio;
ar ir jie, aktyviausia mūsų tautos dalis, elitas, intelektualai,
yra įsigilinę tik į savo smulkias, egoistines intrigėles, arba
įtikinti Rusijos propagandos apie nuožmią banditų tautą? (Tūrbūt
kone visų dabartinės kartos lietuvių seneliai prisimena, kad ne
taip seniai, Kremliaus vadų manymu, tokia banditų tauta buvome
ir mes...) Taigi matome, kokią vertingą sąžinės sąskaitą savo
namuose, savo dvasioje padeda mums atlikti Čečėnijos problemos
buvimas, čečėnų buvimas tarp mūsų. Žinomas JAV juodaodžių teisių
gynėjas Martinas Liuteris Kingas yra pasakęs: Mūsų karta turi
atgailauti ne vien už piktųjų neapykantos žodžius ir nusikaltimus,
bet ir už sukrečiantį gerųjų tylėjimą. Tačiau ar šiurpių nusikaltimų
žmoniškumui akivaizdoje tylintys gerieji pasilieka geraisiais?
Pasitikrinę, palyginę Lietuvos reagavimą į čečėnų tautos dramą
dviejų kolonijinių karų kančioje, galime konstatuoti, kad visuomet
buvo ryškesnė, drąsesnė ne valstybės struktūrų, o pačios visuomenės,
piliečių pozicija ir veikla: solidarumo su Čečėnija mitingai,
parašų rinkimas po peticijomis tarptautinėms įstaigoms, žygiai
prie Rusijos ir Vakarų šalių ambasadų, Čečėnijos nepriklausomybės
rėmimo komitetų steigimas, Lietuvos Caritas pagalbos akcija,
per kurią buvo surinkta keliolika tūkstančių litų čečėnų vaikams
ir pabėgėliams mūsų šalyje. Net ir neseniai įvykęs Lietuvos pilietybės
suteikimas Aminat Saijevai, Čečėnijos atstovei Baltijos šalyse,
buvo daugiau asmeninis kilnus prezidento Valdo Adamkaus sprendimas,
be abejo, darantis garbę mūsų valstybei.
Matydami tokį akivaizdų, pilietiškai aktyvios visuomenės dalies
išreikštą de jure čečėnų laisvei ir jų tautos apsisprendimo teisei,
turime nuolat klausti, ar mūsų valdžia pakankamai atstovauja visuomenės
nuomonei ir ar sąžiningai vykdo piliečių valią.
Savąją apžvalgą pavadinau Čečėnija ir Lietuva: moralinė, politinė
ir humanitarinė pagalba. Pagrindinis jos teiginys yra tai, kad
įvardytoji pagalba yra būtent abipusė. Suteikdama mums progą padėti
teisėtiems laisvės ir žmogiškojo orumo siekiams, Čečėnija skatina
etinių vertybių išsaugojimą mūsų tautoje. Mums, esantiems tarp
Vakarų greito maisto, greitos meilės, greitos kultūros ir Rytų
jėgos teisės bei kriminalinio cinizmo, čečėnų skausmas, keliantis
būties prasmės, asmeninio padorumo klausimus, gali būti druska,
ginanti nuo sugedimo, lėkštoje turgaus banalybėje padedanti išsaugoti
aukščio ir gylio dimensijas.
1994 metais, per pirmąjį Čečėnijos karą, mus pasiekė tokie prezidento
Džocharo Dudajevo žodžiai: Perduokite mano padėką lietuvių tautai.
Jūs dabar vienintelė tauta, kuri jaučia mūsų skausmą kaip savo.
Jūs - vienintelė pasaulyje tauta, kuri žino, kas yra prievarta.
Ir pajuto tai visai neseniai. Tauta, kuri jaučia mūsų skausmą
kaip savo, būdama kitoje pasaulio dalyje, apdovanota Dievo...
Kuo labiau savo širdimis priartėsime prie šio labai įpareigojančio
žuvusio prezidento įvertinimo, tuo mažiau liks paneigtos teisės
pačioje Lietuvoje. Taip pat ir tautose, kurių kančia anksčiau
ar vėliau turės pažadinti žmoniją iš dorinio nihilizmo. Viena
tokių tautų, besibeldžiančių į pasaulio sąžinę, šiandien yra čečėnai.
Mūsų garbės pareiga būti jų skausmo liudytojais ir jų laisvės
sąjungininkais.
Kun. Robertas GRIGAS,
Lietuvos Caritas generalinis direktorius
© 2003 "XXI amžius"