Gegužės 10-11-ąją referendumas
dėl Lietuvos stojimo į ES
Ar verta Lietuvai stoti į ES?
Artėjant gegužės 10-11-osios
referendumui, XXI amžiaus skaitytojus supažindiname su įvairiais
iškylančiais klausimais, abejonėmis, ar Lietuvai būtų blogiau,
ar geriau būnant Europos Sąjungoje. Į dažniausiai pasitaikančius
svarbius praktiškus klausimus pateikiame trumpus atsakymus, kaip
juos suformulavo Europos Komitetas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės.
1. Kodėl Lietuva stoja
į Europos Sąjungą?
Lietuva stoja į ES, nes tai atitinka jos nacionalinius interesus,
o rimtų ir realių alternatyvų narystei ES, bent jau kol kas, nepateikiama.
Be to, narystės ES pranašumų yra gerokai daugiau nei trūkumų.
Kokie pagrindiniai motyvai skatina Lietuvą siekti narystės ES?
Lietuva yra valstybė, dar palyginti neseniai pradėjusi ekonominės
sistemos pertvarką ir kurianti rinkos ekonomiką. Narystė ES leidžia
Lietuvai perimti ES patirtį, kaip sėkmingai plėtoti rinkos ekonomiką.
Šiam tikslui pasiekti ES skiria daug lėšų (dažnai negrąžintinų),
dalijasi patirtimi ir žiniomis.
Lietuva stoja į ES siekdama saugumo ir stabilumo. Tai yra suprantama,
nes penkios dešimtys SSRS okupacijos metų negali dingti be pėdsakų.
ES radosi iš poreikio sutaikyti kelissyk kariavusias Prancūziją
ir Vokietiją. ES apimamoje teritorijoje jau antra žmonių karta
gyvena be karų. Įdomu tai, kad ES nėra saugumo ir gynybos organizacija.
Tačiau ši organizacija žino, kaip siekti politinių tikslų (saugumo)
ekonominėmis priemonėmis (per ekonominę integraciją ir ekonomikos
plėtros skatinimą). Juolab kad integracija yra veiksminga priemonė
užtikrinti ir ekonominiam vienos ar kitos valstybės saugumui.
1997 metų ekonominė krizė Rusijoje parodė, kad tai yra labai aktualu
ir Lietuvai.
Stodama į ES Lietuva siekia ne tik politinio, bet ir teisinio,
socialinio, ekonominio saugumo. Demokratijos principais paremtas
valstybės valdymas, įstatymų viršenybė, pagarba žmogaus teisėms,
užtikrintos žmonių socialinės teisės ir aukštas pragyvenimo lygis
- visa tai irgi siejama su naryste ES.
Pagaliau ES - tai ne tik saugumas ar ekonomika. Tai ir gausybė
įvairių kultūros, mokslo, švietimo projektų.
2. Kodėl Europos Sąjunga priima Lietuvą?
Kartais pasigirsta, kad ES plėtra - tai procesas, kurio spartesne
eiga pirmiausia suinteresuotos Vidurio ir Rytų Europos (VRE) šalys
kandidatės, neišskiriant ir Lietuvos. Be jokios abejonės, šios
valstybės turi labai svarių motyvų, skatinančių siekti narystės
Sąjungoje. Tačiau plėtros procesas nebūtų įmanomas ir be kitos
pusės, t.y. ES, intereso.
Pirmiausia plėtra pačioje ES suprantama kaip bene vienintelė galimybė
galutinai užbaigti Europos vienijimąsi. Taip siekiama ištrinti
po Antrojo pasaulinio karo žemyne atsiradusias skiriamąsias linijas
ir galutinai panaikinti šio karo padarinius.
Iš pirmo žvilgsnio šis tikslas gali atrodyti kaip idealizmas,
o didžiojoje politikoje vargu ar įmanomi vien idealizmu grįsti
sprendimai. Tačiau iš tiesų tai yra didžiosios politikos strateginis
tikslas. Žinoma, yra ir paprastesnių bei labiau suprantamų plėtros
motyvų.
ES viliasi, kad Lietuvos ir kitų VRE valstybių narystė ES bus
gera priemonė palaikyti normaliems VRE valstybių tarpusavio santykiams
(tarp nemažos jų dalies yra vienokių ar kitokių nesutarimų, temdančių
tarpusavio santykius, pavyzdžiui, susijusių su.tautinių mažumų
teisėmis). Taip Europa bus apsaugota nuo naujų konfliktų židinių
atsiradimo. Kol kas tai pasitvirtinta - narystės ES perspektyva
(kartu su galimybėmis pritraukti milžiniškas investicijas ūkiui
modernizuoti) vilioja VRE valstybes daug labiau nei, pavyzdžiui,
istorinėmis nuoskaudomis paremtas noras paslapčia numinti koją
kuriam nors iš savo kaimynų.
Suprantama, be šio ES intereso, grindžiamo idealizmo motyvais,
jos elgesį lemia ir materialinės paskatos. VRE regionas, kuriam
priklauso ir Lietuva, - tai 100 milijonų naujų vartotojų rinka,
masinanti daugelį ES gamintojų. Tai taip pat galimybė perkelti
gamybą į pigesnės darbo jėgos kraštus ir taip padidinti savo produkcijos
konkurencingumą. Kitaip sakant, Lietuva, kaip ir kitos VRE šalys,
ES suteikia ūkio plėtros galimybių.
Be to, laisvas darbo jėgos judėjimas ir dėl integracijos spartėsiantys
Lietuvos ir kitų VRE valstybių ekonominio augimo tempai ilgainiui
mažins nelegalią migraciją iš VRE šalių, o tai iš tiesų aktualu
greta jų esančioms ES valstybėms (pirmiausia Vokietijai ir Austrijai).
Ne mažiau svarbus Lietuvos įnašas į ES bus jos nacionalinė kultūra
- kalba, liaudies tradicijos, literatūra, menas, pagaliau - kraštovaizdis.
3. Ar yra alternatyva Europos Sąjungai?
Be jokios abejonės, alternatyva narystei ES yra. Juk ne visos
Europos valstybės priklauso šiai Sąjungai. Į šiaurę nuo mūsų yra
Norvegija, kurios piliečiai referendume jau du kartus (1972 m.
ir 1994 m.) atmetė narystės idėją; vakaruose - vis dar neutrali
Šveicarija. Pietuose turime karinguosius Balkanų gyventojus. Be
abejo, nedera pamiršti ir mūsų artimiausios rytinės kaimynės -
Baltarusijos.
Trumpai aptarkime, kiek tokios alternatyvos realios Lietuvai.
Norvegija ir Šveicarija yra turbūt daugiausia euroskeptikų pagarbos
pelniusios valstybės. Anot jų, aukštas šių valstybių piliečių
pragyvenimo lygis, kiti įspūdingi ekonominio išsivystymo rodikliai
yra akivaizdus įrodymas, kad narystė ES nėra būtina sėkmingo valstybės
politinio ir ekonominio gyvavimo sąlyga. Tačiau vargu ar derėtų
lyginti šių valstybių ir Lietuvos padėtį. Juk Lietuvos naftos
telkiniai gerokai nusileidžia norvegiškiesiems, o Lietuvos bankų
patikimumas toli gražu neprilygsta Šveicarijos bankams.
Būtent aukštesnis už ES vidurkį pragyvenimo lygis šiose valstybėse
skatina norvegus ir šveicarus nepritarti narystei ES. Kita vertus,
būdamos Europos ekonominės erdvės narės, Norvegija ir Šveicarija
yra glaudžiais ekonominiais saitais susijusios su ES. Todėl teigti,
kad norvegai ar šveicarai visiškai atmeta Europos integracijos
idėją, būtų neteisinga.
Tuo tarpu Lietuvoje bendrasis vidaus produktas vienam gyventojui
sudaro tik apie 36 proc. ES vidurkio, todėl integracija ir narystė,
be kita ko, turi būti suprantama kaip bene vienintelė galimybė
spartinti šalies ekonomikos modernizavimą ir pertvarką. Kita vertus,
vargu ar galima lyginti Lietuvos ir, pavyzdžiui, Šveicarijos geografinę
padėtį ir tos padėties įtaką šių valstybių saugumui.
Balkanų regiono valstybių alternatyva vargu ar gali pasirodyti
priimtina daugumai Lietuvos gyventojų. Tarpusavio konfliktai,
tautinė nesantaika ir karai yra ta netolima praeitis, iš kurios
Europa siekia išsigelbėti. Be to, pačių Balkanų valstybių (pavyzdžiui,
Kroatijos) skelbiami siekiai rodo, kad jos irgi sieja savo ateitį
su naryste ES.
Lieka ir dar viena alternatyva - Lietuvos narystė Nepriklausomų
Valstybių Sandraugoje ar, tarkim, Baltarusijos politinio ir ekonominio
gyvenimo modelis. Šie tikslai būtų pasiekiami lengviau ir mažesnėmis
sąnaudomis. Tačiau Lietuvoje ši alternatyva rimtai net nesvarstoma,
o Baltarusijos demokratijos modelis daugeliui Lietuvos gyventojų
kelia šypseną. Gerai, kad ironišką, o ne svajingą, reiškiančią
nostalgiją.
© 2003 "XXI amžius"